schrikkerig en mishandeld...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xChanelx

Re: schrikkerig en mishandeld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:55

Tof om te lezen dat je zo rustig en geduldig bezig bent.
Kriebelen kan ook werken, zeker ook op het hoofd, aan de oren enz. Contact maken zonder borstelen zeg maar.
Daarnaast zou je een keer in de bak kunnen gaan zitten, met bijv. Een longeleerlijn of een hoofdstel. Laat haa zelf beslissen of en wanneer ze naar je toe wil komen en geef haar de kans te snuffelen aan de "enge" dingen.
Daarnaast is het misschien leuk om een keer schriktraining te doen, eerst heel basic en alles zonder dwang. Als ze jou als leider/voorbeeld gaat zien, maak je heel grote stappem. Maar zorg er wel voor dat je het veilig houdt.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 11:32

Ik heb laatst een bit gekocht. Ze heeft al wel eens een bit in gehad, maar die trok ik helemaal door de mond heen. Moeten er bitschijven/bitringen om het bit?
Ze heeft dus al eens eerder een bit in gehad, ze houdt haar mond stijf dicht als ik het bit in w doen. Moet ik mn duim in haar mondhoek steken en alsnog het bit in haar mond schuiven? Of moet ik wat lekkers op het bit smeren dat ze eraan gaat likken en dan het bit in haar mond schuiven?
Nog even een foto van het bit:

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:38

hoe kun je nu een bit door de mond heen trekken?Dan moet je toch echt aan een teugel flink trekken om dat voor elkaar te krijgen?

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 11:43

geerke schreef:
hoe kun je nu een bit door de mond heen trekken?Dan moet je toch echt aan een teugel flink trekken om dat voor elkaar te krijgen?

Het bit beweegt behoorlijk veel door/in de mond. Lijkt mij niet echt fijn voor het paard. Dit gebeurt alleen al als je naar links of rechtswil. Bitringen/bitschijven voorkomen dat toch voor een deel?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:51

Dus als jij naar rechts of naar links wil trek je het bit door de mond?Heb je een neusriem?
Heb je les? :7

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 11:57

geerke schreef:
Dus als jij naar rechts of naar links wil trek je het bit door de mond?Heb je een neusriem?
Heb je les? :7

Afbeelding

Les? Zou ik les moeten krijgen in het beleren vqn dit paard?

Ze heeft nu wel bitringen, maar nog een ander bit. Dit bit gebruik ik ook voor een ander paard. Elk paard heeft wel een eigen bit nodig, toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:04

Zoals het op de foto zit zit het prima....maar hoe krijg je het dan voor elkaar het bit door de mond te trekken?
Om een paard te beleren moet je er inderdaad wat van afweten....flink wat.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 12:08

We hebben sinds kort iemand die haar beleert. Het gaat verrassend goed!

Als ik haar de bocht om wil sturen, gaat het bit in de mond heen en weer schuiven. Kan ook zijn dat de bakstukken wat korter moeten? Het middelste stuk van het bit zie je dan ui een mondhoek komen.
Ik ben voorstander van een "natuurlijk" paard, dus ik wil wel het beste voor haar. Ik doe haargeen pijn e.d. ik wil gewoon dat het bit goed ligt en dat ze er niet erg veel hinde van heeft.

Zijn bitschijven nodig, denk je?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:17

Kun je eens een foto maken wat er gebeurt als je de bocht omgaat?Ik geloof niet dat ik er een beeld bij heb....of een verkeerd beeld ;)

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 12:27

Maak ik morgen!

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 17:57

Dit bedoel ik met door de mond heen trekken.

Afbeelding

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:45

Ik denk dat ik je hoofstel niet helemaal begrijp. Zit het bit nu alleen vast aan de teugels? Er hoort toch een riempje van het hoofdstel zelf naar het bit te lopen aan beide kanten? Ben de naam even kwijt. Het lijkt me dat zulke riempjes het bit sowieso al meer op zijn bedoelde plaats houden. Op deze manier zijn linkerteugel, bit en rechterteugel net één koord dat je inderdaad van links naar rechts door zijn mond zou kunnen trekken.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 19:56

Basilicium schreef:
Ik denk dat ik je hoofstel niet helemaal begrijp. Zit het bit nu alleen vast aan de teugels? Er hoort toch een riempje van het hoofdstel zelf naar het bit te lopen aan beide kanten? Ben de naam even kwijt. Het lijkt me dat zulke riempjes het bit sowieso al meer op zijn bedoelde plaats houden. Op deze manier zijn linkerteugel, bit en rechterteugel net één koord dat je inderdaad van links naar rechts door zijn mond zou kunnen trekken.

Het bit zit vast aan de teugels en de bakstukken. Ik zet druk op beide teugels, maar meer druk op de linkerteugel omdat ik haar die kant op wil sturen. En dan nog komt dat bit er zo ver uit... Lijkt mij dat het bit te groot is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:01

Als het paard een bit zover laat doortrekken snapt hij het principe nog niet. Hij gaat dan tegen de druk in en dan trek je het door de mond.
Je moet dit paard eerst vanaf de grond leren dat het soepeltjes en zonder tegendruk met de hand meebeweegt, het liefst eerst zonder bit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:05

Dit is een ander bit dan op je foto van het gekochte bit, paste het andere bit niet??

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:06

Wat Sizzle zegt. Zodra het paard het zonder bit begrijpt, kan je tijdelijk een overgangsfase inlassen waarin je de teugels aan het bit nog steeds combineert met een bitloos hoofdstel/touwhalster. Zo leert het paard de associatie liggen tussen was hij geleerd heeft over druk op zijn hoofd en de instructies die hij van het bit krijgt. Die associaties zouden vrij makkelijk gelegd moeten worden, maar voor sommige paarden is die overgangsfase waarin je de oude methode met bit combineert erg fijn. Ik vermoed dat dit zo'n paard zou kunnen zijn vanwege haar verleden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:07

zit het bit aan de andere kant gewoon in de mondhoek?Dan zou je bijna denken dat het te groot is.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 20:46

Basilicium, Sizzle: dankjulliewel! Ga het binnenkort proberen of beter gezegd: diegene die haar nu beleert vragen om dit op te pakken als ze zover is.

bigone: het gekochte bit is veels te groot. Ok twijfel ook over de grootte van dit bit...

geerke: ja, zit nog in de mondhoek. Ik denk inderdaad wel dat het bit te groot is.

Gekochte bit is 15cm (waar ik over twijfel, zelf niet nagemeten). Bit dat ze nu in heeft is ook 15cm (zelf gemeten). Heb ik het bit dan toch verkeerd gemeten, dat het een 14 of 14,5cm is? Dat ze dus eigenlijk een 13,5 of 14cm bit moet hebben?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:56

15 cm?
De meeste grote warmbloedpaarden zitten rond de 12,5/13cm.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 21:05

:\ Zo'n klein bitje maar?! 13,5 of 14cm lijkt me echt t meest logische.. zal t binnenkort even meten (stokkie door de mond en dat suk meten wat in de mond zat)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:33

Meten is best lastig, een dubbelgebroken bit valt anders dan een enkelgebroken bit.
Een anatomisch bit valt ook wat korter. Het beste kun je dan even wat bitten lenen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:47

Eerst met respect je topic gelezen (pagina 1) hierin vertel je dat ze moeilijk te pakken is en dat je al 2 jaar aan het oefenen bent. Ik ga vol spanning naar pagina 2 en lees dat iemand haar aan het inrijden is en ineens ligt er een sjabrak (vastgebonden met halstertouw) op en heeft ze een hoofdstel en in gaat bij het sturen het bit ook door de mond ( de laatste zin maak ik uit op dat je er al op rijd? !) Vindt het al met al een vreemd verhaal. Bij laatste bericht zie ik dat het vandaag geplaatst is dus denk ohh misschien staat het topic er al een aantal weken... kijk naar je OP en zie de datum van 3! Dagen terug?! Hmmm......

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 21:59

idylle schreef:
Eerst met respect je topic gelezen (pagina 1) hierin vertel je dat ze moeilijk te pakken is en dat je al 2 jaar aan het oefenen bent. Ik ga vol spanning naar pagina 2 en lees dat iemand haar aan het inrijden is en ineens ligt er een sjabrak (vastgebonden met halstertouw) op en heeft ze een hoofdstel en in gaat bij het sturen het bit ook door de mond ( de laatste zin maak ik uit op dat je er al op rijd? !) Vindt het al met al een vreemd verhaal. Bij laatste bericht zie ik dat het vandaag geplaatst is dus denk ohh misschien staat het topic er al een aantal weken... kijk naar je OP en zie de datum van 3! Dagen terug?! Hmmm......

Ze is een aantal jaar geleden 'half' beleerd. Diegene vond dat je een paard toch wel in 2, 3 maand beleerd moest hebben. Bij haar is dit niet het geval en ze is ermee gestopt met haar. Ik ben voorzichtig doorgegaan. Diegene had haar zo ver gekregen om het halster om te hebben, hoofdstel om en zadel op (zonder stappen). Daarna kwam er iemand anders om haar te beleren, die heeft haar vervolgens -kort gezegd- mishandeld met halsters, zwepen, touwen, e.d. Gelukkig is ze al gauw weggestuurd.
Ik en eigenaren hebben iemand gevonden die met veel rust en kalmte te werk gaat. Wij hebben absoluut niet het gevoel dat het met deze persoon misgaat.
Ik had opdracht gekregen om met haar bezig te gaan (wat ze al kent of waar diegene mee bezig is) en een passend bit te zoeken.
Er wordt nog niet op haar gereden, dit hopen we in de toekomst wel te kunnen doen.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 06:23

idylle schreef:
kijk naar je OP en zie de datum van 3! Dagen terug?! Hmmm......

De OP was van 3 mei, niet 3 juni, wellicht dat daar ook een stukje verwarring in zit?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:56

Ahhhhh , dan heb ik niks gezegd!! Respect dat je al zolang met haar bezig bent!