Betalen of betaald krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 06:33

Ik heb geen bijrijder nodig.
Het is wel fijn als er iemand deelt in de klussen of de kosten.
Ben er niet afhankelijk van.
Ik bied een mogelijkheid voor een ander.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:07

mariekeoo schreef:
Ik ben zelf bijrijder. dit wil ik eerst benoemt hebben.

Ik vind het op het moment dat iemand een bijrijder nodig heeft. Dit is dus in een situatie wanneer iemand niet in staat is om de hoeveelheid te rijden dan dat het paard nodig heeft. Op dit moment vind ik dat iemand geen vergoeding mag vragen. Dan zou ik idd nog wel verschil hebben in het van de manege komen of al wedstrijd ervaring hebben. Want op het moment dat jij een bijrijder hebt, heeft deze gene een goede opvulling voor jou tekortkoming.

Op het moment dat jij voldoende kan rijden, maar niet wilt. dan vind ik dat je in samenspraak een kleine vergoeding mag vragen van een bijrijder. t/m 50 euro vind schappelijk. Soms zie ik mensen 150 euro vragen plus dierenarts en hoefsmid kosten. Op dit moment kun je net zo goed een eigen paard kopen.

Een bijrijder zoekt vaak een paard omdat hij nog niet een paard kan bekostigen of niet voldoende tijd heeft om een eigen paard te onderhouden. Dan is dit toch een win win situatie? jij hebt een opvulling van je dagen dat je niet kan rijden, en die gene heeft niet de volledige verantwoordelijkheid over een paard en de opvoeding daarvan.

Ik heb nu zelf een bijrijpaard, over een halfuur precies een jaar. Ik rijd zoveel als de eigenaar het nodig heeft. Kan diegene hele week niet rijden kom ik zo vaak als mogelijk. Op het moment dat zij 6 dagen kan rijden, kom ik alleen even een aai over de bol geven en evt mesten oid. Daarnaast mest ik altijd de bak en geef de dieren zo nodig te eten. Een prima oplossing. Zo hebben we beiden plezier en samen gaat het ook super goed.

Whahaha, dus omdat je een bijrijder nodig hebt MAG je geen vergoeding vragen????
Dan draai ik het even om....een bijrijder heeft een paaard nodig om bij te kunnen rijden als hobby! (Dure hobby)

Als verzorgster (jaren geweest) en eigenaar vind ik het echt een kadootje wanneer je een paard gratis mag rijden.
Of je nu wat verzorging erbij doet of niet...een eigen paard kost geld en verzorging, dus dat is imo geen klusje.
Pas als je er andere dingen bij doet zoals andere paarden mesten naast je verzorgpaard, kun je imo van klusjes spreken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:11

Jildau schreef:
Ik vind het altijd bijzonder hoeveel mensen een bijrijder willen. Is het omdat je zelf geen tijd voor je paard hebt of omdat je paard meer gereden moet worden dan dat jij zin hebt? Gewoon nieuwsgierig!

Ik kan bijna geen situatie bedenken waarin ik een bijrijder nodig heb, echt in uitzonderlijke gevallen misschien.

Ook nooit nodig gehad.
Paarden worden hier weinig gereden en zelf vroeger ook de kans gehad met een verzorgpony. Ben die mensen erg dankbaar. Zelf wou ik ook zoiets doen (niet gratis, want ik ga niet andermans hobby betalen), nu niet meer. Geef ze lekker veel vrij. verzorging altijd zelf gedaan.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:42

sneeuwpop schreef:
mariekeoo schreef:

Ik vind het op het moment dat iemand een bijrijder nodig heeft. Dit is dus in een situatie wanneer iemand niet in staat is om de hoeveelheid te rijden dan dat het paard nodig heeft. Op dit moment vind ik dat iemand geen vergoeding mag vragen. Dan zou ik idd nog wel verschil hebben in het van de manege komen of al wedstrijd ervaring hebben. Want op het moment dat jij een bijrijder hebt, heeft deze gene een goede opvulling voor jou tekortkoming.

Op het moment dat jij voldoende kan rijden, maar niet wilt. dan vind ik dat je in samenspraak een kleine vergoeding mag vragen van een bijrijder. t/m 50 euro vind schappelijk. Soms zie ik mensen 150 euro vragen plus dierenarts en hoefsmid kosten. Op dit moment kun je net zo goed een eigen paard kopen.

Een bijrijder zoekt vaak een paard omdat hij nog niet een paard kan bekostigen of niet voldoende tijd heeft om een eigen paard te onderhouden. Dan is dit toch een win win situatie? jij hebt een opvulling van je dagen dat je niet kan rijden, en die gene heeft niet de volledige verantwoordelijkheid over een paard en de opvoeding daarvan.

Ik heb nu zelf een bijrijpaard, over een halfuur precies een jaar. Ik rijd zoveel als de eigenaar het nodig heeft. Kan diegene hele week niet rijden kom ik zo vaak als mogelijk. Op het moment dat zij 6 dagen kan rijden, kom ik alleen even een aai over de bol geven en evt mesten oid. Daarnaast mest ik altijd de bak en geef de dieren zo nodig te eten. Een prima oplossing. Zo hebben we beiden plezier en samen gaat het ook super goed.

Whahaha, dus omdat je een bijrijder nodig hebt MAG je geen vergoeding vragen????
Dan draai ik het even om....een bijrijder heeft een paaard nodig om bij te kunnen rijden als hobby! (Dure hobby)

Als verzorgster (jaren geweest) en eigenaar vind ik het echt een kadootje wanneer je een paard gratis mag rijden.
Of je nu wat verzorging erbij doet of niet...een eigen paard kost geld en verzorging, dus dat is imo geen klusje.
Pas als je er andere dingen bij doet zoals andere paarden mesten naast je verzorgpaard, kun je imo van klusjes spreken.

Vind de manier waarop je reageert niet heel erg netjes. Jij bent toch de gene die het niet op kan brengen om de totale verzorging van het paard in zijn volledigheid te doen. Een bijrijder kan ook wel op andere manieren met paarden bezig zijn.

Ik persoonlijk vind het idd niet horen dat op het moment dat jij het niet kan rondwerken dat je geld gaat vragen

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:46

sneeuwpop schreef:
mariekeoo schreef:

En om er nog even op terug te komen. Klopt mijn uitleg volledig.

Wanneer jij niet voldoende tijd hebt
Ben jij genootzaakt een bijrijder te zoeken. Je red je eigen haggie ipv het betalen voor iemand anders hobby

Wanneer je de tijd wel hebt. Betaal je idd voor iemand anders zijn hobby. Omdat je die gene een leuk plekje gunt. In dit geval mag je dus wel een vergoeding vragen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:51

Vroeger moest ik zelf de helft van de stalling betalen voor een bijrijpaard, maar daar ben ik al gauw mee gestopt. Veel te duur, want dan had ik net zo goed zelf een paard kunnen kopen. Dat heb ik dan ook een paar jaar later gedaan, nadat ik eerst nog een aantal paarden trainde van iemand anders (en dat was kostenloos: hij was blij dat zijn paarden doorgetraind werden en ik blij dat ik kostenloos met mijn passie bezig kon zijn). Met mijn eigen paard heb ik nooit geld gevraagd toen ik een bijrijder nodig had. Tenslotte was ik van mening dat IK iemand zocht. Punt is alleen dat je dan niet zeker bent van dat iemand ook werkelijk op komt dagen of zuinig met je spullen is. Als ik nu nog eens een paard zou kopen (wat wel mijn wens blijft), dan zou ik er ook een vergoeding voor vragen. Al is het alleen maar dat diegene dan wat meer verantwoording voelt om te komen: tenslotte hebben ze er ook voor betaald. Maar de hoofdprijs zal ik nooit vragen, nog steeds met de gedachte dat IK degene ben die een bijrijder zoekt.
Tot ik weer de mogelijkheid heb om een eigen paard te hebben, werk ik met de paarden op mijn werk. Dus van echt het missen van een eigen dier in die zin is (nog) geen sprake.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:03

Geen van beiden hier. Ik rijd mn hele leven al paarden van anderen en hoef er zeker geen geld voor, een paard kost al genoeg en ik ben blij dat ik mag rijden, echter als iemand mij om een bijdrage vraagt hoeft het van mij ook niet meer, vaak vragen mensen een bijdrage terwijl je er helemaal niet zo veel mee mag doen, en dat vindt ik absurt. Als ik betaal voor een paard wil ik er alles mee kunnen doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:30

Jildau schreef:
Ik vind het altijd bijzonder hoeveel mensen een bijrijder willen. Is het omdat je zelf geen tijd voor je paard hebt of omdat je paard meer gereden moet worden dan dat jij zin hebt? Gewoon nieuwsgierig!

Ik kan bijna geen situatie bedenken waarin ik een bijrijder nodig heb, echt in uitzonderlijke gevallen misschien.

Hier is het omdat de eigenaar zelf niet rijdt en de paarden wel die beweging kunnen gebruiken.
Maar zelf heb ik geen bijrijder voor mijn eigen paard. Zou zelf liever m'n paard dan extra vrij geven dan een ander er mee aan de gang laten.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:22

Ik snap niet dat mensen bijvoorbeeld €100 durven te vragen aan iemand om het vuile werk op te knappen waar ze zelf niet aan toe komen. Zo als mesten en dat die gene 1 keer per week mag rijden. Als iemand je paard tot een hoger niveau brengt voor bijvoorbeeld de verkoop vind ik het redelijk als die gene betaald word. Als iemand een paard van je wil komen rijden en wat wil komen leren en je staat zelf op een dure pension stal snap ik het nog als je een bijdrage vraagt.
Ik zou iemand die bijvoorbeeld de paarden aan huis bij je verzorgt en rijd nooit laten betalen.
Ik ben zelf ooit begonnen als bijrijder van een B pony, ik mocht er echt alles mee doen. Eigenaar had de paarden aan huis alleen haat nichtje reed er soms op. Ik heb vaak aangeboden om te helpen met mesten en nam ook altijd alle kleine klusjes die te doen waren mee. Ik heb die pony een jaar lang als eigen pony kunnen zien. En netjes iedere week prive les genomen volgens de afspraak en heb nooit hoeven betalen. Daar ben ik de eigenaar heel dankbaar voor. Voor haar mooi meegenomen want haar pony werd goed gereden en voor mij een groot plezier om zo te mogen rijden.
Nu rijd ik nog steeds voor dezelfde eigenaan haar 4 jarige western pony. Ze heeft er zelf weinig tijd voor en ik werd voor die andere pony te groot. Ik nogsteeds heel blij dat ik mag rijden en neem nog steeds iedere week les en zij is heel erg blij dat ik hem rijd want omdat hij erg bokt had ze hem anders weg gedaan. Pony lief is erg moeilijk de laatste tijd en daarom is de eigenaar erg blij dat ik hem nog gewoon durf te rijden. Ze zou hem zelf weg gedaan hebben als ze hem zo had moeten rijden. Ik heb er nog steeds plezier in, dus het blijft een win/win situatie.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:32

mariekeoo schreef:
En om er nog even op terug te komen. Klopt mijn uitleg volledig.

Wanneer jij niet voldoende tijd hebt
Ben jij genootzaakt een bijrijder te zoeken. Je red je eigen haggie ipv het betalen voor iemand anders hobby

Wanneer je de tijd wel hebt. Betaal je idd voor iemand anders zijn hobby. Omdat je die gene een leuk plekje gunt. In dit geval mag je dus wel een vergoeding vragen

Jij bekijkt het slechts van 1 kant
Waarom een eigenaar een bijrijder zoekt is totaal onbelangrijk voor een bijrijder. Voor de bijrijder gaat het erom of wat er aangeboden wordt, overeen komt met zijn of haar wensen. Je gaat een vreemde niet helpen voor het helpen... Dan kun je ook het huishouden gaan doen, zodat de eigenaar tijd heeft om te rijden...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:40

mariekeoo schreef:
Vind de manier waarop je reageert niet heel erg netjes. Jij bent toch de gene die het niet op kan brengen om de totale verzorging van het paard in zijn volledigheid te doen. Een bijrijder kan ook wel op andere manieren met paarden bezig zijn.

Ik persoonlijk vind het idd niet horen dat op het moment dat jij het niet kan rondwerken dat je geld gaat vragen

Tja, jouw reactie over "het niet mogen" vond ik ook niet zo netjes. Iedereen is vrij om te vragen wat hij of zij wil. een ander is vrij om er wel of niet op te reageren.

Daarbij ben ik niet degene die een verzorgster nodig heeft hoor. Nooit geweest en zal ook nooit gebeuren. Paarden kunnen prima vrij zijn of vol pension staan.

Het is geen werk, maar hobby waar de de mogelijkheid voor aan bied. Een hele dure hobby.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:44

Dizzy505 schreef:
Ik zou iemand die bijvoorbeeld de paarden aan huis bij je verzorgt en rijd nooit laten betalen..

Zijn paarden aan huis gratis dan ????

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:48

Een hobby die je als eigenaar gekozen hebt en waar je mi ook (financiëel) verantwoording voor draagt.
De bijrijder heeft niet voor niets geen eigen paard.
Ik ben blij dat ik in mijn jeugd de kans heb gehad om (voor verschillende eigenaren) altijd met gesloten beurzen heb kunnen rijden en verzorgen.
Als tegenprestatie mestte is stallen, poetste het tuig, zette hem in de wei en/of terug op stal, etc.

Eigenaar blij met de hulp en aandacht voor het paard, ik blij met de rijmogelijkheden naast mn uurtje manegeles (werd later vervangen door (op eigen kosten) privéles met vaste bijrijdpaard).

Was dus niet voor vreemden, was voor bekenden van de manege.

Maar juist door de mogelijkheden die ik destijds had, is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, om een bijdrage te vragen voor het bijrijden van mijn pony.
Ik vind nog steeds dat ik met mijn bijrijder een win-win-win-situatie heb.
Ik blij, bijrijdster is blij en pony is ook blij, wat wil ik dan nog meer?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:51

Ben het met sneeuwpop eens maakt helemaal niet uit maakt wat de reden is. Gaat overigens de bijrijder eigenlijk ook niets aan waarom. Of waar het geld aanbesteed wordt.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:59

sneeuwpop schreef:
Dizzy505 schreef:
Ik zou iemand die bijvoorbeeld de paarden aan huis bij je verzorgt en rijd nooit laten betalen..

Nee niet gratis maar de kosten van de paarden aan huis zijn over het algemeen veeeeel lager als op een pension stalling van meer als 300 per maand. Ik zou het dan ook niet redelijk vinden om iemand dan de hoofdprijs te laten betalen. En ik zeg toch ook verzorgt en rijd dat is heel anders als iemand die alleen komt hobbelen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:00

Marije_jiplover schreef:
Een hobby die je als eigenaar gekozen hebt en waar je mi ook (financiëel) verantwoording voor draagt.
De bijrijder heeft niet voor niets geen eigen paard.

Eens.
Echter heeft de bijrijder ook een hobby en dat hoeft (!)imo niet betaald te worden door een ander.

Als een eigenaar er niks tegenover wil laten zetten, is dat imo heel aardig. Dat meisje van 14 hoefte hier ook niks te betalen en alleen rijden. Enige eis was dat ze een aantal x per week kwam, want dat is wel zo eerlijk naar de pony.

Ik ben alleen alergisch voor mensen die vinden dat ze recht hebben op gratis rijden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:09

Dizzy505 schreef:
Nee niet gratis maar de kosten van de paarden aan huis zijn over het algemeen veeeeel lager als op een pension stalling van meer als 300 per maand. Ik zou het dan ook niet redelijk vinden om iemand dan de hoofdprijs te laten betalen. En ik zeg toch ook verzorgt en rijd dat is heel anders als iemand die alleen komt hobbelen

Hoofdprijs en gratis zijn wel verschillende dingen.
Daarbij hangt het er aan huis erg af wat de kosten zijn.... Je kunt alleen een weide hebben, maar ook een rijbak, weide en stapmolen etc. Daarbij is 1 paard alleen ook niet zo vriendelijk, dus heb je 2 of meer paarden/pony's staan.
Wordt vaak ergonderschat wat het allemaal kost hoor.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:19

Ik neem aan dat de meeste mensen geen stapmolen ect. aan huis hebben. Natuurlijk kost het veel geld (ik heb zelf de paarden aan huis) maar ik zou zelf nooit een bijdrage vragen voor iemand die de paarden komt verzorgen en bijrijden aan huis en bijvoorbeeld op eigen kosten les neemt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:22

Dizzy505 schreef:
Ik neem aan dat de meeste mensen geen stapmolen ect. aan huis hebben. Natuurlijk kost het veel geld (ik heb zelf de paarden aan huis) maar ik zou zelf nooit een bijdrage vragen voor iemand die de paarden komt verzorgen en bijrijden aan huis en bijvoorbeeld op eigen kosten les neemt.

Ik heb een stapmolen aan huis :D maar de rijbak is duurder op veen/klei grond. Die blijft relatief veel geld kosten om de zoveel jaar met het vernieuwen van de toplaag.
Als ik alles bij elkaar op tel, dan ben ik meer kwijt dan op pension, waar ik eerst stond.
Maar heb er nu meer en bijkomstig is dat ik vrij-er kan wonen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:25

Of ik wil betalen hangt van het paard af. Als ik hetbpaard zelf verder kan brengen betaal ik niet, kan het paard mij verder brengen en is het een paard waar het goed mee klikt en dat ik zie zitten, dan zou ik eventueel wel willen betalen. Maar dan denk ik wel aan een Salinero hoor :') Betalen voor lessen wil ik overigens altijd wel :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:40

Een manegepaard rijden is ook niet gratis en op een privepaard leer je veel meer.

De mensen om mij heen zeggen al " je geeft je paard weg" als ik vertel wat voor bijdrage ik vraag en toch vind ik niemand.

Ik heb niet persee iemand nodig maar gun het iemand wel mits ze dus regelmatig lessen, netjes met paard en spullen omgaan én zich houden aan de stalregels.

xcynth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:51

Ondertussen rijd ik al 7 jaar paarden van andere mensen.
Sommige betaald, andere gratis.

Ik snap zeker wel dat een eigenaar geld kan vragen voor het bijrijden van zijn/haar paard.
Echter zal ik zelf nooit betaald willen worden voor het bijrijden van paarden. Ik ben al lang blij
dat iemand me het vertrouwen geeft zijn/haar paard te rijden.

De keer dat ik betaalde voor mijn verzorgpaard reed ik wedstrijden en werd ik overal naar toe gebracht door de eigenaar.
In dat geval kan ik me heel goed voorstellen dat er geld voor gevraagd wordt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:05

sneeuwpop schreef:
Dizzy505 schreef:

als je ook nog de uren telt die je erin stopt. Is een pensionstal goedkoper.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:41

Mijn paarden worden onvoldoende gereden. Maar daar zitten ze zelf niet mee hoor! Ze lopen gezellig buiten met de andere paarden. En ik ga lekker niet op zoek naar een bijrijdster! Want die willen toch maar gratis en voor niets rijden omdat ze denken dat ze mij daarmee helpen. Doei! Dan niet!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:00

Haha. Precies Desiree!