Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:01

HannahFrouk: Hé hallo! :wave:
Ja, maar jij weet als geen ander dat de persoonlijkheid van een [ras] erg kan botsen met die van een mens.
Je hebt inderdaad geboft met Suus. :j

Tessyke: Dat vind ik een goede en begrijpelijke reden om te stoppen. :j
Die van 'mijn' bijrijdsters kan ik gewoon niet snappen, op de "prive redenen" na...

Sorriso: :j Een geschikte bijrijdster betekend voor mij iemand die een klik heeft met Kim, EERLIJK is en consequent, dus veilig, met Kim om kan gaan.
Als dat het geval is, mogen ze vanalles met Kim doen; Dressuur, springen, zonder zadel, longeren, losgooien, lange lijnen lopen en natuurlijk lekker poetsen.
Als het na een maand nog steeds goed gaat, mogen ze samen op buitenrit, waar ik wel de eerste keren bij wil zijn.
Communicatie is inderdaad ook erg belangrijk, op één lijn zitten... :j
Echt een l*llige situatie met dat meisje op jouw (vz)paard. :(:)
Maar zo logisch dat je daar boos om wordt.
Fijn dat je nu wél een geschikte bijrijdster hebt gevonden! :j

Delaja: Zeer herkenbaar... helaas.
Maar ook bij jou dus uiteindelijk wel gelukt. :)

MelanieB: Ja, precies!
Bij mij zat er zelfs iemand bij die vergoeding wilde voor iedere kilometer die ze na de gratis 5km moest maken!
Dan spoor je in mijn ogen echt niet. :o
Jij vindt zeker weten snel een goede bijrijdster voor Bonny hoor! Is een superTink...

Lowara: Ja, het is ook irritant als de paarden dan lekker in zo'n ritme zitten en dan ineens niet meer bereden worden.
Die overgang is dan erg groot.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:05

MelanieB schreef:
Nou ik wist het wel hoor, als ik in de buurt woonde en zelf genoeg tijd over had had ik het héél graag gedaan met je gave trekpaard :+:

@Sorriso,

Ik rijd Bon ook nog wel, maarja heb nog een paard en die heeft ook beweging nodig, daarnaast heb ik toetsen, werkstukken, tentamens en straks ook nog examens... word me teveel.
Paard word verkocht dus dat scheelt dan wel weer maar dan nog.
Als ze maar minimaal 4 dagen loopt is het goed, ik rij d'r zo'n 3 dagen nu en merk dat dat toch wat weinig is want ze is best fel steeds want is gewoon te weinig voor d'r.

Ja ik heb nog een 2e staan die ik rijd, en kan ze ook in verband met school onmogelijk alle dagen allebei doen! Maar ik rijd nog wel zo nu en dan op dat andere paard om alle kunstjes en de hulpen bij te schaven, dan kunnen de bijrijdsters ook veel fijner mee rijden! :j
Het zou gewoon veel schelen als je een bijrijder hebt met verantwoordelijkheidsgevoel!!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:06

tessyke schreef:
Sorriso schreef:
Ik moet zeggen dat ik de beweging van het paard ook nog steeds wel aanvul hoor MelanieB.
Maar heb nu voor tenminste 3 dagen in de week het paard aan het lopen en ik heb er geen omkijken naar. Heel fijn! :j

zelfs met bijrijder ga ik dagelijks hoor, ik ben echt zuinig op mijn paarden en spullen dus hou alles graag in de gaten :D
de eerste maanden mogen ze bv alleen rijden als ik er bij ben en om mijn jong dier komt simpelweg niemand :')

Ik ben er meestal ook bij, omdat de bijrijdster vaak met mij meerijdt. Maar ik hoef er niet altijd bij te zijn, dan kost het me nog meer tijd dan ik heb! ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:09

KoudbloedKim schreef:
MelanieB: Ja, precies!
Bij mij zat er zelfs iemand bij die vergoeding wilde voor iedere kilometer die ze na de gratis 5km moest maken!
Dan spoor je in mijn ogen echt niet. :o
Jij vindt zeker weten snel een goede bijrijdster voor Bonny hoor! Is een superTink...

Haha nee inderdaad!
Ik vraag er ook nog eens geen bijdrage voor dus..
Krijg wel genoeg reacties maar allemaal wel wát.. -O-
En best veel penny reacties, heb ik ook zo lekker veel aan..

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:10

Oh ik ben ook zeker niet moeilijk hoor, als 1e klas stalknecht :+.
Het is echt niet zo dat dit en dat en zus en zo niet mag, maar ik heb er een hekel aan als mensen onzorgvuldig met andermans spullen omgaan, vraag me dan altijd af of ze dat ook zouden doen als het hun eigen spullen waren. En zorgvuldig zijn houdt wat mij betreft nog niet eens per se het poetsen van het tuig in, maar het tuig zonder vuil weg hangen hoort daar wel bij, zondermeer!

Ik heb de mazzel dat ik het vrij snel getroffen heb, want ik had ook een beetje verwacht dat het een eindeloos gebed zou worden. Nu werkt mijn omgeving ook wel een beetje mee (Den Bosch is niet de plek waar verzorgpaarden voor het oprapen liggen, heb er zelf ook lang naar moeten zoeken).

Maar het moet jou ook lukken joh, Kim lijkt me een paard met een super leuk karakter, dus vast wel iemand die daarbij past en die daarbij ook nog verantwoordelijkheidsgevoel heeft!!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:13

ik heb eens een ruitertje voor mijn ezeltje gehad en ik was er super blij mee, echt een lief kind met een hart voor het diertje.
Ze moest niets betalen, rijden wanneer ze wil,....

na een 2tal weken krijg ik opeens een smsje van de moeder dat haar dochter ermee ophield omdat Pep toch niet was wat ze zochten en dat ze liever een pony reed.

JA HALLO reageer dan ook niet op een advertentie van een ezel!!!! _-:(

daarne is die meid me nog berichtjes blijven sturen en me overal gaan zwartmaken tot ik eens een berichtje naar de moeder stuurde...
nooit meer iets van gehoord

Dit was pas een frustratie :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:14

Ik hoop het. :j

MelanieB: Ik zet in de advertentie dat ik een bijdrage van 17,50 vraag, maar meer in de hoop dat ze die dan gebruikt voor lessen.
Heb laatst met verbazing zo'n topic gelezen waar toch hoge bedragen werden gevraagd! :oo
Je helpt elkaar toch, dan sta je toch gelijk.. in mijn ogen dan.

Tessyke: Ja, kan ik me goed voorstellen. :j

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:21

Ik vind een bijdrage niet meer dan logisch. Maar je sluit er wel een paar mensen mee uit. Ik had er bijvoorbeeld mijn bijrijdster ook mee uitgesloten!
Maar goed, een bijdrage verzekert je wel van iemand die inzet en de wil heeft om vaker dan eens per maand te komen!

Ik betaal zelf inmiddels volledig stalgeld voor 1 van de 2 paarden.

Ponypeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:21

Tja ik ben ook zo'n bijrijdster die op dit moment frustratie oplevert. Ik rijd nog t/m dec. Daarna alleen als het nodig zou zijn, maar dus liever niet. Ze zijn hard op zoek, maar met dit prutweer zijn er ook niet veel meiden die zin hebben om te rijden. Ze hebben namelijk nog niet veel reacties. Best sneu, want het is echt een schatje van een pony. Ga hem echt missen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:23

als ik terug een bijrijdster neem vraag ik ook een bijdrage, puur om de intresse erin te houden en niet meer van me te laten profiteren

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:25

Wow hé, ongelooflijk wat sommige bijrijders kunnen flikken..
Ik heb al 13 jaar eigen paarden, maar ook altijd bijrijdpaarden gehad en ik werd juist gevraagd door de eigenaren omdat ik ze verzorgde met de secuurheid als of het mijn eigen paarden waren :o .. Heb uiteindelijk wel moeten stoppen met een aantal, omdat ik al 13/14 jarige nog geen scooter mocht rijden en afhankelijk was van mijn moeder en het met 2 eigen paarden en 3 verzorgpaarden toch echt wel druk werd, want ik reed ze dan ook keurig netjes op de dagen die afgesproken waren.. Ik reed er zelfs één western bij en kreeg les van de eigenaresse één dag in de week, waarop ik de andere dagen zelf aan de slag kon.. alleen kon ik niet zadelen, want dat zadel was echt mega zwaar.. dus ja.. dat moest toen wel mijn moeder doen :o ... := Maar als een trouwe hond hoor :j , vette de spullen netjes in, paarden stonden keurig dik in een schone pak stro, alles netjes opgeruimd.. werd niet voor niks gevraagd :) .

Maar zo ken ik ook een hele nare eigenaar.. Ik ben gewend om andermans paarden te verzorgen alsof het mijn eigen paarden zijn.. ik deelde de eigenaar mede als ik vond dat de hoefsmid weer moest komen of wanneer het voer bijna op was, ik hield ten alle tijde een schriftje bij uit eigen iniatief, ik mocht de paarden ook gewoon meenemen op vakantie.
Schijnbaar wordt inzet niet door iedereen gewaardeert, maar wordt je ook gewoon gebruikt :\ ..
Tot 3 jaar terug heb ik een hengst bijgereden van een man die 5 dagen in de week werkte.. Ik ging bijrijden en het was een heeeel leuk paard, schitterend dier ook en dat wist die man.. geen ruk verstand van paarden, maar ach.. het is een paard en al staat ie een week in de drek, zal mij een worst wezen.. Daar had ik het al moeilijk mee, want dat doe je niet.. Affijn, afgesproken dat ik dat paard in eerste instantie 4 dagen zou doen.. ging prima, paard werd 4 dagen in de week netjes verzorgd.. Paard stond gewoon bij de man thuis, maar als meneer thuis kwam uit werk, had hij geen zin om op de dagen dat hij het paard moest doen, het paard nog van stal te halen om hem even de benen te laten strekken of laat staan zijn stal te doen.. dus die overige 3 dagen.. vrij, zat, zondag werd er geen ruk met het paard uitgevoerd. Zo kwam er een dag bij.. deed het paard 5 dagen.. toen 6.. toen 7 ... ik regelde alles, van hoefsmid tot aan de wormenkuur, ik reed met mijn eigen zadel, omdat zijn zadel beroerder dan beroerd lag.. hij zei altijd:"Ik vertrouw je alles toe, je regelt het wel" .. je zou dus verwachten.. als je zo een paard 2 jaar lang verzorgd, waar je alles mee mag doen, dat je ook iets meer te vertellen zou hebben? Zo was er plots een andere bijrijdster, zonder overleg... zo ging hij opeens een jacht rijden met het paard de dag voor ik een SGW wedstrijd zou rijden met het paard.. die ik al betaald had enz.. dus ik kon me mooi op de dag erna afmelden omdat het paard met een kromme rug, 4 dikke benen en een opgetrokken buik de stal uit kwam.. ik wist dus niks van zijn plannen.. en zo gebeurde er nog wel meer... :\ Het ging van kwaad tot erger. Als het aan de man lag, hoefde hij niet ontwormd te worden, laat staan dat hij biks hoefde te krijgen 8)7 ... hij kan prima leven op dat vieze stoffiger schimmelhooi.. maar vervolgens wel een flinke jacht rijden in de herfst..
Echt een mafketel. Heb me nog nooit zo ongewaardeerd gevoeld, je zou verwachten dat je als eigenaar blij bent met een iemand die zich reteveel bekommert om hoe je paard er bij staat en hem dan ook nog 7 dagen in de week doen... nou niks dus.. maar wel pochen tegen zijn kakvriendjes 'Dit is mijn fantastisch paardentrainster, crosst, springt, dressuurt met 'm, bla bla bla' nee na twee jaar was ik er helemaal klaar mee.. nu staat hij op riet van het ouwe dak van zijn huis ;( , heeft hij een zadel op zijn rug waarvan hij door zijn achterbenen zakt van de rugpijn bij het opstijgen en een hoefsmid heeft hij ook in geen maanden meer gezien... Twee jaar lang heeft dat energie gezogen, maar je laat een paard niet in de kak, pies en zooi staan, als je weet dat het mok tot aan zijn oren heeft (ik kocht de zalven..), die man er niet naar omkijkt en hem gerust 3 dagen in zijn box laat staan.. enz enz enz enz..

Affijn, naast de andere twee paarden heb ik toen een ander heel lief en gaaf dier gekocht, een geweldige merrie genaamd Wolin :+: . En ja.. daar kan ik echt geen verzorgster voor vinden :n .. Ze is te heet, te jumpy, te onberekenbaar, alleen mijn moeder en ik zorgen voor haar en daar kan niemand naast.. Sommige vinden het al eng om haar binnen of buiten te zetten en ze kan dan ook zo op de achterbenen. Onder het zadel is ze alleen buiten echt te rijden en dat gaat ook niet zonder hoppen.. in de bak is het rodeorijden.. Tja, ik geloof ook niet dat ik een zo gemotiveerde verzorgster vind die net zoals ik mijn merrie helemaal het einde vind :P ..

Dus tja... goede verzorgsters zijn schaars.. veelal te jong, onervaren, te onvolwassen etc.. En helaas zijn er ook geen leuke eigenaren.. De klik moet er zijn en als verzorgster moet je dus ook bij de eigenaar passen :) .
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 18-12-09 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:26

KoudbloedKim schreef:
Ik hoop het. :j

MelanieB: Ik zet in de advertentie dat ik een bijdrage van 17,50 vraag, maar meer in de hoop dat ze die dan gebruikt voor lessen.
Heb laatst met verbazing zo'n topic gelezen waar toch hoge bedragen werden gevraagd! :oo
Je helpt elkaar toch, dan sta je toch gelijk.. in mijn ogen dan.

Tessyke: Ja, kan ik me goed voorstellen. :j

Ja maar hier krijg je geen les, geef zelf wel zo af en toe met plezier les dus ik wil je altijd helpen, vraag nergens geld voor, alleen maar om een verantwoordelijk persoon die gewoon lekker kan rijden met Bonny en zo af en toe wilt helpen met kleine klusjes, is dit teveel gevraagd ofzo. :+

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:32

Nou dat is inderdaad ook wel onderwaardering WolinLotte :oo.
Snap dat je dan ook aardig kl*te voelt, zeker als je hem nu nog wel eens ziet staan (zoals ik uit je verhaal begrijp?).

Voor dat andere paard hoef ik ook nooit een bijrijdster te zoeken, ja misschien over een jaar of 10, dat ze dan wat minder lastig is :=.
Maar als je een niet al te lastig paard hebt moet het nog steeds gewoon lukken vind ik. Raar toch, dat het niet kan.

Overigens heb ik zelfs de winter 2 jaar geleden op pakjesavond op de kliniek gestaan met het paard...
Over inzet gesproken! ;)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:35

dat is idd zwaar ondergewaardeerd :n

oh nog een leuke bij mij:
ik mag tot het einde van dit jaar niet meer rijden wegens blessure. dus vanaf november iemand gezocht die tijdelijk kon bijrijden.
continu reactie van een meid die ik al 2x van mijn wei heb afgegooit (1ste keer mijn merrie kapotgereden, 2de keer laten terugkomen maar weggestuurd wegen niet correct met mijn ezeltje omgaan)
daarna reactie van een meid die me wel geschikt leek, zegt ze de afspraak af toen ze eigenlijk al op de wei had moeten zijn :n

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:38

Ik was al met hem gestopt, toen mijn paarden daar nog stonden.. dus ik heb dat paard echt zien aftakelen.. Dat ging me echt om 't hart, maar het vreette zoveel energie dat boos zijn op die man die zo met dieren, maar vooral ook zó met mensen om kon gaan, dat dat uiteindelijk mij alleen nog maar boos kon krijgen, ik was boos als ik naar stal ging, boos op stal, en boos als ik er weg ging en het eeuwige discussie voeren.. Uiteindelijk werden er dus allerlei pennymeisjes opgezet die een hengst van 1.65 dus gewoon niet aan konden en dit eindigde in het ruk en trek werk, tranen, sporen en geschreeuw... Ik heb het allemaal aangekeken, we staan nu niet meer op die stal, ook vanwege ruzie met die man, heb het dier voor het laatst in oktober gezien.. zoveel was er niet verbetert, hooguit dat het nu een gelpad onder het zadel had.................................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:40

Sorriso: Ja, dat is ook de reden waarom ik dat kleine bedrag vraag. :j
Dat je verzekerd bent voor de inzet van degene die op je paard rijdt en hem verzorgd.

Ponypeetje: Waarom ga je ermee stoppen? :)

Tessyke: Precies. :j

WolinLotte: Hahaha, jaa.. die zadels zijn inderdaad erg zwaar. :')
Heb zelf een Australian Stockzadel gehad en om die op een paard van 1.75 te leggen is ook niet echt een makkie.
Je klinkt wel als een hele goede verzorgster die echt begaan is met de paarden. :j
Oei, dat verhaal van die man komt mij heel bekend voor.
Moest eerst even kijken waar je woonde... := maar gelukkig niet dezelfde.
Bah, echt heel frustrerend zoiets..
Wat moet je je vreselijk voelen nu dat paard zo behandeld wordt.. :(:)
Dat was voor mij dus wel een reden om door te gaan met mijn verzorgpaarden die ik als tiener had.

Haha, dat is inderdaad erg lastig, een bijrijder vinden voor zo'n paard als jouw merrie.
Dan is Kim nog redelijk makkelijk, al denken sommige mensen dat Kim ook zo wild is.
In dat laatste heb je helemaal gelijk. :j

MelanieB: Ik ben heel benieuwd naar jouw zoektocht!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:57

Daarom ging ik zo lang door inderdaad Tineke :j , tot iedereen op stal zei dat ik er aan onder door ging en moest stoppen, ik was té begaan met het paard, kan niet tegen onrecht en slecht voor je dier zijn.. Ik kon alleen nog maar mopperen over hoe het ging, ik was altijd zó boos waarom hij niet zag dat het paard pijn in zijn rug had, dat hij niet na 4 weken niks doen met het paard een jacht kan rijden, waarom hij zo achterlijk en onverbeterlijk was, het interesseerde hem gewoon niet wat jij vond.. En dan werd ik dus heel kwaad, liep hij weg en kreeg ik alsnog mijn gelijk, want alles omwille van het paard, op een gegeven moment werd het zo erg dat ik niet meer tegen hem praatte, zo boos.. tja.. dat is echt heel verkeerd natuurliljk, het blijft zijn paard.. Hij vond dat ik blij moest zijn dat ik op ZIJN paard mocht rijden.... Ik zorgde er 7 dagen per week voor!! Met 37 graden ga je niet op het heetst van de dag een paard voor 1,5 uur intensief rijden en zet je hem vervolgens ergens neer waar geen water is.. gevolg was dus een zwaar uitgedroogd paard, waarop ik dus de dierenarts kon bellen.. zo zette hij ook zijn paard neer bij de trekker of platen die verbogen waren, gevolg was een enorm gat in zijn been wat voor 6 weken lang in het verband moest en wie verzorgde dit allemaal, dat was ik.. voor 7 dagen in de week.. en het deerde hem niks..
En uiteindelijk ging ik heel lang door.. maar was ik thuis nog zo boos dat die man zo idioot deed.. ik sta behoorlijk dicht bij mijn emotie :o en ik heb meerdere malen staan huilen dat het zo moest gaan.. dat is natuurlijk niet goed... Hij heeft zelfs een keer onze Tinker gepakt voor een ´maat´ van m, konden ze samen crossen in het natuurgebied.. niks gevraagd, niks overlegd NIKS!! Ze had al gelopen die dag, stal was al gedaan, was behoorlijk koud.. komen we de volgende dag, staan ze zonder deken, met opgedroogd zweet op het lijf terwijl het vroor.. zadel op de grond... en je zag de lijn van de buikspier, wat duidt op flink gejakkert te hebben.. Gewoon je paard pakken he! En weet je waarom? `Jij rijdt toch ook op mijn paard?´ zo van.. wat van jou is, is van mij.. en andersom.... zo werkt het natuurlijk niet.. woest was ik, je blijft met je fikken van mijn paard af.. maar dit begreep hij niet hoor.. ik deed zo dramatisch...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 02:07

Als ik jullie verhalen zo lees heb ik het wel getroffen!

Ik heb toen Yngvar nog een veulen was een paar keer meisjes gehad die er snel flauw van waren. Niks aan, een paard waar je niet op kan rijden ;)

Toen Yngvar drie of vier was heb ik een advertentie op marktplaats gezet omdat ik geen tijd had om hem zeven dagen in de week te doen. Hebben niet zo veel mensen op gereageerd (hij was toen ook dwars en dat had ik eerlijk in de advertentie gezet) maar Greet is gekomen en nooit meer weggegaan. Deze vrouw rijd Yngvar nu al drie of misschien zelfs vier jaar elke maandag. Ik vind het heel fijn, wordt elke week op de hoogte gehouden via de mail en ik vertrouw haar ook rustig met hem.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 02:10

KoudbloedKim schreef:
MelanieB: Ik ben heel benieuwd naar jouw zoektocht!

Ik hou je op de hoogte. :))
Heb er misschien wel 1 nu die komt proefrijden, maar zit weer met afstand en dan is ze afhankelijk van d'r moeder maar denk niet dat ik daar zin in heb.

Lotte, lekker is dat dan... die man -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 02:13

WolinLotte: Heel heftig.. en ook onbegrijpelijk.
Dat zijn mensen die niks om hun mede-mens of om dieren geven, alleen maar om zichzelf.
Egoïsme op zijn ergst...

Dovish: Zulke mensen moeten vaker op je pad komen. :j
Dit topic kent echt uitersten.

MelanieB: Ja, dat ken ik ook..
Of die mensen die in de zomer dat eind wel willen fietsen, maar het in de winter te koud vinden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 02:16

god ja die seizoenmensen...
in de zomer wou er iemand niet komen omdat het regende en toen ik vroeg "zo dan kom je een hele winter niet ofwat?" dan stond ze er ineens

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:54

tessyke schreef:
god ja die seizoenmensen...
in de zomer wou er iemand niet komen omdat het regende en toen ik vroeg "zo dan kom je een hele winter niet ofwat?" dan stond ze er ineens

Ja dat kan ook echt niet :n.
De winter is juist belangrijker vind ik zelf! Paard wordt toch eerder fris of juist stijf...

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:25

ergens loopt iedereen elkaar mis denk ik ofzo :P
ik heb ALTIJD problemen met de eigenaar..
de eerste eigenaar ging eigenlijk wel redelijk maar toen waren ik en een vriendin gewoon te jong voor een verzorgpony dus dat liep niet goed.
de tweede eigenaar wil niet meer met me praten terwijl ze zegt dat ik moet bellen, dus ik heb 3x gebeld --> geen reactie ik heb gesmst --> geen reactie !
de 3de eigenaar verplaatste haar paard naar een andere plek (ik verzorgde nog niet toen) en vertelde mij niks..
en ik maar wachten op reactie..
uiteindelijk hoorde ik het van een ander meisje..

maar ik lees ook over zoveel eigenaren die geen goede verzorgster kunnen vinden :Y)
heel apartig..

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:53

Een verzorgpaard zoeken is ook niet alles hoor...

Eerste verzorgpony ging heel goed, meisje had een paard gekocht en het klikte niet zo goed met haar pony dus toen mocht ik m doen. Kwam op een gegeven moment iedere dag en toen mochten we die pony zelfs hebben als we het konden betalen, dit 2 jaar gedaan maar helaas door pubertijd ruzie met mijn zusje gekregen dus die moest weg.

Tegelijkertijd met eigen pony een verzorgpaard gehad, vraag je aan de eigenaresse of je het plukje tussen de oren mag knippen, zegt ze ja, doe je dat netjes, krijg je paar dagen later van zelfde vrouw op je kop omdat de andere verzorgster dat niet wilde hebben. Pony stond daar gestald dus toen het over was met de pony was het ook over met het paard.

Tijdje later mooie grote bruine merrie gaan verzorgen, hardstikke aardige eigenaresse, super geregeld qua afspraken enzo. Alleen klikte het met het paard niet, die was erg koppig en was heel schrikkerig en bokte vaak, op een gegeven moment in het stoppelveld er zo hard afgestuiterd dat ik niet meer durfde. Helaas want dat was de enige eigenaresse waar ik het echt goed mee kon vinden.

Ben ook wezen kijken bij een fries, was een man die mende met zijn 2 friezen maar alleen in het weekend dus voor de rest van de dagen had hij allemaal verzorgsters. Had aangegeven dat ik geen paard meer wilde dat zo gemeen kon bokken, mocht best eens jolig doen of een keertje schrikken maar niet zoals bij het vorige paard. Was allemaal geen probleem en het beest was braaf, proefritje gemaakt, dagen afgesproken, ging super. Dag voordat ik zou komen had hij mijn voicemail ingesproken dat ik niet hoefde te komen omdat ik bang was?

Ging kijken bij een leuke bonte, proefritje gemaakt, ging niet slecht, klikte met eigenaresse en heb nooit meer wat van haar gehoord. Als je het niks vind prima hoor, maar laat gewoon even wat weten.

Op dezelfde stal stond nog een ander paard, zelfde verhaal maar ook nooit meer wat van haar gehoord.

Weer op dezelfde stal volbloed arabiertje gereden, ging volgens de eigenaresse heel erg goed en mocht er alles mee doen. Paardje had kissing spines bijna gehad ofzo dus ik probeerde hem zo ontspannen mogelijk te rijden en mocht ook naar buiten. Was wel erg lastig want het beestje was een hittepetit en in de bak verzette die heel veel. Buiten liep tie super maar dit mocht niet 2 keer per week want moest in de bak dressuren voor zijn rug. Toen maar afgesproken dat ik 1 keer in de week zou komen en oude verzorgster wilde graag weer terugkomen, die zou dan in de bak gaan rijden. Eigenaresse had lastig werk dus iedere week andere dagen dat ik mocht komen, dag afgesproken, krijg ik de avond ervoor een mailtje dat dat andere meisje ook alleen maar op die dag kon dus dat ik niet mocht komen. Toen heb ik toch even vriendelijk bedankt en ben nooit meer teruggaan.

Vervolgens weer bij een andere pony gaan kijken, ze had me al gewaarschuwd dat ze erg moeilijk was en erg rennerig was en moeilijk in dr mond. Ik mocht er gelijk op na een praatje met haar van 5 minuten en die pony was inderdaad echt gek, na een tijdje rijden had ik haar vrij rustig en deed ze al een stuk normaler, had zoiets van dit gaat een hoop werk worden maar dit kan ik wel aan denk ik, heb tot nu toe ook bij iedere pony gezegt dat ik les wilde nemen. Pony afgezadeld en toen zei ze gelijk dat het niet doorging omdat ze zo rennerig was, terwijl ze me vantevoren had gezegt dat ze zo ook bij haar was... Ik snapte het niet helemaal maargoed, haar keuze.

Laatste verzorgpaard zag ik op marktplaats staan, stond een lelijk beest op de foto's en was nog een merrie ook dus ik moest er eigenlijk niets van hebben, omdat ik nergens anders wat kon vinden toch maar gebeld. Merrie was 4 jaar en zadelmak en daar was ook alles mee gezegt. Ze was wel een stuk mooier dan de foto's op marktplaats. Stukje erop gereden en er zat geen stuur op en galop snapte ze ook niet wat ik wilde? Vervolgens zij de eigenaresse dat ze het super vond gaan en dat als ik wou dat ik haar mocht gaan verzorgen. Eerst 3 dagen in de week, meisje was zwanger maar kon nog wel longeren zei ze. Op de 3 dagen dat zei zou doen gebeurde er helemaal niks, stond ze alleen maar in de stal. Toen gevraagd of ik 4 dagen mocht en dat werd steeds meer tot ze vertelde dat ze haar te koop ging zetten. Nou prima, dan koop ik haar toch, ze had me precies verteld hoeveel ze overal voor betaald had en wilde in eerste instantie dikke winst maken, maar uiteindelijk door een beetje onderhandelen haar voor een redelijke prijs gekregen. Ben erg blij dat het zo uitgelopen is want het is echt een super paard en ben super blij dat ik zo'n lange proefperiode heb gehad.

Nu ze van mij is komt er echt helemaal niemand anders meer op mijn paard, voor mij geen verzorgsters/bijrijdsters. Ik doe alles zelf, 2 keer per dag voeren en verder ligt het eraan hoeveel tijd ik heb. Als ik geen tijd heb of ziek ben kan ik haar best een dagje laten staan want ze staat toch 24/7 buiten. Als we een keertje op vakantie gaan dan voeren de mensen waar ze staat ze voor me en dat gaat hardstikke goed zo. Verder probeer ik natuurlijk zoveel mogelijk met haar te doen en het lukt me toch altijd wel om 5 of 6 keer te rijden.

Lijkt me heel erg moeilijk om iemand anders zo met je paard en je spullen te vertrouwen. Ik zou dat echt niet kunnen. Ik heb gekozen voor een paard dus dan zal ik daar zeker 5 dagen in de week een paar uur de tijd voor moeten hebben. Als ik dat niet had gehad had ik haar denk ik ook nooit gekocht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:07

Tja, de meeste mensen laten zich nou eenmal afschrikken door het feit dat het om een trekpaard gaat. En als ik heel eerlijk ben, ook wel logisch. Ik heb er zelf een aantal jaar een verzorgd, die stond op de stal waar ik mijn eigen paarden ook had staan. Mis was een fantastisch lief dier, maar je moet er wel mee weten om te gaan. Eerlijk, consequent en vriendelijk. Maar je moet ook wat in te brengen hebben, het is wel ±1000 kilo die je tegenover je hebt staan. Ook is het lichamelijk zwaarder, stukje hoefverzorging wat er bij kwam kijken was elke keer weer pittig.
Begrijp me niet verkeerd, ik was dol op Miska en mis haar nog steeds, ben nou verhuisd. Maar het is wél een ander type paard daar de doorsnee KWPNer of Fjord. Iemand die zonder al te veel problemen en moeite lekker wil rijden met af en toe een wedstrijdje zal niet snel op een trekpaard reageren, that's life.

Ik heb... drie bijrijdsters gehad. Eentje was stalgenootje, maar daar liep Jessie letterlijk mee weg. In de bak kreeg ze Jes niet aan de gang en buiten hield ze haar niet. Tweede was een toffe peer, ging ook aan de slag met lessen en dergelijke. Maar ging op vakantie en daarna nooit meer wat van gehoord.
Mijn huidige bijrijdster is fantastisch :D Zwartwitje hier op Bokt. We zitten volledig op één lijn wat rijden en omgang betreft, Jessie accepteerde en verwelkomde haar meteen (eenkennig is een understatement bij Jes ;) ) en het voelt gewoon 100% goed. Jes is nou moeilijk buiten, maar dat pakken we samen gewoon aan. Echt heel fijn :j