Betalen of betaald krijgen?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
churity
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 00:15

Tigra_ schreef:
Een bijrijder betalen zie ik mezelf niet doen. Niet eens als ze het paard zouden verbeteren. Als dat voor mij verder geen meerwaarde heeft zie ik niet in waarom ik daarvoor zou moeten betalen. Als ik besluit dat het paard echt getraind moet worden of verbeterd dan ga ik naar een trainer. Waarbij je toch een zekere garantie hebt dat het paard daadwerkelijk verbeterd.
Daarnaast ben ik er behoorlijk van overtuigd dat juist die ruiter die je paard echt iets kan bijbrengen veelal niet echt op zoek zijn, die rijden zichzelf al in de kijker en zullen wel iets aangeboden krijgen.

Zelf heb ik alleen verzorgpaarden gehad dus wel rijden maar niet als hoofdzaak en daar heb ik nooit voor betaald. Maar daarvoor help ik ook met allerlei andere dingen die gedaan moeten worden.
Maar mocht ik geen eigen paard meer hebben zou ik best een leuk bijrijdpaard willen met leuke accommodatie en goede afspraken tegen betaling. Hoe hoog ik daarmee zou gaan hangt af van heel veel dingen. Maar dat "gemak" lijkt me ook wel wat.


Ik snap dat je een bijrijder niet zal betalen, ik zou zelf ook niet zomaar een bijrijder gaan betalen. Maar ik zou ook niet zomaar gaan betalen voor een bijrijdpaard, je moet maar willen betalen voor een paard waar je veel tijd in wilt steken en elke keer voor op en neer wilt gaan om te verzorgen, ik ben wel van mening dat als je de nodige klusjes doet en een paard op conditie houdt en gewoon aan de regels en afspraken houdt dat je dan geen bijdrage hoeft te betalen, dat vindt ik het meer iets waar de eigenaar van profiteerd. Maar dat ligt er natuurlijk volkomen aan de bijrijder en eigenaar zelf en in hoeverre de bijrijder zich wil inzetten.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:18

Ik heb tot nu toe nog geen competente bijrijder gevonden.
Enkel vleesvervoer die doelloos een rondje door het bos willen slenteren op een bomproef paard.
Die mogen mooi betalen.

Uiteindelijk heb ik er dan gewoon geen aangezien het dier echt niet slechter wordt van een extra dagje vrij.
Zo'n slenteraar zou ik hooguit overwegen als zakcentje voor de hoefsmid in krappe tijden.

churity
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 00:25

Sizzle schreef:
Ik heb tot nu toe nog geen competente bijrijder gevonden.
Enkel vleesvervoer die doelloos een rondje door het bos willen slenteren op een bomproef paard.
Die mogen mooi betalen.


Tja, die heb je er ook bij zitten. Of ze zijn bereid om te betalen maar kunnen bijna tot niet fatsoenlijk rijden of het zijn van die "knipper licht" bijrijders, of je hebt gewoon een fatsoenlijke bijrijder die zich aan de afspraken houdt en ook echt om het belang van het paard denkt. En dan nog niet over de penny meisjes te spreken :') Hopelijk vind je een goeie bijrijder die ook daadwerkelijk om het paard geeft.

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:28

Ik ben nog van de generatie : 4 boxen uitmesten en dan mag je mijn paard uitstappen.
Menn wat was ik toch trots dat ik dan op zo mooi groot particulier paard mocht stappen.

Toen ik zelf mijn paard kreeg heb ik nooit een verzorger gehad. Mijn vriendinnen reden als ik niet kon.

Nadat mijn paard overleed heb ik op stal voor de eigenaar een paard opgepakt ingereden en voorgebracht voor de keuring.
Daar werd niet voor betaald en heb er van genoten.

Toen kwam er een baby... Tijdens mijn zwangerschap ging ik al opzoek naar een verzorgpewrd omdat ik het zo mistte. Via bokt kwam ik bij een
Super leuke andalusier terecht. Menn wat had ik er zin in. Maar eenmaal bevallen lag het toch allemaal anders.
Ik kon gewoon mijn tijd niet verdelen tussen werk baby en nog wat voormijzelf doen.
De eigenaar van de Spaanse was super relaxed. Hoefde geen bijdrage te betalen en toen ik aangaf te twijfelen of ik het allemaal wel.ging redden was ze super flexibel.
Maar ik hou niet van half werk en heb toen besloten er mee te stoppen.

Na een paar maanden een nieuwe poging gewaagd en okk dit paard was kosteloos. Hierbij was mijn bijdrage dan okk gericht op verbetering en dus een win win situatie.
Helaas keken we beide anders tegen dingen aan en is de samenwerking in overleg gestopt.

Ik hd het opgegeven en naast mij neergelegd.

En toen kwam het lot uit de loterij... praktisch achter mijn huis, dier is verkeersmak en ook in de bak lekker te sturen.

Ik rijd haar nu 2 x per week en betaal een bijdrage van 75 euro.
Met liefde... ik weet immers Hoe duur de hobby is en ik heb er echt
Een leuk paard aan.
Ook de eigenaar klikt het heel leuk mee.

Ik vind een bijdrage in deze tijd ook echt niet raar.

Overigens heb ik wel eens een advertentie gehad voor mijn eigen paard en Kreeg dan direct de vraag.. mag ik met hem startten...
Dat was bij mij nooit in mij opgekomen vroeger

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:15

Een bijrijder die jij als eigenaar betaalt heet geen bijrijder, dat heet een trainer. En die huur je meestal maar voor een beperkte tijd in, en met een bepaald doel voor ogen.

Omgekeerd vind ik het onzinnig een bijrijder te laten betalen. Die betaalt 'in natura' door je paard beweging te geven/te helpen met klusjes als dat zo uitkomt.
Ook zonder een 'zakelijke/betaalde overeenkomst' gaat een bijrijder een bepaalde verplichting aan. Vrijwillig/gratis is niet hetzelfde als vrijblijvend/alleen bij mooi weer.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:21

Ik kruip niet gratis op andermans knol. :D
Zit bij mij wel zo dat ze meestal mij vragen omdat ze er zelf hun nek niet mee willen breken. :+

Ik heb een bijrijder gehad. Zij moest niet betalen en heeft uiteindelijk het paard dat ze reed mee naar huis gekregen zelfs. :+ Ze hielp uit zichzelf mee met voeren en hooi geven en dat vond ik heel fijn maar dat moest ze niet van mij. Mijn paarden, mijn verantwoordelijkheid. Het enige wat zij "moest" was als we samen afspraken laten weten als ze het niet redde en goed zijn voor de merrie. :)
Als ik naar het ziekenhuis moest en zij kwam rijden, dan kreeg ik vaak een sms'je dat ze al gevoerd waren en water hadden. :+: Ik vind het onzin om een bijrijder te laten betalen.

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:27

Sizzle schreef:
Er zijn zat bijrijders die in feite gewoon een paard lenen voor een buitenrit 1/2x per week en verder eigenlijk niet echt nuttig zijn.
Dat is in feite niets anders dan een manege paard huren. Dus daar mag best voor betaald worden.

Dit dus
Als ik voor mijn pony een bijrijder zoek dan hoeft diegene niks aan klusjes te doen . Heeft een binnenbak, 2 buiten bakken en een spring wei voor zich. Direct in her bos dus alle luxe. tuig etc heb ik en onderhoud ik dus daar kan best voor betaald worden

Sunshinee
Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-11-09

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:42

Ik ben het er mee eens als meiden een bijdrage moeten betalen als ze 2 of 3x in de week komen om te rijden.

Als je dagelijks komt en ook de stallen mest,voert etc vind ik dat een win win situatie en vind ik niet dat een bijrijder hoeft te betalen.

Als je een paard traint, uitbrengt en binnen zeer korte tijd hoger opleidt, vind ik dat de bijrijder/trainer betaald moet worden.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:51

Elin_ schreef:
Dit dus
Als ik voor mijn pony een bijrijder zoek dan hoeft diegene niks aan klusjes te doen . Heeft een binnenbak, 2 buiten bakken en een spring wei voor zich. Direct in her bos dus alle luxe. tuig etc heb ik en onderhoud ik dus daar kan best voor betaald worden

Als jij nu geen bijrijder hebt, heb je die kosten toch ook? Als jij een bijrijder zoekt voor je paard, is dat dan toch ook in jouw voordeel, dat je paard aandacht/beweging krijgt, zonder dat dat jou tijd en energie kost?

Ik zie het zelf zo: mijn paarden, mijn verantwoording. Ik beslis op welke stal met welke faciliteiten ik sta en weet dat daar een beoaald kostenplaatje bij hoort. Om dat door te berekenen aan de bijrijder die je zelf zoekt (om welke reden dan ook) vind ik raar.

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:54

Op het moment dat je zegt: een bijrijder hoeft hier niets te doen, ik bied in feite betaalde buitenritten aan, dan bied je ook echt betaalde buitenritten aan. Dan heb je geen bijrijder(s). En daar zitten dus ook fiscale, juridische en verzekeringshaken en ogen aan...
Verzekeringspersoon na een ongeval: "Oh, u vroeg geld voor het gebruik van uw paard? Heeft u een bedrijfsaansprakelijksverzekering?"

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:57

Het voordeel van die extra doelloze beweging is voor mij eigenlijk verwaarloosbaar.
Het paard vind een extra buitenritje best leuk en ik gun het een ander, maar op die manier zeker niet gratis.
Dat zijn gewoon de mensen die proberen kosten te sparen op een manege.

Als ik op iemand kan rekenen als ik ziek ben of op vakantie ben en diegene ook gaat stappen bij langdurige blessures etc.
Dan hoef ik echt geen geld.
Maar helaas vind ik enkel de eerste groep.

Ibbel, zo snel ben je nu ook weer niet een bedrijf. Als jij de benzine betaald als je een auto leent is diegene ook niet meteen een verhuur bedrijf.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 01-11-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:58

Zelf zou ik nooit betalen voor een bijrijdpaard. Simpel omdat ik een eigen paard heb.

Echter. Hoe hypocriet dat het ook klinkt.
Mijn bijrijders betalen mij wel een bijdrage.
Maar ze betalen niet voor het paard, maar voor de les die ze krijgen. Ik sta 3x per week soms 4x pw. Les te geven. Ik doe dat niet voor niks.

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:10

Sizzle schreef:
Ibbel, zo snel ben je nu ook weer niet een bedrijf. Als jij de benzine betaald als je een auto leent is diegene ook niet meteen een verhuur bedrijf.

Nee, maar als je er 25 euro vergoeding bovenop legt wel.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:12

Ook dan ben je niet zomaar een bedrijf.

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:20

Zeg ik ook niet, maar voor de verzekering ben je dan geen particulier meer. En voor de wet moet je - bij vervoer - over de juiste papieren beschikken.
Zolang er niets gebeurt, en zolang, áls er wat gebeurt, iedereen z'n mond houdt, is er niets aan de hand. Maar er zál maar wat gebeuren en je 'klant' zal maar moeilijk doen. Dan heb je toch echt een probleem. Ook al doe je het maar één keer in het jaar.

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:22

Marije_jiplover schreef:
Elin_ schreef:
Dit dus
Als ik voor mijn pony een bijrijder zoek dan hoeft diegene niks aan klusjes te doen . Heeft een binnenbak, 2 buiten bakken en een spring wei voor zich. Direct in her bos dus alle luxe. tuig etc heb ik en onderhoud ik dus daar kan best voor betaald worden

Als jij nu geen bijrijder hebt, heb je die kosten toch ook? Als jij een bijrijder zoekt voor je paard, is dat dan toch ook in jouw voordeel, dat je paard aandacht/beweging krijgt, zonder dat dat jou tijd en energie kost?

Ik zie het zelf zo: mijn paarden, mijn verantwoording. Ik beslis op welke stal met welke faciliteiten ik sta en weet dat daar een beoaald kostenplaatje bij hoort. Om dat door te berekenen aan de bijrijder die je zelf zoekt (om welke reden dan ook) vind ik raar.

Nee ik heb wel de tijd energie. Ik zou dus ook nooit een bijrijder zoeken. Enige reden wanneer dit zou zijn is om iemand anders het plezier ook te gunnen
Daarom vind ik dat er best betaalt kan worden. Ipv een huurpaard op de manege aan te bieden, elke keer een andere etc bied ik dan een pony aan om een band mee op te bouwen, kansen om te leren etc

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:31

Maar Ibbel verzekeringstechnisch is het echt niet zo gecompliceerd, ik heb me in het begin direct geïnformeerd bij mijn verzekering als bij de politie. 'Iemand gaat mijn paard twee keer per week huren, hoe verzeker ik dit?' Antwoord volgde; ik als eigenaar dien te beschikken over een aansprakelijkheidsverzekering, die gaat in mijn geval t/m 1 miljoen. Mijn bijrijdster hoort voor haar eigen gemoedsrust een verzekering te hebben die schade aan mijn paard verzekerd. Moeilijker dan dat is het niet, niks bedrijf hebben, wat een onzin.

Whizz
Berichten: 1080
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:34

Nee ik heb wel de tijd energie. Ik zou dus ook nooit een bijrijder zoeken. Enige reden wanneer dit zou zijn is om iemand anders het plezier ook te gunnen
Daarom vind ik dat er best betaalt kan worden. Ipv een huurpaard op de manege aan te bieden, elke keer een andere etc bied ik dan een pony aan om een band mee op te bouwen, kansen om te leren etc[/quote]

Precies dit is waarom ik bijrijd. Ik vind een eigen paard teveel tijd en geld kosten. Ik wil geen manegepaard huren waarop iedereen rondhobbelt, ik wil een band opbouwen fijn rijden en tutten. Daar wil ik best voor betalen, na al deze jaren bijrijden wel kan zeggen dat het wandelen na blessures en daar dan voor betalen.... Daar ben ik mee gestopt. Ik kom, verzorg, mest uit, wandel, ook als het twee keer per dag 5 minuten is, maar daarvoor ook betalen? Dat doe ik niet meer.

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:37

Whizz schreef:
Nee ik heb wel de tijd energie. Ik zou dus ook nooit een bijrijder zoeken. Enige reden wanneer dit zou zijn is om iemand anders het plezier ook te gunnen
Daarom vind ik dat er best betaalt kan worden. Ipv een huurpaard op de manege aan te bieden, elke keer een andere etc bied ik dan een pony aan om een band mee op te bouwen, kansen om te leren etc


Precies dit is waarom ik bijrijd. Ik vind een eigen paard teveel tijd en geld kosten. Ik wil geen manegepaard huren waarop iedereen rondhobbelt, ik wil een band opbouwen fijn rijden en tutten. Daar wil ik best voor betalen, na al deze jaren bijrijden wel kan zeggen dat het wandelen na blessures en daar dan voor betalen.... Daar ben ik mee gestopt. Ik kom, verzorg, mest uit, wandel, ook als het twee keer per dag 5 minuten is, maar daarvoor ook betalen? Dat doe ik niet meer.[/quote]

Daar zou ik dan ook een aparte regeling voor treffen . die van mij heeft zich verstapt dus ik heb er nu ook al 3 weken niet opgezeten, ik begin waarschijnlijk over een week weer. Dat zou dus een maand zijn, als ik nu een bijrijder had had ze deze maand dus ook niet hoeven betalen.
Je hebt gewoon een huurpony (geen klusjes wel rijden) maar net wat leuker dan bij de manege

Dees

Berichten: 18973
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:40

Ik heb hier een driejarige staan die eigenlijk de sport in zou moeten. Maar ik wil zelf geen wedstrijden meer rijden.

Een positief ingestelde meid die aan het begin van haar sportcarrière staat maar wel talent heeft en les gaat nemen, zou er gratis mee mogen gaan rijden.
Maar liever heb ik een dame die zelf al behoorlijk op niveau heeft gereden en nog een keer met een jonkie wil beginnen. Daar zou ik dan ook nog wel geld voor over hebben.

Ik heb geen paard in pension staan dus kan ze redelijk voor kostprijs houden. Misschien zou ik er iets anders in staan als ik maandelijks 350 euro per paard aan stalling moest betalen en dat behoorlijk op mijn budget zou drukken. Voor sommigen is het toelaten van betalende bijrijders dan een goede oplossing. Dan maar hobbelen tegen betaling.
In mijn regio is bijna in iedere straat wel een gratis verzorgpaard te vinden en de duurste pensionstallingen hier kosten nog steeds geen 350 euro. Logisch dat bijrijders in mijn regio niet gaan betalen voor het bijrijden.

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:49

Ik betaal niets

Begon met paard 1 die al z2 was en met mij weer van t l1 tot t z2 is gereden en ik dus enorm veel van heb geleerd toen paard 2 die ik van groen naar t z1 startgerechtigd heb gereden.
Ik help met met voorkomnde klusjes en krijg regelmatig gratis les

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:00

Ik zat in een luxe positie, werd als recreatie ruitertje van de manege betaald voor het verzorgen van 3 paarden :+
Ging dan wel 4 dagen in de week 3 stallen uitmesten en 3 paarden voeren. Het andere meisje kwam dan de rest van de dagen. Mocht gratis rijden en het als mijn eigen paarden beschouwen. Kreeg geen afgesproken bedrag, denk zo'n €150 op jaarbasis, toch lekker voor een 15jarige! :D

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:13

Marije_jiplover schreef:
Elin_ schreef:
Dit dus
Als ik voor mijn pony een bijrijder zoek dan hoeft diegene niks aan klusjes te doen . Heeft een binnenbak, 2 buiten bakken en een spring wei voor zich. Direct in her bos dus alle luxe. tuig etc heb ik en onderhoud ik dus daar kan best voor betaald worden

Als jij nu geen bijrijder hebt, heb je die kosten toch ook? Als jij een bijrijder zoekt voor je paard, is dat dan toch ook in jouw voordeel, dat je paard aandacht/beweging krijgt, zonder dat dat jou tijd en energie kost?

Ik zie het zelf zo: mijn paarden, mijn verantwoording. Ik beslis op welke stal met welke faciliteiten ik sta en weet dat daar een beoaald kostenplaatje bij hoort. Om dat door te berekenen aan de bijrijder die je zelf zoekt (om welke reden dan ook) vind ik raar.


Het is maar net hoe je het bekijkt want op zich is het voor het paard ook niet erg als die wat meer rust heeft. Denk niet dat een paard het erg vind als die 1 of 2 dagen in de week minder aandacht krijgt zolang die maar z'n eten, drinken, vrije beweging heeft. Dus ja ik zie het meer dat de bijrijder/verzorger er meer voordeel aan heeft dan het paard of eigenaar/bijrijder. Tenzij er ook die dag uitgemest/gevoerd moet worden en het dus noodzaak is voor de dagelijkse behoefte van het paard. Dan wordt het voor mij anders.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:43

Wegens jong paard en afscheid rijpaard was ik even rijpaardloos. Kreeg toen een merrie te rijden van iemand, met als afspraak dat zij de kosten voor het paard draagt (smid, entingen, tandarts) en ik voor het rijden. Les, startkaart en concoursen betaal ik dus zelf. Elke week mest ik een paar keer de drie Boxen, puur omdat ik dat ook gewend ben. Ik vind dit een prima regeling: ik heb een elite merrie order mijn kont, waarvan ik normaal de staart niet eens kan betalen, eigenaresse iemand die haar paard traint en uitbrengt. Zij rijd zelf niet op dit paard, geen klik mee.

Edit; heb zelf auto en trailer, alle tuigage, dus standaard verzorgster ben ik niet denk ik 8-)

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:03

Viennanova schreef:
Wegens jong paard en afscheid rijpaard was ik even rijpaardloos. Kreeg toen een merrie te rijden van iemand, met als afspraak dat zij de kosten voor het paard draagt (smid, entingen, tandarts) en ik voor het rijden. Les, startkaart en concoursen betaal ik dus zelf. Elke week mest ik een paar keer de drie Boxen, puur omdat ik dat ook gewend ben. Ik vind dit een prima regeling: ik heb een elite merrie order mijn kont, waarvan ik normaal de staart niet eens kan betalen, eigenaresse iemand die haar paard traint en uitbrengt. Zij rijd zelf niet op dit paard, geen klik mee.

Edit; heb zelf auto en trailer, alle tuigage, dus standaard verzorgster ben ik niet denk ik 8-)

Noemde ik je ergens een standaard verzorgster? nee toch? (tenminste dat is niet mijn intentie geweest)
Ik heb alleen liever enkel mijn eigen tuigage op mijn pony, dus een echte extra zou het niet zijn. Enkel het feit dat je je zelf kan verplaatsen met mijn pony zou een voordeel zijn, maar (op wedstrijden na) heb je hier alles dichtbij dus is dat nog niet eens nodig. En natuurlijk dat er niet gemest etc hoeft te worden.