Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:32

cobiie schreef:
Ook ik heb genoeg dingen gezien die bijrijders hebben gedaan waardoor ik zeker kan begrijpen dat een eigenaar niet een duur splinternieuw zadel uit handen geeft indien het oude zadel nog goed genoeg past.

Ik zou ook met de eigenaresse praten om te vragen of het oude zadel nagekeken kan worden (indien niet recentelijk gedaan).



Mijn paard is me nog altijd meer waard dan mijn zadel :+
Als ik het al niet genoeg los zou kunnen laten om mijn bijrijdster de verantwoording te geven over een zadel, waarom dan wel over mijn paard?

Ik zou jou in mijn geval gewoon op het nieuwe zadel laten rijden, je betaald een bijdrage en het paard word er hoogstwaarschijnlijk ook beter van! Vind jouw irritatie/dilemma dus volkomen terecht. En je mag hier best het gesprek over aangaan, in het belang van het paard en jouw plezier :)

Licor

Berichten: 2960
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:37

Ik kan het me ergens wel voorstellen.. wow is echt heel duur en het afstellen komt best nauw op gewicht en lengte/postuur.. en afstellen doe je ook niet even makkelijk zelf..
Als het andere zadel redelijk goed ligt, maar alleen niet zo fijn zit kan ik me voorstellen dat de bijrijder alleen die mag gebruiken

FleurSandro

Berichten: 1823
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:38

Maanlicht schreef:
Bedankt voor de vele reacties. Het oude zadel gaat wel worden nagekeken binnenkort, dus ik ben benieuwd wat dat doet. Want ik weet niet in hoeverre dat zadel beter kan worden. Ik begrijp ook best wel dat ze er heel voorzichtig mee is, maar ik vind het gewoon erg jammer dat ik er niet (en waarschijnlijk nooit) mee mag rijden.
Een eigen zadel aanschaffen is voor mij geen optie. Ik vind het super leuk om dit paard te rijden, begrijp me niet verkeerd, maar het zou nooit het soort paard zijn wat ik zou kopen. En daarom vind ik het zonde om een zadel aan te schaffen. Ik ben dit paard gaan bijrijden omdat ik graag een projectje wilde, en het gaat heel goed, alleen is het niet voor jaren.


ja ik snap je punt uiteraard! mijn verzorg pony reed ik toen als enige, de eigenaar deed er niks mee omdat ze nog een sportpaard hadden dus hij was al een soort van mij en zo voelde het ook. bij mij was de keuze van een zadel kopen totaal niet moeilijk en zo beslist haha en dat was voor de eigenaar toen denk ik een eye-opener dat hij meer voor mij betekende dan dat ze dacht. de reden dat hij ook van mij werd was omdat zij niet degene wilde zijn die ons uit elkaar zou trekken (hij is inmiddels 18 jaar)

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:39

Eerlijk gezegd gaat het er niet echt om dat zij een zadel heeft waar je niet mee mag rijden, toch?

Het gaat erom dat zij je heeft verteld dat zij ook vond dat het zadel niet goed was, en dat er een andere oplossing zou komen voor jullie beiden. En dat is tot op heden niet gebeurd. Een WOW-zadel wat perfect ligt is natuurlijk fantastisch, maar als zij nou eens even dat andere zadel weer netjes liet opvullen zodat het weer netjes ligt, dan kunnen jullie beiden weer fijn aan de slag. Dat zou ik zeker bespreken met de eigenaar :)

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:40

Maanlicht schreef:
Bedankt voor de vele reacties. Het oude zadel gaat wel worden nagekeken binnenkort, dus ik ben benieuwd wat dat doet. Want ik weet niet in hoeverre dat zadel beter kan worden. Ik begrijp ook best wel dat ze er heel voorzichtig mee is, maar ik vind het gewoon erg jammer dat ik er niet (en waarschijnlijk nooit) mee mag rijden.
Een eigen zadel aanschaffen is voor mij geen optie. Ik vind het super leuk om dit paard te rijden, begrijp me niet verkeerd, maar het zou nooit het soort paard zijn wat ik zou kopen. En daarom vind ik het zonde om een zadel aan te schaffen. Ik ben dit paard gaan bijrijden omdat ik graag een projectje wilde, en het gaat heel goed, alleen is het niet voor jaren.


Als ik dit zo lees, zou ik zeggen: Lekker verder gaan kijken.
Niet meteen alles opzeggen, mooi blijven rijden zolang het nog gaat.
Maar kijk lekker om je heen, wie weet wat voor opties er straks voorbij komen!

En wie weet wat straks blijkt met dit zadel....

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:46

Ik sta echt te kijken... ik heb lang bijrijders gehad en had toen een duur zadel, maar ik heb werkelijk nog nooit nagedacht of ik mijn bijrijder nou wel op mijn zadel zou laten rijden. Als iemand nou een slechte zit heeft en altijd naar 1 kant hangt of overgewicht heeft of iets anders extreems, dan tja... maar dan zou ik die persoon ook niet als bijrijder nemen. Zeker in dit verhaal als voor beiden duidelijk is dat het huidige zadel niet goed ligt en niet fijn rijdt, ik snap het niet (en dan ben ik echt extreem zuinig met mijn spullen en mijn paard). Ik zou nog een paar weekjes geduld hebben (als je dat kunt opbrengen... misschien was het zo'n rib uit haar lijf financieel dat ze nog moet bijkomen) en dan vragen om een oplossing van haar kant, zowel voor jouw gezondheid/rug -want als jij het zadel niet fijn vindt rijden kan het ook invloed hebben op jouw lichaam- als voor haar paard.

Edit: ik zie dat het huidige zadel nagekeken wordt. Misschien een oplossing. Maar toch. Ik vind de manier waarop het gaat ook niet fijn voor jou. Ik zou me 'tweedehands' voelen, dat had ze kunnen voorkomen door het tijdig aan te geven zoals "ik heb een nieuw zadel gekocht helemaal ook op mij aangepast dus het is beter dat ik er alleen op rijdt, maar ik laat ik het huidige zadel goed nakijken en aanpassen zodat het voor jou ook fijn is".

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 15:53

Ja, dat heeft ze wek min of meer gezegd stefje, alleen de week ervoor zei ze nog dat ze het WOW zadel zou krijgen en dat WE dan eindelijk comfortabel zouden zitten.

Licor

Berichten: 2960
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:55

Kan natuurlijk zijn dat haar pas bij het op maat maken duidelijk is geworden dat het delen van dit zadel een lastige kwestie wordt..

BritHittepit

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:57

Ik sanp het wel, WOW wordt (normaal) heel nauw afgesteld op jezelf, gewicht, lengte, houding,... ik heb ook een Wow en zou hem ook niet zomaar in gebruik geven...

Ik snap jou gevoel ook heel goed hoor maar wat als er iets met het zadel gebeurt? Ga jij hem dan terug betalen? Plus het is niet afgesteld op jou... misschien zit het niet eens lekker voor jou en dan ook niet voor het paard omwille van de drukverdeling... je kan misschien wel eens praten met de eigenares want misschien kunnen ze bij de volgende pasbeurt het zadel afstellen dat zowel jij als de eigenares er goed op zitten...

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:59

Licor schreef:
Kan natuurlijk zijn dat haar pas bij het op maat maken duidelijk is geworden dat het delen van dit zadel een lastige kwestie wordt..


Een WOW zadel is niet in een week gemaakt natuurlijk ;) Of het moet al bij de uiteindelijke overdracht zijn duidelijk gemaakt.

Misschien zijn hier WOW-eigenaren die dit verhaal bekend voorkomt? Maar ik dacht dat de WOW hype al een beetje op z'n retour was. En dat theorie en praktijk niet altijd met elkaar overeenkwamen (understatement).

Ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord bij andere merken... Dan zou je ook overal worden afgeraden om een gebruikt zadel te komen, in verband met....

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:02

... mijn zadelmaker vertelde jaren terug al dat hij heel wat zadels op verzoek terugbouwde van wow naar traditioneel. Ik heb er geen ervaring mee, ben altijd nog nieuwsgierig (hoe stabiel het ligt, en zit voor de ruiter bijv.).
Laatst bijgewerkt door stefje op 27-02-17 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Licor

Berichten: 2960
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:02

Nee ik bedoel het laatste gedeelte van op maat maken.. de lucht in de kussens..

Ik ben zelf hard aan het sparen voor een wow.. dat is tot nu toe het enige zadel wat goed ligt en waar mijn paard goed onder loopt.. dus wat mij betreft is die theorie/praktijk nog helemaal niet zo afgeschreven

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:06

Licor schreef:
Nee ik bedoel het laatste gedeelte van op maat maken.. de lucht in de kussens..

Ik ben zelf hard aan het sparen voor een wow.. dat is tot nu toe het enige zadel wat goed ligt en waar mijn paard goed onder loopt.. dus wat mij betreft is die theorie/praktijk nog helemaal niet zo afgeschreven


Ahaa... maar bij het aanmeten is toch al wel duidelijk met wat voor paard en ruiter(s) de zadelmaker/fitter te maken heeft? Dan zou zoiets dan toch al wel enigszins duidelijk zijn geworden?

Ik heb zelf ook geen ervaring met WOW hoor, ik heb dit min of meer gelezen op internet (theorie klinkt mooi, praktijk waardeloos). Dat betekent niet dat er niemand mee geholpen kan zijn natuurlijk ;) Maar zet mij persoonlijk wel aan het denken wat betreft kunde en inzicht.

BritHittepit

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:13

Janine1990 schreef:
Licor schreef:
Nee ik bedoel het laatste gedeelte van op maat maken.. de lucht in de kussens..

Ik ben zelf hard aan het sparen voor een wow.. dat is tot nu toe het enige zadel wat goed ligt en waar mijn paard goed onder loopt.. dus wat mij betreft is die theorie/praktijk nog helemaal niet zo afgeschreven


Ahaa... maar bij het aanmeten is toch al wel duidelijk met wat voor paard en ruiter(s) de zadelmaker/fitter te maken heeft? Dan zou zoiets dan toch al wel enigszins duidelijk zijn geworden?

Ik heb zelf ook geen ervaring met WOW hoor, ik heb dit min of meer gelezen op internet (theorie klinkt mooi, praktijk waardeloos). Dat betekent niet dat er niemand mee geholpen kan zijn natuurlijk ;) Maar zet mij persoonlijk wel aan het denken wat betreft kunde en inzicht.


Bij mij heeft de zadelpasser enkele zadels meegebracht maaaaaar uiteindelijk zijn mijn kussens 1 inch groter gekozen door de zadenpasser als mijn zitting waardoor er meer draagvlak is, mijn zweetbladen heb ik niet gezien voor ik ze kocht want ze had ze niet bij om te testen... dus je kan je wel iets voorstellen bij het zadel maar het is toch altijd afwachten... als het zadel is geleverd wordt het opnieuw pas gemaakt dmv de lucht in de kussens en worden dus op jou gewicht afgesteld, je zit,...

Als de eigenares niets heeft gezegd van de bijrijder dan is het zadel enkel op haar afgesteld...

op mijn zadel heeft ook al wel eens iemand anders gezeten maar iemand die 10 kilo meer weegt komt er echt niet op hoor!

Steppe

Berichten: 2808
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:14

Een wow wordt idd afgesteld op de degene die ermee rijdt en het zou kunnen dat voor eigenaresse/paard het zadel prima ligt maar zodra bijrijder ermee rijdt het zadel anders ligt omdat bijrijder een andere balans heeft en dus anders zit in het zadel. Het zijn dus persoonlijke zadels heel vervelend soms.

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:24

Ik kan het me wel voorstellen eigenlijk, maar dan zou ze wel moeten zorgen dat het andere zadel ook past zodat je het paard er niet mee hindert. Dat het minder lekker zit; tsja jammer..

Ik had zelf altijd een normale vzh zadel en een duur dressuurzadel, maar als er eens iemand anders reed (vakanties oid) was dat wel op mijn vzh.. Die lag overigens ook prima en reed er zelf ook wel mee op buitenrit en springen etc. Ben zelf echt méga zuinig op mijn spul en als ik zie hoe anderen er soms mee om gaan, heb ik liever dat ze er vanaf blijven :o

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:42

Ik vind het werkelijk egoïstisch tegenover het paard om TS te laten rijden op een zadel dat niet lekker ligt. Blijkbaar vind het baasje het zadel belangrijker dan het paard zelf, anders ga je wel voor een zadel dat gewoon door meerdere personen gereden kan worden.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:45

Kay_Kim schreef:
Bij mij heeft de zadelpasser enkele zadels meegebracht maaaaaar uiteindelijk zijn mijn kussens 1 inch groter gekozen door de zadenpasser als mijn zitting waardoor er meer draagvlak is, mijn zweetbladen heb ik niet gezien voor ik ze kocht want ze had ze niet bij om te testen... dus je kan je wel iets voorstellen bij het zadel maar het is toch altijd afwachten... als het zadel is geleverd wordt het opnieuw pas gemaakt dmv de lucht in de kussens en worden dus op jou gewicht afgesteld, je zit,...

Als de eigenares niets heeft gezegd van de bijrijder dan is het zadel enkel op haar afgesteld...

op mijn zadel heeft ook al wel eens iemand anders gezeten maar iemand die 10 kilo meer weegt komt er echt niet op hoor!


Oké, maar dat werd waarschijnlijk al overlegd tijdens het passen e.d. Dus dan heeft de zadelmaker toch wel een beetje dat inzicht, dat hij kan zeggen: "Joh, ik wil je al wel vast meegeven dat je er niet iemand anders mee moet laten rijden."

Afijn, kan natuurlijk ook prima zijn dat de zadelmaker niet wist van een bijrijder en dit als laatste pas werd medegedeeld. Maar dan kan de eigenaresse dit ook duidelijk maken aan TS toch? In plaats van dit vage verhaaltje... Je wilt toch ook gewoon duidelijk zijn naar je bijrijder toe, zeker als die en deel van je hobby bekostigt.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:50

Ik snap dat mensen zuinig zijn op hun spullen. Maar het zijn maar voorwerpen hé? die kras komt er ook over 3 jaar wel op. En geloof mij niemand maakt voor de lol opzettelijk een krasje ook na 10 jaar baal je er nog van. Maar het is een gebruiksvoorwerp zo denk ik altijd dan maar en het moet gebruikt worden op je paard... je kan hem wel in de kast hangen omdat hij zo duur was maar dat was niet de reden van de aanschaf. :)

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:50

Wanneer er een zadel maker is geweest voor het oude zadel, en dat zadel goed ligt voor het paard. Is het dan een optie om een seatsaver te kopen voor jezelf?
Die heb je met gel en met bont, dat zit best wel lekker!

Caresse07

Berichten: 9451
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:51

Ik heb zelf ook een WOW zadel en heb noodgedwongen (operatie) 2 bijrijders gehad, maar het is nooit in me opgekomen dat deze 2 meiden niet op mijn zadel zouden mogen rijden. Zadel ligt goed op mijn paard en dat is voor mij veel belangrijker dan het wel, of niet willen delen van een zadel.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:54

Ergens kan ik me er iets bij voorstellen zo'n zadel is duur en ik zou er zelf bijna niet op durven zitten. Beschadigen/slijtage komt vanzelf maar zou het zelf ook erg vervelend vinden als dat bij iemand anders gebeurt. Maar aan de andere kant wat is je meer lief je paard of het zadel. Want het lijkt me ook wel dat je wil dat het zadel zo goed mogelijk ligt op het paard. Als je het paard met een verkeerd zadel in de kreukels rijdt heeft de eigenaar ook weinig aan haar dure zadel.
Tijd voor een gesprek. Gezien de kosten die ze maakt, heeft ze toch heel wat over voor haar paard zou dus even vragen voor wanneer de zadelmaker gepland staat zodat dit zadel toch aangepast kan worden of naar een andere oplossing gekeken kan worden.
Het is natuurlijk nog altijd haar keus om je niet op haar zadel te laten maar als ze wil dat jij betaald voor het rijden hoort ze naar mijn idee ook voor een goed passend zadel te zorgen. Zeker voor het paard.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:00

Sjolvir schreef:
Ik heb niet betalende bijrijders, dus ook geen idee hoe het met betalende zit.

Ook geen idee wat TS flinke bijdrage vind en hoe slecht oude zadel ligt. En veel mensen hebben bijrijder omdat ze anders paard echt niet kunnen betalen. (ook prima, hoe je het doet doe je het toch?)

Weet wel dat ik iemand bijna gewurgd heb toen ze mijn toen net nieuwe zadel op de deur van de stal had gehangen met mijn paard los in de stal... En later nog wel eens zo'n fijne verzorger die zadel op je paard legt zonder singel eraan en weg loopt om ergens iets te gaan pakken, of wederom zadel op hek en paard los. Dan laat je je WOW wel achter slot en Grendel.
Zeker als "oude" past (weet niet hoe slecht die oude bij TS ligt uiteraard, vandaar dat ik suggereerde misschien nog wel aan te passen, daar zou ik het dan in 1e instantie op gooien bij eigenaresse)

edit, ik heb geen wow.. boven budget... hoe fijn die ook zitten.


Ik ben ook van mening dat de eigenaresse niet persee haar nieuwe zadel hoeft te delen. Wel vind ik het een gemiste kans dat het andere zadel niet is aangepast.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:19

Mijn zadel was ook duurder dan mijn paard :-).
Toch heb ik ook nooit bedacht iemand er niet op te laten rijden,Je laat zo'n zadel toch maken voor je paard dat het comfortabel kan bewegen.
Ik snap wel dat het moeilijk is zoveel geld uit handen te geven maar dat doe je met je paard ook al als je er iemand op laat rijden.

Ik denk Maanlicht dat ik een ander project zou zoeken.Nu betaal je veel geld,je rijd niet echt lekker en waarschijnlijk doe je met dat oude zadel op zijn rug het paard ook geen plezier.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:36

Ik zou lekker op zoek gaan naar een ander paard. Kan de eigenaresse haar zadel en haar paard fijn voor zichzelf houden tjongejongejonge, wil je dan wel een bijrijder of niet. Dit komt echt onaardig over.
Als ts echt op het paard gesteld is zou ze nog kunnen overwegen om zelf een fijn zadel te kopen die makkelijk aan meerdere paarden is aan te passen. Dan heb je er in de toekomst nog wat aan of je verkoopt het ooit weer.