Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:52

Lianne86 schreef:
Waarom zijn we bijrijders zo aan het aanvallen? Mogen we ook even eigenaren aanvallen?

- Paard spontaan verkocht... (terwijl er nog gewoon voor betaald was die maand.. geen afscheid kunnen nemen)
- Paard spontaan verhuisd...
- Beloftes niet nakomen...
- Veel betalen, paard kreupel "jouw probleem"
- Betalen, geen goede spullen hebben... zelf aanschaffen en spullen die ingepikt worden door de eigenaar...
- DA/hoefsmid niet op tijd laten komen etc.

En het erge is.. bij 9 van de 10 gevallen denkt de eigenaar dat ie ontzettend goed is en beter weet wat kan en niet kan, terwijl dat NIET zo is...

Dus kraak niet alleen bijrijders af, mensen met een eigen paard hebben vaak meer mogelijkheden (gehad) om beter te leren rijden/meer ervaring dan iemand die 1x per week rijdt/lest... Maar het maakt eigenaren niet heilig ;)

Oh nee hoor, eigenaren zijn ook niet heilig. Overal heb je de rotte appels. Als jij bij mij een betalende bijrijdster zou zijn en ik verkoop mijn paard halverwege de maand, krijg jij de helft van je geld voor die maand terug.
Verhuizen zou ik van te voren aan geven bij een bijrijdster, zodat ze kan aangeven of ze er mee door wil gaan, mijn beslissing laat ik daar echter niet van afhangen.
Beloftes niet nakomen is gewoon slecht, dat geldt voor beide kanten.
Wat versta je onder geen goede spullen hebben? Wat is er dan niet. Je eigen spullen altijd mee naar huis nemen, deed ik ook.
DA/hoefsmid niet laten komen, hangt van de situatie af. Sommigen halen bij elke scheet die dwars zit een da erbij. Ik kijk het even aan, want de da kost een vermogen, dus die komt als er daadwerkelijk iets aan de hand is.

Al met al, ligt het er aan dat je gewoon goede afspraken op papier zet, mocht je een betalende bijrijder zijn.

Ik kraak bijrijders ook niet af hoor, maar ik hoor vaak dat de bijrijders je paard verbeteren en daarom niet hoeven te betalen en dat is bijna nooit zo.
Mijn persoonlijke ervaring met bijrijders is niet je van het. Voor je het weet haken ze weer af en je kunt er niet van op aan. En dat terwijl ze bij mij niets hoefden te betalen en niets te doen, behalve met het paard. Al met al heb ik er niets aan gehad, het heeft me alleen ergernis, tijd en een bang paard aan over gehouden. Ik begin er ook niet weer aan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:54

Chelled_Dora, nou niet om het een of ander maar ik heb het gevoel dat m.n. de jonge(re) ruiters hier eisen/verwachten/vinden dan bijrijden maar gewoon gratis moet kunnen omdat ze, vanwege hun leeftijd, nog geen flauw benul hebben van wat een paard (en de rest er om heen) allemaal kost. En dat is natuurlijk helemaal niet erg maar dan praat je dus op verschillende niveau's ;).

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:55

chelle_dora schreef:
En er zitten hier ook een hoop mensen zonder paarden, waaronder jij, en die proberen we nou juist wat bij te brengen. En nee, hier spreekt geen Z ruiter, ik heb nog nooit van m'n leven een wedstrijd gestart.

Ze zegt niet dat je haar zadel niet mag gebruiken, ze zegt alleen dat ze geinvesteerd heeft in een deugdelijk zadel en dat daar goed mee om gegaan moet worden. En dat daar ook kosten in zitten om het zadel deugdelijk en passend te houden.
Je kan ook maar net lezen wat je wil lezen natuurlijk.

Leuk als je leuk kan rijden en leuk verder wilt rijden, maar ik ben nog geen enkele gratis hobby tegen gekomen.. Ja zonnen in het park.. En vaak lukt dat al geeneens in ons kikkerlandje :D

Dat je wil dat er iemand is, dat is logisch. Maar verwacht je dan dat de eigenaar er iedere dag naast staat dat jij rijd? Neem dan zelf iemand mee als je wil dat er iemand bij is :)

Dat soort kleine dingen kunnen heel verkeerd worden opgevat. En dan is het niet heel raar dat iemand zegt dat ze een type als jou dus niet als bijrijdster zouden willen. Wordt niet gezegd dat er met jou als persoon wat mis is. Je hebt alleen een hele andere overtuiging. Mag, zoals je zegt, het is een vrij land. Maar dat is het dus ook voor alle 'zeurderige eigenaren'. Die mogen eisen stellen; tis hun paard. Wil je zelf eisen gaan stellen aan wat je wel en niet mag; open marktplaats, en koop een paard. Dan heb je alle rechten van de wereld.

Lezen wat je wilt lezen wordt in dit topic genoeg gedaan, maar om daar niet verder op in te gaan: Logisch dat een zadel veel geld kost. Ik heb net per ongeluk de singelstoot van mijn dressuurzadel kapot getrokken, was sowieso al aan vervanging toe, maar zodra ik kan laat ik het zadel volledig nakijken en ik hoef er geen rooie cent voor terug te hebben. IK heb het zadel kapot gemaakt. Logisch toch dat IK het zadel laat repareren en voor de kosten opdraai?

Hobby's zijn inderdaad niet gratis, maar zoals ik al eerder heb gezegd, betaal ik de lessen, het vervoer en de wedstrijden.
Nee er hoeft wat mij betreft niemand naast me te gaan staan bij wat ik doe, maar zolang er iemand thuis is, is dat voldoende. Mocht het een keer voorkomen dat er niemand is, neem ik natuurlijk zelf iemand mee.
Tuurlijk mogen de eigenaren eisen stellen. Sterker nog: ze moeten eisen stellen, want het is hun paard. Zoveel eisen stel ik volgens mij niet, maar ook daar valt over te twisten natuurlijk.
Het feit dat ik geen paard heb, is dat ik het niet kan betalen en al kon ik dat, ik vind het fijner/leuker om mensen een plezier te doen dan mezelf. En door voor anderen te rijden, krijg je steeds nieuwe inzichten en ervaringen en krijg je de mogelijkheid om verschillende paarden te mogen rijden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:57

Sees schreef:
Chelled_Dora, nou niet om het een of ander maar ik heb het gevoel dat m.n. de jonge(re) ruiters hier eisen/verwachten/vinden dan bijrijden maar gewoon gratis moet kunnen omdat ze, vanwege hun leeftijd, nog geen flauw benul hebben van wat een paard (en de rest er om heen) allemaal kost. En dat is natuurlijk helemaal niet erg maar dan praat je dus op verschillende niveau's ;).

Ik denk dat je dat niet aan haar stuurt, maar aan mij. ;)
Ik rijd nu al zo'n 2 jaar lang voor een fokker en handelaar en krijg redelijk goed mee wat het kost om, jawel, 10 paarden te onderhouden.
Dit kost inderdaad een vermogen, maar je kiest er wel zelf voor. Ook kies je er als eigenaar ervoor om een bijrijder aan te stellen.
Maar nogmaals: dat is mijn mening en daar hoef je het niet mee eens te zijn.
En komop zeg, wat maakt 3 of 4 jaar uit? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:58

Sees; klopt, dat is ook mijn ervaring met de ruitertjes die ik spreek (via de mail voornamelijk) die op m'n pony willen rijden. Ik vraag geen gouden bergen aan bijdrage maar ik ga ook niet de hobby van een ander sponsoren, leuk dat ze 4 dagen in de week kan en wil rijden, maar je moest ook eens weten hoeveel ouders ook nog net niet vinden dat zij betaalt moeten worden omdat zij de superheld in het verhaal zijn.. Helaas zijn het dus niet altijd de jongere ruiters die er zo over denken :')

Moelly: "het vervoer en de wedstrijden. "

Uhm tja.. als jij de wedstrijden wil rijden, is het toch meer dan normaal dat je die zelf betaalt? Wat ik al zei, ik ga niet voor de hobby van een ander betalen hoor. Prima dat iemand wedstrijden wil rijden, maar mij zal het een worst wezen of ze in de wei rijdt of op een wedstrijd een proefje neerzet. Als ze dat wil prima, maar logisch dat je dan zelf voor het vervoer en de wedstrijdkosten opdraait. Als ik m'n pony uitgebracht wil hebben op wedstrijd, breng ik d'r inderdaad net als anderen wel naar een wedstrijdruiter die het voor me doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:59

moelly schreef:
Poeh poeh! We zijn allemaal Z ruiters en laten we die B ruiters allemaal eens even de waarheid vertellen :')
Jeetje, hoe ver kun je zakken, zeg?

Even over bovenstaand citaat: Tuurlijk zou ik bij jouw instructie lessen als jij dat graag wilt! Het is jouw paard en ik snap dat je geen tegengestelde instructies wilt. Dat begrijp ik!
Ik wil graag dat er altijd iemand is, want stel dat er iets gebeurd? De kans is klein, maar toch zeker aanwezig dat je er af valt en je been/arm, weetikveel breekt. Als jij niet wilt dat ik jouw zadel gebruikt, prima, maar dan moet ik dus zelf een zadel meenemen? Wat heb je liever: jouw eigen goed passende zadel of een minder goed passend zadel?
Zou wat zijn zeg, als ik voor elk paard dat ik rijd een nieuw zadel zou moeten aanschaffen.
Mijn leeftijd of klasse waarin ik ben uitgekomen op wedstrijd zegt niks over mijn niveau zelf.

Het maakt mij niks uit dat jullie mij niet willen hebben. Er zijn immers genoeg anderen die dat wel willen en die ontzettend tevreden over me zijn. Prima dat jullie daar anders over denken. Het is een vrij land, nietwaar?

Ik reageer hier ook alleen maar om mijn mening te uiten. En zoals martine zegt: jullie proberen mij iets bij te brengen. Tot op zekere hoogte lukt dat, maar niet volledig. Dat is jammer, maar het is niet anders. Het feit dat mensen die al 20/30/40 jaar in de paarden zitten meer ervaring hebben, klopt ook tot op zekere hoogte maar niet volledig. Ze hebben misschien langer ervaring, maar ook hele andere ervaringen.
Meer ervaring en langer ervaring zijn 2 totaal verschillende dingen.

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden. Gebaseerd op sommige reacties, ga ik er vanuit dat hier heel veel mensen met paarden zijn.

Zo zeg wat een aannames. Ik geef alleen wat dingen aan waarom er voor een eigenaar nogal wat haken en ogen aanzitten om alles maar voor niets te laten doen. Verder zeg ik niet dat je mijn zadel niet zou mogen gebruiken, dat maak je er zelf van.
Ik snap prima dat je er iemand bij wilt hebben, mocht je vallen. Maar goed, als eigenaar heb ik niets aan een bijrijder, als ik telkens zelf aanwezig moet zijn, dan kan ik er net zo goed zelf op stappen immers, ik ben er toch?

Het zinnetje van 'het zou wat zijn als ik voor ieder bijrijdpaard een nieuw zadel zou moeten aanschaffen" , zet ook te denken, zit er zoveel verloop in?

Je ractie van mensen met paarden of paardenmensen, gaat natuurlijk nergens over. Jij schaart je onder de laatste? Het is je hobby, maar je wilt die gratis uitvoeren, dus hoezo?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:02

Moelly, niet alleen aan jou maar aan alle jonge ruiters hier die dezelfde mening toebedeeld zijn ;). Het gaat niet alleen om de kosten van de paarden hè. Jij hoeft geen hypotheek te betalen, hebt geen monden te voeden, geen auto te rijden, geen verzekeringskosten te betalen en ga zo maar door. Pas als je dat allemaal moet betalen én daarnaast nog je paard kunt onderhouden, weet je wat het allemaal kost. Een handelaar is natuurlijk niet te vergelijken met een eigenaar, dat heb ik al verschillende keren aangehaald in dit topic. Als je daar paarden kunt bijrijden, kun je dat absoluut niet vergelijken met iemand die een privépaard heeft.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:05

Ik ben een verzorger (niet echt bijrijder alleen dus). Ik moet niet betalen en krijg ook geen geld. Het is gewoon een beetje een ruilhandel: de eigenaar betaalt het voer, DA, overige kosten en kan ook gewoon gaan rijden met zijn paard (maar dat doet-ie nooit), ik 'werk' wat in ruil voor paardrijden, dwz: ik mest de stal uit, geef vers hooi/stro/water, zorg voor een weiland die in orde er bij ligt, poets het tuig en zo meer. In ruil daarvoor kan ik paardrijden zoveel ik wil :) (nu niet want ben laatst gevallen ermee en brak mijn sleutelbeen :p)

Ik ben het deels eens met de puntjes die Lianne86 noemt. Het is vervelend dat het niet je eigen paard is omdat je ook zelf niet de hoefsmid 'zomaar' eens kan laten langskomen, maar dat geldt voor alle paarden die niet van jezelf zijn natuurlijk. Ik ben zelfs begonnen met zelf bekappen.. Vroeger deed de eigenaar het, maar die heeft echt minder en minder tijd.

Voor DA heb ik nog nooit problemen gehad (en dat zou ook niet mogen!); als ik iets opmerk (zo heeft hij 2x last gehad van aarswormen), zeg ik dat gewoon en een weekje later komt de DA kijken. Als er iets van tuig niet in orde is, koop ik het gewoon zelf. Zo is mijn pad en mijn hoofdstel van mezelf, omdat ik die prettiger en mooier vind dan het tuig dat hij al had (bovendien was zijn hoofdstel bijna stuk). Dat vind ik niet zo erg. Het zadel is dan wel weer van de eigenaar. Poetsgerief koop ik af en toe eens zelf, maar het meeste (eenmalige aankopen zoals borstels), kreeg ik in het begin.
Daarbij heb ik het geluk dat ik wat mag doen wat ik wil met het paard, zo rij ik hem 'freestyle', gewoon lekker op buitenrit, hij hoeft niet getraind te worden ect.
In mijn geval vind ik het een goede oplossing, dus niemand krijgt geld maar je moet er wel iets voor doen ;)
Laatst bijgewerkt door IndianRose_ op 18-07-13 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:05

Dus omdat jij geen paard kan betalen, moet iemand anders jou gratis een paard ter beschikking stellen? Wat als er iets gebeurt met het paard? Je bent aan het rijden, paard struikelt, acuut kreupel. Paard jaar uit de running. Wie betaalt dat? Juist de eigenaar. Jij zoekt ander paard, want jij kunt niet meer rijden. Eigenaar zit met de oliebol. Ik stel mijn bijrijdster niet aansprakelijk als het haar overkomt of ze moet echt iets hebben gedaan wat niet door de beugel kan. Ongeluk zit in een klein hoekje. Wil ik dit risico niet lopen, moet ik geen bijrijdster nemen. Daarom ga ik voor volwassen bijrijdsters die zelf paarden hebben gehad. Die kennen de keerzijde en weten hoe kostbaar een paard houden is.

Anoniem

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:07

@Indian Rose, jij bekapt zelf? Wat is jouw ervaring daarmee dan?

moelly

@Mindim: Allereerst staat niet onder welke categorie ik mijzelf indeel.
Wat bedoel je met: zit er zoveel verloop in?

Ja ik rij nu 11,5 jaar en heb in die tijd in ieder geval 8 pony's en 8 paarden gereden. Hier zitten ook paarden bij die ik voor de verkoop heb gereden. Dat houdt dus in dat ik ze niet langer dan een maand onder het zadel heb. Ook heb ik 1 paard ingereden en doorgetraind en 1 paard zadelmak gemaakt. Als ik voor elk paard en elke pony een eigen zadel moest kopen en die goed pasbaar moest laten maken, was ik meer dan 10.000€ kwijt geweest. Dat is me een beetje te gek, snap je? Als ik een paard ga bijrijden, wil ik er vanuit kunnen gaan dat er een zadel en een hoofdstel is. Of ik in de bak of in het land moet rijden, interesseert me niet. Een bak is fijn, maar als het er niet is, is het er niet.

Over die aannames: Ja die worden er gemaakt, maar ik ben niet de enige, dus je kunt mij daarop aanspreken, vind ik prima, maar er zijn genoeg anderen die zomaar lukraak dingen aannemen en lezen wat ze willen lezen.

Bullebeest

martine0503 schreef:
Dus omdat jij geen paard kan betalen, moet iemand anders jou gratis een paard ter beschikking stellen? Wat als er iets gebeurt met het paard? Je bent aan het rijden, paard struikelt, acuut kreupel. Paard jaar uit de running. Wie betaalt dat? Juist de eigenaar. Jij zoekt ander paard, want jij kunt niet meer rijden. Eigenaar zit met de oliebol. Ik stel mijn bijrijdster niet aansprakelijk als het haar overkomt of ze moet echt iets hebben gedaan wat niet door de beugel kan. Ongeluk zit in een klein hoekje. Wil ik dit risico niet lopen, moet ik geen bijrijdster nemen. Daarom ga ik voor volwassen bijrijdsters die zelf paarden hebben gehad. Die kennen de keerzijde en weten hoe kostbaar een paard houden is.

Post bedoelt voor Moelly

Anya

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:09

Ik kies idd bewust voor volwassen bijrijdsters.
Op mijn oudste paard rijdt wel een jong meisje, de dochter van een vriendin. Maar alleen als ik erbij ben.

moelly

martine0503 schreef:

Ho, ho, ho!
Rustig aan!
Ik denk dat ik maar niet meer op jou ga reageren, omdat jij hele andere dingen leest, dan dat ik ze neerzet.
Prima dat je je zo druk maakt om me, maar ga geen dingen zeggen die niet waar zijn!

IndianRose_

Ah, ik was net een reactie aan het typen, vroeg me al af voor wie het was ;)

Mindim; dat doet er hier niet echt toe denk ik, in deze discussie, maar mijn ervaring?
De eigenaar leerde het mij, ik doe dit inmiddels al 5 jaar bij dit paard, de hoefsmid komt ongeveer 1x per jaar (per controle, om hem echt helemaal correct te zetten), die geeft me goeie punten ;) Als het mijn paard zou zijn, zou ik er ijzers onder doen en frequenter een hoefsmid laten komen, geloof me. Maar het is mijn paard niet ;) Dus ik roei met de riemen die ik heb.
Laatst bijgewerkt door IndianRose_ op 18-07-13 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:10

Ik lees in advertenties van bijrijders ook wel eens dat mensen het een uitdaging vinden om een jong paard in te rijden. Daar leren ze van.
Persoonlijk is mijn mening dat een jong paard van de ruiter moet leren en niet andersom. Een jong onbevestigd paard steunt op zijn ruiter, dus dat er een ruiter op zit die weet hoe het moet en ook weet hoe het aan te leren, lijkt me essentieel. Ik snap dat dus nooit zo, dat bijrijders dat in advertenties zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:11

moelly schreef:

Ja ik rij nu 11,5 jaar en heb in die tijd in ieder geval 8 pony's en 8 paarden gereden. Hier zitten ook paarden bij die ik voor de verkoop heb gereden. Dat houdt dus in dat ik ze niet langer dan een maand onder het zadel heb. Ook heb ik 1 paard ingereden en doorgetraind en 1 paard zadelmak gemaakt. Als ik voor elk paard en elke pony een eigen zadel moest kopen en die goed pasbaar moest laten maken, was ik meer dan 10.000€ kwijt geweest. Dat is me een beetje te gek, snap je? Als ik een paard ga bijrijden, wil ik er vanuit kunnen gaan dat er een zadel en een hoofdstel is. Of ik in de bak of in het land moet rijden, interesseert me niet. Een bak is fijn, maar als het er niet is, is het er niet.

Over die aannames: Ja die worden er gemaakt, maar ik ben niet de enige, dus je kunt mij daarop aanspreken, vind ik prima, maar er zijn genoeg anderen die zomaar lukraak dingen aannemen en lezen wat ze willen lezen.

Ik reageer op jouw post, zoals eerder aangemerkt, is een handelaar andere boel dan prive rijden bij iemand, welke ze trouwens niet altijd aan huis hebben staan, maar ook wel eens in pension.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:12

Mijn bijrijdstertje hoeft niks te betalen, mag springen, mennen echt alles. Ik wil ook juist geen betalende bijrijder. Zodra je iemand laat betalen wil diegene ook meer dingen mogen. Ik heb een bijrijdstertje die op zaterdags rijdt. Ik ben er ook altijd zelf bij en geef haar dan gratis ook priveles. Maar soms heb ik wedstrijd op zaterdag dus dan gaat de pony mee op wedstrijd. Dan mag ze evt wel een andere dag komen. Maar het wordt al lastiger als je iemand laat betalen en als je dan zelf een dag wat met de pony wilt doen.
Ik heb vroeger zelf wel altijd betaald voor mijn verzorgpaarden en vond dit ook meer dan normaal. Op een manege betaalde ik toch ook om te rijden? Dus voor het verzorgpaard ook.
Hobby's kosten nou eenmaal geld.
Ik heb nu zelf omdat ik het leuk vind als mijn pony onder het zadel loopt, bewust gekozen niks te rekenen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:13

Patricia_86 schreef:
Mijn bijrijdstertje hoeft niks te betalen, mag springen, mennen echt alles. Ik wil ook juist geen betalende bijrijder. Zodra je iemand laat betalen wil diegene ook meer dingen mogen. Ik heb een bijrijdstertje die op zaterdags rijdt. Ik ben er ook altijd zelf bij en geef haar dan gratis ook priveles. Maar soms heb ik wedstrijd op zaterdag dus dan gaat de pony mee op wedstrijd. Dan mag ze evt wel een andere dag komen. Maar het wordt al lastiger als je iemand laat betalen en als je dan zelf een dag wat met de pony wilt doen.
Ik heb vroeger zelf wel altijd betaald voor mijn verzorgpaarden en vond dit ook meer dan normaal. Op een manege betaalde ik toch ook om te rijden? Dus voor het verzorgpaard ook.
Ik heb nu zelf omdat ik het leuk vind als mijn pony onder het zadel loopt, bewust gekozen niks te rekenen.

Dat idee heb ik ook! Maar dat denken sommige ook als ze niets betalen :')

Ik ben al lang blij dat ik iemand heb, dus diegene betaald niets... Maarja dat is MIJN keuze, ze vroeg wel of ik een brijdage wilde :) maarja... Liever een super lief iemand dan een betalende zeur (er zitten ook fatsoenlijke mensen bij die gewoon betalen, maar vind het onnodig, gevoelsmatig niet fijn)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:13

Mindim schreef:
moelly schreef:

Ik reageer op jouw post, zoals eerder aangemerkt, is een handelaar andere boel dan prive rijden bij iemand, welke ze trouwens niet altijd aan huis hebben staan, maar ook wel eens in pension.

Dat klopt volledig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:14

Patricia_86 schreef:

Jij hebt ook ukkie bijrijdertjes :-D En zelf kun je er niet op rijden. Ik kan me voorstellen dat je het voor de ponies ook leuk vindt eens iets anders met ze te doen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:15

moelly schreef:
martine0503 schreef:

Ho, ho, ho!
Rustig aan!
Ik denk dat ik maar niet meer op jou ga reageren, omdat jij hele andere dingen leest, dan dat ik ze neerzet.
Prima dat je je zo druk maakt om me, maar ga geen dingen zeggen die niet waar zijn!

Hoe anders moet ik lezen dan dat jij diverse keren hebt gezegd dat je naast lessen/wedstrijden/vervoer niks wilt betalen als bijdrage? Ik zeg het dit keer wat harder. Geef ik toe want ik krijg geen antwoord op wat ik al eerder vroeg en wat voor de meeste paardeneigenaren, die ik ken, voor een deel een reden is voor het vragen een bijdrage aan de bijrijder en ook dat een eigenaar niet alle vaste kosten heeft en jou op zijn paard laat rijden met alle risico voor de eigenaar. Sta je daar weleens bij stil? Dat probeer ik al een tojd duidelijk te maken en met mij meerderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:16

Lianne86 schreef:

Ik ben al lang blij dat ik iemand heb, dus diegene betaald niets... Maarja dat is MIJN keuze, ze vroeg wel of ik een brijdage wilde :) maarja... Liever een super lief iemand dan een betalende zeur (er zitten ook fatsoenlijke mensen bij die gewoon betalen, maar vind het onnodig, gevoelsmatig niet fijn)

Een betalende zeur zou hier geen stand houden.
Leuke bijrijders zijn als een naald in een hooiberg of ze nu moeten betalen of niet.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:17

Ik ben al lang blij dat ik iemand heb, dus diegene betaald niets... Maarja dat is MIJN keuze, ze vroeg wel of ik een brijdage wilde :) maarja... Liever een super lief iemand dan een betalende zeur (er zitten ook fatsoenlijke mensen bij die gewoon betalen, maar vind het onnodig, gevoelsmatig niet fijn)[/quote]

De ouders van mijn bijrijdstertje willen ook best een bijdrage geven. Maar hebben afgesproken dat het niet hoeft. Ze willen toch wat geven , dus gaan ze een leuk dekje of halstertje voor hem kopen ;)
Ik heb liever indd ook een lief iemand dan een vervelende inderdaad. Ik ben er ook altijd bij en soms gaan we ook naar het strand dan mag ze daar rijden, gaan we met de trailer er naar toe. ik wandel dan mee.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:18

Maar er zijn ook goede eigenaren. Ik hoor hier veel aannames die niet kloppen. Waarschijnlijk een gebrek aan communicatie tussen 2 partijen.

Ik bel een veearts voor me paard als ik dat nodig vind, want het is mijn paard. Maar misschien moet je als eigenaar dan wel uitleggen waarom niet.
Maar mijn bijrijder zou echt niet aan me paard z'n hoeven mogen veilen of manen en staart knippen. Sorry, daar ben ik te zuinig voor op me paard. Dat duurt tijden voordat dat weer goed is als het fout gaat.
Maar je mag rustig tegen mij zeggen dat het hoofdstel niet goed is, maar dan koop ik een nieuwe. Dat is niet de taak van de bijrijder. Die poetst, rijd en bergt daarna netjes me spullen op.
Geen stalwerk, geen zadels/tuig poetsen of voer geven. Dat word gedaan of doe ik zelf.
Maar je krijgt dan wel mijn hulp met rijden en je kan zo'n beetje doen en laten wat je wil kwa rijden. En ja, daar krijg je dan geen beginnerspaard voor, maar wel een paard waar je echt een leuk ding van kan leren.