Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:04

Myukii schreef:
Gelukkig zijn er genoeg mensen met goede ervaringen van verzorgsters. Natuurlijk zijn er altijd negatieve ervaringen. Maar (om maar weer met bijv. het werk aan te komen) dat heb je ook bij verschillende werknemers of werkgevers. Dat heb je ook bij vrienden en kennissen en heb je ook bij paarden en hun eigenaren. Knipoog
En daarbij kunnen mensen die geld betalen toch net zo goed onvoorzichtig zijn met je spullen? Ik bedoel, een bezem een keer niet opruimen overkomt mij ook wel eens, maar daarom zou ik mezelf nog geen slechte verzorgster willen noemen (als ik dat van mezelf mag zeggen Bloos ).

He gaat zich ook niet alleen om die bezem. Het is die bezem EN de borstels EN touwen EN (wat ik nog het ergste vond) die riek, enz enz.

Jij mag misschien dan wel denken dat de meesten wel goed met je spullen omgaan, omdat je zelf ook zo bent (zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten), maar ik ben door schade en schande wijzer geworden. Ik ben echt niet zo'n mierenn**ker die overal op zit te vitten. Ik ruim het meestal maar weer wat gelaten zelf op. Het zijn ook mijn dieren, dus ik heb zelf de eindverantwoordelijkheid. Maar het is niet leuk als je niet eens op een ander kunt vertrouwen en dat je de ander altijd maar moet controleren. Geld heeft hier ook helemaal niks meer mee te maken.

Ik vind de opmerking pas raar van mensen die schrijven, dat ze het niet vreemd vinden als ze een bijdrage moeten betalen, voor het geval ze iets kapot maken Koe . Daar zou ik nou nooit geld voor vragen. Pas op het moment dat ze iets kapot maken, door hun eigen schuld, dan pas zou ik eventueel zeggen: Koop me maar een nieuwe! Dat zou ik overigens niet vragen, als hetgeen kapot ging, al oud en versleten was.
Ik vind een maandelijkse bijdrage, echt een bijdrage in de onderhoudskosten. Niet voor eventuele toekomstige schade.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:09

Isabonny schreef:
Myukii schreef:
Gelukkig zijn er genoeg mensen met goede ervaringen van verzorgsters. Natuurlijk zijn er altijd negatieve ervaringen. Maar (om maar weer met bijv. het werk aan te komen) dat heb je ook bij verschillende werknemers of werkgevers. Dat heb je ook bij vrienden en kennissen en heb je ook bij paarden en hun eigenaren. Knipoog
En daarbij kunnen mensen die geld betalen toch net zo goed onvoorzichtig zijn met je spullen? Ik bedoel, een bezem een keer niet opruimen overkomt mij ook wel eens, maar daarom zou ik mezelf nog geen slechte verzorgster willen noemen (als ik dat van mezelf mag zeggen Bloos ).

He gaat zich ook niet alleen om die bezem. Het is die bezem EN de borstels EN touwen EN (wat ik nog het ergste vond) die riek, enz enz.

Jij mag misschien dan wel denken dat de meesten wel goed met je spullen omgaan, omdat je zelf ook zo bent (zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten), maar ik ben door schade en schande wijzer geworden. Ik ben echt niet zo'n mierenn**ker die overal op zit te vitten. Ik ruim het meestal maar weer wat gelaten zelf op. Het zijn ook mijn dieren, dus ik heb zelf de eindverantwoordelijkheid. Maar het is niet leuk als je niet eens op een ander kunt vertrouwen en dat je de ander altijd maar moet controleren. Geld heeft hier ook helemaal niks meer mee te maken.

Ik vind de opmerking pas raar van mensen die schrijven, dat ze het niet vreemd vinden als ze een bijdrage moeten betalen, voor het geval ze iets kapot maken Koe . Daar zou ik nou nooit geld voor vragen. Pas op het moment dat ze iets kapot maken, door hun eigen schuld, dan pas zou ik eventueel zeggen: Koop me maar een nieuwe! Dat zou ik overigens niet vragen, als hetgeen kapot ging, al oud en versleten was.
Ik vind een maandelijkse bijdrage, echt een bijdrage in de onderhoudskosten. Niet voor eventuele toekomstige schade.

Dat vind jij, dus jouw mening. Er zijn ook mensen die er anders over denken!

Ik heb zo m'n ervaringen met wel en niet betalen. En ik merk het verschil luid en duidelijk. Voor m'n eerste bijrijdpaard hoefde ik niets te betalen. Dat meisje was zo verwend als een weet ik het. Ze liet iedereen rijden, 'o en was dit stuk dan betaalde pap's dat wel weer even'. Op vrijdagavond (mijn vaste dag dat ik haar reed!) had ik daar dan m'n handen vol aan om haar fantsoenlijk te rijden.

Nu ik er wel voor betaal heb ik het gevoel als of er betere afspraken zijn. Ik ben sowieso iemand die doet wat me op gedragen word, zich netjes aan de regels houd en ik heb gewoon vaste dagen waarop ik 'm doe. Dit is voor mij veel duidelijker dan voorheen.

Natuurlijk scheelt het ook wat voor persoon je voor je neus hebt als eigenaar. Een volwassen, serieuze en die weet waar ze mee bezig is persoon heb je meer aan dan een verwend, jong en niet serieus meisje. Knipoog

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:19

Ik ben een betalende verzorgster en vind dat niet echt erg. Zoals er al opgemerkt is maak je inderdaad gebruik van iemand spullen en als je veel vrijheid krijgt om lekker te rijden en erop uit te gaan vind ik het redelijk om een bijdrage te betalen. Het is wel fijn als je niets hoeft te betalen, maar ik snap het dus wel.

Ik vind het ook ergens niet eerlijk als de verzorgster alleen maar 'gratis' de leuke dingen doet met een paard, terwijl de eigenaar heel veel verantwoordelijkheden heeft (ontwormen, deken laten wassen, dierenarts, hoefsmid, etc...) en daar allemaal voor moet betalen. Ik vind trouwens de hoogte van de bijdrage wel een rol spelen, soms zie ik bedragen van 150 euro per maand staan en dat vind ik wel érg veel! Vind het ook uitmaken wat voor paard het is en wat je allemaal met hem kan doen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:29

Ik heb altijd gratis gereden en vorig jaar, toen ik mijn bijrijdpaard al ongeveer anderhalf jaar reed, moest ik gaan meebetalen. We wilden allemaal graag het paard op stal houden, maar de eigenaresse deed er weinig mee en vond het daarom, uiteraard, wel een beetje duur worden.

Ik ging betalen vanaf januari geloof ik en in juni is ze verkocht... Dat was opeens zo'n klap voor mij. Ik ben praktisch gezien haar eigenaar geweest voor 2 jaar en opeens kreeg ik te horen dat ze over 3 weken weg ging... Ik wist niet eens dat dit stond te gebeuren...

Ik kan goed rijden, ongeveer 7 jaar ervaring met verschillende (goede) paarden en ook met jonge paarden. Altijd privé les gereden, alles behalve een manegeruiter en netjes, correct en loyaal richting paard en eigenaar. Maar betalen doe ik niet meer. Blijkbaar maakt dit niets uit voor het feit of het paard blijft of verkocht wordt en zoals de TS ook zegt, ik vind het (nu) een win-win situatie. Tuurlijk, als er een beginner op jouw paard gaat rijden, dan is het wat anders. Dan wordt je paard er misschien ook ietsje minder van, etc. Maar nu, nee hoor, er is ook genoeg te vinden waar ik dus niet voor hoef te betalen. Wat zou ik dan?

Ik begrijp wel dat mensen er geld voor vragen, maar ik zou zeggen, vraag dan geen geld en zoek een bijrijdster waarbij je het idee hebt dat je er echt zelf iets aan hebt. Als ik inderdaad soms 100 euro! over had voor een paard, dan had ik dat geld wel in een potje gedaan en er een paard van gekocht. Maar dat geld heb ik er niet voor!

Ik heb trouwens net een nieuw bijrijdpaard gevonden, en weer een win-win situatie voor iemand met z'n handen vol!

Flivla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:22

Ik hoef niet te betalen voor mijn VZ-pony, maar ik mest natuurlijk wel uit enzo. Ik mag ook wedstrijden rijden, vindt de eigenaar alleen maar leuk. Ik ben hartstikke blij dat ik zoveel mag met mijn VZ-pony

sanantonio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:02

Ik zoek ook een verzorgster voor mijn paard en dat is niet omdat ik geen tijd heb, maar soms is het ook fijn als je een dagje niet naar je paard moet. Ik heb in het verleden een verzorgster gehad en heb daar een slechte ervaring aan over gehouden en ben dus erg voorzichtig. Ik wil wel een bijdrage van de verzorgster omdat mijn ervaring is dat mijn vorige verzorgster die dus niet betaalde iets kapot maakte en ik zelf nieuw moest kopen. Dan denk als je iets kapot maakt moet je het ook betalen dat is toch logisch?? Nu wil ik een bijdrage van me verzorgster zodat ik niet voor zulke verrassingen kan komen te staan. Dan kan ik van dat geld nieuwe spullen kopen als er iets kapot gaat en hoeven we geen lange discussies aan te gaan.
Een verzorgster is altijd nog goedkoper uit dan wanneer ze een eigen paard moet onderhouden. Dus zou niet weten waarom ik niets zou mogen vragen. Je mag best iets over hebben voor een leuk verzorgpaard

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:19

@ Sanantonio; Dan moet je er ook iets voor terug geven. Ik betaal een bepaald bedrag in de maand, helemaal geen probleem maar dan wil ik er ook iets voor terug hebben. Een paard dat lekker loopt, word gereden, je zelf word gevraagd als eigenaar niet kan komen, dat er intresse word getoont hoe het gaat met rijden en dat ze es een keer langskomen. Zulke dingen. Lachen

sanantonio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:44

@ Jotee; ja dat is ook zo. Ik had met me vorige verzorgster ook vaak contact en kwam ook geregeld langs als ze ging rijden. Ze mocht alles met hem doen, leste ook en starte onderlinge wedstrijden, ging met m springen, en buiten rijden. Maar sinds zij met m naar buiten is geweest is hij buiten niet meer te rijden(gaat gelukkig weer goed), moest ik een nieuw hoofdstel kopen omdat het stuk was en op een gegeven moment was ik dat zat.
Daarom wil ik dat een volgende verzorgster gaat mee betalen en ik ben echt niet te beroerd om langs te komen en te helpen met rijden,tips geven enzo en ze mag van alles in overleg natuurlijk.

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 01:18

Ik ben iemand die dus wél zuinig is op de spullen van een ander, die wél afspraken na komt en die het verd*md om geld te betalen om paard te mogen rijden. Imo is het de grootste onzin om geld te moeten betalen, je zorgt er juist voor dat de eigenaar het een dagje NIET HOEFT te doen. als ik ooit het geluk heb een eigen paard te mogen bezitten, ga ik echt geen geld vragen aan een eventuele bijrijdster.
en als je financieel afhankelijk bent van een bijrijder, ben je imo echt verkeerd bezig! dan kun je nooit de financiele verantwoordelijkheid dragen voor het houden van een paard/pony; stel dat er wat gebeurd?? kreupelheidsonderzoek kost niet weinig bijvoorbeeld....

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 04:37

Ik denk dat het in het westen normaler is om ervoor te betalen omdat je daar véél minder paarden hebt dan op de meeste andere plekken in Nederland. Ik woon in een klein dorp met heel veel paarden in de omgeving ik heb er verscheidene verzorgd maar nog nooit heb ik ervoor hoeven betalen. Want vroeg de een er geld voor ging je naar de buurman mocht je daar gratis.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:47

sanantonio schreef:
@ Jotee; ja dat is ook zo. Ik had met me vorige verzorgster ook vaak contact en kwam ook geregeld langs als ze ging rijden. Ze mocht alles met hem doen, leste ook en starte onderlinge wedstrijden, ging met m springen, en buiten rijden. Maar sinds zij met m naar buiten is geweest is hij buiten niet meer te rijden(gaat gelukkig weer goed), moest ik een nieuw hoofdstel kopen omdat het stuk was en op een gegeven moment was ik dat zat.
Daarom wil ik dat een volgende verzorgster gaat mee betalen en ik ben echt niet te beroerd om langs te komen en te helpen met rijden,tips geven enzo en ze mag van alles in overleg natuurlijk.

Daarom!

Ik vind als bijrijdster het wel een fijn idee dat er toch nog wat intresse word getoont. Ik kan me prima alleen redden, maar een keer komen kijken of vragen hoe het gaat vind ik toch wel zo fantsoenlijk. Dat hoeft niet elke keer, en ook niet elke week maar het idee dat er intresse in je word getoont. Je wild als eigenaar toch weten wat er met je paard gebeurd, of niet dan? Bovendien vind ik het persoonlijk helemaal niet erg als ik es een compliment of juist kritiek krijg op het rijden. Daar leer je van, en ook motiveert dat! Een keer samen rijden met eigenaar is in mijn ogen ook niet verkeerd. Van elkaar kun je wel weer dingen te weten komen hoe zij of jij dat aanpakt, elkaar vertellen hoe jij of zij dat dat zou doen en ga zo maar door. Zulke dingen zijn toch niet verkeerd om terug te krijgen voor een bepaald bedrag in de maand?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:00

Nee, als je dat terugkrijgt niet nee, maar het enige wat ik terug kreeg was alles zelf doen (intussen wel samen met iemand anders) en uiteindelijk wordt ze verkocht.. Ik kreeg wel heel af en toe les van haar, maar 1 keer in de 2 maanden ofzo (max.). Niets tegen haar hoor, maar dan vind ik het zonde van m'n geld!

Inderdaad, je moet onafhankelijk zijn van je bijrijder qua geld! Daarom neem ik ook nog geen eigen paard, eerst ook genoeg gespaard hebben dat ik eventuele onkosten extra kan betalen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:49

Ik betaal ook niks voor mijn 'verzorg'pony (zie het al niet meer als mijn verzorgpony, ze is meer dan dat Knipoog ). Nooit gedaan, de enige moeite die ik er voor moet doen is d'r stal schoonhouden áls ik tijd heb en helpen op stal, maar het voelt niet eens als verplichting.

Sterker nog, voor alle hulp die ik geboden heb, heb ik van de stalbaas mijn eigen pony gekregen. *LOL* Ik bedoel maar. Ik denk dat werk ipv betalen meer loont. Ja Maar dat is puur mijn mening. Ik zou ook nooit betalen voor een verzorgpony, zal ook nooit in zo'n situatie komen, gezien ik het érg getroffen heb op mijn plek. Knipoog

Als ik een verzorgster zou zoeken voor mijn pony zou ik ze ook niet laten betalen, maar ze wel iets laten terug doen. Ja

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:32

Mijn eerste verzorgpony was het helemaal niet logisch om voor te betalen. Ik mocht haar poetsen, rondjes over het erfje en stal uitmesten. Natuurlijk was ik erblij mee en het was een geweldig dier, maar de eigenaren hadden er wel gemak van. Het is later iets omhoog gegaan dat ik heb leren optuigen en dat ik dan meemocht op de kar; als bedankje. Deze pony heb ik 2 jaar gedaan.

En daarna kwam ik bij een shetje. Geen vergoeding, mocht er alles mee, maar als ik dingen nodig vond/had moest ik het wel zelf betalen(zadel, en hoofdstel waren er. Borstels had ik nog, heb alleen een sjabrak moeten halen).

Daarna een korte tijd een haflinger, bijdrage was €50,- in de maand. Mocht er alleen mee in de bak rijden(moest eerst wel een stuk langs een gevaarlijke drukke weg). Beest was niet goed beleerd, daardoor dwars en een sterke eigen wil. Na ong 2 maand was ik ermee gestop en het schijnt dat een 12 of 13 jarig meisje hem nu doet zonder enige bijdragen en ze mag er meer mee Gestoord .

Toen kwam ik aan bij het paard wat ik nu doe. Een mooie jonge merrie waarmee ik alle vrijheid heb. Geen vergoeding, m'n ouders moeten alleen MIJN lessen met haar betalen. En ik heb zelf een nieuw sjabrak gehaald omdat haar oude een te kleine was. En dat kost me de kop ook niet. Eigenaar betaald alle andere dingen, maar wil wel alleen het hoognodige kopen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:41

Ik heb een eigen paard en die wordt ook 3 keer in de week bijgereden door iemand. Die persoon betaalt mij 50 euro in de maand. Hiervoor heeft ze 3 dagen per week mijn paard tot haar beschikking, heeft ze ontzettend veel vrijheid in wat ze doet met hem. Ze mag buitenrijden, in de bak rijden , dressuurmatig rijden springen whatever . Ook rijdt ze dressuur wedstrijden met hem ( dit geheel op haar eigen kosten want ze wilt het zelf ). Die 50 euro betaalt ze niet omdat ik dat nodig heb. Ik kan makkelijk zonder die 50 euro. Al het geld gaat in mijn paard zijn eigen spaarpotje en daar wordt alles van betaalt. Van hoefsmid tot vee arts, van wormenkuur tot deken of andere spullen die nodig zijn. Laten we even duidelijk zijn , ik gooi zelf ook iedere maand 50 euro in het potje, en gebruik uit dit potje dan ook niets voor mij zelf

Ik vind het niet raar dat ze mij moet betalen, ze slijt zijn hoeven ook door er mee te rijden en gebruikt mijn spullen die ook kapot kunnen gaan. Daar komt bij dat ze op een manege voor 3 keer rijden per week heel wat meer kwijt is en veel minder vrijheid heeft.

Ze zeggen wel eens een bijrijdster helpt de eigenaar uit de brand dus waarom moeten ze betalen ? Nou ik heb zelf helemaal geen bijrijdster nodig , kan makkelijk altijd zelf heen. Ik doe eigenlijk mijn bijrijdster een plezier door haar lekker te laten doen en laten waar ze zin in heeft met mijn paard.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:56

Ik zit er wel eens vaker over te denken 'betalen of niet'. Maar ik zou het never nooit niet doen. Krijg dan toch weer dat 'manege gevoel'. Ik zou dus ook nooit gaan betalen
Hoe ik het op los vind ik eigenlijk de perfecte manier.
Ik rijd op het moment 4 paarden. 1 daarvan is een fries, waar ik alles mee mag doen wat ik maar wil. Zijn eigenaresse heeft geen tijd (lees: 3 kinderen, baan, haar man een baan e.d.). Hij staat bij har thuis, dus er zijn geen kosten van pension.
Ik start er mee, ik les er mee, ik doe er alles mee, ik betaal er alleen niet voor.
Het enigste wat ik betaal is mijn eigen les en startgeld (dat doen mijn ouders maar das een ander verhaal Clown )
De fries had op een gegeven moment Vitamine E + Seleem nodig, dan koop ík gewoon die supplementen, omdat hij het door míj nodig heeft. Toen de teugels bijna kapot waren heb ík nieuwe gekocht, ik koop ook nieuwe dekjes, snoepjes van alles wat hij nu nodigt heeft. Op een gegeven moment ging ik starten en wilde zijn eigenaresse een nieuw hoofdstel voor op de westrijden, maar aangezien als ik daar op moest wachten we waarschijnlijk al een jaar verder zijn Clown Heb ik zelf een nieuw hoofdstel gekocht, en zij was er super blij mee!

Hij werd op een gegeven moment voor mij gecastreerd -lang verhaal- toen hebben we afgesproken dat we de kosten zouden delen. Alleen meneer had op dat moment al zijn winterdekens gemolt. Ik heb toen op Equitana een lading dekens meegenomen, toen hebben we het zo gedaan, de dekens voor de castratie. Alle 2 weer blij, en het paard heeft weer zijn dekens.

Ik ben de beroerste niet om dat te doen, dat vind ik in feite normaal. Ik mag er alles mee doen wat ik maar wil, dus koop ik regelmatig wat voor het paard.

Ik hoef niks uit te mesten helemaal niks. (moet zeggen dat ik het regelmatig zeg Clown maar ze wilt het absoliuut niet omdat ze al heel erg blij is dat ik er op rijd.)
Ik stroo dan uit mijn eigen zijn stal op, en voer hem, zodat hun niet 's avonds laat na hun werk die donkere hooizolder op moeten om het paard stro en hooi te geven. Als ze op vakantie zijn zorg ik iedere dag voor het paard, en de konijnen Clown

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:04

dat win- win situatie is altijd zo leuk gezegd, maar die paarden zijn 9 van de 10x echt niet minder gelukkig als ze 2 dagen niets doen.

mijn verzorgster betaald dan ook 20euro per maand voor 3 dagen. Ze rijd meestal maar 1x per week van die 3 dagen en ik kom zelf vaak ook nog. Vroeger meste ze de stal uit en hoefde ze niet mee betalen, maar het is niet alleen maar leuke dingen doen voor niets!

Ik vind het anders als iemand zelf nooit komt en dat paard staat te verpieteren.. dan had je geen paard moeten nemen en moet je dus ook geen geld gaan vragen aan je verzorgster.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:13

Dus jouw verzorgster betaald €20 per maand en rijd maar 1 keer in de week? Wat doet ze de overige 2 dagen dan?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:19

Joh, wat is er mis mee dat ze maar 1 dag rijd? Ik rij eigenlijk ook maar 1 dag van m'n 2 dagen. Ik heb lang niet altijd even veel tijd en zin om dag 2 ook te rijden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:25

Ik kan er gewoon weg niet bij dat iemand maar 1 dag rijd en er nog is een keer voor gaat betalen.

Ik rijd 4 paarden per dag, dat zal het wel zijn. Knipoog

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:28

Tsjah, iedereen heeft z'n redenen om te betalen he! Lachen

MyrnaNikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:22

Ik verzorg nu sinds kort een haflinger in Dordrecht en ik had juist verwacht dat ik zou moeten betalen. Dat kwam doordat ik van veel mensen om mij heen hoorde dat ze een bijdrage betaalde voor hun verzorgpaard.

Ik snap inmiddels wel waarom ik niet hoef te betalen. De eigenaren hebben beiden geen rij-ervaring en alleen op zondag tijd om met het paard bezig te zijn. Ik zorg er dan dus samen met de andere verzorgster voor dat de stal is uitgemest, dat ze beweging krijgt en dat ze gevoerd wordt. In ruil daarvoor hoef ik dus niets te betalen, want anders konden ze het paard niet eens houden. Waar ze wel streng in zijn is afspraken nakomen, maar dat vind ik in deze situatie meer dan nodig.

Wat het betalen voor een verzorgpaard betreft: Iedereen zal een goede reden hebben om het wel of niet te doen, maar het moet wel in verhouding zijn. €50,- per maand vind ik toch wel maximaal voor 2 a 3 keer in de week.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:46

mijn bijrijdster betaald mij 50 euro per maand en ze rijd hem dan 2 keer in de week en soms wat vaker.

ik sta op een super luxe stal, waar alle voorzieningen zijn die je maar nodig kan hebben (3 binnenbakken,4 buitenbakken, paddocks, springtuin, bos naast de stal en noem maar op)
paard heeft alle benodigde spullen(lees veel te veel)
paard is makkelijk te rijden, verkeersmak en super sociaal naar mensen en andere paarden.

mijn bijrijdster heeft alle vrijheid om zelf te beslissen wat ze wil doen met mijn paardje, het enige dat ze wel ook moet doen is uitmesten (maar dit doe ik ook iedere dag, dus niet veel werk)

ik ben zelf 19 en betaal mijn paard geheel zelf (stalling, hoefsmid, dierenarts, wormenkuur, tuig)
ik ben meestal per maand rond de 300 euro kwijt aan mijn paard.

ik vind het dus niet meer dan normaal dat mijn bijrijdster ook een klein bedrag mee betaald, ze mag tenslotte alles met mijn paard doen en maakt ook gebruik van al mijn spullen.

als ze op een manege zou gaan rijden, zou dat ook niet gratis zijn.

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:53

Goh, als ik dit allemaal zo lees, wat het ik het toch super getroffen! Ik hoef/mag er niks voor betalen. En ze doen echt werkelijk alles voor mij. Ik hoef maar een kik te geven en het is er. Ze willen me ook overal heen brengen met de trailer, of dit nou wedstrijd, les of bos is, maakt niet uit.Zolang ik maar met het paard bezig ben. Ik hoef er ook niks voor terug te doen, willen zelfs graag dat ik er een 2e paard bij ga rijden. En uit ga brengen op wedstrijden. Deze mensen hebben in het verleden ook andere meiden op het erf gehad(allemaal tussen 12 en 15 jaar) en ook hier slechte ervaringen mee. Hoor wekelijks van ze hoe blij ze zijn dat ik gewoon elke dag kom.(behalve zo en ma).

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:56

Voelt zich aangesproken.. Niet iedere 15 jarige zit in elkaar zoals vele mensen al snel denken.