Aantal vragen over bijrijder, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:54

Als ze niet eens een uurtje vrij kan maken voor een gesprek zou ik echt afhaken.Je bent straks een veredelde kinderoppas.
Aardige mensen of niet,niemand kan van jouw verwachten dat je je pony uitleent en daar nog een hoop extra werk en verantwoording bij krijgt.

Zou een ultimatum stellen,een afspraak ergens deze week onder 4 ogen en anders zou ik op zoek gaan naar iemand anders.
Denk dat dit een redelijk ultimatum is,je moet ergens in een week tijd wel een plekje kunnen vinden qua tijd.Anders ben je zo een maand verder en is er nog niets gebeurd.Kun je wellicht een ander kindje blij maken die er wel gebruik van kan maken.

Gydja

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 18:25

Ja ik ben dus ook bang om de speciale gratis kinderoppas te worden.

Ik heb trouwens een appje de deur uit gedaan met de vraag of ze nog tijd hebben om te rijden en zo niet dat ik dan liever een ander zoek.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:28

Gelijk heb je hoor...kan ze meteen zonder moeilijke excuses afhaken .Iedereen min of meer tevreden ;)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 18:57

Ik heb al bericht terug :)
Ze proberen dit weekend te gaan rijden en anders woensdag. Waarschijnlijk vanaf volgende week elke week woensdag. Ik heb aangegeven dat ik dit wel erg fijn zou vinden en mocht het niet lukken dat ze dit ook aangeven dat ik dan alsnog op zoek kan gaan naar een ander.

Ik zit er nu nog over te denken om er een extra iemand bij te nemen zodat de pony meer beweging en aandacht krijgt dan 1 a 2x in de week.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 05:28

+:)+ Ook een optie maar maak wel duidelijke regels zodat je geen gezeur krijgt en meteen de klussenlijst verdelen ;)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:38

Ik vind dat je absoluut eisen mag stellen! Dat meisje geniet van je pony, dan mag je echt wel verwachten dat zij en de moeder netjes volgens jou regels met de spullen omgaan.

Misschien moet je in het vervolg van te voren wat duidelijker zijn over wat je nou eigenlijk van een bijrijdstertje verwacht, dus wat betreft de beweging en het omgaan met spullen. :) Daar moet je echt niet te bescheiden over doen. ;)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 20:23

Vanmiddag samen gereden en na de tijd gevraagd of ze nog even na de tijd kwamen koffie drinken. In het begin was het wel lastig en het liefst wou ze voor het rijden het meisje bij me laten dan kon ze zelf nog even naar huis want ze had last van hoofdpijn. Nou ik heb aangegeven dat ik het wel fijn vond dat ze na zo'n lange tijd rijden wel zelf nog mee ging zeker omdat we een flink stuk langs de straat moesten voor de route die ik heb uitgekozen. Dus de moeder heeft de hele weg mee gefietst. Na de tijd aangegeven hoe het tuig terug gehangen moest worden, beugels op steken. Het hoofdstel was al weg gehangen en ik vroeg of het bit wel was afgespoeld maar nee dat was niet zo. Dus aangegeven dat die wel even schoon gemaakt moest worden. En na de tijd is ze gelukkig ook nog binnen geweest.

Binnen er over gehad dat ze wel minimaal 1x in de week moesten rijden. De moeder gaf aan dat dat wel lastig was en dat door haar nieuwe baan het niet op deze manier in de planning zat. Kijk ik snap heel goed als je het druk hebt thuis maar als je het niet aan kunt neem dan geen verzorg pony. In dit geval kijken we het nog een maand aan en als het deze maand niet wat word dan ga ik opzoek naar een ander. Ik wil sowieso opzoek gaan naar iemand voor er bij. Ook heb ik aangegeven dat ik het fijn zou vinden als ze eens het zadel wilden invetten, land uitmesten of voeren. Dat wilde ze wel doen maar ze wisten niet hoe het moest. Het was toch wel lastig want een zadel invetten was toch wel erg moeilijk net als drollen scheppen. Nja zien we dan wel weer. Ben bereid om best dingen uit te leggen maar het moet uiteindelijk wel gebeuren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 05:18

Ik denk dat je er heel goed aan doet om een ander erbij te zoeken,ik denk niet dat je deze verzorger na een maand nog hebt.
Ze heeft het gewoon te druk,is niet erg maar paarden kosten nu eenmaal tijd en de verzorging ook,bolletjes wippen is ook geen hogere wiskunde.Ik denk dat mams er verstandig aan doet om haar dochtertje wat anders te laten doen waar minder tijd voor haar inzit.
Je kunt jezelf immers niet in 2en delen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 06:14

Ik heb zondag een gesprek bij mij thuis gehad na het rijden en dat is helemaal verkeerd gevallen. Al heeft ze dat pas 3 dagen later via de app gestuurd...Het is bij die moeder helemaal verkeerd geschoten dat ik had gezegd dat ze wel gratis reden en dat er wel iets voor mocht gebeuren. Want hun zagen het zo dat ze me al een dienst bewezen door het rijden van de pony. Natuurlijk is dat ook zo maar dan moet er wel gereden worden. Kwamen ze nou elke week een paar keer dan haf ik denk ik ook niet moeite gehad dat ze geen kleine klusjes deden. Ze voelde zich door mij voor het blok gezet en op haar vingers getikt waar haar kind bij was. Daarbij vond ze dat ze een goede reden had om weg te blijven want ze gaf het netjes aan. Dat is ook zo maar daarmee word de pony niet gereden.

Nou ja wat ik dus wilde voorkomen is dus juist wel gebeurd. Ik ga nu dus opzoek naar een ander.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 06:42

Welkom in bijrijdersland, trek je er niets van aan.Dat zijn gewoon mensen die voor een duppie op de eerste rang willen zitten.

Nu gelijk vanaf het begin duidelijk maken wat de eisen zijn en er ook niet vanaf wijken.
Dus minimaal 1 a 2 x rijden per week.
Op de dagen dat ze aanwezig is, drollen wippen.
1 x per .......zadel en hoofdstel schoonmaken en invetten.
Tuig schoon en netjes achterlaten na gebruik.

Ook zou ik er nog bij zeggen, wanneer iets bij verkeerd gebuik kapot gaat, zij voor de kosten staan.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 06:58

myk_en_shant schreef:
Welkom in bijrijdersland, trek je er niets van aan.Dat zijn gewoon mensen die voor een duppie op de eerste rang willen zitten.

Nu gelijk vanaf het begin duidelijk maken wat de eisen zijn en er ook niet vanaf wijken.
Dus minimaal 1 a 2 x rijden per week.
Op de dagen dat ze aanwezig is, drollen wippen.
1 x per .......zadel en hoofdstel schoonmaken en invetten.
Tuig schoon en netjes achterlaten na gebruik.

Ook zou ik er nog bij zeggen, wanneer iets bij verkeerd gebuik kapot gaat, zij voor de kosten staan.

Bedankt voor de tips! :))

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:25

Echt heel jammer dat je nu je bijrijdertje kwijt bent en je zo'n reactie krijgt.
Maar ik denk dat je je er niks van aan hoeft te trekken. Jij hebt ze hartstikke netjes (en zachtjes) verteld wat je verwacht en als dat alleen rijden en spullen netjes terug leggen is, is dat echt niet veel.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:54

Graag gedaan, helaas net iets te vaak met dit bijltje gehakt en echt serieus er waren mensen erbij die dachten dat ze MIJ een dienst deden, dat ze dus NIETS hoeven te doen naast het rijden. Nou dan kwamen ze echt van een koude Kermis thuis, voort wat hoort wat, geven en nemen is nog de werkelijkheid.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 09:38

Ik heb een briefje aan het hek geplakt, op bokt een advertentie geplaatst en nu ook op Facebook. Ik heb vrij snel een reactie gekregen via Facebook. Een moeder van een meisje van 8 die wel wat ervaring heeft maar niet echt veel omdat ze geen lessen kunnen betalen. Ze moeten wel 17 km rijden om bij de pony te komen. Ze komen uit het zelfde dorp als dat andere meisje. Aan de ene kant wil ik eigenlijk dat ze wat dichterbij zitten dat het geen probleem moet zijn kwa reistijd/gedoe om bij de pony te komen. Maar aan de andere kant, als hun wel netjes elke week komen is er niets aan de hand. En er is enige ervaring vereist bij de pony. Het blijft een eigenwijze shet. Waarvan ik nu begrijp dat ze niet heel veel ervaring heeft.

Wat zouden jullie bij zo iets doen? Langs laten komen om te kijken of het klikt? Of nog even afwachten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:54

Ik snap dat je door slechte ervaringen voorzichtig bent geworden maar het zou zonde zijn als deze, misschien erg fijne, mensen het slachtoffer worden daarvan natuurlijk. Wel zou ik vooraf heel duidelijk zijn met wat je bedoeling is en erg assertief zijn in het eerste gesprek. Dan weten ze waar ze aan toe zijn toch? Maak duidelijk dat jij hun een gunst verleent en niet omgedraaid, dat 1x per week minimum is, klusjes verplicht zijn en dat kapotte spullen voor hun rekening zijn. Ik zou zelfs overwegen het op papier te zetten en een krabbel te vragen. Das pittig maar wel duidelijk en iemand die echt serieus is zal daar geen moeite mee hebben. Mensen die je daarmee afschrikt kun je goed missen gok ik zo.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 10:00

troi schreef:
Ik snap dat je door slechte ervaringen voorzichtig bent geworden maar het zou zonde zijn als deze, misschien erg fijne, mensen het slachtoffer worden daarvan natuurlijk. Wel zou ik vooraf heel duidelijk zijn met wat je bedoeling is en erg assertief zijn in het eerste gesprek. Dan weten ze waar ze aan toe zijn toch? Maak duidelijk dat jij hun een gunst verleent en niet omgedraaid, dat 1x per week minimum is, klusjes verplicht zijn en dat kapotte spullen voor hun rekening zijn. Ik zou zelfs overwegen het op papier te zetten en een krabbel te vragen. Das pittig maar wel duidelijk en iemand die echt serieus is zal daar geen moeite mee hebben. Mensen die je daarmee afschrikt kun je goed missen gok ik zo.

De advertentie staat nog maar net op Facebook. Vandaar dat ik wat afwachtend ben. Misschien komt er een ander die me meer aanspreekt of dichter in de buurt woont.

Verder bedankt voor de tips :j Op papier zetten vind ik net wat overdreven maar een duidelijker gesprek hebben vooraf lijkt mij wel erg belangrijk.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:36

Je kunt ze uitnodigen voor een gesprek en een proefrit,kun je even kijken of het klikt :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 11:41

Tinky12 schreef:
Je kunt ze uitnodigen voor een gesprek en een proefrit,kun je even kijken of het klikt :)

Proefrit en gesprek sowieso :j ik ga niet zomaar zeggen van ''kom maar langs''
Bij de vorige mensen leek het ook allemaal goed te gaan, genoeg tijd. De eerste weken zijn ze wel minstens 3x in de week gekomen en opeens nooit meer.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:03

Gydja schreef:
Verder bedankt voor de tips :j Op papier zetten vind ik net wat overdreven maar een duidelijker gesprek hebben vooraf lijkt mij wel erg belangrijk.

Ik ben het door meerdere ervaringen toch maar gewoon op papier gaan zetten en maak tegenwoordig een contractje waar alle gemaakte afspraken in staan. Erg duidelijk voor beide partijen en toch wel zo handig in geval van... :j
Dan doe ik een proeftijd van minstens twee weken waarin beide partijen zonder opgave van redenen van de ene dag op de andere mogen opzeggen. Pas als beide partijen akkoord zijn is de proeftijd ten einde.
Verder natuurlijk niet alleen de plichten, maar ook de rechten van de bijrijdster er in: of ze (al dan niet alleen) met de pony de straat op mogen, wat indien de pony om medische redenen niet gereden mag worden,...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:48

Gydja schreef:
Proefrit en gesprek sowieso :j ik ga niet zomaar zeggen van ''kom maar langs''
Bij de vorige mensen leek het ook allemaal goed te gaan, genoeg tijd. De eerste weken zijn ze wel minstens 3x in de week gekomen en opeens nooit meer.

Snap wel hoor...het blijft gewoon lastig.Ik heb ook veel bijrijders gehad...degene die echt super waren kochten een eigen paard of kregen een wereld aanbieding.De rest mocht zo op de mesthoop,zelfs met goede afspraken maken.
Ik vind het echt niet erg als je niet kunt maar meld het even en laat mij niet voor "Jan met de korte Achternaam"wachten.

Ik had toen een drukke baan en wrong (is dat een woord?? :P ) mij soms in allerlei bochten om op tijd op stal te komen.Daar aangekomen was diegene dus gewoon niet komen opdagen...of als ik belde,ja met een uurtje.Precies op tijd om mij net de laatste stal te zien doen.
Hou op,schei uit...ik was er helemaal klaar mee om mensen te laten rijden wanneer ze aan kwamen kakken als al het werk alweer klaar was.Had ik geen zin meer om te rijden,stond verdorie om half 5 's morgens op...en dan om als sloof een ander fijn op mijn paard te laten rijden...not!!

Heb er zelfs een gehad die verbaast stond te kijken dat "haar"paard niet gezadeld stond toen ze aankwam |o die was nog sneller het erf af dan dat ze met haar ogen kon knipperen :x

Geen zin meer in dat geneuzel,ik doe het nu zelf wanneer het mij uitkomt.

Maar goed...dat waren 18+ers...hopelijk met de kleintjes meer gelukt.Wat op papier zetten lijkt mij geen verkeerd idee.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:44

Schandalig is het...de houding en de attitude.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:00

Tinky12, Jeetje wat asociaal zeg! Ik snap niet dat je als (jong)volwassene je zo gedraagd. Waar zijn je manieren dan gebleven? |o In mijn geval ligt het eigenlijk nooit aan de kinderen daar ontbreekt het niet aan want een paard is een paard en rijden is leuk op welke pony je dan ook gaat. In elk geval meestal je hebt er wel snot apen tussen zitten maar dat is dan ook weer deels door de ouders zo gepushed. En daar kan ik niet goed tegen, dat volwassenen zich als een stel kleine kinderen gedragen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:37

Ondertussen 3 zusjes gehad maar die zijn ook weer gestopt. Niet uit onwil van de kinderen maar meer die van de moeder. Helaas had die niet zo veel zin en tijd om met de kinderen bij het paard door te brengen ze dacht namelijk dat de kinderen van 7, 10 en 12 wel allen konden. Echter had alleen de oudste genoeg ervaring om de pony zelfstandig uit de wei te halen maar kwa rijden hadden ze eigenlijk nog geen ervaring ondanks dat de oudste 2 wel op les zaten.

Ik heb net een mailtje binnen gekregen van 2 vriendinnetjes die nu ook graag de pony willen verzorgen. Ze zijn beide 10 en worden binnenkort 11. Nu heb ik niet heel veel verstand van kinderen en op welke leeftijd je wat kan toe laten :') ik denk dat dat pas bij mij komt als ik zelf kinderen heb _O- Vanaf welke leeftijd kunnen ze normaal gesproken het paard zelf uit de wei halen, vast zetten en borstelen? En vanaf welke leeftijd is het verantwoord om ze alleen op buitenrit te laten gaan? tot nu toe is er nog altijd een volwassene mee geweest. Rijden in de paddock is in de zomer ook mogelijk, nu niet want nu is het blubber bende.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:57

Denk vanaf groep 8. 11/12 jarigen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:09

De eerste keer dat mijn verzorgers kwamen hadden we een kennismaking en legde ik gelijk het hoe en wat uit. Liet zien waar en hoe harnachement opgeborgen werd, stalregels, verwachtingen en eventuele klusjes. Dit daarna samengevat in een mail voor de duidelijkheid.
Onder de 14 met begeleiding van ouders/andere volwassene.
Vanaf 14 zelfstandig met pony bezig zijn, alleen niet buiten rijden (wel in bak).
Vanaf 16 alles zelfstandig.
Hangt overig ook van de verzorgster zelf af hoe zelfstandig/verantwoordelijk ze zijn.