Paard herbeleren, met bijrijdster of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Re: Paard herbeleren, met bijrijdster of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 15:25

Is het niet wat kort door de bocht? Ik bedoel, heb de indruk dat ik het geen kans geef :s

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:30

crazygirl1 schreef:
Is het niet wat kort door de bocht? Ik bedoel, heb de indruk dat ik het geen kans geef :s

Ik heb in het verleden een bijrijdster gehad die scheef was en ook zo op het paard zat. Paard liet duidelijk merken op een heel nette en lieve manier, dat ze het niet fijn vond. Ik ben met haar een poosje bezig gewest om haar recht te laten zitten, maar lukte niet. Dan kies ik toch echt voor mijn paard.
Ik weet natuurlijk niet wat er anders kan zijn met jou bijrijdster en manieren van rijden, maar als het niet bij elkaar komt, dan wist ik het wel. Ik doe het mijn paarden in ieder geval niet aan..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:36

Het is jammer dat je wel een bijrijdster met goed karakter mogelijk moet laten stoppen, maar de combinatie is nu gewoon niet zo passend. Zij moet er 'weer in komen' en blijkbaar ook nog omscholen. Zij kan dus beter beginnen met een paard wat makkelijker als leerpaard kan dienen, die minder snel onder de indruk is van war foutjes hier n daar.

En voor jouw paard alleen zelf rijden (3-4x per week is toch ook dikke prima?) of iemand die met eenzelfde visie rijdt. Als je paard herschoold is, kan je bijrijder ook weer komen toch? Als zij dan intussen ook probeert het allemaal op te pakken zijn jullie misschien over een jaar wel een goed team?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 20:38

Gisteren had ze les en vandaag had ik les. Het ging al beter, maar ja toch vloeken als ik zie vanwaar we komen :/

Ik heb er vandaag nog eens over gesproken met stalgenoten en ook lesgever. Maar het blijft allemaal dubbel natuurlijk. Als ik de tijd had, oh ik zou elke dag zelf gaan rijden. Lekker veel les en gewoon geen zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:45

TS, heel eerlijk? Elke dag rijden is toch veel te veel voor zo'n paard. In die zin is het dus alleen maar fijn dat je dus niet elke dag kan (rijden), anders zou het voor hem ook absoluut niet prettig zijn.

Zoals eerder gezegd, probeer het los te laten. Beetje bij beetje, je hoeft echt niet te stoppen met je paard. Maar je zal zien dat het allemaal zoveel beter gaat als je de tijd neemt en ontspant. Zodra je ontspant kan je van je tijd met je paard genieten. En dát is belangrijk, dáár gaat het om! Het is verspilde tijd wanneer je vergeet ervan te genieten. ;)

Waarom zou je je paard 6x pw willen laten rijden? Het beestje heeft ook tijd nodig om opnieuw alles te verwerken, te ontspannen en zijn rust te nemen. Als jij er dan ook nog vol stress op zit + nog 2 andere ruiters is dat niet zo bevorderlijk haar, zeker gezien je zegt dat ze erg sensibel is. Ik zou het rijden verminderen naar 3(? Desnoods 4)x pw zelf en 1x door je instructrice. Erg vervelend voor je bijrijdster, maar je staat er niet achter. Dat is vervelend voor haar, vooral die onzekerheid. En áls je haar dan vaker wilt rijden, dan moet je dat zelf doen. Je paard zal die extra dagen vrij echt fijn vinden hoor. Tijd om even na te denken en alles te verwerken. Ik kan zo 1,2,3 niet vinden hoeveel je paard buitenkomt, maar probeer anders eens maar 3/4x pw naar haar toe te gaan. Die korte knuffel op andere dagen even overslaan. Wanneer je het red moet je gewoon niet gaan. Zorgt alleen maar voor meer stress ---> werkt voor geen meter dus. Tenminste, zodra ik gestrest ben gaat er vaak iets fout waardoor ik alleen maar meer ga stressen.

Eventueel je bijrijdster laten longeren ipv rijden en alleen erop laten wanneer ze lest. :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 20:58

Hij staat 24/7 buiten, dus dat zit al perfect. Is wat extra werk voor mij maar voor hem is dit gewoon ideaal. Hij is veel te speels om op stal op te sluiten. Vandaag nog eens bevestigd. Na de les zadel ik af en babbel even met lesgever. Mijn paard vond het niet leuker dan met een plastieke opstapbok te spelen, de blok heeft hij mooi 3m verzet :D

De les vandaag, heb ik weer heel wat bijgeleerd. We hebben gewerkt aan het bewegen van zijn achterhand. Vandaag ook een gogue aangedaan, ja ok bij de galop was het evrschil heel merkbaar. Maar aaaggrh, 2 weken geleden liep hij zo zonder hulpmiddelen.

Longeren doe ik liever niet want hij loopt (momenteel enorm) op de binnenschouder als hij rechtsloopt. Ohz werken we zijn stabiliteit, hem terug op de buitenteugel zetten. Dan geef ik hem liever een rustdag waar hij volledig 24/7 vrij beweegt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:38

Als ik het zo lees, zou ik stoppen met jouw bijrijdster.
Hij staat lekker buiten, hoeft echt niet zo vaak onder het zadel en je kan alles in eigen hand houden.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 10:07

Net gebeld met bijrijdster.

Ze wil niet opgeven na nog maar 1 maand en 2 lessen. Ben er zeker van dat ze haar best doet en ook echt graag wil bijleren. Ik ben flexibel en ook alles is bespreekbaar. Ze zal me ook altijd eerlijk zeggen wat er gebeurd ofz. Eigenlijk, super bijrijdster! Dus tussenoplossing gezocht..

Ze gaat momenteel wat verminderen in rijdagen, dus 2 ipv 3dagen per week. Zo heeft ze 1x per week les en kan ze de andere dag de les herhalen. Zo heeft mijn paard ook een vrije dag.
Hierdoor zullen haar dagen meer begeleiding krijgen en wordt mijn rijden meer evoluerend ipv (wat het nu is) corrigerend.

Heb haar ook eerlijk gezegd dat ik ze een super persoon is maar dat ik de evolutie wel in het oog hou. Ik wil het zeker een kans geven maar er moet wel verbetering in komen.

Waar ze het eigenlijk momenteel moeilijk mee heeft is de binnenteugel loslaten. Ze rijdt op 2 teugels. En mijn paard is dan nog eens helemaal scheef en (waarschijnlijk) ook vast.

Mijn paard heeft het zeer moeilijk met de rechterhand. Ik denk dat osteo veel zal helpen maar zolang bijrijdster verkeerd rijdt, is osteo behandeling weggesmeten geld. Denk ik.. ?
Langs andere kant, wat als hij het zo moeilijk heeft door de blocage/pijn? Waardoor hij het ongewillig moeilijk maakt voor bijrijdster en mezelf?

Ik ga straks toch de osteo bellen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:19

Hoe zeker kun je er eigenlijk van zijn dat de "terugval" aan je bijrijder te wijten is? Is het realistisch dat je paard alleen maar in een stijgende lijn was verder gegaan als alleen jij er op had gereden? Het kan ook dat het paard even minder lekker loopt door een andere reden?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:05

Hoezo heeft ze er iets over te zeggen dat ze niet op wil geven? Dat zou bij mij toch echt in het verkeerde keelgat schieten. Maar goed, ik ben misschien wel te moeilijk. Je paard is toch geen oefenklimrek? Nog niet in ieder geval.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 12:23

Het is tersprake gekomen omdat ik zei dat mijn 'groen' paard niet ideaal is om als 'groene" ruiter te leren. Dat ze het veel gemakkelijker zou hebben met een al verder gevorderd paard. Waarop ze zei het zeker juist is maar dat ze na 1 maand nog niet wil opgeven. Hierop heb ik haar ook gezegd dat 'opgeven' in dit geval meer een sterkte is. Dat ook ik de hulp inschakel van mijn lesgever indien ik een bepaalde oefening niet kan uitleggen/corrigeren aan mijn paard. Dat is dan toegeven dat je iets niet kan en je fierheid opzij zetten. Dat begreep ze. 1 maand is en 2 lessen is natuurlijk ook nog weinig. Indien nodig wil ze zelfs 2x per week les nemen.

Vandaag heeft ze les. Helaas kan ik er niet bij zijn aangezien ik steeds aan het werk ben wanneer ze rijdt/lest. Maar ik vraag altijd wat ze heeft ondervonden qua goed/slecht. Ik bespreek ook met mijn lesgever wat hij ziet in combinatie met wat bijrijdster me zegt maar ook met wat ik voel de dag nadat zij heeft gereden. En dat weet ze ook.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:26

Iemand die 4 jaar niet gereden heeft daar kan je moeilijk van verwachten dat ze binnen 1 maand helemaal naar jou maatstaven rijdt. Jij wist ook van te voren dat ze er een tijd uit geweest is toch?
Ze neemt al veel les en ik heb wel de indruk dat ze haar best doet, misschien moet je het wat tijd geven?
Aan de andere kant als het voor jou niet goed voelt en je paard er echt niet beter van wordt moet je er mee stoppen. Is wel zo eerlijk, ook voor de bijrijder. succes! ;) Zijn lastige dingen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:01

Nee absoluut, het heeft tijd nodig. Ik had verwacht dat het de eerste weken slechter zou gaan, maar het verschil was enorm. Het gaat nu opnieuw de goede kant op. Ik voel een verschil, ik voel waar ze het moeilijk mee heeft. Maar deze week was het doenbaar, viel wat te corrigeren maar geen ramp. Toen ik dit topic begon, had ik net een enorm terugval gehad, het rijden ging helemaal niet. Het was een complete ramp.

Toen ik haar gisteren belde heb ik haar dat ook gezegd. Ze had me gezegd dat het heel moeilijk was gegaan. Maar al bij al ging het redelijk goed, ik had het veel erger verwacht :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:56

Ze klinkt echt als een betrouwbare bijrijdster met doorzettingsvermogen. Dt is best wat waard! Dus goed dat je haar op deze manier toch een kans geeft. Als ze straks meer vlieguren heeft gemaakt dan plukken jij en je paard daar de vruchten van. Met zoveel les moet dat toch snel beter gaan lijkt me.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 14:49

Zeker, denk niet gemakkelijk beter te vinden. Het is ofwel zij ofwel niemand.
Ik zelf heb een tijd ook veel les genomen en dat heeft enorm geholpen. Ik heb super veel geleerd op korte tijd. De theoretische kant was gekent maar deze is nu omgezet in praktijk, in het voelen van.

Ben echt blij met haar hoor! Alles is te bespreken :)
Dinsdag komt de osteo, bijrijdster zal ook aanwezig zijn. Ze is zelf pas afgestudeerd als kinesiste en dus intresseert het haar enorm om te zien hoe dit bij bij dieren verloopt.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 19:28

En vandaag was weer een complete ramp.. -O-

Bijrijdster had gisteren les. Ze zei dat het niet goed ging. Vandaag heb ik les gehad, zucht. Ik kon/kan wel wenen. Steenhard. Trekken. Onder me uit lopen. Geen stelling. Geen respect tgo hand/been.

Zucht. ;(

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 15:12

Ik heb beslist, geen bijrijder voor ons. Helaas, super meisje maar de achteruitgang is te groot. Hier heb ik geen plezier meer aan.

Morgen komt osteo, dan paar daagjes rust en volgende week is mijn schattie helemaal voor mij. Zal een paar dagen corrigerend werken worden. Mijn schattie kennende met de nodige testfases maar we komen er wel :)