zeikende bijrijdster over "huurgeld", ff mening ge

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arjaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:59

ik heb een aantal verzorg/bijrijdpaarden.
Vaak gaat het erom dat de eigenaar een dag in de week 'vrij' wil van zijn paard om t maar even te zeggen en dat ik dan ga rijden. Ik kan lekker rijden en zij kan doen wat ze wil.
ik rij ook een aantal paarden waarvan de eigenaar het goed voor het paard vind dat ik erop rijd. Ik vraag ook nooit om op een paard te mogen rijden, maar word gevraagd, dat is denk ik ook een verschil (dat ik niet hoef te betalen)
Ik denk dat t maar net is hoe je t bekijkt.
- de verzorger mag rijden en waarschijnlijk is het een kleiner bedrag dan dat ze in een manege zou betalen(vaak mag je ook meer doen met een verzorgpaard.
aan de andere kant:
- kan de eigenaar het paard houden zonder (goede betrouwbare) verzorger? Moet de eigenaar niet gewoon blij zijn met een betrouwbare verzorger zonder daarvoor geld te ontvangen? Zonder verzorger heb je minder tijd voor andere dingen.

T is denk ik dus maar net vanuit welk oogpunt je t bekijkt.

De oplossing om voor het nieuwe paard een nieuwe verzorger te zoeken en die wel te betalen lijkt goed, maar hoe gaat dat dan onderling tussen de verzorgers, echt eerlijk is het niet.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:10

Ik denk dat je je moet afvragen hoe erg je dit op spits wilt drijven. Als zij of jij besluit niet meer verder met elkaar te willen gaan moet je toch afwachten wat voot bijrijder je ervoor terugkrijgt (er staan zoveel negatieve verhalen over bijrijders op bokt). Ik vond de optie van het eerste paard gratis rijden en voor het 2e betalen wel een goede!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:14

Op de manier zoals jij nu over haar praat in je eerste bericht, kwam ik niet eens meer bij je rijden, ook al kreeg ik er geld bij

Verder kies jij er voor om er een paard bij te nemen, niet je bijrijdster.
Persoonlijk vind ik het dan ook niet haar probleem dat jij weer 200 euro per maand meer moet neertellen, dat is je eigen keuze.

Natuurlijk is het fijn dat ze lekker veel kan rijden, maar aan de andere kant ben jij geholpen dat je paarden beweging krijgen.
En dan vind ik dat er niet betaald hoeft te worden.
Beide hebben namelijk er profeit van

Kanzi

Re: zeikende bijrijdster over "huurgeld", ff menin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:09

Ik vind 30 euro voor zo vaak rijden zonder iets te hoeven doen echt niet veel hoor.
En ik zou niet weten waarom je haar nu geen bijdrage mag vragen omdat ze al een tijdje gratis heeft gereden.
Logisch dat ze niet staat te juichen om nu te gaan betalen, maar misschien kan je eens een lijstje maken van wat een paard alles bij elkaar kost?
Als ze volhoudt dat ze niet wil betalen zal je zelf moeten beslissen wat je liever wilt; haar als bijrijder houden of een andere bijrijder die wel betaalt.
(Omdat je maar één bijrijder wilt.)

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:06

@ cisslevy:

Kopen ze ook niets voor die paarden van je??
want ik hoefde niets te betalen voor mijn verzorgpony(wat later mijn eigen werd) omdat ik alles aan spullen voor die pony kocht en ze vonden dus dat ik genoeg bestede aan die pony..
miss is dat een idee dat ze gewoon spullen koopt voor zo'n paard.. dan heeft ze ook niet het gevoel dat ze mee meot betalen aan het paard...

miss een idee, maar bij mij was het wel goed gegaan....

Groetjes Rianne

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:03

E, zijn jullie er al uit cisslevy?

Adagio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:00

Als je van niks betalen naar 100 euro per maand zou gaan dan zou het een groot verschil zijn. Ik vind 30 euro in de maand heel schappelijk. Ze mag zoveel rijden als ze wil en ze hoeft niets te doen qua uitmesten e.d.
Jij bent eigenaar en bepaalt e.a.a., gaat ze niet akkoord dan heb je alle vrijheid om te zeggen dat je een andere bijrijdster zoekt.
Over spullen die door verzorgsters worden gekocht: mijn bijrijdster had vanwege onoplettendheid (hangen van paard) een halster van mij stuk. Ze heeft een nieuwe gekocht. Toen ze vertrok (zonder van te voren melding te doen) waren d'r spullen ook weg, inclusief dat vervangende halster. Zo kan het ook. Ze betaalde een klein bedrag per maand. Afspraak was 1e week van de maand i.v.m. stalgeld maar ze was altijd veel te laat. Ze heeft nog een halve maand gereden en is toen zonder te betalen vertrokken.

Voorlopig hoef ik geen bijrijder meer!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:37

Ik denk dat hier niet het probleem de 30 euro is, maar het feit dat een bestaande afspraak eenzijdig wordt verbroken.

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:34

runningkawa schreef:
Op de manier zoals jij nu over haar praat in je eerste bericht, kwam ik niet eens meer bij je rijden, ook al kreeg ik er geld bij

Verder kies jij er voor om er een paard bij te nemen, niet je bijrijdster.
Persoonlijk vind ik het dan ook niet haar probleem dat jij weer 200 euro per maand meer moet neertellen, dat is je eigen keuze.

Natuurlijk is het fijn dat ze lekker veel kan rijden, maar aan de andere kant ben jij geholpen dat je paarden beweging krijgen.
En dan vind ik dat er niet betaald hoeft te worden.
Beide hebben namelijk er profeit van

Het grootste probleem ligt hier (denk ik) dat ze ineens moet gaan betalen voor haar verzorgpaardje wat ze al die tijd gratis heeft mogen doen.
Het is op zich geen gek idee dat bijrijdster moeten betalen, als je op een manege een paard gaat leasen is dat ook niet gratis. Maar geld vragen had je vanaf het begin af aan moeten doen, en niet nu.

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:37

Ik had de quote knop ingedrukt, omdat ik het met je eens ben Runningkawa (voor de duidelijkheid)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:10

russel schreef:
Ik weet niet wat ze allemaal nog doet in de verzorging, maar eigenlijk is dat al onbetaalde arbeid en als ze daartegenover staande dan gratis mag rijden is het betaling met gesloten beurs. Nu ook geld vragen omdat jullie steeds meer paarden gaan nemen en dus jullie idd op hogere kosten komen te zitten en die kosten willen gaan verminderen door een ander daar in te laten bijdragen, vind ik dus niet eerlijk.

Die meiden doen kennelijk alles zodat jullie tevreden zijn, een goede betrouwbare verzorger en bijrijder is niet makkelijk te vinden. Jullie gaan uitbreiden en zij moeten nu mee gaan betalen voor jullie groeiende hobbie? Stel jullie verkopen een prima verzorgd en netjes doorgereden paard, krijgen zij dan een deel van de opbrengst??
Helemaal mee eens.
Je bijrijdster kiest niet voor dat extra paard, dat doe jíj. En ja dat kost meer voor jou, je kan het bekijken dat zij ook meer kan rijden, maar jij koopt er een paard bij.

Als ik ineens zou moeten gaan betalen voor m'n vz-paard terwijl dat eerst niet moest, zou ik ook niet blij zijn.

Ik ga dan ook uit van het principe dat je elkaar een dienst bewijst, niemand moeten betalen. Maar dat is mijn mening.

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:54

Ik ga dan ook uit van het principe dat je elkaar een dienst bewijst, niemand moeten betalen. Maar dat is mijn mening. [/quote]

Helemaal mee eens!

Cinderella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:39

ik vind dat een bijdrage helemaal niet erg is. Ik betaal ook gewoon een kleine bijdrage voor mijn VP's ik heb er geen problemen mee, want ik kan er zoveel meee.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:29

mijn verzorgster hoeft ook niet te betalen van mij, ben allang blij een leuk iemand gevonden te hebben.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:38

Sylleke schreef:
russel schreef:
Ik weet niet wat ze allemaal nog doet in de verzorging, maar eigenlijk is dat al onbetaalde arbeid en als ze daartegenover staande dan gratis mag rijden is het betaling met gesloten beurs. Nu ook geld vragen omdat jullie steeds meer paarden gaan nemen en dus jullie idd op hogere kosten komen te zitten en die kosten willen gaan verminderen door een ander daar in te laten bijdragen, vind ik dus niet eerlijk.

Die meiden doen kennelijk alles zodat jullie tevreden zijn, een goede betrouwbare verzorger en bijrijder is niet makkelijk te vinden. Jullie gaan uitbreiden en zij moeten nu mee gaan betalen voor jullie groeiende hobbie? Stel jullie verkopen een prima verzorgd en netjes doorgereden paard, krijgen zij dan een deel van de opbrengst??
Helemaal mee eens.
Je bijrijdster kiest niet voor dat extra paard, dat doe jíj. En ja dat kost meer voor jou, je kan het bekijken dat zij ook meer kan rijden, maar jij koopt er een paard bij.

Als ik ineens zou moeten gaan betalen voor m'n vz-paard terwijl dat eerst niet moest, zou ik ook niet blij zijn.

Ik ga dan ook uit van het principe dat je elkaar een dienst bewijst, niemand moeten betalen. Maar dat is mijn mening.

Ik ben het hier helemaal mee eens.. Jullie kiezen voor een paard erbij, dat doen die bijrijders.. Het zou me wat zijn als diegene zegt waarvan ik de paarden doe dat ik ineens moet gaan betalen..

Als ik er zou komen en van te voren al zou weten dat ik moest betalen, geen probleem, ligt natuurlijk aan het bedrag.. maar niet ergens halverwege zeggen dat er betaald moet worden..

En anders, ga is goed overleggen laat elkaar de voors en tegens aan elkaar weten.. Misschien helpt dat!

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:11

ik wilde het eigen hetzelfde zeggen..

Zoals zo vaak gezegd is, jij koopt een paard dus jij kiest ook voor de kosten. Wil je iemand hebben die betaald, prima. Dat moet jij zelf weten, maar je moet het ook donders goed begrijpen dat iemand anders niet mee wilt betalen voor een een paard dat toch nooit van haar zal worden.

Je kan niet zomaar verwachten dat je bijrijdster even geld op gaat hoesten voor jouw paard. Je kan natuurlijk ook de stelling even omdraaien:

Je bijrijdster moet geld gaan betalen omda JIJ nog een paard erbij wilt..

Dan is het toch te begrijpen dat je bijrijdster dat niet doet. Of niet? (ik zal het even heel stom zeggen ik vind het te zot voor woorden)
Zoals ik al eerder heb gezegt, als jij iemand wil die betaald dan is dat prima. Maar je moet niet zomaar verwachten dat iedereen dat wilt doen.

Dat iemand veel geld heeft of niet. Dat doet er niet toe. Misschien wil ze niet voor je paard betalen omdat het toch nooit van haar zal worden en ze er uiteindelijk toch geen inspraak over heeft. Misschien spaart ze liever voor andere dingen..ze heeft toch niet voor niks een verzorgpaard!

ik word altijd een beetje moe van de mensen die het maar normaal vinden dat bijrijdsters maar mee gaan betalen. Ik ben zo iemand die dat dus nooit zal doen!!! Ik heb nu een eigen paard en ik zal mijn bijrijdster (als die komt) nooit geld laten betalen, jaa om te lessen ed.
Wees blij dat er iemand voor jouw paard komt om hem te verzorgen. Kan je een paard anders niet betalen, dan moet je geen paard kopen..

sorry, dat was een beetje offtopic ..

veel succes met je keuze

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:41

Ik vind het zeker geen gek idee om een kleine bijdrage te vragen. Wel kan ik het me voorstellen dat die meiden allemaal iets hebben van: waarom? Als je altijd zomaar hebt mogen rijden en doen ermee wat je wilde voor niets, dan is het vreemd dat je er ineens voor moet gaan betalen. Jij als eigenaar moet dat heel duidelijk zijn: Om deze reden vraag ik je geld, dít ga ik ermee doen, en dit bedrag zou ik graag van jou willen hebben. (en dan vooral vergelijken: ik betaal maanedelijks 400 euro voor twee paarden, terwijl ik dezelfde dingen met ze doe als jij". Op die manier lijkt 30 euro ineens veel minder).

Ook zou ik voorzichtig zijn met het bedrag. Misschien heeft dat meisje wel niet zo veel te besteden of vinden haar ouders het niet goed als ze ervoor moet betalen en moet ze dan misschien de paarden opgeven. Je moet van tevoren even bij jezelf nagaan wat je gaat doen als dat het geval is.

Maar nogmaals: wat jij voorstelt en in welke context vind ik het helemaal geen onredelijke deal

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:42

Ik ben het eigenlijk niet met je eens
Ik vind dat als iemand een verzorg(st)er zoekt voor zijn/haar paard, dat die er dan geen geld voor hoeft te krijgen (de eigenaar dus).
Wat jíj wil tenslotte die paarden, en jíj kiest voor een verzorgster.. als die persoon er dan niet geweest was kon jij je 'hobby' wel vergeten, of misschien een paard weg doen. Dus ik vind dat je blij moet zijn met wat je hebt.
Als je nou in 'geldnood' e.d. zat, dán was het een ander verhaal i.m.o.
Maarja dat is mijn mening

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:18

Het blijft een lastige questie.
Ik begrijp beide kanten.

Mijn mening als ik jou verzorgster was.
Ik rij jou paard altijd al zonder kosten, je wil dat ik jou tweede paard ga bijrijden EN ik moet daar voor betalen?? Mooi niet.

Natuurlijk is het aardig van haar als ze wil bijdragen, maar dat zou dan haar keuze moeten zijn.
Als je graag een bijdrage wil zou je het idd eens moeten worden of zoeken naar een ander.

En idd zoals al veel beschreven is een goede, betrouwbare en vooral een verzorgster/bijrijdster die zich aan de afspraken houd is erg moeilijk te vinden.
Ik zoek er nog 1 (bijdrage in stalling)

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:55

Ik zou in dit geval ook niet willen betalen, ook al is het maar 30 euro. Zij heeft niet om het tweede paard gevraagd, heeft ze er überhaupt wel tijd voor? Jij neemt maar aan dat ze ook op het tweede paard gaat rijden en dus soms twee paarden op 1 dag moet doen. Dat betekent al meer tijd die zij er in moet steken, waarom moet ze dan ook ineens gaan betalen? Daar zou ik het dus ook niet mee eens zijn. Zoweso omdat er nooit betaald hoefde te worden, als jij het tweede paard niet kunt betalen (hoewel die 30 euro je daar ook niet bij zullen redden) moet je het niet kopen.

Ik vind het een ander verhaal als je één paard hebt en die niet meer zo goed kunt betalen (bijvoorbeeld doordat je een huis gekocht hebt, een minder betalende baan hebt, of bijvoorbeeld gaat scheiden oid), dat je dan aan je verzorgster/bijrijdster vraagt of ze mee willen gaan betalen, zodat je/jullie het paard kunnen behouden. Maar op de manier zoals jij die beschrijft zou ik er ook geen trek in hebben.

Carmuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:09

Ik betaal 105 euro per maand voor mijn huur/verzorgpaard, daar moet ik zelf voor werken, en daar heb ik zelf voor gekozen, het is me van tevoren gezegd hoe duur het is, en tjaa het was voor mij gewoon iets waar ik heel veel van kon leren....de eigenaar kan zelf het paardmakkelijk onderhouden maar kan zelf niet rijden, alleen mennen dus verhuurt hij paarden....ik vind dat je wel wat geld mag vragen, en 30 euro is dan dus vergeleken met wat ik betaal niks, maar aan de andere kant moeten jullie mischien wel overleggen of zei wel voor dat 2de paard wil zorgen ook, want mischien wil ze dat wel helemaal niet, en wil ze dus ook niet betalen, dat kan ik wel begrijpen, want dan blijft ze dus hetzelfde doen als dat ze nu al doet!!

Nikita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:49

ik zou er wel geld voor vragen, niet een groot bedrag maar gewoon een klein bedragje,

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:50

maar er zijn ook altijd ngo wel andere verzorgers die wel willen betalen, en er zijn toch altijd wel heel veel mensen die je paard willen verzorgen, dus dat is ook zo gevonden

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:08

Denk je echt dat een GOEDE betrouwebare verzorgster snel gevonden is, een die nog een beetje aansluit op je eigen ideeen nee hoor,

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:55

ben zelf ook een verzorgster en ik betaal in natura (hoefsmid ik rij meer buiten dan de eigenaars, een deken op zijn tijd, wortels) dit hoef ik dus niet, ik doe dat omdat ik blij ben dan ik die beide paarden mag rijden. En als soort bedankje zal ik maar zeggen. Moet ik een vast bedrag gaan betalen per maand, dan stop ik, een verzorgster is iemand die JOU helpt, omdat jij niet kan. En wil jij er nog eentje bij, waarom dat, je heb nu al geen tijd voor 1 paard (anders heb je geen verzorgster)