Waarom is het zo'n schande...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Waarom is het zo'n schande...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:16

kristie schreef:
Volgens mij is dat toch wel erg 'plek gebonden' hoor.
Bij ons (en iedereen in mijn omgeving) betaalt iedereen voor zijn verzorgpony/paard, er is echt niemand die ik ken die betaald wordt door de eigenaar.

Dat is helemaal waar. In de Randstad is het vrij normaal heb ik begrepen, omdat er zo weinig paarden zijn en heel veel wannabe verzorgers.

Hier in de regio daarentegen betalen alleen de absolute beginners. Kun je zeg maar op B-niveau rijden dan valt er gratis wel wat te rijden en rij je op L/M-niveau dan kun je echt wel plaatsen vinden waar je betaald wordt.

De enige keer dat ik betalen zou overwegen is als het een paard is waar ik veel van kan leren maar ZZGP paarden worden niet aangeboden als verzorgpaard helaas Clown

Overigens wil ik met het paard dat ik rij wel lessen ( a 80 Euro per uur) en op wedstrijd gaan op eigen kosten en met eigen vervoer etc., dus het paard vermeerdert ook in waarde dan.
Ik kan de keren niet op 1 hand tellen dat ik een paard een paar maanden reed, paard ging fijn lopen en werd gewoon onder mijn kont uit verkocht. Nu maak ik er geen probleem meer van want ik heb mijn centjes gehad dan, maar stel ik had er tijd, energie en ook nog eens geld ingestoken dan zou ik echt behoorlijk pissig zijn! En vroeger heel verdrietig natuurlijk want je hebt ook dromen en toekomstverwachtingen met een paard, tegenwoordig probeer ik me niet meer te hechten aan paarden.

Wat ook gewoon een nuchtere overweging is: ik geef les, dus het gebeurt wel eens dat iemand vraagt of ik ipv lesgeven het paard/de pony even bij wil schaven. Zij betalen daar geld voor. Dan zou het toch krom zijn dat ik ergens anders weer geld betaal om zo'n zelfde paard te rijden?

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:40

Ik vind het geen schande, tenslotte betaal ik ook voor mijn verzorgpaardje. Ik vind het eigenlijk wel terecht als je in ieder geval iets betaald, tenslotte maak je wel gebruik van iemands paard waar je meerdere keren per week op mag rijden. Daarbij leer je meestal wel van zo'n paard of pony

Maar ja, er zijn mensen die vinden dat ze juist jou een dienst verlenen omdat ze je paard beweging geven.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:08

Urielle schreef:
Overigens wil ik met het paard dat ik rij wel lessen ( a 80 Euro per uur) en op wedstrijd gaan op eigen kosten en met eigen vervoer etc., dus het paard vermeerdert ook in waarde dan.

80 euro? Waar les jij Haha!

Denk idd ook dat t regio gebonden is. Heb hier in de buurt nog nooit iemand gehoord die ervoor betaald krijgt, wel mensen die t gratis doen. Als je die kans krijgt is t natuurlijk super, maar dr zijn ook mensen die die kans niet krijgen en die dus wel moeten betalen.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:15

Mistralleke schreef:
Ik vind het geen schande, tenslotte betaal ik ook voor mijn verzorgpaardje. Ik vind het eigenlijk wel terecht als je in ieder geval iets betaald, tenslotte maak je wel gebruik van iemands paard waar je meerdere keren per week op mag rijden. Daarbij leer je meestal wel van zo'n paard of pony

Maar ja, er zijn mensen die vinden dat ze juist jou een dienst verlenen omdat ze je paard beweging geven.

Pcies,!! Ik betaal er ook voor en heb zo ook m'n ervaringen met wel en niet ervoor betalen!
Het hangt er ook vanaf wie je voor je neus hebt, hoe oud en hoe serieus ze er mee omgaan als eigenaar.! Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:43

Kirstenn schreef:
80 euro? Waar les jij Haha!

Je hebt PM

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:34

Ik vind het niet meer dan logisch dat je moet betalen voor zoveel luxe..
Ik bedoel; je hebt geen lasten, alleen de lusten!
En jij betaalt het stalgeld etc. terwijl het paard eigenlijk dan voor de helft ook voor de verzorgster is (omdat zij 3 dagen komt en jij).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 17:38

jOyss schreef:
Ik vind het niet meer dan logisch dat je moet betalen voor zoveel luxe..
Ik bedoel; je hebt geen lasten, alleen de lusten!
En jij betaalt het stalgeld etc. terwijl het paard eigenlijk dan voor de helft ook voor de verzorgster is (omdat zij 3 dagen komt en jij).

Ho wacht even. Ik snap dat je het waarschijnlijk niet zo bedoeld, maar het paard is nooit en zal nooit worden, van de bijrijdster. Het is en blijft mijn paard, ik neem alle beslissingen zelf... Dat wil ik er wel heel duidelijk bij zetten. Hoeveel iemand ook zal willen betalen, al kom zij 6 maanden 6x per week en ik na die 6 maanden 1 dagje, het paard is en blijft van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:42

Ik weet niet goed wat ik over dat hele betalen moet denken.
Ik ben daar dus echt niet in thuis, ik heb het gedacht dat dit vooral in nederland gedaan wordt en normaal is?

Ik woon in belgië, heb zelf nooit betaald en ken ook niemand die wel betaald voor verzorgpaarden. Dus daarom vind ik het wel speciaal Lachen

Ik heb ook paarden gereden die op een manège stonden waar alles gedaan werd, ook daar heb ik niet voor moeten betalen. Dit kan je dan misschien bekijken als 'ik hielp de eigenaar die minder tijd had' maar toen ik stopte door omstandigheden kon die eigenaar het wel alleen aan.. Dus ja, dat weet je niet goed Lachen

Momenteel heb ik 3 superverzorgpaarden, waar ik ook niet voor betaal. Ik profiteer ook van hun kunnen en ervaring (zijn endurancepaarden en 1 TREC-pony) en breng heel wat uren in het zadel door. Maar toch betaal ik niet...

Dat is trouwens ook wel een beetje een raar verhaal, want de bedoeling was eigenlijk om wel te gaan betalen. Ik zou 50 euro per maand betalen, maar we hadden afgesproken een maand op proef (altijd eerst kijken of het wel met de paarden en de eigenaar klikt Knipoog ) en toen daarna is er nooit meer over gesproken... Het is nog wel eens naar voren gekomen, maar niet dat de eigenaar wilde dat ik een bepaald bedrag per maand betaalde. Ik heb toen wel gezegd dat ik wel wil helpen met dingen, bv. een nieuw dekje, eens een zak voer, ... Pas heb ik een biothane hoofdstelletje voor de pony gekocht omdat zijn andere hoofdstel stuk was. Dat soort dingen... Ook help ik zo veel ik kan in de verzorging, sowieso paarden poetsen/afspuiten. Voeren help ik als ik daar ben en ook het mesten van de weide, maar die laatste 2 gebeuren eigenlijk niet vaak. Wel ben ik groom voor de wedstrijden en daar ben ik blijkbaar erg nuttig (ik zie dat niet zo, maar volgens de eigenaar is dat een heel grote hulp). Misschien dat dat ook meespeelt...

Wel betaal ik zelf de wedstrijden als ik die zou meedoen (tot nu toe maar 1x gebeurd) en dat vind ik niet meer dan normaal. Vervoer weet ik eigenlijk niet, de ene wedstrijd kon ik te paard naartoe, maar moest het zijn dat ik alleen ga en dat het paard daarvoor vervoerd wordt zou ik wel vragen of ik die kosten ook niet moet vergoeden Knipoog Als de eigenaar ook die wedstrijd meedoet en dus sowieso moet rijden naar daar voor zichzelf dan is dat ook weer wat anders.

Dus als je het zo bekijkt heb ik ook de luxe van 3 verzorgpaarden waarvoor ik niks moet doen qua onderhoud, waar ik niet voor betaal, maar waar ik wel alle vrijheid mee heb (we gaan vaak rijden en ik mag ook altijd alleen gaan als ik dat zou willen of als de eigenaar niet kan enzo) en eigenlijk heb ik nooit anders gekend hier...

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:50

Ik ben ook iemand die niet begrijpt waarom er betaald moet worden.
Je zegt wel dat je geen bijrijder nodig hebt, en dus eerder de bijrijder een plezier doet dan jezelf, maar waarom vraag je er dan geld voor? Waarom kan je dat plezier dan niet gratis iemand gunnen? En hoezeer jullie het zinnetje ook beu gehoord zijn, het blijft wel waar, je doet elkaar een wederdienst.

Verder ben ik altijd benieuwd welke rechten de betalende bijrijder dan krijgt, want meestal is dat nihil. Zoals je zelf al aangaf blijft het paard voor de volledige 100% van jou. Met andere woorden, de bijrijder moet maar net geluk hebben hoe flexibel de eigenaar is, ongeacht wat hij betaald. In mijn ogen is dit ook een gevalletje van 'wel de lusten, niet de lasten'. De eigenaar zal wel geld blijven innen maar de bijrijder heeft nog steeds geen poot om op te staan tijdens de cruciale momenten Frusty
Ik vind eigenaars die geld vragen geen slechte eigenaars maar ergens vind ik wel dat ze aan 'makkelijk geld verdienen' doen, op zich niets mis mee, alleen zal het niet aan mij zijn.

Iets anders is het als je het geld echt nodig hebt, maar in dat geval vind ik dat de bijrijder ook zijn rechten (in contract) moet hebben en mee moet kunnen beslissen over het paard zodat deze niet bv zomaar zonder reden teruggeroepen kan worden. Nog iets anders vind ik als je eisen stelt aan de bijrijder in de trant van lessen op eigen kosten, dat de bijrijder dit doet en zelf betaald vind ik niet meer dan normaal.

Ik zal dus niet voor een bijrijdpaard betalen, ook niet als je geen 'lasten' hebt. (De bijrijder heeft hier trouwens meestal ook niet voor gekozen, voor dit gebrek aan lasten. Dat dat bij het paard kwam kan die ook niet verhelpen Knipoog )

joyca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:21

Ik vind het grootgelijk dat je iemand laat betalen! Het klinkt het als een geval van 'alles mogen en weinig moeten'. Als ik lees water aan faciliteiten bij je stalling zijn en wat ze mag met het paard dan vind ik 50 euro zelfs nog weinig!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:40

Tja, opzich wel logisch maar aan de andere kant..
En er zijn genoeg mensen die willen betalen.
€50.- vind ik voor mezelf wel veel, maar er zijn vast mensen die dat wel kunnen.
Succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 10:28

Renee__ schreef:
Tja, opzich wel logisch maar aan de andere kant..
En er zijn genoeg mensen die willen betalen.
€50.- vind ik voor mezelf wel veel, maar er zijn vast mensen die dat wel kunnen.
Succes!

Kijk, als iemand het niet kán betalen vind ik het wat anders, en dan is die 50 euro ook bespreekbaar...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 10:41

Utan schreef:
Ik ben ook iemand die niet begrijpt waarom er betaald moet worden.
Je zegt wel dat je geen bijrijder nodig hebt, en dus eerder de bijrijder een plezier doet dan jezelf, maar waarom vraag je er dan geld voor? Waarom kan je dat plezier dan niet gratis iemand gunnen? En hoezeer jullie het zinnetje ook beu gehoord zijn, het blijft wel waar, je doet elkaar een wederdienst.

Ik doe het niet gratis, omdat mijn paard, spullen en stalgeld me ook niet aan komen waaien. Als iemand anders op mijn zadel rijd zal het sneller slijten dan wanneer ik het alleen maar in de kast heb hangen... Mijn hoofstel zal sneller slijten en er moeten eerder nieuwe peeskappen ed komen. Dat moet ik ook ergends van betalen. En daarbij, stalling is ook niet gratis.

Utan schreef:
Verder ben ik altijd benieuwd welke rechten de betalende bijrijder dan krijgt, want meestal is dat nihil. Zoals je zelf al aangaf blijft het paard voor de volledige 100% van jou. Met andere woorden, de bijrijder moet maar net geluk hebben hoe flexibel de eigenaar is, ongeacht wat hij betaald. In mijn ogen is dit ook een gevalletje van 'wel de lusten, niet de lasten'. De eigenaar zal wel geld blijven innen maar de bijrijder heeft nog steeds geen poot om op te staan tijdens de cruciale momenten Frusty
Ik vind eigenaars die geld vragen geen slechte eigenaars maar ergens vind ik wel dat ze aan 'makkelijk geld verdienen' doen, op zich niets mis mee, alleen zal het niet aan mij zijn.

Mijn betalende bijrijster krijgt het recht mijn paard te rijden, en met haar te doen en te laten wat ze wil. Ze mag springen, dresuren, buitenrijden, longeren, vrijheidsdresuur, als ze perse wedstrijden zou willen rijden is daar eventueel ook nog wel over te praten. Ze mag mee naar de keuring en naar de Abop proef.

Maar ik ga niet het recht te beslissen wat er met haar gebeurd uit handen geven. Als ik niet wil dit haar staart 50 cm word ingekort dan gebeurd dat niet (bijvoorbeeld). Dat bedoelde ik meer. Ik wil zelf (mocht dat moment sneller komen dan verwacht) als ze doodziek is kunnen beslissen wat er met haar gebeurd, en niet op dat moment ruzie moeten maken met een bijrijdster die het niet eens is met de manier waarop ik wil dat dingen gebeuren. Ik beslis wat er gebeurd in geval van ziekte, ik beslis welke dierenarts en hoefsmid er komen en wanneer. Mocht het zo zijn dat ok mijn paard wil verhuizen dan zal ze dat ruim optijd horen. Als daarmee de omstandigheden veranderen (ze moet bijvoorbeeld gaan mesten) dan veranderd de bijdrage natuurlijk ook.

En ik verdien er echt helemaal niets aan als ik iemand anders op mijn paard laat rijden tegen betaling. Het kost me nogsteeds gewoon geld.

Utan schreef:
Iets anders is het als je het geld echt nodig hebt, maar in dat geval vind ik dat de bijrijder ook zijn rechten (in contract) moet hebben en mee moet kunnen beslissen over het paard zodat deze niet bv zomaar zonder reden teruggeroepen kan worden. Nog iets anders vind ik als je eisen stelt aan de bijrijder in de trant van lessen op eigen kosten, dat de bijrijder dit doet en zelf betaald vind ik niet meer dan normaal.

Ik zie niet in waarom een bijrijdster beslissings recht zou moeten krijgen over mijn paard. Als je op een manege een paard huurt vraag je toch ook niet of je er dan over mee mag beslissen?
En mijn bijrijdster moet idd ook bij mijn instructrice lessen. Dat hoeft helemaal niet vaak (1x per 2 weken is voldoende) maar dat zet net weer eventjes de puntjes op de i.

Utan schreef:
Ik zal dus niet voor een bijrijdpaard betalen, ook niet als je geen 'lasten' hebt. (De bijrijdsterheeft hier trouwens meestal ook niet voor gekozen, voor dit gebrek aan lasten. Dat dat bij het paard kwam kan die ook niet verhelpen Knipoog)

Nee dat is waar, ik heb voor een luxe stalling gekozen. Maar iemand profiteert hier wel van.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:06

Vjestagirl schreef:
Ik doe het niet gratis, omdat mijn paard, spullen en stalgeld me ook niet aan komen waaien. Als iemand anders op mijn zadel rijd zal het sneller slijten dan wanneer ik het alleen maar in de kast heb hangen... Mijn hoofstel zal sneller slijten en er moeten eerder nieuwe peeskappen ed komen. Dat moet ik ook ergens van betalen.
Sorry hoor, maar als je de bijrijdster vraagt al deze spullen zelf aan te schaffen dan zal het haar/hem nog steeds veel goedkoper uitkomen dan wanneer je een maandelijkse bijdrage vraagt. Die bijdrage vraag je toch echt voor jezelf en niet als compensatie voor de spulletjes.

Vjestagirl schreef:
Ik doe er eigenlijk vooral de ander een plezier mee: m'n paard krijgt beweging zat, tis hoogstends leuk voor d'r om meer te lopen... Ik heb niet echt een bijrijdster nodig...
En als je dit echt meent, dan snap ik niet waarom je er per se geld voor wilt hebben.

Vjestagirl schreef:
En ik verdien er echt helemaal niets aan als ik iemand anders op mijn paard laat rijden tegen betaling. Het kost me nogsteeds gewoon geld.
Het blijft wel geld dat je anders uit eigen zak moest halen.

Vjestagirl schreef:
Ik zie niet in waarom een bijrijdster beslissings recht zou moeten krijgen over mijn paard. Als je op een manege een paard huurt vraag je toch ook niet of je er dan over mee mag beslissen?
Nee, maar op een manege heb je wel de zekerheid dat je steeds een paard te rijden hebt. Het gebeurt zo vaak dat bijrijders op stal aankomen en dat blijkt dat hun brpaardje ineens weg is. Of dat ze een paard beter gemaakt hebben en hij dan ineens verkocht wordt. Dat is maar wat ik wil zeggen. Als je een bijdrage vraagt, prima maar geef je bijrijdster dan ook de zekerheid (in contract) dat het paard niet ineens, zonder pardon, onder haar neus weggehaald wordt.
Verder willen veel eigenaars dat hun bijrijder bv 3 keer/week rijdt (waarvan 1keer/week les op eigen kosten) maar ze berekenen hun bijdrage dan wel zo voor 3/week rijden. Dit komt er dan dus op neer dat die ene keer/week les dubbel betaald moet worden, zowel aan de lesgever als aan de eigenaar van het paard, dat zul je op een manege niet meemaken.
Daarnaast zit in het kostenplaatje op een manege ook het feit dat je er geen verantwoordlijkheid draagt. Je bent op een manege nooit alleen. Je hebt steeds toezicht en hulp indien je die nodig hebt, ze zullen je er nooit aan je lot overlaten. Voor een brpaard ben je wel geacht er alleen voor te kunnen zorgen tijdens je dagen en heb je die extra verantwoordelijkheid wel, beetje krom om dat dan te gaan vergelijken en zo de bijdrage proberen te verantwoorden, niet?

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:52

Utan schreef:
Nee, maar op een manege heb je wel de zekerheid dat je steeds een paard te rijden hebt. Het gebeurt zo vaak dat bijrijders op stal aankomen en dat blijkt dat hun brpaardje ineens weg is.
Dat is gewoon een kwestie van duidelijke afspraken maken, dus de dagen afspraken wanneer de bijrijdster kan komen. Of dat de bijrijder belt voordat ze komt, zoiets.

Ik heb mijn vaste dagen, en op deze dagen kan het wel voorkomen dat de eigenaresse er is maar mag ik gewoon rijden, of rijd ik eventjes en dan zij. Als ze les moet geven op Bo, op één van mijn dagen, dan geeft ze dat door. Kom ik voor de les dan mag ik haar even warm rijden. Dus dat is gewoon een kwestie van afspraken maken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 15:58

Utan schreef:
Sorry hoor, maar als je de bijrijdster vraagt al deze spullen zelf aan te schaffen dan zal het haar/hem nog steeds veel goedkoper uitkomen dan wanneer je een maandelijkse bijdrage vraagt. Die bijdrage vraag je toch echt voor jezelf en niet als compensatie voor de spulletjes.

Ik geeft het de ander te doen om een zadel te vinden wat goed ligt op mijn paard (ronde ribben, maar wel smal en geen schoft= geen makelijke bouw), plus een goed hoofdstel, hetzelfde bit en beenbeschermers. Je zit zo aan de 1500 euro... Daarvoor kun je 30 maanden rijden, zonder de kans te lopen dat je moet betalen als er iets kapot gaat en zo voor onverwachte kosten komt.

Utan schreef:
En als je dit echt meent, dan snap ik niet waarom je er per se geld voor wilt hebben.

Waarom niet? Ik heb niemand nodig, als ik een ander op mijn paard laat rijden vind ik dus juist dat ik er wat voor kan vragen, ipv dat ik totaal in tijdgebrek zit.

Utan schreef:
Het blijft wel geld dat je anders uit eigen zak moest halen.

Dat wil nog niet zeggen dat ik er dan dus op verdien?

Utan schreef:
Nee, maar op een manege heb je wel de zekerheid dat je steeds een paard te rijden hebt. Het gebeurt zo vaak dat bijrijders op stal aankomen en dat blijkt dat hun brpaardje ineens weg is. Of dat ze een paard beter gemaakt hebben en hij dan ineens verkocht wordt. Dat is maar wat ik wil zeggen. Als je een bijdrage vraagt, prima maar geef je bijrijdster dan ook de zekerheid (in contract) dat het paard niet ineens, zonder pardon, onder haar neus weggehaald wordt.
Verder willen veel eigenaars dat hun bijrijder bv 3 keer/week rijdt (waarvan 1keer/week les op eigen kosten) maar ze berekenen hun bijdrage dan wel zo voor 3/week rijden. Dit komt er dan dus op neer dat die ene keer/week les dubbel betaald moet worden, zowel aan de lesgever als aan de eigenaar van het paard, dat zul je op een manege niet meemaken.
Daarnaast zit in het kostenplaatje op een manege ook het feit dat je er geen verantwoordlijkheid draagt. Je bent op een manege nooit alleen. Je hebt steeds toezicht en hulp indien je die nodig hebt, ze zullen je er nooit aan je lot overlaten. Voor een brpaard ben je wel geacht er alleen voor te kunnen zorgen tijdens je dagen en heb je die extra verantwoordelijkheid wel, beetje krom om dat dan te gaan vergelijken en zo de bijdrage proberen te verantwoorden, niet?

Ik ben niet van plan mijn paard de komende 3 a 4 jaar te verhuizen. Daarna zou ze alleen maar weggaan omdat ik ergends anders werk heb gevonden en daar fulltime ga wonen.
Het plan is om een contract op te stellen waarin onder andere staat dat er van alle 2de kanten een maand opzeg termijn is.

Je betaald die dag voor het gebruik van het paard, en je betaald voor de les die je krijgt. Vind ik niet eens zo raar hoor...

Ze word idd geacht zelf zorg te kunnen dragen voor het paard. Maar op mijn stalling is er ook toezicht, zijn er ook mensen wie je altijd hulp kunt vragen en staat ze er ook echt niet alleen voor. Niemand word aan zijn of haar lot overgelaten.

En ik probeer neit de bijdrage te verantwoorden, ik probeer je te laten inzien dat het onzin is dat een bijrijdster zou moeten mogen meebeslissen over mijn paard, alleen omdat ze betaald om erop te rijden.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:16

Vjestagirl schreef:
En ik probeer neit de bijdrage te verantwoorden, ik probeer je te laten inzien dat het onzin is dat een bijrijdster zou moeten mogen meebeslissen over mijn paard, alleen omdat ze betaald om erop te rijden.

Ik bedoelde ook helemaal niet dat ze moet meebeslissen over dingen als staart knippen en medische toestanden. Ik bedoel alleen maar dat, als je een bijdrage vraagt, je de bijrijdster ook zekerheid mag geven. Nogmaals, internet staat vol met verhalen van bijrijders die zonder reden ineens aan de deur gezet worden, en als blijkt dat deze bijrijders dan vaak ook nog een bijdrage moesten betalen, ja, dan vind ik dat een schande.

Hoe dan ook, je doet elkaar een wederdienst ( Duivel Knipoog )
Als jij je hond laat uitlaten dan laat je die persoon hiervoor toch ook niet betalen ongeacht hoe leuk deze wandelen met hondjes ook vind en hoe groot je hem hiermee een plezier doet? Sterker nog, vaak betaal jij dan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 19:56

Oh zo. Degene die op mijn paard komt te rijden heeft alle zekerheid dat het paard de komende jaren blijft waar ze is.

En persoonlijk denk ik altijd dat al die verhalen 2 kanten hebben. Wij horen altijd de kant van de verzorgster, en nooit die van de eigenaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:27

Ik kan je beslissing over een bijdrage heel goed begrijpen.
Maar waarom een bijrijdster als je er geen nodig hebt?
Dan doe je het dus voor de bijrijdster.
Stel dat je 1x per week op een manege lest voor zeg 15 euro per uur.
Nu kan een bijrijdster 3x per week rijden voor 50 euro in de maand.
Ik vind het niet duur eigenlijk.
Als de bijrijdster in kwestie veel klusjes in stal moet doen, zoals mesten, wei opruimen, bak harken e.d. zou ik geen bijdrgae vragen.
Nu is het een ander verhaal.
Hij/zij krijgt een kant en klaar paard om op te rijden.

Wel zou ik een contract maken.
Over vaste dagen bijvoorbeeld.
Zo voorkom je teleurstellingen, weet iedereen waar hij aan toe is.
Ik heb ook zat op stal gezeten dat ik ineens niks kon doen, omdat de eigenaar ineens zelf wilde rijden.
Maakt op zich een keer niks uit, want er is zat te doen.
Maar als dat elke keer voorkomt, terwijl je toch je bijdrage betaalt, dan is dat niet eerlijk.

Zelf verkeer ik in een luxe positie besef ik.
Ik heb 1 dag in de week (soms vaker) een kant en klaar paard om op te rijden. Hoef niks te betalen en ook niks op stal te doen.
De eigenaar kan niet op die dag, wilde mij een plezier doen en zo loopt het paard die dag alsnog.
Zo kan ik het ook in haar vakanties opvangen omdat ik het paard al ken.
Een ander paardje ben ik aan het 'beleren'.
En een 3e is als de eigenaar niet kan.

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:11

ik zou het ook doen ik bedoel JIJ betaald voor JOU paard en zij heeft er pleazier en zoo aan dus ik zou het ook doen

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:25

Ik betaal zelf ook voor mn bijrijdpaardje.
Niets geks aan, ik heb plezier van het paard, daar mag de eigenaar toch ook iets voor terugkrijgen.
Daarnaast is het een goede oplossing als de eigenaar niet zo heel veel te besteden heeft Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 18:06

Moschino schreef:
Ik betaal zelf ook voor mn bijrijdpaardje.
Niets geks aan, ik heb plezier van het paard, daar mag de eigenaar toch ook iets voor terugkrijgen.
Daarnaast is het een goede oplossing als de eigenaar niet zo heel veel te besteden heeft Lachen

Haha! student Tong uitsteken

Het is niet dat ik haar niet meer kan betalen, want mijn ouders betalen een groot gedeelte mee...

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 00:42

kijk, ik zou inderdaad al niet eens een verzorgster willen die denkt in termen als:

Citaat:
'Betalen? Hoezo? Ik doe de eigenaar toch al een plezier, dan hoef ik toch niet ook nog eens te betalen...'

Het is geen aangenomen werk... Je doet mn pony een paar keer per week, omdat je er dol op bent en heel graag voor hém zorgt en helaas geen eigen paard kan, wil of mag. Niet om mij blij te maken. Uiteraard is het voor de eigenaar fijn om een goede verzorgster te hebben, maar dat moet niet de hoofdzaak zijn als het gaat om de reden waarvoor je een verzorgpony neemt.
Ik kan me wel goed voorstellen dat het ander is als de eigenaar een verzorger incidenteel vraagt omdat hij of zij zelf niet kan... dán doe je diegene echt duidelijk een plezier..

En even heel plat gezegd.. Als je op vakantie gaat fietsen of een auto huurt of hier naar de schaatsbaan gaat betaal je ook voor de huur van materialen/vervoer. Waarom zou een paard dan gratis zijn? Knipoog

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:56

tja.. ik vind het eigenlijk heel logisch dat je iemand ervoor laat betalen hoor.
Nou vind ik wel dat het moet liggen aan welke taken de verzorgster heeft en aan hoeveel er als bijdrage wordt gevraagd.
Ik heb een jaar lang een pony geleased, en zonder dat ik het wist hebben ze me echt ontzettend afgezet.
Ik deed AL het werk zelf, stallen mesten etc. en er werd me echt veel te veel geld voor gevraagd

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:36

Ik vind het erg apart om te lezen dat er mensen zijn die zeggen dat ze niet (veel) willen betalen, omdat ze AL het werk erbij (mesten e.d.) ook zelf moeten doen en dat dit al genoeg betaling is...

Mensen, dit hoort bij de verzorging van een paard! Knipoog
Het is niet alleen maar leuk rijden.....