Het leven van Fries Nellie!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5475
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Het leven van Fries Nellie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:03

Oke, geef ik je gelijk in. Ts schrijft zelf dat de eigenaren ook niet 100% meewerken wat betreft bijvoeren. Maar ik lees nu al bijna een hele pagina vol met dat ts dr paard stil moet zetten maar verder lees je niks anders? Ooit aan gedacht dat de eigenaar wil dat je rijd? Dat dat paard van de eigenaar misschien niet stil mag staan om wat voor reden dan ook? Ik had vroeger ook een vz pony die niet op het gras mocht. Als ik de pony dan toch op het gras had staan kreeg ik dat ook te horen.

Zo denk ik erover maar andere zullen wel een andere mening hebben :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:07

Yenni, niet op het gras mogen staan of wel/niet rijden vind ik wel 2 hele verschillende dingen, maar goed.

Het paard heeft inderdaad gewoon behoorlijk weinig spier. En ja, spieren moet je trainen, maar je paard moet ook energie hebben om getrained te kunnen worden. Zo te zien heeft dit paard zijn energie dus nodig om bij te komen/aan te sterken. Dat doe je niet door strandritten te maken. Of helemaal stilzetten de oplossing is, geen idee, maar dat er iets niet lekker gaat met dit paard dat is wel aan het lijf te zien. Daar kan TS natuurlijk weinig aan doen als de eigenaren zo met elkaar overhoop liggen, maar TS kan er dan ook voor kiezen om niet te rijden maar bijv. te longeren of op wandeling te gaan aan de hand totdat 't paard bijgekomen is. Paard moet wel de kans krijgen natuurlijk om de bijgegeten energie te kunnen verwerken. Het heeft weinig nut om energie erin te stoppen, maar deze er ook weer uit te halen door te gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-02-16 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni
Berichten: 5475
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Het leven van Fries Nellie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:08

Het ging me meer om het voorbeeld dat sommige eigenaren dingen gewoon niet of juist wel willen. Als verzorger moet je dat dan respecteren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:10

Yenni schreef:
Het ging me meer om het voorbeeld dat sommige eigenaren dingen gewoon niet of juist wel willen. Als verzorger moet je dat dan respecteren...



En hoe rot ook, als verzorger heb je dan in ieder geval wel de keus om ermee te stoppen of ermee door te gaan. Als TS hier verplicht wordt om strandritten te rijden met dit dier, zou mijn keuze toch echt zijn om met het bijrijden van dit dier te stoppen. Maar goed, dat ben ik, en ja, dat zou ik dan ook echt doen. Ik zou er niet aan mee willen werken.
Dat is absoluut heel moeilijk, maar dat is dan niet anders. Maar nogmaals, wel/niet rijden is iets heel anders dan wel/niet op het gras mogen. Vaak heeft dat laatste te maken met hoefbevangen ponies of andere (medische) oorzaken :)

TS; houd er rekening mee dat bokkers het hier absoluut niet rot bedoelen, maar het kan natuurlijk wel hard aankomen. Jij kunt er absoluut weinig aan doen dat de eigenaren elkaar in de weg zitten, en je moet afgaan op wat jou verteld wordt door hun, ook dat begrijp ik. Maar ik denk dat ik zo vrij mag zijn om te zeggen dat de bokkers het absoluut goed met jou en je verzorgfriesje voor hebben en het echt niet zeggen om je te pesten, maar juist om ervoor te zorgen dat je lieve fries lekkerder in d'r velletje (letterlijk en figuurlijk) gaat zitten waardoor de ritjes voor jullie alleen maar fijner worden!

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:15

Ze heeft een paar maanden zelfs stilgestaan en dat werkte ook niet. En sinds ik erop rijd heeft ze ook niet langer dan 10 dagen stilgestaan.
Toen werd ze wel wat gek in de kop,'aar gelukkig luisterd ze wel altijd :')

Je merkt wel duidelijk verschil dat er nu iemand op rijd ik krijg uit de omgeving alleen maar complimente, ze is namelijk al een aantal kilo's aangekomen en kijkt weer helder en blij uit haar ogen.

Ik kan haar nu niet zomaar een paar weken stil zetten wat misschien in iemand anders zijn ogen word beschouwd als egoïsme.
Het verhaal is als volgt...

Een niet al te lange tijd geleden hebben wij het vreselijke nieuws gehoord dat de eigenaars gaan scheiden. Gelukkig zijn de paarden van de vrouw en geloof het of niet maar zei heeft alles voor de paarden over.. De man werkte dus tegen.
Maar iniedergeval gaat zei weg binnen 3 maanden. Binnen 3 maanden is er dus een grote kans dat de paarden ook weg zijn.
Of ze verkoopt ze aan ons of ze gaan mee.

Ik weet dus niet hoe lang ik dit paard nog gelukkig kan maken met een rondje om door het bos en elke dag haar slobber te voeren.
Het is wel zo dat ik vanaf dinsdag na 3 maanden vakantie weer aan het werk ga en het rijden beperkt word naar 1 keer in de week.
Maar die 1 keer in de week dat ik nu nog kan rijden doe ik dus( hoe egoïstisch misschien ) nog wel. Misschien is ze over 2 weken weg, misschien over 3 maanden of misschien mag ik haar wel kopen.
Ik hoop dat ik het zo snel mogelijk weet, als ze bij mij blijft ( ik hoop het zo ) dan zal ik haar zelfs wel een jaar stil willen zetten.

Daarom zeg ik ook de hele tijd tegen de mensen hier dat ze niet moeten oordelen zonder het hele verhaal te weten.
Je kan je niet voorstellen hoe de band is gegroeid met alle 5 de paarden maar met deze het meeste in die korte 3/4 maanden!

Nogmaals, ja het is misschien egoïstisch.. Maar misschien word ze door mij nog 3 maanden helemaal gelukkig met die rondjes om en staat ze straks wel weer een jaar stil.

En alsjeblieft mensen, ga hier geen commentaar op geven het is al moeilijk genoeg en ja misschien maak ik hiermee de verkeerde beslissing mee, maar dit is het 2e paard wat ik met zo'n super karakter misschien wel kwijt ga raken!

Anoniem

Re: Het leven van Fries Nellie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:17

TS, duidelijk. Begrijp echter ook wel dat als men het verhaal niet weet, dat het dan lastig is om een oordeel te geven over het gehele plaatje. Ik snap je achterliggende gedachte dat je geniet nu je het paard iig nog onder je kont hebt. Of ik hetzelfde zou doen weet ik niet, maar ik begrijp je gedachtegang.

Sterkte :(:)

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:19

Yenni schreef:
Het ging me meer om het voorbeeld dat sommige eigenaren dingen gewoon niet of juist wel willen. Als verzorger moet je dat dan respecteren...



Ik mag alles met dit paard en dat is absoluut fantastisch.

De eigenaresse is echt een topwijf en probeert zo goed mogelijk alles te doen wat ze kan.
Alleen heeft zei een man die tegen werkt,

- nee niet bijvoeren ze zijn al duur genoeg
- nee nog niet in een ander land dan vertrappen ze dat misschien ook wel
- nee je kan niet rijden je steekt genoeg tijd in die paarden.

Dus het is heel dubbel en heel sneu.
Zei doet echt wat ze kan, en wat zei niet kan proberen wij zo goed mogelijk te doen

alles gaat in overleg met de eigenaaresse!
Daar hoeft niemand over in t zitten :D

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Re: Het leven van Fries Nellie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:30

Ts, dit is misschien een beetje hard, maar ik denk dat je jezelf hier eerder blij mee maakt, dan het paard. Ik zie dat je het beste met het paard voor hebt en ik snap dat de situatie niet ideaal is, maar het is niet zo dat het paard opeens diep ongelukkig zou zijn als jij tijdelijk zou stoppen met rijden.
Ik zeg niet dat je haar volledig stil moet zetten, daar kan een paard namelijk wel ongelukkig van worden, maar er zijn ook andere dingen die je kunt doen. Waarom ga je niet wandelen in het bos in plaats van rijden? Dat lijkt me een stuk fijner voor het paard. Ze mist gewoon de kracht en nu verspilt ze haar energie door iemand te dragen, energie die ze ook zou kunnen gebruiken om aan te sterken.
Fijn dat de eigenaresse nu de kans krijgt om het op haar manier te doen en dat jij zo veel met het paard mag doen, maar wacht alsjeblieft nog even met rijden want dit lijkt mij gewoon niet prettig voor het paard.

Anomien

Berichten: 7440
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Het leven van Fries Nellie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:41

Sorry ts. Mensen oordelen terwijl ze het halve verhaal kennen? Jij bent diegene die een topic opent met (naar eigen zegge) een half verhaal.

Dan moet je naar mijn mening niet op staan te kijken wanneer je een mAger paard berijdt op het strand met de tekst dat ie niet zielig is. Dan vraag je er wel een beetje om.

Desondanks geloof ik jou dat je zegt dat je er veel aan doet om het te verbeteren. Zal voor jou ook niet makkelijk zijn en jij ziet ook vast liever een dikker paard. Alleen het rijden rAad ik je toch zoveel mogelijk af en ga er bijvoorbeeld mee wandelen.

Yenni
Berichten: 5475
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:47

Jetsje schreef:
Yenni schreef:
Het ging me meer om het voorbeeld dat sommige eigenaren dingen gewoon niet of juist wel willen. Als verzorger moet je dat dan respecteren...



Ik mag alles met dit paard en dat is absoluut fantastisch.

De eigenaresse is echt een topwijf en probeert zo goed mogelijk alles te doen wat ze kan.
Alleen heeft zei een man die tegen werkt,

- nee niet bijvoeren ze zijn al duur genoeg
- nee nog niet in een ander land dan vertrappen ze dat misschien ook wel
- nee je kan niet rijden je steekt genoeg tijd in die paarden.

Dus het is heel dubbel en heel sneu.
Zei doet echt wat ze kan, en wat zei niet kan proberen wij zo goed mogelijk te doen

alles gaat in overleg met de eigenaaresse!
Daar hoeft niemand over in t zitten :D

Oh mijn reactie was op iemand anders gericht ;)

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Het leven van Fries Nellie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:20

Ik ben het met mijn voorgangers eens. Wat je ook kunt doen is inplaats van rijden is te longeren of vrijheidsdressuur oefeningen te doen. Daar bouw je ook spieren mee op en is ook nog eens hartstikke leuk. En niet te vergeten je krijgt er een goede band mee.

Ik vindt het trouwens wel een leuke fries en hoop dat je nog lang van der mag genieten.