Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:22

madelene schreef:
Ik zit hier met verbazing naar sommige berichten te lezen... %)
Ik heb 4 paarden, rijd er zelf wedstrijdmatig intensief 1, en zoek de laatste 2 jaren een bijrijder die zelfstandig kan rijden in het bos.
Recreatief, wedstrijd matig, mennen alles kan... en ze hoeven er niks voor te betalen, alleen mee klussen...
Maar ik krijg dus gewoon niemand, want als ik de bijrijder niet betaal komen ze niet.. nou dan dus niet..
ik ga echt niet betalen voor iemand om mijn paarden te rijden... :D
zo zie je maar...zelfs als het gratis is willen ze hier niet verzorgen en rijden.

Wel mensen gehad of gewoon echt helemaal geen interesse?
Scheelt natuurlijk wel in omgeving maar heb toch zelf wel het idee dat ze liever van alle gemakken voorzien zijn en klusjes niet iedereen aanspreekt. Wij hebben hier ook wel een tijdje moeten zoeken naar iemand. Scheelt wel veel dat de meiden/jongens in de omgeving vaak zelf al een paard hebben aan huis dus op fietsafstand is dan gewoon heel lastig voor de jongere mensen. Hier hoefde er trouwens geen klussen gedaan te worden gewoon bezig zijn met het paard en meer niet. Maar duurde ook wel even. Ook dat zoekende mensen gewoon niet reageren op mail als je hun een aanbod doet dat snap ik niet is het dan niet goed genoeg ofzo. Meeste mensen checken toch dagelijks hun mail is het dan zoveel moeite om even wat terug te sturen.

joyce B

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:01

Dat niet reageren op mail is echt irritant. Heb ik ook een aantal keer gehad. Dan denk ik: het minste wat je kunt doen is bedanken voor de reactie en aangeven dat het niet is wat je zoekt of te ver is. Maar dat niet reageren is niet alleen zo met verzorg of bijrijdpaard gezocht, maar ook met stalling gezocht. Zo onbeleefd voelt dat... Dan heb je op een gegeven moment iets van... laat maar! Bij marktplaats krijg je soms het verzoek een beoordeling te schrijven en dan krijg je de neiging dat er ook bij te zetten. Zegt toch iets over je karakter hoor...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:21

joyce B schreef:
Dat niet reageren op mail is echt irritant. Heb ik ook een aantal keer gehad. Dan denk ik: het minste wat je kunt doen is bedanken voor de reactie en aangeven dat het niet is wat je zoekt of te ver is. Maar dat niet reageren is niet alleen zo met verzorg of bijrijdpaard gezocht, maar ook met stalling gezocht. Zo onbeleefd voelt dat... Dan heb je op een gegeven moment iets van... laat maar! Bij marktplaats krijg je soms het verzoek een beoordeling te schrijven en dan krijg je de neiging dat er ook bij te zetten. Zegt toch iets over je karakter hoor...

Ja echt heel vervelend zegt gelijk wel veel over de motivatie. Wat dan nog het "gekste" is dat de advertentie nog weken/maanden op MP staat dan vraag ik me echt af waarom haal je hem er niet af als je toch niet serieus op zoek bent. En dat is inderdaad met meerdere zaken zo. Ik krijg dan ook de neiging om het onder advertentie te zetten maar ja schiet je ook weinig mee op.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:43

Geen advertentie zetten! Dan krijg je al die mails en ongemotiveerde mensen of manegemeisjes die al 13 jaar rijen en zeker weten dat ze niets meer hoeven te leren.
Vraag aan instructeurs/trices die mensen privéles geven of ze iemand weten. Misschien iemand die net zijn/haar paard verkocht heeft en nog wel wil rijden. Bijvoorbeeld omdat er kinderen zijn en ze niet zoveel tijd meer hebben. Dat zijn vaak niet de mensen die heel gericht op zoek zijn naar een bijrijdpaard maar met zo'n regeling best graag weer een paar keer per week op een paard willen klimmen.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 12:54

Vroeger heb ik wel jongelui gehad, veel zelfs, toen had ik er ook nog 8 en daar zaten een paar hele leuke paarden en pony's bij.
Maar door ouderdom/ziekte en versterven van paarden en studie van de jongelui en andere redenen zijn ze er allemaal mee gestopt, en door geen nieuwe aanmeldingen nu helemaal niets.
Nu heb ik 2 haflingers, en 2 grote kwpn-ers waarvan 1tje een internationale top carriere heeft gehad in het 4span voor het franse team. Die heeft bij mij nu een actieve pensioen periode. Paard staat super aan de hulpen en is super braaf dus daar kan super mee gereden worden.
haflingers staan voor de koets, en kunnen onder het zadel, maar aangezien daar al ongeveer 1.5 - 2 jaar niet meer mee gereden is, moeten ze wel eerst weer met beleid opgepakt worden.
Een haflinger is aan 1 kant blind, en durft niet alleen op pad, maar met zijn 2en is hij super (bij regelmatig rijden)
Gelukkig zit ik op een camping en heb ik af en toe wel iemand die een paar weken me meehelpt...heel gezellig!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:13

Ik ga begin augustus nog een paar dagen op een camping in zuid llimburg staan voor we verder gaan naar Belgie (even naar West Vleteren en dan naar Pukkelpop).

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:11

Zelf zou ik niet zo snel betalen voor het verzorgen voor een paard.
Eerder heb ik wel paarden geleast, dat vind ik een ander verhaal. Dan heb je ook meer de verantwoordelijkheid over de paarden en zijn ze voor een groot deel 'van jou'. Bij een verzorgpaard vind ik dat over het algemeen wat minder, omdat de eigenaar (meestal) meer betrokken is bij het paard.

Verder ben ik absoluut niet te beroerd om mee te betalen wanneer het paard iets nieuws nodig heeft, ik voel me eerder schuldig als ik dit niet doe. Maar echt betalen voor het rijden enzo vind ik niet zo eerlijk. Vaak help je iemand er ook al gigantisch mee qua tijd.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:15

Marieke_Irma, mwah, mijn paarden kunnen ook gewoon op het land staan dus in feite levert mij dat geen extra tijd op. Wat is het verschil met een leasepaard of bijrijdpaard? Het rijden en de zorg is hetzelfde. Ook de eigenaar van een leasepaard kan het paard in de verkoope gooien zonder overleg, dat is het 'voordeel' van het zijn van eigenaar ;). Ik overleg grote dingen altijd met mijn bijrijders en tot op zekere hoogte hebben ze ook inspraak.

Ik begrijp niet zo goed waarom je wel zou willen betalen aan 'iets nieuws' dat het paard nodig heeft en niet een vast bedrag waarmee de eigenaar dat 'nieuws' kan kopen :o.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:40

Sees schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom je wel zou willen betalen aan 'iets nieuws' dat het paard nodig heeft en niet een vast bedrag waarmee de eigenaar dat 'nieuws' kan kopen :o.

Vind ik wel een goeie :P

Paardrijden is en blijft een dure sport... Als je op een manege bent moet je je lessen + huur paard betalen ( wat meestal 1 prijs is ). Een eigenaar moet ook betalen voor paard, dus waarom zou een verzorger/ bijrijder/ leaser niet moeten betalen? Je wilt bij leren maar de lessen zijn soms te duur voor wat het is, maar je kunt ook geen paard zelf betalen, dus moet een verzorgpaard/ bijrijdpaard gratis zijn... :+
Ik heb vaak gelezen, dat sommige zeggen van ja voor de prijs dat sommige eigenaren vragen kan ik zelf een paard onderhouden... Waarom doen jullie dat dan niet? Dan heb je toch lekker een eigen paard? :) Neen dit kost te veel... Dan moet er maar ni gezegd worden dat je met "dat" geld een paard kunt onderhouden :)
Ten slotte heb jij de verantwoordelijkheid over het paard de dagen wanneer jij gaat ;)

De "je" en " jij" die ik vermeld heb is niet op 1 persoon gericht ;) Het is algemeen

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:52

Mohica, nou dat vraag ik me dus ook altijd af, waarom kopen sommige mensen niet gewoon zelf een paard :o ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:58

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Al die moeders ook voornamelijk die dan roepen ja als jij geen tijd hebt voor je paard moet je hem maar verkopen als je er geld voor wilt..
Nou de enige reactie die je dan van me terugkrijgt is dat als ze wil dat d'r dochter gratis kan paardrijden, ze beter uit kan kijken naar een hobbelpaard of een stokpaard..

Snap best dat mensen krap zitten en dan is een verzorg/bijrijdpaard een leuk alternatief op een eigen paard.. Maar de manege kost ook geld maar daar kan dochterlief wel altijd 3x per week rijden..
Dan vraag ik me soms echt wel af of het niet een soort status is die mensen graag willen hebben voor zichzelf. Dochter rijdt x aantal keer op de manege en kan dan ook nog x aantal keer op een prive paard rijden..Alleen tja.. als prive paard geld kost.. Dan is het ineens onzin. :+

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:59

Sees, een groot deel omdat ze het niet kunnen/willen betalen en niet de eindverantwoording willen/kunnen hebben. Je kosten gaan gewoon door, sterker worden hoger als je paard niet goed is. Kliniek, medicijnen etc. Oftewel de keerzijde van de medaille, want een paard hebben is niet alleen maar leuk. Gelukkig wel de hoofdreden van het hebben van een eigen paard <3

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:06

Chelle_D thj dat soort mensen zouden bij mij ook rechtsomkeert mogen maken. Ik geef het vóóraf altijd netjes aan, dan moet je niet mijn tijd verdoen door te komen en dan beginnen te 'miepen' over de kosten.

Dat je er niet voor wilt betalen, prima maar ga niet 'zeuren' tegen mensen die wel een bedrag vragen.

Martine, als mensen geen eigen paard kunnen betalen zouden ze toch júist begrip moeten hebben voor eigenaren die, om wat voor reden dan ook, een bijdrage vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:09

Dat heb ik dus ook. Ik geef het ook van tevoren aan; take it or leave it, even heel bot gezegd..
Wat dan dus ook wel jammer is, is dat mensen dan al een week of 2 rijden en dat er dan dus als de nieuwe maand aangebroken is, dat er dan gemiept gaat worden dat ze wel een bijdrage willen betalen maar niet zoveel als is aangegeven.. Dan denk ik ook ja.. Uhm.. Leuk maar ik heb het van tevoren aangegeven... :\

En inderdaad, spullen kopen is leuk, maar ik heb voor mezelf al genoeg spullen waar bijrijdsters ook gebruik van kunnen maken, hoofdstel en zadel wordt alleen door mijzelf gekocht en eventueel vervangen :Y) dan kan je dat geld dan toch beter stoppen in het blijven rijden erop? :') maar misschien zijn wij te simpel aangelegd met z'n allen :Y)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:11

Mijn idee Sees. Ik heb zelf voor ik mijn huidige paard kocht kort op een paard bijgereden. Daar hoefde ik niet voor te betalen terwijl ik met een Z paard kon rijden. Omdat het paard al veel kon dus voor mezelf veel lessen genomen. Dit had ik trouwens ook gedaan als ik wel voor moest betalen. Vanaf dag 1 dat ik dat paard zag, was ik er al weg van. Dit paard heeft mijn ruitergevoel echt een stuk verbeterd. Nog steeds heel dankbaar voor. Hij liep dat wel Z, maar gaf niks maar dan ook echt niks cadeau.

Offtopic. Op dit paard voor het eerst passage gereden. Wat een gaaf gevoel is dat <3

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:52

Idd :-)
Mijn mama heeft het vroeger altijd betaald. Nu ze heeft geen super loon en ookal woont ze nu terug met iemand samen, mijn kosten betaald ze alleen. Een paard kopen kon ze... maar de maandelijkse kosten er aan zou ze niet altijd halen.
Ik heb ook nooit anders geweten dat je moet betalen voor een verzorg/ bijrijd paard, ookal moest het paard een maand f 2 stil staan. Ze deed het omdat ze de keerzijde ook begreep van een eigen paard hebben ( ookal heeft ze niets met paarden te maken ). Ben haar er voor altijd heel dankbaar geweest :-)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:43

ik heb eindelijk een fatsoenlijke en een zeer goede verzorgster gevonden :)
ben er echt blij mee

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:21

Sees schreef:
Mohica, nou dat vraag ik me dus ook altijd af, waarom kopen sommige mensen niet gewoon zelf een paard :o ?

Sees schreef:

ik wil geen eigen paard omdat (ik er al een gehad heb en achteraf gezien dat niet ging. ik te onervaren. ouders die niet veel wisten, gelukkig wel een opa en een pony die zo gek als een deur was als ie niet aangepakt werd)

maar de eigenlijke reden is dat ik het a) niet kan betalen. niet de aanschaf, het onderhoud, alle bijkomende kosten. b) het niet zoek mezelf verplicht te stellen iedere dag het dier te moeten voeren, binnen/buiten te zetten. iets moeten regelen als ik op vakantie ga.

zoals ik al eerder gezegd had kom ik dan uit bij een verzorgpaard. manege ben ik al jaren ontgroeid en dat trekt me gewoon niet. ik rijd liever zelf rond met privé les. de bossen in en vooral lekker ontspannen. dát is mijn hobby in de paarden. even lekker de rust hebben van alle drukte om me heen. Een dier wat altijd luistert en niets terug zegt :)

Ik zit met een behoorlijke angst die ik op mijn huidige verzorgpaardje niet heb. althans minder, buiten paniekeer ik afentoe wel. Gelukkig heb ik een paard die goed kan relativeren maar wel weer op mij reageerd. Ik ga ook niet alleen naar buiten en altijd met iemand die ik kan vertrouwen (die niet ineens in galop wegstuift) en op mij in kan praten indien nodig. (want ik zie overal problemen terwijl paardlief nog niet eens reageert op een grote zandvlakte en een voetbal tegen haar nek krijgt per ongeluk)

Ik hoef er niets voor te betalen. Wel 'moet' ik blijven lessen. iets wat de eigenaresse graag wil en ikzelf ook. ik merk dat ik nu ik 3 weken vakantie gehad heb weer wat aan het rommelen ben en nu echt uit kijk naar mijn les donderdag.

Als ik zou moeten betalen weet ik niet of ik dat zou kunnen betalen. Of wil. Ik heb hiervoor een pony gehuurd voor 100,- per maand en dan had je 1x per week groepsles. dit kon ik met Studie financiering redden (ja best erg) en toen niet meer.
50,- zou op mijn max zijn. gezien de lessen ik nu ruim kan missen in principe. maar ik wil ook graag het huis uit en op vakantie en en en.. prioriteiten stellen.

maar zouden ze hier mee komen zou ik hierdoor niet met haar stoppen. Ik mag nu gratis rijden. en zeg eerlijk op een manege lukt je dat niet hoor. in ruil hiervoor help ik mee met de jongens, laat ze mee poetsen (want dana is straks voor verstandelijk beperkten)
van de week om 7 uur de paardjes buiten gezet. kon ik daarna voor de hitte lekker rijden. verzorg de twee jarige op stal ook, voorzie de oude merrie van een heerlijke kroel beurt en vernieuw de website regelmatig met nieuwe foto's. Ik vergezel de jongens in de pauze en neem afentoe een lekkere tractatie mee. Help straks een dag mee met de oogst van de pompoenen. 2x per jaar een grote diner bon.

Kortom mocht ik een nieuw bij rijd paard zoeken, dan vind ik het vanzelf sprekend dat hier een bijdrage voor gevraagd word. al weet ik niet of ik na Dana nog een ander paardje zou willen. Ik weet dat ze straks voor de lessen ingezet gaat worden. dat wil zeggen max 2 uur per week (4x half uurtje op 2 dagen) en dan zou ik haar er ook nog 1 of 2 dagen kunnen rijden en dat vind ik ook prima.
misschien op de nu 2 jarige als ik het lef heb. Een plek waar ik me thuis voel en m'n handen ook uit wil steken als dat nodig is. :)

overigs vorige verzorgpaard reed ik 2x per week en in ruil daarvoor meste ik de stallen uit en paste op de kinderen zonder betaald te worden. was ook prima voorziening.

gratis paarden, tja lucky me (en dat weet ik ook heel goed) maar verder vind je ze inderdaad in de speelgoedwinkel..

edit: ik heb dana tijdens mijn stage op de zorgboerderij daar gereden omdat ze eenmalig concoursje zou moeten lopen met een cliënt en ze net een veulen had en daarvoor stil gestaan had. dana is door diverse stagiares gereden daar, helemaal niet slecht maar daardoor nooit echt door gereden. ik rijd haar nu 2 jaar. en zij heeft veel geleerd en ik veel van haar. ik heb geen woede/paniek aanvallen meer, ik ben geduldiger en kan beter relativeren. verder geniet ik gewoon hoe gek de hulpboeren op haar zijn en niet kunnen wachten tot haar moeder niet meer kan. en vanuit stage ben ik haar blijven rijden dus ik ben geen onbekende geweest voor ze. scheelt misschien ook.

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:16

Ik vind dat als mensen zelf een verzorgster willen ze er niks voor moeten vragen, want het is dan al uit eigen belang en dan moet iemand er ook nog voor betalen?? Maar als er een persoon 'vraagt' om iemands paard te rijden vind ik wel dat ze wat mogen vragen. Klinkt heel krom maar zo vind ik het wel.

Ik heb 2 jaar een verzorg pony gehad waar ik niks voor betaalde want ik deed meer aan de paarden dan die vent zelf. Ben er uiteindelijk opgestapt want er viel gewoon niet met die vent te 'praten'. Heb een paar maand geleden een vraag gehad of ik een haflinger wou rijden omdat zij het ivbm een blessure tijdelijk niet kon. Ze vroeg hier ook niks voor want ze zei: 'Ben je gek?, ik laat jou niet betalen om mijn paard te rijden, je hebt met juist uit de brand geholpen omdat ze anders stil stond en nu kan ik er zo mee weg rijden'.

Ik heb toen ze zelf weer kon rijden een advertentie geplaatst (zo'n maand geleden) dat ik een wedstrijd paardje zocht. Daar heb ik wel bij gezet dat ik de eventuele les kosten zelf zou betalen maar niet bereid was de stal kosten te betalen. Ik heb een reactie gehad van een vrouw die een KWPN had voor me maar ik moest wel betaalde lessen bij haar nemen zodat ik dan het zelfde als haar zou gaan rijden. Dat vind ik dan wel weer goed en daar wil ik best voor betalen. :) Maar stalkosten, noway. Als je die zelf niet meer kunt betalen moet je geen verzorgster vragen maar kun je beter je paard verkopen, al snap ik het wel dat ze liever een verzorgster nemen die betaald ipv verkoop.

Je moet toch wat over hebben om beter te worden in de sport toch? :D

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:33

Blijf het toch tegen strijdig vinden hoor ;-) Manege betalen, maar als je niet meer op de manege wilt rijden een "prive" paard wilt rijden moet het gratis zijn...
Vind het te gek voor woorden

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:35

mohica schreef:
Blijf het toch tegen strijdig vinden hoor ;-) Manege betalen, maar als je niet meer op de manege wilt rijden een "prive" paard wilt rijden moet het gratis zijn...

Sluit ik me bij aan.

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:42

mohica schreef:

Ja dat vind ik ook, maar als iemand zijn paard niet meer kan verzorgen en graag een verzorger wil uit eigen belang vind ik het belachelijk om er dan ook nog geld voor te vragen. :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:44

martine0503 schreef:
mohica schreef:

Sluit ik me bij aan.

En ik ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:14

xhorselovex schreef:
Ik vind dat als mensen zelf een verzorgster willen ze er niks voor moeten vragen, want het is dan al uit eigen belang en dan moet iemand er ook nog voor betalen?? Maar als er een persoon 'vraagt' om iemands paard te rijden vind ik wel dat ze wat mogen vragen. Klinkt heel krom maar zo vind ik het wel.

Het punt is natuurlijk als iedereen er zo over zou denken en het paard eventueel verkopen omdat er gebrek is aan tijd/geld wat dan ook. Dat er dan weinig privépaarden meer te rijden valt en dat is waar vele ook niet over nadenken. Want dan krijg je een grote vraag naar verzorgpaarden en heel weinig aangeboden verzorg/bijrijd paarden. Als ik zelf bv op wat voor manier dan ook 3/4 dagen geen tijd heb maar wel alle kosten draag en mijn paard verder prima verzorgt word(all-in) dan zou ik dat ook niet zomaar voor niets aanbieden. Jij als verzorger hebt er ook wat aan natuurlijk. Je bewijst niet alleen maar iemand een dienst. Jij bent ook op zoek of doet het graag. Neem aan dat je het ook niet voor de eigenaar doet maar vooral voor jezelf. Dus dat is ook jouw eigen belang. Dus de vergelijking vind ik krom inderdaad zoals je zelf al zegt.
Een kleine compensatie is niet verkeerd en voor mij dan de reden om het paard toch te houden omdat het financieel voor mij ook goedkoper zou zijn als ik zelf het paard minder "gebruik".

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:31

Funnygirl schreef:
moelly schreef:
Maar dat mensen geld gaan vragen aan bijrijders, vind ik echt niet kunnen.
Als je zelf geen tijd en geld hebt voor de paarden, moet je ze niet houden. Simpeler kan niet.

Zoals reeds door diverse mensen aangegeven is er ook nog een groep mensen die het iemand anders gunnen om hun hobby uit te oefenen en dus een bijrijder zoeken. Dit is dan geen vorm van geen tijd en geld hebben voor de paarden.

Zelf heb ik ook een bijrijder die niet altijd kan. Geen probleem want dan rijdt ik zelf. Dan moet ik wel wat langer rijden want momenteel heb rijdt ik 4 paarden. Daar een aantal van mijn paarden leuk lopen wilde ik iemand zoeken om hier ook wat van te leren. Dus dan zou ik hier niets voor mogen vragen ???

Vraagje aan een ieder die niets wil betalen voor het bijrijden. Wat zouden jullie doen als er geen onbetaalde bijrijd paarden meer zouden zijn? Dus alle boertjes en handelaren hebben eigen ruiters.

Dan is t niet amders en moet ik toch betalen, maar san kan ik niet lessen :) maar ik rij ook gewoom gratis, niet bij eenboer of hamdelaar. Gewoon een vrouw met 2 eigen paarden die er zelf ook op rijdt. Dus hoevenniey persee handelaren of boeren te zijn ;)