Wat is nou reeël om aan een bijrijd(st)er te vragen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonny

Re: Wat is nou reeël om aan een bijrijd(st)er te vragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:42

Het blijft toch best moeilijk vind ik (het is maar net wat je er voor over hebt!)
Ik heb zelf toen ik nog geen eigen paard had 40 euro per maand betaald voor mijn verzorg paard en dat was voor de hele week, ik kon komen wanneer ik wilde.
Ik heb zelf een tijd een verzorger gehad voor mijn paard maar daar heb ik eigenlijk nooit wat voor gevraagt. Ik vond het belangrijker dat ze er was voor mijn paard en de stal meste. Ik had gezegt je neemt af en toe maar een zak wortels of appels mee!
Aan de andere kant dacht ik wel eens doe ik er wel goed aan want als ze op een manege moet gaan rijden moet ze er toch ook voor betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:41

Ik zou voor 3 dagen per week ongeveer 75 euro per maand vragen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:48

Gezien dure stal in de randstad en inclusief lessen, is het misschien mogelijk om dit bedrag te kunnen vragen.

Hou er dan wel rekening mee dat je minder keus hebt uit bijrijdsters dan dat ze gratis mag rijden. Je kan dan dus eindigen met iemand waarmee het wat minder klikt of die minder goed rijd dan jij zou willen.

Maar hoe ga je dat zelf doen met lessen dan? Als 3 lessen inclusief zijn en die worden allemaal gereden door je bijrijdster heb je dus zelf geen les meer.

Overigens je schrijft dat je toch wel elke dag naar stal zult gaan om even te poetsen of te knuffelen.
Als ik 100 euro per maand moet betalen dan zou ik het paard ook wel een aantal dagen per week voor mij zelf willen. Dus niet zo blij zijn als ik dan op stal aankwam en het paard was al gepoetst.
Dat zou ik dan zelf willen doen om een betere band met het paard op te bouwen.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:01

Ik vind het nogal afhankelijk van wat de bijrijder wil.
Zelf zou ik dan een advertentie opstellen, zonder bedrag, maar wel aangeven dat je er een bedrag voor wilt hebben in overleg met de bijrijder.
Je kunt het van twee kanten bekijken: jij hebt iemand nodig die jouw paardje rijdt.....
maar ook: de ander heeft er plezier in en jij maakt het mogelijk om zijn/haar hobby uit te oefenen.

Succes in ieder geval!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:06

heyhey

hier kunnen hele verschillende meningen over zijn

aan de ene kant vindt het het normaal dat je er voor moet betalen.

maar aan de andere kant, kijk wij helpen jou ook met je paard te berijden omdat JIJ niet kan en omdat JIJ er hulp voor vraagt snap je?

ik heb een paardje gehad waar ik 125 euro per maand moest betalen + dat ik de verzekering van het paard op mij moest nemen, toen heb ik dat dus laten uitzoeken.

maar als jij een paard hebt en je vraagt er wat voor (aan de bijrijdster) dan ben jij ongeacht hoe oud ze is ALTIJD verantwoordelijk, omdat jij een bijdrage vraagt aan de bijrijdster. snap je me nog haha..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:19

De eigenaar van het paard is verzekerd want als er met de bijrijdster iets gebeurd tijdens dat zij het paard verzorgt is de eigenaar verantwoordelijk.

Verder vind ik het zeker niet teveen die 100 euro gezien de dure stalling en alle faciliteiten. Er zijn zat mensen die geen eigen paard willen i.v.m. drukke baan maar wel graag willen rijden en er ook de financiën voor hebben. Als je een paard wil leasen ben je meer geld kwijt!

Mijn bijrijdsters hebben altijd wat betaalt, als ze in een manege gaan rijden kost het veel meer en dan krijgen ze iedere keer een ander paard. Mijn bijrijdster hoeft geen spullen te kopen, als eigenaar heb je daar niks aan want als de bijrijdster stopt neemt ze die spullen weer meer. Ik wil ook geen bijrijdsters onder de 18, dit heeft te maken met de financiën maar ook met verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.

Als paardeneigenaar ben je nog altijd de baas over je eigen paard. Ik zou wel vaste dagen afspreken en op de dagen van de bijrijdster je neus niet of maar even laten zien. Je moet wel wat kunnen loslaten.

rockoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:01

nouja wil je het echt weten?! wij betalen helemaal niks! Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:20

Wij, de koningin? Haha!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:50

ik rij momenteel op een tinker ik hoef er niks te betalen bij mij vorige paarden ook niet, ikheb 2 x achter elkaar gehad dat ik er wel wat voor moest betalen, maar dat doe ik nu niet meer, je hebt zo veel paarden waar je kan rijden dat gratis is dus waarom zou je dan die 100 euro uitgeven dan kan je dat net zo goed sparen?
mijn mening hoor..dan heb je wel eerder een eigenpaard..haha

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 00:01

Ik vind het ook zo raar dat mensen geld moeten betalen om een paard te mogen verzorgen/rijden.
De bijrijdster helpt jou en moet er nog voor betalen ook?
Ik vind het raar.
het zou eerder andersom moeten gaan.
Dat jij een bijrijdster betaald omdat ze jou een dienst verleend.
Ik zelf zou er niets voor vragen en iemand zoeken die er ook niet voor betaald wil worden.
Gewoon blij zijn dat iemand je paard wil doen.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 00:22

Nou Calice, ik geef je groot gelijk hoor en vind die € 100,-- een heel redelijk bedrag! Mijn dochters hebben ook een VZ pony waar we aan meebetalen. De eigenaresse draagt verder alle kosten van VA, HS, verzekering en overige kosten voor harnachement e.d. Wij doen de ene week 3 dagen en de andere week 4 dagen verzorgen. I.g.v. vakantie, ziekte, drukte vangen we de overige dagen op en dus kunnen ze extra rijden zonder meer te betalen. Lessen nemen we allemaal bij zelfde instrutrice en betalen we zelf. Als we een eigen pony zouden hebben waren de kosten veel en veel hoger geweest en zouden we dus 7 dagen per week naar stal moeten. Nu hebben we dagen vrij. Gelukkig klikt het enorm goed met de eigenaresse en zijn we vaak zelfs met zijn allen op stal ( ongeacht wiens dag het is ) en samen bezig met de pony. En ja wij staan ook in die dure randstad. Maar ik blijf er bij als je in de manege lessen rijdt ben je ook geld kwijt voor lessen en een eigen paard is vele malen duurder. Nu hebben we ook de vrijheid om van alles met de pony te doen, ook wedstrijden kunnen we doen. Fijn voor al die gratis bijrijders die al die eigenaars ZOVEEL plezier doen maar ze vergeten wel dat ze er zelf net ZOVEEL plezier voor terug krijgen. Dus die uitspraken in de trant van wij helpen de eigenaar uit de brand vind ik iet wat misplaatst. Net alsof het zo'n ramp is om gratis iemands paardje te mogen rijden ...

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 00:27

ik vind het eigenlijk erg als mensen geld vragen om op hun paard te mogen rijden...

als ik iemand wil hebben die op m'n paard wilt rijden, dan betaal ik aan die ruiter om erop te rijden...maar niet omgekeerd
m'n paard staat ook ergens met binnenpiste en buitenpiste, gebruikt ook m'n materiaal,... maar hij rijd wel op een redelijk hoog niveau

een vriendinnetje van me heeft ook een eindje voor een eigenaar gereden, daar moest ze niets betalen
het paard stond bij hem thuis, ze kreeg les(eigenaar betaalde dit), maar moest 5min stappen om naar daar te gaan en ook om te rijden, hij betaalde al het materiaal en zelfs haar leren petrie laarzen, ook het inschrijvingsgeld voor de wedstrijd, veearts, hoefsmid,...
ze moest zelfs geen stallen kuisen

akkoord dit is mss wel heel vergaand, maar toch was het zo

en dan ik nog een vriendin die ook met een eigenaarspaardje rijd, die moet ook niets betalen, enkel haar eigen materiaal en haar lesgeld, voor de rest niets...

als ik ooit m'n paardje zou laten rijden door iemand van normaal niveau zou ik het dus als volgt doen:
ik betaal alles, behalve de lessen, wedstrijdgeld, eigen materiaal, wel het materiaal voor het paard, maar geen overbodig materiaal, bv bandages en dekjes in alle kleuren, ik zou zelfs nog twijfelen om de helft van de lessen te betalen...want tenslotte gaan haar uren werk er ook in en schoolt zij ook jou paard...

maar geld vragen om op m'n paard te rijden, dat zou ik nooit doen, dan moeten ze maar naar een manege gaan...

als de situatie anders in elkaar zou zitten dat jij er nooit meer mee rijd met dat het paardje dan zou ik wel 100euro per maand vragen voor de stallingskosten en hoefsmid enz, en hij staat op de stal dat die mensen zelf willen, met andere woorden ze willen het paard huren, maar zolang je er zelfs mee rijd of jij zelf de baas erover bent, dan vind ik dat je er niet voor mag vragen, anders moet je een manege beginnen
Laatst bijgewerkt door ulestro op 27-05-07 00:54, in het totaal 2 keer bewerkt

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 00:42

Ik heb ook mijn "eigen" paard voor niks.
Tuurlijk ik koop hier en daar wel is wat
maar dat is omdat ik het zelf wil kopen want daar is genoeg.
Ik ga er elke dag heen en alles wat er met het paard gebeurd
beslis of doe ik. Ik mag eigenlijk alles zo'n beetje wel.
Ik heb met het paard super veel vrijheid.
Maar de eigenaar is een man die de paarden eigenlijk alleen voor heb heeft.
Hij doet er echt NIKS mee. Dus het voelt wel als mijn eigen paard.
Maar dan wel de lusten en niet de lasten laat maar zeggen Tong uitsteken
En ze staat nog in hartje Rotterdam ook.

Nee ik vind het echt belachelijk dat ze er geld voor vragen. Frusty En hun redenen zijn ook meestal niet
echt goed. Ja anders kan ik de stalling niet betalen (dan vraag ik me af of je niet hard moet nadenken of je wel een paard kunt hebben). Óf ja maar als je een paard wil huren kost ook geld. (maar dat ze die paarden verhuren is omdat het bedrijf als doel heeft om winst te maken op hun paarden.)
Maargoed ik vind dat mensen er geen vergoeding voor moeten vragen en dat ze blij moeten zijn als er al iemand is die ze wil helpen met verzorgen rijden enz.
Maarja dat is mijn mening.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:09

calice schreef:
dank jullie wel voor de reacties alvast Lachen

misschien is het handig om wat prijzen te weten Lachen
de stalling incl. de lessen (max. 6 per week) is €380,- per maand (is gewoon meer dan de huur van een huis Nagelbijten / Gniffelen , wat ze al niet in de randstad durven te vragen Rolleyes )

ik heb aan de hand van de prijzen voor de losse lessen berekend wat het zou kosten per 4 weken als daar gebruik van gemaakt zou worden.
onder de 18 jaar € 14,00 per uur
18 jaar en ouder € 17,00 per uur

ga uit van iemand van 18 jaar en ouder
dan is 1 les per week: €68,- per 4 weken.
2 lessen per week: €136,- per 4 weken.
3 lessen per week: €204,- per 4 weken.

vandaar dat de €100,- per maand mij wel een reeël bedrag leek Lachen

Na dit vind ik het reeel. Voorheen niet, want bij ons kosten lessen 6 euro en zelf betaal ik niets voor mijn verzorgpaard waar ik wanneer ik maar wil op kan rijden. In een buitenbak of op een buitenrit. Er is koud water en electriciteit. Zelf zou ik het er niet voor over hebben, maar het is wel best reeel.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:13

ja dat is idd iets anders, als jij dus de lessen betaald in je stalgeld, dan is dat idd reeel ...
ik vind het wel veel geld voor een les, is dit een groepsles of een privéles?
bij ons hier in de streek vragen sommige maneges maar 9euro ofzo(wel abonoment)

ik zou ook wel eens vragen aan de manege als iemand anders in jou plaats mag rijden zonder dat je nog eens extra moet betalen

tinkerfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:41

Heb zelf 2 paarden maar deze staan aan huis, mijn bijrijder betaalt 50 euro en komt wanneer ze kan, soms elke dag, soms 3 x per week. Maar in jouw geval is de stalling wel extreem duur.....dan is 100 euro niet veel....maar al was ik die bijrijder zat ik niet te wachten op zoveel lessen....ik zou liever zelf rijden wanneer en 1 lesje per week nemen!!!!

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:12

Ik vind 100 euro aan de ene kant wel, aan de andere kant ook weer niet een goed bedrag.

Ik heb zelf al veel paarden voor andere gereden. Heb er nooit iets voor hoeven betalen, en voor een paard (4 jarige die verkocht moest worden) kreeg ik zelfs 120 euro per maand voor om het 4-5 keer per week te rijden.
Nu rijdt ik ook op een paard van iemand anders en hoef hier ook niks voor te betalen.

Ik bekijk het zo: Ik rij het paard, help mee met het voer/mest rooster, en het paard leert meer van mij dan van degene van wie ze is, die rijdt alleen soms voor de lol in het bos samen met een stalgenootje, wat ze dankzij mij weer kan want het paard was niet van het erf af te krijgen in het begin.

Maar jij hebt het ook over les. En daar moet je voor betalen, dat ben ik met je eens. En zeker als je een bijrijd(st)er hebt die niet zelf corrigerend kan rijden, maar hier echt hulp bij nodig heeft. Dan vind ik 100 euro per maand een goed bedrag (zeker als ik naar je stalkosten kijk)

LiekJuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:18

Als ik een berijdster nodig zou hebben zou ik er niks voor vragen, anders lijkt het net of je een paard hebt om er ieat aan te verdienen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:25

ulestro schreef:
ik vind het eigenlijk erg als mensen geld vragen om op hun paard te mogen rijden...

als ik iemand wil hebben die op m'n paard wilt rijden, dan betaal ik aan die ruiter om erop te rijden...maar niet omgekeerd
m'n paard staat ook ergens met binnenpiste en buitenpiste, gebruikt ook m'n materiaal,... maar hij rijd wel op een redelijk hoog niveau

een vriendinnetje van me heeft ook een eindje voor een eigenaar gereden, daar moest ze niets betalen
het paard stond bij hem thuis, ze kreeg les(eigenaar betaalde dit), maar moest 5min stappen om naar daar te gaan en ook om te rijden, hij betaalde al het materiaal en zelfs haar leren petrie laarzen, ook het inschrijvingsgeld voor de wedstrijd, veearts, hoefsmid,...
ze moest zelfs geen stallen kuisen

akkoord dit is mss wel heel vergaand, maar toch was het zo

en dan ik nog een vriendin die ook met een eigenaarspaardje rijd, die moet ook niets betalen, enkel haar eigen materiaal en haar lesgeld, voor de rest niets...

als ik ooit m'n paardje zou laten rijden door iemand van normaal niveau zou ik het dus als volgt doen:
ik betaal alles, behalve de lessen, wedstrijdgeld, eigen materiaal, wel het materiaal voor het paard, maar geen overbodig materiaal, bv bandages en dekjes in alle kleuren, ik zou zelfs nog twijfelen om de helft van de lessen te betalen...want tenslotte gaan haar uren werk er ook in en schoolt zij ook jou paard...

maar geld vragen om op m'n paard te rijden, dat zou ik nooit doen, dan moeten ze maar naar een manege gaan...

als de situatie anders in elkaar zou zitten dat jij er nooit meer mee rijd met dat het paardje dan zou ik wel 100euro per maand vragen voor de stallingskosten en hoefsmid enz, en hij staat op de stal dat die mensen zelf willen, met andere woorden ze willen het paard huren, maar zolang je er zelfs mee rijd of jij zelf de baas erover bent, dan vind ik dat je er niet voor mag vragen, anders moet je een manege beginnen

Ik heb zo'n hekel aan dit soort antwoorden als iemand de prijs vraagt...

Vind je het echt zo gek dat je geld moet betalen om een sport te beoefenen? Een eigen paard kost geld, en als je in principe gedeeltelijk je paard voor een paar dagen als eigen mag beschouwen moet je daar geld voor krijgen? Zou mooi wezen!

Ik moet zeggen dat ik nooit meer een bijrijdster neem... Altijd gedoe, dan waren ze weer het sleuteltje vergeten, dan was je een weekje weg, en kwamen ze in de hele week 2x kijken, en dan stond je paard tot aan zijn kogels in de stront etc.

Maar wij vroegen altijd tussen de 50 en de 70, nou stonden we op een pensionstal zonder lessen, en we betaalde ook maar 230 ofzo per maand... Dus 100 eurie voor wat jij noemt vind ik zéker niet teveel! Ik sta nu op een stal, daar kost de stalling 302 euro per maand, en ik weet van iemand, die Yvke ook nog tijdelijk gedaan heeft dat ze 120 euro betaald, en niet eens op les mag (ook niet als ze het zelf betaald) voor 3x in de week... Dat vind ik persoonlijk écht teveel! Maar met lessen in begrepen vind ik 100 een heel net bedrag Lachen

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:27

Ik ben zelf ook bijrijder en vind 100 euro veel geld. Ik vind dat je een ander helpt en een dienst verleent. Bij het stalgeld zitten 3 lessen per week, ga je er zelf dan geen een rijden? Ik vind het wel reeel dat de bijrijder haar eigen lessen betaald natuurlijk. Als je van het geld wat de bijrijder betaald afhankelijk bent, denk ik niet dat je aan nog een paard moet beginnen, want wat als het niet klikt of iets dergelijks? Dan zit je straks financieel in de problemen, je hoort toch vaak trammelant met bijrijders. Weet je trouwens dat er bij de manege die jij volgens mij bedoelt 25 euro betaald moet worden aan de manege zelf? Die betaal ik namelijk wel, plus 1 les per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:28

LiekJuu schreef:
Als ik een berijdster nodig zou hebben zou ik er niks voor vragen, anders lijkt het net of je een paard hebt om er ieat aan te verdienen..

Die is helemaal mooi Clown
Ze betaald 380 per maand, vraagt aan een bijrijdster 100, en dan verdient ze er ineens aan! Volgens mij ben je dan alsnog 280 p/m kwijt hoor!

@flubjuh
Ik denk dat je je eerder eens moet afvragen of je wel geschikt ben voor een paard als je je paarden 7 dagen per week aan een ander overlaat... Als een medebijrijdster de financiele oplossing kan zijn.. Waarom niet? Je moet er alleen niet afhankelijk van worden...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:36

tja ik vind dit toch altijd zo'n moeilijk onderwerp!
ik zelf zou alleen geld betalen als ik dan ook inspraak had..
maar gezien de goede accomodatie en de lessen die gevolgd kunnen worden en dat je niet zelf hoeft uit te mesten vind ik t best een redelijke prijs.. Als iemand serieus aan de slag wil, zou die het er wel voor over hebben denk ik.
Ik heb zelf nog nooit iets betaald voor t bijrijden van paarden.. Bij mij is t altijd ik verzorg ze (geef ze eten, doe de stallen) en in ruil daarvoor mag ik ze rijden.. maargoed ik rij ook alleen recreatief.. en als student zijnde zou ik t niet eens kunnen betalen!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:37

ik ben het met Sandra_Horse eens Ja er zijn hier meerdere dingen gezegt waar ik het wel mee eens ben. maar toen ik het zat te lezen dacht ik: Is het niet genoeg "beloning" dat je paard helemaal goed word verzorgd? ik vind persoonlijk dat in deze situatie geld geen rol speelt! jij hebt er niet altijd tijd voor, dus iemand bied zich aan om te helpen en steekt zijn/haar vrije tijd om JOU paard heerlijk te verzorgen, en moet diegene 100 euro opbietsen.. ik had gezegt doe het maar lekker zelf Bloos

de lessen is btw wat anders, die zouden ze wel zelf kunnen betalen Knipoog

heb nog niet alles gelezen! Bloos Knipoog mee bezig

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:43

Iedere hobby kost geld. Ik heb jaren paarden van andere mensen bijgereden en heb er in principe nooit een probleem van gemaakt om een bijdrage in de kosten te leveren. Als je op een manege gaat rijden kost het je meer en heb je er minder plezier van. Met een bijrijdpaard kan je vaak nog wel een leuke band opbouwen en heb je veel meer vrijheden.
Als die lessen erbij zitten vind ik 100 euro redelijk. Het probleem is alleen dat 100 euro vrij veel klinkt. De groep bijrijders die je hiermee aanspreekt zal een stuk kleiner zijn en daarbij komt dat een goede bijrijder uberhaupt al moeilijk te vinden is.

Alleen vraag ik me af waarom je voordat je een paard gekocht hebt al uitgaat van een bijrijder?
Ben op dit moment ook bezig met de aanschaf van een paard, heb een megadrukke baan ('s avonds en in de weekenden overwerken is doodnormaal) maar geen haar op mijn hoofd die aan een bijrijder denkt. Eerst lekker alles zelf doen. En als ik het dan echt niet red kan ik er altijd nog over nadenken.

Vind het dus een beetje een vreemd uitgangspunt voor de aanschaf van een paard.

marannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:45

Ik laat nu even in het midden of er nu wel of niet €100,- betaald moet worden en of het veel of redelijk is maar ik heb wel als toevoeging dat een bijrijdster ook JOU SPULLEN gebruikt, zoals je zadel e.d. Een kleine bijdrage in de kosten is altijd minder dan een eigen paard financieren. Als de bijrijdster schade veroorzaakt, ben je als eigenaar aansprakelijk. Daar wel een over na gedacht? Dus een bijdrage in de kosten vind ik zo gek nog niet.