Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_LynnKoolen

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:12

Ik ben ook op zoek naar een verzorgpaard en had dus een advertentie op MP gezet, nou reageerde er iemand die €100 ervoor vroeg en dan kon ik hem 3 keer per week berijden terwijl ik voor dat zelfde geld ook een aanbod kreeg om een paard te leasen wat Z liep en waar ik alles mee mocht. Ik vind het best normaal als je iets vraagt maar dan onder de €50 Zelf zou ik best bereid zijn een bijdrage te leveren als ik er het geld voor zou hebben. Nou heb ik al twee keer eerder een verzorgpony gehad en bij allebei altijd braaf mijn klusjes gedaan en nooit zomaar niet gekomen maar bij de eerste moest ik toch maar mooi elke week €20 betalen omdat de eigenaar zei dat hij graag zou willen dat de pony zou leren kennen. Een jaar later moest ik nog steeds les nemen terwijl hij 'vond dat ik er zo goed op paste' en die meneer had het geld echt niet nodig!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:15

Je bent nooit uitgeleerd dus zo raar is het toch niet dat de eigenaar wil dat je blijft lessen ondanks dat het goed past? Al rij je al 20 jaar hetzelfde paard kan je nog steeds dingen leren.

x_LynnKoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:32

Tigra_ schreef:
Je bent nooit uitgeleerd dus zo raar is het toch niet dat de eigenaar wil dat je blijft lessen ondanks dat het goed past? Al rij je al 20 jaar hetzelfde paard kan je nog steeds dingen leren.

Natuurlijk is het niet raar dat hij zou willen dat ik zou blijven lessen maar toen ik daar zou beginnen zei hij dat het gratis was, later (na 5 lessen ofzo) zei hij dat hij graag zou willen dat ik lessen zou nemen maar het was gewoon allemaal veel te duur, als hij mij zelf les zou geven (waar hij zat tijd voor had, hij keek namelijk wel altijd toe of ik alles wel goed deed) zou ik gewoon met liefde en plezier mee zijn doorgegaan maar ik moest per sé bij de instructeice die hij had uitgezocht die €20 per half uur vroeg. Dan kan ik net zo goed meerdere dagen op de manege gaan rijden, is nog goedkoper en alle paarden die daar staan komen uit de topsport dus daar kan ik ook nog best wat mee :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:12

20 euro per half uur is een normaal bedrag. Helemaal niet gek. Instructeurs moeten ook eten.

Leuk op een paard passen wil niet zeggen dat je alles perfect doet. Leren rijden kost veel tijd en hulp. En goed lessen hoort daar bij. En lessen zijn dus niet gratis. Vind het jammer dat veel mensen tegenwoordig het nut van lessen onderschatten.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:23

Veulen84 schreef:
20 euro per half uur is een normaal bedrag. Helemaal niet gek. Instructeurs moeten ook eten.

Leuk op een paard passen wil niet zeggen dat je alles perfect doet. Leren rijden kost veel tijd en hulp. En goed lessen hoort daar bij. En lessen zijn dus niet gratis. Vind het jammer dat veel mensen tegenwoordig het nut van lessen onderschatten.

Lessen vind ik 1 van de belangrijkste dingen. Dan maar langer doen met dat ene dekje en nog geen andere rijbroek. Ik les wekelijks en zag vandaag foto's van anderhalf jaar terug en schrok me te pletter. Wat een ander beeld heb ik nu tov toen. Alsof het een heel ander paard is.

x_LynnKoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:36

Veulen84 schreef:

Sorry als het zo op jou overkomt, ik onderschat het nut van lessen absoluut niet en als ik er ook maar een keer geld voor heb dan neem ik altijd meteen een extra les! Ik bedoelde alleen te zeggen dat inplaats van dat de eigenaar me zelf lesgaf (waarvoor geen reden was om het niet te doen) zodat ik het kon blijven doen hij me les liet krijgen bij een instructrice waarvan ik bij voorbaat al nad gezegd d at het te duur voor me was maar dat ik het wel voor een tijdje zou doen om er beter van te worden. Het is dus puur een geldkwestie, niet omdat ik denk dat ik 'al goed genoeg ben om geen les meer te hoeven' je bent namelijk nooit goed genoeg voor les.

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:42

x_LynnKoolen schreef:
Het is dus puur een geldkwestie, niet omdat ik denk dat ik 'al goed genoeg ben om geen les meer te hoeven' je bent namelijk nooit goed genoeg voor les.

Dit vind ik echt een goede verwoording! Had het niet beter kunnen uitleggen :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:32

x_LynnKoolen schreef:
Sorry als het zo op jou overkomt, ik onderschat het nut van lessen absoluut niet en als ik er ook maar een keer geld voor heb dan neem ik altijd meteen een extra les! Ik bedoelde alleen te zeggen dat inplaats van dat de eigenaar me zelf lesgaf (waarvoor geen reden was om het niet te doen) zodat ik het kon blijven doen hij me les liet krijgen bij een instructrice waarvan ik bij voorbaat al nad gezegd d at het te duur voor me was maar dat ik het wel voor een tijdje zou doen om er beter van te worden. Het is dus puur een geldkwestie, niet omdat ik denk dat ik 'al goed genoeg ben om geen les meer te hoeven' je bent namelijk nooit goed genoeg voor les.

Zonder lessen gaan jou rijkunsten wel degelijk deels achteruit. Je leer jezelf bv bepaalde dingen fout aan. Waarschijnlijk zag de eigenaar zichzelf niet instaat om jou te leren wat je nodig had. Misschien eist de stal waar ie stond wel een gediplomeerd instructeur (die stallen bestaan). Maar de eigenaar betaald vele male meer als hij jou verkeerde gewoontes laat aanleren op zijn paard. Hij moet dat uiteindelijk zelf ergens goed rijden (paarden leren met jou ook vaak foute dingen aan).

De eigenaar heeft jou en zichzelf een enorme dienst bewezen door dat van je te vragen.

Paardrijden is enorm duur. En les nemen op een bijrijd is niet eens het duurste daarvan. Hobby's kosten geld en daar zul je op de een of andere manier dus voor moeten sparen of werken. Ja lessen op een manege is goedkoper dan een priveles. Maar als je op een manege een uur op een paard rijd (voor bv 15 euro). Dan moet je elke keer weer die 15 euro betalen en mee draaien in een groep, zelfs al wil je 3x in de week rijden. Met een verzorgpaard kun je grotendeels kiezen wat je doet. Bovendien, je kun vaak meerdere keren rijden en je neemt maar 1x in de week zo'n priveles van 20 euro.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:48

Sees schreef:
Ayasha, ook dát vind ik anders ;). Jij kunt dan zelf dus niks met je paard wegens ziekte. Dan ben je idd uit de brand als iemand waar je vertrouwen in hebt. de zorg over wil nemen :j.

Lianne, ik woon niet in de randstad hoor en heb toch het vermoeden dat jouw situatie niet hetzelfde is als die van mij ;).

Die twee weken zou ik hem ook prima kunnen stil zetten, het is herfst tegen dan, gaat hij niet dood van hoor. En kan best zijn dat hij er na ook nog een flinke tijd zal komen helpen omdat ik de eerste tijd rustig aan moet doen, ik mag wel rijden maar moet rustig aan doen dus als hij dan tijd en zin heeft (hij werkt ook graag met Sam, vindt het een erg leuk paard) gaat hij me ook blijven bij staan denk ik. Dan kan ik in principe ook zelf rijden. :) De verzorging wordt door mijn man en moeder gedaan dus hij komt echt enkel rijden en dan nog zoals het hem uit komt. :) Ben gek dat ik daar geld voor ga vragen.
Een verzorger of bijrijder helpt jou ook uit de brand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:59

xhorselovex schreef:
chelle_dora schreef:
Nouja wat ik dan niet logisch vind wat ze zegt, is dat je wel wat over moet hebben om beter te worden in de sport.. Maar de manier om beter te worden financiert ze niet.. Het paard zelf namelijk.. :+

Zo bedoel ik dit niet, ik zou best iemand willen helpen in de kosten van haar paard, maar dan wil ik geen prevéles bij die persoon zelf nemen en ook niet haar paard financieren omdat ze het zelf niet meer kan.. Wat verstaan jullie onder de 'bijdrage', dus een normaal bedrag per maand mee betalen aan de stalkosten e.d. als verzorger/bijrijder?

Maar hoe kan jij in 1 oogopslag bepalen of iemand d'r paard wel of niet kan betalen, of bepalen of iemand in zijn of haar recht staat om een bijdrage te vragen? Dat valt bij mij gewoon een beetje verkeerd. Snap best dat niet iedereen het even breed heeft, maar ik ga dan nog steeds niet de hobby van een vreemde financieren, hoe graag ze ook beter willen worden in de sport.
Ik vraag aan mijn bijrijdster 50 tot 70 euro per maand voor 2x in de week rijden. Moet ze verder zelf weten wat ze doet, als het rijden straks goed gaat (ze rijd nu nog niet zo lang op m'n pony) mag ze naar buiten, als het afgekoeld is kan ze springen met die pony, ze mag er VD mee doen, moet ze allemaal lekker zelf weten. Ik zorg voor genoeg tuig, dekjes, snoep voor de pony et cetera en als er wat kapot is wordt het meteen vervangen. Net nog nieuwe beugelriemen besteld die korter zijn zodat ze deze makkelijk kan omwisselen omdat haar benen toch een slag korter zijn dan de mijne en de gaatjes in m'n beugelriemen op zijn, dus komen er kortere beugelriemen voor d'r met beugels.
Hoeft er verder niks aan klusjes oid gedaan te worden, ook in de winterperiode straks niet. We hebben op stal een groepsles, mag ze van mij ook allemaal in meerijden op mijn kosten (om de week, wil zelf ook graag meerijden in die groepsles dus om de week is een goede compromis) en verder hebben we gewoon duidelijke afspraken wat wel of niet mag. Zo mag ze er dus VD mee doen, maar ze mag niet zitten of steigeren op commando, en springen mag straks als ze wat langer ermee rijdt en het weer wat afgekoeld is, maar alleen als er iemand op stal is die een oogje in het zeil kan houden (staleigenaar of stalgenootje), maar dat is ook meer uit veiligheidsmaatregelen voor haarzelf.
Als ze zou willen zou ze ook wedstrijdjes (al dan niet officieel) mogen starten met de pony, mocht ze daar de ambities voor hebben.

En ja, ook zonder bijrijdster zou ik het redden hoor per maand om mijn stal te betalen, dus ik ben er niet afhankelijk van, maar ik vind wel dat als je de verantwoordelijkheid wil over een pony, al dan niet maar 2 dagen per week, dat je dan ook er rekening mee moet houden dat ook aan een bijrijdpony/paard kosten zitten, voor mij istie ook nog steeds niet gratis.. :D
En wat betreft tijd, ik heb alle tijd en ruimte van de wereld en voor mijn part staat pony 4 maanden stil hoor, zal mij ook vrij weinig uitmaken en de pony ook trouwens.. :+
Hoefsmid en DA kosten en bezoeken worden ook buiten de bijrijdster om geplanned zodat zij daar geen last van heeft en gewoon lekker d'r ding kan doen.
Uiteraard als pony kreupel is of als er niet kan worden gereden om wat voor reden dan ook, dan wordt hier rekening mee gehouden m.b.t. bijdrage, dus het is niet zo dat ze betaald om naast een paard te wandelen in plaats van erop te zitten.

Ik vind mezelf daarin dus niet onredelijk, zoveel vrijheden heb je met een manegepony niet, daar mag je vaak blij zijn als je 'm zelf mag zadelen..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:34

Je kan het niet bepalen, maar sommige mensen calculeren het wel in als ze een paard kopen ;)

Ken ook te veel mensen die TE afhankelijk zijn van een bijrijder (en dan krijgt het paard iets/komt er onenigheid over de kosten en dan is de bijrijder weg...) Altijd lekker dan voor het paard ;)

Maar dat vind ik dus ook het enge aan de grote bijdragen, in hoeverre zijn ze "nodig" voor de eigenaar... En je kan niet in iemands portemonnee kijken... Maar als ik merk dat ik voor de kosten opdraai.... (en er zijn er genoeg die 150 euro per maand kwijt zijn, oud materiaal hebben, paarden op een weiland hebben staan, geen luxe die nog meer makkelijk een grote bijdrage durven te vragen onder het mom van "goedkoper op een manege/mag meer dan op een manege... Dan vraag ik me ook af waar je mee bezig bent...

Je weet nooit of het nodig is.... Maar ik zou er niet aan moeten denken dat ik een verzorgpaard had wat afhankelijk was van mij.. (Of nog mooier.. kosten DA "voorschieten", maand later paard verkocht en weet ik veel wat voor gezeik ik allemaal wel niet om me heen hoor...) Ik weet iig wel dat ik er voor uit kijk... Want een bijdrage zegt nog niets... Paarden die nog steeds zo maar verkocht worden (door de stal waar ze konden leasen.. Dan heb je een ovk en alles... is je paard nog weg....) M.a.w. het zegt niets dat leasen/bijdrage... Dan heb ik liever een gratis verzorgpaard (kan ook opeens weg zijn...) en spaar ik wel voor een eigen paard...

(Zit nu te denken dat ik natuurlijk gewoon een paard heb, maar dat dit zo met meerdere verzorgsters is gegaan die zelf graag een paard wilde... stop het geld lekker in je spaarpot, en doe er iets leuks mee.. de kosten worde toch niet minder als er iemand wat mee doet of meegaat op buitenrit of wat dan ook...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:46

Kijk daar zit inderdaad wel een struikelblok. Gelukkig is mijn bijdrage vast, en dan ga ik niet een verzorgster lastig vallen met voor te schieten voor een DA bezoek oid. Daar heb ik zelf een potje voor :)

Tja bij ons op stal is alles open in te zien dus de bijrijdster weet wat ik kwijt ben aan stalling per maand en kan aan de hand daarvan zelf ook wel een rekensom maken, k vraag dus zeer zeker niet de halve stalkosten aan d'r, dat vind ik ook niet redelijk om van iemand te vragen, als ik in zo'n positie zou komen dan zou ik inderdaad de pony verkopen als ik het zelf niet meer op kan hoesten.

Moet zeggen dat wij het op stal vrij luxe hebben. Goed, we hebben dan wel geen binnenbak, maar wel een keurig onderhouden buitenbak, paarden staan vrijwel altijd buiten (ook in de winter, genoeg ruimte in de paddocks en genoeg vrijheid om ze lang buiten te hebben staan), stapmolen, solarium, ruime boxen, goed voer, en bijrijdster hoeft niet uit te mesten.

Daarbij komt, eerlijk is eerlijk, ook wel dat ik als eigenaar ook een stukje zekerheid heb dat de bijrijdster er in ieder geval verantwoordelijk en fatsoenlijk mee omgaat. Heb genoeg reacties in m'n mailbox staan van meiden die al de meest wilde plannen hadden (tot aan ik moest maar meelopen want zij ging mijn pony wel meenemen naar de manege om daar te gaan rijden) maar me toen ik begon over een bijdrage (en dan had ik nog niet eens gezegd hoeveel.. Want eerlijk is eerlijk een bijdrage kan ook 2 tientjes zijn bijv.) riepen dat ik een egoist was en ze hadden al zoveel meegemaakt in hun leven en ik moest hun ook wat gunnen.

Ja prima.. Ik gun ze al het plezier van de wereld.. Maar ik wil wel dat er verantwoord mee om wordt gegaan.. En wat ik dan dus zelf nu heb meegemaakt, is dat er dus een hele hoop mensen zijn die je paard 'opeisen', verwachten dat alles maar kan en mag, en dat je zelf maar gaat zitten en niks meer met je eigen paard doet.. Maar te beroerd zijn om ook maar na te denken over de kosten die een paard met zich meebrengt. Nog niet eens zozeer in stalling e.d. maar ze denken dus ook niet na wat een DA kost als ze dus die idiote praktijken gaan uitvoeren. K bedoel, leuk voor de penny dat ze roept dat ze wel 1 meter gaat springen met die pony.. Maar als mijn pony een been breekt door haar onzorgvuldig handelen, dan is ze natuurlijk wel in 1x weg want dan heeft ze, hoe rot ook, niks wat haar aan die pony bind en zit ik met de problemen die een ander heeft toegebracht.

Bij mij gaat de bijdrage dan ook gewoon in een spaarpot hoor, stalgeld wordt weer uit een apart potje betaald.
Snap de beredenering van de andere partij ook wel, als je een paard treft wat in een weitje staat met een paar bomen en that's it, dan ga je daar inderdaad geen 150 euro voor neerleggen :+

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:14

Daarom verschilt het ook wat je er voor terug krijgt... En je krijgt ook de meest vreemde reacties... Sommige denken dat ze gratis een pony krijgen en je ook nog eens hun slaafje bent als je een verzorgster zoekt :') Ken er helaas genoeg...

Of het echt zekerheid biedt, vraag ik me af... Ik denk dat zekerheid vooral komt door de "klik" met zowel ruiter/paard en bijrijder/eigenaar... Heb ooit een onderzoek gelezen dat als mensen ergens voor betalen ze juist makkelijker afzeggen... En vond dat ook logisch, want als ik iemand heb die betaald, zeg ik minder snel "stop maar, zoek wel een ander".

Bij mij is het ook vooral gevoelsmatig.. Heb het idee (sommige denken sowieso al dat ze alles mogen bepalen :')) dat ze dan een soort van stemrecht krijgen (wat niet is.. maar gevoelsmatig....(Het zit allemaal in mijn hoofd :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:20

Haha nouja bij mij is een hoop mogelijk hoor in overleg :) En ben echt de beroerdste niet, want ik pas de dagen dat ik rijd en dat pony vrij heeft graag aan op de dagen dat de bijrijdster rijdt, k ga het haar ook niet moeilijker maken dan noodzakelijk is, dat is nergens voor nodig.

Maar heb serieus reacties gehad van meiden die het niet normaal vonden dat ik dan ook nog mijn pony wilde beleren voor de wagen ,want tja dan zouden zij niet kunnen rijden (snap de logica niet maar goed..)
Pennies die het niet normaal vonden dat ze dus niet op eigen houtje naar de manege ermee mogen of ermee mogen crossen/springen op eigen houtje of die het maar raar vonden dat ik er de eerste paar keren bij ben of dat ze er niet 7 dagen in de week mogen komen om te verzorgen en te wandelen. Misschien ben ik dan heel raar maar ik vind het niks als ik op stal aankom en ik hoor dan dat ik even moet wachten met rijden omdat ze met de pony aan het wandelen is. Vaste dagen zijn vaste dagen, wordt meestal ook heel lelijk over gedaan. Wat ik dus jammer vind, want als je graag even een keer wil tutten of iets kan dat prima.. Maar wel in overleg zodat er niet een beteuterde bijrijdster of eigenaar staat die wil rijden.. :+

Nouja betalen of niet, van mijn kant krijg je gewoon netjes een 't word niks' en resterende geld terug als ik er geen fijn gevoel bij heb. Nou laat ik ze ook niet vanaf de aller eerste keer betalen maar kijk ik het eerst even aan, voor beide partijen wel zo prettig :) Eerst een paar keer samen, dan een keer alleen, dan nog een keer samen en dan even laten bezinken en kijken hoe het gaat.

Maar inderdaad, sommige denken helaas wel dat als ze ook maar een fractie van een bijdrage leveren, ze gelijk het alleen recht hebben op het dier, en dat is dus niet zo. Vandaar dus dat ik met jongere ruiters als eis heb dat de ouders in ieder geval de eerste paar keren meegaan dat ik daar kennis mee kan maken en met de ouders de afspraken maak :')

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:29

chelle_dora schreef:
Haha nouja bij mij is een hoop mogelijk hoor in overleg :) En ben echt de beroerdste niet, want ik pas de dagen dat ik rijd en dat pony vrij heeft graag aan op de dagen dat de bijrijdster rijdt, k ga het haar ook niet moeilijker maken dan noodzakelijk is, dat is nergens voor nodig.

Maar heb serieus reacties gehad van meiden die het niet normaal vonden dat ik dan ook nog mijn pony wilde beleren voor de wagen ,want tja dan zouden zij niet kunnen rijden (snap de logica niet maar goed..)
Pennies die het niet normaal vonden dat ze dus niet op eigen houtje naar de manege ermee mogen of ermee mogen crossen/springen op eigen houtje of die het maar raar vonden dat ik er de eerste paar keren bij ben of dat ze er niet 7 dagen in de week mogen komen om te verzorgen en te wandelen. Misschien ben ik dan heel raar maar ik vind het niks als ik op stal aankom en ik hoor dan dat ik even moet wachten met rijden omdat ze met de pony aan het wandelen is. Vaste dagen zijn vaste dagen, wordt meestal ook heel lelijk over gedaan. Wat ik dus jammer vind, want als je graag even een keer wil tutten of iets kan dat prima.. Maar wel in overleg zodat er niet een beteuterde bijrijdster of eigenaar staat die wil rijden.. :+

Nouja betalen of niet, van mijn kant krijg je gewoon netjes een 't word niks' en resterende geld terug als ik er geen fijn gevoel bij heb. Nou laat ik ze ook niet vanaf de aller eerste keer betalen maar kijk ik het eerst even aan, voor beide partijen wel zo prettig :) Eerst een paar keer samen, dan een keer alleen, dan nog een keer samen en dan even laten bezinken en kijken hoe het gaat.

Maar inderdaad, sommige denken helaas wel dat als ze ook maar een fractie van een bijdrage leveren, ze gelijk het alleen recht hebben op het dier, en dat is dus niet zo. Vandaar dus dat ik met jongere ruiters als eis heb dat de ouders in ieder geval de eerste paar keren meegaan dat ik daar kennis mee kan maken en met de ouders de afspraken maak :')

Idd. Nou heb ik gewoon voor mezelf de stelregel om een volwassen bijrijdster te hebben die bij voorkeur zelf een paard heeft gehad of lange ervaring met lease/verzorgpaarden. Nu een bijrijdster waarvan ik hoop dat ze nog heel lang blijft. Gelukkig is ze helemaal weg van mijn paard :D

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:33

Hier kan ook bijna alles, wel in overleg... en mensen die rare dingen willen doen en dan boos worden... (over voertonnen heen springen... bezemstelen...) tjah... Die zijn exit..

Maar afspraken zijn nodig, en soepel zijn, tjah... mee uit kijken... Had ook iemand die dacht "tis mooi weer, tis niet mijn dag, maar het mag vast wel..." Had ik vrij genomen om te gaan rijden, kwam ik op stal.. paard weg :') Boos dat ik was :')

Het toe-eigenen vind ik het vervelendst... "Nee, hij vindt dit niet leuk...." Pardon? :p En ik ben echt veelste gek geweest in het verleden... Doe ik ook niet meer.... (omdat het hier lastig is iemand te vinden, was ik soms te lief :'))

Maarja, het erge is ook, dat je hier in de buurt al blij moet zijn als je iemand hebt die betrouwbaar is... Gratis --> krijg je nog wat reacties (ook al kun je 90% al afschrijven) maar met bijdrage, dan zou dat nog minder worden... Nu wel iemand die wel een bijdrage zou willen betalen, maar dat hoeft dus niet... Onze keuze... Zolang ze leuk met hem omgaat, zij wij al te vreden.. maar voordat we een geschikt iemand hadden.... DRAMA :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:36

Lianne: met het soepel zijn bedoel ik ook; ik wil prima een dagje ruilen, maar wel een dag van tevoren in overleg :+ Anders ben je ook gewoon exit bij mij hoor, of je nou betaalt of niet.. Afspraken zijn afspraken, bijrijdster verwacht van mij ook niet dat ik met m'n pony uit fietsen ga op haar dag!

En tja.. De penny 'hij vindt dit niet leuk'.. Ja jammer dan zeg ik dan tegen ze :+ Mijn pony vind helemaal niks leuk, ja dr buik volvreten vind ze leuk.. Dan maak ik er altijd maar een grapje van dat ze dan maar geen pony had moeten worden :')

En tis idd, even goed zoeken eer dat je iemand hebt gevonden die er normaal en verantwoord mee omgaat hoor. En heb het liefste ook volwassenen maar ik moet dan wel kleine volwassenen hebben want ik heb (gelukkig voor mij) geen gigantisch paard.. :')

Maar dat iemand op eigen houtje besluit om dagje te wisselen, ja dan snap ik dat je even goed pissed of bent ja :') En dan hadden ze bij mij echt de spullen kunnen pakken en op kunnen wezen hoor.. Wat ik al zei.. Ik wil best een dagje ruilen.. maar niet 5 minuten van tevoren aankondigen want dan heb je gewoon pech. :+

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:54

Op eigen houtje heb ik als verzorgster nooit gedaan. Nu met deze tinker ook. Ik rijd haar 2 jaar. Maar nog steeds vraag/mrld ik dat ik naar buiten ga. Nooit alleen maar wil wel dat ze het weet. Se vind het al lang prima dat ik die pony mak maak . maar wil wel laten weten wat ik doe. Stel ik over 2 uur niet terug ben dat ze gaat zoeken in ergste geval ouders kan inlichten etc. Heb mijn gegevens ook aan hun gegeven voor 'stel dat%. Ja Dana doet niets maar wie weet valt ze flauw en ligik er onder... You never know..

Ook laat ik weten als ik niet naar de ponyclub ga ( die middag bijv los gemasseerd/fysio) dus ze weet wel waar ik mee bezig ben. Verder stuur ik vaak een appje hoe het ging. En als er iets is loop ik naar voor of bel ik even. Alles in overleg en goede communicatie hier. Ben ik als verzorgster ook blij mee. Mu heb ik het geluk dat ik nooit op iemand hoef te wachten. Eigenaresse klimt er niet op. Tijdgebrek, druk leven eigen bedrijf en is blij dat ik het voor haar doe en dat ze straks geschikt is voor haal doeleinde.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:55

Dit is echt een oneindige discussie :P , ik heb vroeger een jaar lang een bijrijder gehad zij betaalde de helft van de stalling. Maar paard was wel M2 dressuur, L springen. Zij mocht er alles mee en reed ook wedstrijden. Meisje had daarvoor alleen op de manege gereden, dus voor haar een leuke kans.

Ik doe het niet meer omdat iemand anders toch anders rijdt en ik hier zelf toch wel nadelen onder vond. Ik zet me paard liever 3 dagen vrij en op de wei.
Sowieso zou ik het nooit gratis doen, als een vreemde zijn autorijbewijs heeft leen je toch ook je auto niet uit omdat hij graag wil auto rijden? Ik werk er hard voor en laat er een hoop voor, vind ik niet erg. Maar zie te weinig voordelen van een bijrijder, eigenlijk geen 1

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:16

xhorselovex schreef:
Dan ken jij mijn ouders nog niet, ik ben degene die mijn eigen les betaald, wel sinds kort maar dan nog. Ik weet best wat een paard kost en dat is apsoluut geen gein koopje.. Je moet er idd heel wat voor over hebben maar dat geld heb ik (en veel andere jonge ruiters) dus niet. Niet alle 'kinderen' krijgen het voor elkaar om hun ouders te laten betalen, juist daarom vind ik dat ik ook best mee kan discussiëren omdat ik zo'n meisje ben wat veel ervaring heeft met 'verzorg paarden'.

With al do respect Horselove maar als je nooit een eigen paard hebt gehad, weet je niet wat het kost :o. Ja, je kunt een mooi rekensommetje maken met wat je dènkt dat het kost maar mijn ervaring is dat je altijd bedrogen uitkomt.
Tel daar de verantwoorlijkheid van een eigen huis, auto e.d. op en dán kun je IMO pas begrijpen waar ik het over heb :o.
En ik begrijp best dat er een aantal mensen zijn die dat geld niet hebben maar dat is, lomp gezegd, niet het probleem van de eigenaar ;).

Ayasha, jouw bijrijder helpt jou uit de brand omdat jij wegens ziekte zelf niet de zorg kunt geven die je graag zou willen. Het geeft jou rust als je weet dat je paard in goede handen is, dat vind ik dus nog steeds anders. Daar heb ik, thank god ;), niet mee te kampen. Als ik een van mijn bijrijders of stalgenoten vraag extra te komen omdat dat mij beter uitkomt, vraag ik ook geen extra geld.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:21

Als ik heel eerlijk ben, vind ik het ronduit onbeschoft als mensen verwachten gratis op JOUW paard te mogen rijden en ik kan dan ook werkelijk geen enkele goede reden bedenken waarom iemand dat zou weigeren :o.

De enige redenen waarom ik eventueel geen bijdrage meer zou vragen is als:
- ik de paarden aan huis heb staan
- ik een handelsstal zou hebben en het in conditie houden van mijn paarden beter zou zijn voor de verkoop
- ik een oud of geblesseerd paard zou hebben waar niet (veel) meer op te rijden valt
- ik geld zat zou hebben

In alle andere gevallen vind ik het absoluut not done :n om als bijrijder een vooraf afgesproken bedrag te weigeren te betalen.

Als eigenaren geen geld vragen is dat uiteraard hun eigen keuze.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:27

Sees even ter aanvulling
- Als de bijrijder zoveel beter rijdt dat hij het paard verbetert waardoor het paard op een hoger niveau komt en meer geld waard word, maar dan denk ik niet aan een L/M ruiter :P

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:53

Aan huis is het juist qua tijd vreselijk :p Dan kun je beter hulp vragen dan een vergoeding (mijn ervaring.. ik merkte dat ik vaak niet aan rijden toe kwam... Degene die mij les gaf reed hem dan wel eens, maar voor de rest..) Maarja, we hadden het "HULP" juist afgeschaft omdat we gek werden van mensen..... "Jij doet dan morgen de stallen?" Kom je aan... Niets gedaan, of maar 1 stal, of de helft... vreselijk dus :') Maarja, als jij 1 paard hebt en er staan er meer achter je huis waar je ook voor moet zorgen, dan heb je denk ik meer aan hulp ;) Wel er zelf bij zijn, aansturen, takenlijstjes ofzo :p anders gaat het mis :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:06

Lianne, qua tijd misschien maar niet qua kosten ;).

Stallen uitmesten gaat ook dan niet op, ik zou mijn paarden niet anders houden dan nu.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:07

Paardjes123, oh ja, die was ik idd vergeten.