juliedo24 schreef:Ik heb het er woensdag met de eigenaresse over gehad en heb alles even laten bezinken. We hebben ook samen nog even naar het zadel gekeken waar zij mee rijdt. Ze geeft aan dat ze hem ook krap vindt bij de schoft maar dat de zadelpasser zei dat het past. Ze zal er zelf zo mee doorrijden, dus dan heeft het voor mij eigenlijk weinig zin het zadel waar ik mee rijdt op te hogen met pads. (Ik begon ook te twijfelen of ik het wel goed had gezien als zelfs de zadelmaker zegt dat het past, maar kan na het checken zeggen dat het zonder aansingelen en ruiter erop echt heel krap is bij de schoft en ik heb ook nog dunne vingers)
Ze gaf aan dat zijn singelnijd mogelijk door de castratie komt. Hij is gecastreerd toen hij 9 was en sindsdien is hij altijd boos geweest wanneer je de buik aanraakt. Voor haar is dat nu 'gewoon hoe hij is', net als dat zenuwachtige en schrikachtige. Als ik grondwerk met een instructrice wil doen vindt zij dat goed, ook al heeft ze zelf geen vertrouwen dat dat echt zou helpen ('het is jouw geld').
Het gesprek is rustig en respectvol verlopen, maar ik denk dat onze meningen te ver uiteenlopen. Ik heb gezegd dat ik er zondag gewoon heen ga en er even over nadenk. Dat vond ze prima en als het vanuit mij niet meer past dan is dat ook goed voor haar. Ik denk dat dat de juiste oplossing is, alleen blijft dat natuurlijk lastig. Het is echt een leuk paard, heb er veel tijd mee doorgebracht, ook meerdere keren bezocht in de kliniek etc. Dan raak je er emotioneel gehecht aan. Als ze hadden besloten dat hij vanwege zijn leeftijd met pensioen mocht was het natuurlijk makkelijker geweest, dan ga je gewoon af en toe met een zak wortels langs.
Fijn dat jullie een respectvol gesprek hebben gehad. Maar ook ik denk dat je ondanks de opgebouwde band er het beste een punt achter kunt zetten.
Je zou nog kunnen kijken of ze open staat voor een second opinion door een andere passer ivm de twijfels die jullie hebben. Verder vind ik de singelnijd geen normaal gedrag en heeft dat doorgaans wel een fysieke oorzaak of gehad (pijn herinnering kan ook dit gedrag geven, maar dan is het wel trainbaar). Het schrikkerige komt ook vaak voort uit spanning in het lijf en mentaal.