Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:27

Sees schreef:
Romylover, maar daar heeft de eigenaar geen kont aan als hij/zij zijn paard niet wil verkopen dus die vlieger gaat niet op...

ookal wil hij ze niet verkopen , al wil hij een bijrijder / leaser zoeken.
dan nog kun je er bv meer geld voor vragen als
ik dat paard ( ik roep maar iets )
van niets tot M niveau heb gereden. vs een paard dat niet ingereden is :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:28

en dat Z paard dat ik eerder aanhaal? Maak jij dat ook meer waard? Een paard dat door iemand anders is opgeleid en uitgebracht, waarbij jij nu een hoop kunt leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:28

Wat een ander al zegt, leuk dat je ze meer waard maakt maar als ze niet voor de verkoop zijn?

En je kan 'm ook teruggekaatst krijgen he.. Want jij bent weer kilometers en ervaring rijker...

Jij wil niet betalen ervoor, da's prima. Maar om nou te zeggen dat een bijrijdster het paard meer waard maakt... nee hoor.. :+ Denk er ook even aan dat de eigenaar tijd en moeite steekt in het begeleiden in het begin van jullie twee.. dus kost jij net zo goed geld.. :+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:31

Lielle schreef:
en dat Z paard dat ik eerder aanhaal? Maak jij dat ook meer waard? Een paard dat door iemand anders is opgeleid en uitgebracht, waarbij jij nu een hoop kunt leren?

zoiets dat is een paard boven mijn niveau , dus daar begin ik sowieso nog niet aan.
maar zodra ik dat paard niets meer leer , maar hij mij alleen maar , dan wil ik er WEL voor betalen :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:31

Ik vraag geen bijdrage in de kosten. Ik verwacht wel dat bijrijders zelf hun wedstrijden betalen. Mijn paard mag op wedstrijd maar hoeft niet. Ik verwacht dat gerepareerd/vervangen wordt wat stuk gemaakt wordt. Voor het overige betaal ik mijn paard zelf. Dat hou ik er ook het alleenrecht over.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:33

chelle_dora schreef:
Wat een ander al zegt, leuk dat je ze meer waard maakt maar als ze niet voor de verkoop zijn?

En je kan 'm ook teruggekaatst krijgen he.. Want jij bent weer kilometers en ervaring rijker...

Jij wil niet betalen ervoor, da's prima. Maar om nou te zeggen dat een bijrijdster het paard meer waard maakt... nee hoor.. :+ Denk er ook even aan dat de eigenaar tijd en moeite steekt in het begeleiden in het begin van jullie twee.. dus kost jij net zo goed geld.. :+

nou , ik ben van mening dat paarden die ingereden zijn wel degelijk meer waard zijn dan paarden die niet ingereden zijn _O-
welke tijd en moeite steekt de eigenaar er in ? welk begeleiden ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:33

het kan dat een bijrijder een paard meer waard maakt. Het kan ook andersom zijn. Daarom zou ik geen keiharde uitspraaken willen doen over wel of niet betalen, dat hangt van de situatie af. Ik heb al eerder ergens geschreven dat ik met alle varianten al te maken heb gehad, maar dat ik het sowieso normaal vind om mijn eigen wedstrijden en lessen te betalen, ook met het paard van iemand anders. Enige uitzondering daarop is als de eigenaar mij expliciet vraagt een paard uit te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:36

romyloverrr schreef:
chelle_dora schreef:

nou , ik ben van mening dat paarden die ingereden zijn wel degelijk meer waard zijn dan paarden die niet ingereden zijn _O-

Waard in welke vorm? Als de eigenaar het paard niet gaat en wil verkopen? Kweet niet hoor, sommige mensen denken niet alleen maar in euro biljetten... :')

En tijd en moeite? Heel simpel. Ik heb nu iemand lopen die mijn pony 2x in de week wil rijden. Hartstikke leuk, maar ik ben daar de eerste paar keren wel bij. Ik geef wel aanwijzingen, ik geef wel hulpen aan en ik begeleid wel zodat het voor allebei het gemakkelijkste is.
Dat is tijd en moeite. Denk dat verzorgers dat ook maar moeten gaan vergoeden ook al is dat in de 'proefperiode'. Als je ECHT overal geld voor gaat vragen..

Sorry maar ik denk dat je voornamelijk jezelf ook probeert op te hemelen. Hartstikke leuk dat jij van mening bent dat jij paarden naar een hoger niveau traint en meer geld waard maakt, maar mijn pony is bijv. niet te koop. Dus hoef ik er ook geen anky op te hebben. En ook dan ben ik van mening, bewijs eerst maar dat je die pony daadwerkelijk tig niveau's omhoog rijdt, na een tijd gaat iedereen makkelijker rijden met het dier. Wil nog niet zeggen dat het dier er dan beter van wordt en meer waard van wordt.

En kweetniet, maar er zijn zat groene paarden die meer waard zijn dan ingereden paarden. Ligt er maar net aan waar je je kont op mag parkeren. :+

Anya

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:38

Beste lieve bijrijders.. je kunt een paard op dit moment aan de straatstenen niet meer kwijt. Een ingereden paard is niet persé meer waar dan een niet ingereden paard. Ik rij ze wel zelf in, of ik zet ze in training bij de inrijder van mijn keuze. De tijden zijn veranderd: het is crisis. Dus wat vorig jaar nog gold, geldt nu zeker niet meer ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:48

romyloverrr schreef:

De waarde van een paard is uit meer elementen opgebouwd dan alleen zadelmak zijn of niet.

Talent is hetgeen wat de meeste doorslag geeft.
Een groen fijn bewegend paard wat fijn te bewerken is met een mooi aansprekend exterieur is meer waard dan een M2 paard wat niet verderkomt en stug en moeilijk bewerkbaar is.

En, zeker bij een merrie, de afstamming en de predikaten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:56

Voor de verkoop of niet, je weet nooit wat de toekomst brengt.

Ik kan met recht zeggen dat ik mijn bijrijdpaard meer waard heb gemaakt. Toen ik daar kwam rijden was ze net voor de 5e keer ohz en kende ze nog niks. Ze was zelfs nog nooit van het terrein af geweest. Nu kan je er een leuk rond rondje op rijden, springt ze ohz 80cm en ben ik bezig met haar verkeersmak maken.
De eigenaar is niet van plan haar te verkopen, maar mocht het toch nodig zijn dan is het makkelijker als ze meer kent en kan.

@hierboven; maar een goed doorgereden talentvol paard is meer waard dan dat groene talentvolle paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:01

romyloverrr schreef:
chelle_dora schreef:

En welk niveau heb jij precies dat een paard beter maakt, wat heb jij dan precies in huis qua ervaring??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:02

Het is gewoon wat een gek ervoor geeft. Bijrijders hebben een kans hun hobby uit te oefenen. Niet meer dan dat. Maar er niet zo'n gedoe van. Waar heb je het over? 1000 - 2000 euro meer in de verkoop??? Echt niet meer zoals het om basissport gaat. En hoeveel van jullie 'het paard meer waard rijdende bijrijders" hebben een paard onder de kont dat hoger loopt dan pakweg de Z? Nog steeds basissport. Dat nog even los van het feit dat veel bijrijdpaarden helemaal niet voor de verkoop zijn. Als voorbeeld: mijn eigen paarden worden nooit verkocht. Ik kan ze alleen door een beperking niet meer zo vaak rijden als ik wil. Dus ik doe mijn paard en mijn bijrijdster een plezier. Zij kan het niet betalen, ik kan niet zovaak rijden. Deal. Maak het a.u.b. niet hoogdravender dan het is.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:03

Als ik ga paardrijden (lekker recreatief dus) dan boeit het mij toch niet hoe talentvol een paard is en wat zijn afstamming is? (ook bij het kopen was dit voor mij totaal zinloos om naar te kijken..) Het ligt in mijn ogen aan het doel van de bijrijder:

Paard inrijden: gratis of vergoeding zelfs voor bijrijder
Paard naar hoger niveau rijden: zie inrijden..
Rondhobbelen in het bos: wat de gek er voor geeft ;)/gratis (hangt ook van het niveau van de ruiter af) Stop jij als eigenaar veel tijd in je bijrijder ivm vooruitgang, vind ik een bijdrage ook wel redelijk..
Leerpaard: bijdrage (of gunfactor... afhankelijk van eigenaar)
Ook afhankelijk van of je klusjes doet (dan vind ik dat de eventuele bijdrage lager mag zijn). En natuurlijk van "waarom zoekt de eigenaar". Wil diegene meer tijd? Dan help je diegene en is het een win-winsituatie.. Kan diegene niet rijden door een blessure, dan help je ook... Gaat diegene altijd mee en kom je rijden voor de gezelligheid, is het weer een ander verhaal...

Zo vind ik het "normaal". Dan voor de prijs --> geografisch :') Ik kan hier gratis een paard aanbieden en nauwelijks zelfstandige ruiters vinden.. Terwijl ik op een andere locatie een rij zou hebben staan... (En ja, ook al sta je met binnenbak, ben je rond de 300 euro per maand kwijt, dan nog krijg je ondankbare krengen die wel willen komen rijden gratis, maar voor de rest niets doen en het zelfs normaal gaan vinden dat je beest uitgestapt wordt door je zusje en ook afgezadeld zodat zij naar de kantine kunnen :'))

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:04

goldenarrow schreef:

Ik kan met recht zeggen dat ik mijn bijrijdpaard meer waard heb gemaakt. Toen ik daar kwam rijden was ze net voor de 5e keer ohz en kende ze nog niks. Ze was zelfs nog nooit van het terrein af geweest. Nu kan je er een leuk rond rondje op rijden, springt ze ohz 80cm en ben ik bezig met haar verkeersmak maken.
De eigenaar is niet van plan haar te verkopen, maar mocht het toch nodig zijn dan is het makkelijker als ze meer kent en kan.

@hierboven; maar een goed doorgereden talentvol paard is meer waard dan dat groene talentvolle paard.

Ben ik het niet mee eens dat je het paard meer waard hebt gemaakt. Je hebt de afzetmarkt groter gemaakt, maar waardevoller? Daar spreek je pas van als het paard al een aardig stuk in de sport heeft gelopen. Wat ik nu lees wat je hebt gedaan, daar voldoet veel recreatiepaarden aan, ook manegepaarden.

Verder ben ik het wel eens met NatasjaE. Neem maar eens een kijkje bij veilingen of bij keuringen of verrichtingen. Wordt je een hoop wijzer van.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:04

NatasjavE schreef:
romyloverrr schreef:

De waarde van een paard is uit meer elementen opgebouwd dan alleen zadelmak zijn of niet.

Talent is hetgeen wat de meeste doorslag geeft.
Een groen fijn bewegend paard wat fijn te bewerken is met een mooi aansprekend exterieur is meer waard dan een M2 paard wat niet verderkomt en stug en moeilijk bewerkbaar is.

En, zeker bij een merrie, de afstamming en de predikaten.

ja , maar HETZELFDE Paard , is ingereden meer waard dan groen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:06

martine0503 schreef:
goldenarrow schreef:

Ben ik het niet mee eens dat je het paard meer waard hebt gemaakt. Je hebt de afzetmarkt groter gemaakt, maar waardevoller? Daar spreek je pas van als het paard al een aardig stuk in de sport heeft gelopen. Wat ik nu lees wat je hebt gedaan, daar voldoet veel recreatiepaarden aan, ook manegepaarden.

Verder ben ik het wel eens met NatasjaE. Neem maar eens een kijkje bij veilingen of bij keuringen of verrichtingen. Wordt je een hoop wijzer van.

dat ben ik niet met je eens.
een paard wat groen is is minder waard dan een paard dat ingereden ( en doorgereden is )
of hij nu op wedstrijd uitgebracht is of niet :D
en of het een paard is wat net zo loopt als een ''normaal'' paard , of dat het paard naar het Z gereden is.
het is en blijft meer waard dan het groene paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:07

Ik heb even het profiel bekenen van een paar mensen die hier verkondigen dat een bijrijdster het paard meer waard maakt. En dan zie ik niet nageeflijke paarden, de rug weggedrukt, ruiters in stoelzit... Niet rottig bedoeld.. maar die vorm van rijden maakt het paard minder waard en niet meer. Zadelmak is echt iets anders dan de ruiter tolereren en een paard dat zich aan de binnenteugel door de bocht laat sleuren.

Begrijp me goed: ik gun iedere bijrijder een leuk paard, maar .. meer waard door je bijrijder... meestal niet als ik het zo zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:08

moelly schreef:
Dan zou ik de wedstrijden etc zelf betalen + les enzo.
Maar ga geen bijdrage leveren in de stallingskosten inderdaad. Ik vind het ontzettend fijn dat ik andermans paarden kan en mag rijden, maar als het zou betekenen dat alles op mijn schouders zou liggen, bedank ik liever.

In je advertentie vind ik dat je veel vraagt voor niets. Voor jou ook, waarom denk jij een paard beter te maken, dan huidig?
Op jonge paarden rijden, dan moet wel het een en ander bij komen, mocht ik iemand mijn jonge paard laten doorrijden. Daar komt een hoop bij kijken en ze zijn zo verknoeid. Ik zou eisen dat je bij mijn instructeur les zou nemen. Verder wie heeft vervoer naar wedstrijden, jij zelf? En parkeer je mijn paard dan in een deugdelijke trailer en met een deugdelijk chauffeur in de auto? En als ik telkens aanwezig moet zijn als jij komt rijden, dan zou ik er net zo goed zelf op kunnen gaan zitten, want dat scheelt mij dus helemaal niet in tijd. Ik neem aan dat je ook gebruik wilt maken van tuig? Mijn zadel heeft een bom duiten gekost. Dus wat jij biedt, zou mij niet in tijd schelen, ik moet mijn paard meegeven aan anderen, terwijl ik wel verantwoordelijk ben voor de acties van dat paard op vreemd terrein. Mijn dure tuig moet worden gebruikt en waarschijnlijk moet ik ook nog de trailer voor gebruik meegeven naar het wedstrijdterrein en waarschijnlijk ook zelf er naar toe rijden.
Dus mijn paard wordt er niet per definitie beter van, ik ben er een hoop tijd aan kwijt en waarschijnlijk geld. Dus in hoeverre zie je dit als een dienst bewijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:09

Nou ben ik het niet mee eens romyloverr. Ik denk dat mijn pony nog net zo veel, zo niet minder waard is dan toen ik haar zo goed als groen kocht :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:10

romyloverrr schreef:

Nahh, op de huidige markt niet hoor en ´een leuk rondje op rijden´, vind ik niet zo bijzonder en een eventueel koper vaak ook niet.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:12

Mindim schreef:
romyloverrr schreef:

Nahh, op de huidige markt niet hoor en ´een leuk rondje op rijden´, vind ik niet zo bijzonder en een eventueel koper vaak ook niet.

ik denk van wel eigenlijk :j

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:12

weet je , ik denk dat ik stop met reageren hier.
niet omdat de sfeer onprettig of aanvallend word ( ik ben blij dat dat het geval niet is )
maar omdat ik het gevoel heb dat iedereen toch bij zijn of haar standpunt blijft en dit
een zinloze discussie is...
die al 92 pagina's bezig is ...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:13

Eens met Mindim :j

Romyloverrrrrrrrrr nee.. een rondje rijden maakt een pony/paard niet meer waard.
Meestal moet je eruit rijden wat een ander verkloot heeft.
En hoewel je netjes zit, zie ik geen dressuurmatige ruiter, maar iemand die leuk al dan niet bitloos bezig is met haar paard. Dat is super... maar het maakt mijn paard niet meer waar als jij zou gaan bijrijden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 18-07-13 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:14

Nouja ik ben het wel eens met een voorganger; wat voor niveau heb je bereikt dan dat jij het paard meer waard zou maken?

K bedoel, niet rot bedoeld maar als ik op je profiel kijk zie ik een hartstikke leuke meid die hele leuke dingen doet met d'r pony, maar niet dingen waarvan ik denk; ja als dat met mijn pony zou gebeuren zou ze ineens euro's meer waard zijn. Als je wat roept, moet je ook kunnen onderbouwen natuurlijk.
K sta best open voor de mening van een ander maar moet ie dus wel goed onderbouwd worden, anders vind ik het niet zo interessant en ga ik inderdaad mijn standpunt niet veranderen.