betalen van bijrijdsters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:37

Pauline schreef:
bello2005 schreef:
maar het is JOUW pony..

Precies en waarom zou ik die met jou delen dan? Omdat jij graag wilt rijden? Dan doe je dat maar lekker op de manege. :P

deze opmerking slaat nergens op,, want blijkbaar heb je mijn andere reacties niet gelezen..
ik zeg dan toch ook dat ik dan nog liever voor een manegepony zou kiezen dan een prive.

wel lezen he;)

chelle_dora schreef:
Precies :')

Bijrijdsters vergissen zich ook heel vaak..
Vaak zoekt een eigenaar niet per se hier en nu een bijrijdster hoor..
Het is leuk als.. maar zeker geen verplichting.. :+ Maakt verder niet uit :')

daar zeg je het zelf al,,, zeker geen verplichting,, maar ze willen er wel geld voor vangen

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:37

Je leest niet goed. Ik wil dat helemaal niet perse maar als mensen me vragen of ze dat mogen ga ik eerst kijken. Wil ik jou wel op mijn paard? En zo ja, dán wil ik dat je meebetaald ja. Want je gebruikt en mijn paard en mijn spullen voor JOUW plezier. Niet omdat jij of wie dan ook per definitie haar zoveel beter maakt. En voor de beweging is het ook niet nodig want ze beweegt de hele dag.

Waarom mag iemand dan zomaar gratis gebruik maken van mijn spullen? Of leen jij je auto ook aan iedereen zomaar uit zonder brandstofvergoeding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:38

Ja, ik wil daar wel een kleine maandelijkse bijdrage voor ja.
Ik zorg ervoor dat het dier tot de beschikking staat, dat de ruiter droog kan rijden, dat de pony in een dusdanige staat is dat deze gereden kan worden.
Ja, dan 'vang ik daar geld voor' ja.
Doet de manege ook hoor.
Of het paard nou in de manegeles meeloopt of verleast wordt.. Ze hoeven niet te verleasen maar ze doen het wel.. En ja.. Daar vangen ze toch ook geld voor.. Terwijl het beest ook mee kan lopen in de lessen :+

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:39

minikatje schreef:
bello2005 schreef:
maar het is JOUW pony..

precies, mijn pony. en daar ben ik zuinig op.
mijn pony vermaakt zich prima op de weide, daar hoeft geen extra persoon bij te komen.
maar goed, ik heb dan ook geen hulp nodig en zou waarschijnlijk alleen klusjes vragen.

Maar ik kan snappen dat als je op een dure pensionstalling staat en je laat je bijrijder 2x per week rijden dat ze wat bij mag dragen.
als je jezelf daar te goed voor voelt of denkt dat je juist een dienst doet dan ga je toch verder zoeken?
maar de ts zegt nu zelf dat ze een paardje zoekt om te rijden, waarom is het voor mij geen dienst aanbieden als ik haar op mijn paard laat rijden en daar een vergoeding voor vraag?

nee kan ik niet snappen .. JIJ ( eigenaars van ponys/paarden) hebben er zelf voor gekozen om een pony aan te schaffen, dan moeten ze ook de verantwoording op zich nemen dat een pony niet goedkoop is.
en DAAROM ( mensen lees toch eens ) vind ik het grote onzin dat iemand er geld voor vraagt

je gaat als je een oppasser voor je kind wilt hebben toch ook niet vragen of die er voor wilt betalen omdat een kind hebben duur is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:39

Er is al een heel topic over. Zal de link even opsnorren.

Maar laat ik even samenvatten een ding zeggen. Ik ben de eigenaar van meerdere paarden. Ik heb daar kosten van, zoals stalling, voer, smid, dierenarts, verzekeringen, harnachement. Ik loop zelf ook risico dat een van mijn paarden een blessure krijgt waardoor ik hem nooit meer zal kunnen rijden. Of dat een bijrijder een serieuze rijtechnische fout maakt die ik kan oplossen (als het al op te lossen valt) Heb ik dat zelf veroorzaakt dan is dat mijn eigen schuld. Doet een ander dat dan ben ik daar goed ziek van, want een bijrijder trekt zijn handen er vanaf en zit niet met het probleem, maar ik zit met de gebakken peren en een paard dat ik in het ergste geval kan laten afmaken.

Iemand die wil bijrijden zal bij mij hoe dan ook een bijdragen moeten leveren, omdat ik het risico dat ik loop dat er wat met mijn paard gebeurt of dat er wat is aan tuigage die vervangen moet worden hoe dan ook financieel voor een fractie van de kostprijs die ik moet neertellen gedekt wil zien. Ben je daar niet toe bereid, dan zoek verder. Ik denk dat je alleen in de huidige economische situatie weinig mensen meer gaat vinden die je een paard gratis te rijden geven.

De enige situatie waarin ik bereid ben om iemand nog geld toe te geven voor het rijden van mijn paarden is als deze mijn paard beter kan rijden dan ik en hem of beleerd of corrigeerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:41

bello2005 schreef:
nee kan ik niet snappen .. JIJ ( eigenaars van ponys/paarden) hebben er zelf voor gekozen om een pony aan te schaffen, dan moeten ze ook de verantwoording op zich nemen dat een pony niet goedkoop is.
en DAAROM ( mensen lees toch eens ) vind ik het grote onzin dat iemand er geld voor vraagt

je gaat als je een oppasser voor je kind wilt hebben toch ook niet vragen of die er voor wilt betalen omdat een kind hebben duur is?

Ik snap idd dat je dat niet kunt snappen. Want jij snapt niet dat er in een mensenleven dingen gebeuren waardoor het ineens financieel niet meer mogelijk is of erg moeilijk wordt om een paard aan te houden. Jij snapt zo te zien niet dat je ineens zonder werk kunt komen te zitten, of als je nieuw werk vindt dat ineens veel minder betaald. Of dat je ineens meer tijd kwijt kunt zijn, al dan niet tijdelijk, voor je paard. Om dat te snappen moet je namelijk inlevingsvermogen hebben, of op zijn minst een beetje fantasie.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-09-13 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:41

Oppasser is geen goede vergelijking.. De oppasser doet de ouders een dienst en zij wordt ingehuurd om dat te doen.

In het geval van bijrijders is dat heel anders.

Bekijk het eens andersom, vanaf de kant van de eigenaren. Omdat de bijrijder een dure hobby wilt en zich te goed voelt voor manegepony's, moet de eigenaar daar maar voor zorgen of er zelfs voor betalen :=

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:42

Ik lees prima. Ik koop een paard, ik draag de kosten en ik heb er plezier van. Eens? Ja? Gaan we verder.
Jij wilt rijden op mijn paard. Daar vraag ik geld voor omdat een paard niet gratis is. En als jij dat niet wilt betalen, dan rij je dus ook niet. Volg je het nog?
Ik ga namelijk niet jouw hobby betalen. Mijn paard eet, draagt een deken zodat de spieren mooi warm blijven, je gebruikt een hoofdstel en een zadel en een dekje ook nog!
Waarom..zou jij als je mijn spullen gebruikt en mijn paard ook nog eens dat gratis willen?

Kinderen die oppas nodig hebben die heb ik nodig en koop ik dus in. Betaal ik. Als jij dan jouw kinderen bij mij wilt laten spelen want er is dan toch een oppas, mag je ook mee betalen. :) want dat is wat je doet, je maakt gebruik van de faciliteiten ( paard, oppas) die een ander betaalt.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:43

Pauline schreef:
Je leest niet goed. Ik wil dat helemaal niet perse maar als mensen me vragen of ze dat mogen ga ik eerst kijken. Wil ik jou wel op mijn paard? En zo ja, dán wil ik dat je meebetaald ja. Want je gebruikt en mijn paard en mijn spullen voor JOUW plezier. Niet omdat jij of wie dan ook per definitie haar zoveel beter maakt. En voor de beweging is het ook niet nodig want ze beweegt de hele dag.

Waarom mag iemand dan zomaar gratis gebruik maken van mijn spullen? Of leen jij je auto ook aan iedereen zomaar uit zonder brandstofvergoeding?

ligt er helemaal aan hoever hij moet rijden..
maar mij hoor je niet snel zeuren over geld;)
en dat is nou precies de mentaliteit van tegenwoordig,, ze moeten overal geld voor krijgen..
niets is meer voor niets

en hoezo ik lees niet goed,, ik heb het over diegene die er geld voor vragen niet per definitie tegen jouw;)

chelle_dora schreef:
Ja, ik wil daar wel een kleine maandelijkse bijdrage voor ja.
Ik zorg ervoor dat het dier tot de beschikking staat, dat de ruiter droog kan rijden, dat de pony in een dusdanige staat is dat deze gereden kan worden.
Ja, dan 'vang ik daar geld voor' ja.
Doet de manege ook hoor.
Of het paard nou in de manegeles meeloopt of verleast wordt.. Ze hoeven niet te verleasen maar ze doen het wel.. En ja.. Daar vangen ze toch ook geld voor.. Terwijl het beest ook mee kan lopen in de lessen :+

het is geen beest, het is een dier;)

maar blijkbaar lezen jullie niet goed,,, ik zeg duidelijk IK ZOU,,, ik zeg niet dat jullie per definitie fout bezig zijn.
dit is mijn mening daarover.. dat is wat ik zou doen.
klaar.. ik snap niet waarom jullie er zo op reageren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:43

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:44

Je vergeet 1 ding in je OP TS en dat is dat jij ook plezier hebt aan het paard :D Daar mag best iets tegenover staan.
Maar goed, ik denk dat het betalen van een bijdrage voor bijrijden (dan heb ik het niet alleen over verzorgen) heel afhankelijk is van de plaats waar het paard is gestald en of je moet uitmesten e.d. Als een bijrijdpaard hebt op een luxe stal en je idd niets anders hoeft te doen dan rijden, waarom zou daar dan niet voor mogen worden betaald? Op een manege moet je immers ook betalen voor een uurtje rijden. Dan krijg je wel les, maar of je op een manegepaard nou zoveel leert....
Ik merk wel dat de "gouden tijden" voor niet betalende bijrijders een beetje voorbij zijn. De crisis "hakt erin" en mensen die eerder geen bijdrage vroegen doen dat nu steeds vaker wel.
Het ligt er ook aan waar je woont; in gebieden waar het moeilijk is iemand te krijgen voor je paard ben je allang blij een betrouwbaar iemand te vinden. Maar in Leiderdorp waar TS zit, is toch wel veel aanbod.
Er worden bij ons op stal best veel paarden "gedeeld" En de medeberijders betalen doorgaans gewoon de helft van het stalgeld en hoefsmid, als ze de helft rijden. Niet meer dan normaal je hebt er immers ook voor de helft plezier van, niet de verantwoordelijkheden en kosten van het hebben van een eigen paard, hanarchement e.d. Toch een stuk goedkoper en veel leuker dan het rijden op een manegepaard, kost ook al gauw 25 euro per lesje.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:44

Als mijn vriendin structureel mijn auto op maandag leent, mag ze van mij gewoon mee betalen. Als ze een keer hem leent, geen probleem. :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:45

bello2005 schreef:
en dat is nou precies de mentaliteit van tegenwoordig,, ze moeten overal geld voor krijgen..

... het kost ook allemaal geld...

Je kunt er ook voor kiezen om op een manege te rijden... Betaal je vaak meer onderaan de streep en mag je 1x in de week een rondje in de bak rijden op een manege paard, tussen 12 anderen met vaak niet al te best materiaal, om over de kwaliteit van de paarden nog maar te zwijgen...
Laatst bijgewerkt door Suelza op 30-09-13 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Waarom zou de eigenaar wel moeten betalen voor eigen plezier maar de bijrijdster niet? :+

bello2005

Cassidy schreef:
bello2005 schreef:

Ik snap idd dat je dat niet kunt snappen. Want jij snapt niet dat er in een mensenleven dingen gebeuren waardoor het ineens financieel niet meer mogelijk is of erg moeilijk wordt om een paard aan te houden. Jij snapt zo te zien niet dat je ineens zonder werk kunt komen te zitten, of als je nieuw werk vindt dat ineens veel minder betaald. Of dat je ineens meer tijd kwijt kunt zijn, al dan niet tijdelijk, voor je paard. Om dat te snappen moet je namelijk inlevingsvermogen hebben, of op zijn minst een beetje fantasie.

hoe weet jij wat ik wel en niet snap??? en hier word niet over ' ik kan het niet betalen en daarom neem ik een bijrijdster die mee wilt helpen de kosten te delen' gepraat. hier gaat het om de luxe van een eigenaar van het paard

inlevingsvermogen hebben... hahahha jij bent echt om te lache

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:46

Anders is het heel simpel hoor..

Hier is mijn pony.. En daar is de stal..

Maar zorg zelf voor het eten ,de hoefsmid, een passend zadel, hoofdstel, bit, dekjes, en 1x in de zoveel tijd de ontworming en de enting.

Dan mag jij gratis op mijn pony rijden. Maar de rest regel je zelf maar :+

En gossie. Vallen over het feit dat ik het woordje beest noem ipv paard.

Ik noem d'r ook wel eens geit, snel, call the cops!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:47

bello2005 schreef:
niets is meer voor niets

Dat klopt als een bus :D :D Alles kost nu eenmaal geld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:48

chelle_dora schreef:

Maar zorg zelf voor het eten ,de hoefsmid, een passend zadel, hoofdstel, bit, dekjes, en 1x in de zoveel tijd de ontworming en de enting.

Als eigenaar zou ik toch op zijn minst willen weten wat hij te eten krijgt en of hij wel de wormenkuren, entingen en de smid op tijd ziet. Je hoort genoeg situaties van paarden die verleased zijn en serieus mager terugkomen. En ben je de aanschafkosten van de pony vergeten? En wat als je het paard goed ziek terug krijgt, wie gaat dan de dierenarts betalen?

Probleem met bijrijders is dat ze er ineens mee kunnen stoppen. Met betalen en de klusjes die ze doen. Ik vertrouw niemand meer.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-09-13 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Re: betalen van bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:49

Pauline schreef:
Ik lees prima. Ik koop een paard, ik draag de kosten en ik heb er plezier van. Eens? Ja? Gaan we verder.
Jij wilt rijden op mijn paard. Daar vraag ik geld voor omdat een paard niet gratis is. En als jij dat niet wilt betalen, dan rij je dus ook niet. Volg je het nog?
Ik ga namelijk niet jouw hobby betalen. Mijn paard eet, draagt een deken zodat de spieren mooi warm blijven, je gebruikt een hoofdstel en een zadel en een dekje ook nog!
Waarom..zou jij als je mijn spullen gebruikt en mijn paard ook nog eens dat gratis willen?

Kinderen die oppas nodig hebben die heb ik nodig en koop ik dus in. Betaal ik. Als jij dan jouw kinderen bij mij wilt laten spelen want er is dan toch een oppas, mag je ook mee betalen. :) want dat is wat je doet, je maakt gebruik van de faciliteiten ( paard, oppas) die een ander betaalt.

meestal vragen de eigenaren van de pony een verzorger en is het niet zo van,,, heej mag ik jouw paard rijden/ verzorger ? eens ? ja!
dus daarom vind ik het onzin;)

Suelza schreef:
bello2005 schreef:

... het kost ook allemaal geld...

Je kunt er ook voor kiezen om op een manege te rijden... Betaal je vaak meer onderaan de streep en mag je 1x in de week een rondje in de bak rijden op een manege paard, tussen 12 anderen met vaak niet al te best materiaal, om over de kwaliteit van de paarden nog maar te zwijgen...

maar je kiest toch zelf voor je hobby??? je laat je hobby toch niet betalen door een ander ?

minikatje

bello2005 schreef:
minikatje schreef:

precies, mijn pony. en daar ben ik zuinig op.
mijn pony vermaakt zich prima op de weide, daar hoeft geen extra persoon bij te komen.
maar goed, ik heb dan ook geen hulp nodig en zou waarschijnlijk alleen klusjes vragen.

Maar ik kan snappen dat als je op een dure pensionstalling staat en je laat je bijrijder 2x per week rijden dat ze wat bij mag dragen.
als je jezelf daar te goed voor voelt of denkt dat je juist een dienst doet dan ga je toch verder zoeken?
maar de ts zegt nu zelf dat ze een paardje zoekt om te rijden, waarom is het voor mij geen dienst aanbieden als ik haar op mijn paard laat rijden en daar een vergoeding voor vraag?

ah, maar ik verdien er zelf niets aan.
lees nu eens wat ik typ en wat de anderen typen.
ik heb zelf alle verantwoording op mij genomen qua paardje, ze staat super en heeft niets extra's nodig.
mijn bijrijder (waar ik overigens geen behoefte aan heb, dus stop met de pb's) zou dan alleen maar klusjes hoeven doen als ze er is.

maar als deze zelfde situatie zich zou voordoen op een dure pensionstalling dan zou ik toch een bijdrage vragen.
mijn pony heeft het niet nodig en dan zou het puur voor de hobby van de bijrijder zijn.
en een ander zn hobby hoef ik niet te betalen.
dat geld steek ik liever in ponylief.
ik heb geen oppasser nodig en niemand bewijst mij een dienst.

dus het heeft niets met verantwoording nemen te maken, maar ik ga niet iemand betalen omdat deze op mijn pony wil hobbelen.
als nu iemand aan de deur komt en die wil graag op mn kat passen, prima. Maar daar ga ik ook geen geld voor betalen.
Is mijn kat ziek en ik ga naar de DA, dan betaal ik wel. daar word mijn kat (hopelijk) beter van.

voor een ponyhobbelaar ga ik niet betalen, die mag hobbelen en klusjes doen.
maar die bewijst mij echt geen dienst.

Anoniem

Cassidy schreef:
chelle_dora schreef:

Als eigenaar zou ik toch op zijn minst willen weten wat hij te eten krijgt en of hij wel de wormenkuren, entingen en de smid op tijd ziet. Je hoort genoeg situaties van paarden die verleased zijn en serieus mager terugkomen. En ben je de aanschafkosten van de pony vergeten?

Dat is ook zo, het was bij wijze van spreken.. Dat is dan meer zodat bijrijdsters zich af en toe even moeten beseffen wat een geld er aan die hobby wordt uitgegeven.. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:50

bello2005 schreef:
maar je kiest toch zelf voor je hobby??? je laat je hobby toch niet betalen door een ander ?

Maar dat doe je toch als jij bijrijdt en daar geen geld voor wilt geven? Dan betaald die ander JOUW hobby toch? Toch?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:51

ik blijf er bij ik vind het onzin,, het is mijn hobby en niemand hoeft voor mijn hobby te betalen als ik zelf;)
maar ik ben klaar hier;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:52

bello2005 schreef:
[
Suelza schreef:

Maar jij wilt dat kennelijk wel? Jij wilt wel gratis een prive paard/pony tot je beschikking en in de rondte rijden alsof het eigen is? Daar moet wel iemand anders voor werken en dus betalen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:52

bello2005 schreef:
ik blijf er bij ik vind het onzin,, het is mijn hobby en niemand hoeft voor mijn hobby te betalen als ik zelf;)
maar ik ben klaar hier;)

Je zegt het toch zelf? Je hoort andermans hobby niet te moeten betalen.. Dus ook niet de hobby van bijrijders..