Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sallandval schreef:Dat lijkt mij ook. Natuurlijk gaat niemand zijn prijs aanpassen aan een bijrijder. Als er geen bijrijders zijn past men de prijs vanzelf aan. Zelf heb ik 10 jaar verschillende bijrijdpaarden gehad en nog nooit betaald, dus ik zou tegen de betalende bijrijders zeggen: gewoon doorzoeken er zijn paarden genoeg! (Dan heb ik het niet over kleine kinderen dan maar over mensen die het paard serieus kunnen bijrijden).
Tigra_ schreef:sallandval schreef:Dat lijkt mij ook. Natuurlijk gaat niemand zijn prijs aanpassen aan een bijrijder. Als er geen bijrijders zijn past men de prijs vanzelf aan. Zelf heb ik 10 jaar verschillende bijrijdpaarden gehad en nog nooit betaald, dus ik zou tegen de betalende bijrijders zeggen: gewoon doorzoeken er zijn paarden genoeg! (Dan heb ik het niet over kleine kinderen dan maar over mensen die het paard serieus kunnen bijrijden).
En dat is ook nog van belang ik denk dat je als je een goede ruiter bent dat je ook niet snel een gebrek hebt aan paarden die je kunt rijden. Want via via werkt nog altijd wel het best en als je al eerder paarden naar tevredenheid gereden hebt zul je ook vrij snel weer een andere aangeboden krijgen zeker als je ook wat bekent bent bij wat grotere pensionstallen.
Want ja daar zit natuurlijk ook veel verschil in train je echt een paard of rijd je gewoon wat rond.
barbar schreef:![]()
![]()
Citaat:dus jij vind dat iemand gewoon gratis zo'n beetje de duurste hobby die er is mag uitvoeren met alle gevolgen van dien?
lekker gratis op andermans paard rijden waar de eigenaar zeer waarschijnlijk al 10duizenden euro's aan heeft uitgegeven, lekker leren van een paard wat niet zijn rondjes in de manege sjokt, lekker de spullen gebruiken die bij elkaar duizenden euro's gekost hebben enz.
en als het paard bijv voor langere tijd kreupel is gewoon weer een ander zoeken want ja het is toch niet jou paard.
Macs schreef:Die laatste zin slaat dan weer nergens op.. dat zou ik echt NOOIT doen! En ik denk vele anderen ook niet..
Of ik er nou voor betaal of niet, het beestje is mijn beste vriend en die laat ik niet zomaar in de steek als ik niet kan rijden!
Sterker nog, toen ik begon kon ik alleen nog maar 10 minuten op hem stappen door zijn hoefbevangenheid (hij moest afvallen). Niet iedereen is zo penny!!
barbar schreef:ik heb in de ruim 18 jaar dat ik lester heb 8!!! bijrijdsters gehad waarvan welgeteld 1 er goed kon rijden en ook nog niet weg liep toen lester kreupel werd (ze woont helaas nu in amerika en ik heb nog steeds kontact met haar), dus ja mijn ervaring is dat de meeste niet zo goed kunnen rijden als ze denken en als er wat is ze weer op zoek gaan naar een ander paard met een smoesje naar de eigenaar.
en zo ken ik wel meer eigenaren.
en daarnaast als ik een prof zou zoeken is het er een die iig de basisdressuur door is geweest.
XEMERx schreef:Mindim schreef:Verder zou het heel fijn zijn dat bijrijders eens 3 keer in de week kwamen. Bij mij mag je gratis, maar ik heb nog geen bijrijder gehad die 3 maal in de week kwam. Dus ook op de bijrijders kun je niet aan, das heel vervelend.
Dat vind ik wel verschillen. :s
ik ken kinderen en die hebben het na een tijdje wel gezien en komen dan staats minder...![]()
Maar ik rijd mijn verzorgpaardje elke dag, behalve op woensdag, omdat ik dan zelf les heb op mn manege,
en ik kom ook altijd mijn afspraken na..
Dus dat is niet bij alle bijrijders/verzorgers.:d
Tigra_ schreef:Betalen okey maar vindt dat je al eigenaar ook best wel schappelijk moet blijven zeker als je naast die bijdragen ook nog verwacht dat ze les nemen bedoel als ik bv al 50 euro per maand betaal voor zeg 4x per week rijden en ik dan bv wekelijks zou moeten lessen je zit toch al gauw aan 25 per les is dat ook al 100 per maand dan wordt het toch een pittig bedrag voor een paard waar je gewoon helemaal niets in te brengen hebt.
Jampuppy schreef:Wat mijn vraag dan is: Waarom bieden dan eigenaren hun paard aan in eerste instantie?
Omdat je iemand nodig hebt om mee te betalen?
Of toch omdat je er qua tijd niet uitkomt en het dus fijn zou zijn als je paard die 2-3 dagen als jij het niet red gereden wordt?
Je kunt het antwoord zo zwart-wit maken als je dan maar wilt, maar aan beide kanten zitten er goede en slechte argumenten naar mijn mening voor een bijdrage. Natuurlijk is paardrijden een dure hobby, maar om dan te zeggen dat als je het niet kunt betalen het niet te doen vind ik ook een beetje te ver gezocht. Wij leven toch niet meer in de 18de eeuw waar de paardensport alleen voor de hogere sociale klasse is? Maar dit is puur mijn mening op dit verhaal, dus ik neem het niet kwalijk dat iemand hier een compleet ander idee over heeft.
sallandval schreef:Je kunt het ook zo zien: als je je paard professioneel een paar uur per week moet laten bijrijden/bijtrainen kost je dat geld, ook stalknechten die uitmesten en verzorgen of bijspringen in de vakanties zijn niet gratis. En wat voor mensen zijn de professionals? Juist; ook gewoon mensen die graag met paarden bezig zijn, alleen dan met (soms niet eens zo heel veel) meer ervaring. Zo wordt je toch al dure paard dan ook nog heel wat centjes duurder. Een beetje goede bijrijder doet dat allemaal gratis en voor niks en vaak met liefde voor het paard, is misschien wat te jong of studeert nog en heeft niet genoeg geld voor een eigen paard.
Dat kost de paardeneigenaar dus niets, het levert juist een besparing op!!! Tel uit je winst. Als een paard elke dag of vijf keer per week moet worden bereden is de slijtage van de tuigage en ijzers even sterk als de eigenaar alle uren draait of de eigenaar 3x per week en de bijrijder 2x (bijvoorbeeld) alleen kost het de eigenaar dus minder tijd/energie waardoor hij meer tijd over heeft voor andere hobbies, werk, partner of kinderen.
Macs schreef:Ik moet wel zeggen dat ik toch niet zou betalen als het paard kreupel is. Dat dan weer wel.
Hoewel ik het écht niet erg vind om met het paard maanden rondjes te stappen, op dat moment doe je de eigenaar echt alleen een plezier en jezelf toch minder.
Of ik zou komen op mijn dagen? Jazeker!! Maar ik zie het zo: op de manege betaal je ook niet als je vraagt of je met een paard een rondje over t erf zou lopen.
sallandval schreef:Dat van dat slechter rijden dan ze denken geldt niet alleen voor bijrijdersMaar van alleen van lessen en kilometers maken wordt je beter, dus dan zou ik denken bij een 'mindere' bijrijder: stop dat geld maar in lessen, dat komt mijn paard dan ook ten goede! Maar ik weet natuurlijk niet hoe makkelijk of hoog opgeleid je paard is...
barbar schreef:Macs schreef:Ik moet wel zeggen dat ik toch niet zou betalen als het paard kreupel is. Dat dan weer wel.
Hoewel ik het écht niet erg vind om met het paard maanden rondjes te stappen, op dat moment doe je de eigenaar echt alleen een plezier en jezelf toch minder.
Of ik zou komen op mijn dagen? Jazeker!! Maar ik zie het zo: op de manege betaal je ook niet als je vraagt of je met een paard een rondje over t erf zou lopen.
daar heb je gelijk in.
toen ik mijn enige leuke bijdster had werd lester erstig kreupel, ik heb toen ook gezegt dat ze dan niet hoefde te betalen, in eerst instantie wilde ze daar zelfs niets van weten maar heeft uiteindelijk toch toegegeven.
Mindim schreef:Tigra_ schreef:Betalen okey maar vindt dat je al eigenaar ook best wel schappelijk moet blijven zeker als je naast die bijdragen ook nog verwacht dat ze les nemen bedoel als ik bv al 50 euro per maand betaal voor zeg 4x per week rijden en ik dan bv wekelijks zou moeten lessen je zit toch al gauw aan 25 per les is dat ook al 100 per maand dan wordt het toch een pittig bedrag voor een paard waar je gewoon helemaal niets in te brengen hebt.
Je betaalt voor je uren op het paard. Voor de uren die je er op kan rijden en dan wil je ook nog kunnen mee beslissen over het paard voor de 100 euro?
Je mag hier gratis rijden, ik betaal voor mensen die doorrijden, maar 1 ding, ik geef nooit medezeggenschap uit handen voor mijn dier, waar ik voor de wet verantwoordelijk voor ben en wat mij heel veel meer kost dan enkel 100 euro per maand.