Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:31

Gianti schreef:
MightyMike schreef:
Misschien ligt het idd aan de regio en dan ook mijn verbazing dat op een pagina eerder mensen bijrijdpaarden laten staan wanneer deze niet voldoende buiten komen zoals mensen zelf zouden willen. Tuurlijk ben ik het er mee eens dat heel veel buiten het beste voor een paard is, maar dat je een kans laat lopen om te kunnen rijden, vind ik dan toch bijzonder. Hier is het aanbod echt weinig, maar wanneer je ergens woont waar je ze uit kunt kiezen wellicht.

De kans om te rijden vind ik niet boven paardenwelzijn staan. (en ja met 1 van mij eisen is er hier ook bizar weinig aanbod, maar nog steeds liever niets dan een plekje waar paardenwelzijn in geding is)

Ik begrijp dat ook wel. Niet helemaal hetzelfde, ik train paarden voor mensen en krijg daar dus voor betaald, maar dit is een van de voornaamste redenen dat ik ben gestopt met het werken bij klanten op locatie. Ik werd er soms heel verdrietig van hoe de paarden erbij stonden en verzorgd werden en dan werden er ook nog prestaties verwacht....Ik kon dat niet meer. Nu werk ik alleen nog vanuit mijn eigen accommodatie, dan kan ik tenminste zelf bepalen hoeveel ze buiten komen, goed voeren, dat de smid op tijd komt etc etc.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:05

poes schreef:
MM: je zegt zelf dat paarden meer is dan rijden maar jouw kinderen mogen wel ergens rijden waar de dieren niet fijn gehouden worden? Dat vind ik dan weer raar. Zelf zou ik juist ze willen meegeven dat welzijn net zo belangrijk is als rijden.

Overigens leg ik geen enkele eigenaar iets op. Ik ga er gewoon niet heen als het niet bij mij past. En ik betaal ook gewoon een maandelijkse bijdrage momenteel plus stallen en weide mesten en helpen als er iets moet gebeuren. Kan ik niet rijden op mijn dag dan ga ik wel om te mesten. En ik neem minstens 1 keer per week les.

Tuurlijk zijn er dingen die ik erbij neem die ik met een eigen paard anders zou doen. Bvb peesbeschermers om voor dressuur. Zelf zou ik dat niet snel doen maar als de eigenaar dat wil helemaal prima. Maar het heeft zoals ik zei al grenzen. Ik weet hoeveel een paard kost en dat is ook 1 van de redenen dat ik er zelf geen heb. Maar er zijn genoeg eigenaars die een (al dan niet betalende) bijrijder zoeken en daar heel blij mee zijn. Als het voor beide partijen past i het prima toch.

Je leest nergens dat de dieren er niet fijn gehouden worden, dat is een aanname. Ik geef aan dat wij het zelf absoluut anders zouden doen, en dat zien de kinderen hier ook. Ze gaan op de manege rijden omdat hun huidige pony ernstig ziek is, zij zien het verzorgende plaatje zeker thuis. Wij zijn geen mensen die de pony opzij schuiven nu hij ziek is en een nieuwe neerzetten zodat de kids kunnen rijden. In de hoop dat de pony mag verbeteren en nog lang bij ons mag zijn, vullen wij het gat van rijden met een manegeles in de week. Als we een manege moeten zoeken waar de pony's er zo bij staan als bij ons thuis, kunnen we wel ophouden met rijden. Maar dat iemand anders het iets minder doet dan jij zelf zou doen als je het voor het kiezen hebt, wil zeker niet zeggen dat de pony's het daar slecht hebben. Dan wordt het een beetje moraalridder verhaal en doe het dan zelf. Maar of iemand veel, minder of weinig weidegang geeft, daar begon onze discussie over, niet ziek, mager, nooit op de wei, niet passend zadel etc, vind ik bijzonder om een paard te laten staan. Veel top gereden wedstrijdpaarden komen vaak helemaal niet op de wei omdat de eigenaren bang zijn voor blessures, zeker niet mijn manier, maar ik zou best graag een keer willen voelen op zo'n leerpaard bij wijze van, die laat ik er dan niet om staan. Van zien hoe het bij een ander is, kan je ook leren en het zelf anders doen, dat doen wij zeker, ze komen hier niets te kort in mijn ogen.

_Penotti

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:10

Maar als je actief mee blijft sponsoren aan slechte stallen, ze hun geld dus zo ook wel bijeen krijgen, zal er nooit wat aan veranderen.
Als ze merken dat hun klandizie terug loopt en mensen als reden geven, elders hebben de paarden het beter gaan ze wel een keer nadenken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:15

Is dat een reactie op mijn bericht _Penotti? De manege waar onze kinderen rijden is zeker geen slechte stal, pony's staan heerlijk veel buiten in mooie paddocks etc, dat heb ik bij diverse maneges zeker anders gezien. Maar wij zouden zeker dingen anders doen, maar dat maakt een andere stal toch niet slecht.. Ik zal zelf nooit op een pension gaan staan waar mijn paarden niet of weinig buiten komen, maar dat is dan de keuze die de eigenaar van een paard maakt. Die pensionstal heeft geen enkele klandizie dmv bijrijders, dat vind ik een andere discussie. Mijn punt was alleen dat ik me niet voor kon stellen dat er echt bijrijders zijn die een kans om een paard bij te mogen rijden, laten gaan omdat het paard maar 3 uur per dag buiten zou komen en zij dat zelf anders zouden doen. Zo gaat het hier bij heel veel pensionstallen in de omgeving wel helaas, dan zou je hier als bijrijder bijna nergens aan de slag kunnen. Tis verbazing, ben het zeker eens dat een dier meer buiten zou mogen komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:20

Nu, ik zou het wel behoorlijk hypocriet vinden om te beweren dat je 3 uur per dag buiten veel te weinig vindt, maar dan wel je kont in het zadel ploft van een paard dat 3 uur per dag buiten komt. Ik hoop dat een bijrijder dus wel zo integer is om die kans dus inderdaad wel te laten schieten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:22

Ja sorry voor de onduidelijkheid.

Ja ik heb er paarden om laten schieten.
Mooie accommodaties voor de ruiter, verder niet. Paddockje van 10 x10 is een buitenstal imo.
Als de bijrijder er niet gaat rijden kan de eigenaar niemand vinden, wellicht geeft dat ook een signaal af.

En toen ik dan een eigen paard had is die ook nooit op een stal met mini padockjes komen staan of maar een dagdeel buiten.
Ook niet toen de luxe voor mij als ruiter handig geweest zou zijn.
Ik doe er niet aan mee, gewoon niet.

MightyMike schreef:
Is dat een reactie op mijn bericht _Penotti? De manege waar onze kinderen rijden is zeker geen slechte stal, pony's staan heerlijk veel buiten in mooie paddocks etc, dat heb ik bij diverse maneges zeker anders gezien. Maar wij zouden zeker dingen anders doen, maar dat maakt een andere stal toch niet slecht.. Ik zal zelf nooit op een pension gaan staan waar mijn paarden niet of weinig buiten komen, maar dat is dan de keuze die de eigenaar van een paard maakt. Die pensionstal heeft geen enkele klandizie dmv bijrijders, dat vind ik een andere discussie. Mijn punt was alleen dat ik me niet voor kon stellen dat er echt bijrijders zijn die een kans om een paard bij te mogen rijden, laten gaan omdat het paard maar 3 uur per dag buiten zou komen en zij dat zelf anders zouden doen. Zo gaat het hier bij heel veel pensionstallen in de omgeving wel helaas, dan zou je hier als bijrijder bijna nergens aan de slag kunnen. Tis verbazing, ben het zeker eens dat een dier meer buiten zou mogen komen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:29

Dus niemand van jullie moraalridders is op een manege begonnen met rijden bijvoorbeeld? Die paarden en pony's staan er meestal toch niet zo bij als eigen paarden en pony's en bedrijfsmatig gaat er helaas vaak veel verloren op financieel gebied om het tip top te doen. Zeker, als de kans hebt om dingen zelf te doen, doe je het goed. Ben bang dat een heel groot gedeelte van de nederlandse pensionstallen niet veel weidegang heeft of bijv grote stallen, iets wat ik zelf graag anders doe aan huis met mijn eigen paarden. Fijn om te horen dat jullie met zijn allen die paarden en maneges over slaan, maar ben dan oprecht benieuwd hoeveel er over blijft, bijrijden geeft in mijn optiek toch minder kansen dan zelf paarden houden. Ik doe er zelf niet aan mee in de zin van luxe voor mij en niet voor mijn paard, zoals onze dierenarts het laatst zei, sommige mensen investeren in hun huis en zetten er paarden achter, anderen willen dat de paarden het goed hebben en dan komt het huis nog wel toen hij bij ons kwam, paarden hebben bij ons 1e prioriteit. Maar dat mijn kinderen nu op de manege rijden zie ik geen probleem in, ze moeten ergens beginnen, wij rijden best een eindje voor deze manege die we gekozen hebben, omdat we het daar best fijn in orde vinden, zat maneges dichterbij, maar die kiezen we niet omdat we het minder vinden, maar ook hier vast en zeker verbeterpunten, maar dat maakt het zeker niet paardonwaardig. Maar verbaas me echt over hoe er dan gekeken wordt naar iets waar van heel veel paarden standaard op een pension er zo bij staan tegenwoordig.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 26-08-20 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:32

Waarom zet je me meteen weg als 'moraalridder'? Ik vind dat zo denigrerend.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:35

Dank je voor het uitschelden. :D

Waar ik ben begonnen waren geen stands en stonden de paarden allemaal overdag in de wei, ook in de winter.
Alleen op woensdag gingen ze eerder naar binnen.
En op zaterdag waren de lessen alleen in de ochtend en gingen ze later naar buiten.

dus ja.... dat is hoe ik het heb geleerd en nog altijd blij mee :j

En dat er dan minder stallen overblijven, hoe erg is dat?
Ik heb maak hier ook geen zwembad voor een dolfijn.
Tijden zijn veranderd, tijd dat we inzien dat amper beweging niet meer hoort.
Bijna iedereen heeft voortaan een auto tegenover vroeger, dan maar verder reizen.

MightyMike schreef:
Dus niemand van jullie moraalridders is op een manege begonnen met rijden bijvoorbeeld? Die paarden en pony's staan er meestal toch niet zo bij als eigen paarden en pony's en bedrijfsmatig gaat er helaas vaak veel verloren op financieel gebied om het tip top te doen. Zeker, als de kans hebt om dingen zelf te doen, doe je het goed. Ben bang dat een heel groot gedeelte van de nederlandse pensionstallen niet veel weidegang heeft of bijv grote stallen, iets wat ik zelf graag anders doe aan huis met mijn eigen paarden. Fijn om te horen dat jullie met zijn allen die paarden en maneges over slaan, maar ben dan oprecht benieuwd hoeveel er over blijft, bijrijden geeft in mijn optiek toch minder kansen dan zelf paarden houden. Ik doe er zelf niet aan mee, behalve dat mijn kinderen nu op de manege rijden, wij rijden best een eindje voor deze manege die we gekozen hebben, omdat we het daar best fijn in orde vinden. Maar verbaas me echt over hoe er dan gekeken wordt naar iets waar van heel veel paarden standaard op een pension er zo bij staan tegenwoordig.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:37

Gini schreef:
Nu, ik zou het wel behoorlijk hypocriet vinden om te beweren dat je 3 uur per dag buiten veel te weinig vindt, maar dan wel je kont in het zadel ploft van een paard dat 3 uur per dag buiten komt. Ik hoop dat een bijrijder dus wel zo integer is om die kans dus inderdaad wel te laten schieten.

Jij mag mij wel hypocriet noemen, maar ik jou niet een moraalridder?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:38

MightyMike schreef:
Dus niemand van jullie moraalridders is op een manege begonnen met rijden bijvoorbeeld? Die paarden en pony's staan er meestal toch niet zo bij als eigen paarden en pony's en bedrijfsmatig gaat er helaas vaak veel verloren op financieel gebied om het tip top te doen. Zeker, als de kans hebt om dingen zelf te doen, doe je het goed. Ben bang dat een heel groot gedeelte van de nederlandse pensionstallen niet veel weidegang heeft of bijv grote stallen, iets wat ik zelf graag anders doe aan huis met mijn eigen paarden. Fijn om te horen dat jullie met zijn allen die paarden en maneges over slaan, maar ben dan oprecht benieuwd hoeveel er over blijft, bijrijden geeft in mijn optiek toch minder kansen dan zelf paarden houden. Ik doe er zelf niet aan mee, behalve dat mijn kinderen nu op de manege rijden, wij rijden best een eindje voor deze manege die we gekozen hebben, omdat we het daar best fijn in orde vinden. Maar verbaas me echt over hoe er dan gekeken wordt naar iets waar van heel veel paarden standaard op een pension er zo bij staan tegenwoordig.

Ja ik ben als 7 jarige op een manege begonnen. Zelfs nog met stands. Ik wist niet beter en mijn ouders ook niet. Ben 13 jaar later nog eens gaan kijken en ik schaamde me diep.

Ik heb geen kinderen, maar moesten mijn nichtjes ooit willen rijden, dan zullen ze wss idd op een manege starten of prive, al dan niet bij mij aan huis. Maar dan wel een manege waar het welzijn van de paarden goed is. Dat daar een regelmatige zadelpasser aan te pas komt is niet te verwachten van een manege, maar er zijn toch vele gradaties in welzijn. Zeker geen plek als waar ik begonnen ben en ook geen plek waar ze de kindjes van 8 al sporen aan doen nog voor ze 3 uur in een zadel hebben doorgebracht. En van een privepaard verwacht ik toch zelfs nog betere zorg dan van een manege ja. En dat maakt me nog geen moraalridder.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:43

Helemaal prima idd poekkie, toch herinner ik me hierboven een reactie op mijn kinderen die op de manege rijden gelijk de aanname dat ik mijn kinderen ergens laat rijden waar de dieren niet fijn gehouden worden, reactie van poes. Daar reageer ik op, om dan namen te noemen op poes en Gini.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:47

_Penotti schreef:
Maar als je actief mee blijft sponsoren aan slechte stallen, ze hun geld dus zo ook wel bijeen krijgen, zal er nooit wat aan veranderen.
Als ze merken dat hun klandizie terug loopt en mensen als reden geven, elders hebben de paarden het beter gaan ze wel een keer nadenken.

Zo is het!

En ja hoor, ik ben ook op de manege begonnen. De maneges waar geen weidegang was, mocht ik niet eens gaan kijken van mijn moeder. Op de manege waar ik leste stonden de paarden elk vrij moment buiten en bij slecht weer tijdens schooltijd in de rijbaan. De stallen zou ik nu in deze tijd te krap vinden, maar dat was toen gewoon. Voor mijn eigen paarden wil ik beter, toen ook al, maar zeker in die tijd was dat goed genoeg. Er liepen geen paarden met druk plekken en de hoeven zagen er altijd netjes uit.
Laatst bijgewerkt door LiselotZorro op 26-08-20 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:48

MightyMike schreef:
Gini schreef:

Jij mag mij wel hypocriet noemen, maar ik jou niet een moraalridder?

Ik heb geen persoon hypocriet genoemd, ik heb de instelling 'ik vind 3 uur naar buiten veel te weinig tenzij het om mijn bijrijdpaard gaat' hypocriet.
Ik beoordeel een mening, een visie, jij beoordeelt mij als persoon. Dat is het verschil.

Maar goed, om inhoudelijk op je in te gaan. De definitie van 'hypocriet' is 'voordoen bepaalde waarden te huldigen, maar zich er zelf niet aan houden.' Bron: woorden.org
Dus als je zegt dat 3 uur buiten komen veel te weinig is, maar je rijdt en verzorgt wel een paard dat die tijd buiten komt, dan is er een discrepantie tussen de norm die je woordelijk zegt en de handelingen die je doet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:50

Toen ik als kind begon te rijden stonden de manegepaarden ook in stands. Ieder paard had een soort van zadel en hoofdstel, en je kreeg ook al van bij de eerste les een zweepje in je handen geplant 'voor als hij niet vooruit wil'. Wisten wij veel. Zoiets was gewoon normaal in de jaren '70.
Deze manege bestaat nog altijd, maar het welzijn van de paarden is er fel verbeterd. Ieder paard heeft een box en ze gaan ook lekker op de wei en zien er goed uit. De tijden zijn veranderd, en gelukkig maar. Toen ik een jaar of 10 was begon ik de pony's te verzorgen van een handelaar/fokker uit de buurt. Verzorgen betekende : borstelen, tuig poetsen, mestballen wippen, enz. Ik werd daar niet voor betaald, en heel af en toe mocht ik eens op een pony rijden en was ik de koning te rijk. Na een tijdje, toen ik zelf ook beter reed, mocht ik dan helpen met de jonge pony's zadelmak te maken en later ook met ze door te rijden. Nooit heb ikzelf enige eisen gesteld. Ik zou het ook niet in mijn hoofd gehaald hebben om te vràgen om te rijden. Dat hoorde niet. Als je geluk had mocht het eens, en als je pech had niet, maar erom vragen dat deed je niet.
En ik vond het zalig. Tussen de paarden bezig zijn was mijn leven.
Nu hebben we zelf een kleinschalige fokstal met een 15-tal paarden. Onze showpaarden worden door een pro gereden. De fokmerries en jong grut worden niet gereden. Geen kans op dat je een verzorgster vindt. Niet rijden? Niet geinteresseerd.
Dus ik vraag mij dat soms wel af of dat nog bestaat, die échte paardenmeisjes, die er gewoon gelukkig van worden om met paarden bezig te zijn.
En het is niet dat ik gratis personeel wil, he! Gewoon wat poetsen, en met de jonge paardjes wat bezig zijn zou ik al voldoende vinden. Hoef je nog niet te mesten of tuig te poetsen. Maar rijden kan ik niet aanbieden, en dan zijn er opeens geen geinteresseerden meer.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:55

Prima Gini, mijn punt is duidelijk denk ik, discussie voor mij klaar, het verbaasd mij dat sommige bijrijders een beste wensenlijst hebben en om de reden van een aantal uur maar op de wei ipv langer op de wei een paard laat schieten. Punt klaar, ik heb de luxe om het zelf te doen zoals ik het wil doen, zoek geen bijrijdster. Waar we het wel over eens zijn is dat we hopen dat iedereen met een geweldige welzijns standaard zijn paard houd, maar dat is nog lang niet de norm in NL.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:02

Ik als bijrijder vroeger heb nooit zonder paard gezeten dus het een sluit het ander niet uit.

Nee het is nog niet de norm in Nederland, maar gaat het wel worden als we er bewust van worden waar we rijden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:08

Zo zie ik het ook Sevke, wat voelde het als een kans als je dan even mocht rijden. Ben het met je eens dat de echte paardenmeisjes bijna niet meer te vinden zijn, lijkt het. Rijden staat voorop bij veel verzorgers, en dat is ook leuk, begrijp ik best, maar mensen willen dan ook nog een goed, braaf paard voordat ze er tijd in gaan investeren lees ik dan. Kunnen ze niet rijden, geen interesse. Als ik een paard koop, is die vaak helemaal niet kant en klaar en investeer ik daar ook in, dat is mijn hobby. Ik lees best veel uitgebreide wensenlijstjes, stap maar snel uit deze discussie, want zie het denk ik anders dan sommigen, maar met sommige wensenlijstjes moet je veel geluk hebben om een bijrijdpaard te vinden dat daar allemaal aan voldoet, wellicht beter sparen en zelf een paard kopen denk ik dan.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:12

idd MM, maar dan heb je ook alle kosten en lasten van een eigen paard, en dat is dan weer voor veel bijrijders te veel.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:23

Nala schreef:
Wat mij opvalt is dat ik nu overspoeld werd met reacties, JUIST oudere mensen die het prettig vinden niet met een paard alleen gelaten te worden.

Maar zijn dit dan oudere die de ervaring hebben die bij jou pony past of oudere die een poos niet gereden hebben en daarom iemand erbij willen.

Ik denk dat er hele maffe bijrijders bij zitten maar het valt mij ook opdat steeds meer eigenaren een perfecte en ervaren ruiter zoeken bij hun pony/ paard. Die zonder klagen alles doet en zeer dankbaar is als er een rondje gereden mag worden. Er zal altijd wat zijn wat misschien niet is wat je zoekt. Het mes snijdt aan 2 kanten. Als je een kleinere, niet makkelijke pony aanbied en een ervaren iemand zoekt zal dat misschien lastiger zijn want iemand van 16 heeft nu eenmaal geen jaren lange top ervaring
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 26-08-20 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:27

MightyMike schreef:
Prima Gini, mijn punt is duidelijk denk ik, discussie voor mij klaar, het verbaasd mij dat sommige bijrijders een beste wensenlijst hebben en om de reden van een aantal uur maar op de wei ipv langer op de wei een paard laat schieten. Punt klaar, ik heb de luxe om het zelf te doen zoals ik het wil doen, zoek geen bijrijdster. Waar we het wel over eens zijn is dat we hopen dat iedereen met een geweldige welzijns standaard zijn paard houd, maar dat is nog lang niet de norm in NL.

Misschien is het juist wel zo dat sommige eigenaren een bijrijder zoeken omdat ze willen dat hun paard meer beweging krijgt omdat er te korte weidegang is? Zeker in het westen van het land waar kleigrond is,is niet het hele jaar door veel weidegang mogelijk.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:46

Idd en daar zou het paard dan super mee geholpen zijn, maar zo kijken sommige bijrijders er blijkbaar niet tegenaan. Het is soms niet mogelijk, hoe graag je als eigenaar misschien ook wilt. Ik schreef al eerder dat je ook als eigenaar afhankelijk bent van pensionstallen en je omgeving, niet iedereen heeft ruimte aan huis om het zelf te doen en vergis je als bijrijder niet in wat dit voor werk is en wat het kost. Hier staan de paarden op veel pensionstallen in de omgeving veel binnen, jammer zeker, was mooi als het anders was natuurlijk en allemaal voor verbetering vatbaar, fijn als pensionstallen daar naartoe werken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:50

MightyMike schreef:
Zo zie ik het ook Sevke, wat voelde het als een kans als je dan even mocht rijden. Ben het met je eens dat de echte paardenmeisjes bijna niet meer te vinden zijn, lijkt het. Rijden staat voorop bij veel verzorgers, en dat is ook leuk, begrijp ik best, maar mensen willen dan ook nog een goed, braaf paard voordat ze er tijd in gaan investeren lees ik dan. Kunnen ze niet rijden, geen interesse. Als ik een paard koop, is die vaak helemaal niet kant en klaar en investeer ik daar ook in, dat is mijn hobby. Ik lees best veel uitgebreide wensenlijstjes, stap maar snel uit deze discussie, want zie het denk ik anders dan sommigen, maar met sommige wensenlijstjes moet je veel geluk hebben om een bijrijdpaard te vinden dat daar allemaal aan voldoet, wellicht beter sparen en zelf een paard kopen denk ik dan.

Je moet echt niet uit deze discussie stappen hoor. :) Want ik denk dat we het eigenlijk grotendeels wel eens zijn.
Want inderdaad 'hoe uitgebreider het wensenlijstje, hoe moeilijker de zoektocht wordt'. Maar wat ik vooral bedoelde met mijn hypocrisie-verwijzing, is wanneer iemand zijn waarden van wat paardenwelzijn is aan de kant zet om toch maar een bijrijdpaard te hebben, dan practice je niet echt wat you preache. Snap je? Dat is uiteraard geen doodzonde, maar het mag dan toch wel gezegd worden dat dat niet echt rechtlijnig is?

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:58

Iedereen heeft het hier wel over “gekke” bijrijders met veel eisen en asociaal maar ik denk dat veel eigenaren ook niet altijd het meest aardig zijn tegen hun bijrijder. Zo heb ik een aantal jaar terug een super leuk paard verzorgt ik was een keer gaan kijken daarna geen reactie meer van eigenaar bleek zij in coma ge liggen en ben ik dat paard dag in dag uit gaan doen (in overleg met haar zus) een hele tijd een leuk paard gehad (zij was uiteindelijk ook weer richting de oude aan het gaan) maar hij kreeg op een gegeven moment hevige mok, hoeven brokkelde erg af en begon op eieren te lopen en moest dus eigenlijk op ijzers enz enz heb dit meerdere keren tegen de eigenaresse gezegd maar werd niks mee gedaan op een gegeven moment was ik het een beetje zat ik deet alles voor dat dier maar het moet niet allemaal vanuit de bijrijder komen dus ben toen gestopt. Lees ik achteraf een niet zo aardig bericht op facebook dat ik er een zooitje van gemaakt heb en dan denk ik echt. Wil ik nog wel bijrijder zijn want ik doe echt alles voor een paard maar als er zo met eerlijke en al zeg ik het zelf goede bijrijders om wordt gegaan hou je ze ook niet snel meer over.

Het zelfde als dat mensen persee iemand van 18+ zoeken terwijl er genoeg meiden en jongens zijn onder die leeftijd die heel zelfstandig (soms zelf zelfstandiger dan iemand boven de 18) hierdoor lopen die mensen ook vaak fijne bijrijders mis. (Nu moet ik zeggen dat het grootste deel er zeker een potje van maakt maargoed)

Het is erg lastig voor beide partijen Helaas

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:01

Natuurlijk zijn er ook slechte eigenaren, is ook al vaker aangehaald. :j

Ik heb ook meestal 18+ ruiters gevraagd.
Ik ben als paarden eigenaar aansprakelijk als er wat gebeurt, ik hoop dat ik bij een volwassen persoon toch ook aan kan tonen dat deze met eigen verstand op mijn paard gaat zitten.

Daarnaast woon ik dus tussen de velden, letterlijk. Geen straatlantaarns enz, daar wil ik geen meisje op de fiets hebben.
Plus de dames 18+ met scooter haken zelfs af want het is zo donker.