Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:18

Qua kosten is aan huis fijner, wel zijn er altijd wel wat kosten als onderhoud van de wei/van de stal enzo (die komen vaak in 1x en zijn wat groter) maar voor de rest... Maarja, ik was zelf toen stom bezig... Kon er niet tegen dat de andere er niet goed verzorgd bijstonden... Was niet mijn verantwoordelijkheid, maarja, iemand moet het doen he?

Aan huis is aan de ene kant ideaal, aan de andere kant, ik vind nu volpension ook wel fijn. (Mensen zitten wel op 1 lijn qua paardhouden!)

Het probleem is iemand vinden waar je van op aan kan.... (Ik blijf erbij.. ze zijn zeldzaam :))
Laatst bijgewerkt door Lianne86 op 01-08-13 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:23

x_LynnKoolen schreef:
Tigra_ schreef:
Je bent nooit uitgeleerd dus zo raar is het toch niet dat de eigenaar wil dat je blijft lessen ondanks dat het goed past? Al rij je al 20 jaar hetzelfde paard kan je nog steeds dingen leren.

Natuurlijk is het niet raar dat hij zou willen dat ik zou blijven lessen maar toen ik daar zou beginnen zei hij dat het gratis was, later (na 5 lessen ofzo) zei hij dat hij graag zou willen dat ik lessen zou nemen maar het was gewoon allemaal veel te duur, als hij mij zelf les zou geven (waar hij zat tijd voor had, hij keek namelijk wel altijd toe of ik alles wel goed deed) zou ik gewoon met liefde en plezier mee zijn doorgegaan maar ik moest per sé bij de instructeice die hij had uitgezocht die €20 per half uur vroeg. Dan kan ik net zo goed meerdere dagen op de manege gaan rijden, is nog goedkoper en alle paarden die daar staan komen uit de topsport dus daar kan ik ook nog best wat mee :)

Ik weet niet hoeveel keren jij daarvan op een manege kan gaan rijden maar hier kost een manege les toch wel meer als 10 euro dus dan zou je hooguit 2x in de week op de manege kunnen lessen. Wat een paard huren kost weet ik niet maar gok dat je dan ook zeker niet minder dan 10 euro per uur betaald. Daarnaast weet ik niet of je dit paard alleen een half uur in de week mocht rijden of dat je daar verder wel vrij in was want dan kun je het natuurlijk helemaal niet gaan vergelijken met een manege dat je daar goedkoper uit zou zijn.
Het is uiteraard je eigen keus of je dit wil/kan betalen. Maar ik vind helemaal niet te veel. Goed les is belangrijk. Je kan wel iemand vinden die een tientje per uur of half uur vraagt maar die zijn niet dik gezaaid als je er nog wat van op wil steken. En als je verder gewoon vrij was in het rijden was het toch eigenlijk ook gratis hij wilden alleen dat je bleef lessen.

Sees

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:32

Lianne, ik vind in pension ook fijn hoor, alhoewel wij hier dus wel alles zelf doen. Maar thuis kun je het helemaal doen zoals je zelf wilt en dat is op een pensionstal niet zo.

Ik heb twee super bijrijders waar ik van op aan kan, die goed rijden, lief zijn voor mijn jongens én betalen. Ik heb echt geluk.

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:56

Lianne86 schreef:
Aan huis is het juist qua tijd vreselijk :p Dan kun je beter hulp vragen dan een vergoeding (mijn ervaring.. ik merkte dat ik vaak niet aan rijden toe kwam... Degene die mij les gaf reed hem dan wel eens, maar voor de rest..) Maarja, we hadden het "HULP" juist afgeschaft omdat we gek werden van mensen..... "Jij doet dan morgen de stallen?" Kom je aan... Niets gedaan, of maar 1 stal, of de helft... vreselijk dus :') Maarja, als jij 1 paard hebt en er staan er meer achter je huis waar je ook voor moet zorgen, dan heb je denk ik meer aan hulp ;) Wel er zelf bij zijn, aansturen, takenlijstjes ofzo :p anders gaat het mis :+

Bij zoiets vind ik het belachelijk als de eigenaar geld gaat vragen om zijn of haar stallen uit te mesten..(ik zeg niet dat jij dit doet hoor :P.) Dan vind ik eerder dat de verzorgster geld mag vragen. Tenzij de verzorgster ook mag rijden e.d. natuurlijk :)

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:19

Ik heb sinds maandag een verzorg paard die bij iemand thuis staat en ik en ik betaal dan 1 keer in de week de les van 20 euro ej zij betaald de clubles die ik rijd als het andere meisje biet kan en voor de rest mag ik dan gewoon rijden zonder ook maar iets te betalen

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:20

Ik heb op dat gebied erg geluk. Gratis en voor niets kan ik rijden :D

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:24

Ik heb nu bewust voor volpension gekozen, gewoon omdat ik het niet uit handen kon geven (wel aan zusje/mams natuurlijk, maar iemand van buitenaf, het ging nooit zoals ik het wilde.... En door omstandigheden sowieso weer volpension komen te staan omdat de doe-het-zelfstal rampzalig was... (Eigenaresse van de stal gaat zo slecht met paarden om, luisterde niet naar je als je NEE zei etc. (gevolg dus DA-rekening etc... Dus weg daar)... Dus kijken waar er plek vrij was.... Helemaal niet zo mijn manier, maar "de beste van de slechtste" gekozen... Gelukkig kwam er een nieuwe stal die de dingen op dezelfde manier aanpakte als ik thuis.

Verzorgster helpt mee, we staan wel volpension, maar als de waterbak bijvoorbeeld leeg is, deze even bijvullen en als er wat drollen in zijn stal liggen deze alvast eruit halen, vind ik gewoon normaal... Zij gelukkig ook!

Maar ik vond het (vooral toen ik er alleen voor stond, geen hulp van zusje/mams) het echt vreselijk als ik een keer een dag weg moest ofzo :S Weekendje weg met werk... En maar denken "hoe gaat dat dan?" (Terwijl de jongen van wie de andere paarden "waren" (hij moest er voor zorgen, maar de blonde slanke meisjes die kwamen proefrijden werd verteld dat ze van hem waren :') ook die van mij!) gewoon thuis was... maar totaal andere manier van denken had over sommige dingen :S.... Dus meestal deed ik gewoon alles zelf... en als je dan toch bezig bent... :p

Heel blij dat ik daar vanaf ben :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:48

Ik rijd voor een Lusitano fokker, hij heeft 6 paarden aan huis staan en het is voor hem veel werk. In de weekenden rijdt hij aangespannen met ze. Gezien hij ook schimmels heeft staan ( :+ ) zorgen wij dat de paarden schoon zijn en gaan we in het weekend mee op de wagen.
Wij mogen in ruil daarvoor eigenlijk alles doen met zijn paarden. Het is net of ik een eigen paard heb. We moeten zelf wel uitmesten, land, paddock en stallen.
Onze betaling is dus als het ware het werk wat we hem uit handen nemen. Iedereen blij :)

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:22

Er zijn inderdaad zat mensen die geheel afhankelijk zijn van hun bijrijdster. Maar niet iedereen met eigen paard is dat. €50 vind ik zelf ook een eerlijk bedrag om te vragen.
Ik heb een bijrijdster gehad die betaalde ook 50€ per maand en kwam sowieso 2 dagen ( soms meer soms minder). Maar ik was niet afhankelijk van haar, als ze eens niet kon dan ging ik gewoon zelf ookal ben ik zelf aan t studeren. Ook betaalde ik verder alles zelf ( spullen, speciaal beslag, DA etc).

Een tijd voor haar had ik iemand die t 'gratis' deed, maar op een of andere manier leek t alsof t haar niks uit maakte zolang ze maar kon rijden. Verder deed ze ook maar half werk.

Ik zeg niet dat alle 'gratis' bijrijdsters zo zijn maar naar mijn idee zijn bijrijdster die iets mee betalen toch verantwoordelijker en laten je niet Zomaar zitten als ze geen zin hebben.

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:47

ik heb mijn verzorgpaarden gratis jippieee♥
maar het klopt jaa vaak gaan ze nu geld vragen omdat ze vinden dat je blij mag zijn dat je op hun paard mag enzz
maar je kan het ook andersom bekijken als jij geen tijd hebt voor je paard mag jij blij zijn dat er iemand wel tijd en liefde en beweging aan je paard geeft omdat je zelf geen tijd hebt en moet zij/hij er ook maar voor betalen een beetje raar vind ik het maarjaa....
en ik snap het ook wel als jij zelf miss niet meer je paard goed kan onderhouden en dat iemand dan meebetaald xd

maar als je gratis verzorgpaard zoekt kun je beter bij boeren langsgaan die doen het meestaal! gratis of mensen die echt op een boerderij wonen maar op een stalling vragen ze meestal wel geld..
als ik het mis heb zeg je het maar haha

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:51

MiesWen schreef:
Er zijn inderdaad zat mensen die geheel afhankelijk zijn van hun bijrijdster. Maar niet iedereen met eigen paard is dat. €50 vind ik zelf ook een eerlijk bedrag om te vragen.
Ik heb een bijrijdster gehad die betaalde ook 50€ per maand en kwam sowieso 2 dagen ( soms meer soms minder). Maar ik was niet afhankelijk van haar, als ze eens niet kon dan ging ik gewoon zelf ookal ben ik zelf aan t studeren. Ook betaalde ik verder alles zelf ( spullen, speciaal beslag, DA etc).

Een tijd voor haar had ik iemand die t 'gratis' deed, maar op een of andere manier leek t alsof t haar niks uit maakte zolang ze maar kon rijden. Verder deed ze ook maar half werk.

Ik zeg niet dat alle 'gratis' bijrijdsters zo zijn maar naar mijn idee zijn bijrijdster die iets mee betalen toch verantwoordelijker en laten je niet Zomaar zitten als ze geen zin hebben.

ik heb ook verzorgpaarden
en ik heb ze gratis
maar ik laat deze mensen niet zomaar zitten als ik geen zin heb ik maak altijd netjes afspraken en kom deze na als er nou een echte reden is dat ik niet kan laat ik het altijd wel even van te voren weten
ik ruim altijd netjes op en ga verantwoordelijk om met de spullen ik mest stallen uit en vet soms het tuig in ik verzorg ze en poets ze
en ja soms heb je van die meisjes maar soms ook niet
en geen zin hebben ken ik niet haha x

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 00:06

Vroeger werd ik zelfs betaald voor mijn verzorgpony's :7 In het begin niet, maar op een gegeven moment kon die fokker steeds minder stalwerk doen en nam ik dat op me. Ik had het overigens ook gedaan als ik er geen geld voor had gekregen. Een hele leerzame en leuke tijd gehad!

Nu bied ik zelf een "verzorgpony" aan. Wil graag dat 1 van mijn dieren serieus word gereden en in de sport word uitgebracht. Maar er zijn er hier maar weinig die meer dan 2 keer in de week kunnen of echt serieus wedstrijden willen starten... Ik vraag er geen geld voor en qua verzorging stelt het hier ook niet veel voor. Als ze willen zadel ik zelfs de pony nog voor ze op :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:55

Pfff ik wordt er wel een beetje moe van dat iedere keer dezelfde dingen worden herhaald hoor. Dan komt er weer een nieuw iemand in het topic zonder de eerdere posts te lezen en dan krijg je wéér hetzelfde riedeltje :o...

Nogmaals, fokkers en mensen die de paarden aan huis hebben vind ik niet hetzelfde als een eigenaar die de paarden volpension heeft staan en zelf nog rijdt...

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:07

Ook mee eens ;-)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:25

Ik heb nog nooit betaald voor een verzorgpaard.
Ik heb 4 jaar lang 2 paarden verzorgd. deed er alles mee.
en nu heb ik twee nieuwe paarden en daar mag ik ook alles mee.
Die mensen zijn hartstikke blij dat hun paarden weer aandacht krijgen en weer wat beweging krijgen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:53

Sees schreef:
Pfff ik wordt er wel een beetje moe van dat iedere keer dezelfde dingen worden herhaald hoor. Dan komt er weer een nieuw iemand in het topic zonder de eerdere posts te lezen en dan krijg je wéér hetzelfde riedeltje :o...

Ik neem aan dat dat op mij slaat :7 Ik heb veel posten gelezen met veel verschillende meningen...

[qoute="Sees"]Nogmaals, fokkers en mensen die de paarden aan huis hebben vind ik niet hetzelfde als een eigenaar die de paarden volpension heeft staan en zelf nog rijdt...[/quote]
Maar waarom zou een fokker of iemand die de dieren aan huis heeft geen bijdrage mogen vragen en iemand die hun dier op volpension heeft staan wel?
Hoe je het ook wend of keert; een paard blijft de eigenaar geld kosten of ie nou thuis staat of op een pensionstalling!

Maar ik geef toe dat het per omgeving ontzettend verschilt! Hier vind je gewoon niemand die een bijdrage zou willen betalen of het dier nu thuis staat of op een pensionstalling! Er zijn genoeg dieren gratis te rijden en dan kunnen de ruiters hun keuze maken. Rondom steden zie je dat veel meer voorkomen aangezien daar het aantal dieren beperkter is.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:42

Ik weet ook wel zeker dat veel niet zo zijn. Maar sindsdien heb ik persoonlijk een slechte ervaring ermee.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:48

Ik snap wat je zegt MiesWen, is ook wel waar.
Echter heb ik mijn huidige bijrijdpony al sinds mijn 13e (bijna 11 jaar geleden), en rijd ik nu 5x per week 2 tot 3 paarden voor die (hobby)fokker. Beide zijn erg blij met mijn hulp, ik zorg dat ze alles hebben wat nodig is, ik neem er de tijd voor en stop er bloed, zweet en tranen in. En aan beide was ik nooit begonnen als ik een vergoeding had moeten betalen.
Ik investeer er al in om hun paard beter te maken, en tijd en energie.

Een ander verhaal vind ik het als het paard in vol pension staat en je alleen maar hoeft te rijden.
Je hoeft dan niet veel klusjes uit handen te nemen.

Ik heb trouwens inderdaad niet alle 98 pagina's doorgenomen. Sorry.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:52

Ja dat is ook zo. Hiervoor heb ik op volpension gestaan. Alles werd gedaan en zat erbij. Maar ik ging alleen als ik les had, als ik geen zin had ging ik een dag niet ( want m'n paard was niet afhankelijk van of ik kwam of niet ivm voer etc).
Maar op die stal zag je heel weinig mensen die een bijrijder hadden. Want als ze eens niet kunnen dan bellen ze de stal op en dan rijden/longeren/losgooien hun je paard voor je.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:41

Rianneke, de opmerking sloeg niet op jou ;).

Lisitano, op zich snap ik dat wel maar het is wel frustrerend dat je al 99 pagina's met elkaar in gesprek bent en er dan wéér iemand langskomt met de doodoener: als de eigenaar zelf geen zin of tijd heeft is het belachelijk dat er een bijdrage gevraagd wordt omdat ze gewoon posten zonder te lezen.

En om maar weer in herhaling te vallen, het zijn toch vaak de jongere ruiters onder ons die daar over beginnen ;).

Rianneke, nee zo bedoelde ik het niet, sorry als ik dat niet duidelijk heb opgeschreven. Ik bedoel niet dat fokkers of mensen die hun paarden aan huis hebben geen bijdrage mogen vragen alleen zou IK dat denk ik niet doen :o.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:35

Een paard kost nou 1-maal wat... ( ja weer herhaling ) Ik denk dat sommige het budget niet helemaal door hebben. Er zijn mensen die hun paarden heel goedkoop kunnen stallen, maar wat hebben ze ervoor, wat moeten ze doen, welke prioriteiten hebben ze? Halen ze hooi/ stro/... van eigen land of niet? De regio waarin ze wonen...
Dus waarom zou het voor de ene gratis moeten zijn en dat de andere de volle pot moet betalen? Blijkbaar zijn de princiepes hier in BE totaal anders dan in Nederland hierover, maar het kostenplaatje verschilt wel niet ;-)
Ik kijk ook regelmatig op verschillende sites ( Frans/ Nederlands, dus voor heel BE ) en een bijrijdpaard/ verzorgpaard vinden waar je niet voor hoeft te betalen die zie ik niet vaak en dat wil dan vaak ook niet zeggen, dat deze mensen sneller iemand vinden :+
Het zal ieder zijn mening blijven, maar daarvoor mensen zot verklaren zonder dat je de achtergrond weet is echt NOT DONE

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:01

Sees schreef:
Rianneke, nee zo bedoelde ik het niet, sorry als ik dat niet duidelijk heb opgeschreven. Ik bedoel niet dat fokkers of mensen die hun paarden aan huis hebben geen bijdrage mogen vragen alleen zou IK dat denk ik niet doen

Dan begreep ik jou verkeerd :)
Ik vraag trouwens ook geen bijdrage. Zowiezo valt het niet mee om hier iemand te vinden, en daarnaast heb ik dan liever dat ze het geld bijv. zouden besteden aan lessen...
Ik heb hier overigens in de directe omgeving nog nooit gehoord van betalen voor een bijrijdpaard. Wel zit er hier een bedrijf wat pony's en paarden verleast. Maar die hebben de dieren echt voor het verleasen...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:05

Als ik op onze dressuurstal kijk in de randstad, is echt heel normaal dat er meebetaald wordt door bijrijders. Het kost hier ook weinig moeite mensen te vinden die tussen de 100 en 150 euro voor 3 dagen per week per maand willen betalen, daar wordt niet eens voor geadverteerd maar gaat via via meestal. Maargoed, voor dat geld krijg je ook echt wel wat. Een kwalitatief goed dressuurpaard, mooie accemodatie, les en uitrijmogelijkheden. Stopt er een keer een bijrijder door omstandigheden, dan is er eigelijk direct al iemand die zijn/haar plaats de volgende maand weer inneemt hier. Ik vind dat ook vrij logisch, als je voor die dagen een 'eigen paard' onder je kont hebt. Het mes snijd aan twee kanten hoor, zowel de bijrijder als de eigenaar profiteren van deze constructie. Op zo'n privépaard kan je je natuurlijk veel meer rijtechnisch ontwikkelen en heb je veel meer vrijheden dan dat je dat geld op een manege zou uitgeven. Ik heb dat zelf een hele goede opstap gevonden naar een eigen paard!

DebbyN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:26

Ik woon ook id randstad.. Voor mijn vorige verzorgpony betaalde ik een tientje per maand, niks mis mee prima bijdrage! Helaas moest ik daar mee stoppen en zoek ik al 11 maanden naar een nieuw bijrijdpaard, hier vraagt iedereen wel minimaal 70 tot zelfs 250 euro pm.. Echt belachelijk! Omdat ze anders de stalling niet kunnen betalen..

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:39

als je grotere bedragen voor een paard betaald zie ik het meer als lease. Jij hebt je eigen paard mag doen wat je wil in goed overleg en bent de enige die hem rijdt!
Hier in de buurt gebeurt dat ook wel, mensen betalen de pension stalling en hebben dan een paard. Je hebt geen kosten voor smid (tenzij je hem bv op ijzers wil)

Op het moment dat het paard meer een "lease" paard wordt. Spreek je na mijn idee niet meer over een gun factor. De eigenaar wil/kan niet meer rijden, of kan paard niet meer houden. maar wil geen afschijnt nemen omdat het dier bv al ouder is.
Jij als leaser hebt het gemak van een eigen paard zonder bijkomende da kosten wanneer paard toch slechter wordt of niet meer te rijden is.

IK heb zelf jaren lang paarden verzorgt ik hoefde hier nooit voor te betalen maar wel hard werken! Dat zie ik nu toch anders om me heen, meisjes rijden vaak tutten met het paard maar echt werken is er niet meer bij.
Ik zou zelf ook geld vragen als ik ieamand zocht om me paard te rijden, al is het al om een serieus iemand te vinden.