Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:28

Maaike, hoe je het ook went of keert, een 13 jarige is niet zo verantwoordelijk en sterk als een 20 jarige. Dat is gewoon zo. Ik kan bijvoorbeeld prima met de hengst een rondje lopen omdat ik wat meer gewicht en spieren heb en ervaring om hem onder controle te houden. Met een jonger en lichter persoon zal die hoogstwaarschijnlijk een loopje nemen als het er op aan komt. Het is maar net hoe je het bekijkt :)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:30

lifaya schreef:
Maaike, hoe je het ook went of keert, een 13 jarige is niet zo verantwoordelijk en sterk als een 20 jarige. Dat is gewoon zo. Ik kan bijvoorbeeld prima met de hengst een rondje lopen omdat ik wat meer gewicht en spieren heb en ervaring om hem onder controle te houden. Met een jonger en lichter persoon zal die hoogstwaarschijnlijk een loopje nemen als het er op aan komt. Het is maar net hoe je het bekijkt :)

ja dat klopt, dat weet ik zelf ook wel. :P Maar wat zij zegt bedoeld ze daar dus niet mee.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:57

Gelukkig heeft mijn dochter als 12-jarige de kans gekregen om een (ouder) paard te verzorgen. Het zal wel meegeholpen hebben dat ik er in het begin altijd bij was. Ze kon het zadel er zelf net op krijgen :-) Ze haar daarvoor wel een pony verzorgd, dus was ze gewend op afspraak te komen en de spullen netjes te houden. Mijn eerste bijrijdster was 15 toen ze begon, zo uit de manegelessen. Ook haar moeder bleef er eerst vaak bij, dat scheelt echt denk ik. Zij studeert inmiddels in Wageningen en mijn huidige bijrijdster is begin 20, dus een ander verhaal.

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:25

@maaike ik denk niet dat ze dat bedoeld, als je ouder ben heb je meestal meer ervaring ;)
Dat heeft niks met penny te maken wat ik in elk bericht van je terug zie.
Dit zegt niet dat jij niet ervaren ben maar dat is meestal zo.
Ook 9 van de 10 x weten wat oudere mensen zich soms beter uit situatie's te redden dan een meisje van 13/14, ik zeg niet dat dit altijd zo is maar meestal wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:12

Een 13-jarige, maar ook een 15-jarige hebben gewoon nog niet de kennis, kunde en coordinatie om zelf een paard op te leiden en door te rijden. Je kunt dit soort kinderen sturen, ze kunnen een reeds opgeleid paard narijden, maar zonder controle lukt het niet. Daarvoor zul je echt 16-18 moeten zijn. Ook de talentjes (maar die krijgen gewoon continu begeleiding). Dus ik kan me voorstellen dat mensen geen jong kind op hun paard willen.
Maar als zo'n kind wil leren, dan is het leuk om zo iemand een kans te geven. Serieus kunnen ze wel zijn en ook wel voorzichtig, maar begeleiding als het gaat om doortrainen en op hoger niveau brengen is beslist noodzakelijk.
Op mijn paard rijdt dus ook nu iemand die serieus is en wil leren, maar sturing is nog wel noodzakelijk. Ik laat haar gewoon alleen rijden als ik er niet bij ben, 1 van haar ouders is er dan altijd bij. Maar met springen bijvoorbeeld ben ik er zelf bij. Zij kan beslist van mijn paard leren. En als ze dan zichzelf weet te verbeteren, dan geef je op deze manier toch iemand de kans. Een jong iemand hoeft dus niet slecht te zijn, maar verwacht niet dat die eventjes je paard naar het Z zal rijden. Met begeleiding kunnen ze wel je paard lekker rijden.
En ja, de puberteit en vriendjes krijgen zijn natuurlijk wel potentiele gevaren bij jonge mensen. dat moet je meenemen in je afweging.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:38

Maaikee43 schreef:
Dus iedere tiener zit in zijn pennytijd? Nou dacht het niet :) Ik mag dan wel 13 zijn, maar ben absoluut geen penny. Zal ik ook nooit worden, nooit geweest.. Het is echt veel onderhoud van een paard, niet zo zeer verzorging.. Maar ook gezondheid, op letten dat het paard veilig staat etc etc.

Het gaat er niet alleen om dat de meeste paardenmeisjes van 13 redelijk penny zijn op die leeftijd. Het gaat ook om een stuk ervaring, consequent zijn, en een hoop verantwoordelijkheid. (Stel dat je iets overkomt bij de paarden of de paarden overkomt iets en je bent <18 jaar, dan is de eigenaar daar verantwoordelijk voor. ) Zeker met jonge paarden heb ik liever iemand die daar veel ervaring mee heeft en dan heb ik dus niets aan een bijvoorbeeld 12-jarig meisje die net van de manege af komt en zegt vééél ervaring te hebben met die zogenaamd lastige paarden van de manege.

Zoals je zelf zegt: Paarden vergen veel tijd, onderhoud en zorg, maar zonder begeleiding van een ouder iemand (die uiteraard ook wel redelijk verstand heeft van paarden) durf ik zo'n jong meisje niet bij mijn paard te laten.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:16

Maaikee43 schreef:
Algraatje schreef:
Ik ben het inderdaad helemaal eens met Marijke_1995.
Als je eenmaal een bijrijdpaard gevonden hebt, kun je er genoeg rijden.

Ikzelf heb een jaar of 2 niet gereden en heb nu sinds 2 maanden een bijrijdpaardje(waar ik niks voor hoef te betalen)
Nou was ik van de week op stal en toen kwam er al iemand naar mij toe die vroeg of ik tijd over had, want er stonden nog wel een stuk of 10 paarden op stal die eigenlijk van de eigenaren wat meer beweging mochten krijgen, maar waar ze zelf geen tijd voor hebben. Als ik wil kan ik dus bijwijze van spreken stoppen met mijn studie en elke dag 5 paarden rijden.. Wat ik niet doe uiteraard;)

Ik hou het lekker bij mijn huidige paardje en het klikt super goed met paard en eigenaresse.
Wat ik ook super belangrijk vind. Klik met de eigenaresse is bijna net zo belangrijk als een klik met het paard. Zo weet ze dat ze mij kan vertrouwen en ik haar, en heeft ze nu dus ook in haar vakantie, mij de mogelijkheid gegeven om elke dag te rijden:D heerlijk!

Maar om terug te komen op de titel van het topic. Het is inderdaad moeilijk om een goede, wat oudere en ervarene bijrijdster te vinden die bereid is om ook te komen als het een keer slechter weer is..

Dus iedere tiener zit in zijn pennytijd? Nou dacht het niet :) Ik mag dan wel 13 zijn, maar ben absoluut geen penny. Zal ik ook nooit worden, nooit geweest.. Het is echt veel onderhoud van een paard, niet zo zeer verzorging.. Maar ook gezondheid, op letten dat het paard veilig staat etc etc.

Jij bent ook een penny geweest. :') :o
Misschien een heel korte tijd, maar je bent het wel geweest. :P
(En dan bedoel ik niet zo'n penny van crossen hoor. :D )

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:53

lifaya schreef:

Ik snap wat jij bedoelt..
maar ik ben bijv. 12 jaar
Ik ben heel groot voor mijn leeftijd
(ongerveer 1.70)
en ik was dus ook heel lang opzoek naar een bijrijd paardje..
maar alles is voor 16 jaar & ouder..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:06

Het gaat niet alleen om hoe groot je bent, maar ook om hoe je zou reageren in bepaalde situaties, hoeveel ervaring je hebt, je verantwoordelijkheidsgevoel etc.
Je bent nog een kind, dat is niet te vergelijken met iemand van bijvoorbeeld 20.

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:12

Destino schreef:
Het gaat niet alleen om hoe groot je bent, maar ook om hoe je zou reageren in bepaalde situaties, hoeveel ervaring je hebt, je verantwoordelijkheidsgevoel etc.
Je bent nog een kind, dat is niet te vergelijken met iemand van bijvoorbeeld 20.

Dat snap ik wel,
Maar ik vind het wel een beetje raar,
als een paard bijv. mij eraf gooit
dan sta ik op en rij ik gewoon verder,
ik zit ook al jaren op paardrijden
en heb ook al 3 verzorgponys gehad
1 merrie van een vriendin van mn moeder dat ws echt een sgat <3
Die is 43 ofso geworden
verder nog 2 shetjes
maar gestopt daarmee
(oorzaak eigenaars)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:19

Ik vind het helemaal niet raar :)
Dat je jaren op paardrijden zit, wil niet altijd veel zeggen.
En dat je weer opstapt als je van een paard af valt, wat wil je daarmee zeggen?

Als ik een eigen paard zou hebben zou ik geen verzorgster/bijrijder van onder de 16/18 willen, puur omdat die jongere verzorgers vaak nog kinderen zijn. Vaak zie je bij jongeren dat ze zelf vinden dat ze 'bergen ervaring' hebben, maar of dat ook altijd wat wil zeggen.. Wat ik zelf vaak tegengekomen ben is dat meisjes van tussen de 10 en 14 vaak een hele grote fantasie hebben, waar het aan enige ervaring vaak ontbreekt. (wil niet zeggen dat dit bij iedereen zo is hoor, maar is echt puur eigen ervaring en ervaringen die ik gehoord heb van anderen)

Je moet wel de hele verantwoordelijkheid dragen voor het welzijn van een dier, een eigenaar moet je kunnen vertrouwen, afspraken moeten nagekomen worden.
Ik denk dat vooral dat eerste stukje; verantwoordelijkheidsgevoel mist bij jongeren (< 14).

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:23

Ik vind dat ik best wel wat verantwoordelijkheid heb,,
Alleen zien volwassenen dat niet altijd
zouden jullie vroeger ook niet willen dat dat begrepen werd?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:32

Ik verzorgde vroeger een shetlander, vanaf mijn 12e tot mijn 14e, die ging ik elke dag borstelen en soms reden we in het weiland. Die shetlander werd gebruikt als grasmaaier en er werd verder niets mee gedaan door de eigenaar. Wel kwamen ze elke dag even kijken.

Dat vind ik imo iets anders dan een echt rijpaard verzorgen. En als ik nu terug kijk op die tijd kan ik niet zeggen dat ik me toen altijd zo verantwoordelijk gedragen heb.

Jij kunt op dit moment zelf wel vinden dat je verantwoordelijkheid hebt, maar ik denk dat je daar over 10 jaar heel anders tegen aankijkt. En ik denk dat paardeneigenaren dat ook hebben :) .
Jij kunt wel zeggen dat volwassenen dat niet 'zien'. Jij kunt ook dingen zien die er nog onvoldoende zijn ;) .

Ga lekker ervaring opdoen met paardjes, probeer veel dingen bij te leren etc. en word eerst maar een stukje ouder en volwassener, waarschijnlijk dat het dan makkelijker wordt :)

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:40

Ik rij op een manege
en dat is soms heel vervelend
ik rij maar 1 x in de week
en kan dus niet echt veel doen
ik doe altijd
poetsen
opzadelen
rijden
afzadelen
Mar misschien ga ik naar de paarden les.. +:)+

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:47

Zoals meerdere hier al zeggen.
Je kan als 13-14 jarige niet wat een 20-jarige kan.
Doordat je nog niet volgroeit bent e.d. kan je sommige pony's en paarden gewoon echt niet houden.
Daar ben je dan nog niet sterk genoeg voor. Hoewel veel kinderen/tieners het niet graag horen, 16 jaar en ouder is vaak meer geschikt voor iemands pony of paard dan jonger dan dat.

En stel dat er iets ergs gebeurd, Ik zeg maar een ongeluk met de pony.
Dan ben jij verantwoordelijk ervoor , en als je dan al wat ouder bent kun je daar beter mee omgaan.
En de kosten daarvoor vergoeden en niet je ouders dat laten doen.

Maarja, gewoon blijven zoeken.
Er zijn genoeg mensen die jongere mensen zoeken! :D

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:33

Uit eigen ervaring weet ik dat de ene 13-jarige de andere niet is. Ik ken er eentje die op 13-jarige leeftijd al meer verantwoordelijkheid kende dan alle anderen bij elkaar. Zes, zeven dagen in de week stond ze daar. Meisje zette paarden buiten voordat ze naar school ging, had een of twee voerdagen in de week, regelde dierenartsen, begeleiding van de jongere verzorgers en alles.. Die had ik gerust met mijn paard alleen durven laten. Maar dat zijn de uitzonderingen. De andere 13-jarigen hadden toch nog vaak wat meer begeleiding nodig.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:51

Ik denk inderdaad dat er best wel uitzonderingen zijn, zoals narya zegt. Maar als ik straks een bijrijder wil voor mijn paard (fries van 7, geen automaatje, nog veel werk aan voor hij een fatsoenlijke proef kan lopen), dan zou ik zeker gaan voor iemand van rond de 20 en zeker niet jonger.

Verzorgen is dan misschien nog net iets anders, maar ook daar zou ik niet iemand van onder de 15/16 willen. Of het moet zijn dat de ouders (maar dan wel met verstand van paarden) erbij zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:25

maar dan noem jij wel echt een uitzondering. 13 jarige hebben een andere kijk op de wereld.... Willen graag als volwassen gezien worden terwijl ze dat gewoon simpelweg niet zijn en ze vergeten dat je ook nog eens in je pubertijd komt. Dan komen vriendjes, uitgaan en veel schoolwerk eraan. Vaak hebben 16/18+ dames ook gewoon echt meer verantwoordelijkheid en weten ze hun eigen grenzen beter en weten ze ook wat er precies verwacht word en houden zich ook beter aan afspraken. Zij kennen de risico's. Natuurlijk zullen er ook 13 jarige zijn die er boven uit steken, net zoals dat je 16/18 jarige hebt die geen ene moer verantwoordelijkheid hebben :)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:41

amyyy55 schreef:
Doordat je nog niet volgroeit bent e.d. kan je sommige pony's en paarden gewoon echt niet houden.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar veel paarden (en ja ook jonge hengsten) kun je ook prima bij je houden zonder al te veel kracht. ;)
Tactisch, slim en snel zijn en je bent al een heel eind.

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:50

Ik ben 12 jaar
en al bijna volgroeid :o

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:50

Ik kan best wel een paardje houden

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:19

Gebruikte het verkeerde woord een beetje XD :o
Maarja ik zeg het over het algemeen. ;P

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:20

Minjon schreef:
amyyy55 schreef:

Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar veel paarden (en ja ook jonge hengsten) kun je ook prima bij je houden zonder al te veel kracht. ;)
Tactisch, slim en snel zijn en je bent al een heel eind.

Ja. Dat weet ik :')

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:21

Narya schreef:
Uit eigen ervaring weet ik dat de ene 13-jarige de andere niet is. Ik ken er eentje die op 13-jarige leeftijd al meer verantwoordelijkheid kende dan alle anderen bij elkaar. Zes, zeven dagen in de week stond ze daar. Meisje zette paarden buiten voordat ze naar school ging, had een of twee voerdagen in de week, regelde dierenartsen, begeleiding van de jongere verzorgers en alles.. Die had ik gerust met mijn paard alleen durven laten. Maar dat zijn de uitzonderingen. De andere 13-jarigen hadden toch nog vaak wat meer begeleiding nodig.

dat klopt, maar ik zei het wel over het algemeen.
Vind over mezelf nou ook niet echt dat ik onverantwoordelijk ben. :P

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:22

lifaya schreef:
maar dan noem jij wel echt een uitzondering. 13 jarige hebben een andere kijk op de wereld.... Willen graag als volwassen gezien worden terwijl ze dat gewoon simpelweg niet zijn en ze vergeten dat je ook nog eens in je pubertijd komt. Dan komen vriendjes, uitgaan en veel schoolwerk eraan. Vaak hebben 16/18+ dames ook gewoon echt meer verantwoordelijkheid en weten ze hun eigen grenzen beter en weten ze ook wat er precies verwacht word en houden zich ook beter aan afspraken. Zij kennen de risico's. Natuurlijk zullen er ook 13 jarige zijn die er boven uit steken, net zoals dat je 16/18 jarige hebt die geen ene moer verantwoordelijkheid hebben :)

Hier ben ik het heel erg mee eens. *D