Is dit vervelend voor mijn nieuwe bijrijdster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:57

russel schreef:
Wat jammer dat je zo reageert, ook jij hebt moeten leren en liever iemand die doet zoals jij zou doen, dan handelt uit andere visies die jij helemaal niet wilt. Dan heb je pas een probleem!
Goh wat fijn dat ze jouw belt en aktie wil ondernemen, dat ze overlegt met jouw over JOUW pony! Wat jammer dat je zo reageert, ook jij hebt moeten leren en liever iemand die doet zoals jij zou doen, dan handelt uit andere visies die jij helemaal niet wilt. Dan heb je pas een probleem!

Hoezo jammer dat je zo reageert!!
Ik heb ook altijd meiden hier over de vloer die de pony's verzorgen.
Je mag best zeggen op een nette manier hoe je het wenst voor je pony.
Ze mogen blij zijn dat ze jouw pony's mogen verzorgen.
En tuurlijk ze kunnen liever 10 keer bellen als niet.
Maar sommige basis dingen mag je ze best uitleggen aan de hand van een boek.
Zo heb ik het voor mijn eigen pony's ook allemaal moeten leren lezen lezen en nog eens lezen.
En natuurlijk vragen aan mensen die al langer ervaring hadden met paarden.

Ik zou blij zijn met zo'n meid als ik jouw zo lees.
Leergierig vragen dingen die ze niet weten en handelen niet op eigenhoutje.
Wel is het zo dat het jouw pony is en je natuurlijk op een nette manier dingen mag zeggen.
Dus gewoon op een nette manier over het boek beginnen. Succes

zap

Re: Is dit vervelend voor mijn nieuwe bijrijdster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:02

Ik vertel trouwens liever zelf hoe ik wil dat ze wondjes bij mijn paard verzorgen, dan dat ze zeggen: ja, dat stond zo in het boek :P. Boek kan wel iets vertellen over dikke benen en afspuiten, maar het kan zomaar zijn dat er nu net een wondje zit dat droog moet blijven. En zo kan ik nog veel en veel meer scenario's bedenken :P. Mijn verzorgster wordt denk ik af en toe gek van mij met al mijn 'eisenlijstjes' :P. Ik probeer altijd zoveel mogelijk te vertellen, want het verzorgen van een paard is vaak toch een stap richting het hebben van een eigen paard en dus kan ik ze het maar zo leren zoals ik denk dat het het beste is :P

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:07

ik zou ook een papiertje maken voor wat je paard moet krijgen van eten en wanneer.
Want dat zou idd niet in dat boekje staan.
In de zomer denk ik ook een bijrijdster te nemen voor onze paarden aangezien we er drie hebben.
mvg

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:14

Wat een lieve verzorger heb je zeg :), ik persoonlijk zou het helemaal niet erg vinden als ik een verzorger zou hebben die dat zou doen ;)
Ik heb geen bijrijder/verzorger nodig en wil het ook niet, maar als het niet anders zou kunnen teken ik voor zo'n meisje.

Tuurlijk heel leuk als je haar zo'n boek geeft.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:18

Ik zou het anders brengen. Joh, je bent zo leergierig! Lees dit boek eens, dat staat boordevol informatie! :+ Ik denk dat als ze idd zo leergierig is als jij zegt, dat ze het alleen maar ontzettend kan waarderen!
En dan afspreken dat je wekelijks een keer samen voor je paard zorgt? Dat ze dan alles kan vragen wat ze te vragen heeft? We zijn allemaal bij het begin begonnen hè? We kunnen niet van een manege ruiter verwachten dat ze alles al weet.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 07-01-10 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:18

Ik denk dat ze het gewoon leuk vind om 't te krijgen, zolang je het maar positief brengt.
Misschien is het ook een idee om alles eens uit te typen wat ze moet weten, (zoals dat slobber/mueslie) en dat in de zadelkamer te leggen? :D

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:29

Ik weet niet of je het boek echt wil weggeven of uitlenen? In het eerste geval: Doe er een cadeaupapiertje omheen o.i.d. Dat maakt het voor je eigen gevoel dan al minder bezwaarlijk denk ik.

Wel leuk dat je zo'n enthousiaste bijrijdster hebt!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:06

Loody schreef:
Wat een lieve verzorger heb je zeg :), ik persoonlijk zou het helemaal niet erg vinden als ik een verzorger zou hebben die dat zou doen ;)
Ik heb geen bijrijder/verzorger nodig en wil het ook niet, maar als het niet anders zou kunnen teken ik voor zo'n meisje.

Tuurlijk heel leuk als je haar zo'n boek geeft.

Idd helemaal mee eens! Beter zo dan dat ze er maar 'van alles in stopt'. Het is soms misschien wel een beetje overdreven. Je kunt haar altijd het boek aanbieden maar wat Silence zegt, is misschien ook een goed idee. Gewoon dingen opschrijven als er iets gebeurd wat ze dan moet doen. :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:10

DOEN!

Gewoon geven ik als verzorger zou het echt niet erg vinden.
Je kan het haar uitleggen van "Je hebt nog iets te weinig verstand van paarden zoals van hun gezondheid. Zou je dit boek willen lezen? Want ik hou je wel erg graag als verzorger"

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:12

blokje schreef:
DOEN!

Gewoon geven ik als verzorger zou het echt niet erg vinden.
Je kan het haar uitleggen van "Je hebt nog iets te weinig verstand van paarden zoals van hun gezondheid. Zou je dit boek willen lezen? Want ik hou je wel erg graag als verzorger"

Ik zou dit net als huiswerk zien en iets wat moet en verplicht is, tenminste als je het zo zou brengen wel :j.

Waarom benadrukken dat ze te weinig verstand heeft van paarden? Waarom niet gewoon het boek aan haar geven en zeggen dat ze je dacht dat ze het wel leuk vond om het te lezen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:16

Ik heb ook een 15-jarige ruiter met alleen ervaring vanaf de manege. Ik ben eigenlijk blij dat ze om elke poep en scheet smst. Dat betekent voor mij dat ze zeker wil zijn van dr zaak, en graag goed wilt doen voor mij en voor de paarden. Op zich is zo'n boek lezen dan wel een idee, maar ik zou zelf meer tijd stoppen in het samen zijn met mn bijrijdster. Ik heb de eerste tijd dat ze bij ons kwam veel tijd samen besteed, van leer invetten tot manen trekken en van rijden tot hoevenkrabben. Maar nu ben ik wel op het punt dat ik denk van goh ik durf dr goed alleen er naar toe te laten gaan. Misschien is dat ook een idee? Weet natuurlijk niet hoeveel tijd je hebt, je zult niet voor niets een bijrijdster hebben :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:17

super dat die meid je raadt vraagt als ze twijfelt en snel dingen oppikt.
Haar het boek lenen/geven is misschien wel een goed idee. let er alleen mee op hoe je het aanbrengt. Uiteindelijk is het niet de bedoeling dat je haar het gevoel geeft dat je haar echt dom vindt op paardenvlak.
Zeg haar dat je nog wel een boek(of boeken) hebt, die ze mag lenen als ze dit interessant vind.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:19

@Zap: Nou ik weet het niet hoor... als ik zo'n boek in m'n handen gedrukt zou krijgen en ze zeiden van "ja ik dacht dat je het wel leuk zou vinden om dit te lezen" dan weet ik het niet maar dan gaat er bij mij wel een belletje rinkelen dat ze dus eigenlijk niet weet of ik wel 'goed genoeg ben' voor haar pony. M.a.w. ik heb dus te weinig ervaring. Ik vind ook prima als zoiets gezegd word, maar wees dan gewoon eerlijk en vertel haar hoe je erover denkt.

@Petitparis: Kijk dat klinkt al veel leuker imo :).

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:17

bedankt voor alle reacties!
ben net bezig geweest met de kaft van het boek te beplakken met foto's van me paardje, en heb het boek zelf doorgebladerd en overal notities bijgezet (ook met smiley's :D) in ieder geval positief. en ook onzin dingen doorgekrast.

nu zet ik het vanmiddag op stal en sms ik er..

laat jullie wel weten wat ze ervan vind!

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:19

Ik denk dat ze maar blij mag zijn met iemand als jij, zo kan ze veel bijleren. Ik denk dat je het boek gewoon moet geven maar wel met een positieve feedback :)

Leuk dat je het boek ook helemaal zo in orde maakt voor d'r zodat ze geen stomme dingen leert :D

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:42

"Een klein kadootje, omdat ik dacht dat je 't wel leuk zou vinden om te lezen, ik vond 't altijd een heel handig boek!" :)

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:42

Ik zou gewoon alles rustig nog een keer doornemen.
En alles op een papiertje zetten voor haar.
Dat zal ook wel helpen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:43

vinurr schreef:
"Een klein kadootje, omdat ik dacht dat je 't wel leuk zou vinden om te lezen, ik vond 't altijd een heel handig boek!" :)

Das opzich wel een goede: Ik ga vanmiddag mn bijrijdster denk ik ruiters en rechters kado doen! Ofja kado.. }>

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:46

Ook ik zeg geven! Als de eigenaresse van mijn bijrijdpaard dat zou doen zou ik er zelfs blij mee zijn! Ik weet wel wat ik met wondjes e.d. moet doen maar er zal altijd wel iets in staan wat je niet weet of waar je niet bij na zou denken.
Zoals je al aangeeft, ze is leergierig!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:52

Zou t gewoon doen hoor! Vind zijzelf mischien ook wel makkelijker :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:53

Goed idee zeg! Zolang je verzorgster zelf ook dingen wil leren (en dat lijkt me wel zoals ze nu naar jou doet) en jij het positief brengt kan zo'n boek zeker geen kwaad.

Misschien dat je jouw regeltjes ook nog op papier kunt zetten, dan kan ze het zelf nalezen en hoeft ze niet voor ieder wissewasje te bellen.

Wel echt super dat ze je zo vaak belt! Liever teveel dan te weinig!!

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:13

Gefeliciteerd, houden die kip! Liever te vaak dan dat ze denken dat ze het wel weten terwijl dat niet zo is. Een 1 bpek? Misschien wil -ze er wel 12 lezen!!! Mijn puber bijrijdster is niet zo; alles is wel leuk en semi serieus, maar als het een cavia was geweest, dan was ze er misschien net zo blij mee............

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:17

Lijkt me prima toch.

Ik heb zoiezo al jaren een boek in mijn kast liggen met hoe je wondjes moet verzorgen en hoe je bepaalde dingen kan herkennen. Altijd handig.

Hoe heeft ze gereageerd?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:58

Ja ben benieuwd wat ze er van vond?

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:03

white_flower schreef:
bedankt voor alle reacties!
ben net bezig geweest met de kaft van het boek te beplakken met foto's van me paardje, en heb het boek zelf doorgebladerd en overal notities bijgezet (ook met smiley's :D) in ieder geval positief. en ook onzin dingen doorgekrast.

nu zet ik het vanmiddag op stal en sms ik er..

laat jullie wel weten wat ze ervan vind!

Klinkt onwijs leuk en denk ook dat het erg leuk zal vinden.
Het verhaal van Silence is ook een goed idee, een mapje maken met wat dingetjes erin. Ook tof dat je de moeite neemt om het leuk te beplakken met fotos, vind ze vast erg leuk :j
Ben benieuwd!