Als ik er achter zou komen dat mijn bijrijder zonder overleg met mij een ander op mijn paard zou laten rijden kan ze ophoepelen... In overleg is er een hoop mogelijk, maar je moet geen gekke dingen achter mn rug om doen..
AnneJa
Geplaatst: 21-01-11 17:17
Ik neem wel vaker iemand mee, maar meestal bel ik wel van tevoren. Ze hebben er helemaal geen problemen mee maar zijn liever wel thuis als ik kom. Het zijn drie haflingers, ik ben de enige die ze verzorg dus een beetje hulp kan geen kwaad en meestal dan laat ik ze (alleen op de oudste haflinger van 11) wel even stappen (of draven, ligt aan de rijervaring) maar ik blijf altijd dicht in de buurt. Nog nooit wat van te horen gehad, ze vinden het juist wel leuk als ik iemand meeneem.
Arethe
Geplaatst: 21-01-11 20:53
Ik als eigenaar zou dit niet pikken. Mocht ik dit merken of zien zou mijn verzorger meteen op kunnen hoepelen!
Tenzij dit op een of andere manier in overleg is gegaan maar nooit zonder te vragen!
Ligt heel erg aan de eigenaar en ik denk dat je als verzorger zelf wel kunt inschatten welke eigenaar het niet echt boeit dat je iemand meeneemt en laat rijden, maar ik zou dat zeker niet zomaar bij iedere eigenaar doen het netste is toch even vragen is een kleine moeite. Ik zou er als paardeneigenaar niet blij mee zijn als ze zomaar iemand mee nemen en erop zetten.
Anoniem
Geplaatst: 22-01-11 00:22
Renslover schreef:
Tjah, maar hun kunnen zelf niet rijden, en ze houden de paarden ook omdat ze het leuk vinden als er jongeren over de vloer komen
Dan nog... Het zijn niet jouw paarden. De eigenaren blijven ten alle tijden verantwoordelijk/aansprakelijk. Overleggen moet je dus altijd doen, vind ik als eigenaar zijnde
Eerst afspraken hierover maken, als het niet mag moet je je daar ook bij neerleggen, het is tenslotte niet je eigen paard.
_Babettee_
Geplaatst: 22-01-11 21:37
Nou de vraag die jij jezelf zou kunnen stellen is: "Als ik een paard had en iemand dat er een half-pension op heeft, laat zomaar een onbekende op het paard rijden zonder het te vragen, zou ik dat leuk vinden?" En ik denk dat je antwoord dan NEE is En stel je voor, die wildvreemde valt van het paard, breekt zijn nek, wat dan ? Dan zitten de eigenaars van het paard met serieuze problemen
Hello Bokkers, Even tussendoor, ik merk dat sommige mensen denken dat het over mijgaat, dit bedoel ik niet ik zou alleen willen weten wat jullie erover denken. x
Tara_Jenny
Geplaatst: 23-01-11 17:16
Ik zou het gewoon even aan de eigenaar vragen, niet zoveel moeite en van de meeste is het helemaal geen probleem. Zelf moet je ook wel een beetje kijken wat verstandig is. Als je een neefje van 3 op je 3,5 jarige verzorgpaard wil zetten lijkt me dat niet zo'n geweldig idee.
Als je niet weet of de eigenaar het goed vind zou ik het zowieso niet doen.
Maar ik heb in die 1,5/2jaar dat ik me verzorgpaardje al heb nog nooit een vriendin meegenomen. Ik vind het zowieso een beetje raar als meisjes elke week weer een andere vriendin meenemen naar hun verzorgpaard.. Maar als ik een vriendin mee zou nemen zou ik haar niet op me verzorgpaardje zetten, of de eigenaar moet er al zelf mee komen van och laat haar er ook eventjes op stappen.
wilma19
Geplaatst: 27-01-11 13:44
goed van je dat je overlegt hebt,dat is altijd beter
Zeeuwsemeid
Geplaatst: 29-01-11 20:06
Ik zou eerst aan de eigenaar gaan vragen of die het goed vind dat ik iemand mee neem en er eventueel op laat
Buffelo
Geplaatst: 31-01-11 10:02
Ik geef een jongetje van 10 rijles op mijn verzorg paard, maar mijn verzorgpaarden verzorg ik voor een vriendin die al 2 jaar niet meer reed (paarden staan aan huis) de interesse verloor, naar afrika verhuiste en vervolgens naar Utrecht met haar vriend.
Ik rij de paarden full-time, en heb ook alle verantwoordelijkheid en zeggenschap, ik regel dierenarts, tandarts, hoefsmid enz. Ze is hier super blij mee en haar ouders ook (anders zouden ze verkocht worden) Ik heb nu sinds een half jaar 2 eigen paarden en die voor NIKS bij hun mogen stallen! Uiteraard is ze wel van alles op de hoogte, toen ik bijv voorhet eerst met Sheila naar het strand ging.
Ik zou nooit iemand anders erop laten, als er iets gebeurd is het mijn verantwoordelijkheid en de dierenarts kost al genoeg! Als mijn eigen veulen groot genoeg is zal ik denk ik de eerste 5 jaar sowieso niemand anders erop willen laten gaan...wat dat betreft ben ik best ja...bershermend en wil ik gewoonmijn paarden voor mezelf houden (met uitzondering van mijn vriend)
Zitosh
Geplaatst: 31-01-11 20:07
Van de eigenaar mocht dat.. neem alleen nauwelijks paardenmensen mee. En de vrienden die ik al heb meegedaan durven er niet op Alhoewel, ergens in de zomer-herfst is een vriend van me er toch op gekropen, maar gewoon een keertje zitten en er terug af
mijn bijrijdster heeft dit gedaan(zusje erop). wel verteld,maar pas naderhand...aan de longe... ik weet niet zo goed wat ik ermee aanmoet,ze heeft het niet vantevoren gevraagd/overlegd...
Ghostattack
Geplaatst: 02-02-11 16:32
Ik had aan de eigenaar gevraagd of mijn vriendin erop mocht rijden. Ik heb toen een formulier gekregen met de voorwaarden en alles erop en die hebben haar ouders ondertekend en aan de eigenaar gegeven. Zij mag nu dus ook af en toe op mijn verzorgpony rijden. Ze is ook de enige, behalve ikzelf dan.
Als ik iemand mee wil nemen dan vraag ik het sowieso altijd, tenzij het mn vader of moeder is, die mag altijd mee.
Courses
Geplaatst: 02-02-11 17:22
Ik zou het zelf sowieso al niet doen, allemaal heel leuk en aardig maar het is inderdaad mijn paard niet dus ik ga daar ook niet over beslissen
_Miistral_
Geplaatst: 02-02-11 19:31
Ik geef mn broertje van 7 er les op, een eigenwijze puberpaard van 5 , dan is ze lammetje mak dan sta je egt perplex haha!
Suzanne_18
Geplaatst: 04-02-11 00:18
Als ik als eigenaar zijnde er achter zou komen dat mijn verzorgster zonder toestemming iemand op mijn paard heeft laten rijden, wordt zijn vriendelijk, maar dringend verzocht zichzelf van het erf te verwijderen en vooral nooit meer terug te komen.
Het is niet nog niet zo het punt dat er een vreemde opzit, maar wat als er iets gebeurd? Je bent als eigenaar te alle tijden aansprakelijk (een overeenkomst tussen bijrijder en eigenaar wat betreft "rijden op eigen risico" is geen rechtsgeldig document als het puntje bij paaltje komt) voor de schade die jou paard aanricht. Persoonlijk heb ik daar een speciale verzekering voor afgesloten zodat ik dat risico voor een groot deel ingedekt heb. Maar bekijk het nu eens van de andere kant. Als de persoon die ongewenst op jou paard zit en het paard schade aandoet (of je dure tuig), dat is er zeer waarschijnlijk niemand thuis.
Nee, als een verzorgster iemand wil laten rijden dan wil ik dat er om toestemming gevraagd wordt en ik wil er bij zijn.
Laatst bijgewerkt door Suzanne_18 op 04-02-11 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Dat ik nog paarden voor anderen reed deed ik het nooit en als ik het wel wilde, dan stelde ik het eerst voor aan de eigenaar.
Nu met mijn eigen paard, zou ik des duivels worden als iemand zonder mijn weten op mijn paard stapt. *Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, mbt ongelukken met buitenrit oid waardoor iemand anders jou paard naar huis moet rijden*
Bij mijn vorige verzorgpaard vroeg ik het gewoon even, en dan mocht het. Was allemaal heel tolerant. Huidige verzorgpaardje gaat ook zeer tolerant. De andere verzorgster heeft wel eens kleine kindjes erop laten zitten hoorde ik, en dat was geen probleem. Nu moet ik ook zeggen dat dat ook wel heel goed kan met dit paardje.. Daar kan je werkelijk alles en iedereen op zetten. Ik zou niemand erop laten rijden zonder toestemming van de eigenaar (ervaren of niet), maar even een klein kindje een rondje stappen met mij ernaast moet geen probleem zijn, heeft paardje vaak genoeg gedaan en is daar super braaf mee.
Ik weet niet hoe dat zit met de eigenaar van mijn verzorgpaardje. Ze is eigenlijk heel makkelijk, mag elke dag komen als ik wil, maar als ik een week niet kan is dat ook niet erg. Hoef niks af te spreken van te voren, en daar op de stal ff de stalletjes schoonmaken en dan kan ik gewoon gaan rijden zolang ik maar verantwoord rij enzo. Mijn ouders en mijn zus zijn wel eens mee gegegaan, maar ik heb er niet over gepeinsd om ze op mn verzorgpaardje tezetten. gewoon omdat ik weet dat het paardje het niet eens houdt. Maar als ik iemand mee zou nemen die kleiner is dan mij ofzo, zou ik echt niet weten of ze boos zou worden als ik het meisje bijvoorbeeld ff laat stappen aan de longe >.< maar goed, ik neem niet zo gauw iemand mee, omdat al mijn paardrijvriendinnen ver weg wonen.
Ik vind het echt niet kunnen als je ongevraagd anderen op je bijrrijd/lease paard laat rijden. Vind ook dat je moet overleggen alvorens je iemand meeneemt naar je verzorg/lease paard.
Rennie89
Geplaatst: 04-02-11 15:33
Ik vraag zoiezo al van te voren of ik iemand mee mag nemen zal nooit zomaar iemand op mijn verzorgpaard laten