Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:44

Het ligt echt aan de regio... En aan wat mensen denken... Over het paard getilde mensen gaan dus op die dure pensionstal een paard leasen voor 400 euro per maand.... Terwijl er genoeg gratis paarden worden aangeboden waar hetzelfde mee mag/kan, maar misschien een minder luxe locatie (lees wel: paard staat 20 uur per dag binnen... in de winter niet eens elke dag buiten, maar voor de ruiter is er een kantine;))

Dat snap ik dus ook nooit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:51

Ik heb 1 à 2 verzorgpaarden. Beiden staan ze op een andere boerderij, de ene kan ik niet berijden, maar die poets ik erg vaak etc. da s best een moeilijk paard in de omgang! Van die eigenaren krijg ik met sinterklaas en random in het jaar een cadeautje. Dus 2 in het jaar, haha!

bij mn andere verzorgpaard kom ik alleen rijden.. Da's nog maar 1 keer gebeurd XD
XX

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:17

xhorselovex schreef:
Ik vind dat als mensen zelf een verzorgster willen ze er niks voor moeten vragen, want het is dan al uit eigen belang en dan moet iemand er ook nog voor betalen?? Maar als er een persoon 'vraagt' om iemands paard te rijden vind ik wel dat ze wat mogen vragen. Klinkt heel krom maar zo vind ik het wel.

Ik heb 2 jaar een verzorg pony gehad waar ik niks voor betaalde want ik deed meer aan de paarden dan die vent zelf. Ben er uiteindelijk opgestapt want er viel gewoon niet met die vent te 'praten'. Heb een paar maand geleden een vraag gehad of ik een haflinger wou rijden omdat zij het ivbm een blessure tijdelijk niet kon. Ze vroeg hier ook niks voor want ze zei: 'Ben je gek?, ik laat jou niet betalen om mijn paard te rijden, je hebt met juist uit de brand geholpen omdat ze anders stil stond en nu kan ik er zo mee weg rijden'.

Ik heb toen ze zelf weer kon rijden een advertentie geplaatst (zo'n maand geleden) dat ik een wedstrijd paardje zocht. Daar heb ik wel bij gezet dat ik de eventuele les kosten zelf zou betalen maar niet bereid was de stal kosten te betalen. Ik heb een reactie gehad van een vrouw die een KWPN had voor me maar ik moest wel betaalde lessen bij haar nemen zodat ik dan het zelfde als haar zou gaan rijden. Dat vind ik dan wel weer goed en daar wil ik best voor betalen. :) Maar stalkosten, noway. Als je die zelf niet meer kunt betalen moet je geen verzorgster vragen maar kun je beter je paard verkopen, al snap ik het wel dat ze liever een verzorgster nemen die betaald ipv verkoop.

Je moet toch wat over hebben om beter te worden in de sport toch? :D

Dat is makkelijk gezegd zeg, dat het uit eigen belang is. Wie ben jij om te bepalen wanneer het uit eigen belang is en wanneer het gewoon voor leuk voor beide partijen is?

Verzorgen mogen ze allemaal bij mij hoor, als ze graag paardje willen aaien moeten ze zelf weten, daar zal ik ook geen geld voor vragen. Moet ik dan iemand laten komen om paardje te laten aaien en dan net zo lang wachten tot ze zelf vragen of ze mogen rijden, om er dan legaal geld voor te vragen? :')

Je moet inderdaad wat overhebben om beter te worden in de sport. En volgens mij is er nog nooit iemand beter geworden door langs de bakrand te kijken, maar wel door te rijden. Langs de bakrand kijken is gratis, rijden en echt beter kunnen worden kost geld ja. En dat gaat verder dan alleen een lesje.

Het argument ' ik kan wel betalen maar dan kan ik niet meer lessen' , tja dat is maar net waar je lest denk ik. Zo kan je hier in de buurt lessen voor 30 euro per half uur, maar net zo goed voor 5 euro per uur. Even je ogen open houden doet ook al wonderen, 30 euro per half uur is niet iedere week nodig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:36

Horselove, ik vermoed dat jij nog jong bent?

Mensen die nog nooit een eigen paard hebben gehad of waar de ouders nog (veel) voor betalen hebben, hoe je het ook wendt of keert, gewoon geen flauw idee wat het allemaal kost aan tijd, zorgen en geld :o.
Laatst bijgewerkt door Sees op 31-07-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:39

xhorselovex schreef:
Je moet toch wat over hebben om beter te worden in de sport toch? :D

Vergeet niet; jij kunt alleen maar beter worden in de sport omdat andere mensen hun paard daarvoor beschikbaar stellen ;). Anders blijft het bij dromen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:41

Lianne86 schreef:
Het ligt echt aan de regio... En aan wat mensen denken... Over het paard getilde mensen gaan dus op die dure pensionstal een paard leasen voor 400 euro per maand.... Terwijl er genoeg gratis paarden worden aangeboden waar hetzelfde mee mag/kan, maar misschien een minder luxe locatie (lees wel: paard staat 20 uur per dag binnen... in de winter niet eens elke dag buiten, maar voor de ruiter is er een kantine;))

Oh maar die stallen snap ik inderdaad niet. Ken genoeg van zulk soort stallen in de buurt hier. Stallen met magnetrons, douches, de hele mikmak voor mensen.
Maar als je je paard langer dan een uur buiten wil hebben staan in de winter wordt je aangekeken alsof je van mars komt. Want buiten kan ie zich bezeren hoor :')

Wat dat aangaat snap ik dan ook niet echt waarom mensen wel bereid zouden zijn om voor bijrijdpaarden op zulke stallen te betalen, maar niet voor bijrijdpaarden op de wat minder luxe stallen. Paard is en blijft een paard hoor :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:02

Sees schreef:
Horselove, ik vermoed dat jij nog jong bent?

Mensen die nog nooit een eigen paard hebben gehad of waar de ouders nog (veel) voor betalen hebben, hoe je het ook wendt of keert, gewoon geen flauw idee wat het allemaal kost aan tijd, zorgen en geld :o.

Ik ben "oud", heb paarden aan huis gehad (1 van mezelf.... en dan nog eens max 5 andere) dus ik weet hoeveel werk het is en wat het kost... Maar ik ben het wel met haar eens.

Ik word geholpen door mijn verzorgster, sta volpension, dus klusjes horen er officieel niet bij (wel wordt het gewaardeerd als er wat geholpen wordt) maar ik ga daar echt geen geld voor vragen. Zonder haar zou mijn pony minder aandacht krijgen/andere aandacht (lees: mams die alleen komt voeren (de extraatjes, vitaminekoekje, supplementjes en wat lekkers)...

Voor mij is het alleen fijn dat iemand wil helpen.

Regio afhankelijk wat normaal is, maar ik had zelfs moeite met iemand vinden die het gratis wilde doen... Heb zelfs getwijfeld om te gaan betalen ervoor...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:05

chelle_dora schreef:
Lianne86 schreef:

Oh maar die stallen snap ik inderdaad niet. Ken genoeg van zulk soort stallen in de buurt hier. Stallen met magnetrons, douches, de hele mikmak voor mensen.
Maar als je je paard langer dan een uur buiten wil hebben staan in de winter wordt je aangekeken alsof je van mars komt. Want buiten kan ie zich bezeren hoor :')

Wat dat aangaat snap ik dan ook niet echt waarom mensen wel bereid zouden zijn om voor bijrijdpaarden op zulke stallen te betalen, maar niet voor bijrijdpaarden op de wat minder luxe stallen. Paard is en blijft een paard hoor :')

Ik stond op een stal waar ze evenveel faciliteiten hadden (misschien een minder goede buitenbak.. ok... en een kleinere kantine) maar dan nog kon ik niemand vinden :')

Maar het is raar, mensen geven wel geld uit aan "status" (en nog goed veel ook) terwijl je daarvoor ook een goede jas en een thermobroek kunt kopen bij wijze van... en dan voor 400 euro zeker wel klaar bent :') 1malig... niet maandelijks :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:14

Lianne86, kan best zijn maar Horselove is jong en hoeft het dus allemaal niet zelf te betalen, dat discussieert dus niet op hetzelfde niveau ;).

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:16

Dan nog vind ik het wel logisch wat ze zegt ;) Andere insteek misschien, maar er zit wel een logica achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:19

Nouja wat ik dan niet logisch vind wat ze zegt, is dat je wel wat over moet hebben om beter te worden in de sport.. Maar de manier om beter te worden financiert ze niet.. Het paard zelf namelijk.. :+

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:35

Als jij de lessen zelf betaald etc, dan is het paard alleen een hulpmiddel.... (klinkt zo lekker bot...) maar ik zou het niet erg vinden als iemand ging lessen met mijn paard... (Ok, als ik een geweldig leerpaard had en ik reed zelf wedstrijden, ander verhaal misschien) maar mijn paard wordt er iig niet slechter van (even ervan uitgaand dat ze niet bij een slechte instructeur les nemen ;))

Ik ben een recreatieruitertje, dus ik kan goed er een uur achterstevoren opzitten of gewoon een half uur stappen en denken van "tjah..het was weer leuk" ;) dus dat scheelt natuurlijk ook.. Voor mijn paard is het gewoon fijn om serieus gereden te worden (en natuurlijk moet ie over zijn rug lopen, stelling etc., goed los worden dus...) maar als iemand anders gaat lessen, net wat meer vraagt van hem, dat is niet verkeerd.

Misschien dat ik er anders over zou denken met een andere instelling zelf ;)

Waar ik eerst stond (en bij een vriend van me..) was het zelfs normaal dat de eigenaar gewoon de lessen betaalden voor de ruiters... Later werd dit 50/50.... en uiteindelijk 100% voor ruiter... Maar de opzet was "investeren in je bijrijder".....

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:55

Leuke discussie en ik ben bang dat het geen einde heeft.

Ik heb zelf een super bijrijd paard. Toen ik er begon vroegen ze mij of ik ook geld wou hebben. Dit heb ik afgeslagen, dan voel ik de druk van het presteren weer zo.
Inmiddels is dat prima, ik rij het paardje al 3 jaar gratis. Ik heb een zadel gekocht en zij hebben de helft betaald. Ik koop de dekens en andere dingen die ik nodig vind. De hoefsmid betalen we om en om. Helemaal super.

Als ik zie wat voor verzorgpaarden hier vooral worden aangeboden, dan zijn het vaak afgedankte of niet goed te gebruiken paarden. Daar ga je toch niet voor betalen. Een super leerpaard met goede faciliteiten is heel wat anders.

Wat ik het belangrijkste vind, is dat ik vrijheid krijg en dat het ook echt als mijn eigen paard voelt.
Je hebt naar mijn idee 3 soorten mensen die verzorgpaarden aanbieden
1. Een boer met een paard in het land. Deze kijkt niet naar het diertje om. Wil je het een deken om of moet het paard op ijzers is dat eigenlijk al te veel van het goede. Erg vervelend, want dan kom je er niet als je wedstrijd wilt rijden
2. Eigenaressen die zelf niet meer kunnen rijden, maar zich overal mee bemoeien. Je mag niet alleen naar het paard, je moet zus je moet zo.. nee bleefgh..
3. En de rest (waar die van mij onder valt gelukkig). Die geinteresseerd zijn in wat je doen, je lekker je gang laten gaan en helpen wanneer het nodig is.

Het is maar net wat de verzorger er vooroverheeft. Ik zelf zou nooit meer dan € 50,- per maand betalen. Aan de andere kant als je wedstrijd gereden hebt en een beetje een paarden netwerk hebt, hen je zo een paard wat je gratis kan rijden (of het dan een leuk paard is, dat weet ik dan niet).

Laatst kwam de hoefsmid nog bij me.. er is hier in de buurt een boer en die is eigenlijk op zoek naar iemand zoals jou. Iemand die zichzelf kan redden. Waar hij niet naar om hoeft te kijken. dus ook de soort verzorger kan van invloed zijn op de vergoeding.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:56

Hoe kan het paard nu een hulpmiddel zijn? Hulp middel is voor mij toch meer iets waar je zonder kan maar het je makkelijker maakt. Zonder paard en wel lessen lijkt me niet handig als je alles zelf moet uitvoeren. Dus ik zie niet zo in hoe een paard een hulpmiddel kan zijn dat is eerder de lessen.
Je kan namelijk niet beter worden in de paardensport als je het niet kan uitvoeren.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:01

Het was ook heel kort door de bocht, maar kijk maar eens naar de oude "leerpaarden" die hier en daar te huur zijn... Mensen gebruiken ze als opstapje en dan gaan ze weer verder... Ken zo een oud pony'tje, heeft Z gelopen, eigenaresse moest over op paarden, wilde haar pony niet wegdoen, hoeveel kids die al niet op zijn rug heeft gehad... Gewoon puur "gebruikt" voor de ervaring... Want 9 van de 10x kreeg het kind toch een andere pony om op verder te gaan ipv deze verzorgpony.. (wel tegen vergoeding)...

Dus mjah... De pony kon alles en nooit lag het aan het kind... "De pony kent het"... diverse instructeurs, pony snapte niet alles (door de verschillende ruiters) en ik denk nu dat als je in de L met het beestje zou starten, je nog moeite hebt om hem fatsoenlijk nagevelijk te rijden :')

Ik zie het zelf zo ook niet, maar had laatst ook iemand "jij hebt een paard he? Waar staat die?" "ow dan kan ik er vanavond wel op gaan oefenen voor mijn dressuurwedstrijd".... Net of het een fiets is (n)

Zonder pony/paard lukt het niet.. maar het beest weer aan de kant schuiven schijnt zo makkelijk te zijn..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:11

Lianne86, feit blijft dat mensen die nog thuis wonen, of waar de ouders alles van betalen. Makkelijk praten hebben, ik spreek ze over een paar jaar nog wel een keer ;).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:14

Sees schreef:
Lianne86, feit blijft dat mensen die nog thuis wonen, of waar de ouders alles van betalen. Makkelijk praten hebben, ik spreek ze over een paar jaar nog wel een keer ;).

Woon niet meer thuis, betaal alles zelf en ik zou er niet aan denken om een verzorger geld te vragen voor het verzorgen van mijn paarden. En neen, ik heb het niet breed door de nodige ziektekosten. In oktober word ik geopereerd en mijn lesgever wil mijn paard komen rijden (verzorging zullen mijn vriend en moeder verdelen) maar wil daar niet voor betaald worden maar ik ga tóch proberen om een vergoeding voor hem bij elkaar te sparen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:17

Het blijft ook makkelijk praten, maar er zijn genoeg mensen (zoals Ayasha en ik dus) die nog steeds die mening hebben...

Aan de ene kant is het raar om een "vreemd" iemand zijn/haar hobby te sponsoren... Aan de andere kant... Het is heel dubbel, gevoelsmatig klopt het voor mij niet om een bijdrage te vragen... (Was waarschijnlijk anders geweest als ik altijd in de randstad had gewoond, hier kijken ze me raar aan :'))

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:30

Ayasha, ook dát vind ik anders ;). Jij kunt dan zelf dus niks met je paard wegens ziekte. Dan ben je idd uit de brand als iemand waar je vertrouwen in hebt. de zorg over wil nemen :j.

Lianne, ik woon niet in de randstad hoor en heb toch het vermoeden dat jouw situatie niet hetzelfde is als die van mij ;).

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:41

Momenteel niet meer... (woon zelf een heel eind van mijn paard vandaan)..

Toen ik nog wel bij mijn paard woonde (of mijn paard bij mij in de achtertuin :') maar net hoe je het bekijkt) vond ik het gewoon leuk om iemand anders ook de kans te gunnen om op een leuke pony te rijden en er iets mee te bereiken. Een "eigen" paard is toch fijner dan elke week op een manege op een ander paard rijden. Het is geen leerpony of wat dan ook. + Gewoon voor de gezelligheid ook en de veiligheid (niet alleen naar buiten, terwijl ponylief buitenrijden leuker vindt...) Deed het zelf wel alleen en sommige bijrijders ook, andere niet, hing van het niveau af en ook van waar we stonden. (Op straat is ie onzekerder, in het bos gaat het allemaal super, maar op straat alleen... (ander paard erbij, geen probleem, ander paard kan gek doen en alles, hij blijft rustig.. maar ga je alleen, dan doet hij druk).

Ik heb zelf ook altijd die kans gehad, om een fijn paard gewoon te rijden, zonder kosten of wat dan ook. Expres voor volpension gekozen of alles in eigen handen gehad (later ook met hulp van mams en zusje), want mijn ervaring met bijrijders is wel zo, dat niet altijd alles gedaan wordt wat moet ;))

Stallen gestaan waar we alles zelf moesten doen, hulp gekregen van hen... Ook volpension met alle luxe gestaan en toen iemand gehad die puur en alleen om het rijden kwam... (Toen was ik er zelf ook nog iedere dag... maar geen fanatieke ruiter en op die stal zo veel geroddel dat als iemand anders hem wilde rijden het eigenlijk wel "fijn" was ;) overal commentaar op altijd...)

Maar in eerste instantie begon het gewoon als "gunfactor"... En nu is het fijn voor de extra beweging/aandacht :) Maar moet eerlijk zeggen dat we na het laatste meisje er wel over nagedacht hebben om er mee te kappen. Drama :') Dus mjah... Maar vind het niet eerlijk om 1-2x per week te rijden tegenover de pony.... Heb liever dat hij meer loopt en dat lukt mij niet. Op te vangen duur longeren etc is het eventueel ook nog steeds... Maar heb nu weer een super iemand gevonden! Dus ben al lang blij dat ik er iemand bij heb :)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:52

Nou 400 euro zou ik ook niet betalen aan een verzorg / bijrijdpaard... Want dan kun je hem nl zelf wel houden ;-) Genoeg stallen onder de 400 euro en de "rest" die daarvan overblijft sparen voor het paard :-)
Maar als het nou gaat over 100 euro of 125 enzo daarvan kan ik heus geen paard houden :+ of hij staat 24/7 op weide zonder iets... maar dat vind je niet in de buurt ( en ja ik heb heel goed gezocht ;-) )

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:34

Tigra_ schreef:
xhorselovex schreef:
Ik vind dat als mensen zelf een verzorgster willen ze er niks voor moeten vragen, want het is dan al uit eigen belang en dan moet iemand er ook nog voor betalen?? Maar als er een persoon 'vraagt' om iemands paard te rijden vind ik wel dat ze wat mogen vragen. Klinkt heel krom maar zo vind ik het wel.

Het punt is natuurlijk als iedereen er zo over zou denken en het paard eventueel verkopen omdat er gebrek is aan tijd/geld wat dan ook. Dat er dan weinig privépaarden meer te rijden valt en dat is waar vele ook niet over nadenken. Want dan krijg je een grote vraag naar verzorgpaarden en heel weinig aangeboden verzorg/bijrijd paarden. Als ik zelf bv op wat voor manier dan ook 3/4 dagen geen tijd heb maar wel alle kosten draag en mijn paard verder prima verzorgt word(all-in) dan zou ik dat ook niet zomaar voor niets aanbieden. Jij als verzorger hebt er ook wat aan natuurlijk. Je bewijst niet alleen maar iemand een dienst. Jij bent ook op zoek of doet het graag. Neem aan dat je het ook niet voor de eigenaar doet maar vooral voor jezelf. Dus dat is ook jouw eigen belang. Dus de vergelijking vind ik krom inderdaad zoals je zelf al zegt.
Een kleine compensatie is niet verkeerd en voor mij dan de reden om het paard toch te houden omdat het financieel voor mij ook goedkoper zou zijn als ik zelf het paard minder "gebruik".

Hmm, ja dat is ook wel weer waar.. maar er zijn ook zat mensen die het 'gratis' aanbieden, het paard wat ik nu rij is van een vrouw met eigen (4) paarden. Zijn allemaal sport (dressuur ruin en dressuur kwpn merrie) paarden en ik mag de kwpn gratis rijden omdat zij het ook gewoon fijn vind want ze heeft er zelf weinig tijd meer voor. Wel neem ik les van haar (ze is gediplomeerd) en daar wil ik ook best voor betalen maar stalgeld kan ik zelf niet betalen..

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:42

Sees schreef:
Lianne86, kan best zijn maar Horselove is jong en hoeft het dus allemaal niet zelf te betalen, dat discussieert dus niet op hetzelfde niveau ;).

Dan ken jij mijn ouders nog niet, ik ben degene die mijn eigen les betaald, wel sinds kort maar dan nog. Ik weet best wat een paard kost en dat is apsoluut geen gein koopje.. Je moet er idd heel wat voor over hebben maar dat geld heb ik (en veel andere jonge ruiters) dus niet. Niet alle 'kinderen' krijgen het voor elkaar om hun ouders te laten betalen, juist daarom vind ik dat ik ook best mee kan discussiëren omdat ik zo'n meisje ben wat veel ervaring heeft met 'verzorg paarden'.

chelle_dora schreef:
Nouja wat ik dan niet logisch vind wat ze zegt, is dat je wel wat over moet hebben om beter te worden in de sport.. Maar de manier om beter te worden financiert ze niet.. Het paard zelf namelijk.. :+

Zo bedoel ik dit niet, ik zou best iemand willen helpen in de kosten van haar paard, maar dan wil ik geen prevéles bij die persoon zelf nemen en ook niet haar paard financieren omdat ze het zelf niet meer kan.. Wat verstaan jullie onder de 'bijdrage', dus een normaal bedrag per maand mee betalen aan de stalkosten e.d. als verzorger/bijrijder?

Lianne86 schreef:
Dan nog vind ik het wel logisch wat ze zegt ;) Andere insteek misschien, maar er zit wel een logica achter.

_/-\o_

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:57

Een symbolisch bedrag (max 50 euro) vind ik nog wel gaan (eventueel ;)) Maar een eigenaar moet niet afhankelijk zijn van de verzorgster, wat dan als er iets gebeurd met het paard of als de verzorgster stopt etc? En er zijn tegenwoordig genoeg mensen die zelfs een paard kopen en er op rekenen dat er een bijrijder is die de helft van het stalgeld wel gaat betalen :+ dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig...

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:09

Lianne86 schreef:
Een symbolisch bedrag (max 50 euro) vind ik nog wel gaan (eventueel ;)) Maar een eigenaar moet niet afhankelijk zijn van de verzorgster, wat dan als er iets gebeurd met het paard of als de verzorgster stopt etc? En er zijn tegenwoordig genoeg mensen die zelfs een paard kopen en er op rekenen dat er een bijrijder is die de helft van het stalgeld wel gaat betalen :+ dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig...

Mee eens. Dit bedoel ik nou ook!