Veel te duur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:02

Dat lijkt mij ook. Natuurlijk gaat niemand zijn prijs aanpassen aan een bijrijder. Als er geen bijrijders zijn past men de prijs vanzelf aan. Zelf heb ik 10 jaar verschillende bijrijdpaarden gehad en nog nooit betaald, dus ik zou tegen de betalende bijrijders zeggen: gewoon doorzoeken er zijn paarden genoeg! (Dan heb ik het niet over kleine kinderen dan maar over mensen die het paard serieus kunnen bijrijden).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:08

sallandval schreef:
Dat lijkt mij ook. Natuurlijk gaat niemand zijn prijs aanpassen aan een bijrijder. Als er geen bijrijders zijn past men de prijs vanzelf aan. Zelf heb ik 10 jaar verschillende bijrijdpaarden gehad en nog nooit betaald, dus ik zou tegen de betalende bijrijders zeggen: gewoon doorzoeken er zijn paarden genoeg! (Dan heb ik het niet over kleine kinderen dan maar over mensen die het paard serieus kunnen bijrijden).

En dat is ook nog van belang ik denk dat je als je een goede ruiter bent dat je ook niet snel een gebrek hebt aan paarden die je kunt rijden. Want via via werkt nog altijd wel het best en als je al eerder paarden naar tevredenheid gereden hebt zul je ook vrij snel weer een andere aangeboden krijgen zeker als je ook wat bekent bent bij wat grotere pensionstallen.
Want ja daar zit natuurlijk ook veel verschil in train je echt een paard of rijd je gewoon wat rond.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:23

Tigra_ schreef:
sallandval schreef:

En dat is ook nog van belang ik denk dat je als je een goede ruiter bent dat je ook niet snel een gebrek hebt aan paarden die je kunt rijden. Want via via werkt nog altijd wel het best en als je al eerder paarden naar tevredenheid gereden hebt zul je ook vrij snel weer een andere aangeboden krijgen zeker als je ook wat bekent bent bij wat grotere pensionstallen.
Want ja daar zit natuurlijk ook veel verschil in train je echt een paard of rijd je gewoon wat rond.

Precies; ik heb in alle topics over al dan niet betalen voor het bijrijden wel geleerd dat niet iedereen bijrijden ziet zoals ik en het dus meer ziet als 'bijschaven' van het paard en de eigen(aardigheden) van de standaard ruiter een beetje uitbalanceren zeg maar.

Dus bijrijders: in plaats van klagen dat het zo duur is kun je beter zorgen dat je leert hoe je een paard een beetje redelijk traint. Als je dan nog eens gaat zoeken zul je zien dat het ineens niets meer kost ;)

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:20

bij mij 2 keer in de week rijden en dan betaal je 85,- in de maand

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:25

Wij bedenken het zo ;)
onze stalling kost BIJVOORBEELD: 280,- in de maand en in een maand zitten ongeveer 28 dagen hiervan rijd het meisje 8 dagen dan moet zij zegmaar die 8 dagen stalling betalen dus 80,-
bij ons op stal word het vaak zo berekend

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:08

In mijn ogen hoort een bijrijders niets te betalen, je helpt immers de eigenaren hun paard in beweging te houden. Andersom (eigenaar betaalt bijrijder) kan ik me veel meer bij voorstellen, is op zich logisch.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:24

|o 8)7 :x
dus jij vind dat iemand gewoon gratis zo'n beetje de duurste hobby die er is mag uitvoeren met alle gevolgen van dien?
lekker gratis op andermans paard rijden waar de eigenaar zeer waarschijnlijk al 10duizenden euro's aan heeft uitgegeven, lekker leren van een paard wat niet zijn rondjes in de manege sjokt, lekker de spullen gebruiken die bij elkaar duizenden euro's gekost hebben enz.
en als het paard bijv voor langere tijd kreupel is gewoon weer een ander zoeken want ja het is toch niet jou paard.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:36

Die laatste zin slaat dan weer nergens op.. dat zou ik echt NOOIT doen! En ik denk vele anderen ook niet..
Of ik er nou voor betaal of niet, het beestje is mijn beste vriend en die laat ik niet zomaar in de steek als ik niet kan rijden!
Sterker nog, toen ik begon kon ik alleen nog maar 10 minuten op hem stappen door zijn hoefbevangenheid (hij moest afvallen). Niet iedereen is zo penny!!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:51

barbar schreef:
|o 8)7 :x

niet aardig...

Citaat:
dus jij vind dat iemand gewoon gratis zo'n beetje de duurste hobby die er is mag uitvoeren met alle gevolgen van dien?
lekker gratis op andermans paard rijden waar de eigenaar zeer waarschijnlijk al 10duizenden euro's aan heeft uitgegeven, lekker leren van een paard wat niet zijn rondjes in de manege sjokt, lekker de spullen gebruiken die bij elkaar duizenden euro's gekost hebben enz.
en als het paard bijv voor langere tijd kreupel is gewoon weer een ander zoeken want ja het is toch niet jou paard.

Je kunt het ook zo zien: als je je paard professioneel een paar uur per week moet laten bijrijden/bijtrainen kost je dat geld, ook stalknechten die uitmesten en verzorgen of bijspringen in de vakanties zijn niet gratis. En wat voor mensen zijn de professionals? Juist; ook gewoon mensen die graag met paarden bezig zijn, alleen dan met (soms niet eens zo heel veel) meer ervaring. Zo wordt je toch al dure paard dan ook nog heel wat centjes duurder. Een beetje goede bijrijder doet dat allemaal gratis en voor niks en vaak met liefde voor het paard, is misschien wat te jong of studeert nog en heeft niet genoeg geld voor een eigen paard.

Dat kost de paardeneigenaar dus niets, het levert juist een besparing op!!! Tel uit je winst. Als een paard elke dag of vijf keer per week moet worden bereden is de slijtage van de tuigage en ijzers even sterk als de eigenaar alle uren draait of de eigenaar 3x per week en de bijrijder 2x (bijvoorbeeld) alleen kost het de eigenaar dus minder tijd/energie waardoor hij meer tijd over heeft voor andere hobbies, werk, partner of kinderen.

Maar zoals gezegd; dan heb ik het niet over mensen die het bijv. best schattig vinden als een 10 jarige Penny af en toe komt rondhobbelen en haar daar graag een plezier mee doen. Dat vind ik anders omdat je er dan ook altijd bij moet blijven en er dus geen sprake is van tijdwinst.

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:05

Marlies, Ja.. ik vind het nog wel meevallen. Ik mag zovaak komen als ik wil, en als ik ee ndagje niet kan is het ook geen probleem! Hoef geen hoefsmid en veearts enzo te betalen. Het is ook een paard waar je alles mee kan.. dus vind het best normaal.

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:06

Macs schreef:
Die laatste zin slaat dan weer nergens op.. dat zou ik echt NOOIT doen! En ik denk vele anderen ook niet..
Of ik er nou voor betaal of niet, het beestje is mijn beste vriend en die laat ik niet zomaar in de steek als ik niet kan rijden!
Sterker nog, toen ik begon kon ik alleen nog maar 10 minuten op hem stappen door zijn hoefbevangenheid (hij moest afvallen). Niet iedereen is zo penny!!

Nee, dat vind ik ook niet. Als mijn vp kreupel is, betaal ik gewoon & stap ik hem zovaak mogenlijk aan de hand. Het gaat toch niet om alleen rijden? Je hebt een band met dat paard, als het goed is :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:07

ik heb in de ruim 18 jaar dat ik lester heb 8!!! bijrijdsters gehad waarvan welgeteld 1 er goed kon rijden en ook nog niet weg liep toen lester kreupel werd (ze woont helaas nu in amerika en ik heb nog steeds kontact met haar), dus ja mijn ervaring is dat de meeste niet zo goed kunnen rijden als ze denken en als er wat is ze weer op zoek gaan naar een ander paard met een smoesje naar de eigenaar.
en zo ken ik wel meer eigenaren.
en daarnaast als ik een prof zou zoeken is het er een die iig de basisdressuur door is geweest.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:17

barbar schreef:
ik heb in de ruim 18 jaar dat ik lester heb 8!!! bijrijdsters gehad waarvan welgeteld 1 er goed kon rijden en ook nog niet weg liep toen lester kreupel werd (ze woont helaas nu in amerika en ik heb nog steeds kontact met haar), dus ja mijn ervaring is dat de meeste niet zo goed kunnen rijden als ze denken en als er wat is ze weer op zoek gaan naar een ander paard met een smoesje naar de eigenaar.
en zo ken ik wel meer eigenaren.
en daarnaast als ik een prof zou zoeken is het er een die iig de basisdressuur door is geweest.

Dat van dat slechter rijden dan ze denken geldt niet alleen voor bijrijders ;) Maar van alleen van lessen en kilometers maken wordt je beter, dus dan zou ik denken bij een 'mindere' bijrijder: stop dat geld maar in lessen, dat komt mijn paard dan ook ten goede! Maar ik weet natuurlijk niet hoe makkelijk of hoog opgeleid je paard is...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:23

mijn paardje heeft Z1 gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:53

XEMERx schreef:
Mindim schreef:
Verder zou het heel fijn zijn dat bijrijders eens 3 keer in de week kwamen. Bij mij mag je gratis, maar ik heb nog geen bijrijder gehad die 3 maal in de week kwam. Dus ook op de bijrijders kun je niet aan, das heel vervelend.

Dat vind ik wel verschillen. :s :j
ik ken kinderen en die hebben het na een tijdje wel gezien en komen dan staats minder... ;(
Maar ik rijd mijn verzorgpaardje elke dag, behalve op woensdag, omdat ik dan zelf les heb op mn manege,
en ik kom ook altijd mijn afspraken na..
Dus dat is niet bij alle bijrijders/verzorgers. :j :d

Nee, dat is zeker niet altijd het geval en het heeft met leeftijd niets te maken, de jongste was hier nog steeds 20+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:59

Tigra_ schreef:
Betalen okey maar vindt dat je al eigenaar ook best wel schappelijk moet blijven zeker als je naast die bijdragen ook nog verwacht dat ze les nemen bedoel als ik bv al 50 euro per maand betaal voor zeg 4x per week rijden en ik dan bv wekelijks zou moeten lessen je zit toch al gauw aan 25 per les is dat ook al 100 per maand dan wordt het toch een pittig bedrag voor een paard waar je gewoon helemaal niets in te brengen hebt.

Je betaalt voor je uren op het paard. Voor de uren die je er op kan rijden en dan wil je ook nog kunnen mee beslissen over het paard voor de 100 euro?

Je mag hier gratis rijden, ik betaal voor mensen die doorrijden, maar 1 ding, ik geef nooit medezeggenschap uit handen voor mijn dier, waar ik voor de wet verantwoordelijk voor ben en wat mij heel veel meer kost dan enkel 100 euro per maand.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:03

Ik moet wel zeggen dat ik toch niet zou betalen als het paard kreupel is. Dat dan weer wel.
Hoewel ik het écht niet erg vind om met het paard maanden rondjes te stappen, op dat moment doe je de eigenaar echt alleen een plezier en jezelf toch minder.
Of ik zou komen op mijn dagen? Jazeker!! Maar ik zie het zo: op de manege betaal je ook niet als je vraagt of je met een paard een rondje over t erf zou lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:11

Jampuppy schreef:
Wat mijn vraag dan is: Waarom bieden dan eigenaren hun paard aan in eerste instantie?
Omdat je iemand nodig hebt om mee te betalen?
Of toch omdat je er qua tijd niet uitkomt en het dus fijn zou zijn als je paard die 2-3 dagen als jij het niet red gereden wordt?

Je kunt het antwoord zo zwart-wit maken als je dan maar wilt, maar aan beide kanten zitten er goede en slechte argumenten naar mijn mening voor een bijdrage. Natuurlijk is paardrijden een dure hobby, maar om dan te zeggen dat als je het niet kunt betalen het niet te doen vind ik ook een beetje te ver gezocht. Wij leven toch niet meer in de 18de eeuw waar de paardensport alleen voor de hogere sociale klasse is? Maar dit is puur mijn mening op dit verhaal, dus ik neem het niet kwalijk dat iemand hier een compleet ander idee over heeft.

De redenen kunnen nogal verschillen. Ik heb 2 paarden maar rijdt niet, ik sta er liever naast en doe er op die manier dingen mee. Alleen lijkt het me voor het paard ook wel eens leuk om met de groep te gaan rijden. Ik ben geen held, hij is jong, dus dat werkt niet.
Ik zoek iemand die hem wil rijden, voor hem. Ik heb hem wel naar een professionele stal gebracht om in te rijden. Bij bevestigen ben ik er af gevallen met een botbreuk, dus was een tijd uit de running. Erop met mij zorgt voor te veel spanning, dus ben ik er naast begonnen wat ik erg leuk vindt.

Ik zoek iemand die hem zijn vlieguren wil geven, ik wil daar een bedrag voor betalen per maand. Voor de dienst van het vlieguren maken. Daarna houdt ik op met betalen en hoef je bij mij verder ook niets te betalen. Je hoeft geen klussen te doen niets, alleen je met het paard bezig houden en ben je goed voor hem, dan mag je bij mij heel veel. Tuurlijk ga ik in de toekomst er weer op, maar dat hoeft niets in de weg te staan.

Helaas heb ik tot nu toe mensen gehad, die amper komen of helemaal verkeerd bezig zijn (longeren met het bit bewust verkeerd om in). Nou dan ben je hier heel snel vertrokken. Ik stel altijd veel vertrouwen in iemand en dat is tot nu toe alleen maar beschaamd door verzorgsters/ bijrijdsters.

Paardrijden is voor degene die het kan betalen. Als je een volvo wilt en hebt er geen geld voor, kan je die ook niet kopen. Waarom verwacht je dat iemand jou hobby bekostigd? Als je meehelpt dan snap ik dat je niet wilt betalen, maar als je alleen maar leuk hoeft te rijden, snap ik niet waarom dat perse gratis zou moeten. In principe heb je er dan alleen de lust van en niet de last. Als jij geen paard zou kunnen betalen, waarom verwacht je dan van iemand dat diegene gratis zijn paard aan jou beschikbaar stelt. Heeft helemaal niets met sociale klasse te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:25

sallandval schreef:
Je kunt het ook zo zien: als je je paard professioneel een paar uur per week moet laten bijrijden/bijtrainen kost je dat geld, ook stalknechten die uitmesten en verzorgen of bijspringen in de vakanties zijn niet gratis. En wat voor mensen zijn de professionals? Juist; ook gewoon mensen die graag met paarden bezig zijn, alleen dan met (soms niet eens zo heel veel) meer ervaring. Zo wordt je toch al dure paard dan ook nog heel wat centjes duurder. Een beetje goede bijrijder doet dat allemaal gratis en voor niks en vaak met liefde voor het paard, is misschien wat te jong of studeert nog en heeft niet genoeg geld voor een eigen paard.

Dat kost de paardeneigenaar dus niets, het levert juist een besparing op!!! Tel uit je winst. Als een paard elke dag of vijf keer per week moet worden bereden is de slijtage van de tuigage en ijzers even sterk als de eigenaar alle uren draait of de eigenaar 3x per week en de bijrijder 2x (bijvoorbeeld) alleen kost het de eigenaar dus minder tijd/energie waardoor hij meer tijd over heeft voor andere hobbies, werk, partner of kinderen.

Veel paarden staan vol pension en hoeft er niets gedaan te worden. Je hoeft alleen maar je hobby (namelijk paardrijden) uit te voeren. Je doet net alsof de bijrijder alleen maar aan het werk is, ipv dat diegene ook gewoon haar hobby uitvoert op een paard, waar niet nog tien anderen op moeten.

De eigenaar geeft aan jou haar dure bezit in handen, het is niet zo dat de bijrijder er geen zak uithaalt vanzelf. Als door toedoen van een bijrijder het paard wat overkomt, wie moet dan betalen, als je harnachement stuk gaat door toedoen van een bijrijder dan betaalt de eigenaar, slijtage aan hoeven en beslag betaald de eigenaar ook als de bijrijder veel met de ijzers op straat rijdt. Als het paard niet goed behandeld wordt of zelfs slecht, zit je als eigenaar met de gebakken peren. En noem nog maar meer, bijrijders zijn niet alleen maar een dienst, maar evengoed kunnen ze een kostenpost zijn.

Maar een bijrijder verwacht wel een paard die goed verzorgt is, fijne accomodatie, liefst nog inspraak op het paard, dat alles eigenlijk maar geregeld wordt en zij alleen maar hoeft op te stappen om de eigenaar een dienst te bewijzen, namelijk rijden. De eigenaar bewijst de bijrijder evengoed een dienst.

De gemiddelde bijrijder heeft echt niet het niveau en ervaring van een prof hoor.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:31

Macs schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik toch niet zou betalen als het paard kreupel is. Dat dan weer wel.
Hoewel ik het écht niet erg vind om met het paard maanden rondjes te stappen, op dat moment doe je de eigenaar echt alleen een plezier en jezelf toch minder.
Of ik zou komen op mijn dagen? Jazeker!! Maar ik zie het zo: op de manege betaal je ook niet als je vraagt of je met een paard een rondje over t erf zou lopen.

daar heb je gelijk in.
toen ik mijn enige leuke bijdster had werd lester erstig kreupel, ik heb toen ook gezegt dat ze dan niet hoefde te betalen, in eerst instantie wilde ze daar zelfs niets van weten maar heeft uiteindelijk toch toegegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:32

sallandval schreef:
Dat van dat slechter rijden dan ze denken geldt niet alleen voor bijrijders ;) Maar van alleen van lessen en kilometers maken wordt je beter, dus dan zou ik denken bij een 'mindere' bijrijder: stop dat geld maar in lessen, dat komt mijn paard dan ook ten goede! Maar ik weet natuurlijk niet hoe makkelijk of hoog opgeleid je paard is...

Een verschil, de eigenaar is de bijrijder geen verantwoording over zijn eigendom schuldig.

Dat ik een beetje netjes rijden van een bijrijder verwacht is mijn goed recht. Dat heeft met mijn rijden niets van doen. Wil ik dat mijn paard onder een ander goed gaat lopen, dan zou ik hem wel verder laten rijden door een prof inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:35

barbar schreef:
Macs schreef:

daar heb je gelijk in.
toen ik mijn enige leuke bijdster had werd lester erstig kreupel, ik heb toen ook gezegt dat ze dan niet hoefde te betalen, in eerst instantie wilde ze daar zelfs niets van weten maar heeft uiteindelijk toch toegegeven.

Het jammere is dat zelfs als het gratis is en je niets hoeft te doen en je hebt alle vrijheid van de wereld, bijrijders dan toch zeer onregelmatig op komen dagen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:43

deze was heel erg trouw, heeft zelfs de gehele zorg op zich genomen toen ik een tijd in de lappenmand zat.

ik heb het bijrijden ook een tijdje gratis aangeboden (aan anderen) maar die gratis meiden waren echt erg.
van een kreeg ik zelfs op een gevenen moment van een stalgenoot te horen dat mijn toemalige bijrijdster tegen haar had verteld dat ze met lester was gestopt.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:55

Ik vraag ook een bijdrage van 70 euro per maand.
Maar daarvoor mag mijn bijrijdster altijd rijden en als ze wil ook wedstrijden gaan rijden.
Ik sta meteen tegenover het bos en op stap afstand van binnenbak en uiterwaarden en ze mag overal heen.
Zelf rijd ik vanwege gezondheids redenen niet meer maar wil mijn pony die ik van veulen af aan heb niet echt weg doen.
Verder heb ik hem en ook mijn harnachement uitgebreid verzekert, dat zijn kosten wat ook nogal eens vergeten wordt waar je als eigenaar de kosten van hebt.
Ik vind dat dan ook een heel schappelijk bedrag want eigenlijk heeft ze voor die 7 tientjes een hele leuke allround pony die alles kan en graag voor je wil werken.
Het enige wat ze niet mag is alleen het bos in, maar dat is puur uit voorzichtigheid.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:57

Mindim schreef:
Tigra_ schreef:
Betalen okey maar vindt dat je al eigenaar ook best wel schappelijk moet blijven zeker als je naast die bijdragen ook nog verwacht dat ze les nemen bedoel als ik bv al 50 euro per maand betaal voor zeg 4x per week rijden en ik dan bv wekelijks zou moeten lessen je zit toch al gauw aan 25 per les is dat ook al 100 per maand dan wordt het toch een pittig bedrag voor een paard waar je gewoon helemaal niets in te brengen hebt.

Je betaalt voor je uren op het paard. Voor de uren die je er op kan rijden en dan wil je ook nog kunnen mee beslissen over het paard voor de 100 euro?

Je mag hier gratis rijden, ik betaal voor mensen die doorrijden, maar 1 ding, ik geef nooit medezeggenschap uit handen voor mijn dier, waar ik voor de wet verantwoordelijk voor ben en wat mij heel veel meer kost dan enkel 100 euro per maand.

Nee ik zeg helemaal niet dat ik zeggenschap wil. Daarvoor heb ik een eigen paard.
Ik ga alleen geen 150 euro per maand investeren in een paard waar ik als het erop aankomt niets over te vertellen heb. Ik vind 150 euro veel geld daar kan ik me eigen paard van onderhouden weliswaar zonder les maar dat ga ik niet steken in een paard waar ik tja hoe moet ik dat uitleggen een paard waar ik als het mis loopt kwijt raak en al me geld weg is. En tuurlijk lessen inversteer je ook in jezelf maar ik zou het nooit betalen en ik vindt het nogal wat om dat te verlangen van mensen ondanks dat het een dure hobby is vindt ik gewoon dat je als eigenaar niet moet overdrijven en eigenlijk het een of het ander moet willen dus of een bijdragen of verplicht lessen als je zo graag een bijdrage wil vindt ik dat je als eigenaar ook 1x per maand een les voor erbij kunt geven als de bijdrage vrij hoog ligt.
En wat een bijrijder naast een bijdragen doet is dan haar keus wel of geen lessen.