Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Bunga schreef:Peppertree schreef:Misschien aan je ouders vertellen dat zij aansprakelijk zijn op het moment dat er iets met de meisjes gebeurt?
Gisteren heb ik het er met mijn vader over gehad, hij wilt een soort contract opstellen waarin vermeld staat dat wij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.
capopjekop schreef:Maar hoe kan het dan dat ze het paard alleen achter gelaten hebben en ze opgejaagd hebben als er iemand bij was?
Mss eens duidelijk met je pa afspreken wat de meiden wel en niet mogen?
Bunga schreef:Even voor de duidelijkheid,
- De meisjes komen (nog) niet alleen bij de paarden
- Ik ben in gesprek met een bokker zodat de paarden weer meer beweging krijgen
- Voor dit hele gedoe had ik eigenlijk met mijn ouders afgesproken om te gaan lessen (wat resulteert in weer meer aandacht en de mogelijkheid om savonds te rijden in de winter)
- Ik ben het totaal niet eens dat de paarden verzorgd gaan worden door zulke jonge meiden, mijn ouders zien dit niet in, omdat ik het ook kon toen ik zo oud was (ik was een heel verstandig kind)
Bunga schreef:Hallo Bokkers,
Ik moet even mijn verhaal kwijt.. De titel is een beetje raar maar het zit zo,
Al elf jaar hebben wij onze merrie en sinds een aantal jaar hebben we een eigen stukje grond en hebben we er een ruin bij gekocht. Deze is inmiddels door ons zelf beleerd. Nu is hij nog hartstikke jong en kan af en toe zo enthousiast reageren dat het gevaarlijk is. Wij gaan dan ook voorzichtig met hem om, het is verder een hartstikke goedzak.
Wegens mijn studie kan ik nog maar een á twee keer per week rijden op de paarden. Ik ga er wel om de dag heen om ze te borstelen en mijn vader voert ze. Nu vinden mijn ouders het erg jammer dat er niet zo heel veel met de paarden gedaan wordt. Dit begrijp ik natuurlijk, en zij begrijpen ook dat ik een druk leven heb met school, werken en sociale contacten. Dit is al een aantal jaar aan de orde. Nu was ik samen met mijn vader twee weken terug naar de dieren om te voeren toen er twee meisjes van een jaar of 13/14 in paardenkleding verdacht snel wegfietste van onze grond af. Dit stond mij al niet echt aan, ik vind het niet fijn als er anderen op onze grond komen bij onze dieren, die hebben daar namelijk niets te zoeken. Bij terugkomst zagen we dat er een briefje aan de paal gebonden zat. Hier stond op wie de meisjes waren en dat ze onze paarden al een poosje in de gaten houden en er graag voor zouden willen zorgen. Mijn eerste reactie was natuurlijk nee, omdat: de ruin nog heel jong is en onbetrouwbaar, veel meisjes van rond die leeftijd nog geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben (uitzonderingen daargelaten), ik heel bezorgd ben over mijn dieren en ik dus liever niet heb dat er anderen aan zitten als ik er niet ben. Mijn ouders hebben het er over gehad en hebben besloten contact op te nemen met de ouders van de meisjes. De eerste keer dat ze kwamen moest ik werken maar was mijn moeder mee geweest, ze vertelde dat de meisjes goed opgevoed waren en redelijk rustig, een beetje net zoals ik vroeger was. Echter, zo verlegen als bij de eerste ontmoeting zijn ze maar even geweest. Bij het poetsen van de paarden heeft de ruin een van de meisjes een flinke kopstoot gegeven, bloedneus en ze hebben hem alleen achter gelaten. In de tussentijd heeft hij mijn poetskoffer leeggehaald, alle snoepjes opgegeten en de borstels flink in de grond gestampt. Ik moet mijn spullen zelf kopen en ik ben er dan ook heel zuinig op. Gisteren toen in de paarden wilde borstelen zag ik tot mijn verbazing dat de hele koffer nat en vies was. Ze hadden de borstels blijkbaar geprobeerd schoon te spoelen? En zo terug in de koffer gelegd. Hier was ik al niet heel blij mee. Vervolgens zie ik op de facebook van de meisjes foto’s staan van mijn paarden (dit vind ik op zich niet eens een heel erg probleem) maar ook foto’s waarbij ze opgejaagd worden. Hier ben ik absoluut niet blij mee. Verder heeft mijn vader gezegd dat ze op de merrie wel een rondje mogen stappen, stappen werd echter al snel draven onder het mom: ‘dat deed ze uit zich zelf!’. Ik zag op de facebook van de meisjes verder ook foto’s van stijgerende shetlanders, en mijn vader heeft ze gezegd dat ze dat absoluut niet mogen doen bij onze paarden. Ik blijf er geen goed gevoel bij hebben en ik heb het idee dat zodra we ze alleen gaan laten, ze dingen gaan doen die van ons niet mogen. Verder ben ik gewoon hartstikke jaloers, ik vind het verschrikkelijk ze aan mijn meisje mogen zitten. Mijn vader heeft beloofd dat ze volgende week mogen rijden met zadel op de merrie (als ik er bij ben) nu kreeg ik een privébericht van een kennis, dat een van de meisjes had gezegd dat ze op de ruin mogen rijden, dit is totaal niet waar?
Lieve bokkers, ik voel me er al een paar dagen niet goed van. Wat zouden jullie doen? Mijn vader weet niet echt dat ik er zo mijn twijfels bij heb en misschien ben ik wel gewoon verschrikkelijk onvolwassen en jaloers dat ik er zo over denk.. Daarom wil ik graag weten hoe jullie er tegenover zouden staan als jullie mij waren. Misschien til ik er gewoon veel te zwaar aan..?
Groetjes!
(Ik heb geprobeerd het topic goed te plaatsen, mocht het toch fout staan excuses!)
Maflinger_S schreef:Zo te lezen ben jij degene met de ervaring met paarden, en niet zozeer je ouders of de meisjes, aan jou dus de taak om ze op te voeden en te begeleiden. Als je dat helemaal niet ziet zitten, vertel dat dan aan je ouders maar houdt er rekening mee dat je ouders een ander belang bij de paarden hebben dan jij. Zij draaien op voor de dagelijkse verzorging omdat jij - terecht - bezig bent met andere dingen.
_San87_ schreef:Wie betaalt, bepaalt.
ais schreef:_San87_ schreef:Wie betaalt, bepaalt.
Correct, maar.. uit het verhaal blijkt wel dat de paarden enkel op papier van de ouders van TS zijn, en dat TS er het meeste verstand van heeft.
Wanneer er iets fout gaat met de jonge verzorgstertjes kan het goed zijn dat degene die betaalt in eens flink mag betalen!
Als ik TS was zou ik dat ook willen proberen te voorkomen.
TS ik zou ook gewoon rustig met je ouders om tafel gaan zitten en uitleggen waarom jij er geen goed gevoel bij hebt en dat je liever hebt dat de paarden extra beweging krijgen van iemand die iets ouder is en die iets meer verstand heeft van paarden. Ook met het oog op evt. incidenten. Niemand wordt blij wanneer er iets fout zou gaan.
_San87_ schreef:Oh, dat stond in de OP of in je eerdere berichten? Dan heb ik daar overheen gelezen.
Overigens vind ik het helemaal niet vreemd dat ze je ruin hebben laten staan terwijl dat kind een bloedneus had. Wat had je dan verwacht? Dat ze eerst netjes je paard in de stal zetten en dan een keer gaan kijken wat er aan de hand is? Lijkt me toch niet...
Bunga schreef:_San87_ schreef:Oh, dat stond in de OP of in je eerdere berichten? Dan heb ik daar overheen gelezen.
Overigens vind ik het helemaal niet vreemd dat ze je ruin hebben laten staan terwijl dat kind een bloedneus had. Wat had je dan verwacht? Dat ze eerst netjes je paard in de stal zetten en dan een keer gaan kijken wat er aan de hand is? Lijkt me toch niet...
Hij heeft alle tijd gehad om de borstels in de grond te werken en de snoepdoos leeg te eten (die goed gevuld was) en ze waren met zijn twee, dus ik neem aan dat ze dan wel eventjes weg geweest zijn?