Nav betalen, is dit teveel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eleven

Re: Nav betalen, is dit teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:49

Ik vind dit een goed bedrag. Gratis is natuurlijk altijd fijner, maar soms gaat dat niet. Ik ben zelf student en zou dus zo weinig mogelijk willen betalen, maar €50,- is niet veel en als het paard mij aanspreekt waarom niet.
Vroeger heb ik een paard verzorgt waarvoor ik €80 p.m. voor moest betalen. Dit was voor 3x in de week, waarvan 1x les. Ik vond dit erg goedkoop. Vooral als je het vergelijkt met een verzorgpaard dat staat in de randstad (den haag bedoel ik dan)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:56

Ik betaal €40,-. p.m.
Ook voor 2x id week.
Hiervoor heb ik geen fatsoendelijke bak of andere faciliteiten.
Alleen 2 weilanden (in 1 is wat afgezet, dat moet de bak voorstellen, dus niet te doen in de winter), en een paar stallen & een poetsplaatsje.
Buitenrijden kan er wel redelijk (parkje id buurt).

Vind dat van jou dus vrij goedkoop, maar 't ligt voor iedereen anders Lachen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 12:37

Welshcobfan schreef:
Betalen voor die pony is prima! heb ik ook echt helemaal niets op tegen omdat de voorzieningen goed zijn. Maar jij wil 50 euro vragen omdat de pony volgens jou een meerwaarde heeft, maar weegt die 'meerwaarde' op tegen alle minpunten als slechte uitrijmogelijken, groepsles als je wilt springen, niet even lekker crossen en continu oppassen dat je de pezen niet overbelast?

De echte reden dat ik geld wil vragen is dat ik zo hoop de mensen te omzeilen die wel veel mooie beloftes maken, maar bij het eerste slecht weer of verkoudheidje af gaan bellen.
Maar dan vroeg ik me af: welk bedrag is dan redelijk? Ik dacht dat 50 euro wel moest kunnen, gezien het feit dat je er volgens mij wel wat mee kunt, het is een heel fijn leerpaardje.
Ik zoek ook geen ruiter die haar naar z niveau gaat rijden, ik heb liever iemand die nog veel moet leren en daar juist met haar van kan gaan genieten. Zeg maar een mangegeruiter die tot de conclusie is gekomen dat ze met groepsles achter elkaar hobbelen niets meer bijleert. Iemand die wil weten hoe een eigen pony een beetje voelt.
Ik heb het topic ook geplaatst omdat ik bij ons op stal net niet versleten werd voor 'hebberige geldwolf' (terwijl er wel 10 betalende bijruiters rondlopen). Ik wilde dus wat argumenten achter de hand hebben. Dankuwel aan allen die geantwoord hebben!
Kijk, het geld is geen doel op zich, ik hoopte alleen zo een betere categorie ruiter aan te trekken die het wel serieus meent met deze pony. Zo loopt er bij ons op stal iemand rond die haar bijrijdpony moet laten omdat ze niet voldoende tijd heeft, ik zou haar zoooo graag met Beauty laten rijden, maar ze wil slechts 1 keer in de week komen...
Ik heb trouwens via 1 van de mederuiters op stal mijn nr meegegeven aan een jonge vrouw die wegens migraine haar eigen paard (die ze zelf helemaal alleen deed) moest verkopen. Dus ik denk wel dat dit kan werken: ze weet hoeveel tijd en geld een eigen paard kost, wat ik over haar lichaamsbouw heb gehoord is ook prima (ze moet nl wel op een slanke d - pony passen) en hoe ze rijdt zal ik wel zien tijdens een proefrit.

PS dankzij de reacties zie ik ook dat ikzelf als halve stal altijd met mijn gat in de boter ben gevallen! Rijden in een weiland zou nl niks voor mij zijn

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:29

Ik snap je punt nu inderdaad Lachen het gaat je niet om het geld, maar om het feit dat je dan wél een serieuze ruiter aan trekt die wél komt opdagen.
Ik zou ook voor geen geld alleen maar een weiland ter beschikking hebben idd, goddank heeft de gemeente groningen een gedraineerde openbare buitenbak aangelegd, op nog geen 10 minuten (in)stappen van mijn stal (door een park heen).
Ik begrijp je onderbouwing, en ik vind het qua je instelling wel een prima bedrag. Maar goed elk bedrag is relatief, het ligt eraan wat bij jullie de gemiddelde prijzen zijn.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:01

Ik betaal nu voor 3 á 4 keer rijden per week € 85 euro, dus ik vind wat jij vraagt helemaal niet té veel hoor. En het klinkt best netjes daar hoe je het verteld.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:11

Ik vind het wel een redelijk bedrag, ligt er wel aan waar je woont. Ik denk dat je het er in de randstad eerder voor krijgt dan daarbuiten.

Zelf betaal ik in principe niet (meer) voor een verzorgpaard, ten eerste ivm ervaringen uit het verleden en ten tweede omdat er ook (zelfs hier in de randstad) genoeg leuke paarden zijn die gratis te rijden zijn...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:07

foxy80 schreef:
Bedankt voor de gefundeerde reacties!

Over de commentaar dat de 'mogelijkheden' beperkt zijn: ik begrijp niet goed hoe een 15-jarige Z-dressuur pony een beperking kan wezen?
Is ze met 15 al te oud?
Is veel en hoog kunnen springen een vereiste om geld te betalen?
Is buiten kunnen crossen een absolute must? (ter info: je kan haar wel op de wagen laden en ergens in het bos gaan rijden, mits uitkijken met overbelasting van de pezen)
Heel eerlijk: deze visie vind ik het dier tekort doen!

Over de gemiddelde prijs van 6.25 euro per keer: is dit duur? Als je bekijkt wat een manegegroepsles kost met een afgestompt beestje (ik heb het nu over de doorsnee manege, niet over de uitzondering die wel getrainde dieren linken aan de juiste ruiter)

Ik snap wel dat als je kan kiezen tussen gratis en betalen, je ook voor gratis gaat. Maar ik dacht toch dat deze pony een meerwaarde bood, en toch krijg ik nog reacties zoals die van Myra. Vreemd...

Ik rijd liever een les voor 9 tot voor mijn part 15 euro op een GOEDE manege dan voor 6.25 zelf wat aanklooien, ook al is het dier in kwestie Z dressuur, dat blijft de basis. Een goede manege heeft ook hoger afgerichtte paarden staan en daar krijg je dan je les nog bij ook.
Als je dan zo graag een vast paard wilt heb je voor 6,25 per keer dat je er op zit ook een eigen (komt uit op 190 euro per maand dan namelijk). Dit vind ik onevenredig veel. Als bijrijder heb je niet te zeggen, het paard kan zo onder je kont vandaan verkocht worden.

Als je altijd aan de bak gebonden bent en daar altijd moet dressuuren vind ik dat ook een groot minpunt. Zowel voor jezelf als voor het paard wordt het dan eentonig. Ik zeg niets over veel en hoog springen en per se buiten crossen, maar je afwisseling wordt zo wel heel erg beperkt.

En de toon van jouw bericht bevalt me voor geen meter. Dat ik jou gefundeerd kan melden waarom IK het te veel vind wil nog niet zeggen dat ik hier vreemde reacties post of dat ik vreemd in elkaar zit. Ik vind het vreemd dat overal de kassala voor open moet tegenwoordig, en flink ook.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:11

foxy80 schreef:
Kijk, het geld is geen doel op zich, ik hoopte alleen zo een betere categorie ruiter aan te trekken die het wel serieus meent met deze pony. Zo loopt er bij ons op stal iemand rond die haar bijrijdpony moet laten omdat ze niet voldoende tijd heeft, ik zou haar zoooo graag met Beauty laten rijden, maar ze wil slechts 1 keer in de week komen...

Als ik dit dan weer zo lees klinkt dat alweer heel anders.
Ik wil je wel even meegeven dat vaak JUIST de jongere meiden (jaar of 13-15) er heel serieus mee bezig kunnen zijn en ook in de plensregen komen opduiken. Maar dit is ook meteen de groep die er vaak niet genoeg geld voor heeft om te kunnen bijdragen in de kosten, omdat de ouders er bijvoorbeeld niet achter staan.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:16

Myra1 schreef:
foxy80 schreef:

Ik wil je wel even meegeven dat vaak JUIST de jongere meiden (jaar of 13-15) er heel serieus mee bezig kunnen zijn en ook in de plensregen komen opduiken. Maar dit is ook meteen de groep die er vaak niet genoeg geld voor heeft om te kunnen bijdragen in de kosten, omdat de ouders er bijvoorbeeld niet achter staan.

Mag ik je dan melden, dat er toch een heleboel van die meiden zijn, die niet zo vaak komen als ze zeggen tegen de eigenaren. Alleen maar willen rijden, weinig van paarden afweten (over het algemeen) en met slecht weer niet komen. En dan nog de vriendjes die gaan komen, waardoor de pony ook naar achter wordt geschoven.

Ik vind jou eerlijk gezegd ook een beetje grof overkomen. Want ik kan je toch vertellen dat met mijn fjord er ook niet hoog gesprongen mag worden, puur omdat er maar weinig met hem gesprongen wordt en de keren dat dat wel gebeurt blijft het laag ivm er niet aan gewend zijn en dadelijk een blessure oplopen. Ook buiten mag niet gecrosst worden, je mag echt wel galopperen, maar in een redelijk tempo. Omdat hij anders enthousiast kan worden en ze hem dadelijk niet meer houden óf dadelijk iemand ondersteboven rijden. Nee, met buitenrijden doe je normaal, daar zijn ook andere mensen en dieren waar je rekening mee moet houden.

De afwisseling kun je ook verzorgen door een keer te longeren, zonder zadel rijden (als dat mag) en een schrikparcoursje opbouwen, balkjes lopen etc. Er is genoeg te bedenken om in de bak te doen.

Daarnaast jij wil voor meer geld liever op een goede manege rijden. Bij ons in de buurt zijn vijf of zes maneges en de een is nog slechter dan de ander. Echt goed rijden leer je er niet. Ik ken mensen van bijna alle maneges en zij wisten nog niet eens echt hoe je moet sturen en waarom je zo stuurt en met welk doel. Dus je mag lekker dromen, maar een paard met z-dressuurknopjes vind je niet op een manege.

Ik vind het dus wel een redelijk bedrag, en ik hoop dat je een leuk iemand vindt Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:03

spoekie schreef:
Myra1 schreef:

Ik vind jou eerlijk gezegd ook een beetje grof overkomen. Want ik kan je toch vertellen dat met mijn fjord er ook niet hoog gesprongen mag worden, puur omdat er maar weinig met hem gesprongen wordt en de keren dat dat wel gebeurt blijft het laag ivm er niet aan gewend zijn en dadelijk een blessure oplopen. Ook buiten mag niet gecrosst worden, je mag echt wel galopperen, maar in een redelijk tempo. Omdat hij anders enthousiast kan worden en ze hem dadelijk niet meer houden óf dadelijk iemand ondersteboven rijden. Nee, met buitenrijden doe je normaal, daar zijn ook andere mensen en dieren waar je rekening mee moet houden.

Dus je mag lekker dromen, maar een paard met z-dressuurknopjes vind je niet op een manege.

Ik mag het toch zeker wel aanhalen? Ik zeg niet dat AL die meiden zo zijn, maar naar wat ik om mij heen zie zijn het vaak de (betalende) bijrijders van 18 jaar en ouder die niet meer komen opdagen zodra ze minder tijd hebben of het weer hun niet aanstaat en komen de 14jarigen door weer en wind na school aanfietsen.
En dat zie ik met mijn eigen ogen, want ik heb geen bijrijdster en ben dus elke dag bij mijn paard.

Ik heb meerdere paarden gereden die Z hebben gelopen en nog altijd op minimaal M niveau geen gek figuur zouden slaan, ook al stonden ze op een manege. Niet elke manege ragt zn paarden af in beginnerslesjes. Daarentegen heb ik ook paarden van particuliere gereden die ooit (vast een eigenaar of 5 geleden) Z zouden moeten hebben gelopen en waar je nu niet eens meer in de B ring zou durven verschijnen!

En tuurlijk mag jij beperkingen stellen omdat je fjordje dit of dat niet kan of omdat jij iets uberhaupt niet wil. Maar dan mag IK toch zeker ook kiezen waar ik mijn geld aan zou willen uitgeven? En dat is dus niet daaraan.

Tot slot vind ik mezelf niet grof? Ik geef op een nette manier een onderbouwde mening. Als je het er niet mee eens bent gaan lopen roepen dat die reactie vreemd is, of zeggen dat ik maar moet verder dromen (dus op de man spelen), dat is grof.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:15

Myra1 schreef:
spoekie schreef:

Dus je mag lekker dromen, maar een paard met z-dressuurknopjes vind je niet op een manege.

Ik mag het toch zeker wel aanhalen? Ik zeg niet dat AL die meiden zo zijn, maar naar wat ik om mij heen zie zijn het vaak de (betalende) bijrijders van 18 jaar en ouder die niet meer komen opdagen zodra ze minder tijd hebben of het weer hun niet aanstaat en komen de 14jarigen door weer en wind na school aanfietsen.
En dat zie ik met mijn eigen ogen, want ik heb geen bijrijdster en ben dus elke dag bij mijn paard.

Ik heb meerdere paarden gereden die Z hebben gelopen en nog altijd op minimaal M niveau geen gek figuur zouden slaan, ook al stonden ze op een manege. Niet elke manege ragt zn paarden af in beginnerslesjes. Daarentegen heb ik ook paarden van particuliere gereden die ooit (vast een eigenaar of 5 geleden) Z zouden moeten hebben gelopen en waar je nu niet eens meer in de B ring zou durven verschijnen!

En tuurlijk mag jij beperkingen stellen omdat je fjordje dit of dat niet kan of omdat jij iets uberhaupt niet wil. Maar dan mag IK toch zeker ook kiezen waar ik mijn geld aan zou willen uitgeven? En dat is dus niet daaraan.

Tot slot vind ik mezelf niet grof? Ik geef op een nette manier een onderbouwde mening. Als je het er niet mee eens bent gaan lopen roepen dat die reactie vreemd is, of zeggen dat ik maar moet verder dromen (dus op de man spelen), dat is grof.

Bedankt voor de nederlandse les. Maar daar heb ik een leraar voor.

Maar ik blijf erbij, ik heb nog geen enkele manege gezien, dat daar een z-paard tussen reed. Wel eentje die M zou moeten hebben gelopen en dat was er totaal niet meer vanaf te zien. Daarentegen heb ik ook inderdaad mensen met een eigen paard er een potje van zien maken. Maar ik blijf erbij dat jij dan toevallig die paar goede maneges hebt gezien waar er wel fijne paarden nog waren. Maar op het merendeel van de maneges zitten er geen echt goed gereden paarden meer tussen, simpelweg omdat er te veel onkundige ruiters op rijden. Daarbij heb ik het ook echt over manegepaarden en niet paarden die in pension op een manege stonden.
En in dit geval gaat het dus over een pony, die door de eigenaresse zelf naar de Z is gereden, en dus op dat niveau (of wellicht iets lager nu) gereden wordt. Dus heeft dat niks te maken met het voorbeeld van die eigen paarden waar je het over hebt.

Dan kan ik je ook vertellen dat ik met mijn eigen ogen, toch zie dat nu het winter wordt er veel meiden van mijn leeftijd of jonger niet meer komen. Zoals ik al eerder zei: Vriendjes komen, slecht weer, vriendinnen etc. Dit is in zo'n fase waar het gros van de meiden hun interesse in paarden verliezen. En de meiden die overblijven zijn wel de mensen met een echte liefde voor paarden. Ik heb het zelf genoeg om me heen gezien: Het crossen (3x op een dag willen rijden), hoog willen springen, liegen tegen de eigenaar, ruzie met de medeverzorgster etc. Toch een hoop dingen die je van iemand van 18 niet meer zo snel ziet doen.
En ik geef je gelijk, toen ik 14 was, ging ik wel door weer en wind. Maar ik bedoel alleen maar dat er ook veel, zelfs meer meisjes zijn die nog onverantwoordelijk zijn en alles voor het rijden doen etc.
Staar je alsjeblieft niet blind op je eigen mening, want ik krijg het idee dat je dat een beetje doet. Ik probeer me echt in te denken in hoe jij het bedoelt, maar ik denk ook dat je nu te veel op 1 of 2 voorbeelden gaat focussen, en niet ziet dat er ook andere manieren zijn, want het gaat nou eenmaal veel vaker juist niet zoals jij beschrijft (in wat ik heb meegemaakt en hoor van anderen).

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 23:12

oeh wat een discussie heb ik hier gestart!

maar wat spoekie zegt, daar kan ik me dus compleet in vinden!
Even een kleine correctie: ik heb deze pony niet naar de Z gereden, dat was ze voor ze door mijn rijlerares haar aan haar huidige baasje werd verkocht (mijn instructrice heeft samen met haar man een kleine handelsstal). Heb er trouwens laatst iemand opgezet die op niveau prix saint georges reed, en die zei dat alle knopjes er nog op zaten (ik mega fier, alhoewel het helaas niet mijn verdienste is).

Kijk, of ik nu geen geld vraag of niet, ik loop ALTIJD het risico dat er oneerlijke mensen op afkomen. En zeker tieners zijn vaker geneigd om te liegen, om zo toch te kunnen rijden. Ofwel tegen mij, ofwel tegen hun ouders. Ik ben ook 15 en paardengek geweest...

Dus ik dacht 'door geld te vragen reken ik ook op meer verantwoordelijkheidsgevoel':
- ofwel moet de tiener zelf dit bedrag ophoesten, en die voelt dat wel aardig in de beperkte portemonnee. Alleen echte paardengekken hebben dit ervoor over
- ofwel betalen mama en papa, waardoor de puber bij minder enthousiasme wegens slecht weer onder de kont getrapt wordt

En ik zou natuurlijk ook kunnen opteren om een paar goede ruiters bij mij op stal te vragen, maar die willen dan maar 1 keer in de week, zodat ik uiteindelijk weer met een veredelde manege pony zit. Daar heb ik haar niet voor gekocht, ik heb haar al met 5 mensen tegelijkertijd moeten delen en ik wil haar die psychologische rust gunnen. Dus maximum drie verschillende ruiters en klaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 04:01

foxy80 schreef:
De echte reden dat ik geld wil vragen is dat ik zo hoop de mensen te omzeilen die wel veel mooie beloftes maken, maar bij het eerste slecht weer of verkoudheidje af gaan bellen.

Bij mij zou je juist het omgekeerde bereiken.
Juist omdat ik ervoor zou betalen (wat ik uberhaupt niet doe, maar dat is een andere discussie) zou ik geen gemauw aan mijn kop willen als ik niet kom. Immers: de eigenaar heeft zijn geld gehad en of ik dan kom of niet is mijn eigen zaak. Bij gratis rijden of nog erger, betaald worden Knipoog , zit er gevoelsmatig meer verplichting aan.
Misschien iets om nog over door te denken?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 13:50

aaarghl jullie maken het zo moeilijk!!!

CONCLUSIE: geld of geen geld, ik moet gewoon geluk hebben en tegen een verantwoordelijke paardengek aanlopen.

Enige suggesties hoe ik mijn slaagkansen daarop verhoog?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:43

foxy80 schreef:
aaarghl jullie maken het zo moeilijk!!!

CONCLUSIE: geld of geen geld, ik moet gewoon geluk hebben en tegen een verantwoordelijke paardengek aanlopen.

Enige suggesties hoe ik mijn slaagkansen daarop verhoog?

Ik heb erop gegokt dat juist in de winter iemand vinden, het beste is. Als ze in de winter willen komen, dan zijn ze vaak al serieus. Verder zou je bijv. op een manege kunnen gaan kijken naar wie je wel aanstaat en dan kijken wie bijv het beste voor zijn pony voor en na de lessen zorgt (de fanatiekste doen dat het beste en blijven vaak dus ook het langst).
En je zou altijd kunnen proberen om iemand te zoeken, die in het begin alleen maar mag poetsen en wandelen e.d., dan kun je die persoon later altijd nog laten rijden (moet je er niet bij zeggen dat je later mag rijden, op alleen mogen verzorgen reageren ook alleen de serieuzen meestal.)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:59

Ik vind dat niet teveel hoor, vind dat wel een mooi bedrag.

Ik vind betalen op zich wel minder, maar ja als je verder niet hoeft uit te mesten of andere klusjes hoeft te doen, vind ik dat eigenlijk wel terecht, zou dat zelf ook doen als ik een paard heb.

Ik vind trouwens gewoon dat je altijd moet komen als je dat afspreekt, of het nou regent of wat dan ook.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:13

spoekie schreef:
En je zou altijd kunnen proberen om iemand te zoeken, die in het begin alleen maar mag poetsen en wandelen e.d., dan kun je die persoon later altijd nog laten rijden (moet je er niet bij zeggen dat je later mag rijden, op alleen mogen verzorgen reageren ook alleen de serieuzen meestal.)

Dat verkleint je slagingskansen juist, denk ik... Ik zou nooit op zo'n advertentie reageren. Terwijl ik nu bijvoorbeeld een tijdje bijna niet gereden heb, om diverse redenen, maar wel regelmatig de paarden verzorg/longeer.
Meiden van een jaar of 14 bereik je daar misschien mee, maar een wat ouder iemand denk ik niet.

Verder is het gewoon veel geluk hebben en jezelf als eigenaar leuk en normaal opstellen. Je hoort mensen vaak klagen dat ze geen goede bijrijder kunnen vinden, maar sommige maken het er ook wel naar Knipoog. Bedoel niet iemand uit dit topic overigens.

maud_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:36

Ik vind het opzich wel een goede prijs. Maar omdat je niet buiten kan rijden en er dus eigenlijk alleen dressuur overblijft zou ik het snappen als er niet veel animo voor is. Ik betaal nu niets voor mijn verzorgpaard en ik mag er alles mee (bos is naast de deur Bloos ). Mijn vorige verzorgpaard kostte 50euro voor één keer per week. Maar daar was dan wel een polder waar ik kon rijden, en een super grote buitenbak (35x65 ofzo). Dus.. Het is maar net wat je er voor over hebt. Misschien kun je iemand vinden die ontzettend graag dressuur rijdt. Want door de ervaring van je pony kun je heel wat leren denk ik!

Stefaniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:24

Ik vind dit wel een redelijke prijs hoor.
Als je ziet wat er allemaal bij jullie op stal is, en een ervaren paard, vind ik dit een heel redelijke prijs.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:59

Tjaa... Ik vind het wel een goede prijs.. Ik heb zelf niet zoveel Lux maar ik hoef niks te betalen.. Maarja.. Vork

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:15

Welshcobfan schreef:
Ik vind het te duur, aangezien je alleen maar in de bak kunt rijden en geen leuke uitrijmogelijkheden buiten hebt. En omdat je er niet fanatiek mee mag en kunt springen, blijft er alleen dressuur over... Daarbij vind ik 50 euro per maand voor 2 keer per week rijden best een aardig bedrag: dat is toch 6,25 per keer dat je op jouw paard zit.

Mijn bijrijdster hoeft dus niets te betalen, heeft leuke uitrijmogelijkheden en een buitenbak vlakbij met springmateriaal. Enige wat ze ervoor hoeft te doen is 2 paarden voeren, 2 keer per week. en af en toe mee helpen met hooi en stro slepen.

Dat is wel waar jah.. Dat heb ik ook allemaal.. Maar opzich zou de prijs wel gaan.. Maar toch.. Ik heb het gratis gelukkig!! Cool

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:13

Ik betaal 100e per maand, maar sta dan ook op een vrij luxe stal. Heb beschikking over 2 binnenbakken, 1 buitenbak met all weather bodem, longeerring, goede uitrijmogelijkheden. Krijg bovendien 1x per week les, hoef niet te mesten of te voeren of iets dergelijks. Rij 3 a 4x per week.
Bij ons op stal is het gebruikelijk zo'n bedrag te vragen, afhankelijk van de verdeling van de dagen.

Denk dat er geen standaardbedrag is te bedenken, heb jaren een paard verzorgd waar ik alles mee mocht maar niets voor hoefde te betalen. Daarvoor moest ik wel mesten en voeren en minder luxe dan ik nu heb. Daartegenover stond dat ik wat vaker een dekje/beschermer o.i.d. kocht (en ook uiteindelijk bij t paard/eigenaar heb gelaten).

Ligt absoluut aan de mogelijkheden (mag je alleen poetsen e.d. of ook rijden) en kosten van die de eigenaar maakt, het zou raar zijn als de eigenaar 150e aan stalling betaald en je als verzorger 100e moet betalen.

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:52

ow wat zijn sommige mensen hier ontzettend bevooroordeeld zeg... maar daar ga ik maar niet op in

Wat ik vind is dat verzorgers eigenlijk niet hoeven te betalen.

Ik snap wel dat eigenaren dan denken dat verzorgers misschien serieuzer zijn, maar ik vind dat onzin. Tuurlijk, als je ervoor betaald is het zonde je afspraken niet na te komen, maar je benadeeld er ook andere serieuze mensen mee die dat niet kunnen betalen. Ook kan je het paard een x aantal dagen per week als eigen beschouwen. Hierbij zou je kunnen zeggen dat je niet alleen de lusten maar ook de lasten moet hebben.

Hierintegen vind ik dat je eigenlijk iemands anders "werk" opknapt. De meeste paardengekken vinden die dingen natuurlijk niet erg maar feitelijk ben je voor de ander bezig omdat hij of zij geen tijd heeft. Dan zou je dus betaald moeten worden.

Je kan dit dus op verschillende manieren bekijken...
Mijn conclusie is daarom om niets (of iets kleins) te betalen (behalve als je wat stuk maakt). Maar dat zou ik dan denk ik alleen doen omdat het eigenlijk niet anders meer kan tegenwoordig.
Ook hangt het er vanaf of je een recreatiepaard verzorgt of dat je ermee op wedstrijden gaat enzo. Maar voor een verzorgpaard waarmee je niet op pad gaat voor wedstrijden enzo zou ik het eigenlijk liever niet doen...

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:49

foxy80 schreef:
In het andere topic liepen de meningen wijd uiteen.

Nu wil ik wel eens weten wat jullie hiervan denken?

50 euro per maand voor 2 keer rijden per week (volledig stalgeld bedraagt 175 euro)

15 jarige d-pony merrie
heeft Z gelopen dus alle knopjes zitten erop
staat op all in privé stal (springmateriaal, verzorgde pistes, afspuitplaatsen en weidegang)
geen extra klusjes verplicht
ruiter mag al mijn materiaal gebruiken
pony mag alleen niet te veel springen ivm vroegere peesblessure.
bijruiter mag op wedstrijd met onze stal (dressuur) en kan buiten wandelen (echt rijden gaat hier moeilijk, overal asfalt en geen bos).
pony is bomproof en heel erg braaf (dus geen klier met rijden).

Wat denken jullie?

Gelieve echter een gefundeerde mening te plaatsen en niet alleen te roepen dat dit te veel is!

Dit valt denk ik wel met mij te vergelijken..

Ik bijrijd een E-pony, 6 jaar en ruin. Heeft nog geen ervaring met officiële wedstrijden, wel onderlinge. Alles op stal in inprincipe aanwezig; Binnenbak, buitenbak, springmateriaal, padock, afspuitplaats e.d... Is een heeeeeeeeeel werkwillig paard, ontzettend lief maar ook een paard die jou op z'n tijd uitprobeert. Al het tuig mag ik inprincipe gebruiken, alles is dan ook aanwezig. Ik hoef eigenlijk alleen uit te mesten. Maandelijks word aan stalgeld zo'n € 180,- betaald. Voor dit alles rij ik hem 2 keer in de week en betaal maandelijks € 40,-. Lachen

Ik vind jouw vraagprijs heel reëel. Ja

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:20

Ik snap niet helemaal wat het stalgeld hiermee te maken heeft? Het houdt niet op bij de kosten van de stalling hoor..de eigenaar betaald ook voer, ontworming, dierenartskosten, nieuwe dekens (zadel, hoofdstel, dekjes enz enz enz), inentingskosten en ga zo maar door.