'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:15

Ik hoor hier bij. _O-

Maar ál hun spullen zijn van mij, ik heb ze beleerd en zadelmak gemaakt. In de zomer regel ik ook de strookbegrazing en ik ben degene die met vorst de waterbakken doortrapt en de eczeemdekens regelt.

Ik betrap mezelf er ook wel eens op hoor dat ik mijn pony's zeg. :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:25

ik heb ze ook wel eens gehad maar stoor me er niet zo aan.
wel als ze hele verhalen op internet gaan schrijven over mijn pony,s en dan steeds zeggen dat ze van hun zijn.

maar heb nu een verzorgster voor mijn A merrie en op papier is ze van mij maar ze doet maar wat ze niet laten kan.
enige verplichting die ze heeft is mij of haar ouders melden als ze weg gaat met de pony (wel met iemand erbij) en zorgen dat de pony na het rijden de juiste verzorging krijgt en alles netjes opgeruimd is.

verder mag ze zo,n beetje alles wel,het is wat dat betreft zo goed als haar pony maar ze zegt eigenlijk nooit ''mijn pony''

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:27

goh wat een verhalen zeg! de generatie van nu :=
vroeger had ik ook 2 verzorgshetjes mocht er bijna alles mee maar ik wou toch meer(ik was 11/12) dan belde ik altijd netjes aan om te vragen of het mocht en als ze dan 'nee' zeiden; nou oke dan niet!
Ik had ooit wel iets heel raars meegemaakt.

Op de wei waar mijn verzorg schetties stonden toen stonden nog 3 andere paarden. op een dag was ik met 1 van mijn verzorgpony's aan het wandelen toen ik 2 meisjes over het hek zag klimmen en 1 van de andere pony's zag pakken. ze hadden hun eigen halster en poetsspullen enzow bij hun. De pony 'Blister' bonden ze aan het hek vast en ze begonnen vrolijk te poetsen. Ik ging er heen want ik kende ze niet dus ik vroeg wie ze waren. 'ja wij zijn Miep en Toet (weet de namen niet meer :') ) de verzorgsters van Blacky. Dus ik 'ooh oke? en weet Lisa ervan?' dus hun helemaal instemmen van jaa dat weet ze hoor dit dat tot opeens Blister gaat hangen en 'hun' halstertouw stuk trekt. Toen was die pony ineens niet zo leuk meer! Die meisjes helemaal schreeuwen en schelden tegen die pony en slaan dus ik heb er meteen wat van gezegd en het lang uitgestuurd. zeggen ze: "We gaan tegen lisa zeggen dat jij Blacky hebt geslagen en haar halster hebt stukgemaakt!" Dus ik heel droog: "Ten eerste; Blacky is een hij, ten tweede zijn naam is Blister en ten derde zijn baasje heet helemaal geen Lisa maar (naam)!" Toen schrokken ze toch best wel en ik heb ze nooit meer gezien. Heb wel verteld aan de eigenaresse wat er was gebeurd, ze was heel blij dat ik er was; wie weet wat ze allemaal met 'Blacky' hadden uitgehaald als ik er niet wat van had gezegd?!

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:32

mwah als iemand voor het gemak mijn pony zegt doe ik daar echt niet moeilijk over. Maar als je bv vraagt of het echt hun eigen paarden zijn en ze zeggen dan stug ja terwijl het niet zo is vind ik niet respectvol naar de eigenaar toe.
Laatst bijgewerkt door Oenka op 02-02-14 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:32

Oenka schreef:
mwah als iemand voor het gemak mijn pony zegt doe ik daar acht niet moeilijk over. Maar als je bv vraagt of het echt hun eigen paarden zijn en ze zeggen dan stug ja terwijl het niet zo is vind ik niet respectvol naar de eigenaar toe.

Dat vind ik ook niet kunnen. :n

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:34

Daarom hadden mijn paarden geen verzorgers...na 2 was ik het spuugzat.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:35

KimD schreef:
Ik kan er niet meer tegen, kinderen die zeggen dat een verzorgpony hun eigen pony is. Je gunt (vaak jonge) kinderen een pleziertje door ze de pony's te laten verzorgen of eens een keertje met ze naar buiten te gaan voor het koetsje of te paard.

Je geeft ze een vinger en nemen twee handen en twee voeten, ze nemen beslissingen, knippen manen en staarten, verweiden de pony's omdat er niet meer genoeg te eten is, gaan zomaar buitenrijden of de dieren beleren of weet ik veel wat. Opeens zijn mijn pony's hun eigen pony's en mogen ze die als eigen beschouwen, ik geloof mijn oren niet! Laatst ben ik op de basisschool moeten komen in een klas om een ruzie te sussen, want daar was een groepje van 5 à 6 meiden die ruzie hadden van wie de pony's in de wei waren. Die gestippelde was van Miep, die kleine van Suus en die andere kleine van Zus, echter werd er ruzie om gemaakt tot slaan toe welke pony van wie was. De lerares had mij gevraagd om even duidelijk te komen maken dat het mijn paarden waren.

Dit is voor mij de reden dat ze bij mij niet meer in de wei komen, waar zijn in godsnaam die opgevoede kinderen van 'mijn eigen generatie' gebleven? Wij vroegen alles netjes, namen vaak een ouder mee en als die niet kon was de eigenaar aanwezig. Nu zeggen ouders mee te gaan maar dumpen hun kinderen om ze 2/3 uur later op te halen. Kinderen kennen geen respect meer voor de dieren, voor spullen of voor mij, de eigenaar. Alles wat ik doe is niet goed en weten die snotneuzen beter. Het ergste vind ik nog dat ik ook een stel meiden van 15 heb gehad waarvan ik dacht dat die wel enig verantwoordelijkheidsgevoel en respect hadden precies hetzelfde waren.

Nu na het zoveelste topic over 'mijn pony's' die toch een eigenaar blijken te hebben ben ik wel eens benieuwd hoe andere eigenaren dit ervaren... :n

Ik ben 14 en ik geef je echt helemaal gelijk, ik heb een leasepaard gehad en ik heb altijd alles gedaan wat de eigenaren vroeger, het is en blijft HUN paard en daar moet je respect voor hebben.
Ik kwam altijd met mijn moeder en als ik alleen was dan was er altijd wel iemand op stal en mijn moeder bracht mij ook vaak.
Ik weet van de eigenaren ook dat ze mij een goede verzorger vonden, maar ik vind het heel erg de laatste tijd mensen die een bijrijder of dergelijke zoeken naar mensen die ouder dan 15 of meerderjarig zijn, niet altijd om deze reden maar toch zie ik dat vaak, en ik wil niet hoog van mezelf doen maar ik weet dat ik een degelijke verzorger ben en dat ik niet ben zoals sommige van die meisjes die zeggen dat het hun pony is hun paard.
Ik snap je ergernis! :j

Edit: in sommige situaties is het iets anders zoals als de eigenaren er niks mee doen en je echt mag doen alsof ze van jou zijn en ze zoals sommige hier door jou beleerd zijn etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:39

myk_en_shant schreef:
Ho ho brainless je hoeft je niet aangevallen voelen.
En ja vroeger werd er ook rottigheid uitgehaald, maar ik zie nu toch duidelijke groei in dit soort dingen.

Helaas zien sommige ouders manege's en pensionstallen als goedkope oppas.
En ja ik heb het echt zien gebeuren op een manege waar ik les heb gegeven, kinderen werden om half tien in de ochtend gebracht en om half zes in de middag weer opgehaald.
En dit niet één keer, maar simpelweg elke zaterdag.Hoe vaak ik die kinderen wel niet gewaarschuwd heb en maar simpelweg aan het werk gezet, om ze zo uit de rottigheid te houden.

Ik voel mij niet aangevallen hoor :D

Maar ook vroeger werden er kinderen gedumpt.
Ook liepen er de hele woensdagmiddag kinderen rond (ook die zelf kwamen hoor), die om 1 uur aanwezig waren en om 6 uur weer vertrokken, en op zaterdag soms al om 8 uur er waren.
Deze waren natuurlijk niet gedumpt, maar moesten wel zichzelf vermaken op zo'n dag en degene die gek waren op paarden liepen het liefst de hele dag op de manege/stal rond.

Demitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:46

Het komt een beetje over alsof je zegt dat alle verzorgers/bijrijders zo zijn.. Sommige verzorgers zijn idd zo maar de meeste echt niet!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:50

En toch gaat het vroeg of laat bijna altijd mis met bijrijdsters. Vraag me dan toch af waar dat aan ligt.

Demitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:56

Dat zijn dan denk ik jouw ervaringen

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:58

Tja, vroeger gingen de meerste kinderen naar een manege omdat ze dit erg leuk vinden en helpen dan ook waar ze maar mochten helpen.
Maar in de situatie die ik dan mee maakte op die manege was degelijk anders.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:00

ik zeg ook wel mijn pony enz maar dat komt omdat de eigenaar zei dat ik de paardjes toe mag eigenen dus ga je dat automatisch al doen. en ik weet maar al te goed dat ze op zijn naam staan

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:02

vroeger ging ik ook altijd gewoon op de fiets naar het 'platteland' om vervolgens gewoon gezellig manege's binnen te wandelen. Alleen ik wist van mezelf dat die paarden niet van mij waren en ik ze eigenlijk ook niet kende. dus het bleef bij netjes aaien en verder ook niks.

Tommy is dan ook niet mijn 'eigen' paard maar de manege eigenaar heeft zelf tegen mij gezegd dat ik hem wel zo mag noemen(lease hem 7 dagen in de week en mag eigenlijk alles met hem) en ik mag ook wel alles met hem maar nogsteeds vraag ik elke keer netjes of ik een rondje buitenom mag.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:04

Demitjuhh schreef:
Dat zijn dan denk ik jouw ervaringen

Ik heb maar 1 keer verzorgsters gehad maar ik hoor het overal om me heen...

Demitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:05

Dus je zegt dat alle verzorgers zo doen?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:06

Zie je mij dat zeggen?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:06

Ik kan beamen dat het heeeeeeeel vaak fout gaat, maar gelukkig zijn er ook uitzonderingen. Gelukkig heb ik een aantal van hun gevonden.

Demitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:08

Het komt wel een beetje zo over haha :o

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:09

Ik hoor zo vaak mensen zeggen dat een bijrijder/verzorger het paard als 'eigen' mag beschouwen op de afgesproken dagen. Ik snap dat al nooit want niemand wil toch dat de verzorgster daadwerkelijk 'mijn paard/pony' zegt? Maar dat krijg je dan wel.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:12

Demitjuhh schreef:
Het komt wel een beetje zo over haha :o

Dan lees je niet goed want dat zeg ik helemaal niet. Ik ben zelf ook verzorgster geweest en weet dus dat het ook anders kan.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:14

er zit ook verschil in het zo over laten komen of het ook daadwerkelijk doen!

Demitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:18

Het is al duidelijk ;)

Roxanneexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:39

Harley is MIJN verzorgpony en dat weet ik maar al te goed! Alles gaat volgens overleg en er zijn afspraken gemaakt waar ik me dan ook strikt aan houd! Vind het een beetje neerbuigend om zo over verzorgsters te praten. Niet iedereen heeft het geluk om van een eigen paard te mogen genieten! Iedereen zijn mening en keuze om wel of geen verzorgster te kiezen. Maar er zijn gelukkig ook dankbare paardeneigennaren die erg blij zijn met een verzorgster zoals de eigenaren van Harley

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:42

Ik heb het hier in de buurt ook wel vaker gezien.

Een meisje van toen rond de 13 jaar ofzo. Met 2 eigen pony's waar ze met 1 ook concoursen reed.

Ging op een 1,5 of 2 jarige (zoiets) haflinger zitten.
Ook gestapt en gedraafd.
Ook foto's gemaakt en op Facebook gezet met stoere teksten erbij.

Ik herkende mijn pony.
Ik gevraagd hoe hij heette.
Zij antwoord netjes de naam die wij haar een paar weken daarvoor gezegd hadden.

Ik ben er zeker van dat ik, mijn zus of een van mijn ouders niet tegen haar hebben gezegd dat zij die pony moest inrijden.

Schrok wel toen ik die foto zag.
Zegt zij later tegen mij nadat ik naar die pony had gevraagd dat zij die elke dag reed met zadel en hoofdstel.

Vond het ook wel heel asociaal van haar.