Paard van iemand anders rijden, hoe vrij ben jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

harmony12

Re: Paard van iemand anders rijden, hoe vrij ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:11

ik mag een paard op stal heel vaak pakken! meestal smst ze even of ik, en dan kan ik hem zo pakken! :D tevens krijg ik er niet voor betaalt.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:25

Ik heb vroeger voor diverse stallen gereden, daar was ik dus gewoon in dienst en werd mij wel verteld wat ik ongveer met de paarden moest doen. Bij de meerdere stallen was ik de 2e ruiter, dus zegmaar die de jonge paarden en basis niveau paarden uitbrengt. Daar werd ik altijd geholpen door de 1e ruiter en ook veel in overleg.

Op een andere stal was ik meer de 1e ruiter en kon ik alles bepalen. (wat niet altijd makkelijk is) Ook hier werd les en wedstrijden etc. betaald.

Nu rij ik ook een paard van iemand anders op wedstrijden maar meer voor de lol. Ik betaal les zelf en de eigenaar betaald het wedstrijdgeld, benzine etc. Ik krijg er verder niet voor betaald maar mag wel het prijsgeld of andere prijzen die ik win zelf houden. Verder kan ik het paard trainen alsof het ´mijn eigen paard is.

Laatst moest ik een paard van een stalgenoot "corrigeren". Die was elke keer aan het staken/stijgeren en toen die dat bij mij deed heb ik de zweep er over gehaald en sporen erin geprikt om voorwaarts te rijden. Toen zij de eigenaar dat ik niet met sporen mocht rijden want dat dit zeer doet bij de nieren :+ (?!?!?) Ik ben afestapt en heb haar het paard (vriendelijk) terug gegeven. ALs ik een paard van iemand rij doe ik dat zoals ik denk dat het goed is. Natuurlijk kan veel in overleg. Maar als ik zo´n (rot) bok het stijgeren moet afleren/ er uit moet rijden verwacht ik niet dat ik dat met snoepjes en lieve woorden moet gaan doen :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:28

Relaxed schreef:
Hmm okee, probleem waar ik nu nogal tegenaan loop is dat de eigenaresse heel veel over heeft voor het paard, kosten nog moeite worden gespaard.. Maarr ze wil er het liefst altijd bij zijn als ik rijd, helpt ook vaak als ik rij, alleen liggen onze manieren van rijden nogal mijlenver uit elkaar :+ Dat botst dus redelijk en ik kom langzaam op een punt dat ik denk 'wil je het zelf doen of mag ik het doen..' Doel is dat de merrie het sportpredikaat dressuur haalt, eigenaresse heeft mij daarvoor benadert, maar toch merk ik aan alles dat het helemaal niet uit handen wil/kan geven.. Het is echt haar paard, ze heeft dr al 10 jaar en altijd zelf gereden.. Ik weet dus niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken..

Tja, moeilijk!

Ik bepaal alles zelf en als ze het zelf willen doen dan komen ze het paard maar halen :)

Maar dat is bij mij absoluut niet aan de orde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:29

muc schreef:
Laatst moest ik een paard van een stalgenoot "corrigeren". Die was elke keer aan het staken/stijgeren en toen die dat bij mij deed heb ik de zweep er over gehaald en sporen erin geprikt om voorwaarts te rijden. Toen zij de eigenaar dat ik niet met sporen mocht rijden want dat dit zeer doet bij de nieren :+ (?!?!?) Ik ben afestapt en heb haar het paard (vriendelijk) terug gegeven. ALs ik een paard van iemand rij doe ik dat zoals ik denk dat het goed is. Natuurlijk kan veel in overleg. Maar als ik zo´n (rot) bok het stijgeren moet afleren/ er uit moet rijden verwacht ik niet dat ik dat met snoepjes en lieve woorden moet gaan doen :D

Hehe, nou idd! :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:30

Relaxed schreef:
muc schreef:

Hehe, nou idd! :D

Groot gelijk!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:33

Zooist schreef:
Relaxed schreef:
Hmm okee, probleem waar ik nu nogal tegenaan loop is dat de eigenaresse heel veel over heeft voor het paard, kosten nog moeite worden gespaard.. Maarr ze wil er het liefst altijd bij zijn als ik rijd, helpt ook vaak als ik rij, alleen liggen onze manieren van rijden nogal mijlenver uit elkaar :+ Dat botst dus redelijk en ik kom langzaam op een punt dat ik denk 'wil je het zelf doen of mag ik het doen..' Doel is dat de merrie het sportpredikaat dressuur haalt, eigenaresse heeft mij daarvoor benadert, maar toch merk ik aan alles dat het helemaal niet uit handen wil/kan geven.. Het is echt haar paard, ze heeft dr al 10 jaar en altijd zelf gereden.. Ik weet dus niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken..

Tja, moeilijk!

Ik bepaal alles zelf en als ze het zelf willen doen dan komen ze het paard maar halen :)

Maar dat is bij mij absoluut niet aan de orde!

Helemaal mee eens, zo doe ik het ook. Ik rij, dus ik bepaal hoe of wat. Natuurlijk kan de eigenaar wat zeggen maar als ze het zelf beter kunnen dan stappen ze er zelf maar op. Ik ga daar ook niet meer in discussie. Even goeie vrienden maar wel.... DOEI :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:58

God, zoals jullie het brengen klinkt het ook zo logisch! Ben er denk ik al veelste lang in meegegaan en te makkelijk geweest.. Deze winter veel zelf gereden, eigenaresse was toen hoogzwanger en toen had ik dr echt heel fijn aan het lopen! Maar toen raakte ze helaas weer geblesseerd.. Ga het een dezer dagen aankaarten :j Ik weet iig 1 ding zeker, nooit meer een paard voor iemand anders, gewoon lekker 1 van mezelf ;)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:02

Ik mag de paardjes hier pakken wanneer ik wil. Ik rij op ze, longeer ze, maakt niet uit. Zolang je je maar aan de afspraken houdt toch?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:10

idd toen ik verzorgpaarden had, dan deed ik in grote lijnen wat de eigenaars wensten. Zij verleenden mij het voorrecht om te kunnen rijden. Dus ik deed in grote lijnen wat zij wensten, leste bij iemand die ook hun goedkeuring droeg, besprak het als ik iets nieuws of anders wilde proberen etc

Echter als iemand mij vraagt een paard verder op te leiden of te corrigeren, dan is het in grote lijnen volgens mijn methode en wensen. Niet akkoord, dan moeten ze iemand anders vragen, zo eenvoudig als dat. Ik ga mijn nek niet onnodig riskeren...

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:18

Ik ben wel redelijk vrij, regel vaak zelf ook de hoefsmid. Rijden mag ik iedere dag, de eigenaresse komt wel
vaak kijken en wil dan ook ff rijden. Verder doe ik geen wedstrijden of dergelijke. Les krijg ik tot nu toe
van de eigenaresse, heeft zelf altijd een rijstal gehad.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:19

Ik heb eerder een paard voor iemand opgeleid en uitgebracht. Eerst stond ze met een ander paard op dezelfde stal, ik kwam van een pony af waar ik toch echt niet meer op pastte. Ik had echt alle vrijheid. ik kreeg niet betaald maar ook hoefde ik zelf niks te betalen. Het was een dienst vanuit beide kanten, zij zorgde voor goede spullen waardoor ik kon uitoefenen waar ik mee bezig was. Instructie wedstrijden en alles bepaalde en betaalde ik zelf.
Later is er een andere eigenaar geweest die mij benaderde om zijn paard te rijden en uit te brengen. Ook zonder kosten voor mij, eigenaar betaalde benzine. Maar helaas bij het kennis maken met het paardje begon de man dat hij perse wilde dat ik met een slof ging rijden(daar moesten we het dan maar goed over hebben want ik rij persoonlijk niet met slof om het zonder nog vriendelijker kan) maar toen ik erop stapte voelde ik direct dat dit paardje last in zijn lijf had. Op een manier dat ik niet wilde doorzetten, dus afspraak gemaakt dat hij het paardje liet nakijken en wanneer hij weer rijdbaar was contact op zou nemen. Later is het paardje weg gegaan.

Maar wanneer ik voor iemand een paard rijd dan bepaal ik bij wie ik les, en dit betaal ik dan ook zelf omdat dit een les voor mij is die ik toepas op het paard.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:21

Ik heb voor mijn paard een bijrijdster, die mag hem eigenlijk altijd pakken, meestal pingt ze dan even. Ze hoeft niet te betalen, ik betaal haar ook niet. Ze is heel vrij in wat ze met hem doet, ik vertrouw haar volledig en weet dat ze niks zal doen wat ik absoluut niet wil.

knollina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:14

Ik heb veel paarden voor andere mensen gereden. Op dit moment ben ik tijdelijk gestopt ivm studie. Ik heb altijd alles overlegt zodat er geen misverstanden ontstonden. Heb dit namelijk een paar keer meegemaakt in het verleden...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:57

Het belangrijkste zit hem volgens mij in de communicatie en duidelijke afspraken. Ik heb regelmatig paarden voor anderen gereden, soms meer al verzorger, soms om het paard wat te trainen (niet dat ik zo'n hoogvlieger ben, sommige mensen zijn met weinig tevreden ;) ). Zolang je maar goed weet wat de ander van je verwacht, en elkaar daar ook op aan kan spreken, dan ontstaat er meestal niet zo snel een probleem. Vaak begint het met een ergernis die niet uitgesproken wordt en voor je het weet, ga je met tegenzin naar stal.

Als een eigenaar bepaalde ideeën heeft over de training en die ook in het begin uitspreekt, dan kan je als ruiter er voor kiezen om daarmee in zee te gaan of niet (en je dus aan te passen of niet). Andersom: als jij aangeeft het alleen op jouw manier te willen doen, dan is het ook aan de eigenaar om daarmee in te stemmen of niet. Van groot belang dus om in het begin veel aandacht aan de afspraken te besteden, en niet al doende achter allemaal tegenstrijdig- of eigenaardigheden te komen. Ik weet van mezelf dat ik me vaak veel te enthousiast laat meenemen, en dan er na een tijdje achter kom dat het allemaal niet werkt zoals ik dacht. Na een paar vervelende ervaringen, ben ik nu veel duidelijker in het begin: onder deze voorwaarden en anders niet, en ook vraag ik aan de eigenaar om uit te spreken wat er van me verwacht wordt, zodat er aan die kant geen teleurstellingen zijn.

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 03:55

Ik overleg alles waar ik over twijfel. Het blijft uiteindelijk hun paard, maar ik ben enorm vrij. Ze vertrouwen mij en weten wat ze aan me hebben. Als ze op vakantie gaan pas ik op de paarden en ze vertrouwen me dat dan ook toe.
Ik bepaal zelf wat ik doe met rijden, diviera is nog jong en dus krijg ik regelmatig hulp van de eigenaar, maar ik ervaar het niet als controleren. Ik help hem ook vaak, het is denk ik net de manier waarop het gaat zeg maar.
Ik les bij dezelfde instructrice als de eigenaar, maar dat is ook mijn eigen keus. Heb gezien hoe zij ruiters vooruithelpt en wilde daarom graag bij haar rijden. Eigenaren staan daarachter, ik had ook bij iemand anders mogen gaan lessen. Al is dit ook makkelijk met elkaar helpen, dan heb je dezelfde ideeën.
Zodra we er klaar voor zijn mag ik starten, ze willen me overal heen brengen geen probleem.

Ik heb haar zelf in mogen rijden en ik wordt vrij gelaten in mijn planning. tuurlijk wordt het mij gezegd als ze het er niet mee eens zijn, maar dat mag ook zeker, dat gaat altijd op een fijne manier.
Ik heb het dan ook enorm naar me zin en heb het naar mijn idee echt super voor elkaar zo. Het voelt als mijn eigen paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 05:50

vriendin van me verzorgt mijn paard. Jammer genoeg kan m'n paard niet meer bereden worden, maar daarvoor kon ze doen en laten met haar wat ze wou.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:28

petitparis schreef:
@ Lotje: Er is, vind ik, een verschil met al bijrijdster/verzorgster een paard voor iemand anders rijden of benaderd zijn om iemand z'n paard hogerop te krijgen. Als bijrijder/verzorger heb je je te schikken naar de "grillen" van de eigenaar. Het is hun paard en jij gaat met ermee om zoals zij dat willen. Heel eenvoudig.
Als je echter benaderd wordt om een paard in training te nemen en hogerop te brengen, dan verleen je hen een dienst (daar word je in het beste geval ook voor betaald). Als ze voor jou kiezen, dan betekent dit onrechtstreeks dat ze met jou praktijken en voorwaarden akkoord gaan. Tuurlijk is er ruimte voor overleg, maar hier is de balans in mijn ogen toch anders...

Ik reed onbetaald paarden voor anderen. Ze wilden graag dat er wedstrijden gereden werd. Ik overlegde instructeur (beide moesten het zien zitten) les en wedstrijden en zoveel mogelijk wanneer ik weer langs zou komen om te trainen en als ik ziek was of iets niet doorging belde of smste ik af.
Omdat ik vaak overdag kwam, was er niet altijd iemand thuis of hadden ze andere dingen te doen. Ik sprak ook vaak af met andere meiden die daar reden, als dat mogelijk was. Verder werd ik heel erg vrij gelaten en ze kwamen wel eens kijken, maar ik werd echt niet 100% van de tijd op mijn vingers gekeken.

Wel had ik altijd het gevoel dat ik me moest bewijzen als er gekeken werd. Dat was niet de bedoeling van de eigenaren, maar was mijn eigen onzekerheid en dat ik het graag goed wilde doen. Als het dan niet lekker ging werd ik gespannen. Daardoor is het vaak misgegaan. Lag dus niet aan de eigenaren, maar aan mijzelf. Nu aan huis met mijn eigen paarden is dat stukje grotendeels weggevallen, hoewel ik het nog steeds voel als anderen komen kijken naar het rijden.

Een eigenaresse die bij een dubbele Z ruiter de teugels uit de handen pakt bij het er naast lopen zou mij ook te ver gaan. Wat heeft de eigenaresse zelf voor niveau gereden? En om welke reden heeft ze jou gevraagd? Omdat ze het paard zelf niet naar dat sportpredikaat gereden kreeg? Of omdat ze lichamelijk het rijden niet meer aankan? Vind ze zichzelf niet representatief genoeg? Heeft ze tijdgebrek? (lijkt me niet als ze er wel elke keer bij is)

Lijkt me verstandiger dat jullie samen overleggen van welke instructeur en trainer je les neemt, en dat ze welkom is bij de training, maar dan wel als toeschouwer op het bankje naast de bak, en dan kun je best tussendoor tijdens de lange teugel momenten even wat gedachten uitwisselen en voor en na de training aangeven wat je wil trainen en achteraf even evalueren hoe het ging voor je gevoel, maar dat je verder liever je aandacht volledig op het paard richt zodat je geconcentreerd kunt rijden.

Je kunt haar ook vragen of ze nog tevreden is over hoe het gaat of dat er dingen zijn die ze graag anders zou zien. Dan snap je misschien beter waarom ze zich zo met de training bemoeit.
Als je niets te verliezen hebt verder, kun je zonder beladen emoties deze dingen bespreekbaar maken. Het ergste wat jou kan overkomen is dat ze het paard door een ander verder laat trainen, of dat jij zelf besluit dat je op deze manier liever geen paard traint voor een ander.

En aangezien je Z-niveau rijd, kom je wel weer aan een ander paard. Zeker als je om je heen kenbaar maakt dat je je aanbiedt om een paard te rijden en onder welke voorwaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:51

Joyce B, ze heeft haar zelf geloof ik helemaal niet uitgebracht, maar ze zei dat ze M2 klaar was.. Maar hoe ik haar zie rijden is dat vooral met een lang teugeltje lekker ontspannen en zo hoef je geen m2 proef te starten.. Ze heeft mij gevraagd omdat ze zelf destijds zwanger was van de 2e en geen tijd had.. Nu heeft ze volgens mij idd wel tijd, maar ze ment ook nog met 2 pony's.. Eigenlijk heb ik geen idee waarom ze het zelf niet doet, misschien niet de ambitie? Toch heeft ze wel Deurne gedaan.. Maar dat zegt mij weinig eerlijk gezegd..
Vanavond heb ik weer les, zal eens kijken hoe dit nu gaat. Afgelopen week ging het wel beter, gewoon alleen gereden steeds en dat lukt het veel beter dan wanneer ze me helpt.

Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:17

Ik ben erg vrij, bijrijdster mag er veel mee doen mits ze maar goed voor hem zorgt! Dus af en toe landje uitmesten, hoefjes verzorgen etc. lijkt me vanzelfspekend, maar ja niet bij iedereen. Ik vraag geen kosten maar wil gewoon dat iemand mijn paardje doet alsof het zijn/haar eigen paardje zou zijn, nou ik kan wel zeggen dat het moeilijk is om een goed iemand te vinden...
...soms komen ze gewoon NIET opdagen, echt niet normaal. Indien jullie nog iemand weten die een leuk verzorgpaardje zoekt, hoor ik het graag (niet zwaarder dan 70 kilo) betreft e-pony, staat op volpension stal met alle faciliteiten. Regio Aalsmeer.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:22

Ene paard staat gestald bij onze eigen paarden, mag k rijden wanneer en zovaak dat ik wil, en mee doen wat ik wil, behalve naar buiten.

En ik verzorg nog een Arabiertje, en daar mag k practies alles mee!
Mag k ook mee naar buiten etc, en binnekort waarschijnlijk wedstrijden starten!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:30

Ik ben vorige week gevraagd om een paard van een stalgenootje een paar keer in de week bij te rijden. Ik heb er nu een aantal keren opgezeten, en het klikt best, wel even wennen maar de eigenaresse heeft er helemaal vertrouwen in. Ze gaat van de week een paar dagen weg en dan mag ik ook al echt alleen met hem aan het werk, ik mag springen wanneer ik wil en doen wat ik wil alleen liever niet naar buiten.

Ik moet zeggen dat ik opkeek van zoveel vertrouwen, want dit had ik niet zomaar met een ander op mijn paardje aangedurfd... ik ben wat afwachtender en vraag echt álles, maar ik geloof dat ik gewoon vies veel mazzel heb :-)

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:30

Ik begin er niet graag aan. Ben nog 13 dus nog niet echt druk met school/werk. Als dat wel zou zijn kan ik misschien overwegen om iemand te vragen om bij te rijden. In ieder geval wel iemand die zelfstandig dingen kan doen. Geen kleine van 4 die je nog moet helpen poetsen.. want dan kan ik het ook wel alleen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:18

VSW-->VP

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:33

In december en januari heb ik een dekhengst voor iemand gereden. Eigenaar rijd er zelf helemaal niet mee, die heeft hem alleen als dekhengst.
Het jaar daarvoor heb ik hem 3 maanden op stal gehad en zijn we van groen naar betuigd en zadelmak gegaan. Het doel was rijden op de hengstenkeuring. Veel lol gehad, hengst heeft zich in de kijker gereden maar we stonden achter aan.
Afgelopen winter is hij 2 maanden geweest. Na 2 weken voor de ervaring eens mee gehad op dressuur wedstrijd waar hij meteen 2 winstpunten in het L liep terwijl hij echt nog zo groen als gras was. En na 2 maanden werd hij reserve kampioen op de hengstenkeuring.
Eigenaar is echt een fokker, heeft niets met sport of rijden. Dus liet alles aan mij over (net als bij eerdere pony's die ik voor hem betuigd heb voor de verkoop). Of ik in de bak, langs de weg, voor de wagen, voor de slee (je moet wat met een sneeuw-winter en een deadline wat betreft trainen voor de HK), aan de longe of naast de fiets, thuis, op wedstrijd of mee naar mij instructrice was allemaal mijn feestje.

Ik heb er een vergoeding voor gekregen die de kosten dekte (brandstof voor het op wedstrijd en naar de HK gaan, inschrijfgeld voor wedstrijd, beslaan).

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:53

ehm..
de baas van mijn verzorgpony's laat mij maar een beetje mijn gang ga.
ik kom er al wel 3 jaar en hij vertrouwt mij ook.
ik heb wel gevraagd of ik met Nero mocht gaan lessen.
en dat ga ik binnenkort ook doen.
ik overleg sommige dingen die belangrijk zijn wel met hem