Wat doen met verzorgster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:07

TAO -> VP

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:08

Ik ben ook een meisje van zeventien en heb ook voor andermans paarden gezorgd, al vanaf mijn 14e. Ik vind dat wat ze doet echt niet kan. Zeventien is bijna volwassen, dus aan het begin van het verhaal vond ik het vooral klinken alsof jij overdreven voorzichtig was en haar te krampachtig in de gaten hield, maar als ze dat soort dingen doet als jij er niet bij bent, dan zou ik haar weg sturen. Dit is gewoon heel vervelend.

Wat baal ik toch van al die verzorgers/bijrijders tegenwoordig die zo slecht met paarden en spullen omgaan... Ze verpesten hiermee ook de kansen voor en het vertrouwen van eigenaren in jonge mensen die wél verantwoordelijk zijn. Want die zijn er ook genoeg.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:10

Er zullen altijd punten zijn waar je in verschilt.

Bepaalde dingen zoals veiligheid daar kan je niet in toegeven maar als je het precies wilt zoals jij het doet, dan moet je het zelf doen ofwel accepteren dat een ander het soms op een andere manier doet.
Een ander manier is niet persé slechter.

Zou ook oppassen met dingen te gissen, als je het niet gezien hebt.

Als je geen vertrouwen meer hebt, dan kan je misschien beter de samenwerking netjes laten eindigen. Mijn ervaring is als je iemand niet meer vertrouwt, je met een vergrootglas op alles zit te kijken en overal dingen gaat zoeken, wat voor niemand prettig is.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:13

Ik denk niet dat deze verzorgster ervoor kan zorgen dat jouw pony's optimaal in de spieren blijven staan, daarvoor heeft ze de kennis en de kunde niet. De tijd die jij nu besteedt aan het opruimen kun je evengoed besteden aan het goed jongeren van de pony's, conditioneel gaat dit meer effect hebben. Voor de rest heeft ze blijkbaar totaal geen respect voor jou en je dieren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:14

Lastig... Je hebt dus wel iemand nodig nu die je helpt met de ponies, dus ik zou haar niet zo snel wegsturen als ze verder wel goed je met je dieren en met jou omgaat. En weet je, elk mens heeft wel iets waar je wat op kan aanmerken. Helemaal als je gewent bent alles zelf in handen te hebben is het lastig om dit los te laten en je niet te storen aan iemands fouten.

Spreek het wel uit en laat ook gerust merken dat je er écht van baalt.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:18

Je hebt haar voor je gemak, en je krijgt nu vooral ergernis.

Ik krijg het gevoel dat ze de gek wat met je heeft. I.p.v dat ze enorm dankbaar is dat ze deze mogelijkheid krijgt.

Ik zou nog 1 gesprek met haar aangaan waarin je duidelijk aangeeft wat je verwachtingen zijn en wat de conseqeunties zijn.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:20

Als je nu al 2 waarschuwingen hebt moeten geven zou ik dr uitzwaaien.
Voor haar zijn er zoveel andere meisjes die een verzorgpony zoeken en die wel netjes zijn en goed hun best doen voor jou en je dieren.

Zou nu gewoon rustig opzoek gaan naar iemand anders en als je die gevonden hebt dan zou ik je huidige opzeggen.
Het lijkt mij niet fijn als je met een onderbuikgevoel dingen aan haar overlaat.

dromertje2

Re: Wat doen met verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:22

K zou wel eerlijk zijn en ze niet nog "gebruiken". Het gaat over vertrouwen, als je haar niet meer vertrouwt, dan vertrouw je haar ook niet nog een paar weken omdat je haar hulp wel kunt gebruiken.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:28

Vanaf nu gewoon samen je pony's doen... Dan blijven de pony's in training en ben je zeker dat ze zo getraind worden als je zelf wil en neemt ze toch iets of wat uit je handen. Op termijn kan je haar dan rustig aan meer vrijheid geven. Dan leert ze rustig aan om met deze vrijheid om te gaan. De een is sneller "volwassen" en kan sneller verantwoordelijkheid dragen, de andere trager...

Bij minderjarige verzorgers/sters lijkt mij het in ieder geval handig om bij het begin ook contact te hebben met de ouders en met hen de afspraken (die eventueel op papier staan) te doorlopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:30

Dus wanneer de C pony verkocht is dan is er niets meer om te rijden. En 17 jaar, op een C pony??

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:33

Net naar achter gegaan en ze heeft de rijlaarzen toch afgewassen, verder heb ik niet kunnen kijken of alles lag zoals het hoorde omdat ik snel de pony's ben gaan voeren. Wel ga ik alsnog het gesprek aan woensdag, nu kan ik niet omdat ik niet lang kan staan en ik geen vreemden (haar vriendin) in huis binnenlaten. Haar ouders zijn op de hoogte van wat ik allemaal verwacht van haar. Ook zijn alle waardevolle spullen (halsters) uit stal gehaald zodat ze deze niet kan gebruiken.

Riel: We hebben al die tijd de pony's samen gedaan, dacht wel dat dit na 6 maand wel kon alleen.
Ik heb zo mijn dagen en kan soms niet langer dan 10min op mijn benen staan van de pijn, dan is ze wel verplicht om alleen te doen.

bigone: Meisje is 1m45 groot, zeer klein voor haar leeftijd waardoor ze op de pony past.
Ik koop zo en dan eens een rijpaard of pony aan voor de verkoop, er valt dus altijd wel een pony/paard te rijden. :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:37

Memere schreef:
Riel: We hebben al die tijd de pony's samen gedaan, dacht wel dat dit na 6 maand wel kon alleen.
Ik heb zo mijn dagen en kan soms niet langer dan 10min op mijn benen staan van de pijn, dan is ze wel verplicht om alleen te doen.

Maar je hebt soms dagen dat het je wel lukt? Ik zou als eigenaar toch iets meer aanwezig zijn en haar het gevoel geven dat je elk moment kunt langskomen. In ieder geval heel jammer dat ze niet beter omgaat met de kansen en de vrijheid die ze krijgt.

Werkt het niet, dan kan je haar het beste de laan uitsturen. De spieren van je pony's bouw je later wel weer op.

Edit: heel veel beterschap!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:41

Ik heb dagen dat het wel lukt en dan ben ik er wel bij, maar rust is het belangrijkste in mijn revalidatie. Enkel de rijpony zet ze aan het werk, met de showpony's mag ze enkel wandelen aan de hand als ik er niet ben. Wel mag ze longeren wanneer ik erbij ben, dit zodat ik er ook op heb.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:03

Als je een dag hebt waarop je niet kan, misschien toch proberen voor 2 seconden nog ff naar achter te gaan en daar tegen haar te zeggen dat je bijvoorbeeld nog iets moet halen. Of kijk of je vriend af en toe langs kan gaan. Als ze weet dat jij ieder moment in principe kan komen, doet ze denk ook minder snel iets tegen jouw principes in. Maar ze had de teugels niet terug vastgemaakt aan het hoofdstel? Ik doe dit eigenlijk ook nooit, ene keer rijd ik met hoofdstel en andere keer met sidepull, en met zelfde teugels. Misschien is ze het vergeten? En belangrijk nog is of je de voordelen tegen de nadelen op vindt wegen? Zo niet, zou ik haar weg laten gaan, anders houden. Misschien een briefje op stal ophangen met de dingen die moeten worden gedaan voordat ze weggaat? Zoals laarzen schoonmaken en teugels aan het hoofdstel, zodat ze het niet vergeet. Want denk toch dat dat het probleem is en dan helpt het ook niet om nog een gesprek aan te gaan. Gewoon de punten uit je eerste berichtje halen en dan kan ze die aan het begin en op het eind nog even nalopen. Succes in ieder geval!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:21

Ik denk dat je behoorlijk veel eisend bent als ik eerlijk ben.
Ik heb ook door omstandigheden mijn beesten een poosje uit handen gegeven en vanaf die dag heb ik me erbij neer moeten leggen dat ze gedaan werden zoals de verzorgster het deed. Die deed haar stinkende best maar deed het niet zoals ik het deed.

Laat haar haar eigen laarzen halen en zorg ervoor dat ze niet bij je showspullen kan (heb je al gedaan las ik) en probeer je er verder bij neer te leggen. Het is een beest en die gaat echt niet kapot van iemand die het iets anders doet.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 16:42

Ik ben alles behalve veel eisen, het enige wat ik vraag is verantwoordelijkheid en zorg omgaan met de spullen. Iedereen doet het anders maar een 3 jaarse die nog geen maanden beleerd is onder zadel, ga je naar mijn mening niet laten vrijspringen op een hoogte van 1m terwijl ze net een buitenrit heeft gemaakt van een uurtje. Ben van mening dat als je iets gebruikt je het ook moet neerleggen zoals het je het gepakt hebt, dus ook terug teugels aan hoofdstel. Net zoals het voorval van vandaag, de weg naar huis/wei is bedoeld voor in te stappen en niet 4min voor huis nog eens zitten rond te crossen. Ik heb niet gezien hoe of wat, maar als ik serieus rijd of eens een rustig galopje doe door dat baantje dan zitten de spatten zelf niet eens tot op de kont die daar zitten af te druppen.

Ik vind het zeer belangrijk dat ze goed in- en uitstapt, denk niet dat ik de enige ben die er zo over na denkt.

Als 17 jarige die bijna 18 word verwacht ik toch wat meer verantwoordelijkheid zonder een briefje. Bij een goede dag ben ik er altijd de eerste 10min bij op stal om uit te leggen hoe of wat, bij een slechte dag doe ik dit via een berichtje. Stappen op een slechte dag kan ik jammer genoeg niet, dan heb ik enorm veel last van zenuwpijn en rolstoel mag ik niet tot vanachter gaan omwille de vuiligheid vd verbouwingen.

Woensdag komt ze terug en zie ik dat ze weer alles rondslingert dan moet ik een keuze maken dat ze een nieuw verzorgpaard/pony mag zoeken, dat orde en verantwoordelijkheid van belang is bij mij. Iedere keer als ik zeg van dat ze moet letten dat ze de spullen terug neer legt/hangt zoals ze die gepakt heeft, wuift ze het weg met: "oké haha, ik zal erop letten de volgende keer". Ze is voor dat ze hier kwam rijden ook weggestuurd van bij kennissen van mij omdat ze het rijden niet serieus opnam, paard op leeftijd en ze deed veel meer dan het paard lichamelijk aan kon.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:49

Tja, als al wist dat ze zo was, waarom dan haar voor je paard laten zorgen?

Moet ze echt de spullen hetzelfde neerzetten, zoals ze door jou zijn gehangen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:49

Memere schreef:
Ze is voor dat ze hier kwam rijden ook weggestuurd van bij kennissen van mij omdat ze het rijden niet serieus opnam, paard op leeftijd en ze deed veel meer dan het paard lichamelijk aan kon.

Waarom heb jij haar dan bij jouw paarden toegelaten wanneer je dit weet?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 16:51

Ik wist dit pas achteraf, niet vooraf anders zou ik ze ook niet als VZ genomen.
Weet dit pas sinds donderdag, omdat ik dan navraag heb gedaan bij die kennissen.

De spullen hebben ieder hun plaats.. de ene muur is alleen voor hoofdstellen, andere muur enkel voor halster. Alle dekjes zitten op 1 rek, net zoals de dekens ook op een rek. Ze moeten niet precies op die plaats liggen maar gewoon hangen waar ze horen (dus aan die muur). Zij laat ze op de grond rondslingeren tot zelf gewoon op de voertonnen laten liggen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:26

Je schrijft dat je 1 kleine c-pony hebt en verder mini's. Hoe kan het dan dat jouw 17-jarige verzorgster daarop gaat rijden? Trouwens, alszij gratis mag verzorgen en dan niet doet zoals jij het wilt, dan kun je het beste iemand anders zoeken.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 17:36

Ze rijd enkel op de C pony is zelf 1m45, zoals er eerder staat in 1 van mijn vorige posts. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:38

Ik had niet gelezen dat je verzorgster erg klein is, maar aangezien zij een oud paard ook meer heeft laten werken dan hij aankon, zou ik haar ook niet op een 3-jarige laten rijden.

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:13

Ik zou even heel sirrieus het gesprek met haar aangaan.
Samen aan een tafel en niet even snel tussendoor. Bespreek daarbij alle punten die je hier ook noemde. En anders deze beweging naar haar maken :wave:

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:43

Het klinkt ook alsof ze het niet serieus neemt door het weg te wuiven, dus inderdaad een goed gesprek en misschien je berichtjes laten lezen, zodat ze in ieder geval weet dat het menens is. Of haar vertellen dat je raad hebt gevraagd aan anderen en dat als ze het niet anders doet, ze weg mag gaan. Heeft ze trouwens geen bokt? Ik had de eigenaresse van mijn verzorgpaard binnen no time gevonden hierop door alleen de naam van het paard en plaats in te vullen. Misschien banketstaaf als ze het van buitenaf leest... Succes woensdag, laat wat horen als het gesprek is geweest, ben benieuwd!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:54

Zal het woensdag nog eens bespreken voor de allerlaatste keer, meer kansen kan ik niet geven gezien ik haar al 2 waarschuwingen heb gegeven maar ondertussen al meer dan 10x op heb aangesproken. Ze heeft geen bokt, ze weet zelfs zijn volledige naam niet dus op naam zoeken zal niet gaan.