Dat snap ik dus ook nooit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xhorselovex schreef:Ik vind dat als mensen zelf een verzorgster willen ze er niks voor moeten vragen, want het is dan al uit eigen belang en dan moet iemand er ook nog voor betalen?? Maar als er een persoon 'vraagt' om iemands paard te rijden vind ik wel dat ze wat mogen vragen. Klinkt heel krom maar zo vind ik het wel.
Ik heb 2 jaar een verzorg pony gehad waar ik niks voor betaalde want ik deed meer aan de paarden dan die vent zelf. Ben er uiteindelijk opgestapt want er viel gewoon niet met die vent te 'praten'. Heb een paar maand geleden een vraag gehad of ik een haflinger wou rijden omdat zij het ivbm een blessure tijdelijk niet kon. Ze vroeg hier ook niks voor want ze zei: 'Ben je gek?, ik laat jou niet betalen om mijn paard te rijden, je hebt met juist uit de brand geholpen omdat ze anders stil stond en nu kan ik er zo mee weg rijden'.
Ik heb toen ze zelf weer kon rijden een advertentie geplaatst (zo'n maand geleden) dat ik een wedstrijd paardje zocht. Daar heb ik wel bij gezet dat ik de eventuele les kosten zelf zou betalen maar niet bereid was de stal kosten te betalen. Ik heb een reactie gehad van een vrouw die een KWPN had voor me maar ik moest wel betaalde lessen bij haar nemen zodat ik dan het zelfde als haar zou gaan rijden. Dat vind ik dan wel weer goed en daar wil ik best voor betalen.Maar stalkosten, noway. Als je die zelf niet meer kunt betalen moet je geen verzorgster vragen maar kun je beter je paard verkopen, al snap ik het wel dat ze liever een verzorgster nemen die betaald ipv verkoop.
Je moet toch wat over hebben om beter te worden in de sport toch?
Lianne86 schreef:Het ligt echt aan de regio... En aan wat mensen denken... Over het paard getilde mensen gaan dus op die dure pensionstal een paard leasen voor 400 euro per maand.... Terwijl er genoeg gratis paarden worden aangeboden waar hetzelfde mee mag/kan, maar misschien een minder luxe locatie (lees wel: paard staat 20 uur per dag binnen... in de winter niet eens elke dag buiten, maar voor de ruiter is er een kantine;))
Sees schreef:Horselove, ik vermoed dat jij nog jong bent?
Mensen die nog nooit een eigen paard hebben gehad of waar de ouders nog (veel) voor betalen hebben, hoe je het ook wendt of keert, gewoon geen flauw idee wat het allemaal kost aan tijd, zorgen en geld.
chelle_dora schreef:Lianne86 schreef:Het ligt echt aan de regio... En aan wat mensen denken... Over het paard getilde mensen gaan dus op die dure pensionstal een paard leasen voor 400 euro per maand.... Terwijl er genoeg gratis paarden worden aangeboden waar hetzelfde mee mag/kan, maar misschien een minder luxe locatie (lees wel: paard staat 20 uur per dag binnen... in de winter niet eens elke dag buiten, maar voor de ruiter is er een kantine;))
Oh maar die stallen snap ik inderdaad niet. Ken genoeg van zulk soort stallen in de buurt hier. Stallen met magnetrons, douches, de hele mikmak voor mensen.
Maar als je je paard langer dan een uur buiten wil hebben staan in de winter wordt je aangekeken alsof je van mars komt. Want buiten kan ie zich bezeren hoor
Wat dat aangaat snap ik dan ook niet echt waarom mensen wel bereid zouden zijn om voor bijrijdpaarden op zulke stallen te betalen, maar niet voor bijrijdpaarden op de wat minder luxe stallen. Paard is en blijft een paard hoor
Sees schreef:Lianne86, feit blijft dat mensen die nog thuis wonen, of waar de ouders alles van betalen. Makkelijk praten hebben, ik spreek ze over een paar jaar nog wel een keer.
Tigra_ schreef:xhorselovex schreef:Ik vind dat als mensen zelf een verzorgster willen ze er niks voor moeten vragen, want het is dan al uit eigen belang en dan moet iemand er ook nog voor betalen?? Maar als er een persoon 'vraagt' om iemands paard te rijden vind ik wel dat ze wat mogen vragen. Klinkt heel krom maar zo vind ik het wel.
Het punt is natuurlijk als iedereen er zo over zou denken en het paard eventueel verkopen omdat er gebrek is aan tijd/geld wat dan ook. Dat er dan weinig privépaarden meer te rijden valt en dat is waar vele ook niet over nadenken. Want dan krijg je een grote vraag naar verzorgpaarden en heel weinig aangeboden verzorg/bijrijd paarden. Als ik zelf bv op wat voor manier dan ook 3/4 dagen geen tijd heb maar wel alle kosten draag en mijn paard verder prima verzorgt word(all-in) dan zou ik dat ook niet zomaar voor niets aanbieden. Jij als verzorger hebt er ook wat aan natuurlijk. Je bewijst niet alleen maar iemand een dienst. Jij bent ook op zoek of doet het graag. Neem aan dat je het ook niet voor de eigenaar doet maar vooral voor jezelf. Dus dat is ook jouw eigen belang. Dus de vergelijking vind ik krom inderdaad zoals je zelf al zegt.
Een kleine compensatie is niet verkeerd en voor mij dan de reden om het paard toch te houden omdat het financieel voor mij ook goedkoper zou zijn als ik zelf het paard minder "gebruik".
Sees schreef:Lianne86, kan best zijn maar Horselove is jong en hoeft het dus allemaal niet zelf te betalen, dat discussieert dus niet op hetzelfde niveau.
chelle_dora schreef:Nouja wat ik dan niet logisch vind wat ze zegt, is dat je wel wat over moet hebben om beter te worden in de sport.. Maar de manier om beter te worden financiert ze niet.. Het paard zelf namelijk..
Lianne86 schreef:Dan nog vind ik het wel logisch wat ze zegtAndere insteek misschien, maar er zit wel een logica achter.
Lianne86 schreef:Een symbolisch bedrag (max 50 euro) vind ik nog wel gaan (eventueel) Maar een eigenaar moet niet afhankelijk zijn van de verzorgster, wat dan als er iets gebeurd met het paard of als de verzorgster stopt etc? En er zijn tegenwoordig genoeg mensen die zelfs een paard kopen en er op rekenen dat er een bijrijder is die de helft van het stalgeld wel gaat betalen
dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig...