vraag voor bijrijder verzorgers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:04

Ik heb altijd alles van de eigenasr. Uiteraard wordt daar mee omgegaan alsof het van mijzelf Is.

Parelli spullen heb ik wel ooit zelf gekocht. Deze neem ik mee indien ik ga Grondwerken. Mits eigenaar die niet zelf heeft.

Maanlicht

Ik gebruik het hoofdstel/zadel van de eigenaar, net als de longeerzweep/lijn etc.
Het halster is wel van mijzelf, net als extra's (longeerhulp, kaptoom).

Iejoor

Ik vind dat de eigenaar voor de basis moet zorgen, (Dus 1 zadel 1 hoofdstel 1 dekje 1 halster etc) En mocht je meer willen wat dan niet noodzakelijk (Extra halster, ander kleur dekje etc )is, Vind ik dat je het zelf moet kopen! :j

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:06

Ik gebruik spullen van de eigenaar, maar heb ook veel zelf. Ik heb een hoofdstel, bitloos hoofdstel, verschillende dekjes en peesbeschermers, dus het enige dat er tegenwoordig op ligt dat echt van haar is is het zadel. Verder heb ik een longeerlijn en verschillende borstels gekocht.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:11

Ik ben dan geen bijrijder of verzorgster maar een eigenaar.
Bij mij is het zo dat alles aanwezig is.
Alles passend voor het paard.
Wat betreft dekjes en peesbeschermers hebben de meeste wel hun eigen setjes ook.
Maar het is niet zo dat ik niets heb (in tegendeel zelfs ik heb te veel)
Maar zadel, hoofdstel en poets spullen mogen ze alleen van mij gebruiken.
Als ze een bepaalde borstel fijn vinden koop ik die
Maar niet hun poets spullen die ze ook elders gebruiken bij mijn paard.
Dat is om te voorkomen dat er dingen worden over gebracht.

xTammyy

Re: vraag voor bijrijder verzorgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:15

Mijn bijrijders hebben altijd mijn spullen mogen gebruiken. Logisch lijkt me, want ik weet dat mijn spullen passen en gebruik het zelf ook.
Wel heb ik twee kasten, één speciaal voor de bijrijder waar al 'haar' spullen in liggen. In de andere kast liggen spullen die ik alleen gebruik (zij rijdt voornamelijk, ik sta er voornamelijk naast).
Omdat mijn bijrijder niks hoeft te betalen per maand betaald zij wel spullen die ik nodig heb. Laatst bijvoorbeeld een borstel, deken en voerbak. :)

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:15

Toen mijn paard nog mijn verzorgpaard was kocht ik alles zelf. Volgens mij heeft het een jaar of 1,5 geduurd voordat ik mijn eerste eigen zadel voor hem kocht, toen we wat "serieuzer" aan het rijden gingen. Er was wel een zadel maar dat was heel oud en paste ook niet al te best. Basisspullen waren er dus wel, maar ik heb langzaam maar zeker alles vervangen. Ik was dan ook wel de enige die op hem reed, zelfs de eigenaresse reed hem niet en deed verder ook niet veel met hem. Dekens, verzorgingsspullen zoals de verbandkist, wondzalf ed, dekjes, bitten, beschermers, hoofdstel, alles kocht ik zelf. Nu na acht jaar ook het paard over kunnen nemen :D

Nu denk ik wel dat als ik een bijrijder zou zoeken ik absoluut zou willen dat zij gebruik maakt van mijn spullen, omdat ik alles met zorg heb uitgezocht en heb laten testen of het past/goed voor hem is. Ik zou die verantwoordelijkheid nooit bij iemand leggen zoals ik toen was: wel goed bedoelend maar ik wist lang niet wat ik moest weten.

Eigenaar betaalde wel zijn stalling (bij haar in achtertuin), voer, hoefsmid en dierenarts. Ik deed het rijden en de verzorging en betaalde dus zijn spullen, les, trailer en wedstrijden. Ik vond/vind het een prachtige deal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:18

Ik ben eigenaar, maar bijrijders mogen bij ons gewoon alles gebruiken, en als ze iets missen dan kunnen ze het aangeven, kijken we samen of ik het aanschaf of dat ze dat zelf zullen moeten doen. Ik doe nl niet aan setjes etc ;)
Tuig MAG niet zelf aangeschaft worden op mijn paarden, ivm passen en aansprakelijkheid mbt onderhoud ed, en bovendien wil ik niet dat ik me 'verplicht' ga voelen om iemand aan te houden omdat die kosten heeft gemaakt aan mijn paarden oid.

Enige wat een bijrijder echt zelf moet betalen is eigen kleding en bescherming, en les.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:20

Ik heb een tijdje een bijrijder gehad voor mijn paard, die wilde haar eigen borstels gebruiken. Ik ben daar niet zo'n fan van ivm besmetting enzo, Maarja.. Verder heb ik een duur op maat gemaakt zadel, no way dat er een ander zadel op komt.. Bijrijder beviel overigens niet en er komt ook geen nieuwe, dus dat probleem is opgelost :+

Ik rij ook een paard van een ander, hiervoor heb ik wel zelf een zadel etc gekocht, aangezien wat hij had niet pastte en geleend was. Eigenaar doet er niets mee, mag het paard als mijn eigen beschouwen. Dus dan vind ik het ook niet zo'n probleem om er wat voor aan te schaffen.

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:20

De grote lijnen, zoals een goed passend zadel e.d. gebruik ik van de eigenaar.
Ik wordt heel erg vrijgelaten in welke dingen ik gebruik, ook als ik iets van mezelf meeneem. Dekjes, peesbeschermers en dergelijke worden daarom zowel van haar als van mij gebruikt. Alles gaat wel in goed overleg. (scheelt dat we behoorlijk op een lijn liggen)

Ben niet te beroerd hier en daar iets voor het paard aan te schaffen, maar dit gaat wel tot een bepaalde hoogte. Een passend zadel laat ik het liefst aan de eigenaresse over. Een stel halstertouwtjes, hoofdstellen en andere producten kan je inderdaad later nog wel toepassen op een ander paard, een zadel is daarentegen veel specifieker en prijziger.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:24

Ik heb een fulltime bijrijpaard, de eigenaren doen er letterlijk niks mee.

Zadel, hoofdstel en winterdeken hebben zij zelf, maar ik heb daarbij dekjes, poetsspullen, een fleece en uitrij-deken, nog een ander hoofdstel, beenbescherming en een nieuwe singel gekocht. Af en toe koopt de eigenaar een halster of halstertouw voor mijn en de andere twee bijrijpaarden, dit vooral als het nodig is. Eigenlijk alleen de duurste dingen betaalt de eigenaar, want mocht ik er mee stoppen zitten zij met een paard zonder passend zadel en deken

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:26

Mijn verzorgpony heeft wel een hoop spullen die van mij zijn. Zadel niet, dat heb ik van de eigenaresse (al rijd ik meestal met het beter passende zadel van een vriendin), ik zou graag een dressuurzadel voor haar willen maar dat vind ik echt te ver gaan, en haar hoofdstel heb ik te leen van vriendinnen. Verder heb ik wel het een en ander aan dekens gekocht voor haar omdat ik vond dat ze die nodig had (zelfde situatie als WildDreams, eigenaresse kan bijna nooit naar haar pony dus voor mij full time verzorgpony), gebruik ik mijn eigen dekjes (die ik koop omdat ik ze leuk vind, ze heeft wel eigen dekjes), poetsspullen, longeerlijn, halsters, touwen, beschermers, etc. Hoefsmid, tandarts en dergelijken worden gewoon door de eigenaren betaald.

Ik vind echter niet dat je mag verwachten van een bijrijder dat ze dit allemaal zelf koopt. In principe is het jouw verantwoordelijkheid dat jouw paard de spullen heeft die hij nodig heeft. Dat je bijrijder iets extra's wil kopen, dat kan altijd nog, maar bijvoorbeeld een zadel kopen vind ik wel ver gaan.

Indirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:36

Ik gebruik de spullen van de eigenaar. :j

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:39

Het grootste deel gebruik ik de spullen van de eigenaar. Maar ik koop ook dingen voor het paard die de eigenaar ook gebruikt. Wel heb ik mijn eigen zadel. Dit omdat ik mijn zadel daar op stal in een kastje leg. De eigenaar wilde haar nieuwe zadel daar niet neerhangen. Nu hoef ik dus niet iedere keer het zadel mee te nemen en kan zo makkelijk met de scooter komen. Nu heb ik een zadel dat super op het paard en voor mij past. De eigenaresse heeft wel de zadelmaker gekozen.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 12:49

Ik heb 2 dure (>2000euro) zadels die op maat zijn gemaakt voor de paarden die ik gebruik of altijd reed. Hier ben ik dus ook knetter zuinig op. Zo ook met hoofdstellen. Nu heb ik dus een paard die ik vorig jaar heb beleerd met een 'ouder' kieffer zadel die verder nog prima netjes is en redelijk past, maar dus echt alleen is gebruikt voor het inrijden. Die zou mijn bijrijder dus prima mogen gebruiken als ze wil rijden. Maar als ze wat anders wil dan moet ze dat zelf aanschaffen. Ik ben absoluut niet bezig met het feit dat iemand anders een zadel voor mij aanschaft, want ik ga zelf niet eens op dat paard rijden!
Daar naast is het ook zo dat het mijn paard is en ik verder opdraai voor alle kosten qua onderhoud.
Ik heb vroeger meegekregen dat als ik wilde rijden er wel zelf voor moest zorgen dat ik kon rijden. En dit dan uiteraard op een nette en veilige manier. Ik ben bijvoorbeeld met een net 2e hands merk zadel begonnen dat ik op andere paarden ook veel heb kunnen gebruiken. Het is toch niet zo dat ik vraag om een super duur zadel perfect op maat? Als je wilt rijden is een goedkopere 2e hands vaak ook al netjes aan te passen.

Ik heb in het verleden ook een meisje op een paard van mij gehad en dan kwam ik op stal en lag er een duur zadel op de kop zonder bescherming achteloos op de grond gedeponeerd. En hier werd ik dan niet blij van. Een verzorger/bijrijder krijgt hier alle vrijheid, daar mag dan toch ook wel iets tegenover staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:52

Het zou voor jou misschien fijn zijn als je bijrijder dat uit zichzelf zou doen, maar ik vind persoonlijk niet dat je dat kunt verwachten.
En over een zadel achteloos neerkwakken; daar zou ik dan over in gesprek zijn gegaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:53

EliseXJoelle schreef:
Ik ben nu een eigenaar van een paard. voorheen altijd verzorger geweest.

Ik gebruikte altijd de spullen van de eigenaar. ik mocht zelf wel spullen kopen mits het maar paste :p

Nu ik mijn eigen paard heb gebruikt ook mijn verzorgster mijn spullen en mag ze dingen voor mijn paard kopen. al wil ik wel eerst weten of het past en mocht mijn verzorgster een zadel willen kopen wil ik dat er wel een goede zadelmaker bij komt kijken en wil ik daar bij aanwezig zijn :)

Heel mooi dit! geen verplichting maar uit eigen vrije wil en eigen keuze maar dan wel passend en op een goede manier.

Ook ik gebruikte gewoon de spullen van de eigenaar, ik ga zeer netjes met de spullen om en ook met die van mijn eigen spullen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:53

Iejoor schreef:
Ik vind dat de eigenaar voor de basis moet zorgen, (Dus 1 zadel 1 hoofdstel 1 dekje 1 halster etc) En mocht je meer willen wat dan niet noodzakelijk (Extra halster, ander kleur dekje etc )is, Vind ik dat je het zelf moet kopen! :j

Wat als jij op zoek bent naar een bijrijdpaardje, op de fiets de buurt door gaat, een leuk paardje in de wei ziet staan en de boer zegt: Ja hoor, die mag jij wel rijden; maar dan met je zelf voor tuig zorgen.

Dan vindt jij dat de betreffende boer/eigenaar eerst zelf alles moet aanschaffen, omdat jij erop wilt rijden?!

edit:
Ikzelf heb nu een bijrijdster waarvoor ik wel een zadel heb gekocht.
Was heel blij iemand te vinden die er op wilde rijden en zij vind een bepaald type zadel het fijnst; dus heb ik die aangeschaft.
Zij betaald niets en hoeft geen stallen te mesten ed.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 07-04-15 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:55

Ik gebruikte alles gewoon van de eigenaren.
Mits je er netjes mee om gaat natuurlijk.

dekjes, halsters, peesbeschermers mits nodig.. dat zijn dingen die je voor de leuk kunt aanschaffen.
Maar dit MOET niet, vind ik althans.
Maar jij als eigenaar stelt de eisen. Kans is er dat je eindigt met een minder passend zadel als ze dit zelf moeten aanschaffen.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:56

Brainless schreef:
Iejoor schreef:

Wat als jij op zoek bent naar een bijrijdpaardje, op de fiets de buurt door gaat, een leuk paardje in de wei ziet staan en de boer zegt: Ja hoor, die mag jij wel rijden; maar dan met je zelf voor tuig zorgen.

Dan vindt jij dat de betreffende boer/eigenaar eerst zelf alles moet aanschaffen, omdat jij erop wilt rijden?!

Er is natuurlijk wel een verschil, wanneer de eigenaar uit zichzelf een bijrijder zoekt en wanneer de eigenaar geen bijrijder zoekt (maar jij komt langs fietsen...).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:56

tinaaz schreef:
Ik heb 2 dure (>2000euro) zadels die op maat zijn gemaakt voor de paarden die ik gebruik of altijd reed. Hier ben ik dus ook knetter zuinig op. Zo ook met hoofdstellen. Nu heb ik dus een paard die ik vorig jaar heb beleerd met een 'ouder' kieffer zadel die verder nog prima netjes is en redelijk past, maar dus echt alleen is gebruikt voor het inrijden. Die zou mijn bijrijder dus prima mogen gebruiken als ze wil rijden. Maar als ze wat anders wil dan moet ze dat zelf aanschaffen. Ik ben absoluut niet bezig met het feit dat iemand anders een zadel voor mij aanschaft, want ik ga zelf niet eens op dat paard rijden!
Daar naast is het ook zo dat het mijn paard is en ik verder opdraai voor alle kosten qua onderhoud.
Ik heb vroeger meegekregen dat als ik wilde rijden er wel zelf voor moest zorgen dat ik kon rijden. En dit dan uiteraard op een nette en veilige manier. Ik ben bijvoorbeeld met een net 2e hands merk zadel begonnen dat ik op andere paarden ook veel heb kunnen gebruiken. Het is toch niet zo dat ik vraag om een super duur zadel perfect op maat? Als je wilt rijden is een goedkopere 2e hands vaak ook al netjes aan te passen.

Ik heb in het verleden ook een meisje op een paard van mij gehad en dan kwam ik op stal en lag er een duur zadel op de kop zonder bescherming achteloos op de grond gedeponeerd. En hier werd ik dan niet blij van. Een verzorger/bijrijder krijgt hier alle vrijheid, daar mag dan toch ook wel iets tegenover staan?

Ik vind dat je dan geen bijrijder en of verzorger moet gaan nemen, dat wordt een hoop gezeik denk ik zo.

Ik persoonlijk vind: jouw paard, jouw spullen. Straks zit iemand ermee wanneer je ze eruitgooit en of je paard verkoopt...............

Het is redelijk dat als iets stuk gaat wat de verzorger/ bijrijder gedaan heeft, dat ze het vergoed en of het laat repareren.

Je spreekt tevoren af dat ze netjes met jouw spullen omgaat............en vooral niet op de grond zetten van het zadel..........
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-04-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:57

Voor mijn verzorgpony heb ik alles gekocht. Het enige wat de eigenaar had was een halster, touw en borstels. Ik heb een tijdje op een pannenkoekzadel van en vriendin gereden maar daarna een zadel gekocht, hoofdstel had ze wel maar de teugels knapten omdat het zolang niet ingevet was. Nu heb ik een eigen pony die bij mijn vezorgpony staat. Ik behandel ze gewoon beide als mijn pony. Eigenlijk is het enige wat de eigenaar betaald hoefsmid en als ze ziek is dierenarts. De eigenaar is overigens een oude boer van 76, hij doet niets met de pony dus is blij dat ik haar nog beweging geef.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:59

Ik denk dat je dan gewoon goede afspraken moet maken met een bijrijder. Persoonlijk zou ik gewoon gebruik laten maken van de op maat gemaakte zadels en dan aangeven dat als hier iets mee gebeurt de kosten dan voor de bijrijder zijn. Let wel op dat er natuurlijk ook iets kan gebeuren als het paard bijvoorbeeld op stal opgezadeld wordt.

Daarnaast een zadel dat achteloos op de grond gekwakt wordt.. Als de eigenaar zelf zo met zijn spullen omgaat oke. Als bijrijder ben je voorzichtig met iemands spullen, dus dan is dat niet de bedoeling. Ikzelf zal altijd netjes met andermans tuig omgaan. Al met al vetrouw je iemand met je paard, dus toch ook wel met je tuig?

Maargoed als je daar van te voren afspraken over maakt moet het denk ik goed te regelen zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:01

Ilona schreef:
Er is natuurlijk wel een verschil, wanneer de eigenaar uit zichzelf een bijrijder zoekt en wanneer de eigenaar geen bijrijder zoekt (maar jij komt langs fietsen...).

Klopt, daarom heb ik een extra zadel gekocht voor mijn bijrijdster omdat ze een bepaald type fijner vindt rijden.

Maar er wordt soms gesuggereerd dat een eigenaar maar wel standaard een basisuitrusting moet hebben voor een bijrijdster, en dat ligt (in mijn ogen dus) wel aan hoe je aan het paard bent gekomen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:02

Voor mijn verzorgpaard heb ik een aantal dingen zelf gekocht (zadel, hoofdstel) omdat de eigenaresse er verder niet mee rijd, maar ik gebruik bv. ook wel dekjes en een bit van hen. Het is maar wat je zelf wil!