Wieldop schreef:Ik ben al jarenlang verzorgster/bijrijdster. Ik heb dit zowel gratis als betaald gedaan, maar ik merkte dat mijn verwachtingen door het betalen veranderde.
Als eerste merkte ik aan mezelf dat omdat ik ervoor betaalde, dat ik ook elke keer dat ik kwam wilde rijden, want immers daar betaal ik toch voor? Waar ik dus bijvoorbeeld het vroeger prima vond om te longeren of vrijheidsdressuur ging doen voor de afwisseling, wilde ik nu wel ''waar'' voor mijn geld. Daarom begon ik ook te balen dat ik als enige voor mijn gevoel werkte aan ' de basis ' van het rijden en ik leste en de eigenaresse niet. Je merkte dat je daardoor minder snel vooruitgang boekte. Ook bijvoorbeeld toen het paard maandenlang uit de roulatie lag en alleen op stal mocht staan, werd er wel van mij verwacht dezelfde bijdrage te betalen. Welk plezier haal ik dan uit dit paard behalve de zorgen om en voor het paard?
Ook vond ik het erg vervelend om te merken dat de eigenaresse mijn bijdrage nooit hoog genoeg vond. Naar mijn idee was mijn bijdrage een 'extraatje' waardoor zij minder kosten had. Maar ik kreeg van haar steeds voorstellen om het bedrag te veranderen en zo te kunnen verhogen, wat mij een enorme onzekerheid en onrust gaf, immers wat als ik niet akkoord ging?
Mijn uitleg hierboven is misschien zwart-wit omschreven, maar wat ik probeer te zeggen is dat de kant van een bijrijdster/verzorgster ook onzeker is en niet alleen maar een positieve kant heeft. Een bijdrage leveren zorgt er bij mij ook niet voor dat ik meer of minder mijn verantwoordelijkheden pak, maar wel dat mijn verwachtingen van een verzorgpaard veranderen en die vind ik van mezelf niet allemaal even positief.
Wat vervelend! Die onzekerheid.
Ik woon redelijk stads en er is dus veel vraag naar bijrijdpaarden.
Mijn bijrijdster komt 2 dagen, is 13 lijkt ouder gedraagt haar ouder zit in de f8 en rijd 3 jaar, volgt groenhorst, leest veel, wil uiteindelijk doorstromen naar hbo hippisch management, vind afwisseling belangrijk dus niet steeds rijden, pony staat op een volpension manege met ook overdekte voorzieningen altijd toegankelijk(longeerkraal/stapmolen binnenbak 1 of 2 mits geen manege lessen) een buitenbak van 20x40 mits geen manege lessen en 20x60 alles verlicht en met uitstekende bodems klusjes worden gedaan door stalpersoneel en iedereen vind het een prachtige accomedatie waar een goed prijskaartje aanzit, mag onderling starten en heeft voorrang op mijn verzorgster doet dagen flexibel en betaald €130. Mijn pony is heel slim moet alleen nog veel leren en is een boef en zeker geen slome.
Mijn verzorgster verzorgt alleen dus rijd niet, betaald geen bijdrage, zet ik in waar nodig is, you ook al komen om alleen even te poetsen/wandelen en doet 1 dag met mijn bijrijdster(zitten toevallig bij elkaar in de klas)