problemen met bijrijder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_20

Re: problemen met bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:40

LadyElmira schreef:
sundance11 schreef:
Beetje raar verhaal over die bijrijdster.
Voor zover ik weet heeft ze altijd voor jullie klaar gestaan.
En er zijn van jullie kant ook uitspraken gedaan die niet helemaal kloppen. Maar goed bemoei me er verder niet mee.
Maar ik vind het wel een beetje banketstaaf dat je dit verhaal op bokt zet terwijl je weet dat je EX bijrijdster ook op bokt zit.

Succes met het zoeken van een nieuwe!

Nu weet haar Ex-bijrijdster ook dat ze dus niet helemaal begrepen heeft wat een bijrijdpaard inhoud. Verder is er duidelijk te lezen dat alles op een normale manier gaat en, dat niemand boos is op deze ex-bijrijdster. Er is dus niets aan de hand Knipoog

hallo, ik had eigenlijk helemaal geen zin om hier op in te gaan! 1 ding is duidelijk dat de beleving (in het algemeen) tussen bijrijder en eigenaar van een paard heel verschillend is. Waar 2 vechten hebben 2 schuld, ik heb dingen fout gedaan maar hun ook. Ik ben TE eigen geworden en hun hebben mij TE eigen láten worden. We kunnen allebei met stront gooien maar daar wordt niets mee bereikt, en we zijn allemaal volwassen mensen dus lijkt mij dat ook niet nodig! Nogmaals wij denken beide totaal anders over dingen en dat zal ook niet veranderen, ik heb niets meer met hun van doen en hun niets meer met mij. Prima ieder gaat nu gewoon weer zijn eigenweg.
Ik heb nu gelukkig eindelijk een eigen paard en hoef niemand meer achterna te lopen met "mag ik alsjeblieft..."
er zijn een berg "jammers" over het verloop van de kwestie, maar uit eindelijk trekken wij hier allemaal leergeld van! --EINDE BERICHT-- Knipoog

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:44

by the way met te eigen worden bedoel ik, paarden voeren, paarden binnen en buiten doen, diverse keren op/in huis en haard (paarden) gepast etc. hiermee wordt je veel te eigen! pas hier mee op! daarmee heb ik te veel verwachtingen gekweekt en andersom ook!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:26

Ik denk dat het heel afhankelijk is van wat je van je bijrijder verwacht.
Als jullie samen het paard gaan rijden dan zou ik wel overleggen, maar zeker geen toestemming vragen. DAarentegen zou de bijrijder wel overal toestemming voor moeten vragen in mijn ogen. Ik zou wel zeker alles overleggen met die persoon, zodat je als ruiter weet dat er dingen verandert zijn (bijvoorbeeld dat het paard frisser kan zijn omdat het ander voer krijgt ofzo..)

Als jij het paard zelf niet rijdt, maar alleen de ander, zou ik de bijrijder een stuk vrijer laten en wat meer zelf dingen laten bepalen. Dingen als voer en dekens zijn altijd voor de eigenaar in mijn ogen, maar ik denk dat er dan meer vrijheid mogelijk moet zijn.
Als ik jou was zou ik goed met je nieuwe bijrijder overleggen wat er mogelijk is.

loveHorses13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:06

jij beslist natuurlijk over je paard!
Het is natuurlijk wel handig voor de vezorger als hij weet welk deken er op moet, wat er verwacht wordt eigenlijk.
Maar een verzorger kan zeker nit beslissen over je paard

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:14

Het blijft JOU paard. Ik snap best dat die verzorger er zo over dacht. Want ze verzorgt jou paard MEE. Maar dat hoeft alsnog niet te betekenen dat ze met alle dingen mee hoeft te bespreken.

Het blijft jou paard, zij verzorgt wel mee. Maar dan sta je nog wel hoger als haar. Jullie staan niet gelijk vind ik. Ze kan haar mening wel geven over iets, maar ik vind dat jij altijd dan nog wel moet bepalen wat er gebeurd. Wanneer je er niet bent, dan moet zij het zelf natuurlijk maar bekijken.
Tja, ik vind dit een beetje moeilijk uit te leggen. Ik hoop dat je me een beetje snapt.
Wanneer jij niet wil en geen zin hebt om haar altijd maar te vertellen hoeveel biks het paard heeft gehad of moet, en wat voor deken dan hoeft dat ook niet. Het is JOU paard. Jij doet ermee wat je wil. Zij hoort eigenlijk alleen maar mee te verzorgen. Wanneer het paard voor de helft voor haar is dan hoor je samen te overleggen. Tja, ligt er ook maar net aan hoe je met mekaar omgaat.

Ik vind wel dat je het goed hebt gedaan. Je moet doen wat jou het beste lijkt. Jou gevoel moet je volgen. Ik vind vooral dat je je niet schuldig hoeft te voelen.

Ik denk ook niet dat jij zoiets wil, wanneer jij haar was. Wanneer jij een andermans paard verzorgt, dan denk ik niet dat je ook zo wilt doen. Of wel?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:40

Maar wat als de eigenaar een week op vakantie is en vraagt aan de bijrijder of zei voor de paarden wil zorgen (voeren binnen buiten zetten etc) dan is het toch handig om te weten wat voor voer ze krijgen en welke dekens ze wanneer op moeten. Dat is dus bij deze mensen het geval.
Dus in dat geval is het aan de bijrijder goed recht dat ze dat wil weten.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:50

Het is jouw paard dus je hoeft niks
Ik kan me alleen wel voorstellen dat het handig is om iets te overleggen hoe alles zit. Een beetje alles uitleggen geeft alleen maar duidelijkheid, ben het wel met sundance11 eens. Maar je hoeft ze geen toestemming te vragen lijkt me Nagelbijten / Gniffelen

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 17:40

Dank jullie voor je begrip en zo! Misschien heb ik de fout gemaakt haar "te eigen" te laten worden. (in dat geval zou je haast van een vriendin kunnen spreken) en haar in het begin te vrij te hebben gelaten, maar mijn idee was dan idd ook dat zij dan niet over de zeik moet zijn als ik eens één keer een ander op het paard laat rijden, of niet achter mijn rug om zegt dat het belachelijk is dat mijn paard afgelopen winter geen deken op kreeg enz. Het vervelende was dat ik een hele hoop verhalen hoorde en ik nooit rechtstreeks benaderd was. Ik had in de stal een bord hangen waar alles op stond inc. voerschema..dus. Vingers aflikken Tuurlijk stond er van haar kant ook wel wat tegenover, maar ja..voor het rijden en de lessen die ik gaf hoefde ze ook niets te betalen. Ik heb voor mijn andere pony ook een bijrijdster die zich wél voorbeeldig gedraagt. Deze week heeft zich iemand gemeld die mijn paard wil gaan bijrijden en er ook wedstrijden mee gaat rijden. Ik vind dat prima, maar weet nu dat ik duidelijkere afspraken moet maken. En Roos91....bedankt...ik weet precies wat je bedoeld. XXX Pling

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 17:51

Dus bezint eer ge begint..
Laatst bijgewerkt door piecon op 13-04-07 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:56

Misschien dat er toen al zoveel wrijving was?????

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:33

Hee !!
het is jou paard. jij beslist wat er mee gebeurt en niet .
als je een nieuwe verzorger neemt zal ik eerst alles goied bespreken wat de verzorger/ster moet doen.

Ik verzorg zelf ook wij hebben ook duidelijke afspraken gemaakt hoe ik het moet doen. wat ik mag doen. en wat niet mag.

Groetjes manuela

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:45

misschien is het wel handig dat je jou nieuwe bijrijder verteld hoe jullie werkelijk zijn, dat je veel waarde hecht aan alle hulp en zodra deze minder wordt dat de bijrijder weer weg dient te gaan, oa dankzij mij heeft zij bij haar stervende moeder kunnen zijn en lekker op vakantie kunnen gaan, maakt niets uit, heb alle verantwoordelijkheid met veel plezier op mij genomen, en hoevaak ik niet gemoeit ben om de paarden binnen of buiten te zetten en te voeren, en hoevaak heeft mijn moeder jullie dekens en dergelijke gemaakt....en die mooie fleecedekens die de paarden en pony met hun namen erop van mij gekregen hebben, de paardenkraker die op mijn kosten is geweest, allemaal prima, geen enkel probleem heb ik immers ook les voor gehad, en nu deugt er ineens helemaal niets meer....maar ach gelukkig heeft dit maar 1,5 jaar geduurd! en Venise heeft het amper een jaar vol gehouden met haar paard bij hun, oja en vertel ook even dat het normaal is dat jullie communicatie via mail gaat en niet eens face to face, en dat het ook heel normaal is dat andere voor jou spreken, Zo moest ik via de mail horen dat ik niet meer welkom was...bij eerdere strubbelingen ben ik persoonlijk verhaal gaan halen en dingen wezen uitspreken, zo moest ik van andere horen dat Andere mensen ook bijrijder werden van hetzelfde paard en dat het paard gewond was geraakt, ik heb degene die mij smste meteen gebeld om te horen wat er was gebeurd...lijkt mij toch echt zaak van de eigenaar om deze dingen kenbaar te maken. Maarja heel veel succes ermee ik heb mijn woord hierover gezegt, ik ben eerst heel neutraal gebleven en heb mijn eigen schuld bekend maar jullie zijn zeker net zo schuldig als ik aan dit verhaal en zo voorbeeldig is die ponybijrijder van jou niet want dat was eerst 1 van mijn beste vriendinnen die via mij bij jullie is gekomen en zij is ook mede schuld van alles door met 2 monden te praten, en zij nu volgens haar eigen zeggen bijrijder van het paard geworden is, over mijn rug dus.
ik heb hier genoeg over gezegt, 2 gedachtes 2 meningen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:14

Piecon: Wanneer je een meningsverschil hebt met je bijrijder over wat wel en niet haar verantwoordelijkheid is, kun je dat het beste met haar zelf overleggen. Ik begrijp dat ze je paard inmiddels niet meer doet en zelf ook op bokt reageert, en juist dáárom had je er verstandig aan gedaan om het verhaal neutraal te houden (of beter: helemaal niet geplaatst).
Jullie hebben hier allebei lering uit getrokken en ik denk dat je er zelf ook al wel uit was, hoe je erover dacht. Niet nodig dus, om het ook nog eens op bokt te zetten.
Omdat dit topic nu een openbare "ruzie" is geworden tussen jou en je ex-bijrijder, doe ik hier een slotje op. Veel succes met je nieuwe bijrijder Knipoog