Bereid om een bijdrage te betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:14

eclair98 schreef:
Je hebt hier ook de mogelijkheid om TWEE paarden te rijden, dat zie je ook niet vaak. Daar mag ook wel wat voor worden gevraagd!

je rijd effectief maar op 1 paard tegelijk :')

als je iemand zoekt die twee paarden 3/4 maal per week rijd.
dan heb je het bijna over een bijbaan voor iemand ;)

ik zou er dan juist niet meer voor betalen, want dan wordt er ook meer verwacht.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:19

eclair98 schreef:
Je hebt hier ook de mogelijkheid om TWEE paarden te rijden, dat zie je ook niet vaak. Daar mag ook wel wat voor worden gevraagd!

Ik zie niet in hoe dit een voordeel is ten opzichte van 1 paard rijden

lauwtjuhh

Re: Bereid om een bijdrage te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 14:38

Ik verwacht niet dat beide paarden 3-4 x in de week gereden worden door de bijrijder. Dat zou 8 ritjes zijn per week.

Het is meer sam sam. De dag dat ik mijn eigen paard pak is het andere vrij om te pakken. En andrsom geldt dat ook.
Hierdoor ben ik heel flexibel en kan ik de bijrijder ook echt wat bieden.
Als je zou willen kun je met deze constructie alle dagen paardrijden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:51

Ik denk niet reeel om te laten betalen. Ruiter met niveau die vaker in de week moet komen, tja, zal lastig worden.
Gratis zijn goede al moeilijk te vinden en te houden. Voor 1 a 2 x per week lijkt me redelijker om een bijdrage te verwachten.
Dan heb je misschien een manegeruiter die graag een vast paard zou willen rijden. Iemand die goed kan rijden en geld moet betalen zou denk ik dan eerder zelf een paard kopen of leasen voor vast. Dan heb jenet wat minder gedoe en last van grillligheden van de eigenaar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:20

Het is een fijne kans voor een manege ruiter die wat meer wilt. Zal dan €75 per maand plus 2 lessen doen.

Of een wat meer ervaren ruiter, zou dan enkel de lessen eisen.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:31

Bedankt voor jullie reacties en meningen

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:49

Ben het eens met de vorige reacties en vooral met die van Geryon.
Ik denk dat rond de 50-75 euro wel reel is maar houd er wel rekening mee dat ze ook je instructrice moeten betalen, weet niet of dit dan in bijdrage zit of komt dit er nog bij?
Ik zou ook graag een bijrijpaard willen rijden maar kom van de manege en dan loop je toch al heel snel tegen dingen als niveau aan. Ik zou namelijk niet zeggen dat ik een paard echt 100%correct op L niveau kan rijden maar zou dat wel willen leren en ben dan best bereid om les te nemen.
In zo'n geval spreek je over een leerpaard en dan zijn er gerust wel bijrijders te vinden. Als je iemand zoekt die je paard(en) omhoog rijd en het niveau kan verbeteren dan denk ik dat het een stuk moeilijker word.
Zou de bijrijder eventueel op wedstrijd mogen (met een van de paarden) als deze een hele goede klik heeft en ze goed bevalt?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:50

Hmm,

Ik vind de redenatie dat je afhankelijk niveau ruiter/paard je betaald of niet.

Ik hb meerdere bijrijspaarden gehad en nooit betaald. Maar waren inderdaad altijd jonge. Ongeklasseerde of B paarden.

Zelf met eigen paard L1 geweest. Ik zou dus wel willen investeren in hogerop komen.

Zelf zit ik altijd met 50 euro per maand in mijn hoofd. Lessen heb ik dan weer helemaalveen moeite mee. Vorige bijrijdpaard op verzoek ook zelfde instructeur (a 20 euro voor groepsles met 3 in 45 minuten).

Ik zou 2 paarden juist als nadeel zien. Ik wil graag een band opbouwen en trainen. Uitmesten, binnen/buiten zetten en eens een keertje rijden ivm vakantie zou ik prima vinden. Maar elk paard 1 of 2 x rijden zou voor mij juist minder interessant zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:57

Kijk naar je kosten die je hebt voor je paarden thuis.
Meestal liggen die stukken lager dan op een pensionstal, als je de hypotheek en het onderhoud niet meerekend. Maar die kosten heb je ook voor 1 paard. Het extra 2e paard kost je vooral voer en strooisel en uiteraard hoefsmid/dierenarts etc.

Ik denk dat je met een bijdrage van 50 euro in de maand al een groot deel van je stallingskosten (voer en strooisel) vergoed krijgt. Als iemand dan ook nog lest is diegene minimaal 75 euro per maand kwijt voor een gedeeld paard. Ik denk dat je daarmee wel een beetje aan de max zit voor bij huis.

Dan heb je vervolgens nog je overige wensen/eisenpakket. Je wilt een echt ervaren/rijtechnisch goede bijrijder. Die zijn zeldzaam, want die hebben vaak zelf een paard en zo niet dan krijgen ze vaak via via wel paarden aangeboden om (door) te rijden of bij te rijden. Misschien met wat mazzel tref je iemand die nog niet echt een netwerk heeft bij jou in de omgeving en advertenties nodig heeft om er tussen te komen.

Het plekje en wat je biedt klinkt verder wel oke. Het is alleen afwachten hoeveel reacties je gaat krijgen. Of de paarden en advertentie de voor jou juiste mensen aantrekken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:24

Nou ja er wordt L niveau gevraagd, dat is nou nog niet echt een pro natuurlijk. Ik gok dat ts voornamelijk iemand zoekt die zelfstandig een beetje rond kan sturen. Persoonlijk zegt wedstrijdniveau me niet echt iets. Wél of men vriendelijk rijdt en eerlijk is. Liever dan een lagere bijdrage en wekelijks les en iemand die bereid is om te leren en investeren. Ik zou gewoon een advertentie maken en bij de juiste klik daar afspraken over maken. Het moet natuurlijk wel rëel blijven. Het lijkt mij in elk geval een hele leuke kans voor iemand hoor!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:50

Je hebt twee verschillende paarden waardoor je twee keer zoveel leert.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:55

dat gaat niet helemaal op eclair ;)
een manege heeft 10x zoveel paarden, dan leer je er toch ook niet 10x zoveel als je er 3x per week zou rijden?

bovendien zijn het geen leerpaarden, ze vraagt van de ruiters dat ze eigenlijk op hetzelfde niveau rijden als haar paarden.. samen opleren natuurlijk, dat is onderdeel van..
maar dan leren de paarden dus als alles goed gaat net zoveel..

het mes snijd dus aan twee kanten in deze situatie.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:13

Vind het bedrag opzich wel redelijk. Maar zou wel het niveau als vereiste weglaten.
Ik ben zelf een ruiter die opzich best een L-proefje zou kunnen rijden maar ik heb een hekel aan wedstrijden en dus nooit wedstrijde gereden en dus ook niet het bewijs dat ik dat zou kunnen.
Iemand die correct kan rijden, bereid is om te leren en goed en voorzichtig omgaat met je spullen en je paarden lijkt me belangrijkst.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:46

elenaMM77 schreef:
dat gaat niet helemaal op eclair ;)
een manege heeft 10x zoveel paarden, dan leer je er toch ook niet 10x zoveel als je er 3x per week zou rijden?

bovendien zijn het geen leerpaarden, ze vraagt van de ruiters dat ze eigenlijk op hetzelfde niveau rijden als haar paarden.. samen opleren natuurlijk, dat is onderdeel van..
maar dan leren de paarden dus als alles goed gaat net zoveel..

het mes snijd dus aan twee kanten in deze situatie.

Nou, ik wist niet dat ik het verder moest onderbouwen, maar op de gemiddelde manege zijn de paarden hetzelfde te rijden, tenminste, dat is mijn ervaring. Als je er op een weg kon, kon je de rest ook makkelijk aan. Dit zijn twee privé paarden, en mijn ervaring is juist weer, dat deze paarden zo verschillend zijn.
En je leert ook van de paarden zelf rijden, ongeacht het niveau. Hoe los ik een probleem op? Juist gas bij of gas terug? Links of rechts? Hoog of laag? Zwart of wit? Dit verschilt ook heel erg per paard en als je er dan twee hebt :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:47

waar ik op de maneges heb gereden was juist een verscheidenheid.
aan karakters, aan issues, aan leeftijden.

soms staan paarden maar even op een manege omdat ze voor de handel zijn of voor de lease,
de ene is stijf, de ander juist schrikkerig.. een derde wind zich enorm op bij bepaalde oefeningen..

het is soms lastiger om een manegepaard echt te rijden dan een particulier paard.. hangt helemaal af wat men heeft staan en wat voor instructie er is.

maar het punt blijft, er wordt minimaal een L ruiter gezocht voor paarden die op L niveau lopen..

natuurlijk kun je leren van het paard, maar als het paard L opgeleid is, zal het paard dus ook van de ruiter leren, als het goed is. zo profiteren dus zowel bijrijder als eigenaar.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:52

Maar de spiegel is duidelijker wanneer je het paard slechts met zo min mogelijk mensen deelt. Hierdoor kun je dus ook sneller leren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:03

sneeuwpop schreef:
Maar de spiegel is duidelijker wanneer je het paard slechts met zo min mogelijk mensen deelt. Hierdoor kun je dus ook sneller leren.

absoluut is de spiegel beter, anderzijds moet je meer nadenken over wat er gaande is, welke oplossingen er mogelijk zijn en een probleem van meerdere kanten bekijken, als een paard 'gedeeld' wordt.

Sommige mensen hebben jarenlang 1 paard gereden.. En zeer zeker kunnen ze dan heel veel uit dat ene paard halen.. Dat wil echter helemaal niet zeggen dat ze op een willekeurig ander dier dan ook uit de voeten kunnen.

blijft het feit dat beiden profiteren van bijrijderschap toch?

als beiden van een situatie profiteren, dan kun je best een vergoeding vragen.. maar niet alsof er een soort dienst bewezen wordt.

Anders wordt het als er een beginnend ruitertje aan komt en op je netjes doorgereden paard mag leren rijden. Of wanneer je als L geklasseerde ruiter een Z geklasseerd paard mag gaan bijrijden..

Dan ben ik het zeker met je eens, dan leer je heel veel als je op 2 paarden mag rondrijden. die dus boven je eigen niveau lopen..

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:20

Ik begrijp dat jij het redelijk vind t om om een bijdrage te vragen. Maar als ik het goed begrijp zoek je ook een stal/rijmaatje om samen mee te rijden. Kun je dan niet beter eerst op zoek gaan naar iemand waar het mee klikt? En dan bekijken wat een redelijke bijdrage is? Bij een scholier kunnen ouders bij betalen en kun je iets meer vragen. Soort privé begeleiding idee. Een ruiter - student heeft financieel niet zo veel bij te zetten. Oudere ruiters werken en hebben of minder tijd of een kleine beurs. Anders hadden ze zelf wel een paard.
4 keer per week willen rijden, dan is het overwegen of je niet beter een eigen paard kunt kopen.
Hebben je instructeurs geen lesklantjes die klaar zijn voor overstap pony/paard, die net pech hebben gehad met hun eigen paard of die overwegen een nieuw paard te kopen en mogelijk bij jou een soort lease contract kunnen krijgen?

Wat ik wil aangeven, hoe belangrijk is die bijdrage? Voor € 150 euro per maand hoef ik geen vervelend mens op stal met wie het absoluut niet klikt. Paarden zijn hobby dus wil ik het leuk en gezellig hebben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 08:35

elenaMM77 schreef:
sneeuwpop schreef:

absoluut is de spiegel beter, anderzijds moet je meer nadenken over wat er gaande is, welke oplossingen er mogelijk zijn en een probleem van meerdere kanten bekijken, als een paard 'gedeeld' wordt.

Sommige mensen hebben jarenlang 1 paard gereden.. En zeer zeker kunnen ze dan heel veel uit dat ene paard halen.. Dat wil echter helemaal niet zeggen dat ze op een willekeurig ander dier dan ook uit de voeten kunnen.

blijft het feit dat beiden profiteren van bijrijderschap toch?

als beiden van een situatie profiteren, dan kun je best een vergoeding vragen.. maar niet alsof er een soort dienst bewezen wordt.

Anders wordt het als er een beginnend ruitertje aan komt en op je netjes doorgereden paard mag leren rijden. Of wanneer je als L geklasseerde ruiter een Z geklasseerd paard mag gaan bijrijden..

Dan ben ik het zeker met je eens, dan leer je heel veel als je op 2 paarden mag rondrijden. die dus boven je eigen niveau lopen..

Meerdere paarden rijden is natuurlijk het beste. Maar dan voor de spiegel ook met zo min mogeljk andere ruiters.
Zeker ruinen kunnen een heleboel accepteren, terwijl merries vaak veel sneller heftig reageren op (onbewust) verkeerde (tegenstrijdige) hulpen.
Maar ook een flegmatiek paard of een sensiebel paard is een heel groot verschil.

Echter op de manege zie je dat paarden toch wel vaak lichamelijke problemen hebben of door al die verschillende ruiters, doof worden op je hulpen.
Het is dan moeilijken om te leren of je hulp goed is, maar gewoon niet door komt, of dat de hulp verkeerd is en het paard het om die reden niet doet.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:36

TS, ben benieuwd of je leuke reacties op je advertenties hebt gehad?

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 09:38

Ja heel veel leuke! Ik heb hem ook op facebook gezet bij mij in de buurt en mijn inbox stroomt vol. Ik kan heb 3 potentiele bijrijders gevonden. Vanaf volgende week heb ik afspraken staan om te kijken of de klik er is tussen ons zelf.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:19

hmm. Ik ben denk ik heel old skool, maar jij hebt zelf minder tijd waardoor je je paarden eigenlijk tekort doet. Je wilt ze wel houden neem ik aan, en daarom zoek je iemand die mee wil betalen in de kosten en in ruil daarvoor mag zij erop rijden en mee trainen. Best raar, zeker als je paarden aan huis staan, dan kost het onderhoud vrijwel niks. 60 euro per 3 maand bekappen en hooi (misschien wat brokken). maar jij houdt de regie, kortom, iemand gaat meebetalen en mag rijden etc, maar het eigenaarschap ligt nogsteeds in jouw handen en als jij iemand zat bent kun je haar gewoon verbieden de paarden te zien.

Ik zeg niet dat je dat zal doen maar je hebt wel alle touwtjes in handen. ik zou dus niks betalen voor het bijrijden van een paard voor een ander. Ik zou best klusjes willen doen en zo nu en dan wat nieuwe spulletjes kopen omdat ik dat leuk vind, maar verder niet.

en verplicht lessen zou voor mij wss ook niet werken. Heb een hekel aan rijles en ik heb best wel een eigen visie ontwikkeld op rijden (vooral op stem en kleine hulpen) en het blijkt bij mij in de buurt erg moeilijk om n instructeur te vinden die daarbij aansluit.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:59

RoyceMack schreef:
hmm. Ik ben denk ik heel old skool, maar jij hebt zelf minder tijd waardoor je je paarden eigenlijk tekort doet. Je wilt ze wel houden neem ik aan, en daarom zoek je iemand die mee wil betalen in de kosten en in ruil daarvoor mag zij erop rijden en mee trainen. Best raar, zeker als je paarden aan huis staan, dan kost het onderhoud vrijwel niks. 60 euro per 3 maand bekappen en hooi (misschien wat brokken). maar jij houdt de regie, kortom, iemand gaat meebetalen en mag rijden etc, maar het eigenaarschap ligt nogsteeds in jouw handen en als jij iemand zat bent kun je haar gewoon verbieden de paarden te zien.

Ik zeg niet dat je dat zal doen maar je hebt wel alle touwtjes in handen. ik zou dus niks betalen voor het bijrijden van een paard voor een ander. Ik zou best klusjes willen doen en zo nu en dan wat nieuwe spulletjes kopen omdat ik dat leuk vind, maar verder niet.

en verplicht lessen zou voor mij wss ook niet werken. Heb een hekel aan rijles en ik heb best wel een eigen visie ontwikkeld op rijden (vooral op stem en kleine hulpen) en het blijkt bij mij in de buurt erg moeilijk om n instructeur te vinden die daarbij aansluit.

Ook aan huis zijn de kosten echt wel meer dan jij noemt? Hoefsmid is bij mij voor 1 paard 60 euro per 7 weken overigens en dan is zij alleen vóór beslagen, verzekering, osteo, onderhoud aan stallen, bak, land, paddocks, bodembedekking en dergelijke? Als eigenaar loop je ook de risico's door het uit handen geven van jouw (sport)paard.
Jij denkt wel heel erg makkelijk.
Gelukkig heeft ts genoeg reacties van mensen die het geen probleem vinden om bij te dragen aan een klein deel van de kosten en daarvoor heel veel vrijheid en een leuke leerpaard ter beschikking te krijgen.

Fijn TS dat je kan kiezen en kijken waarmee het het beste klikt!

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 19:00

Ja heel veel leuke! Ik heb hem ook op facebook gezet bij mij in de buurt en mijn inbox stroomt vol. Ik kan heb 3 potentiele bijrijders gevonden. Vanaf volgende week heb ik afspraken staan om te kijken of de klik er is tussen ons zelf.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 19:12

Was het maar die €60 die genoemd werd! Je vergeer echter heel wat dingen. en daarbij gebruik ik grond van mijn ouders waar ook agrarische inkomsten uitgehaald konden worden lees: inkomstenderving voor mijn ouders. Gas water licht, er is hypotheek betaald voor de schuur ruimte etc. En dan nog kosten puur voor het paard, trailer verzekering ed.

Tuurlijk ik ben het met een aantal van jullie eens dat ik 2 paarden heb en daar niet voldoende tijd voor heb, ik kan er ook 1 verkopen. maar dan staat ze alleen en zal ik tegen betaling een stal moeten verhuren