Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Welshcobfan schreef:Betalen voor die pony is prima! heb ik ook echt helemaal niets op tegen omdat de voorzieningen goed zijn. Maar jij wil 50 euro vragen omdat de pony volgens jou een meerwaarde heeft, maar weegt die 'meerwaarde' op tegen alle minpunten als slechte uitrijmogelijken, groepsles als je wilt springen, niet even lekker crossen en continu oppassen dat je de pezen niet overbelast?
foxy80 schreef:Bedankt voor de gefundeerde reacties!
Over de commentaar dat de 'mogelijkheden' beperkt zijn: ik begrijp niet goed hoe een 15-jarige Z-dressuur pony een beperking kan wezen?
Is ze met 15 al te oud?
Is veel en hoog kunnen springen een vereiste om geld te betalen?
Is buiten kunnen crossen een absolute must? (ter info: je kan haar wel op de wagen laden en ergens in het bos gaan rijden, mits uitkijken met overbelasting van de pezen)
Heel eerlijk: deze visie vind ik het dier tekort doen!
Over de gemiddelde prijs van 6.25 euro per keer: is dit duur? Als je bekijkt wat een manegegroepsles kost met een afgestompt beestje (ik heb het nu over de doorsnee manege, niet over de uitzondering die wel getrainde dieren linken aan de juiste ruiter)
Ik snap wel dat als je kan kiezen tussen gratis en betalen, je ook voor gratis gaat. Maar ik dacht toch dat deze pony een meerwaarde bood, en toch krijg ik nog reacties zoals die van Myra. Vreemd...
foxy80 schreef:Kijk, het geld is geen doel op zich, ik hoopte alleen zo een betere categorie ruiter aan te trekken die het wel serieus meent met deze pony. Zo loopt er bij ons op stal iemand rond die haar bijrijdpony moet laten omdat ze niet voldoende tijd heeft, ik zou haar zoooo graag met Beauty laten rijden, maar ze wil slechts 1 keer in de week komen...
Myra1 schreef:foxy80 schreef:Kijk, het geld is geen doel op zich, ik hoopte alleen zo een betere categorie ruiter aan te trekken die het wel serieus meent met deze pony. Zo loopt er bij ons op stal iemand rond die haar bijrijdpony moet laten omdat ze niet voldoende tijd heeft, ik zou haar zoooo graag met Beauty laten rijden, maar ze wil slechts 1 keer in de week komen...
Als ik dit dan weer zo lees klinkt dat alweer heel anders.
Ik wil je wel even meegeven dat vaak JUIST de jongere meiden (jaar of 13-15) er heel serieus mee bezig kunnen zijn en ook in de plensregen komen opduiken. Maar dit is ook meteen de groep die er vaak niet genoeg geld voor heeft om te kunnen bijdragen in de kosten, omdat de ouders er bijvoorbeeld niet achter staan.
spoekie schreef:Myra1 schreef:
Als ik dit dan weer zo lees klinkt dat alweer heel anders.
Ik wil je wel even meegeven dat vaak JUIST de jongere meiden (jaar of 13-15) er heel serieus mee bezig kunnen zijn en ook in de plensregen komen opduiken. Maar dit is ook meteen de groep die er vaak niet genoeg geld voor heeft om te kunnen bijdragen in de kosten, omdat de ouders er bijvoorbeeld niet achter staan.
Ik vind jou eerlijk gezegd ook een beetje grof overkomen. Want ik kan je toch vertellen dat met mijn fjord er ook niet hoog gesprongen mag worden, puur omdat er maar weinig met hem gesprongen wordt en de keren dat dat wel gebeurt blijft het laag ivm er niet aan gewend zijn en dadelijk een blessure oplopen. Ook buiten mag niet gecrosst worden, je mag echt wel galopperen, maar in een redelijk tempo. Omdat hij anders enthousiast kan worden en ze hem dadelijk niet meer houden óf dadelijk iemand ondersteboven rijden. Nee, met buitenrijden doe je normaal, daar zijn ook andere mensen en dieren waar je rekening mee moet houden.
Dus je mag lekker dromen, maar een paard met z-dressuurknopjes vind je niet op een manege.
Myra1 schreef:spoekie schreef:Ik vind jou eerlijk gezegd ook een beetje grof overkomen. Want ik kan je toch vertellen dat met mijn fjord er ook niet hoog gesprongen mag worden, puur omdat er maar weinig met hem gesprongen wordt en de keren dat dat wel gebeurt blijft het laag ivm er niet aan gewend zijn en dadelijk een blessure oplopen. Ook buiten mag niet gecrosst worden, je mag echt wel galopperen, maar in een redelijk tempo. Omdat hij anders enthousiast kan worden en ze hem dadelijk niet meer houden óf dadelijk iemand ondersteboven rijden. Nee, met buitenrijden doe je normaal, daar zijn ook andere mensen en dieren waar je rekening mee moet houden.
Dus je mag lekker dromen, maar een paard met z-dressuurknopjes vind je niet op een manege.
Ik mag het toch zeker wel aanhalen? Ik zeg niet dat AL die meiden zo zijn, maar naar wat ik om mij heen zie zijn het vaak de (betalende) bijrijders van 18 jaar en ouder die niet meer komen opdagen zodra ze minder tijd hebben of het weer hun niet aanstaat en komen de 14jarigen door weer en wind na school aanfietsen.
En dat zie ik met mijn eigen ogen, want ik heb geen bijrijdster en ben dus elke dag bij mijn paard.
Ik heb meerdere paarden gereden die Z hebben gelopen en nog altijd op minimaal M niveau geen gek figuur zouden slaan, ook al stonden ze op een manege. Niet elke manege ragt zn paarden af in beginnerslesjes. Daarentegen heb ik ook paarden van particuliere gereden die ooit (vast een eigenaar of 5 geleden) Z zouden moeten hebben gelopen en waar je nu niet eens meer in de B ring zou durven verschijnen!
En tuurlijk mag jij beperkingen stellen omdat je fjordje dit of dat niet kan of omdat jij iets uberhaupt niet wil. Maar dan mag IK toch zeker ook kiezen waar ik mijn geld aan zou willen uitgeven? En dat is dus niet daaraan.
Tot slot vind ik mezelf niet grof? Ik geef op een nette manier een onderbouwde mening. Als je het er niet mee eens bent gaan lopen roepen dat die reactie vreemd is, of zeggen dat ik maar moet verder dromen (dus op de man spelen), dat is grof.
foxy80 schreef:De echte reden dat ik geld wil vragen is dat ik zo hoop de mensen te omzeilen die wel veel mooie beloftes maken, maar bij het eerste slecht weer of verkoudheidje af gaan bellen.
foxy80 schreef:aaarghl jullie maken het zo moeilijk!!!
CONCLUSIE: geld of geen geld, ik moet gewoon geluk hebben en tegen een verantwoordelijke paardengek aanlopen.
Enige suggesties hoe ik mijn slaagkansen daarop verhoog?
spoekie schreef:En je zou altijd kunnen proberen om iemand te zoeken, die in het begin alleen maar mag poetsen en wandelen e.d., dan kun je die persoon later altijd nog laten rijden (moet je er niet bij zeggen dat je later mag rijden, op alleen mogen verzorgen reageren ook alleen de serieuzen meestal.)
Welshcobfan schreef:Ik vind het te duur, aangezien je alleen maar in de bak kunt rijden en geen leuke uitrijmogelijkheden buiten hebt. En omdat je er niet fanatiek mee mag en kunt springen, blijft er alleen dressuur over... Daarbij vind ik 50 euro per maand voor 2 keer per week rijden best een aardig bedrag: dat is toch 6,25 per keer dat je op jouw paard zit.
Mijn bijrijdster hoeft dus niets te betalen, heeft leuke uitrijmogelijkheden en een buitenbak vlakbij met springmateriaal. Enige wat ze ervoor hoeft te doen is 2 paarden voeren, 2 keer per week. en af en toe mee helpen met hooi en stro slepen.
foxy80 schreef:In het andere topic liepen de meningen wijd uiteen.
Nu wil ik wel eens weten wat jullie hiervan denken?
50 euro per maand voor 2 keer rijden per week (volledig stalgeld bedraagt 175 euro)
15 jarige d-pony merrie
heeft Z gelopen dus alle knopjes zitten erop
staat op all in privé stal (springmateriaal, verzorgde pistes, afspuitplaatsen en weidegang)
geen extra klusjes verplicht
ruiter mag al mijn materiaal gebruiken
pony mag alleen niet te veel springen ivm vroegere peesblessure.
bijruiter mag op wedstrijd met onze stal (dressuur) en kan buiten wandelen (echt rijden gaat hier moeilijk, overal asfalt en geen bos).
pony is bomproof en heel erg braaf (dus geen klier met rijden).
Wat denken jullie?
Gelieve echter een gefundeerde mening te plaatsen en niet alleen te roepen dat dit te veel is!