Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:22

waarom geen 13 jarige......

heel simpel;
ik ben paardeneigenaar....geen kinderoppas.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:53

@Mariska,

nou ik geef je groot gelijk!!!

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:09

Precies mariska!

En moni wat heeft volgroeid ermee tr maken? En een paard houden, elk paard is anders ;)
Ik heb nu een verzorgpaardje van 4 wat echt nog heel veel moet leren als je daar een meid van 13 bij zet gaat ze echt een loopje met je nemen wat ze af en toe met mij ook nog doet maar zolang je correct en snel reageerd en vooral rustig blijft kOmt het altijd goed bij haar :)

Dan kom je er niet met manege ervaring bij zulke paarden.

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:26

danielle_x schreef:
Precies mariska!

En moni wat heeft volgroeid ermee tr maken? En een paard houden, elk paard is anders ;)
Ik heb nu een verzorgpaardje van 4 wat echt nog heel veel moet leren als je daar een meid van 13 bij zet gaat ze echt een loopje met je nemen wat ze af en toe met mij ook nog doet maar zolang je correct en snel reageerd en vooral rustig blijft kOmt het altijd goed bij haar :)

Dan kom je er niet met manege ervaring bij zulke paarden.

Omdat ik dan al bijna net zoveel sterkte heb als een volwassene
en veel zeiden dat je wel sterk moest zijn :9

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:38

Moni, in je reacties kun je zo erg merken dat je echt nog een jong meisje bent. Alsjeblieft, lees even goed wat mensen zeggen, we kunnen het je niet kwalijk nemen dat je zo onvolwassen reageert, maar echt meid, met de dingen die je noemt kom je er niet.
Eerst volwassen worden, en ervaring opdoen.

lifaya, met jou stuk helemaal eens!

Mariska, met jou ook eens!

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:01

Destino schreef:
Moni, in je reacties kun je zo erg merken dat je echt nog een jong meisje bent. Alsjeblieft, lees even goed wat mensen zeggen, we kunnen het je niet kwalijk nemen dat je zo onvolwassen reageert, maar echt meid, met de dingen die je noemt kom je er niet.
Eerst volwassen worden, en ervaring opdoen.

lifaya, met jou stuk helemaal eens!

Mariska, met jou ook eens!

ik ben ook nog jong ;(
ik ben net 12..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:09

Moni dat is het juist, je bent nog jong, vandaar ook dat we jou uitleggen wáárom lengte er niets mee te maken heeft. Jij kan er niks aan doen dat je nog jong bent, iedereen is jong geweest :P Maar er word gewoon duidelijk uitgelegt waarom mensen geen jonge kinderen als bijrijdster willen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:11

is ook een deel levenservaring wat je nog niet hebt als je 12 jaar bent, geeft niks, komt vanzelf

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:32

_Monii_ schreef:
Ik vind dat ik best wel wat verantwoordelijkheid heb,,
Alleen zien volwassenen dat niet altijd
zouden jullie vroeger ook niet willen dat dat begrepen werd?

Nee hoor. Ik kon best begrijpen dat eigenaren liever een oudere bijrijdster zochten. Ik ging als klein meisje daarom altijd bij de manege helpen en zo kwam ik aan mijn contacten. Heb later natuurlijk als ouder meisje advertenties gezet en daarna ging alles vanzelf. Als je eenmaal een paardje te rijden hebt, kom je zo weer aan een nieuwe.

Verantwoordelijk zijn en denken verantwoordelijk te zijn zijn twee verschillende dingen. Ik was precies ook zo, dacht ook al super verantwoordelijk te zijn op jouw leeftijd. toch missen kinderen van 12 toch redelijk wat inzicht en consequent naar een paard zijn, dat kan nog niet op die leeftijd. Dat komt pas jaren later (en zelfs bij volwassenen kan dit nog wel eens ontbreken hoor ;)).

Zoek gewoon lekker een plaatselijke knuffelpony die je lekker kan poetsen of ga wat vaker naar de manege. Misschien vind je daar wel wat je zoekt..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:23

Juist door dat jullie als jonge meiden zoveel roepen dat jullie geen pennymeisjes zijn, rinkelen bij mij de pennybellen des te harder.
Dus hou aub op met een penny discussie te houden.

Dit topic gaat over het feit dat het moeilijk is een bijrijder te vinden. en niet om een bijrijdpaard te zoeken, en aan te geven hoeveel ervaring je wel niet hebt. Daar is op EA een mooi topic voor.

En waarom ik een bijdrage vraag, is omdat die gene dan moet werken voor die bijdrage, en daarom alleen al meer voor je paard over heeft, dan wanneer het voor niks of weinig is, en ze je beest lekker afraggen.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:41

amyyy55 schreef:
Minjon schreef:

Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar veel paarden (en ja ook jonge hengsten) kun je ook prima bij je houden zonder al te veel kracht. ;)
Tactisch, slim en snel zijn en je bent al een heel eind.

Ja. Dat weet ik :')

Sorry had de verkeerde gequote, was niet voor jou bedoelt. ;)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:42

Snackie schreef:
Juist door dat jullie als jonge meiden zoveel roepen dat jullie geen pennymeisjes zijn, rinkelen bij mij de pennybellen des te harder.

Dit topic gaat over het feit dat het moeilijk is een bijrijder te vinden. en niet om een bijrijdpaard te zoeken, en aan te geven hoeveel ervaring je wel niet hebt. Daar is op EA een mooi topic voor.

En waarom ik een bijdrage vraag, is omdat die gene dan moet werken voor die bijdrage, en daarom alleen al meer voor je paard over heeft, dan wanneer het voor niks of weinig is, en ze je beest lekker afraggen.

persoonlijk zag ik er niet de lol van in toen ik 100 euro per maand moest betalen voor mijn voormalige bijrijdpaard. Zag het paardrijden op haar niet meer als iets wat ik graag deed, maar meer als verplichting (omdat het me toch wel veel geld kostte) en dat maakte het een stuk minder plezierig voor mij. Maar goed, meningen verschillen. Kan me best voorstellen dat je een bijdrage vraagt maar je kunt ook je bijdrage leveren op andere manieren zoals klusjes doen op stal. Overigens ben ik niet al te beroerd iets te financieren voor mijn rijpaard als ik niets voor haar hoef te betalen (nieuw hoofdstel, dekje, noem maar op). Een maandelijkse bijdrage aan de eigenaar zelf doe ik niet meer.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:47

100 euro per maand vind ik ook nogal...
Ik vraag zelf 30 euro maar dat is puur omdat voor niks de zon opgaat....
Heb een bijrijdster gehad die voor niks reed maar eens en nooit weer...had het gevoel dat er alleen maar van me geprofiteerd werd.
En een keer was mijn halster kapot, bijrijdster ging die dag heen en ze wist dat het kapot was.
Als ik dan voor niks zou mogen rijden dan had ik even een nieuw halster gekocht als dank maar nee hoor helemaal niks!
Ik zie het ook niet als een gunst naar mij toe want paard word toch wel verzorgd op de dagen dat ik niet kan en het zal haar een worst wezen dat ze die dag niet gereden word :D
Als bijrijdster heb je toch ook het plezier van het rijden, dus ik zie het als een gunst naar de bijrijdster.
Als je ergens een paard los wil huren ben je ook geld kwijt.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:49

Adamootje schreef:
_Monii_ schreef:

Nee hoor. Ik kon best begrijpen dat eigenaren liever een oudere bijrijdster zochten. Ik ging als klein meisje daarom altijd bij de manege helpen en zo kwam ik aan mijn contacten. Heb later natuurlijk als ouder meisje advertenties gezet en daarna ging alles vanzelf. Als je eenmaal een paardje te rijden hebt, kom je zo weer aan een nieuwe. Verantwoordelijk zijn en denken verantwoordelijk te zijn zijn twee verschillende dingen. Ik was precies ook zo, dacht ook al super verantwoordelijk te zijn op jouw leeftijd. toch missen kinderen van 12 toch redelijk wat inzicht en consequent naar een paard zijn, dat kan nog niet op die leeftijd. Dat komt pas jaren later (en zelfs bij volwassenen kan dit nog wel eens ontbreken hoor ;)).

Zoek gewoon lekker een plaatselijke knuffelpony die je lekker kan poetsen of ga wat vaker naar de manege. Misschien vind je daar wel wat je zoekt..

zo kom ik ook aan al mijn bijrijd paardjes :j
naja, eerst een shetlander hengst bij de boerderij even verderop. maarja als 8 jarig meisje met een hengstje.. ik kon er wel mee lezen en schrijven, daar niet van, maar t is blijft een hengst, dus mn ouders vonden het beter daar te stoppen. toen veel op de manege rondgelopen. daarna via mp bij een pittige fjordenmerrie terecht gekomen, en door de eigenaresse ben ik met meerderen in aanraking gekomen. toen ben ik op een kleine stal gaan rijden. maar uiteindelijk beviel dat niet ( wetn waarom? pb maar :)) en daarna ben ik voor de manege een paard gaan rijden. dit paard was neit geschikt voor lessen ed.
toen ben ik bij een andere vereniging ( geen manege) gaan rijden. daar had ik een groninger.
toen ben ik via de handelstal waar ik ook rij ( nu bijna niet meer ) bij ee springstal gekomen.
en nu rij ik op een pensionstal een aantal paarden, en bij particulieren nog 2 :) alleen krijg ik nu nog steeds de vraag of ik iemands paard wel wil bijrijden, en zelfs bij een dressuurpaardenfokkerij.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:17

Adamootje schreef:
Snackie schreef:

persoonlijk zag ik er niet de lol van in toen ik 100 euro per maand moest betalen voor mijn voormalige bijrijdpaard. Zag het paardrijden op haar niet meer als iets wat ik graag deed, maar meer als verplichting (omdat het me toch wel veel geld kostte) en dat maakte het een stuk minder plezierig voor mij. Maar goed, meningen verschillen. Kan me best voorstellen dat je een bijdrage vraagt maar je kunt ook je bijdrage leveren op andere manieren zoals klusjes doen op stal. Overigens ben ik niet al te beroerd iets te financieren voor mijn rijpaard als ik niets voor haar hoef te betalen (nieuw hoofdstel, dekje, noem maar op). Een maandelijkse bijdrage aan de eigenaar zelf doe ik niet meer.

100e per maand is veel voor 1 of 2 dagen, doe je 4 dagen dan is het weer een nette prijs. Ligt er natuurlijk ook aan hoe de situatie is.
ik vind het persoonlijk erg veel geld.

Ikzelf sta volpension, ik vraag een bijdrage omdat een paard een hoop kost, en op de manege rijden ook.
Mijn spullen slijten, er gaat wel eens wat kapot.
En de ervaring leert dat als je bijdrage een wormkuur of een zak biks is, dat die er niet komt.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 01:20

Ik vind dat sterkte er absoluut niets mee te maken heeft of je een paard wel of niet aan kan, maw ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik het onzin vind dat dus een 13 jarige een paard niet aan zou kunnen en een 40 jarige bijvoorbeeld wel. en dan wil ik het niet hebben over penny of niet
Waarom, heel simpel iemand van 40 met een gewicht van....nou wat zullen we eens zeggen...75 kg die zou dus een paard van 650 kg wel aan kunnen en iemand van 40 kg niet :=, wat maakt die paar kilo nou uit op zo'n enorm gewicht, in mijn ogen helemaal niets. :Y)
Weet je waar het om draait..het inzicht hebben, het gevoel, het kunnen lezen van paarden, het dus kunnen inschatten met wat voor paard je te maken heb en daar na te kunnen handelen.
Voorbeeld: mijn hengstveulen van een paar jaar terug was echt een hengst mijn kinderen konden er alles mee, ik kon er alles mee, mijn man ook, maar ik heb er in de wei gehad waar hij giga op sprong en wat echt geen doen was was best lachen om te zien hoor :o zij rende door de wei hij er achteraan met een ... leuter en er alsmaar op te willen springen, mijn conclusie consequent, duidelijk zijn dit mag wel en dit niet, ho hier is de grens :Y)
Leeftijd van een paard vind ik in mijn ogen ook onzin, ik zet gerusd een 13 jarige op mijn 5 jarige merrie laatst nog gedaan, oke ik heb een tinker, maar wel nog niet zo lang onder het zadel.
Zelf weet je vaak wel wat wel of niet kan, op die van mij durf ik iedereen te zetten ze zal echt niks doen.
Maar ik wil niet zeggen dat ik ook letterlijk iedereen van alle leeftijden alleen op mijn paard laat rijden.
Ik vind het wel heel leuk om iemand plezier zien te hebben op/met mijn paarden, ik vind het heel prettig om te zien dat iemand lekker aan het rijden is en als het dan een jong iemand is en ik geef wat aanwijzingen en ik zie dan dat het steeds beter ga dan kan ik daar ook van genieten, ondanks dat ik dan zelf niet rij.
Maar goed daar ben ik dan misschien een geval appart in. :o
Als mijn bijrijdster vandaag zou zeggen morgen heb ik een trailer of vrachtwagen geregeld ik wil het bos in, nou prima hoor, ik verwacht gewoon dat ze zelf het gevoel hebben dat ze dat aan kunnen. :)
Ze heeft van het weekeind ook de paarden gedaan toen we een weekeind weg waren ik heb het nr van de veearts gegegeven en het zal best goed gegaan zijn ik heb niets gehoord ik heb me daar ook absoluut niet druk om gemaakt toen we weg waren dat vertrouwen is er gewoon en dat hoort toch ook.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:57

Adamootje schreef:
_Monii_ schreef:

Nee hoor. Ik kon best begrijpen dat eigenaren liever een oudere bijrijdster zochten. Ik ging als klein meisje daarom altijd bij de manege helpen en zo kwam ik aan mijn contacten. Heb later natuurlijk als ouder meisje advertenties gezet en daarna ging alles vanzelf. Als je eenmaal een paardje te rijden hebt, kom je zo weer aan een nieuwe.

Verantwoordelijk zijn en denken verantwoordelijk te zijn zijn twee verschillende dingen. Ik was precies ook zo, dacht ook al super verantwoordelijk te zijn op jouw leeftijd. toch missen kinderen van 12 toch redelijk wat inzicht en consequent naar een paard zijn, dat kan nog niet op die leeftijd. Dat komt pas jaren later (en zelfs bij volwassenen kan dit nog wel eens ontbreken hoor ;)).

Amen _/-\o_ .

Over de vergoeding, 100 euro per maand is veel geld, maar als je een paard hebt wat je zo goed als eigen mag beschouwen, waar de eigenaar zelf niets mee doet, maar waar hij wel kosten voor maakt vind ik het een ander verhaal. Mijn vorige verzorgpaard was zo'n paard, er werd niets mee gedaan, ik mocht haar als eigen beschouwen en mocht er alles mee doen. Ik betaalde weliswaar geen bijdrage, maar wel de ijzers elke keer als de smid kwam (80 euro per keer), kocht mijn eigen spullen voor haar (borstels, halsters, zadel, hoofdstel etc).
Wanneer je maar 2 keer per maand mag komen vind ik 100 euro erg veel geld.

Ben het ook met Mirjam eens, het hoeft niet te gaan over hoe lang/zwaar je bent. Dan zou ik met mijn 55 kg ook geen paard kunnen houden :Y) . Inschatten, inzicht en vooral ook ervaring en daarmee rust zijn belangrijker. (aan paniekerige mensen heb je vaak niet zoveel, alleen paard wat nog meer over de zeik gaat)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:10

Ben ik het ook helemaal mee eens.

Ik kreeg ook reacties van 11 jarige meiden niks mis mee, maar mijn paard is 178, wel zo handig als ze zelf kunnen zadelen. 170 lang zijn is dan handig, maar dan de rij ervaring hebben is de volgende vraag,
Of ze hem kunnen aanpakken als hij een keer lastig is etc.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:30

Hoi,
ik meld me ook even.
Ik heb een b-pony en zoek hier dus ook iemand voor. Maar ik heb volgend probleem: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=100&t=1520680

Ik vind het ook heel moeilijk om een geschikte kandidaat te vinden. Zeker omdat mn pony graag gereden wordt. Maar 11-jarigen, pff inderdaad lastig. Ik voel me momenteel ook meer babysit, terwijl ik iemand nodig heb die verstandig en zelfstandig met mn pony omkan. uiteraard wil ik wel helpen, maar ik wil er niet constant bij moeten zijn, dan kan ik beter lesjes geven.

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:00

Snackie schreef:

Ik kreeg ook reacties van 11 jarige meiden niks mis mee, maar mijn paard is 178, wel zo handig als ze zelf kunnen zadelen. 170 lang zijn is dan handig, maar dan de rij ervaring hebben is de volgende vraag,

Nou kijk,
dat kan ik dus wel,,
heb wel vaker op lastige paarden gereden
Ik zeg niet dat ik er dan ook nooit vanaf ben gevallen ofso..
maar ik heb wel doorzetting vermogen vind ik.. :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:34

_Monii_ schreef:
Snackie schreef:

Nou kijk,
dat kan ik dus wel,,
heb wel vaker op lastige paarden gereden
Ik zeg niet dat ik er dan ook nooit vanaf ben gevallen ofso..
maar ik heb wel doorzetting vermogen vind ik.. :o

Maar toch. Ik weet zeker dat je mijn jonge ruin niet aan zult kunnen. Het is een behoorlijk talentvol paard, maar heeft beslist z'n streken. En hij probeert uit (hoezo sneller op been geven, een achterbeentje richting been ruiter is leuker. Waarom afwenden? Met 4 benen tegelijk de lucht in en voorwaarts is makkelijker. Changeren ongevraagd in galop, dat moet je wel aanvoelen. Bokje met hoofd tussen de benen). Ik weet gewoon zeker dat je dit uitzitten en correct aanpakken nog niet lukt. Het is absoluut geen gemeen paard, maar wel een jong paard wat gewoon kijkt hoe ver hij kan gaan. Tuurlijk wordt hij steeds makkelijker, maar op dit moment mag degene die op mijn merrie rijdt hier nog niet alleen op (en die ruiter is 15). Ik durf zelfs wel te stellen dat 9 van de 10 bokkers dit paard niet zelf zadelmak hadden kunnen maken, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo'n moeilijk paard is. Maar het is eentje met pit en snel beledigd. Als hij hier doorheen is, tja, dan zul je er waarschijnlijk wel op kunnen blijven zitten, maar dan nog, serieus trainen en verder opleiden zal je nog niet lukken.

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:57

ik kan ook geen paard opleiden..
want dat heb ik ook nooit geleerd op de manege
en zal ik waarschijnlijk ook nooit leren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:04

ER is geen enkele manege waar je een paard opleiden leert. Er is geen enkele manege waar je echt op wedstrijdniveau leert rijden. Dat klopt.
Maar veel mensen met een eigen paard willen dat je het paard toch minstens op hetzelfde niveau kunt houden. en dat lukt een 12jarige zonder begeleiding niet. Dat moet je gewoon inzien. Groot, sterk, dat is niet van belang, maar gewoon jeleeftijd en dus je ervaring.

Ik was ook pas 26 toen ik m'n eerste eigen paard kocht. Ik had altijd verzorgpony's die ik zelf zadelmak maakte en die ik dan kon trainen, ja, als 12-jarige al. Les had ik nooit, maar wel een eigenaar die hielp. Pas met m'n eigen paard kon ik echt verder aan mijn eigen ontwikkeling als ruiter werken. En zelf dus een paard echt verder opleiden dan alleen L niveau.
Je moet dus hopen dat je een eigenaar vindt die het gewoon leuk vindt om jou te leren rijden. Dan heb je een verzorgpony en kun je alvast leren. En anders? Zorg dat je blijft rijden en als je wat ouder bent krijg je vanzelf wel een kans. En koop evt. later gewoon een eigen paard. ik heb dat ook gedaan. Maar door de eerdere ervaring kon ik gewoon m'n eigen paarden zelf zadelmak maken en opleiden. Maar lang niet elke ruiter kan een paard inrijden en opleiden. Ook veel volwassenen niet. Ook veel bokkers niet. Daarom zijn er ook africhtingsstallen.
Maar in mijn geval vind ik dat als ik ieamand op mijn jonge paard laat rijden dat er niet alleen sprake mag zijn van rijden, maar ook van opleiden. Mijn merrie dient voor de ruiter als leerpaard. En ik geef eerlijk toe dat ik 2 12 jarigen gewoon afgewezen heb zonder ze gezien of gesproken te hebben, te jong. Maar 15 jaar wil ik wel een kans geven. Het gaat in mijn geval dus toch om paarden van 1.72, geen kleintjes dus. En ik ben er zelf niet bij als m'n merrie gereden wordt (daarom mag ze ook niet zelfstandig op mijn jonge ruin, wil ik zelf bijzijn).
Sorry, maar 12 jaar is te jong om zelfstandig veilig met paarden bezig te zijn.

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:14

Er zijn hier niet echt eigenaars die dat willen..
Dus dan moet ik nog ruim 10 jaar wachten voordat ik een eigen paard kan kopen
of dat mijn ouders de loterij winnen.. maar dat gaat dus niet gebeuren..

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:25

Je komt er vanzelf wel moni, het heeft alleen tijd nodig :)