wat met een 4 jarig paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:17

Boemklatsch schreef:
Afwisselen. Lekker basismatig dressuurwerk, wat springen, buiten rijden, longeren. Evt zelfs voor de kar. :j wij hebben een jonkie lopen die dressuurmatig lekker bezig gehouden wordt, een sprongetje kan maken, in een groep of álleen mee naar het bos gaat en eens in de zoveel tijd loopt paard ook voor de kar. Nog nooit zo'n gemotiveerd paard mee gemaakt wat ontzettend fris in de kop is. :j
Houd het leuk voor zo'n paard.

jaa afwisseling blijven we zeker doen :D Tis een lief en vrolijk paardje en ik merk dat ze heel graag wil werken :) !

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:18

BlueStar schreef:
Veel plezier met je nieuw verzorgpaard.
Een kleine tip als iets niet lukt of er gebeurt iets waar je bang van bent of wordt, bepraat het met de eigenaar. Het betreft een jonger dier en die kan soms nog wel eens ondeugend zijn. Als de eigenaar niet weet wat bij jou niet lekker loopt kan die je daar ook niet mee helpen.

bedankt :Y) de eigenaren zijn er nu in het begin nog steeds bij ook omdat het nog nieuw is enalles en straks als ze weer bij huis staan kunnen we langzaam alleen in de bak :D en de bedoeling is straks ook om privéles te nemen :o

Serena_

Re: wat met een 4 jarig paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:32

Ik zou eerst het vertrouwen winnen, trouwens, dat moet eigenlijk met ieder paard, daarna zou ik gewoon wat basis doen. Tja, wat moet je niet doen? Je moet het paard in ieder geval niet vals maken of het een wantrouwend maken, dat is alles. Ohhja, je moet ook niet te hard van stapel lopen, een vriendin van mij deed dit wel en ze werd meteen weggestuurd, het paard was helemaal overstuur!! Echt niet normaal!!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:54

Serena_ schreef:
Ik zou eerst het vertrouwen winnen, trouwens, dat moet eigenlijk met ieder paard, daarna zou ik gewoon wat basis doen. Tja, wat moet je niet doen? Je moet het paard in ieder geval niet vals maken of het een wantrouwend maken, dat is alles. Ohhja, je moet ook niet te hard van stapel lopen, een vriendin van mij deed dit wel en ze werd meteen weggestuurd, het paard was helemaal overstuur!! Echt niet normaal!!

vertrouwen is de basis van alles en dat is bij mij een prioriteit. en rust is ook een basis die niet geheel onbelangrijk is en ik doe ook alles rustig :) . bedankt :Y)

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:56

Ik zag nou net veel recht uit rijden, maar dat kan met het flexabiliteid van het paard niet goed zijn. Het is een lekkere warm-up om in "8" form te lopen (wel grote cirkels) en lekker te laten strekken. Let vooral op dat je goed zit, en dat het beest op de grond net zo goed in balans is als wanneer je op hem zit. Paarden kunnen net zoals mensen ligamelijk uit balans zijn, dus kan je het beste hem eerst op de grond goed doorwerken. Vier palen op de grond leggen (op de juiste stap-ruimte uit elkaar) helpt het paard concentreren op zijn stap. Blijf gewoon goed herinneren dat het paard jong en in de groei is, en dat het eigenlijk eerst de "ground base" goed moet hebben voordat je er meteen veel op gaat rijden. :j

Desireex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:42

ik zou eerst vertrouwen krijgen van je paard :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 18:08

AmandaArt schreef:
Ik zag nou net veel recht uit rijden, maar dat kan met het flexabiliteid van het paard niet goed zijn. Het is een lekkere warm-up om in "8" form te lopen (wel grote cirkels) en lekker te laten strekken. Let vooral op dat je goed zit, en dat het beest op de grond net zo goed in balans is als wanneer je op hem zit. Paarden kunnen net zoals mensen ligamelijk uit balans zijn, dus kan je het beste hem eerst op de grond goed doorwerken. Vier palen op de grond leggen (op de juiste stap-ruimte uit elkaar) helpt het paard concentreren op zijn stap. Blijf gewoon goed herinneren dat het paard jong en in de groei is, en dat het eigenlijk eerst de "ground base" goed moet hebben voordat je er meteen veel op gaat rijden. :j

bedankt voor je tips :) . en in het begin ga ik er nog niet veel op rijden we bouwen het ook langzaam op met eerst een kwartiertje à 20 minuten stappen vooral in het begin en dan stoppen we weer voor die dag en dan even een dagje niks enz. tis een heel lief en werkwillend paardje, dus ik denk wel dat het goed gaat komen :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:28

-> VP

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:08

Zorgen dat het paard goed aan het been reageert.
Cirkels, volte's, slangenvolte's en diagonalen moet je eerst perfect met het paard kunnen rijden voor je aan iets anders kunt beginnen.
Rechtuit rijden is ook van groot belang, zodat hij leert netjes recht te lopen op zijn eigen benen.
Maar .. Wil vooral niet te snel gaan. Alles op z'n tijd!
Neem ook geregeld eens les, zo leer jij ook bij. :)
Veel plezier ermee!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:39

oké dankje :D