Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:42

Sees schreef:
Lisitano, op zich snap ik dat wel maar het is wel frustrerend dat je al 99 pagina's met elkaar in gesprek bent en er dan wéér iemand langskomt met de doodoener: als de eigenaar zelf geen zin of tijd heeft is het belachelijk dat er een bijdrage gevraagd wordt omdat ze gewoon posten zonder te lezen.
En om maar weer in herhaling te vallen, het zijn toch vaak de jongere ruiters onder ons die daar over beginnen ;).

Ah ik wist niet dat het een soort Huiskamer topic was, excuses bij deze.
Blijft een moeilijke kwestie wat vergoedingen betreft, ik woon in de randstad en ben in de loop der jaren vrij handig geworden door veel ervaringen (met andermans paarden), heb nooit een vergoeding hoeven betalen en zal dat ook nooit doen. Ik stop binnenkort (evt tijdelijk) met de paardensport omdat mijn spaarpot niet groot genoeg is voor een eigen paard, ik niet genoeg tijd heb of wil maken en ik vind het toch wel heel moeilijk om een goede samenwerking te hebben met een paardeneigenaar. Heb je eindelijk het paard goed voor elkaar, wordt het verkocht voor veel geld wat jij erin gereden hebt. Dat is weer het risico van bijrijden/verzorgen voor een ander.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:46

DebbyN schreef:
Ik woon ook id randstad.. Voor mijn vorige verzorgpony betaalde ik een tientje per maand, niks mis mee prima bijdrage! Helaas moest ik daar mee stoppen en zoek ik al 11 maanden naar een nieuw bijrijdpaard, hier vraagt iedereen wel minimaal 70 tot zelfs 250 euro pm.. Echt belachelijk! Omdat ze anders de stalling niet kunnen betalen..

Maar wat kost het jou dan per maand als je zeg 2x pw op een manege gaat rijden? Ik neem aan dat je dat ook niet lukt voor EUR 50 toch? Zelf vind ik het altijd nogal apart dat je je paard wel mag uitlenen maar dat je voor het gebruik (van paard incl. toebehoren en accommodatie en dan heb ik het over stalling op een volpensionstal waar je alleen hoeft te rijden) niets "kunt" vragen want dan is de eigenaar zogenaamd geholpen. Het mes snijdt aan twee kanten jij een leuk paard en de eigenaar 2 dagen soort van "vrij".
Een hobby kost nu eenmaal geld, voor iedereen!

Alice13

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:56

@ salamaleque: helemaal met je eens!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:03

Rianneke, ik woon ook inGelderland maar hier bij ons is het heel normaal ;). Ik heb het dan niet over wereldbedragen, ik kan er amper de smid voor betalen, maar toch íets als tegemoetkoming in de kosten.

Datbeniknou, precies, het gemiddelde privépaard kun je ook niet vergelijken met een manegepaard :o.

DebbyN, een tientje? Dat is IMO echt een belanchelijk lage prijs(afhankelijk voor wat je er mee mag)!!

Wees blij dat mensen een bijrijder nemen om (tijdelijk) de kosten te verlichten ipv dat al die paarden naar de slager gaan ;( ...

Alice123, ik hoefde vroeger idd ook niet te betalen maar als je ziet wat ik allemaal deed voor dat halve uurtje hobbelen :D ...

Lisitano, 'moet' je alleen in huiskamertopics bijlezen (ik ben niet zo bekend met het verschil :o )?
Ik geloof niet dat een paard daadwerkelijk duizenden euro's meer waard wordt omdat de bijrijder 'dat er in rijdt' ;). Dat is volgens mij alleen het geval als het paard ook is uitgebracht ook wedstrijden en er 'bewijs' is dat het paard heeft gepresteerd.

Nu zal het ongetwijfeld anders zijn als iemand voor het eerst een paard koopt maar ik zou er niet per definitie meer voor betalen. Karakter kun je niet kopen, dáár wil ik wel voor betalen, die oefeningen rij ik er zelf wel in :D.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:52

Een onbeleerd, bang paard die niet eens vast kan staan is wel iets minder waard dan een beleerd en/of doorgereden paard ;) Dit is dan een extreem voorbeeld, maar ik geloof wel zeker dat een goede ruiter ook zonder wedstrijden een paard meer waard kan maken voor een eigenaar.
Goed dat je zelf zo handig bent de oefeningen er in te kunnen rijden, maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen.

Ik ken er wel zat die lekker naar het strand willen en helemaal geen zin hebben in de bak te rijden, die hebben een overeenkomst met de eigenaar (incl. kleine vergoeding) en zijn helemaal gelukkig. Eigenaar kan lekker door blijven gaan met wedstrijden en bijrijder ook gelukkig op de buitenrit.
Zijn zat mooie deals te maken denk ik :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:01

Lisitano, het zal wel aan de regio liggen maar bij de stallen waar ik kom en sta rijden de eigenaren zelf volop dus dat soort paarden is, in principe, netjes opgevoed en doorgereden. En oefeningen er in rijden kan iedereen met goede intructie ;). Ik zou liever zelf les nemen en dus permanent mijn paard en mezelf verbeteren dan dat door een bijrijder laten doen :o.

Ik geloof best dat een goed doorgereden paard een paar eurootjes meer mag kosten maar zonder wedstrijden te hebben gereden, geloof ik niet dat je de vraagprijs énorm op kan schroeven én daarbij ben ik van mening dat de meeste mensen die je paard echt verbeteren geld vragen om je paard te rijden ;).

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:26

Hm nee die mening deel ik niet. Tuurlijk heb je er toppers tussen en die zullen het vast alleen voor geld doen. Maar dat zijn denk ik ook vaak mensen die zelf ook wat paarden thuis hebben staan en dus geen extra tijd hebben. Er zijn echter ook zat fanatiekelingen die niet de mogelijkheid hebben een eigen paard te houden en het heel leuk vinden om het paard te dressuren en evt uitbrengen.

Je vergeet nu alleen dat er ook veel mensen zijn die zelf niet kundig genoeg zijn om die oefeningen erin te rijden (ook al is het met instructie), fanatiek genoeg zijn of überhaupt geinteresseerd zijn in dressuur e.d. Die heb je in deze regio dan weer veel. Die willen gewoon een fijn paard die af en toe dressuurmatig bijgehouden wordt door een eventuele bijrijder. Als de bijrijder dat toch ook leuk vindt, is dat toch een prima deal lijkt me zo.

Overigens, als ik voor mezelf spreek, heb ik de paarden die ik bepaalde periode gereden heb, duidelijk verbeterd. Meerdere ervan zijn uiteindelijk dan ook beter verkocht. Ook geldt dit voor een collega. Beiden genoeg ervaring en kennis en rijden gratis voor een paardeneigenaar.
Als je elkaar helpt hoeft er toch niet persé een vergoeding tegenover te staan? Zegt dat dan zo veel als er geld voor wordt betaald?
Waarom is het niet meer genoeg om elkaar blij te maken?
Wat ik al zei, afhankelijk van accommodatie, mogelijkheden en hoeveelheid "gebruik".
Al ruim 10 jaar heb ik een verzorgpony ( klinkt zo penny :D ), die ik elke dag eruit haal en overal mee naartoe mag slepen, nu rijdt mijn zusje er op en doet ook mijn moeder veel met haar. Wij zorgen dan ook dat bijv. de tandarts komt en zorgen voor alle spullen die nodig zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:48

Lisitano schreef:
Hm nee die mening deel ik niet. Tuurlijk heb je er toppers tussen en die zullen het vast alleen voor geld doen. Maar dat zijn denk ik ook vaak mensen die zelf ook wat paarden thuis hebben staan en dus geen extra tijd hebben. Er zijn echter ook zat fanatiekelingen die niet de mogelijkheid hebben een eigen paard te houden en het heel leuk vinden om het paard te dressuren en evt uitbrengen.

Ik denk dat als je iemand wil die zonder les te hoeven nemen je paard écht verbeterd (en dus ook uitbrengt) dat je dan zal moeten betalen. En natuurlijk kan over het algemeen een Z-ruiter je paard sneller (beter?) eea bijbrengen dan een nog nooit gestarte B-ruiter maar waarom zou iemand die thuis paarden heeft staan en eigenlijk geen extra tijd heeft, in vredesnaam ook nog andermans paarden gratis gaan 'verbeteren' ;) (tenzij het kennissen zijn).

Lisitano schreef:
Je vergeet nu alleen dat er ook veel mensen zijn die zelf niet kundig genoeg zijn om die oefeningen erin te rijden (ook al is het met instructie), fanatiek genoeg zijn of überhaupt geinteresseerd zijn in dressuur e.d. Die heb je in deze regio dan weer veel. Die willen gewoon een fijn paard die af en toe dressuurmatig bijgehouden wordt door een eventuele bijrijder. Als de bijrijder dat toch ook leuk vindt, is dat toch een prima deal lijkt me zo.

Ik geloof gewoon niet dat er iemand is die, met goede, regelmatige instructie niet zelf zijn/haar paard kan verbeteren en oefeningen kan bijbrengen. Ja en soms betekent dat misschien meerdere keren per week les maar ik geloof niet er mensen zijn die zó onkundig zijn dat ze het niet kunnen leren. Net als dat ik er van overtuigd ben dat je ieder paard naar het Z gereden kan krijgen (hoger niet per definitie). Of mensen daadwerkelijk meerdere keren per week (privé)les over hebben voor het verbeteren van hun paard is een tweede ;).

Lisitano schreef:
Overigens, als ik voor mezelf spreek, heb ik de paarden die ik bepaalde periode gereden heb, duidelijk verbeterd. Meerdere ervan zijn uiteindelijk dan ook beter verkocht. Ook geldt dit voor een collega. Beiden genoeg ervaring en kennis en rijden gratis voor een paardeneigenaar.
Als je elkaar helpt hoeft er toch niet persé een vergoeding tegenover te staan? Zegt dat dan zo veel als er geld voor wordt betaald?
Waarom is het niet meer genoeg om elkaar blij te maken?
Wat ik al zei, afhankelijk van accommodatie, mogelijkheden en hoeveelheid "gebruik".
Al ruim 10 jaar heb ik een verzorgpony ( klinkt zo penny :D ), die ik elke dag eruit haal en overal mee naartoe mag slepen, nu rijdt mijn zusje er op en doet ook mijn moeder veel met haar. Wij zorgen dan ook dat bijv. de tandarts komt en zorgen voor alle spullen die nodig zijn.

Mijn paarden worden niet verkocht dus heb ik in feite niets aan een niet betalende bijrijder die wel mijn paarden verbetert want dat doe ik dan liever zelf ;). En uiteráárd moeten mensen zelf weten of ze hun paard gratis aanbieden, alleen maar fijn voor die bijrijders die dan gratis kunnen rijden. Ik erger me alleen groen en geel aan mensen die voor een duppie op de 1e rang willen zitten en het belachelijk vinden dat je als eigenaar een bijdrage durft te vragen want als bijrijder ben je toch wel een godsgeschenk :roll: .

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:05

Nee dat ben ik ook zeker met je eens, belachelijk vind ik het echt niet. Ik zeg alleen dat het niet nodig is geld te hoeven vragen om een goede, serieuze bijrijder te vinden. Dat het ook prima kan lukken zonder vergoeding.
Gratis een paard willen rijden zegt ook niet direct dat je voor een duppie op de eerste rang wilt zitten, het is maar net wat de afspraak is.
Hier moet je dus zorgen voor schone stallen, land en paddock, groomen op de wagen en zorgen voor je eigen spullen (m.u.v. zadel). Lijkt me toch ook redelijk.

En volgens mij begrijp je mijn eerste stukje niet helemaal :D Ik zeg daar juist dat ik begrijp dat je er geld voor vraagt als iemand graag wil dat je hun paard gaat rijden, en je zelf dus al genoeg te doen hebt met eventueel je eigen paarden.

Ook ben ik zeker met je eens dat ieder paard naar de Z kan, iedere ruiter ook. En je hebt ook zeker gelijk dat iedereen met goede begeleiding hun paard kan verbeteren, maar niet iedereen steekt daar tijd in, gewoonweg omdat het niet leuk genoeg of te moeilijk gevonden wordt. Hoeveel mensen met paard heb je wel niet die hun paard (soms tijdelijk) door een ander laten rijden af en toe omdat het hen zelf niet makkelijk lukt? En natuurlijk zijn er heel veel goede ruiters die daar een vergoeding voor vragen, maar er zijn er ook zeker wel die het leuk vinden zo te doen en toch ook echt kijk erop hebben.
Toch ook mooi om hen een kans te geven? Dan zeg ik niet dat zij dit alleen doen, maar als zij toch leuk kunnen lessen met jouw paard om zichzelf én het paard te verbeteren?
Dan wordt niet alleen je paard beter maar ook zijzelf.

Niet iedereen die goed rijdt, rijdt wedstrijden ;)

DebbyN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:38

salamaleque schreef:
DebbyN schreef:
Ik woon ook id randstad.. Voor mijn vorige verzorgpony betaalde ik een tientje per maand, niks mis mee prima bijdrage! Helaas moest ik daar mee stoppen en zoek ik al 11 maanden naar een nieuw bijrijdpaard, hier vraagt iedereen wel minimaal 70 tot zelfs 250 euro pm.. Echt belachelijk! Omdat ze anders de stalling niet kunnen betalen..

Maar wat kost het jou dan per maand als je zeg 2x pw op een manege gaat rijden? Ik neem aan dat je dat ook niet lukt voor EUR 50 toch? Zelf vind ik het altijd nogal apart dat je je paard wel mag uitlenen maar dat je voor het gebruik (van paard incl. toebehoren en accommodatie en dan heb ik het over stalling op een volpensionstal waar je alleen hoeft te rijden) niets "kunt" vragen want dan is de eigenaar zogenaamd geholpen. Het mes snijdt aan twee kanten jij een leuk paard en de eigenaar 2 dagen soort van "vrij".
Een hobby kost nu eenmaal geld, voor iedereen!

Tuurlijk snap ik de bijdrage ook wel, heel logisch dat ze die ook vragen, maar voor mij is dat soms niet haalbaar.
De bijdrages vind ik zelf ook wel redelijk kwa prijs, maar hier wordt vaak gezegt ''omdat ik anders mijn stalling niet kan betalen'' of dat ze voor 3 dagen per week 200 euro vragen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:40

Maar dat het voor jou niet haalbaar is, is niet het probleem van de eigenaar (even botgezegd). En tja, als het paard op een stalling staat van 400 euro per maand en je hebt het paard voor de halve week dan is het logisch dat de eigenaar je niet voor een 10tje laat rijden.. Bij mij gaat het ook gewoon naar verhouding van het stalgeld, en bij ons op stal is alles in te zien dus kan de bijrijdster ook zien dat ik er geen winst uit maak.

DebbyN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:42

Nee ik snap ook wel dat niet alles voor een tientje is, sommigen bijdrages zijn wel haalbaar dus ik wacht gewoon tot er een aanbod komt wat voor mij wel te doen is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:41

Ik bemoei me er ook weer even mee als 'oude' ex-bijrijder die bijdrages (meestal) onzin vindt.

Een eigenaar kiest toch zelf voor een stal van 400 euro, waarom zou een bijrijder daar de helft aan meebetalen?

Ik ben het met Lisitano eens, toen ik nog geen eigen paard had heb ik ook nooit betaald voor een bijrijdpaard maar waren er altijd genoeg te vinden. Sterker nog; ik heb zelfs maar bij één adres klusjes moeten doen daar was ik snel klaar omdat ik simpelweg niet áltijd tijd had om twee paarden te trainen én uit te mesten; tijd is nu eenmaal geld. Héél veel mensen hebben één of meerdere paarden en daar gewoon de tijd niet voor, of niet altijd zin. Of ze willen ermee fokken en dan is het leuk als er iemand wat wedstrijdjes mee rijdt. Of ze willen er af en toe één verkopen, ook dan is het handig (en meer waard) als het beestje doorgereden is. Er zijn ook veel mensen die gewoon een paard willen waar ze zo af en toe op kunnen stappen als ze er zin in hebben en dan weer weken niet; ook dan is een bijrijder een uitkomst.

Van de mensen die genoeg tijd én altijd zin hebben begrijp ik dan ook niet waarom die een bijrijder willen. Misschien voor het geld dan. Dat kan in mijn ogen alleen maar fout gaan want dan voorspel ik dat de bijrijder het toch nooit goed genoeg doet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:29

Lisitano schreef:
Nee dat ben ik ook zeker met je eens, belachelijk vind ik het echt niet. Ik zeg alleen dat het niet nodig is geld te hoeven vragen om een goede, serieuze bijrijder te vinden. Dat het ook prima kan lukken zonder vergoeding.
Gratis een paard willen rijden zegt ook niet direct dat je voor een duppie op de eerste rang wilt zitten, het is maar net wat de afspraak is.
Hier moet je dus zorgen voor schone stallen, land en paddock, groomen op de wagen en zorgen voor je eigen spullen (m.u.v. zadel). Lijkt me toch ook redelijk.

Ook ben ik zeker met je eens dat ieder paard naar de Z kan, iedere ruiter ook. En je hebt ook zeker gelijk dat iedereen met goede begeleiding hun paard kan verbeteren, maar niet iedereen steekt daar tijd in, gewoonweg omdat het niet leuk genoeg of te moeilijk gevonden wordt. Hoeveel mensen met paard heb je wel niet die hun paard (soms tijdelijk) door een ander laten rijden af en toe omdat het hen zelf niet makkelijk lukt? En natuurlijk zijn er heel veel goede ruiters die daar een vergoeding voor vragen, maar er zijn er ook zeker wel die het leuk vinden zo te doen en toch ook echt kijk erop hebben.
Toch ook mooi om hen een kans te geven? Dan zeg ik niet dat zij dit alleen doen, maar als zij toch leuk kunnen lessen met jouw paard om zichzelf én het paard te verbeteren?
Dan wordt niet alleen je paard beter maar ook zijzelf.

Niet iedereen die goed rijdt, rijdt wedstrijden ;)

Oké ik geloof dat ik het nu beter begrijp dan :o.

Tja hier is toch wel gebleken dat de bijrijders die van tevoren al niet wilde betalen (terwijl het altijd duidelijk in mijn advertentie stond) niet veel waard waren :o. Overigens hebben we hier ook wel betalende bijrijders gehad waar je niet van op aan kon hoor. En we hebben hier een meisje lopen van een jaar of 14, die zou ik meteen 'inlijven' als haar bijrijdpaard er niet meer zou zijn!
Maar goed ik heb twee betalende bijrijders die goud waard zijn dus ik heb geluk! En ik zou ook nooit meer niet om een bijdrage vragen, ik vind dat er wel wat tegenover mag staan dat ik mijn meest dierbare bezit zo maar 'meegeef' ;).

En je hebt gelijk, er zijn genoeg mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen of willen lessen om hun paard te verbeteren en die dat dan door een ander laten doen. Ik persoonlijk zou dan alleen liever dat geld in mezelf investeren door les te nemen :D.
Laatst bijgewerkt door Sees op 07-08-13 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:36

DebbyN schreef:
quote]

Tuurlijk snap ik de bijdrage ook wel, heel logisch dat ze die ook vragen, maar voor mij is dat soms niet haalbaar.
De bijdrages vind ik zelf ook wel redelijk kwa prijs, maar hier wordt vaak gezegt ''omdat ik anders mijn stalling niet kan betalen'' of dat ze voor 3 dagen per week 200 euro vragen..

Tja, en wat dan nog denk ik dan :o. Al zou een eigenaar € 1.000,- vragen wat dan nog ;)? Ze zullen het er natuurlijk nooit voor krijgen maar goed het is wel hun goed recht om het te vragen. Ik heb ook geen moeite met bijrijders die niet willen betalen (ik snap nooit zo goed waarom niet maar soit), ik heb moeite met bijrijders die niet willen/kunnen betalen en dan maar af gaan geven op eigenaren die een bijdrage vragen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:43

sallandval schreef:
Ik bemoei me er ook weer even mee als 'oude' ex-bijrijder die bijdrages (meestal) onzin vindt.

Een eigenaar kiest toch zelf voor een stal van 400 euro, waarom zou een bijrijder daar de helft aan meebetalen?

Ik ben het met Lisitano eens, toen ik nog geen eigen paard had heb ik ook nooit betaald voor een bijrijdpaard maar waren er altijd genoeg te vinden. Sterker nog; ik heb zelfs maar bij één adres klusjes moeten doen daar was ik snel klaar omdat ik simpelweg niet áltijd tijd had om twee paarden te trainen én uit te mesten; tijd is nu eenmaal geld. Héél veel mensen hebben één of meerdere paarden en daar gewoon de tijd niet voor, of niet altijd zin. Of ze willen ermee fokken en dan is het leuk als er iemand wat wedstrijdjes mee rijdt. Of ze willen er af en toe één verkopen, ook dan is het handig (en meer waard) als het beestje doorgereden is. Er zijn ook veel mensen die gewoon een paard willen waar ze zo af en toe op kunnen stappen als ze er zin in hebben en dan weer weken niet; ook dan is een bijrijder een uitkomst.

Van de mensen die genoeg tijd én altijd zin hebben begrijp ik dan ook niet waarom die een bijrijder willen. Misschien voor het geld dan. Dat kan in mijn ogen alleen maar fout gaan want dan voorspel ik dat de bijrijder het toch nooit goed genoeg doet.

Waarom zou een bijrijder niet mee betalen aan een dure stal? Ik neem aan dat de faciliteiten daar ook naar zijn. De bijrijder kan dan toch ook gewoon een deurtje verder gaan als het ze niet zint ;)?

Jouw instelling komt op mij nogal vreemd over; wel twee paarden willen trainen maar dan 'geen tijd' meer hebben voor de klusjes... :o. Daar heb je als eigenaar dus helemaal niets aan, dan zou ik als eigenaar dus op de dag dat ik eigenlijk niet hoef te komen want dan komt de bijrijder, zelf nog naar stal moeten om alsnog de stal te doen. Dan kan ik ook wel zelf rijden ;).

Mensen die heel wispelturig zijn en de ene week veel willen rijden en de week erna weer niet, daar kun je als bijrijder toch niets mee? Dan weet je toch nooit waar je aan toe bent?

Een goed doorgereden paard levert geen duizenden euro's meer op hoor. Dat een paard op eigen terrein M-oefeningen kan is leuk maar ik wil dat wel in wedstrijdervaring terug zien. Dat is veel belangrijker als het je daar echt om gaat.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:54

xhorselovex schreef:
mohica schreef:
Blijf het toch tegen strijdig vinden hoor ;-) Manege betalen, maar als je niet meer op de manege wilt rijden een "prive" paard wilt rijden moet het gratis zijn...
Vind het te gek voor woorden

Ja dat vind ik ook, maar als iemand zijn paard niet meer kan verzorgen en graag een verzorger wil uit eigen belang vind ik het belachelijk om er dan ook nog geld voor te vragen. :')

hier sluit ik me bij aan;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:36

Ik zal voor de volledigheid mijn eigen situatie eens schetsen. Ik heb twee ruinen in pension, een van 14 en een van 7, beide in de bloei van hun leven, allebei zeer veelzijdig. Ik heb jarenlang mijn 14-jarige ruin alleen gedaan, ik kon de gedachte van een ander met mijn paard niet verdragen :o.

Tot de 7-jarige op mijn pad kwam. Toen dácht ik in 1e instantie dat ik het qua tijd niet in mijn eentje aan zou kunnen dus zijn er twee bijrijders gekomen, voor beide heren een. De een komt 8x in de maand de ander 10x. De bijrijders hoeven niets anders te doen dan voeren en rijden of wat ze dan ook willen (ze mesten vaak wel de stal uit maar dat hóeft niet, dat doe ik zelf) en daarbij staan de jongens meestal 24/7u buiten. De gevraagde bijdrage is niet hoger dan € 55,- p. maand. Ik zóu meer kunnen vragen maar dat vind ik (voorlopig) nog niet nodig. Ze hoeven van mij niet te lessen maar dat willen ze zelf, dat betalen ze zelf. Als ik een les niet kan en een van de bijrijders neemt het over, betaal ik wel die les. Ik ben heel flexibel, andere dagen kan eigenlijk altijd. Ze mogen álles met mijn paarden, lessen, buitenrijden, cursussen, clinics, wedstrijden wat ze maar willen. Als we samen ergens heen gaan, betaal ik het vervoer, als ze zelf op wedstrijd willen, betalen ze zelf.

Nu na twee jaar twee paarden te hebben, blijkt dat de bijrijders niet per se nódig zijn. Neemt niet weg dat het af en toe fijn is maar nódig is het niet. Vaak is het fijn, soms is het onhandig. Ook zonder die € 100,- per maand zou ik mijn paarden kunnen houden maar tóch vind ik dat het niet allemaal maar gratis zou moeten.
Laatst bijgewerkt door Sees op 07-08-13 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:38

Bello en Horselove, ik niet. Waarom? De kosten blijven hetzelfde? Wat doet het er dan toe waaróm iemand een bijrijder wil?

Voor de mensen die weigeren te betalen, waarom kopen jullie zelf eigenlijk geen paard? Dan heb je alles zelf in de hand? Of waarom rijden jullie niet op de manege? Waarom een bijrijdpaard?

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:42

jaa, bij mij in de buurt vragen ze ook allemaal heel veel geld! echt belachelijk. ik was 2 jaar aan het zoeken voor een verzorgbeestje. gelukkig kende mijn moeder iemand die een verzorgster zocht maar daar kon ik niet heen fietsen. ik mocht dat paard wel verzorgen en dan gratis omdat wij haar kende! dat paard verhuisde jammer genoeg en toen zat ik weer zonder. heb nu een eigen beestje gekregen waardoor ik niet meer met dat probleem zit... maar ik vond het toen ook heel vervelend!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:43

omdat een prive paard (altijd) beter is dan een manege paard, vind ik

het ligt er eigenlijk ook geheel aan waarom je zelf het paard niet meer kunt verzorgen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:44

Het is niet dat ik weiger te betalen, maar wel dat ik eerst een gratis paard zoek.
Waarom geen eigen paard? Heel simpel. Ik heb niet de financiële middelen om er eentje te betalen, laat staan iedere maand geld ophoesten om stalling, hoefsmid en da te betalen. Ik heb er eentje gehad, dus ik weet wat de kosten zijn.
Waarom geen manege? Ik verveel me in de lessen, je leert er meestal juist slechter van rijden. De paarden zijn stug/stijf en ongevoelig voor zo'n beetje alles. En heb je hem dan net lekker aan het lopen dan is je les voorbij en kan je een week later weer opnieuw beginnen. Nee, dankje. Ik heb jaren met plezier op de manege gereden, maar toen proefde ik van de eigen paarden en ik zou niet meer terug willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:48

Sees schreef:
Bello en Horselove, ik niet. Waarom? De kosten blijven hetzelfde? Wat doet het er dan toe waaróm iemand een bijrijder wil?

Voor de mensen die weigeren te betalen, waarom kopen jullie zelf eigenlijk geen paard? Dan heb je alles zelf in de hand? Of waarom rijden jullie niet op de manege? Waarom een bijrijdpaard?

Vraag ik me dus ook af. En dan nog steeds, waarom denkt een bijrijdster dat ze alle kennis in pacht hebben om te kunnen zeggen of een eigenaar geen tijd heeft, niet kan rijden, niet wil rijden, of geen geld heeft voor het paard?

Waarom gaat een bijrijdster er altijd vanuit dat ze eigenaar het zelf niet meer kan en zij de reddende engel zijn? :')

Begrijp me niet verkeerd hoor. Maar ik vind dat zo'n bijzonder argument... Want als ik geen tijd heb voor mijn pony, bel ik de staleigenaar op in de winter met de vraag of hij haar even buiten wil zetten, en dat gebeurd dan ook. Dan vraag ik een stalgenootje om even een aai te geven en een plakje schoon stro erin te gooien.

Ik weet alleen hoe leuk mijn pony is met andere (jongere) mensen en weet hoeveel leuker het is om zelf met een dier bezig te kunnen zijn, en daarom vind ik het niet erg om mijn pony 'te delen' met iemand.
maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ik de hobby van een ander ga sponsoren en financieren :Y) Dat doe ik wel wanneer ik later een boerderie heb en een kind. Dan sponsor ik de hobby van m'n kind.

En ja van mij mogen ze best gratis erbij rondwandelen hoor. Mogen ze hartstikke fijn poetsen, aaien, kroelen en kusjes geven. Maar rijden en je eigen ding doen, dat doe ik dan net zo lief zelf, k ben geen liefdadigheidsinstelling, en zeker niet voor ruiters met een houding zoals sommige hem hier te koop gooien.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:51

maar niet iedereen staat op een pensionstalling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:52

Nee, maar een paard aan huis is ook niet gratis hoor :')
En niet iedere stalhouder doet dat voor zijn pensiongasten trouwens, ik heb een hele fijne stalhouder. Maar nog even ongeacht van het feit of iedereen op een pensionstal staat of niet, waarom gaat iedere bijrijdster eruit dat ze een reddende engel zijn en het beste zijn wat het paard ooit gezien heeft?