Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:34

Ik ben 18 :+
Maar helaas, ik woon niet echt dichtbij en heb net een leuk verzorgpaardje gevonden :)

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:36

martina1 schreef:
Ja helaas zitten jullie niet in de buurt. En ik heb ook een minimum van 18 jaar omdat er bij ons geen toezicht is, dus je moet jezelf kunnen redden.Vaak ben je alleen op stal en als er iets gebeurd is er niemand die kan ingrijpen. En het is een paard met een eigenzinnig karakter die de leiding neemt als jij dat niet doet.

Dat kan ik begrijpen ja! Ik ben zelf een meisje van 14 maar ik zou het persoonlijk ook niet fijn vinden om op een stal alleen te zijn, mocht er iets gebeuren dan ben ik toch nog maar een 'kind'. Mijn huidige bijrijdpaard staat bij mensen thuis, soms zijn ze er natuurlijk niet, maar mocht er iets gebeuren dan ben ik bij hun 'thuis'.

dancer_

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:42

Ik ben in een wei met schuilstal meestal ook alleen.. Ben nu 15. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:04

superwoman schreef:
Tja,dat jij blijkbaar logisch vind dat een paard stug en traag is,omdat hij niet in conditie is....dat zet bij mij ook wel vraagtekens..... Ben met je eens dat een bijrijder niet kan eisen dat je paard een osteo ofzo nodig heeft! Echter kan ik me wel voorstellen dat als het paard niet prettig rijdt en daar zelf geen verbetering in ziet,dat een bijrijder niet blijft.
Maar die instelling van verzorgsters,gewoon niet komen zonder afbericht heb ik helaas ook meegemaakt. De energie die je erin steekt wordt zo vaak niet gewaardeerd.....voor mij geen verzorgers meer!

Mijn paard rijdt lekker hoor. Maar is gewoon niet op haar niveau (Z), en mensne hebben geen zin om het weer op te bouwen. Ik heb nu al 1.5 jaar weinig serieus meer gereden. Dus is ze stug in de mond en tja, niet altijd voor het been. Ik durf rustig te zeggen dat je best even af en toe moet vragen (of zagen zoals sommigen het noemen, maar zo noem ik het niet) om afbuiging te krijgen. En dan blijft ze er niet vanzelf in. Maar werk je er 45 minuten serieus aan, dan gaat het al heel stuk beter. Ik heb dat vandaag ervaren. Maar dat mensen dat dan al niet willen aanpakken, tja, dan ben je in mijn ogen gewoon te verwaand, ga je maar lekker op een stugge manegebok rijden die 1000 keer erger is dan mijn paard. En geen appyementen of enkelvoudige wissels beheerst, vaak nog niet eens normaal wijken.
Oh ja, mijn paard is wel per direct gewoon parcoursklaar. Springen is gewoon iets waar ze heel erg goed in is en dan is lekker voorwaarts en is dressuurmatig aan de teugel rijden immers niet nodig. Maar helaas zijn er geen springruiters te vinden.
1 ZZ ruiter had met haar verder gewild (die vond haar niet stug of traag hoor), maar dan moest ik m'n paard verhuizen en dat wil ik niet.

Ik denk dat het straks een advertentie wordt met wat er allemaal kan en is: wedstrijden, hindernissen, altijd droge bak, alles is aanwezig (3 zadels zelfs, dressuur, springen, vzh. Diverse bitten, al heb ik wel een sterke voorkeur voor het gebruik van een eenvoudige enkelgebroken bustrens, tegen de tijd dat je er aan toe bent zelfs stang en trens incl. hoordstel. Dekens in alle soorten en maten, trailer). En dan meteen het volgende erbij: Nu een lijsjte met dingen waar je EERST over na moet denken voordat je reageert. Sorry dat ik het zo opschrijf, maar ik heb te veel nare ervaringen met zgn. bijrijders gehad: paard staat particulier gestald, dus geen 'gezelligheid' pensionstal. De laatste 400m. is een zandweg, dus je auto wordt vies. Paard is niet op haar oude niveau, maar dat is ook meteen de uitdaging. Paard wordt niet verhuisd. Netjes met m'n spullen en m'n paard omgaan. er stopt geen bus in de buurt. Je moet jezelf weten te redden.

Maar dan heb je wel een paard met zeer veel potentie. Z dressuur afgereicht, M2 geklasseerd, zeer goed springpaard (met potentie voor het Z), verkeersmak, kan nog voor de wagen. Braaf, eerlijk, goed leerpaard, alleen te laden.

Waarom moet het meisje wat er nu op rijdt (en er ook serieus mee bezig is, en van mij ook niet weg hoeft hoor, ze mag zelf bepalen) nu gewoon bang zijn?

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:15

[***] schreef:
Ssmarty schreef:
Ik zeg niet dat ik goed ben, want dan ben ik niet.. Maar iemand is op zoek naar een verzorger/ bijrijder vaak omdat diegene zelf er niet genoeg tijd voor heeft. Dan help jij de eigenaar toch op die manier?

En hoe zit het dan als iemand wel gewoon genoeg tijd heeft, maar het iemand wil gunnen om met een vast paard een band op te bouwen en bij te leren?

Dan ben ik zeker bereid iets te betalen.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:36

Lees al een tijdje mee. Ben een tijd gestopt met zoeken naar een bijrijder (vanwege slechte ervaringen) maar nu toch maar weer eens een poging wagen. We hebben een stel leuke ponies staan waar zeker kinderen (onder begeleiding van hun ouders of onder mijn begeleiding maar dan vraag ik een vergoeding) een hoop van kunnen leren. Tot nu toe helaas geen bijrijders kunnen vinden. Ik snap het niet. Ik ben vroeger een gat in de lucht gesprongen toen ik een verzorg/bijrijdpaard kon krijgen toen ik van mijn pony was afgegroeid. Ik kon mijn pony houden en kon toch blijven rijden. Ik deed klusjes voor de eigenaar: uitmesten paarden borstelen, tuig invetten, mee op wedstrijd etc. en betaalde zelf de privelessen op het paard. Ideale oplossing.
Geen manege in de buurt, wel dicht bij een grote stad, op een privestal waar altijd iemand aanwezig is om te helpen, dus ideale locatie in mijn ogen.
Laatst wel iemand geweest om te kijken, helaas was het niveau wat ze zei te hebben absoluut niet aanwezig, ze had al moeite met het opzadelen van een van onze shetjes (waarmee ik lesgeef aan een 8-jarig jongetje die alles zelf ermee kan doen). En dan dacht ze wel even onze haflinger te gaan bijrijden. Nou als je die shet niets eens kan opzadelen gaat het bij onze Haf zeker niet lukken die drukt je de eerste de beste dag plat in de stal :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:50

Germie: zàgen?? Nou dat vind ik wel vreemd hoor en niet corect.
Had voor kort ook nog een z paard en minimaal 2 a 3 jaar niet echt gereden.(nu "verkocht") 1x per maand zou veel zijn. Paard liep altijd als " vanzelf" aan de teugel,zonder kneepjes en zeker niet zagen. Buiging als bij een correcte travers moest je idd wat meer voor trainen,maar het begin was er wel hoor.
Maar goed,als "verzorgster" vroegah zou ik een stug paard ook aangepakt hebben,tenzij ik had gedacht dat hij pijn zou hebben bij het rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:15

superwoman, ik zeg toch dat ik gewoon moet vragen. Tja, sommigen noemen het zagen, ik niet, dat doe je op manegepaarden. Mijn paard is van nature altijd wat stugger geweest dan bijvoorbeeld mijn ruin. En zeker nu, want ik heb veel buiten gereden en niets gevraagd. Alle knopjes zitten er nog op hoor. Ze is gewoon helemaal gezond. Maar niet meer gewend. Vandaag heb ik even 45 minuten gereden en aan het einde kauwde ze het bit gewoon af, maar ik heb er echt aan moeten werken. Als je dit dus doorzet, dan zal ze met een maand misschien wel direct of na 5 minuten al volledig nageven. En zo moet het ook. Maar het kost even tijd. Het is een kwestie van zelf ook gevoel hebben: loslaten zodra het moet en weer vragen als het moet. Veel ruiters kunnen dat niet. Ik kan gewoon nu ook appyeren, travers e.d. laten zien, maar het is niet op winstpuntwaardig niveau. Maar het paard kan het wel.
Het meisje wat er nu dus op rijdt begint het nu door te krijgen. Zij doet er wel moeite voor (en neemt ook les). Maar ja, als je toch wat bang bent, dan is het wel lastig. Maar ik laat wel de keus aan haar. Zegt ze van ik stop, dan kan ik dus weer op zoek naar een bijrijder. En ik ben echt makkelijk als het om rijden gaat. Maar ik hou niet van gezeur wat er allemaal niet goed is.
Ik biedt een leuk en gezond paard aan, met alle tuig wat je je maar kunt wensen.
En als je wat anders wilt valt er best over te praten. Maar een fysio en dergelijke betaal ik niet als ik het niet nodig vind. Maar mijn bijrijder rijdt bijvoorbeeld nu wel met een dubbelgebroken watertrens omdat haar instructeur dat een beter bit vindt. Ik niet, ik vind m'n paard veel beter lopen op een enkelegebroken bustrens. Maar ik zeg niet meteen nee als je in zo'n geval wat anders wilt. Dat mag je proberen. En dan lever ik zelf het materiaal ook nog.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:30

Vragen met kneepjes bedoel je dan toch ofzo? Ik vraag niet op die manier. Gewoon aanleuning en aan het been (eerst aan het been dus).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:32

Ligt aan het paard. Paarden die zwaar zijn doe ik met kneepjes. En daarna handen stil en nageven. Dat laatste kunnen mensen vaak niet. Maar goed, andere manieren mogen op mijn paard door een bijrijder geprobeerd worden. Zelfs zo vrij ben ik nog.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:56

germie schreef:
Ligt aan het paard. Paarden die zwaar zijn doe ik met kneepjes. En daarna handen stil en nageven. Dat laatste kunnen mensen vaak niet. Maar goed, andere manieren mogen op mijn paard door een bijrijder geprobeerd worden. Zelfs zo vrij ben ik nog.

Ik heb meer paarden gehad en doe het ig niet met kneepjes (halve ophoudinkjes). Ik laat mijn paarden zeker niet op die manier rijden (door wie dan ook),daar zijn ze te goed voor. Fouten maken we allemaal,maar bewust niet correct rijden op mijn paard is niet toegestaan,hahs. Je bent dus wel makkelijker dan ik met verzorgsters. :)

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:35

Pfft, ik weet het even niet meer, krijg nu langzaam wat pb'tjes binnen, maar meestal wel wat ver weg. Gelukkig bestaat OV dus dat is verder geen probleem. Maar dan zit ik met school en mijn weekenden..

Ik zou het liefst gewoon mijn eigen shetje hebben, ben ik van alles af :') Vind verzorgpony's/bijrijdpony's onwijs leuk, maar soms is het zoveel gedoe met de geschikte pony en eigenaar vinden.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:36

germie het klinkt wel als een ideale situatie om jouw paard bij te rijden, je klinkt echt heel meewerkend. En misschien is het wel een goede om zo'n advertentie te plaatsen, dan weten mensen wat zich te wachten staan en krijg je misschien meer serieuze reacties.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:39

Ik wil mijn advertentie denk ik iets gaan aanpassen.. Maar weet niet goed waar ik het zou moeten neerzetten..

In de trant van, 15jarige kun je zien als nadeel, maar ook als een voordeel. Ik ben nog jong, sta voor alle verschillende manieren van rijden open, bereid om te lessen en om echt vordering te maken. Nog makkelijk te 'kneden naar eigen hand' laten we zeggen :') Mensen kopen een jong paard toch ook om die zo naar eigen hand te richten, zo werk ik ook :j :=

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:41

Lauwttje schreef:
Pfft, ik weet het even niet meer, krijg nu langzaam wat pb'tjes binnen, maar meestal wel wat ver weg. Gelukkig bestaat OV dus dat is verder geen probleem. Maar dan zit ik met school en mijn weekenden..

Ik zou het liefst gewoon mijn eigen shetje hebben, ben ik van alles af :') Vind verzorgpony's/bijrijdpony's onwijs leuk, maar soms is het zoveel gedoe met de geschikte pony en eigenaar vinden.

Haha Als eigenaar kan ik je zeggen dat het dan pas begint :D ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:56

Een eigen paard is goud waard. Maar levert ook zorgen op.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:00

Ja, snap ik.. Over na gedacht, maar krijg het voorlopig nog niet voor elkaar bij m'n ouders. :')

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:01

Precies Germie, dat bedoel ik :D
Was zeker geen kritiek hoor Lauwtje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:02

Lauwttje schreef:
Ik wil mijn advertentie denk ik iets gaan aanpassen.. Maar weet niet goed waar ik het zou moeten neerzetten..

In de trant van, 15jarige kun je zien als nadeel, maar ook als een voordeel. Ik ben nog jong, sta voor alle verschillende manieren van rijden open, bereid om te lessen en om echt vordering te maken. Nog makkelijk te 'kneden naar eigen hand' laten we zeggen :') Mensen kopen een jong paard toch ook om die zo naar eigen hand te richten, zo werk ik ook :j :=

Raad ik af.kunnen mensen ook wel bedenken (daarbij koop ik niet een jong paard met als doel om naar eigen hand af te richten)
Wat ik belangrijk vind is leeftijd, gewicht , lengte en doel.(dus recratief buiten rijden of sportgericht of beide... whatever)
Dan je niveau. Wat en dus hoe je het belangrijk vind om te rijden en wat je graag wilt verbeteren aan je rijstijl.
En ook hoeveel je wilt investeren (geld en tijd)

Ik vind je advertentie netjes.
Zou wel graag je niveau nog uitgebreider willen lezen. Dus of je aan de teugel kan rijden en op welke manier of je dat wel of niet wil etc. (lees bijv wat topics over hoe je dat moet doen en wat jouw ideeen daarover zijn, zodat je goed voorbereid bent)
Zoals eerder geschreven was, dat er foto's voorbij komen met een paard in de krul getrokken, dat kun je voorkomen door veel te lezen en weten hoe het wél moet.
Waarin ben jij speciaal en beter dan de rest? wat goed werkt is het heel graag willen leren en de tijd die je erin kan steken.
(het willen leren zeggen er veel, maar door je veel in te lezen, kom je veel beter over. theorie is al een heel goed begin)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 30-12-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:03

superwoman schreef:
Lauwttje schreef:

Raad ik af.kunnen mensen ook wel bedenken (daarbij koop ik niet een jong paard met als doel om naar eigen hand af te richten)
Wat ik belangrijk vind is leeftijd, gewicht , lengte en doel.(dus recratief buiten rijden of sportgericht of beide... whatever)
Dan je niveau. Wat en dus hoe je het belangrijk vind om te rijden en wat je graag wilt verbeteren aan je rijstijl.

Het komt nu ook over dat je weinig ervaring hebt en dus steun nodig hebt van de eigenaar,
je wilt toch ook zelfstandigheid uitstralen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:05

Ik kom even binnenvallen :D
Ik heb pas mijn paardje verkocht, en zou wel willen beginnen aan een verzorgpaard, maar bij mij in de buurt is dat zo lastig te vinden!

Ik heb mijn paard wegens financiele en tijds gebrek moeten verkopen, maar kan ook echt niet zonder paarden.

Ik ga woensdag kijken bij een verzorgpaard voor het eerst, ben benieuwd of het klikt, maar tis wel een eindje verderop dus moet even kijken of dat wel gaat lukken.
Maar ben benieuwd!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:06

Nee hoor, geen kritiek, maar een eigen paard kan ook nadelen hebben. Maar ik heb meegemaakt dat mijn ruin z'n kaak moest breken. 1200 euro voor de operatie. Daarna moest hij bijna verzuipen in een sloot. Ik heb toen moeten beslissen van afmaken in de sloot, of laten we de brandweer toch trekken met het risico dat we hem uit elkaar trekken (zo vast zat hij). Voor het laatste gekozen en het is goed gegaan. Maar het was heel erg hoor om je paard in de sloot te zien en je moet z'n hoofd met 2 man boven water houden omdat hij het zelf al opgegeven had.
Maar ja, je krijgt er ook veel voor terug. Zo is mijn merrie geen manegepaard of robot. Ze is echt gevoelig en luistert naar je.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:16

myou schreef:
superwoman schreef:

Het komt nu ook over dat je weinig ervaring hebt en dus steun nodig hebt van de eigenaar,
je wilt toch ook zelfstandigheid uitstralen.

Klopt inderdaad, maar toch is het wel zo. Ik heb bij een fantastische eigenaar rondgelopen en zij heeft mij grotendeels geleerd wat ik nu weet. Ik kwam er als manege groentje bij haar in, maar heb nu een (al zeg ik het zelf) rechtvaardige mening over hoe en wat met manier van rijden etc.

Maar om nog even terug te komen op de andere helft van Superwoman, ik heb dus ook zelf echt een mening over dingen, maar hoe zou ik die dan niet te opdringerig in mijn advertentie kunnen plaatsen?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:45

Ik meld me hier ook maar even :-)
In 6 maanden tijd zijn er al 3 bijrijdsters op een teleurstelling uitgelopen. De eerste deed't hartstikke goed en het klikte ook, maar moest stoppen, omdat't toch niet te combineren was met de zorg voor haar kinderen. De tweede had puntje bij paaltje telkens wat anders te doen op de dagen dat zij voor haar zou zorgen en de derde was ontzettend onverantwoordelijk.
Ik ben dus weer op zoek naar een betrouwbare bijrijd(st)er met ervaring (je bent namelijk ook bijna altijd alleen op stal bezig) voor in 2 dagen in de week. Ik vraag geen vergoeding, maar ik verwacht wel dat er minimaal eens in de 2 weken een les met haar gereden wordt.
Het gaat om een betrouwbare 6 jarige merrie, stokmaat 1.65. Ze is verkeersmak (groot verkeer vindt ze wel spannend).
Ik heb zelf helemaal geen wedstrijdambities, maar rijd haar wel geregeld dressuurmatig om haar soepel te houden. Het zou leuk zijn als er wat meer mee gesprongen zou kunnen worden, aangezien ik er zelf geen held in ben, maar ze 't wel kan.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:50

Vroeger had ik trouwens't idee dat de mensen in de rij stonden voor een verzorgpaard, maar nu ik zelf op zoek ben, kom ik daar toch mooi op terug!