Wie moet er betalen voor zijn of haar verzorgpony paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: Wie moet er betalen voor zijn of haar verzorgpony paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:41

Nannes schreef:
DunDijk schreef:
Nannes schreef:
Eigenlijk vind ik betalen voor een verzorgpaard ook niet kunnen. Je doet wat voor hun en ze verdienen er nog mee ook. en vooral als je ook nog de stallen enzo moet mesten.

Maar jij mag WEL op hun paard rijden.
Als jij op een manege paard rijd moet je ook betalen.

Ja dat is waar, maar dat doe je ook voor hun plezier. Je doet het omdat hun die dag bv niet kunnen en anders het paard er dus niet uit komt. Ik ken ook iemand die er voor moest betalen en ook moest uitmesten enzo. Dat vind ik gewoon stom. Je doet wat voor hun en je moet er nog wat voor betalen ook. Je gaat toch ook geen geld ervooor vragen als iemand je kat komt voeren als jij op vakantie bent en die gene helemaal leip van katten is?
Op een manegepaard is een ander verhaal. Dat is hun inkomen.

Volgens mij weten sommigen echt niet wat een paard kost. De meeste paardeneigenaren zijn honderden euro's in de maand kwijt. Een simpel bezoekje van de dierenarts kost al snel 100 euro. Ik vind het niet meer dan normaal dat een verzorger of bijrijder een kleine bijdrage doet. Zij hebben toch ook plezier van het paardje? Dan is 50 euro per maand maar een schijntje van de werkelijke kosten. De eigenaars doen vaak ook zelf mesten, voeren, land schoonhoudern etc. (uitzonderingen daar gelaten.) Ik vind dat verzorgsters en bijrijdsters moeten delen in zowel de lusten, maar ook de lasten. En de lasten dan zowel financieel als met het helpen met klusjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:27

ik heb zelf paarden gehad dus ik weet dat zeker wel, maar ik ga bij lesklanten toch ook niet voor de kat zijn viool op hun paard zitten? Het is gewoon werk hoor!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:08

@ Duke: Ik weet heus wel wat een paard kost en dat is ook de reden dat ik geen eigen paard kan aanschaffen... En als je een paard niet kunt betalen, dan moet je er geen nemen . Je weet dat paarden duur zijn, en als je er dan één neemt (of meer), daar kies je zelf voor.
Als je dan vervolgens niet de tijd hebt ze te onderhouden e.d. en je zoekt iemand anders om te helpen, dan vind ik niet dat die daarvoor moet gaan betalen. Maar dat is mijn mening .

En ik help zeker altijd met de stallen e.d., dat doe ik elke keer als ik kom. Dat heb ik trouwens altijd gedaan en dat vind ik ook logisch.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:16

Het is geen kwestie van niet kunnen betalen of geen tijd hebben, maar gewoon meefinancieren in ruil voor het plezier wat je eraan beleeft. Hobby's kosten nu eenmaal geld. En ik vind het profiteren van een ander door er geen geld voor over te hebben. Ik gun juist iemand het plezier van paarden verzorgen en rijden omdat deze zelf geen paard kan veroorloven, maar daar staat wel wat tegenover.

Dat is mijn mening, maar het blijft een welles-nietes verhaal. Deze discussie kan je blijven voeren want een paardeneigenaar kijkt daar vaak anders tegen aan dan een paardenverzorger of bijrijder.

Ik vind het een ander verhaal als de persoon in kwestie het paard 'traint' of uitbrengt op wedstrijden. Iemand die professioneel paarden voor anderen rijdt, moet juist betaald worden. Maar iemand die 'gewoon' ook op jouw paard rijdt, mag best daar wat voor geven.

@Urielle: als ik het goed begrijp geef jij les aan anderen. Dan ligt de situatie lijkt me anders dan de situatie die ik bedoel.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:31

Ik begrijp je standpunt wel hoor .

Maar ik vind niet dat meefinanciëren per sé in een bepaald bedrag per maand moet gebeuren. En als iemand stallen mest e.d. in ruil voor paard te rijden, vind ik dat niet profiteren, je werkt er ook voor. En je kan ook bijdragen in de kosten door af en toe nieuwe spullen te kopen.

Als de eigenaar zelf niets met z'n paard doet en een ander traint em en houdt dat paard op niveau, dan vind ik niet dat je ervoor moet betalen.

Ikzelf rijdt Olga 4 keer per week (soms 5), ik train haar en rijd wedstrijden. Verder doe ik altijd de stal en ik koop regelmatig nieuwe spulletjes.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:41

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik mijn verzorgers geen vast bedrag laat betalen, maar ik heb dan ook niet te maken met stalhuur. Maar af en toe vraag ik of ze mee willen betalen aan de hoefsmid ofzo. Dan weten ze ook waar het geld voor is.

Het probleem met vrijblijvend financieren (is dus af en toe wat kopen voor het paard) is dat het dus zo vrijblijvend is. Daar kan ik niet op rekenen. Ik heb al verschillende verzorgers gehad voor mijn paarden, ze hoeven niets te betalen (alleen hun lessen) en ik heb altijd alles zelf moet kopen en iedereen maakt gebruik van die spullen. Ik geloof dat ik één keer een nieuw halster kreeg in al die jaren. Ik lees hier op bokt wel eens dat die een nieuw dekje voor het verzorgpaard kocht en die een nieuw hoofstel. Dat vind ik echt verbazingwekkend, want dat maak ik dus niet mee. Daarom ga ik liever voor een vast bedrag per maand dan dat je moet afwachten of die persoon ook eens wat nieuwe spullen koopt. Echt super van die mensen die dat dus wel eens doen, maar als paardeneigenaar mag je daar niet op rekenen eigenlijk.

En over uitmesten en klusjes enzo: wij doen dat gezellig met z'n allen. Dus dat bedoel ik met delen van lusten en lasten. Maar dat is dus bij ons zo geregeld. Ik kan niet spreken (tikken in dit geval) voor een ander.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:48

Ja, ik koop dus regelmatig wat voor Olga. Ligt blijkbaar ook erg van persoon tot persoon af. Ik vind dat een mooie manier om m'n dank te tonen.

Meebetalen aan hoefsmid e.d. is dan ook wel iets 'moois' omte helpen vind ik dan .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:42

Ik vind het moeilijk dan om de grens te trekken.
Ik ken mensen die ik nog geen B-proef in ou durven sturen maar die wel les geven, ik ken mensen die niet geklasseerd zijn maar fantastisch rijden met veel gevoel of die juist geweldig zijn met jonge paarden die geen les geven, stel ik krijg een ZZGP paard te rijden zou ik dan ook weer ineens moeten betalen omdat het niveau van het paard hoger is als dat van mij?
Dus waar trek je de grens dan, want ruiter en paard leren altijd van elkaar

By the way: ik rijd (nu weer) hobbymatig omdat ik terug ben gaan studeren dus het is bij mij allemaal kleine bijverdiensten, ik val dus ook niet onder de rubriek professionele ruiters

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:58

Ik betaal voor mijn verzorgpony het geld wat ik anders kwijt was om voor de lessen een manegepony te huren. Dankzij mijn verzorgpony ben ik toch goedkoper uit, en het helpt haar eigenaar weer een beetje met een kleine financiele bijdrage Ik koop ook regelmatig spulletjes voor mijn verzorgpony maarja: mocht ik ooit stoppen met verzorgen, gaan die spullen wel weer met mij mee naar huis

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:26

Ik heb deze discussie eerder gevoerd met allerlei mensen, maar voor mij blijft een bijdrage in de kosten onzin. Ik had laatst op een advertentie gereageerd en achteraf bleek dat deze persoon 100 euro in de maand wilde hebben, dan haak ik toch echt af. Ik heb zelf een eigen pony gehad en die is weggegaan wegens tijdgebrek. Wij hebben twee bijrijders gehad, beide hoefden niets te betalen. Het was een dienst naar ons toe. En klusjes hoefden ze ook niet te doen, het was alleen rijden. Wij kozen er zelf voor om een paard te houden, de kosten waren dus ook voor ons. Als we haar niet meer hadden kunnen onderhouden, dan was ze de volgende dag weggegaan, hoeveel we ook om haar gaven.

Ik ben dan ook van mening dat als je een paard niet kunt onderhouden zonder hulp, je een paard niet moet houden. Ik zal hier misschien wel een hoop kritiek over krijgen, maar denk er maar eens over na, wat als de bijrijder plotseling wegvalt, je niemand anders kan vinden, als je dan afhankelijk bent van het geld wat de bijrijder inlegt, dan heb je een probleem. Terwijl als je de bijdrage als iets extra's hebt, het veel makkelijker is verder te gaan als dit wegvalt. (dus de helft van de kosten vragen vind ik zware onzin)

Wel ben ik iets veranderd wat betreft een kleine bijdrage, een meer symbolische bijdrage. Op die manier verzeker je jezelf dat een ander ook echt wil komen en er ook iets voor over heeft. Maar dan heb ik het dus over een symbolisch bedrag.

Het zou trouwens anders zijn als er lessen bij zitten (dan zou men meer kunnen vragen) als er gericht getraind werd en de waarde van het paard zou stijgen (dan zou gratis beter zijn of zelfs een eventuele bijdrage van de eigenaar van het paard)

Misschien is deze mening van mij zo omdat ik vroeger zelf ook een paard gehad heb en ik dus beiden kanten van het verhaal ken. Ik blijf ondertussen gewoon rondkijken en als er een paardje voorbij komt waar geen torenhoge bijdrage aan vast zit, dan ga ik daar lekker mee aan de slag.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:16

@ menollyke: ik geef je gelijk hoor

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:28

Ik hoef niks te betalen
Daar heb ik het niet eens over gehad eigelijk met de eigenaren van de pony's Zij zochten een verzorgster, en ik een verzorgpony ( kreeg er uiteindelijk 3, en dit jaar is er nog 1 bij gekomen ) en na 2 jaar ben ik er nog steeds

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:16

menollyke schreef:
Ik heb deze discussie eerder gevoerd met allerlei mensen, maar voor mij blijft een bijdrage in de kosten onzin.

En ik heb deze discussie ook gevoerd eerder. Je komt er toch niet uit. Iedereen heeft hierover gewoon een andere mening en een ander standpunt.

Ik begrijp jouw argumenten dan ook wel. Maar ik zie de bijdrage van een verzorger of bijrijder niet als extraatje om de kosten te betalen. Zonder die bijdrage kan (en moet) ik mijn eigen paard ook kunnen onderhouden. Dat ben ik ook volledig met jullie eens en dat is in mijn geval ook zo. Je moet daarnaast eigenlijk geen bijrijder of verzorger nodig hebben om ook voldoende aandacht te geven aan je paard. Dan pas is er een goede basis voor een bijrijder of verzorger. Zoals bij mij het geval is.

Zoals ik al eerder schreef, ik gun het gewoon zo'n meisje om lekker vrij met een paardje te kunnen rommelen. Dat klinkt misschien alsof ik mezelf op de schouders klop, daarom zeg ik erbij dat daar wel wat tegenover moet staan. Zoals klusjes doen en af en toe een bijdrage aan de hoefsmid kosten ofzo.

En ik kan ook best begrijpen dat mensen die een paard op een dure pensionstal hebben staan, waar verder niet geholpen hoeft te worden met uitmesten o.i.d., dat ze dan een bijdrage aan de stalhuur willen hebben. En dan niet omdat ze het niet kunnen betalen, maar omdat die verzorger/bijrijder ook plezier van dat paard heeft.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:48

ik ben dan wel geen bijrijder maar heb er wel een mening over

ik wil zelf geen bijrijder meer omdat ik mijn paardje gewoon niet kan delen.
Maar toen ik er wel eentje had wilde ik echt geen bijdrage, want als je betaald heb je ook bepaalde rechten.
En ik wilde wel graag de enige zijn met rechten over mijn paard

Rachke302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:05

Ik hoef niets te betalen.. de eigenaren zijn al blij dat ik erop wil rijden

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:34

hoi

ik heb op het moment 2 verzorgspaardjes en ik hoef voor alle twee niet te betalen. ik vind namelijk dat als je een paard hebt je hem ook zelf moet kunnen betalen en als je dat niet meer zou kunnen moet je hem weg doen. dat is ook de rede dat ik binnekort met 1 moet stoppen. ze wil eigenlijk stoppen met rijden maar kan er geen koper voor vinden. dus wil ze nu iemand die 100 euro per maand betaald en helaas ik heb dat niet. maar dan staat hij wel op een grote pensionstal.

ik ben dus van mening dat je niet hoeft te betalen voor je verzorgpaard.

groetjes lisa

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:00

Ik hoef niets te betalen en ben daar ontzettend blij mee. Op dit moment gaat er al zo'n 80 euro naar m'n verzorgpaard voor lessen en benzinekosten. Nog eens een vast bedrag per maand zou betekenen dat ik minder zou moeten gaan lessen. Ik mest wel uit in de winter.

Als ik het kon betalen zou ik er echt een bijdrage voor overhebben (of meesparen voor een nieuw zadel ofzo) maar op dit moment heb ik het gewoon niet. Ik snap het dus ook wel dat eigenaren er een bedrag voor vragen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:43

De eigenaar van (hopelijk) mijn verzorgpony (ligt nu alleen nog bij mijn ouders) vraagt wel een bedrag per maand. Maar het is maar hoe je het bekijkt. Ik heb voor 3,- een les waar ongeveer 5 mensen in mee rijden. Als ik al het geld bij elkaar op tel ben ik veel en veel goedkoper uit dan als ik op een manege een paardje 3x per week zou gaan rijden. Daarbij mag je dan helemaal niks, heb je geen recht en kan je niet eens wedstrijden (officieel) gaan rijden.
Het paardje wat ik waarschijnlijk ga doen, ken ik al 2,5 jaar de eigenaar ook en die weet hoe ik rijd en ik ook van haar, daarbij komt bij dat we op 1 lijn zitten. Ik ben dan ook heel vrij in mijn keuzes om te doen wat ik met het paardje wil, moet het uiteraard wel bespreken of even door geven. Wat de eigenaar alleen vraagt is een maandelijkse bijdragen per maand, verder hoef ik niks te doen. Dekjes en dergelijke spullen liggen toch al genoeg op stal. Daarbij komt ook kijken dat ik van een manege naar een pension stal ga en kan rijden wanneer ik wil en ook lekker naar buiten kan!
Voor mij is de keuze al gemaakt, alleen mijn ouders nog over halen, wat ze voor 75% al zijn!

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:11

Ik heb veel verschillende paarden gereden voor verschillende mensen. De een belooft een boel maar doet niets, en de ander doet alles

Ook was er een die echt alles betaalde dan bedoel ook startkaart, inschrijfgeld enz Ik moets alleen voor mijn eigen rijkleding enzo zorgen en eventueel prijzengeld mocht ik houden. (Heb ik appart gezet voor leuke dingetjes voor het paard) Ook ging hij met mij op concours

Nu rij ik weer paarden voor iemand en ik heb het netzo geregeld als de vorige keer. Alleen gaat die man niet mee op concours. (hij komt wel eens kijken hoor.)

Maar ondertussen heb ik ook een eigen pony om mee te mennen. Ik zoek voor haar iemand om op haar te rijden. Gewoon omdat me dat leuk lijkt. Maar de kosten voor de pony zijn gewoon voor mij. Hij is toch ook van mij. Alleen lessen, startkaart en inschrijfgeld betaal ik niet. Dan wordt het te gek en ik ben ook maar een student.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:05

Ik denk dat dit verhaal twee kanten heeft. Vanuit de gedachte van een eigenaar en mensen die dit ook vinden kan ik snappen dat ze wat vragen. Jij rijdt immers op zijn/haar paard en zou dat gratis mogen, terwijl de eigenaar elke maand hoge kosten heeft. Een klein bedrag zou dan niet verkeerd zijn.
Maar aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat een verzorg(st)er dat niet hoeft, want hij/zij bewijst de eigenaar tenslotte wel een gunst. (In de zin van beweging geven bij tijdgebrek, uitmesten, aandacht, enz.)

Moeilijk.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:55

Ik betaal dan wel mee aan de stalling, maar niet aan de hoefsmidkosten en VA kosten.. Verder als iets nodig is voor Rashida, wordt dat ook gewoon betaald door de eigenaresse..

_streepjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 12:23

bij mijn eerste pony's hoefde ik nie tte betalen, maar toen was ik nog heel klein en reed ik er ook nie top, bij mijn 2e was ik wat ouder en mog ik gewoon alles er mee doen, maar ik hoefde niet te betalen, (ookal mestte ik nie tuit ofzo) en bij mijn derde hoefde ik niet te betalen, ik kon ook niet rijden erop en nu bij mijn verzorgpony betaal ik wel 10 euro per maand want het enige wat ik er dan ook mee doe ik rijden en peotsen

cecieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:57

ik betaal wel voor mijn verzorgpaard. Vind ik eigenlijk ook niet meer dan normaal.. tenslotte mag je wel al hun spullen gebruiken en op hun paard rijden. Ik betaal 50 euro voor 2x per week rijden (buiten), uitmesten en poetsen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:00

Ik heb nu mijn eigen paard, maar vroeger reed ik de jonge paarden van iemand anders en hij betaalde de lessen (en verkoopopbrengsten) gewoon aan mij.

Ik zou nooit betalen ervoor. Als ik ooit eens een bijrijder nodig zou hebben, zou ik er echt geen geld voor vragen. Zou allang blij zijn dat iemand mijn paard wat aandacht zou willen geven.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:48

Voor m'n vorige verzorgpaard heb ik wel betaald, kwam net van de manege toen ik 'm ging doen en mocht zo ongeveer alles met 'm. Dus ik vond het ook wel normaal om daarvoor te betalen.
Ik rij nu twee paarden waar ik niet voor betaal, ben voor beide gevraagd en ze vallen ook niet echt in de categorie 'verzorgpaard'... De ene is voor de verkoop en de andere rij ik als z'n eigenaresse niet kan of ziek is, wat neerkomt op ongeveer 1x per week. Vraag er ook geen geld voor, zo goed rij ik namelijk ook weer niet .

Ik zou nu ook niet zo snel meer betalen voor een paard, tenzij ik een top dressuurknol aangeboden krijg waar ik veel van kan leren en mee op wedstrijd kan . Anders niet, dan spaar ik liever nog een paar jaartjes voor m'n eigen paard, waar ik dan ook echt zelf alles over te zeggen heb.