Betalen jullie de staleigenaar ook een bedrag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:40

Ik vind dat te gek voor woorden. Zou daar ook zeker niet mee akkoord gaan als ik jou was. Zo wordt een bijrijdpaard wel een hele dure grap. Als jij gewoon je stalgeld betaald dan zie ik geen enkele reden waarom die stalhouder meer betaald zou moeten krijgen. En als het nou om 5 euro ging maar 50? Dat is toch een flink bedrag.

Jannepauli

Re: Betalen jullie de staleigenaar ook een bedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:52

Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom een stalhouder extra geld zou mogen vragen als één van zijn pensionklanten haar/zijn paard één of meerdere keren door een ander zou laten rijden. De eigenaar betaalt immers al voor stalling en gebruik van de faciliteiten?
Ik zou de stalhouder vragen waar dat extra inkomen voor is.

Selly13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:55

Dat is inderdaad beetje vreemd, dat doet zijn/haar eigenaar toch!?

Heb ik het sws makkelijk, want ik hoef niks te betalen ;).

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:01

Jannepauli schreef:
Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom een stalhouder extra geld zou mogen vragen als één van zijn pensionklanten haar/zijn paard één of meerdere keren door een ander zou laten rijden. De eigenaar betaalt immers al voor stalling en gebruik van de faciliteiten?

Dat heb ik gevraagd, en het antwoord is dan het stroom, water en licht.
Ik begreep het niet, en daarom ging het gesprek er ook vrij heftig aan toe.
Of Mientje of Pietje nou rijd, wat maakt dat dan uit, dezelfde faciliteiten worden gebruikt.
Maar ik ben een klant en de bijrijder niet, zo werd het een beetje uitgelegd...
Of je nou met 10 man in een huis woont of alleen dat maakt verschil, dat werd ook gezegd, en dat begrijp ik wel.
Of je nou met 10 man stroom water en licht gebruikt of alleen.
Maar met een bijrijder is dat niet het geval het is toch of Mientje rijd of Pietje rijd.
Maar het maakt niet uit wat ik denk, het is zo en het bedrag moet betaald worden waardoor ik nu mijn paard ga verliezen omdat die 50 euro extra me nekt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:01

Wat een rare constructie. Ik had er nog nooit van gehoord en het lijkt me onzinnig als de eigenaar van het paard gewoon stalgeld betaalt. Wat staat er vanuit de pensionhouder dan tegenover aan diensten?

Ook voor een manege vind ik het raar. Als je fatsoenlijke lessen geeft op de manege en bruikbare paarden hebt staan hoef je toch helemaal niet bang te zijn dat je zonder klanten komt te zitten?

TS, is verhuizen naar een wat minder eigenaar-is-geldautomaat-stalling geen optie?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:05

Ik heb het wel eens gezien in de randstad, toen ik daar misschien wou studeren. Pensionstalling ... euro, 2e rijder op het paard extra: .. euro. Maar gebruikelijk is het niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:10

Arrabel schreef:
Jannepauli schreef:

Dat heb ik gevraagd, en het antwoord is dan het stroom, water en licht.
Ik begreep het niet, en daarom ging het gesprek er ook vrij heftig aan toe.
Of Mientje of Pietje nou rijd, wat maakt dat dan uit, dezelfde faciliteiten worden gebruikt.
Maar ik ben een klant en de bijrijder niet, zo werd het een beetje uitgelegd...
Of je nou met 10 man in een huis woont of alleen dat maakt verschil, dat werd ook gezegd, en dat begrijp ik wel.
Of je nou met 10 man stroom water en licht gebruikt of alleen.
Maar met een bijrijder is dat niet het geval het is toch of Mientje rijd of Pietje rijd.
Maar het maakt niet uit wat ik denk, het is zo en het bedrag moet betaald worden waardoor ik nu mijn paard ga verliezen omdat die 50 euro extra me nekt.

Wat een belachelijk argument! Als jij de eigenaar van het paard bent en je rijdt zeven dagen in de week, dan heb je daarvoor toch betaald?
Het argument zou alleen maar op gaan als jij tegelijkertijd met je bijrijder een ander paard zou gaan rijden. En zefs dan vind ik het behoorlijk gezocht.

Ik zou maar snel een andere pensionstal gaan zoeken - tenzij je je bijrijder het extra bedrag laat betalen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:40

Complete onzin! Ik zou dan liefjes vragen of ik dan zelf korting krijg op de dagen dat ik de faciliteiten niet gebruik. Ik ging ook zeker proberen om een andere plek te vinden voor m'n paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:07

Arrabel schreef:
Lynn_Nikita schreef:
nee dat is niet gebruikelijk maar lees het steeds vaker. Ik vind het een stiekeme manier om extra geld eruit te krijgen. Sta je op een manege of puur pensionstal en is de bijrijder misschien een klant van de manege ?

Het is een pensionstal met wat stallen en een groot stuk weiland en een buitenbak.

Dan probeert hij er een slaatje uit te slaan, want ik ken meerdere maneges die dat nl doen, zij verliezen klanten, dus snap het wel.

Maar ik ken ook pensions die 5 euro bakhuur vragen als iemand anders rijdt....en dat vind ik extra inkomsten genereren, want paard wordt niet twee maal per dag gereden, dus baklicht wordt niet 2 keer aangedaan voor zelfde paard, maar zo weet ik ook dat er pensions zijn die bakhuur aan lesgevers vragen.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:38

russel schreef:
Maar ik ken ook pensions die 5 euro bakhuur vragen als iemand anders rijdt....en dat vind ik extra inkomsten genereren, want paard wordt niet twee maal per dag gereden, dus baklicht wordt niet 2 keer aangedaan voor zelfde paard, maar zo weet ik ook dat er pensions zijn die bakhuur aan lesgevers vragen.....

Die ken ik ook, maar dat kan ik nog begrijpen. Op een manege hier in de buurt moeten instructeurs van buitenaf ook 5 euro betalen om iemand die zijn paard op de manege in pension heeft staan les te geven. Ze willen natuurlijk het liefst dat je van de eigen instructeurs van de manege gebruik maakt. Soort van inkomstendelving.
Niet dat ik het ermee eens ben, maar begrijpen kan ik het wel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:59

Heb het al vaker gelezen. Kan het enigszins wel begrijpen. Als jij een rustige pensionstal heb zit je ook niet op te wachten dat ieder pensionklant aan komt met 3 bijrijders. Veel te veel mensen en gaat er dan eens wat mis heb je nog gedaan ook. Ik denk dat het ook is om te voorkomen dat je allerlei jonge kinders op je stal krijgt en je gewoon het overzicht verliest over wie er wel hoort te komen en wie niet.
Heb je aan de staleigenaar gevraagd waarom dit volgens hem gebruikelijk is?

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:07

Ik zie het wel vaker en vind het belachelijk. Dat is nog is even lekker verdienen voor de staleigenaar.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 14:10

Tigra_ schreef:
Heb het al vaker gelezen. Kan het enigszins wel begrijpen. Als jij een rustige pensionstal heb zit je ook niet op te wachten dat ieder pensionklant aan komt met 3 bijrijders. Veel te veel mensen en gaat er dan eens wat mis heb je nog gedaan ook. Ik denk dat het ook is om te voorkomen dat je allerlei jonge kinders op je stal krijgt en je gewoon het overzicht verliest over wie er wel hoort te komen en wie niet.

Voor het gebruik van het stroom water en licht en inderdaad dat er wel is mensen mee komen.
Mijn bijrijder is een volwassen serieuze vrouw, ze blijft niet plakken op stal, ze doet haar ding en ze gaat weer.
Maar ze neemt af en toe wel haar tiener dochter mee en daar werd inderdaad ook over gevallen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:22

maar jij kan toch ook als klant af en toe iemand meenemen, moet je dan ook entree betalen? Ik vind het maar een beetje apart van die pensionhouder en zou zeker gaan rondkijken naar een andere stal..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:28

nog nooit meegemaakt :n

heb toch jaren bijrijdsters gehad en op verschillende stallen gestaan.

wel lekker innen voor de stalhouder, ff 50 euro extra :list: :)*

nou zou snel vertrokken zijn :wave: wat een onzin zeg!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:29

Cayenne schreef:
Die ken ik ook, maar dat kan ik nog begrijpen. Op een manege hier in de buurt moeten instructeurs van buitenaf ook 5 euro betalen om iemand die zijn paard op de manege in pension heeft staan les te geven. Ze willen natuurlijk het liefst dat je van de eigen instructeurs van de manege gebruik maakt. Soort van inkomstendelving.
Niet dat ik het ermee eens ben, maar begrijpen kan ik het wel.

Dat is dus wat ik bedoel. Als de manege zorgt voor goede instructeurs waar je als pensionklant les van wil hebben is er niks aan de hand. Maar als manegehouders daar niet aan kunnen voldoen ga je het natuurlijk elders zoeken. Dus voor het onvermogen van de manege om fatsoenlijke instructeurs aan te trekken mag je dan gaan betalen :\

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:31

Ik heb wel op een manege gestaan en daar werd wel verwacht dat je 1x in de week mee reed in een les of als je dat niet wilde het lesgeld betaalde.
Opzich kan ik me daar nog in vinden. Maar betalen voor water / licht etc...belachelijk...Dat word niet ineens extra gebruikt omdat de eigenaar zelf niet komt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:44

En wat zou hij doen bijvoorbeeld als jij en je zus het paard deelden? Dat is tocht hetzelfde qua aantal personen? En waarom zou hij moeilijk moeten doen om tienerdochter die meegaat, als je nu zelf een tienerdochter had, mocht die dan ook niet mee? Zou mooi wezen zeg!

als je paard nu 2 keer per dag gereden werd, eerst door jou, dan door bijrijder kan ik me er iets bij indenken, maar als dat niet het geval is??
je betaald stalgeld om 7 dagen per week gebruik te maken van alle faciliteiten, als jij niet rijdt maar je bijrijder wel, dan is het gebruik van licht en water ed toch gelijk? Daarbij heb je overdag geen eens licht nodig.

Zijn er meer stalgenoten met bijrijders? hoe doen hun dit, accepteren ze dit? Anders eens met z`n allen om tafel gaan zitten of andere stal zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:45

Wat een geld klopperij zeg, werkelijk belachelijk!! Water en stroom en licht? Als jij er zelf bent gebruik je dat ook. Dus of jij of zij nou komt maakt dan geen verschil.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:50

Trouwens... "water, stroom en licht". Ehh... water om in de bak te rijden? En het verschil tussen stroom en licht vind ik ook wat vergezocht :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:53

Heb je eigenlijk een stallingsovereenkomst? Staan die voorwaarden ( bijrijders, bezoek meenemen) daar in?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:21

Koper schreef:
Trouwens... "water, stroom en licht". Ehh... water om in de bak te rijden? En het verschil tussen stroom en licht vind ik ook wat vergezocht :+

nee, maar misschien wel om paard af te spoelen, wc gebruik? geen idee, hij kan vanalles opnoemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:22

Water om je bit schoon te maken :Y)

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:30

Nee. Sowieso niet standaard al zijn er wel situaties voorbij gekomen waar we over hebben zitten dimdammen. Bijvoorbeeld:

Situatie 1: Pensionklant besluit 3 betaalde bijrijders te nemen en heeft dan zelf geen stallingskosten meer maar nog wel dagen dat ze komt. Zijn wij het als pensionhouder absoluut niet mee eens, maar zover kwam het uiteindelijk gelukkig niet.

Situatie 2: Wij hebben als bedrijf zijnde twee instructeurs. Bij ons lessen als pensionklant is iets voordeliger als wanneer je geen pensionklant bent. Je kunt kiezen voor eigen instructie en betaald dan 5€ per uur voor gebruik bak. Dit omdat wij er geen klant aan hebben en een ander geld verdient op ons bedrijf.

Situatie 3: Wij bieden leasepony's en paarden aan inclusief lessen voor 2, 3 of 4 dagen per week. Dit is voor ons een belangrijk inkomen. Nu heb ik twee pensionklanten die twee van mijn beste leasers (die beiden heel knap kunnen rijden) graag zouden hebben als verzorger/bijrijder voor 2 dagen in de week. Gelukkig hebben ze dit eerst naar ons toe gecommuniceerd maar wij zitten nu wel hard na te denken over welke constructie te gaan gebruiken. Wij kunnen de leasers niet missen en gunnen de meiden en de pensionklant het plezier van het rijden van diverse paarden...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:32

Arrabel schreef:
Tigra_ schreef:

Voor het gebruik van het stroom water en licht en inderdaad dat er wel is mensen mee komen.
Mijn bijrijder is een volwassen serieuze vrouw, ze blijft niet plakken op stal, ze doet haar ding en ze gaat weer.
Maar ze neemt af en toe wel haar tiener dochter mee en daar werd inderdaad ook over gevallen.

Ik kan me dat best indenken dat je gewoon de mensen meer afschrikt en je serieuzer gaat nadenken over een bijrijder. Of het terecht is of niet ga ik niet over oordelen het is natuurlijk z'n goed recht het blijft zijn terrein.
Als je gewoon privé stalletje hebt wil je gewoon serieuze mensen en mensen die je ook herkent niet dat zomaar een "onbekende" weg rijdt met ander mans paard. Je houdt toch en beetje de controle over wie er op het erf komt.

De drempel is gewoon hoger om nu een bijrijder te zoeken als deze een bijdrage moet betalen aan de stalhouder. Hierdoor zullen veel bijrijders/verzorgers er al geen trek in hebben. Hij kan natuurlijk ook gewoon zeggen wil helemaal geen verzorgers/bijrijders op het erf. Maar nu houdt je toch de keus bij de eigenaar en bijrijder. Het mag maar je moet wel betalen.