Helemaal niet blij met verzorgsters, graag jullie advies..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:51

Persoonlijk zou ik ze wegsturen. Maar laat jij eerst maar eens aan jouw ouders weten wat je er van vind en dan kan je verder kijken.

Verder heeft een contract geen zin om de aansprakelijkheid te verschuiven dat is tegen de wet en niet dus niet geldig dat zou ik je vader toch maar eens laten weten.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:52

Peppertree schreef:
Je vader kan contracten opstellen wat ie wil, maar onder zijn verantwoordelijkheid komt hij niet uit hoor.

Klinkt misschien heel stom, maar ik ben blij dit te horen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:53

Ik snap aan de ene kant wel dat je 'jaloers' bent, die meiden kunnen wel wat jij nu niet kan doordat je moet werken, naar school gaat en een sociaal leven hebt. Maar ben je aan de andere kant ook niet blij dat je paarden nu wel iedere dag aandacht krijgen?

Over hoe de meiden zich gedragen... Dat was, sorry dat ik het zeg, te verwachten met kinderen van 13/14 jaar. Zij hebben over het algemeen weinig verantwoordelijkheidsgevoel, zien gevaren nog niet zo makkelijk aankomen en zijn vaak veel te zelfverzekerd. Daarnaast is het ook zeer onverstandig de meiden alleen te laten bij de paarden... Je ouders zijn aansprakelijk voor eventuele ongelukken. Overigens vind ik het wel netjes dat ze tenminste hebben geprobeerd je borstels schoon te maken. Al kan ik me jouw ergernis ook goed voorstellen. Begrijp me niet verkeerd.

Ik zie hier een aantal opties: Of je gaat terug naar hoe het was, weinig aandacht voor de paarden, maar geen meisjes van 13/14 die je niet vertrouwt (wat denken je ouders er trouwens van?), je zoekt een verzorgster van 18 jaar of ouder, of je spreekt met de meisjes af dat ze enkel onder begeleiding van een volwassene de paarden mogen komen verzorgen.

Bunga schreef:
Peppertree schreef:
Misschien aan je ouders vertellen dat zij aansprakelijk zijn op het moment dat er iets met de meisjes gebeurt?

Gisteren heb ik het er met mijn vader over gehad, hij wilt een soort contract opstellen waarin vermeld staat dat wij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Dat is niet rechtsgeldig. Sorry.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 16-09-13 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:53

Tja, ik vraag me af wat het nut is van zo een contract, ik denk dat als puntje bij paaltje komt dit niet geld. Tevens vind ik het ook van de ouders uit onverantwoord dat ze meisjes van die leeftijd alleen bij paarden laten. Hier komen verzorgster nooit alleen bij de paarden tenzij ze geen 18+ zijn en echt verantwoordelijkheid hebben. Goede verzorgsters zijn heel moeilijk. Ik had een super goede, 18+, kwam bij mij thuis gewoon de sleutel halen en ging naar mijn paarden. Zo iemand opnieuw vinden is heel moeilijk, zeker omdat het vooral jongere kinderen zijn die willen komen. Dan heeft een verzorgster in mijn ogen ook geen nut, want je steekt meer tijd in hun dan in jou paard.

Ik zou ze zeggen dat ze helaas niet meer kunnen komen. Bij die leeftijd moet er eigenlijk altijd iemand bij zijn. Als er iets gebeurt (stamp in het gezicht etc.) zijn ze dan wel in staat om bekwaam te reageren. Zien ze het als een paard mank is en beter niet loopt. Kunnen ze het eventuele gedrag van een paard (en zeker als jou ruin wat speciaal is) wel correct inschatten? Indien je op deze vragen geen volmondige ja kunt zeggen vind ik het niet verantwoord.

Verder, ik ben ook zo jaloers hoor ;)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:54

Kan me voorstellen dat je blij bent om te horen, dus helemaal niet stom.

Sowieso kan ik me heel goed voorstellen dat je niet wil hebben dat er iemand anders aan je paarden zit. Denken jouw ouders misschien ook dat paarden het 'nodig' hebben dat er elke dag iemand iets met ze doet?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:55

Als jij je niet prettig voelt bij het idee dat zij met je paarden lopen moet je heel duidelijk een eerlijk zijn en zeggen dat het niks word. Voor de paarden is het wel fijn dat er wat meer met ze gedaan word, hier zou je eventueel een (volwassener) bijrijd(st)er voor kunnen vinden, iemand met wie je duidelijke afspraken maakt en die normaal met jou, je spullen en vooral je paarden kan omgaan.

Snap dat het niet erg fijn is als iemand zomaar aan je paard zit en zich dan ook niet aan de afspraken houd of weet ik wat, maar ik vind dat je er dan ook meteen duidelijk over moet zijn of over had moeten zijn.
Persoonlijk zou ik zeggen; weg met die meiden. Ik gun iedereen een verzorg paard, heb zelf ook lang genoeg paarden verzorgd maar je moet wel andermans spullen en paarden met respect behandelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:56

Overigens vind ik het wel heel tof dat jouw ouders die meiden een kans wil geven, niet iedereen kan manegelessen betalen en zo hebben de kinderen toch de kans om met hun lievelingsdieren om te gaan. Wellicht groeien er wel erg fijne en betrouwbare verzorgsters uit.

Als ik vroeger die kans niet had gehad, dan had ik nu geen paard gehad, bij wijze van :).

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:58

Even voor de duidelijkheid,

- De meisjes komen (nog) niet alleen bij de paarden
- Ik ben in gesprek met een bokker zodat de paarden weer meer beweging krijgen
- Voor dit hele gedoe had ik eigenlijk met mijn ouders afgesproken om te gaan lessen (wat resulteert in weer meer aandacht en de mogelijkheid om savonds te rijden in de winter)
- Ik ben het totaal niet eens dat de paarden verzorgd gaan worden door zulke jonge meiden, mijn ouders zien dit niet in, omdat ik het ook kon toen ik zo oud was (ik was een heel verstandig kind)

Anoniem

Re: Helemaal niet blij met verzorgsters, graag jullie advies..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:00

Blijkbaar zijn de meisjes wel alleen bij de paarden want er heeft er 1tje een kopstoot gehad waardoor ze de ruin alleen lieten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:01

Maar hoe kan het dan dat ze het paard alleen achter gelaten hebben en ze opgejaagd hebben als er iemand bij was?

Mss eens duidelijk met je pa afspreken wat de meiden wel en niet mogen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:02

Zulke jonge meiden kunnen prima verzorgers zijn hoor, je moet ze alleen wel begeleiden en daar gaat ook tijd in zitten. Ik ben met mijn volwassen bijrijders ook de 1e 3 maanden erbij geweest voordat ze alleen naar mijn paarden gingen ;). Je zult ze toch echt zelf moeten leren wat wel en niet mag. En anders inderdaad op zoek naar oudere bijrijders, alleen is dat helaas geen garantie dat het dan wel goed gaat maar als het jou een beter gevoel geeft, is dat ook heel wat waard natuurlijk.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 16:03

capopjekop schreef:
Maar hoe kan het dan dat ze het paard alleen achter gelaten hebben en ze opgejaagd hebben als er iemand bij was?

Mss eens duidelijk met je pa afspreken wat de meiden wel en niet mogen?

Dat is ook wel een goed idee ja
Mijn vader is in de tussentijd het gras aan het maaien geweest. Die kinderen zijn uren bij de paarden en papa heeft de tijd niet om er als een koos naast te blijven zitten.
Maar ik zal dit punt inderdaad wel opnemen in mijn 'agenda' voor vanavond, om het zo maar even stom te zeggen :Y)
Laatst bijgewerkt door Eight op 16-09-13 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:03

Bunga schreef:
Even voor de duidelijkheid,

- De meisjes komen (nog) niet alleen bij de paarden
- Ik ben in gesprek met een bokker zodat de paarden weer meer beweging krijgen
- Voor dit hele gedoe had ik eigenlijk met mijn ouders afgesproken om te gaan lessen (wat resulteert in weer meer aandacht en de mogelijkheid om savonds te rijden in de winter)
- Ik ben het totaal niet eens dat de paarden verzorgd gaan worden door zulke jonge meiden, mijn ouders zien dit niet in, omdat ik het ook kon toen ik zo oud was (ik was een heel verstandig kind)

Als er dus altijd iemand bij is, ik neem aan jouw ouders(?), dan hadden ze dus toestemming om de paarden op te jagen? En als ze niet alleen waren toen de ruin het meisje een bloedneus bezorgde (een kopstoot krijg ik ook nog wel eens, en ik loop al 20 jaar bij de paarden), hoe komt het dan de ruin gewoon op zijn plaats is laten staan?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:03

Ik was er in eerste instantie al niet aan begonnen. Meisjes die zomaar 'je paard in de gaten houden' en dan snel weggaan als je eraan komt, kan verlegenheid zijn maar ik vind nog altijd dat je verzorgsters/bijrijdsters zelf uitkiest. Maar goed, ik snap ook dat je ook met je ouders te maken hebt en nu eenmaal niet alles voor het zeggen hebt. Toch zou ik wel met je ouders gaan praten en voorstellen om een oudere, meer ervaren bijrijdster te zoeken waar jij zelf ook een goed gevoel bij hebt. Allemaal goed en wel dat de paarden extra aandacht/beweging krijgen maar je moet zelf ook rustig thuis kunnen zitten natuurlijk.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:05

Bunga schreef:
Hallo Bokkers,

Ik moet even mijn verhaal kwijt.. De titel is een beetje raar maar het zit zo,
Al elf jaar hebben wij onze merrie en sinds een aantal jaar hebben we een eigen stukje grond en hebben we er een ruin bij gekocht. Deze is inmiddels door ons zelf beleerd. Nu is hij nog hartstikke jong en kan af en toe zo enthousiast reageren dat het gevaarlijk is. Wij gaan dan ook voorzichtig met hem om, het is verder een hartstikke goedzak.
Wegens mijn studie kan ik nog maar een á twee keer per week rijden op de paarden. Ik ga er wel om de dag heen om ze te borstelen en mijn vader voert ze. Nu vinden mijn ouders het erg jammer dat er niet zo heel veel met de paarden gedaan wordt. Dit begrijp ik natuurlijk, en zij begrijpen ook dat ik een druk leven heb met school, werken en sociale contacten. Dit is al een aantal jaar aan de orde. Nu was ik samen met mijn vader twee weken terug naar de dieren om te voeren toen er twee meisjes van een jaar of 13/14 in paardenkleding verdacht snel wegfietste van onze grond af. Dit stond mij al niet echt aan, ik vind het niet fijn als er anderen op onze grond komen bij onze dieren, die hebben daar namelijk niets te zoeken. Bij terugkomst zagen we dat er een briefje aan de paal gebonden zat. Hier stond op wie de meisjes waren en dat ze onze paarden al een poosje in de gaten houden en er graag voor zouden willen zorgen. Mijn eerste reactie was natuurlijk nee, omdat: de ruin nog heel jong is en onbetrouwbaar, veel meisjes van rond die leeftijd nog geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben (uitzonderingen daargelaten), ik heel bezorgd ben over mijn dieren en ik dus liever niet heb dat er anderen aan zitten als ik er niet ben. Mijn ouders hebben het er over gehad en hebben besloten contact op te nemen met de ouders van de meisjes. De eerste keer dat ze kwamen moest ik werken maar was mijn moeder mee geweest, ze vertelde dat de meisjes goed opgevoed waren en redelijk rustig, een beetje net zoals ik vroeger was. Echter, zo verlegen als bij de eerste ontmoeting zijn ze maar even geweest. Bij het poetsen van de paarden heeft de ruin een van de meisjes een flinke kopstoot gegeven, bloedneus en ze hebben hem alleen achter gelaten. In de tussentijd heeft hij mijn poetskoffer leeggehaald, alle snoepjes opgegeten en de borstels flink in de grond gestampt. Ik moet mijn spullen zelf kopen en ik ben er dan ook heel zuinig op. Gisteren toen in de paarden wilde borstelen zag ik tot mijn verbazing dat de hele koffer nat en vies was. Ze hadden de borstels blijkbaar geprobeerd schoon te spoelen? En zo terug in de koffer gelegd. Hier was ik al niet heel blij mee. Vervolgens zie ik op de facebook van de meisjes foto’s staan van mijn paarden (dit vind ik op zich niet eens een heel erg probleem) maar ook foto’s waarbij ze opgejaagd worden. Hier ben ik absoluut niet blij mee. Verder heeft mijn vader gezegd dat ze op de merrie wel een rondje mogen stappen, stappen werd echter al snel draven onder het mom: ‘dat deed ze uit zich zelf!’. Ik zag op de facebook van de meisjes verder ook foto’s van stijgerende shetlanders, en mijn vader heeft ze gezegd dat ze dat absoluut niet mogen doen bij onze paarden. Ik blijf er geen goed gevoel bij hebben en ik heb het idee dat zodra we ze alleen gaan laten, ze dingen gaan doen die van ons niet mogen. Verder ben ik gewoon hartstikke jaloers, ik vind het verschrikkelijk ze aan mijn meisje mogen zitten. Mijn vader heeft beloofd dat ze volgende week mogen rijden met zadel op de merrie (als ik er bij ben) nu kreeg ik een privébericht van een kennis, dat een van de meisjes had gezegd dat ze op de ruin mogen rijden, dit is totaal niet waar?
Lieve bokkers, ik voel me er al een paar dagen niet goed van. Wat zouden jullie doen? Mijn vader weet niet echt dat ik er zo mijn twijfels bij heb en misschien ben ik wel gewoon verschrikkelijk onvolwassen en jaloers dat ik er zo over denk.. Daarom wil ik graag weten hoe jullie er tegenover zouden staan als jullie mij waren. Misschien til ik er gewoon veel te zwaar aan..?

Groetjes!
(Ik heb geprobeerd het topic goed te plaatsen, mocht het toch fout staan excuses!)

Oh ik begrijp je echt helemaal. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik zelf nogal jaloers ben aangelegd. Maar ik zou echt je gevoelens naar je vader uitspreken. Verder heb ik ooit 1x gehad dat er 2 meisjes een keer naar me toe kwamen. Ook ongeveer van die leeftijd. Ze vroegen of ze eens "een keertje" mochten komen poetsen. Ik gezegd dat dat wel mocht. Week erna waren ze er weer, dus ik ze laten poetsen en ik had gezegd dat ze wel even een klein rondje in de wei erop mochten stappen! Al snel merkte ik dat ze probeerden te draven, maar ik had ze extra zonder zadel en zonder bit laten rijden :Y) (dit was op mijn oudere welshje, die gelukkig gewoon doet waar hij zin in heeft hahah). Nouja, toen had ik gezegd dat het zo wel even genoeg was. Tot mijn verbazing zag ik op fb dat ze foto's van mijn paardjes op fb hadden gezet met eronder: Nieuwe verzorgpaardje! En toen zag ik dat ze gewoon een dag bij mijn paarden waren geweest zonder dat ik er was!!! Nou woest dat ik was, ik meteen diezelfde dag die moeders gebeld dat dit echt niet de bedoeling was, en dat ik jonge paarden heb en dat dit erg gevaarlijk kan zijn. Dat ik echt niet verantwoordelijk wil zijn voor een ongeluk. Vanaf dat telefoontje nooit meer iets gehoord. Was super blij want ik heb echt geen verzorgers nodig, en heb zeker geen tijd als ik bij mijn paardjes ben om te babysitten :j. Had ze toen een keertje erop gelaten omdat ik medelijden met ze had.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:12

Maflinger_S schreef:
Zo te lezen ben jij degene met de ervaring met paarden, en niet zozeer je ouders of de meisjes, aan jou dus de taak om ze op te voeden en te begeleiden. Als je dat helemaal niet ziet zitten, vertel dat dan aan je ouders maar houdt er rekening mee dat je ouders een ander belang bij de paarden hebben dan jij. Zij draaien op voor de dagelijkse verzorging omdat jij - terecht - bezig bent met andere dingen.

niks meer aan toe te voegen......die verzogstertje aanpakken/opvoeden ~~}>

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:13

Wie betaalt, bepaalt :).

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:15

Met zo'n onwetende kinderen heb je alleen maar overlast, ik liet ze niet meer komen. Sowieso zijn ze je meer opgedrongen door je ouders lijkt me. Het zijn jouw paarden en als ze een bijrijder nodig hebben zou ik echt een kiezen waar jij je goed bij voelt en niet alleen je ouders.
Het kunnen kinderen zijn, hebben ze nog opvoeding nodig. Als je foto's op het internet plaatst vraag je toestemming. Als je spullen gebruikt ruim je fatsoenlijk op. Als je een paard 'gebruikt' zet het dan netjes terug.
Als ze zoiets simpels al niet kunnen hoef jij niet voor ouder te spelen en die kinderen dingen te leren, dan ben je nog veel tijd kwijt en is je probleem niet opgelost.
Misschien komt het door mijn grote afkeer van verzorgers door de slechte ervaringen die ik gehad heb met mijne... maar als je al gestalkt werd van te voren ging er bij mij al een belletje rinkelen.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:18

_San87_ schreef:

Correct, maar.. uit het verhaal blijkt wel dat de paarden enkel op papier van de ouders van TS zijn, en dat TS er het meeste verstand van heeft.
Wanneer er iets fout gaat met de jonge verzorgstertjes kan het goed zijn dat degene die betaalt in eens flink mag betalen!
Als ik TS was zou ik dat ook willen proberen te voorkomen.

TS ik zou ook gewoon rustig met je ouders om tafel gaan zitten en uitleggen waarom jij er geen goed gevoel bij hebt en dat je liever hebt dat de paarden extra beweging krijgen van iemand die iets ouder is en die iets meer verstand heeft van paarden. Ook met het oog op evt. incidenten. Niemand wordt blij wanneer er iets fout zou gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:20

ais schreef:
_San87_ schreef:

Correct, maar.. uit het verhaal blijkt wel dat de paarden enkel op papier van de ouders van TS zijn, en dat TS er het meeste verstand van heeft.
Wanneer er iets fout gaat met de jonge verzorgstertjes kan het goed zijn dat degene die betaalt in eens flink mag betalen!
Als ik TS was zou ik dat ook willen proberen te voorkomen.

TS ik zou ook gewoon rustig met je ouders om tafel gaan zitten en uitleggen waarom jij er geen goed gevoel bij hebt en dat je liever hebt dat de paarden extra beweging krijgen van iemand die iets ouder is en die iets meer verstand heeft van paarden. Ook met het oog op evt. incidenten. Niemand wordt blij wanneer er iets fout zou gaan.

Waaruit maak jij op dat TS het meeste verstand van paarden heeft?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 16:23

Het feit dat ik bepaal wanneer de hoefsmid moet komen, wanneer ze ontwormt moeten worden, ik er op rijdt, ik ze borstel en mijn vader ze een aantal plakken hooi per dag geeft :)
Daarnaast zadel ik hem niet op met de verzorging, want het voeren van de dieren is zijn hobby. We hebben niet alleen paarden namelijk.

Edit: zulke jonge meisjes hadden voor mij niet gehoeven, omdat je er bij moet zijn terwijl ze urenlang vlechten in de haren willen leggen, en ik daar de tijd niet voor hem, en mijn vader eigenlijk evengoed niet.
Ik heb contact met een bokker die een maal in de week extra wilt komen rijden, ik rij zelf een keer in de week en ik wilde lessen gaan volgen, dat is drie tot vier maal in de week beweging. Verder staan ze 24 uur per dag buiten, alle dagen in het jaar..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:26

Oh, dat stond in de OP of in je eerdere berichten? Dan heb ik daar overheen gelezen.

Overigens vind ik het helemaal niet vreemd dat ze je ruin hebben laten staan terwijl dat kind een bloedneus had. Wat had je dan verwacht? Dat ze eerst netjes je paard in de stal zetten en dan een keer gaan kijken wat er aan de hand is? Lijkt me toch niet...

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 16:27

_San87_ schreef:
Oh, dat stond in de OP of in je eerdere berichten? Dan heb ik daar overheen gelezen.

Overigens vind ik het helemaal niet vreemd dat ze je ruin hebben laten staan terwijl dat kind een bloedneus had. Wat had je dan verwacht? Dat ze eerst netjes je paard in de stal zetten en dan een keer gaan kijken wat er aan de hand is? Lijkt me toch niet...

Hij heeft alle tijd gehad om de borstels in de grond te werken en de snoepdoos leeg te eten (die goed gevuld was :D) en ze waren met zijn twee, dus ik neem aan dat ze dan wel eventjes weg geweest zijn?

Ik ga vanavond gewoon even met mijn vader praten en wat hij er nou precies van vind. Misschien zeur ik te veel op kleine dingen, maar het is het gevoel wat ik er bij heb..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:30

Bunga schreef:
_San87_ schreef:

Hij heeft alle tijd gehad om de borstels in de grond te werken en de snoepdoos leeg te eten (die goed gevuld was :D) en ze waren met zijn twee, dus ik neem aan dat ze dan wel eventjes weg geweest zijn?

Dat is met een flinke bloedneus niet vreemd :).

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 16:31

Dat had er toch een iemand bij het paard kunnen blijven of op zijn minst even terug kunnen gaan kijken? En dat is lack aan verantwoordelijkheidsgevoel denk ik zo..