Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lifaya schreef:Maaike, hoe je het ook went of keert, een 13 jarige is niet zo verantwoordelijk en sterk als een 20 jarige. Dat is gewoon zo. Ik kan bijvoorbeeld prima met de hengst een rondje lopen omdat ik wat meer gewicht en spieren heb en ervaring om hem onder controle te houden. Met een jonger en lichter persoon zal die hoogstwaarschijnlijk een loopje nemen als het er op aan komt. Het is maar net hoe je het bekijkt
Maaikee43 schreef:Dus iedere tiener zit in zijn pennytijd? Nou dacht het nietIk mag dan wel 13 zijn, maar ben absoluut geen penny. Zal ik ook nooit worden, nooit geweest.. Het is echt veel onderhoud van een paard, niet zo zeer verzorging.. Maar ook gezondheid, op letten dat het paard veilig staat etc etc.
Maaikee43 schreef:Algraatje schreef:Ik ben het inderdaad helemaal eens met Marijke_1995.
Als je eenmaal een bijrijdpaard gevonden hebt, kun je er genoeg rijden.
Ikzelf heb een jaar of 2 niet gereden en heb nu sinds 2 maanden een bijrijdpaardje(waar ik niks voor hoef te betalen)
Nou was ik van de week op stal en toen kwam er al iemand naar mij toe die vroeg of ik tijd over had, want er stonden nog wel een stuk of 10 paarden op stal die eigenlijk van de eigenaren wat meer beweging mochten krijgen, maar waar ze zelf geen tijd voor hebben. Als ik wil kan ik dus bijwijze van spreken stoppen met mijn studie en elke dag 5 paarden rijden.. Wat ik niet doe uiteraard;)
Ik hou het lekker bij mijn huidige paardje en het klikt super goed met paard en eigenaresse.
Wat ik ook super belangrijk vind. Klik met de eigenaresse is bijna net zo belangrijk als een klik met het paard. Zo weet ze dat ze mij kan vertrouwen en ik haar, en heeft ze nu dus ook in haar vakantie, mij de mogelijkheid gegeven om elke dag te rijden:D heerlijk!
Maar om terug te komen op de titel van het topic. Het is inderdaad moeilijk om een goede, wat oudere en ervarene bijrijdster te vinden die bereid is om ook te komen als het een keer slechter weer is..
Dus iedere tiener zit in zijn pennytijd? Nou dacht het nietIk mag dan wel 13 zijn, maar ben absoluut geen penny. Zal ik ook nooit worden, nooit geweest.. Het is echt veel onderhoud van een paard, niet zo zeer verzorging.. Maar ook gezondheid, op letten dat het paard veilig staat etc etc.
lifaya schreef:Maaike, hoe je het ook went of keert, een 13 jarige is niet zo verantwoordelijk en sterk als een 20 jarige. Dat is gewoon zo. Ik kan bijvoorbeeld prima met de hengst een rondje lopen omdat ik wat meer gewicht en spieren heb en ervaring om hem onder controle te houden. Met een jonger en lichter persoon zal die hoogstwaarschijnlijk een loopje nemen als het er op aan komt. Het is maar net hoe je het bekijkt
Destino schreef:Het gaat niet alleen om hoe groot je bent, maar ook om hoe je zou reageren in bepaalde situaties, hoeveel ervaring je hebt, je verantwoordelijkheidsgevoel etc.
Je bent nog een kind, dat is niet te vergelijken met iemand van bijvoorbeeld 20.
amyyy55 schreef:Zoals meerdere hier al zeggen.
Je kan als 13-14 jarige niet wat een 20-jarige kan.
Doordat je nog niet volgroeit bent e.d. kan je sommige pony's en paarden gewoon echt niet houden.
Minjon schreef:amyyy55 schreef:Zoals meerdere hier al zeggen.
Je kan als 13-14 jarige niet wat een 20-jarige kan.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar veel paarden (en ja ook jonge hengsten) kun je ook prima bij je houden zonder al te veel kracht.
Tactisch, slim en snel zijn en je bent al een heel eind.
Narya schreef:Uit eigen ervaring weet ik dat de ene 13-jarige de andere niet is. Ik ken er eentje die op 13-jarige leeftijd al meer verantwoordelijkheid kende dan alle anderen bij elkaar. Zes, zeven dagen in de week stond ze daar. Meisje zette paarden buiten voordat ze naar school ging, had een of twee voerdagen in de week, regelde dierenartsen, begeleiding van de jongere verzorgers en alles.. Die had ik gerust met mijn paard alleen durven laten. Maar dat zijn de uitzonderingen. De andere 13-jarigen hadden toch nog vaak wat meer begeleiding nodig.
lifaya schreef:maar dan noem jij wel echt een uitzondering. 13 jarige hebben een andere kijk op de wereld.... Willen graag als volwassen gezien worden terwijl ze dat gewoon simpelweg niet zijn en ze vergeten dat je ook nog eens in je pubertijd komt. Dan komen vriendjes, uitgaan en veel schoolwerk eraan. Vaak hebben 16/18+ dames ook gewoon echt meer verantwoordelijkheid en weten ze hun eigen grenzen beter en weten ze ook wat er precies verwacht word en houden zich ook beter aan afspraken. Zij kennen de risico's. Natuurlijk zullen er ook 13 jarige zijn die er boven uit steken, net zoals dat je 16/18 jarige hebt die geen ene moer verantwoordelijkheid hebben