Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Re: Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:08

Hahahaha, musjes, misschien tref jij net een goede. Ik hoop het voor je. Ik ben nu alweer 2 jaar aan het bijrijdstershoppen, terwijl ik 3 jaar lang dezelfde heb gehad.... sommige konden er echt niets aan doen dat ze moesten stoppen, maar sommige...... Ik wens je heel veel succes :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:13

Kan me je frustaties goed voorstellen koudbloedkim. Heb vorig jaar ook het nodige meegemaakt, met mijn zoektocht naar een bijrijdster.
Maar nu rijdt er hier al dik een jaar een jong meisje en inderdaad manegelessen gehad de afgelopen 10 jaar. Maar ondanks, dat ik dus mijn bedenkingen had (jong en manegeamazone) heb ik haar toch laten komen en op een paard gezet. Nou, zoals ik al zei: ze rijdt hier nu al een dik jaar en we zijn echte vriendinnen geworden. Ze is super voor de paarden en wil heel graag leren en het allerbelangrijkste: de paarden zijn dol op haar.
Ze was trouwens 16, dus geen 13 hoor. Dat zou hier ook niet kunnen met de grote paarden die we hebben.
Ik hoop, dat het je toch lukt om een bijrijdster te vinden voor je prachtige koudbloed.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:14

Ik wil als bijrijdster ook even reageren!

Ik weet dat het voor jullie moeilijk is om een goede te vinden! Maar probeer je af en toe ook eens in te plaatsen in ons.. of in ieder geval in mij..
Mijn oude bijrijd haf staat nu op een stal in kerkdriel toch zo'n 11 km van den bosch dus niet te doen zonder auto.. Maarja die heb ik zelf niet en tot voorkort trainde mijn zusje 5x in de week in waalwijk... dus dag auto van paps en mams..
Nu kon ik redelijk vaak, maar goed zit nu op de Uni dus rooster verandert elke week...ontzettend lastig om iets vast af te spreken dus...
Gelukkig is de eigenaar van de stal zo ontzettend relaxed dat hij weet dat ik graag kom, maar helaas met mijn studie zit... Maaralsik kom vind hij het allang fijn dat ik er ben en dat ik zijn paardjes rijd (fries & welsh) zodat ze toch wat beweging krijgen..
Mijn vriendin (eigenaresse vd haf) geeft mij af en toe aanwijzingen en hier ben ik echt blij mee!
Maar wil je iets zoeken is het eigenijk net zo lastig om een bijrijdster te vinden volgens mij...
Want de ene helft wil dat je bv 4x pw komt of vraagt 100 euro, nou ik ben een arme student dus 4x pw gaat nietlukken en die 100 euro al helemaal niet..

Ik wensjullie echt heel veel succes met iets te vinden en schrijf inderdaad de manegeruiters niet af... (kom zelf ook van manege na 4 jaar niet gereden te hebben ivm enkel/kruisbanden

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:20

Veerle, dat zijn de afspraken die je met een ruiter maakt. Maar als iets in een advertentie staat waar je al zeker niet aan kan voldoen, denk ik niet dat jij er nog op zal reageren. Wat mij dus het meest frustreerd vaak, is dat je duidelijk dingen in je advertentie hebt staan en dat mensen toch gaan reageren ondanks dat ze al weten dat ze het niet waar kunnen maken. Verspilde tijd voor de mogelijke bijrijdster, maar ook voor de eigenaar van het paard, hoe blij we ook zouden moeten zijn met iemand die het graag wil... maar ja de eerlijkheid begint al bij het begin en die is daar al weg.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:23

Dat probleem had ik ook Veerle90..
Vorig jaar moest ik stoppen met mijn verzorgpaard door mijn nieuwe baan.
Wilde toen graag iets wat dichterbij huis was en kreeg toen een verzorgveulen 5 min. van mijn huis.
Jammer genoeg werd zij na een maand al verkocht en moest ik weer zoeken.
Vrijwel overal willen ze een bijdrage..
Ging bij mij dus ook niet lukken omdat ik niet de zekerheid heb dat ik altijd elke week werk heb..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:29

Musjes: Ik hoop dat jij gelijk een goede verzorgster treft. :j
Ook van mij veel succes!

Zammie: Ik sta eigenlijk open voor iedereen, beantwoord elk mailtje netjes en vraag altijd om wat extra informatie.
Daarnaast ben ik eerlijk en zeg ik het ook als ik van tevoren al weet dat het niks zal worden.
Ik wacht rustig af en hoop dat er iemand op mijn pad komt waar Kim ook dol op is, net als bij jou. :j

Veerle90: Als je dit topic hebt doorgelezen, zie je in mijn reacties heel goed terug dat ik het niet over bijrijdsters in het algemeen heb, maar over eigen ervaringen. :)
Ik probeer steeds duidelijk te maken dat er een hele hoop goede zijn, maar ook een hele hoop minder goede.
Mijn paard staat ook 10 km van mijn huis af en ik ga gewoon op de fiets...
Ik vraag wel van een verzorgster dat ze minstens 1 keer per week komt en dat lijkt me ook niet meer dan normaal.

Solide: Daar erger ik me ook aan. :j
Inderdaad die eerlijkheid, is zooo belangrijk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:34

Tja, alles moet van 2 kanten komen. Ook met bijrijdster enz.
Maar als je ziet wat voor reacties je op een advertentie krijgt... En wat sommigen je lieten geloven?? Over wat ze allemaal al kunnen en gedaan hebben. Was achteraf best lachwekkend allemaal. Maar ik heb op het moment dat ik met iemand 'in zee" ging er echt veel aandacht en tijd in gestopt. En heb dus inderdaad 2 x mensen moeten laten weten, dat het allemaal niet door kon gaan. Nou, de 1 was het er wel mee eens, maar de ander (ook een bokker en via bokt dus "gevonden".) die heeft me op alle manieren geprobeerd door het slijk te halen. Compleet gestoord mens blijkt dan achteraf. Nu kan ik er om lachen... Helemaal nu ik zie wat voor onzin ze nu (nog) steeds hier op bokt plaatst, maar heb na dat gevalletje ook gedacht: er komt hier niemand anders meer op mijn paarden te rijden. Gelukkig heb ik toch nog even doorgezocht en is de juiste persoon toch op mijn pad gekomen....

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:51

ik heb zelf 2 eigen pony,s en heb ook bijrijders ervoor.

heb zelf ook bijrijdpony,s gehad en heb er nu ook nog 1
1e bijrijdpony heette thissie,een welsh b pony waar ik werkelijk alles mee mocht doen.
ik mocht 1 a 2 keer in de week komen en heb zelfs geregeld op hun kosten les gehad.
daarvoor in ruil heb ik altijd hun pony,s gevlochten als dochter en nichtje op wedstrijd gingen en die zagen er ook tip top uit dan,maar ondanks dat kon die man het niet laten om mij soms 10 of 20 euro te geven voor de moeite.
mijn knot en vlecht kunsten waarvoor ik beloond werd bij de welsh pony
http://img84.imageshack.us/img84/2281/thissinv6.jpg

ik werd te groot voor de welsh en mocht verder rijden op de pony van het nichtje,een d pony
dat ging in het begin wel maar het klikte gewoon niet meer.

ben toen gestopt en heb nog eventjes een bijrijdpaard gehad.
ook dat klikte niet en paard werd steeds kreupel

heb een hele tijd geen rijpony meer gehad,wel een uitgeprobeerd maar na het proefrijden bleek ineens dat ik 200 euro in de maand moest betalen en de hoefsmid moest betalen en het paardje 6 dagen per week moest rijden en zelf de stal moest mesten.
heb het maar niet gedaan.

uiteindelijk van het voorjaar via een vakantiewerker op mijn werk uitgekomen bij mijn eigen veearts.
die bleek een pony te hebben staan die ik wel mocht rijden.
angel was helemaal het einde,kon urenlang met haar rijden en de veearts vond ons ook een superleuk stel samen,hij moest altijd lachen als ik erop klom en als ik vroeg wat er was dan zei hij'' past perfect''
wenste ons dan veel plezier en dan kon ik zo 3 uur de bossen in gaan.
heerlijk vond ik dat,helaas ben ik in oktober verhuisd en kon haar niet langer meer rijden,erg jammer...mis haar wel erg.

nu heb ik een bijrijdpony van iemand op de stal,ik huur hun weides bij huis voor mijn pony,s aankomende zomer maar zal helaas ook met deze pony moeten stoppen want die staat te koop.

dus wat het vinden van bijrijdpony,s betreft altijd wel geluk gehad.....altijd de juiste mensen getroffen..

bijrijder zoeken voor mijn eigen pony,s is wat moeilijker omdat ze zo klein zijn en heb nu ook geluk dat er 2 meisjes op stal zijn die het nu doen

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:57

Nee ik snap ook allemaal heel goed wat jullie bedoelen, heb ik zelf ook meegemaakt toen ik voor een vriendin van mij zocht...

Hoor net dat de fries & welsh te koop staan :(

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:28

Veerle90 schreef:
Nee ik snap ook allemaal heel goed wat jullie bedoelen, heb ik zelf ook meegemaakt toen ik voor een vriendin van mij zocht...

Hoor net dat de fries & welsh te koop staan :(

balen zeg..

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:00

KoudbloedKim schreef:
Mariz:[/b] Ja, jij hebt geluk. :j En misschien ook wel een hele lieve, makkelijke pony?
Dat scheelt ook een hele hoop.
Een pony waar bijna iedereen zo op kan stappen vindt vaak veel sneller een bijrijdster dan een complex paard als Kim. :j

De pony is inderdaad makkelijk, maar me ruin is verschrikkelijk eenkennig en ik mag echt in me handen knijpen dat meteen zo klikte met me 2 bijrijders!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:37

Ik ben na het lezen van het topic in ieder geval goed voorbereid. :D

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:44

Hou op!!!!

Door dat ik ziek ben, moest ik noodgedwongen zoeken naar bijrijders voor mijn paarden :( afijn 2 gevonden, het uit handen geven ging redelijk goed, maar elke keer zeggen ze kort vtv af, ze gaan niet om met mijn spullen zoals ik zou willen, ze worden in korte tijd gedaan e.d. Plots het bericht dat er 1 de komende 6 weken niet kon :( op zoek naar andere hulp, maar niets noppes nada, als ik als tiener zo'n kans zou krijgen, om zonder vergoeding zomaar een paardje te kunnen doen, zou ik hem met 2 handen aangrijpen ;) maar de tijden zijn veranderd, dat is me wel duidelijk geworden :P

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:14

ja dat denk ik ook wel eens, dat de tijden veranderd zijn... ik heb ook verzorgponies gehad hoor... de eerste ging ik samen met een vriendin elke zaterdag voor de les op de manège verzorgen. per uitzondering, als er een van ons ziek was bijvoorbeeld, dan gingen we niet. dat was gewoon zoals afgesproken met de eigenaar.
daarna heb ik een echt bijrijdpaard gehad. daar kwam ik elke dag! ik was ook wel de enige die er mee reed, maar ik kwam zelfs tijdens de examens nog minstens 2 keer per week rijden. de eigenaar moest soms zelf zeggen dat ik eerst maar moest zorgen dat ik goed gestudeerd had voor mijn examens...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:43

Ik moest ook wel verschrikkelijk ziek zijn om af te zeggen hoor toen ik bijrijdpaardje had,stond zelfs te tutten met het paard toen ik met een zware schouderblessure zat O:) .Rijden kon ik niet en voeten uitkrabben ook niet maar uit de box halen,knuffelen en borsteltje kon er zeker wel vanaf.Moest wel iemand ritselen met een auto want fietsen ging ook niet :P
Alleen hoge koorts vond ik een goed excuus om af te moeten zeggen...of een ziekenhuisopname :o
Op de andere stal kwam ik voorheen ook altijd door weer en wind,stalhouder had toen ook eerst houding van "eerst zien,dan geloven" maar viel niets tegen.Kom daar nu al bijna 11 jaar en heb inmiddels al 6 jaar paarden staan daar.Kom nog steeds door weer en wind op mijn fietsie... :)

Snap ook niet dat sommige mensen zo laks kunnen zijn,niet aan de afspraken houden...wegblijven of je spullen- en nog erger...je paard vernielen :(

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:50

Toen ik bijrijdster was van een pony hadden we gewoon afspraken en die afspraken kwam ik na, mits ik inderdaad ziek was. Als ik op vakantie ging of een weekend weg, wisten ze dat ook ruim van tevoren zodat ook zij er rekening mee konden houden. Ja en ziekte, daar kan je geowon niets aan doen, doe je niet expres. Maar ik was zuinig op de spullen, zorgde er automatisch voor dat ik alles netjes achterliet (stal en wei schoon, poetsplaats geveegd, spulletjes weer netjes waar ze thuis hoorden enz). Ik was dankbaar dat ik de pony voor hun mocht rijden.

Maar ja tijden zijn veranderd. Toen ik paardjes bij ging rijden was ik 12 en heb af en toe het idee dat ik toen meer verantwoordelijkheidsgevoel had dan menig oudere "bijrijder" die ik heb leren kennen voor mijn paard.... en wat vraag ik? Niet veel.... af en toe heb ik echt de neiging om inderdaad om geld te vragen als ze mijn paard gaan rijden. Niet omdat ik het niet kan betalen, maar puur om er dan zeker van te zijn dat ze komen omdat ze er ook voor betalen. Maar vind het zo oneerlijk, ik moet ook blij zijn met de hulp die ze mij bieden....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:56

Nadeel van betalen vind ik dat sommige er "rechten" aan gaan ontlenen,zijn makkelijker op de mesthoop te kieperen ook als ze niet betalen }> .Maar goed,alles heeft ze voors en tegens.Vind het fijn dat ik nu iemand heb die zelf eigen paard heeft gehad...is zelf op haar eigen paard ook pietlut geweest.Ze houd zich dan ook netjes aan de afspraken en is erg lief voor mijn paard...niet te beroerd om werk aan te pakken.Echt fijn :)
Ze is volgens mij ook wel blij met de afspraken die we gemaakt hebben en is dol op mijn paard,centjes kan ze lekker in haar zak houden zodat ze weer kan sparen voor een eigen paard (jaaaaaaaa...ik graaf mijn eigen graf...ik weet het :+ )

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:02

Die meid die nu met haar gebroken duim thuis zit, die heeft ook een eigen paard gehad. Sterker nog, ze heeft alle spullen nog, wil ook graag bij de rijvereniging en wedstrijden gaan rijden. Dit mag ze van mij, maar moet zelf voor vervoer zorgen, heeft ze toevallig ook een trailer enz. Nou klinkt super, beetje jammer dat ze thuis zit met een gebroken duim en ik weinig tot niks van haar hoor ;(

Neela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:07

jammer dat je ver woont.... ik zou het wel durven met kim samen xxxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:31

Zammie: Ja, vooral dat energie en tijd erin stoppen. :j
De eerste keren ga ik natuurlijk altijd mee en dat kost nou eenmaal extra energie als je niet gezond bent.
Ik geef enorm veel, bied veel mogelijkheden... en wat krijg je ervoor terug? Niks.
Sommige verhalen zijn achteraf inderdaad lachwekkend, maar ik had mijn energie liever ergens anders voor gebruikt.

Inowa: Ik heb wel eens foto's van jou voorbij zien komen. :j
Fijn dat je zoveel geluk hebt gehad met je bijrijdpony's en bijrijdsters.

Veerle90: Dat is echt balen! :(:)

Miep1979: Tijden veranderen inderdaad heel erg snel, niet alleen qua paarden.
Maar waar ik vroeger altijd buiten speelde, zitten ze nu liever achter de Wii...
Over 10 jaar hebben ze vast al Wii voor paarden.. maken ze een robot-paard dat net zo aanvoelt als een echt paard.
Geef mij dan maar mijn Kimmie.. die kan ik misschien niet uitzetten als ze vervelend is, maar ze geeft mij wel veel meer dan elk ander computerspelletje.

Kynshiri: Ik heb ook verzorgpony's gehad, maar ik heb nooit hoeven te betalen..
Twee daarvan zijn mijn eigen geworden en daar ging ik natuurlijk ook elke dag heen.
Ik was toen nog niet ziek en reed bijna elke dag.. ze stonden met zijn tweetjes in een wei dus ik moest zowiezo wel elke dag heen, maar het was iets vanzelfsprekends.. :j

Tinky12: Ik doe ook alles op mijn fiets. :j
En juist die rit naar de manege toe kost mij de meeste energie.

Solide: Erg jammer.. het is ook heel vervelend als je telkens achter ze aan moet mailen over dingen.
Dat er helemaal niks vanuit hunzelf komt.

Chantaltje23: Inderdaad jammer. :j

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:47

Inderdaad in de eerste weken voor een mogelijke bijrijdster gaat veel tijd in zitten. Zo was er 1 die kwam al een paar weken, maar dacht zelf dat ik op zoek was naar beter en dat zij goed was als opvulling voor tijdelijk.... ik zei dat ik dat wel heel vreemd vond, want als dat zo was, waarom zou ik dat in godsnaam doen. Het kost me namelijk meer tijd om mijn paard te doen MET bijrijdster dan zonder... maar ja, was haar gedachte... ok, ook goed.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:55

Dat is denk ik een stukje onzekerheid Solide. Ik heb met mijn bijrijdster ook die gesprekken gehad. Zij had namelijk meegemaakt, dat een pony, die ze helemaal weer aan het lopen had gekregen (was een etterbakje) en die zo opeens, zonder iets tegen haar te zeggen, was verkocht door de eigenaar.
Gelukkig kan ik vrij snel zeggen, of een combinatie wel of niet klikt en was dus meteen al heel duidelijk naar haar, dat onze paarden niet voor de verkoop zijn. En dat ze daar dus echt niet over hoeft te zitten.
Nu weet ze onderhand ook wel, dat er gepraat wordt bij ons. Niets zonder overleg. Zij steekt namelijk veel tijd en energie in mijn paarden en ontlast mij daar heel veel mee. En ik kan altijd op haar een beroep doen, als ik eens wat anders heb. En dat gevoel heb ik zelden bij iemand, dat ik de paarden aan iemand durf toe te vertrouwen.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:28

Dat herken ik wel Solide. Als bijrijder heb je ook een stuk onzekerheid. Toen ik 13 was had ik een hele leuke onbeleerde Welsh A pony. Was een gezelschapspony op dat moment, maar ik zou 'm inrijden in de loop der tijd (met begeleiding), zodat hun kinderen (waren op dat moment 2 en 3) er op konden rijden als ze ouder waren. Hij was inmiddels zadelmak en liep goed aan de longe, tot op een dag mijn spullen werden afgeleverd bij huis toen ik op school was. De reden was dat ze het toch niet zo tof vonden dat er iemand regelmatig op hun erf was (ze hadden de paarden aan huis). Voelde me knap banketstaaf dat ze hier na een jaar mee aankwamen, ik was echt enorm gekwetst. Ze waren altijd positief geweest dus het kwam echt van uit het niets.
Nu, 11 jaar later, wel weer een bijrijdpony. Na 2 keer kwam ik trouwens al alleen dus de eigenaresse van de pony heeft er niet heel veel tijd in hoeven te steken.
Ik moet trouwens zelf uitmesten, voeren en voer klaarzetten dus niet komen opdagen is geen optie, dan staat de pony te verhongeren. :P
Betaal trouwens wel een bijdrage per maand.. 50 euro. Tja, ik ben het er niet volledig mee eens, maargoed. Ik kan het missen. Heb ook toen ik een bijrijdpaard zocht, reacties gehad van mensen die 170 euro per maand vroegen voor een pony (3 dagen per week, en nee geen lease, en ook geen wedstrijdpony!) 8)7 Een ander vroeg 70 per maand voor 2 x per week, maar had tevens de eis dat ik zou moeten meebetalen voor hoefsmid + DA-kosten. Ben gek zeker.

Kan me wel voorstellen dat het voor jouw paard lastig is iemand te vinden KoudbloedKim, als het een brave KWPN'er was geweest, zou het stukken makkelijker zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Girl In The Mirror op 29-12-09 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:35

Ik ken het probleem ook wel van een goede bijrijder vinden. Heb een meisje gehad die op zich heel lief en leuk was, maar zij wilde dat ik de eerste maand of langer met haar mee zou gaan. Ze zou 2x per week komen. Een aantal x kon ze niet op de afgesproken dagen. Ok kan gebeuren, maar ik had dringend iemand nodig niet iemand die uiteindelijk pas 2 mnd later zelfstandig kon gaan. Meestal spreek ik de eerste 4x samen af en verwacht dat ze het daarna zefstandig kunnen. Dat hield dus op.
Een meisje van stal wilde cas gaan bijrijden. Heeft ze ook een aantal weken gedaan totdat ze het paard van haar vriendin bij mocht gaan rijden. Ook prima, kon me er wel wat bij voorstellen aangzien ze dat paardje al jaren kende. Nu is die verkocht en zij niet meer de bijrijder.
Toen heb ik 1 x met een meisje afgesproken maar die was vreselijk passief. Kwam niks uit, vroeg niks, totaal geen enthousiasme, onverzorgt en totaal geen eigen iniatiatief. Ook die werd uiteraard niks.
Toen kwam mijn huidige bijrijdster waar ik heel blij mee ben. Is heel erg betrokken, goed voor cas en we kunnen het goed vinden.
Ze betaald niet voor cas. Vroeg ik in eerste instantie wel maar ben daar op terug gekomen. Af en toe koopt ze nu wat voor cas of geeft iets wat ze nog van haar eigen paardje had.

Een goede bijrijder is goud waard. Ik wil dat mijn paard iedere dag verzorgt word en als alleenstaande moeder met 2 nog redelijk kleine kinderen, kan ik dat niet alleen. Heb het wel even gedaan maar 7 dagen per week brak mij op. Nu ga ik 5 dagen en zij 2. Af en toe valt ze extra in. Ik weet dat cas bij haar in goede handen is en dat is echt heel veel waard.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:40

Oja en ik ook had duidelijk in mijn advertentie staan vanaf 18+ jaar. Dat je dan als 16 17 jarige reageert ok, je kan het altijd proberen en er zijn er genoeg tussen die echt al veel ervaring hebben, maar als 11 12 jarige dan toch reageren??