Betalen Verzorgpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Betalen voor Verzorgpaard?

Ja
16 (25%)
Nee
20 (32%)
weinig
6 (9%)
in goed overleg
20 (32%)

Totaal aantal stemmen: 62

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:23

Bij ons hebben verzorgers ook nooit hoeven betalen. Wel lessen en eventueel wedstrijden op eigen kosten. Wij zoeken nu wel weer een verzorgster voor onze pony en vragen dan wel een bijdrage voor de hoefijzers. De pony staat dan wel iedere dag tot je beschikking.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:23

Je zegt zelf dat verzorgers een dienst verlenen voor de eigenaar. Maar toen jij een verzorgpony ging zoeken, deed je dat om die mensen te helpen of omdat je het zelf leuk vind en geen eigen paard wilt / kunt onderhouden? Voor mij het laatste, vind het dus ook raar dat sommigen er betaald voor willen worden :')

Ik betaal niks en krijg ook niks betaald, we hebben gewoon een deal. Ik mag alles met de paarden doen, maar ik hou de stallen schoon en ik voer de paarden wanneer de eigenaar niet kan/op vakantie is. En dat is nogal vaak... win-win :)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:23

maar de hoefijzers is geen maandelijkse uitgave toch? of wel? @Janneke584

Urbanus

Re: Betalen Verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:24

Wat noem je zelfstandig rijden? Wat is je niveau, wat is je ervaring?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:26

_Barbara_ schreef:
Je zegt zelf dat verzorgers een dienst verlenen voor de eigenaar. Maar toen jij een verzorgpony ging zoeken, deed je dat om die mensen te helpen of omdat je het zelf leuk vind en geen eigen paard wilt / kunt onderhouden? Voor mij het laatste, vind het dus ook raar dat sommigen er betaald voor willen worden :')

Ik betaal niks en krijg ook niks betaald, we hebben gewoon een deal. Ik mag alles met de paarden doen, maar ik hou de stallen schoon en ik voer de paarden wanneer de eigenaar niet kan/op vakantie is. En dat is nogal vaak... win-win :)

Ik doe het voor beide, eigenaar uit de brand helpen en omdat ik het zelf leuk vind. Nogmaals, 'verzorgers moeten betaald krijgen' is metaforisch bedoeld. Ik vind het zelf ook leuk om te rijden, mesten klusjes, je noemt het maar op ik vind het niet erg om te doen ( mits ik niet behandeld word als slaaf) maar dan wel: diensten voor diensten. geen geld in het spel dus

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:26

Ik liet mijn verzorgster ook een bijdrage van 50 euro per maand leveren, stel ze maakt wat stuk, en wilt dit niet betalen had ik iig iets achter de hand om het alsnog te kunnen vergoeden.
(en hoe weet ik dat zij iets gesloopt zou hebben? Als ik een kapot hoofdstel terug vind in de kast dat ik er de vorige dag heel op heb gehangen, kan er maar 1 iemand zijn die dit heeft gedaan, maar dit bewijzen wordt zoiezo een welles-nietes spelletje)

Paard moet toch naar de hoefsmid/tandarts ed en daar heeft zij ook profijt van, of ze mij nu rechtstreeks betaalt of dat ze bv de hoefsmid eens per maand zou betalen, komt in mijn ogen toch op hetzelfde neer.
Er werd uiteindelijk ook alleen nog maar gekomen om te rijden door mevr want in al het andere was de zin er niet, zoiezo was ik er altijd bij en paste ik me constant aan haar aan, kost mij ook tijd(en geld).

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:28

lieveli schreef:

Ik rij inmiddels al bijna 9 jaar, mijn niveau ligt een beetje tussen B/L niveau, mag officieel in de L1 starten maar heb niks met wedstrijden.
En onder zelfstandig rijden versta ik: Het paard lekker een halfuur/uur kunnen laten lopen, dus lekker naar ontspanning werken, dit kan een halfuur duren, maar ook een uur. Ik heb toen les gehad van de eigenaresse van mijn oude verzorgpaard, daar heb ik ontzettend veel van geleerd.

Verder kan je altijd mijn profiel lezen :D

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:37

Toothless schreef:
maar de hoefijzers is geen maandelijkse uitgave toch? of wel? @Janneke584

Nee, geen maandelijkse uitgave. En zijn hoeven groeien ook erg langzaam, dus de hoefsmit hoeft voor hem niet vaak te komen :)
We zitten nu nog te twijfelen tussen 50 euro in de maand (inclusief om de week les en ijzers) of alleen voor de ijzers en dan zelf laten bepalen of er gelest wordt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:38

Ik vind verzorgen/rijden echt geen dienst.
Het is een vreselijk dure hobby die je doet omdat je het leuk vind.

Alleen als het gaat om bedrijfsmatig het verbeteren van je paard - mag de eigenaar betalen.

Klusjes kunnen een vorm zijn om de eigenaar tegemoet te komen. Echter als ik op een stal sta en mijn stal uit mest- mag ik nog steeds stalgeld betalen voor het voer en stalbedekking en de ruimte....
Dus er moeten nogal wat klusjes tegenover staan om een dienst te verlenen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:38

secricible schreef:
Simpelweg de regel van vraag en aanbod. Omdat er meer mensen zijn die een verzorgpaard zoeken dan dat er verzorgpaarden zijn kun je geld vragen aan een verzorger. Was het andersom kon je geld vragen als verzorger...

niet in mijn ogen..

ik vraag geen geld om mijn hobby te mogen uitoefenen, nu niet en nooit niet.
Om lekker met een paard/pony aan de slag te gaan heb ik een paard of pony nodig (staat zo banketstaaf de lucht te staan poetsen en met een longeerzweep remi in een longeercircel rondjes te gaan draaien terwijl je deeeeerrrraf staat te roepen).

idem heeft de eigenaar van een paardje/pony een 'probleem' als hij slechts een veredelde grasmaaier heeft staan die doordat hij niet in vorm gehouden wordt, alleen maar minder waard staat te worden.. en ook niet lekker zelf te rijden is als je er wel weer tijd of zin in hebt..

het is een wederzijdse tevredenheid.. persoonlijk vind ik dat je in geen van beide situatie geld zou willen verlangen.. al begrijp ik dat een eigenaar misschien een kleine finacieële zekerheid wil hebben mbt gebruik van paard en spullen.. met 50 euro in de maand, zijnde 600 euro per jaar kun je aardig wat zaken vervangen/repareren.. en een DA bezoek voor kleine aangelegenheden is daarmee ook afgedekt.. voor grote zaken zou ik op zich een contract opstellen als je je daar zorgen over maakt.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:40

Toothless schreef:
lieveli schreef:

Ik rij inmiddels al bijna 9 jaar, mijn niveau ligt een beetje tussen B/L niveau, mag officieel in de L1 starten maar heb niks met wedstrijden.
En onder zelfstandig rijden versta ik: Het paard lekker een halfuur/uur kunnen laten lopen, dus lekker naar ontspanning werken, dit kan een halfuur duren, maar ook een uur. Ik heb toen les gehad van de eigenaresse van mijn oude verzorgpaard, daar heb ik ontzettend veel van geleerd.

Verder kan je altijd mijn profiel lezen :D

Maar met deze ervaring rijd jij een paard niet naar grand-prix niveau, je kan het in beweging houden dus om jouw te gaan betalen voor je diensten?
De voor wat hoort wat(stal uitmesten en dan als "beloning" mogen rijden vind ik wel een beetje vreemd, het is gewoon onderdeel van de verzorging toch? Als je graag met ponys bezig bent hoort dit er standaard bij, zie ik niet als iemand met iets uit de brand helpen.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:45

nogmaals, ik zeg niet dat ik er geld voor wil, dit was metaforisch bedoelt. Maar, ik help een eigenaar uit de brand, omdat de eigenaar zelf niet op die betreffende dagen kan rijden, zou rijd ik het paard niet de grand prix in nee, maar ik hou het wel in conditie. Lees even wat ElenaMM17 zegt, daar ga ik heel erg in mee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:56

Voor een L ruiter moet ik mijn paard wel steeds corrigeren. Rechtrichten en aan mijn been maken/houden.

Ik heb verzorgsters gehad, maar ik begin er niet meer aan.
Kost me tijd en energie en krijg er weinig voor terug.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:03

sneeuwpop schreef:
Voor een L ruiter moet ik mijn paard wel steeds corrigeren. Rechtrichten en aan mijn been maken/houden.

Ik heb verzorgsters gehad, maar ik begin er niet meer aan.
Kost me tijd en energie en krijg er weinig voor terug.

sorry dat je er zo over denkt :( de ene L ruiter is de andere niet

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:06

Hoezo de 1 L ruiter is de andere niet?
Een L ruiter moet nog heel veel leren. Niks mis mee! Alleen wel een feit!

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:07

Ik ben verzorgster en betaal niets, of het is te zeggen...
Ik rij bij mensen waar er een 25tal eigen paarden staan en rij daar met een 3tal paarden maar vooral met 1 paard rij ik echt intensief (elke dag). Ik betaal niets aan deze mensen maar heb wel mijn eigen zadel voor haar, hoofdstel, singels, dekens,... aangekocht (zeg maar al het materiaal dat je nodig hebt voor een paard!). Het eten voor haar koop ik recent ook zelf. Ik les ook 2 keer in de maand en dit betaal ik ook zelf (wat ik maar zeer logisch vind).
Als ik het zo neerschrijf en bekijk, dan vind ik dat ik misschien wel veel 'betaal' maar ik weet ook dat het zeker niet hoeft van de eigenaar (er ligt wel een zadel maar een springzadel en ik rij dressuur, oudere hoofdstellen die voor meerdere paarden gebruikt worden dus die je moet verstellen,...). Maar ik weet dat ik haar in dat opzicht mag zien als de 'mijne' en koop dan ook alles zelf. Ik heb er geen problemen mee met dat ik met de loop der tijd haar misschien wil overkopen (of als dit door omstandigheden niet gaat, een ander paard) en het meeste materiaal kan ik dan toch opnieuw gebruiken. Ik heb het dus ook volledig zelf in de hand hoeveel ik telkens betaal.
Met dit paard werd er anders niets gedaan terwijl het wel een goed dressuurpaard is (Sandro Hit). Ik volg nu dus les en het is de bedoeling dat ik zo ver mogelijk in de sport geraak met haar. Elke avond ga ik ook naar stal en zorg ik voor het eten van de paarden en zorg dat het netjes is. Als de eigenaar op reis is, ben ik verantwoordelijk en wanneer er iemand komt voor een paard te kopen of er moet iets geregeld worden tussen de paarden, dan belt de eigenaar ook telkens als ik kom helpen.
We helpen dus elkaar in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door Aco op 10-08-14 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:13

Mijn pony staat ter lease en daar vraag ik geld voor. Feit is dat de leaser in dit geval een eigen paard eraan over houdt en er van alles mee kan doen met oog op plezier. Dat kun je ook op een manege vinden maar voor veel meer geld en minder privileges. Dus ik vind het niet meer dan normaal dat er wordt betaald voor mijn het gebruik van mijn pony.

Edit: Hier wordt het voer van betaald, de hoefsmid, en het extra hooi en/of stro dat wordt verbruikt. Kosten die ik normaal niet heb omdat ik er zelf niet fanatiek mee bezig ben door mijn zwangerschap. Ik heb dus aan eigen kosten nog de dierenarts en stalling.
Laatst bijgewerkt door Urion op 10-08-14 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:15

sneeuwpop schreef:

basis, rechtrichten, aanleuning etc is toch gewoon vanaf b een vereiste?

wat dat betreft heb je mensen die m rijden maar bagger omgaan met hun paarden
en ruiters die nog nooit een niveau bevestigd hebben gezien omdat ze geen wedstrijdambities hebben, die je paard gewoon lekker ontspannen kunnen laten lopen en recht richten

in mijn ogen gaat het meer om de persoon, het karakter en de welwillenheid om fouten te erkennen en te verbeteren.. dan het 'niveau' waar iemand mee aankomt zeilen..

want wie zegt dat dat niet uit een grote duim is gezogen of met mazzel bereikt is ooit..

je zult iemand moeten zien rijden en moeten zien omgaan met je paard voor je kunt zeggen of iemand is wat jij zoekt voor jouw wijze van rijden en inzichten.. Puur het niveau zegt niets..

Een L ruiter kan best in zijn lessen op M of Z niveau kunnen rijden, maar puur geen wedstrijden willen doen..

ik heb geen paard en L2 is het maximale dat ik in de paar manegewedstrijdjes die ik ooit heb gereden heb gedaan.. Zegt dat iets over mijn rijkunsten of zegt dat meer over de groepsles waar ik toevallig inzat? of over mijn manier van omgaan met paarden? Het zegt eigenlijk helemaal niets.

het zegt niets over of ik een paard wel of niet makkelijk ontspannen laat lopen.. of ik instaat ben een paard recht te richten.. of ik in staat ben om je paard behoorlijk beweging te geven aan de longeer, of diegene verantwoord met je spullen omgaat, of je stal niet afbreekt..

ik snap je 'hogere' eisen.. maar ik denk dat de omschrijving van een specifiek niveau dat een ruiter officieel heeft, weinig meerwaarde hebben.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:17

elenaMM77, je verwoordt precies wat ik ook vind. :j

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:25

sneeuwpop schreef:

Ja maar dat kan je ook zeggen van een Z ruiter. Zoals ElenaMM77 zegt, het ligt aan de persoon zelf

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:40

Een Z ruiter moet ook nog heel veel leren. Zou ik op een grand prix paard mogen rijden, zou ik daar ook voor betalen. Die ruiter gaat dat direct voelen als een simpele Z ruiter een paar rondjes heeft gereden.

Paard is een spiegel.....

maar goed, die dienst zie ik dus niet.
De conditie op pijl houden is slechts voor enkele eigenaren prettig. En dan nog zie ik dat de bijrijder dit voor zichzelf doen en niet als dienst.

Ik geef mijn paard echt liever vrij, dan heb ik minder werk......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:46

Je hoeft echt geen Z ruiter te zijn om verschil te merken als een ander op je paard gereden heeft. Ik geef ook mijn paard liever vrij of zorg voor andere manieren van bewegen dan dat ik een ander erop laat rijden. Paarden in een opleidingstraject even uitgesloten, maar dat laat ik dan toch liever (betaald) door iemand doen die daar heel veel ervaring mee heeft.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:46

De vereiste is er nog niet in de B, laat staan het onder de knie hebben van die zogenaamde vereiste van rechtrichten en scherp aan het been houden.

Dit kun je niet verwachten van een b of L ruiter. Niks mis mee. Gaat mij om de zogenaamde dienst - die zie ik niet.

Gaat niet om de persoon. Behalve dan dat sommige op dat niveau slechter rijden danzou moeten. Maar als je op "een niveau" rijdt, dan mis je de kunst/ervaring van de niveaus daarboven....
dan maak je de fouten die bij je niveau horen. Een paard is een spiegel dus dat kan de eigenaar direct voelen wanneer hij er daarna op stapt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:35

sneeuwpop schreef:
Een Z ruiter moet ook nog heel veel leren. Zou ik op een grand prix paard mogen rijden, zou ik daar ook voor betalen. Die ruiter gaat dat direct voelen als een simpele Z ruiter een paar rondjes heeft gereden.

Paard is een spiegel.....

maar goed, die dienst zie ik dus niet.
De conditie op pijl houden is slechts voor enkele eigenaren prettig. En dan nog zie ik dat de bijrijder dit voor zichzelf doen en niet als dienst.

Ik geef mijn paard echt liever vrij, dan heb ik minder werk......

Nu heb je het wel over hoog getrainde paarden..

voor dat soort paarden zou ik ook never nooit een berijder zoeken maar eventueel een trainer in dienst nemen.

Over het algemeen zijn paarden waarvoor een bijrijder gezocht wordt, recreatiepaard tot maximaal zo'n M niveau.. daarboven heb je het over uitzonderingen, als er al een bijrijder gezocht wordt gaat dat meestal mondeling..

Als je voor mij een paard hebt dat op Z niveau loopt, dan wil ik daar subiet voor betalen inclusief daarvoor een goede instructrice erbij zoeken zodat ik er het maximale van kan leren..

maar dan heb je het over een andere situatie en verschuift de schaal naar 'leren' door de bijrijder en wordt de wederdienst onder geschikt..

ik heb het puur over recreatief of licht bereden paarden..

En ik heb het over een ruiter die normaal kan rijden, zijn balans onder controle heeft en een paard niet de vernieling in rijd..

je kunt gerust een L ruiter een M paard laten rijden als deze niet 'getraind' hoeft te worden naar een hoog niveau.. ieder stapje voorwaards voor zowel paard als ruiter is meegenomen in zo'n geval..

Bijrijder gezocht voor uitbrengen paard in hogere klasses wordt vrijwel nooit gezocht.. en dan heb je het ook niet meer over een bijrijder of verzorger maar over een trainer van je paard.

Trainen hoor je feitelijk mede ook zelf je verantwoordelijkheid voor te nemen als eigenaar, tenzij je het over kunt laten met een gerust hart aan je bijrijder..

onderhouden van het niveau, eventueel ietsjes vooruit en niet achteruitgang van je paard, zowel conditioneel als niveau.. dat is wat je van een bijrijder mag verwachten..

verwacht je meer, dan is denk ik je optiek van wat een bijrijder is, kan en wil waarschijnlijk wat vertekent..

Als je een bijrijder zoekt om je L paard naar Z te gaan rijden, of ZZ te onderhouden.. dan ben ik bang dat je daar zonder ervoor te betalen eigenlijk niemand zult vinden.. Dat zijn betaalde diensten.. en mensen die geen geld hebben voor een paard maar wel de kunde hebben om ZZ te onderhouden.. die zijn zelfdzaam.. Als je ZZ in je mars hebt heb je over het algemeen een eigen paard onder je kont.. of staan mensen al klaar met een paard als je zegt he, ik heb tijd over om een paard te trainen en ik vraag er niets voor.

-----------

dat je je paard liever vrij geeft of verder als grasmaaier aanhoud, dat is natuurlijk ook een keuze. maar die staat geheel buiten de discussie of en wat je aan een bijrijder als bijdrage vraagt..

en dan moet je wel kijken ook naar wat het paard in de mars heeft en wat je als eigenaar wilt bereiken in mijn ogen.. maar je hebt het niet over ZZ paarden, niet eens Z.. Meestal niet eens M.. vaak recreatief..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:39

Ik vind het ook een heel verschil of je er als eigenaar bij bent om te begeleiden.

Stel Xander zou mijn pony zijn, het is een shetlander waar je als jonge ruiter veel van kan leren en die erg braaf is.
Als ik dan die kleine ruiter begeleid mag daar best een vergoeding tegenover staan.

Het ligt er net aan of je het uit tijdgebrek doet of omdat je het leuk vind om je hobby te delen.