Gespannen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:30

Suzz14 schreef:
@Marloesxx, een korte pony :)

okee dat heb ik ook :) in een bit die ik heb staat hoe je zo'n paard het beste kan rijden :D
ik typ het wel even voor je over ;)

marloesxx

Re: Gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:41

hier is het:
Het korte, beknopte paard is kort in hals, rug,lendenen en kruis. Een voordeel: dit paard is meestal krachtig en je hoeft niet veel te drijven om de achterbenen onder het lichaam te krijgen, als de stand ervan correct is. Die kracht is meteen ook een nadeel, want hij kan daardoor zwaar in de hand van de ruiter drukken. Hij is dan sterk in de mond en stug in de hals. het is lastig om zo'n kort pard in horizontaal evenwicht over 4 benen te laten lopen, want hij laat niet makkelijk los in de bovenlijn. Een kort paard is vaak moeilijker te buigen. Logisch, want daar heeft het minder ruimte voor. De lendenen zijn relatief sterk, maar missen souplesse, waardoor het paard zich als lentebuiging wordt gevraagd moeilijker zal loslaten. Eenmaal in evenwicht is hij vaak wel makkelijker tot verzamelen te bewegen, maar de lenigheid is een probleem. Hij houdt zich graag vast, waardoor je uit het zadel wordt gewerkt.
Training
Een kort paard kun je het best mee naar buiten nemen en lekker laten galopperen. Dit hoeft niet aan de teugel, gewoon voorwaarts en op lengte laten komen, zodat hij zijn lichaam flink uitrekt. Zoek iemand met een goed gebalanceerd paard, ga lange einden naast elkaar draven, zodat je korte paard deze beweging overneemt en hij zijn spieren onbewust een beetje oprekt. Rijd veel voorwaarts-neerwaarts, waardoor de bovenlijn langer wordt. Daarnaast zijn tempowisselingen een goede oefening. Wel met speciale aandacht voor het voorwaarts gaan. Korte paarden maken zich snel sterk, kort en strak in de rug. Maak kleine schakelingen voorwaarts, waarbij je erop let dat het paard niet op de voorhand gaat. Zorg dat de hals los en op lengte blijft door je armen goed mee voorwaarts te bewegen. Als je paard trekt, trek dan niet terug, maar blijf voelen. Als je te veel druk houdt, dan gaat hij op de hand hangen. Voorwaarts wordt bij dit paard snel wegrennen, denk erom dat hij achter ruimer gaat, niet harder. Begin je training met goed over de rug galopperen, daar wordt hij losser van. Zijgangen zoals wijken, schouderbinnenwaarts en appuyeren zijn goed voor korte paarden, mits ze loslaten. Begin met een paar passen, stop voordat het foutgaat. Bij het aangalopperen kunnen korte paarden iets terugkomen, de hals stijf houden en de rug straktrekken. Denk erom dat je ze bewust laag instelt voor de overgang.

nou dit was het :P
hopelijk heb je er wat aan!
xxx

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:38

Je moet als je een gespannen pony hebt, moet je zelf heel erg goed en rustig blijven. Dan werkt het het beste, rustigere oefeningen doen. Als bijvoorbeeld een pasje terug rijden. En je moet hem/haar proberen om rustig te houden. Dus gewoon vaak eens een pasje terug te rijden. En ook veel volte's rijden..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:06

Quinc schreef:
Je moet als je een gespannen pony hebt, moet je zelf heel erg goed en rustig blijven. Dan werkt het het beste, rustigere oefeningen doen. Als bijvoorbeeld een pasje terug rijden. En je moet hem/haar proberen om rustig te houden. Dus gewoon vaak eens een pasje terug te rijden. En ook veel volte's rijden..

Pasje terugrijden werkt bij sommige paarden wel goed en bij anderen volkomen averechts. Er is niet 1 manier om een gespannen paard naar ontspanning te rijden, er zijn heel veel manieren om dat te doen. De kunst is om de juiste manier te vinden bij een specifiek paard.
Dat pasje terugrijden zou bijvoorbeeld bij mijn merrie vroeger tot gevolg hebben gehad dat ze zou ontploffen, maar nu kan ik het wel bij haar gebruiken.
Zelf rustig blijven en zorgen dat je zelf rustig en diep ademhaalt (buikademhaling) is wel altijd nuttig.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:07

Waratje schreef:
Quinc schreef:

Pasje terugrijden werkt bij sommige paarden wel goed en bij anderen volkomen averechts. Er is niet 1 manier om een gespannen paard naar ontspanning te rijden, er zijn heel veel manieren om dat te doen. De kunst is om de juiste manier te vinden bij een specifiek paard.
Dat pasje terugrijden zou bijvoorbeeld bij mijn merrie vroeger tot gevolg hebben gehad dat ze zou ontploffen, maar nu kan ik het wel bij haar gebruiken.
Zelf rustig blijven en zorgen dat je zelf rustig en diep ademhaalt (buikademhaling) is wel altijd nuttig.

Ja, maar geef alleen maar tips. Dan moet ze zelf ff kijken hoe het beste lukt en gaat.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:55

:D.
ik rij nu weer zonder zadel,
het zadel dat ik nu heb ligt waarschijnlijk niet helemaal lekker, zadelmaker komt nog volgensmij.
zonder zadel heb ik dan weer het probleem dat ik mn benen optrek en dan val :P
gevolg: 20 keer vallen in een paar rondjes in draf, maar daarna wel kunnen blijven zitten!
plus ze schrok ergens van en ze ging deze keer niet meteen in volle galop ervandoor maar juist in dat rustige drafje dat we vaak geoefend hadden!
we zijn beetje opnieuw begonnen zegmaar,
dus halthouden weer geoefend etc.
ging suuuuper!
jammer dat mijn evenwicht en ontspanning zonder zadel in draf ook niet helemaal samen gaan haha.
een blauwe plek van 10 bij 10 cm op mn heup, flinke spierpijn, maar het is het allemaal waard!
ben zo trots op haar! :D