Communicatie bijrijdsters

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lijsken
Berichten: 1049
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:10

Elanor schreef:
Lijsken schreef:
Goh, dat mensen dat negatief zien had ik niet gedacht. Toen ik als 17 jarige m’n eerste bijrijdpaard had was ik blij met elk uurtje dat ik er door kon brengen, onafhankelijk van wat ik mocht doen :D


O, dat had ik ook hoor! Maar ik ben nu 35 en heb dat gewoon wel gehad. :D Zaak is vooral om vanuit beide kanten echt helder te zijn in wat je wel en niet verwacht / kunt bieden. TS wil vaste dagen plus groomen. Ik zou best een vaste dag willen, maar niet groomen (ik vind mennen gewoon niet leuk genoeg). Dan is de conclusie helder: óf TS neemt genoegen met wat ik wel kan bieden óf zegt tegen mij: ‘jammer, past niet bij mekaar, we nemen afscheid’. Ik denk dat het dus aan TS is om duidelijk te maken wat zij wil, en ook heel duidelijk te vragen of bijrijders zich daaraan willen committeren. Zo nee, dan kan ze beslissen of ze nog met deze bijrijders verder wil. :)


Mee eens :j

Percy

Berichten: 12091
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:14

Ik vind de bedragen nogal fiks eigenlijk. Om daarnaast ook nog groom te moeten zijn vind ik wel heel veel gevraagd.
Pony een dag per week zonder kosten in ruil voor af en toe groomen lijkt mij een stuk realistischer.

Nala

Berichten: 8215
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 22:16

Utixo schreef:
Over of dat er duidelijk met je bijrijders gecommuniceerd is met wat jij wil, een of je begrijpt dat jouw wensen niet passend zijn bij een betalende bijrijder.


In mijn omgeving is 50 euro per vaste dag per week heel normaal. Dit ben ik gaan doen omdat er gezegd werd “betalende verzorgers/bijrijders zijn eerder geneigd om afspraken na te komen omdat ze ervoor betalen”. Ook omdat er dus geen vaste dagen zijn en het vaker voorkomt dat ze dus wel hun dag een eigen pony hebben maar niet mee gaan met de koets.

Ik heb heel duidelijk aangegeven dat ik vaste dagen wil, en hierop kwam in eerste instantie (met frisse tegenzin) een schema eruit. Dit ging 2 weken goed, waarna er opeens op de vaste dagen niemand meer kon en dit ook niet onderling geregeld werd. En zo zijn we weer teruggeglipt naar het “Nala rent wel achter ons aan voor de planning” modus.

Wintu

Berichten: 3432
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:20

Dus je hebt betalende bijrijders die verplicht zijn mee te draaien in je groomrooster? En een niet betalende die meedraait in je groomrooster. Ik vind het niet zo vreemd dat ze niet happig zijn, vind de bedragen fors en dan moet daarnaast ook nog een vaste verplichting ingevuld worden. En dit draait allemaal om 1 pony?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42019
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:21

Ik vind het vooral een heel druk rooster voor één pony. 7 dagen in de week werken. Met vier verschillende mensen.

Ik zou lekker zelf je paard doen. Ben je ook niet meer afhankelijk van mensen die een leven hebben :).

Utixo

Berichten: 6631
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:22

Het zijn hele normale bedragen om te mogen rijden. Maar jij eist daarbuiten ook nog dat ze meegaan als groom op de koets. Het is heel gek om iemand te laten betalen en dit daarbij te eisen.

Dus, ja, betalen voor 1 of 2 dagen rijden, prima.

Maar iemand verplichten om jouw hulpje te zijn, dan zul je zelf moeten betalen.Ze hebben namelijk geen eigen pony op die dag, ze moeten jou assisteren. En daar zou ik ook vriendelijk voor bedanken.

Ook ik vind het schema voor de pony wel heel erg druk.

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:25

Wat een druk schema voor één pony.

Captain

Berichten: 21452
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:25

Een privé-manege pony. :')

Elanor

Berichten: 6788
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:30

Als in jouw reacties lees TS, dan denk ik dat je niet met de bijrijders door wil zoals het nu gaat. Maar het eigenlijke probleem lijkt dan meer te zijn dat je voor de dagelijkse zorg voor je pony afhankelijk van hen bent en ze daarom niet zomaar kunt wegsturen. :)
Dat zou dan inderdaad een lastige positie voor jou zijn. Dan lijken opties meer om toch je eigen wens mbt het groomen te parkeren / een betaalde groom zoeken / de huidige constructie wijzigen door ipv betalen een dag te groomen.

Nala

Berichten: 8215
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 22:34

In de openingspost staat al dat ze echt geen 7 dagen per week vol aan de bak moet. Maar ze heeft pssm dus is dagelijkse beweging wel heel belangrijk. Dit is dus vaak 1 of 2 keer per week ook alleen maar een klein rondje wandelen of in de bak even ongedwongen haar benen strekken.

Mochten ze aangeven dat ze voor wat ik vraag niet willen betalen dan wil ik daar best ook nog wat in aanpassen, maar er is gewoon nauwelijks communicatie. Dus is het betalen meer een zekerheid voor mij omdat ik er vanuit ga dat je niet betaalt voor iets dat je niet plant daadwerkelijk te gaan doen.

@Elanor, ik wil ze absoluut niet kwijt, maar ik wil van onze huidige struggles qua het plannen af. Ik kan ze echter ook niet dwingen te reageren, en ik kan niet in hun hoofden kijken waarom ze doen zoals ze doen.

Dammie

Berichten: 3329
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:36

Vijftig euro betalen voor een klein rondje wandelen?
Het verbaast mij dat je überhaupt een betalende bijrijder gevonden hebt.

Nala

Berichten: 8215
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 22:37

Dammie schreef:
Vijftig euro betalen voor een klein rondje wandelen?
Het verbaast mij dat je überhaupt een betalende bijrijder gevonden hebt.


Zucht… natuurlijk is het niet de insteek dat ze alleen maar een rondje wandelen of haar losgooien en daar dan voor moeten betalen. Maar vaak kiezen ze hier zelf voor ivm eigen tijdgebrek die dag, of niet meewerkend weer bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Nala op 24-02-24 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6631
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:37

Maar begrijp je echt niet dat je compleet onredelijk bent met je eisen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42019
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:38

Nala schreef:
In de openingspost staat al dat ze echt geen 7 dagen per week vol aan de bak moet. Maar ze heeft pssm dus is dagelijkse beweging wel heel belangrijk. Dit is dus vaak 1 of 2 keer per week ook alleen maar een klein rondje wandelen of in de bak even ongedwongen haar benen strekken.

Mochten ze aangeven dat ze voor wat ik vraag niet willen betalen dan wil ik daar best ook nog wat in aanpassen, maar er is gewoon nauwelijks communicatie. Dus is het betalen meer een zekerheid voor mij omdat ik er vanuit ga dat je niet betaalt voor iets dat je niet plant daadwerkelijk te gaan doen.

@Elanor, ik wil ze absoluut niet kwijt, maar ik wil van onze huidige struggles qua het plannen af. Ik kan ze echter ook niet dwingen te reageren, en ik kan niet in hun hoofden kijken waarom ze doen zoals ze doen.

Wat is de leeftijd van de bijrijders?

Nala

Berichten: 8215
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 22:39

_San87_ schreef:
Nala schreef:
In de openingspost staat al dat ze echt geen 7 dagen per week vol aan de bak moet. Maar ze heeft pssm dus is dagelijkse beweging wel heel belangrijk. Dit is dus vaak 1 of 2 keer per week ook alleen maar een klein rondje wandelen of in de bak even ongedwongen haar benen strekken.

Mochten ze aangeven dat ze voor wat ik vraag niet willen betalen dan wil ik daar best ook nog wat in aanpassen, maar er is gewoon nauwelijks communicatie. Dus is het betalen meer een zekerheid voor mij omdat ik er vanuit ga dat je niet betaalt voor iets dat je niet plant daadwerkelijk te gaan doen.

@Elanor, ik wil ze absoluut niet kwijt, maar ik wil van onze huidige struggles qua het plannen af. Ik kan ze echter ook niet dwingen te reageren, en ik kan niet in hun hoofden kijken waarom ze doen zoals ze doen.

Wat is de leeftijd van de bijrijders?


Ze zijn alle drie tussen de 20 en 25.

@Utixo, ik snap inderdaad niet wat er onredelijk aan is. Ze betalen voor de dag waarop Nala 100% ter hún beschikking staat, en eigenlijk meer als stok achter de deur qua “mensen betalen niet voor iets dat ze niet gaan doen”. Diegene die zo’n dag qua rijden niet heeft en standaard meerdere keren per week mee gaat met de koets hoeft dus ook niet te betalen.

MyWishMax

Berichten: 25582
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:41

Betalen voor bijrijden is alleen normaal als er geen klusjes tegenover staan. En dat verplicht gaan zou ik dus wel zien als klus. Want het is een dag waar zij niet aan de slag mogen met pony, maar wel verplicht helpen.

Heb je tegenwoordig wel een zadel voor haar? En mogen ze ook in de bak en zelfstandig aan het werk, of is het nog onder jou toezicht of alleen buiten?

In de wintertijd met minder licht is het ook passen en meten en dan snap ik juist heel goed dat iemand met wisselend rooster eerst het rooster moet afwachten. Vooral als ze buiten moeten rijden, maar ook om jou te moeten helpen. In de zomer met meer licht heb je veel meer tijd.

Nu vind ik het wel raar dat er 1 niet hoeft te betalen en 2 wel. Sowieso is het erg veel voor 1 pony. Waarom wil je bijrijders? Is dat vooral zodat jij een groom hebt? Want je zou zeggen dat 4 dagen werken echr zat is. 7 dagen is ook lichamelijk veel, nooit een rustdag voor de spieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42019
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:42

Nala schreef:
_San87_ schreef:
Wat is de leeftijd van de bijrijders?


Ze zijn alle drie tussen de 20 en 25.

Ik kan me voorstellen dat dat de studerende leeftijd is, studeren, werken, sociaal leven.

Zo heel flexibel zijn studenten niet.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:43

Ik zou iemand betalen voor de hulp of gratis laten rijden.

Heb hier ook een meisje dat me helpt en daar krijgt ze gewoon geld voor.
Zou ze straks willen rijden, dan mag ze dat ook nog!
Leuk voor haar en de pony!

Denk ook dat je teveel vraagt, anders zouden ze eerder teveel dan te weinig willen komen ;)

Sizzle

Berichten: 35744
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:47

Kwa vaste dag rijden zou ik vrij simpel zijn: take it or leave it. Uiteraard kan er wel eens een uitzondering zijn maar dat is hun taak om dat tijdig aan te geven.

Het mennen is wel een dingetje, dat zou ik ook als ballast ervaren als dat een verplichting is. Vooral in de winter :brr:
Heb ik ik ook goed in herinnering dat je pony in de bak niet echt lekker te rijden is en je enkel een bare-back pad gebruikt? Of heb ik dat fout onthouden?
Dat zijn wel factoren waardoor veel mensen er niet aan zouden willen beginnen.

Het aantal dagen matched ook niet, als er al 3 betaalde vaste dagen horen te zijn, wanneer komt dan de onbetaalde bijrijder?

Amber_anne

Berichten: 6974
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:50

Het gaat hier toch helemaal niet over het wel of niet mennen of dat mensen het te duur vinden

De bijrijdsters zijn de constructie aangegaan wetende wat het inhield. Ts wilt duidelijkheid over de planning. Daar zijn meerdere tips over gegeven en de rest is aan de bijrijdsters of ze dan stoppen of doorgaan

mavantos

Berichten: 3666
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:53

Nala schreef:
Dammie schreef:
Vijftig euro betalen voor een klein rondje wandelen?
Het verbaast mij dat je überhaupt een betalende bijrijder gevonden hebt.


Zucht… natuurlijk is het niet de insteek dat ze alleen maar een rondje wandelen of haar losgooien en daar dan voor moeten betalen. Maar vaak kiezen ze hier zelf voor ivm eigen tijdgebrek die dag, of niet meewerkend weer bijvoorbeeld.


Jij wilt dat er iets verandert, dus jij zal daar iets aan moeten doen. Als je op deze manier verder gaat veranderd er natuurlijk niets.

Ik denk dat je de grootste kans hebt om alle drie de bijrijders eens uit te nodigen voor een kopje koffie en het dan bespreken. Je kent de bijrijders inmiddels en weet dat ze redelijk trouw zijn.

Ik zou tijdens die koffie in goed onderling overleg gaan kijken of je kan afspreken dat ze één vaste dag krijgen om te rijden en in ruil daarvoor jou één vaste dag helpen met de koets ipv dat ze €50 betalen om bij te rijden. Degene met twee vaste rijdagen zou je dan kunnen vragen één vaste dag te helpen en ze dan maar de helft hoeft te betalen.

Dan krijgen ze 'korting' als ze jou helpen en kan je ook afspreken dat ze onderling kunnen wisselen, maar dat als ze dat niet doen en je er zelf achteraan moet dat ze dan gewoon weer moeten betalen en hun verplichte hulpdag daarmee afkopen. Wat je doet met degene die jou helpt zonder enige vorm van tegemoetkoming moet je zelf verzinnen, maar het is in mijn ogen niet fair om diegene niets te betalen en ook niet gratis te laten rijden.

Persoonlijk zou ik wel eens een dag lekker in mijn eentje mijn paard willen doen. Daarnaast is 5 dagen werken en 2 dagen stappen/longeren per week meer dan genoeg. Als je bijrijders dus drie dagen rijden zal je zelf minder moeten gaan doen met de koets.

Edit: ik bedoel ook niet dat het betalen een probleem is. Dat hebben ze eerder zelf zo met je afgesproken, maar de 'korting' kan wel weer voor wat extra motivatie zorgen.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 24-02-24 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6631
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:54

Je bent best wel een beetje star.

Nu heb je het weet erover dat er maar 1 iemand meegaat met de koets.
Eerder had je het erover dat ze alledrie mee gaan.

Maar je kunt mensen niet verplichten mee te gaan. Alleen als je ze betaald. Jij kunt niet beslissen over andersmans tijd.

Ik zou overigens als betalende bijrijder ook flink balen als het paard al 4 dagen aan het werk is geweest. Het is dan niet eerlijk het dier weer aan het werk te zetten. En dan zou ik dus ook een stukje lopen.

Amber_Anne, daar gaat het dus inmiddels wel over. TS is, zo blijkt, compleet onrealistisch in wat zij verwacht en eist. Als ze ook zo star is tegen de bijrijders, snap ik heel goed dat ze geen zin hebben om te communiceren.

Ineke2

Berichten: 33175
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:54

Joh mensen ik snap de discussie over het betalen niet zo, want de bijrijders zijn daarmee akkoord.
De vraag is hoe de planning makkelijker gemaakt kan worden en het liefst dat de bijrijders zélf laten weten wanneer ze kunnen komen.

Gooi die vraag in de groep, het liefst eerst ook een keer face to face dat je hier mee zit en wees daar zo duidelijk mogelijk in dat je hierin op dit moment echt van baalt dat jij er steeds maar weer zo achteraan moet en dat dit jou veel zorgen en stress oplevert.

Popstra
Berichten: 13948
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:55

Waarom heb je uberhoupt een paard als je zoveel bijrijdsters nodig hebt?

Sizzle

Berichten: 35744
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:56

Wat mogenlijk meespeelt is dat er best veel mitsen en maren zijn in deze situatie. Wellicht trekt dat specifiek mensen aan die wat minder goed plannen omdat ze zelf geen rijtechnische doelen hebben en enkel gewoon af en toe in de buurt van een paard willen zijn.