Betalen of betaald krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:50

Anke schreef:
Ik ben altijd vriendelijk. Mits er respectvol gehandeld wordt.

in dat geval zal u mij niet afschrikken, en zou ik netjes afspraken met u maken, en ook nakomen. maar ik krijg van uw berichten een beetje het idee dat u bijrijdsters eigenlijk niks vind, maar u zoekt ze toch. misschien begrijp ik het verkeerd hoor.

en ik snap ook zeker wel dat paardeneigenaren tegen sommige situaties aanlopen die niet helemaal de bedoelling zijn. soms zie ik mensen voorbij komen die denken dat ze alles kunnen zeggen, maar er bestaat ook nog zo iets als met respect met elkaar omgaan, en de eigenaar van het paard heeft het hoogste woord, niet de bijrijder. en k vind het ook meer dan logisch dat de paardrijlessen betaald moeten worden al dan niet door de eigenaar van het paard, maar door de bijrijdster. maar en klusjes, en betalen, en eigen lessen betalen is in mijn ogen niet helemaal eerlijk.

Anke

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:43

Bijdrage en klusjes kun je met elkaar vergelijken. Dit gaat om een voordeel tov paard/de eigenaar.

Lessen staat daar los van, dat is iets persoonlijks.
Daar word je zelf beter van. Ook wel fijn voor het paard en daardoor de eigenaar. Maar vooral investering in jezelf.

En ja ik heb wat tegen personen die naast hun schoenen lopen met de neus in de lucht.
Of die denken dat ik stalknecht ben. Alles mag betalen en de klussen doe en zij lekker komen rijden en weer gaan.
Dus ja het kan voor een vreemde misschien onvriendelijk lijken.
Noem me egoïstisch. Een bijrijder of verzorgster moet een aanwinst zijn. Anders deel ik mijn dieren er niet mee. Punt uit. Daar ben ik duidelijk in.
"Wat heb ik als eigenaar eraan als jij mijn pony's komt verzorgen of bijrijden?"
Die vraag zal ik stellen. 90% denkt alleen eraan wat zij willen en zij eraan hebben.
De juiste persoon heeft hier een gouden plek.
Mijn verzorgster is dolgelukkig hier bij ons en ze mag heeeeeel veeeeeel.
Ben super blij met haar en zij met ons. Heb meer plek en dieren. Echter zoals ik zeg, niet zomaar voor iedereen die wil rijden. Ik wil gewoon een paardengek die lekker in alles meedoet. Net zoals mij. Een team.
En degene die dat niet wil en het om het rijden gaat, kan bijrijder worden. Deze betaalt een maandelijkse vergoeding. Dus bied mogelijkheden genoeg.
Echter gratis komen rijden is geen optie. Ben geen sponsor en ook geen gratis stalknecht voor iemand die de paardenhobby wil uitoefenen zonder geld uit te geven of de handen uit de mouwen te steken.
Als dat onvriendelijk is en afschrikt, tja dat zij dan zo.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:59

Anke schreef:
Ik ook niet. Heeft me wel flink veranderd.
Zeg gelijk wat ik absoluut niet zoek. Die directheid zal velen al afschrikken. Een echte ponygek is niet snel af te schrikken.

Mij ook. Maar dan zoek ik dus geen bijrijders meer, juist om die reden. Zet ze liever stil.
Hoogstends als er iemand op mijn pad komt, maar zeker niet "zomaar" meer om een ander een plezier te doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:32

Maar echte ponygekken zijn er volgens mij niet meer. Want ik mis motivatie.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:02

Ze zijn er wel hoor. Zeldzaam, maar ken er iig nog 1 in de leeftihd van 14 a 15.
Werd te groot voor de pony. Was wel een meisje waar je van op aan kon enblij was met de kans.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:06

soms zijn het de ouders die tegen houden.. ik wil heel graag leren, ik wil graag rijden, een band opbouwen, gewoon leuk en gezellig op stal, wat te doen hebben waar ik blij van word. geld voor een eigen paard hebben mijn ouders niet, manegelessen volg ik wel, maar ben totaal geen fan van maneges.. ik ben al een aantal jaar opzoek naar een bijrijdpaard, maar mijn ouders zijn het niet met alles eens, ze willen geen bijdrage betalen etc dat komt denk ik omdat mijn ouders helemaal geen paardenmensen zijn, maar bij mij ontbreekt de motivatie niet, maar het geld, of de toestemming van mijn ouders. en ja ik werk, maar mijn loontje is niet hoog genoeg om dit soort dingen te kunnen betalen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:11

Als je je ouders niet achter je hebt, en je nergens.
Ik mocht ook ergens gratis rijden maar mijn ouders hielden ook dat tegen. `want als er iets gebeurde was ik niet verzekerd`. Bullsjit natuurlijk. Maar het is wel heel frustrerend.

Ik vind het wel raar als ouders helemaal niets willen betalen aan de hobby van hun kind. Mag een kind dan nergens bij?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:11

sneeuwpop schreef:
Ze zijn er wel hoor. Zeldzaam, maar ken er iig nog 1 in de leeftihd van 14 a 15.
Werd te groot voor de pony. Was wel een meisje waar je van op aan kon enblij was met de kans.

precies. ik vraag me alleen af hoe sommige mensen het in hun hoofd halen om alleen te rijden en weer weg te gaan, geen stal mesten ookal is het gevraagd, zadels buiten te laten liggen. als je bezig bent met het paard van een ander zou je juist extra op de spullen moeten letten.

ooit ben ik eens vergeten mn kluisje waar het zadel in hing van mijn bijrijdpaard dicht te draaien in het slot. ben meteen zodra ik het wist terug gegaan om alsnog netjes te regelen en te controleren of alles er nog in zat. ik vind dat je netjes en verantwoordelijk om moet gaan met elkaars spullen en dat je je afspraken na moet komen. soms is opvoeding bij mensen ver te zoeken.. :n

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:17

Desiree schreef:
Als je je ouders niet achter je hebt, en je nergens.
Ik mocht ook ergens gratis rijden maar mijn ouders hielden ook dat tegen. `want als er iets gebeurde was ik niet verzekerd`. Bullsjit natuurlijk. Maar het is wel heel frustrerend.

Ik vind het wel raar als ouders helemaal niets willen betalen aan de hobby van hun kind. Mag een kind dan nergens bij?

tja.. ik baal er ook ontzettend van, juist omdat ik het zo ontzettend leuk vind. en ze willen opzich wel wat meebetalen, maar de snappen niet dat je voor het paard van een ander moet betalen als je ook al klusjes doet. daarom praat ik thuis ook meestal over het leasen van een paard als ik een bijrijdpaard gevonden heb waar ik voor moet betalen. het ligt nogal ingewikkeld hier thuis :+ maar ik vind het wel heel erg jammer dat het zo gaat. mocht ik ooit de kans krijgen toch een paard te gaan rijden in de buurt zou ik daar heel dankbaar voor zijn..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:21

Waar woon je dan ergens in de buurt?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:34

ik woon bij apeldoorn !

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:41

Desiree schreef:
Maar echte ponygekken zijn er volgens mij niet meer. Want ik mis motivatie.

Yep.
enthousiasme
betrokkenheid
gedrevenheid
doorzettingsvermogen

zeldzaam bij de huidige paardenmeiden

Hopelijk weet ik het mijn eigen kids wel mee te geven.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:22

Ik heb voor mijn pony een meisje. Wil graag rijden, maar pony is niet de makkelijkste en daardoor raakt ze ontmoedigd en komt ze zo 8 weken niet. Heb hierdoor contact opgenomen met haat moeder en zij snapte mij helemaal. Dat een pony rijden meer is dan hobbelen en dat het niet altijd goed kan gaan. Dus nu afspraak elke woensdagmiddag.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:49

Misschien is het een idee om haar te gaan helpen? Moet je wel tijd hebben natuurlijk. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:56

ik heb dat ook een keer gehad, hulp en begeleiding en opbouwend les zodat het zelfvertrouwen terugkomt is dan wel fijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:10

Ik heb mijn bijrijdster tot nu toe ook elke keer les gegeven. Geen enkele manegeruiter oid die er anders mee door zou gaan. De meeste kunnen 'm niet eens sturen namelijk :P ze sturen gewoon met hun binnenteugel.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:24

Ik ben zelf bijrijder. dit wil ik eerst benoemt hebben.

Ik vind het op het moment dat iemand een bijrijder nodig heeft. Dit is dus in een situatie wanneer iemand niet in staat is om de hoeveelheid te rijden dan dat het paard nodig heeft. Op dit moment vind ik dat iemand geen vergoeding mag vragen. Dan zou ik idd nog wel verschil hebben in het van de manege komen of al wedstrijd ervaring hebben. Want op het moment dat jij een bijrijder hebt, heeft deze gene een goede opvulling voor jou tekortkoming.

Op het moment dat jij voldoende kan rijden, maar niet wilt. dan vind ik dat je in samenspraak een kleine vergoeding mag vragen van een bijrijder. t/m 50 euro vind schappelijk. Soms zie ik mensen 150 euro vragen plus dierenarts en hoefsmid kosten. Op dit moment kun je net zo goed een eigen paard kopen.

Een bijrijder zoekt vaak een paard omdat hij nog niet een paard kan bekostigen of niet voldoende tijd heeft om een eigen paard te onderhouden. Dan is dit toch een win win situatie? jij hebt een opvulling van je dagen dat je niet kan rijden, en die gene heeft niet de volledige verantwoordelijkheid over een paard en de opvoeding daarvan.

Ik heb nu zelf een bijrijpaard, over een halfuur precies een jaar. Ik rijd zoveel als de eigenaar het nodig heeft. Kan diegene hele week niet rijden kom ik zo vaak als mogelijk. Op het moment dat zij 6 dagen kan rijden, kom ik alleen even een aai over de bol geven en evt mesten oid. Daarnaast mest ik altijd de bak en geef de dieren zo nodig te eten. Een prima oplossing. Zo hebben we beiden plezier en samen gaat het ook super goed.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:25

hihi, dat had ik hier ook met mijn hartstikke lieve en brave voormalige Z dressuur merrie... Die kreeg haar verzorgster ook de hoefslag niet af wanneer zij wilde... Ik snapte er niets van. Dus oefenen met meedraaien in de schouders, kijken waar je heen gaat, buitenteugel er bij houden (erg lastig vaak...) en wat bleek?
Ze draaide niet mee met haar zit.

Dus met de teugel kreeg ze stelling en met haar heupen stuurde ze rechtdoor (en blokkeerde dus het afwenden) en kreeg dus braaf stelling op de hoefslag... pff, dat was wel even puzzelen om te ontekken wat er mis ging. Ik kon haar op zit met lange/losse teugel sturen en oefeningen rijden en daar was ze zo makkelijk en gevoelig mee. Maar dan gebeuren er bij anderen dus wel soms vreemde dingen als zij "anders" rijden.

Ik had zelf in het begin dat ik vanuit de galop het draf knopje niet kon vinden :D Kon alleen terug verzamelen en naar stap en dan weer aandraven :P Heeft ook even geduurd voor we die afstemming goed hadden.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:26

mariekeoo schreef:
Ik ben zelf bijrijder. dit wil ik eerst benoemt hebben.

Ik vind het op het moment dat iemand een bijrijder nodig heeft. Dit is dus in een situatie wanneer iemand niet in staat is om de hoeveelheid te rijden dan dat het paard nodig heeft. Op dit moment vind ik dat iemand geen vergoeding mag vragen. Dan zou ik idd nog wel verschil hebben in het van de manege komen of al wedstrijd ervaring hebben. Want op het moment dat jij een bijrijder hebt, heeft deze gene een goede opvulling voor jou tekortkoming.

Op het moment dat jij voldoende kan rijden, maar niet wilt. dan vind ik dat je in samenspraak een kleine vergoeding mag vragen van een bijrijder. t/m 50 euro vind schappelijk. Soms zie ik mensen 150 euro vragen plus dierenarts en hoefsmid kosten. Op dit moment kun je net zo goed een eigen paard kopen.

Een bijrijder zoekt vaak een paard omdat hij nog niet een paard kan bekostigen of niet voldoende tijd heeft om een eigen paard te onderhouden. Dan is dit toch een win win situatie? jij hebt een opvulling van je dagen dat je niet kan rijden, en die gene heeft niet de volledige verantwoordelijkheid over een paard en de opvoeding daarvan.

Ik heb nu zelf een bijrijpaard, over een halfuur precies een jaar. Ik rijd zoveel als de eigenaar het nodig heeft. Kan diegene hele week niet rijden kom ik zo vaak als mogelijk. Op het moment dat zij 6 dagen kan rijden, kom ik alleen even een aai over de bol geven en evt mesten oid. Daarnaast mest ik altijd de bak en geef de dieren zo nodig te eten. Een prima oplossing. Zo hebben we beiden plezier en samen gaat het ook super goed.

vind ik ontzettend netjes verwoord! zo denk ik er ook over! 75 euro vind ik ook nog te overzien.. maar meer? nee.. :n

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:41

Dan pas jij je wel heel erg aan Marieke. Makkelijk voor de eigenaresse maar zou je niet liever in elk geval 1 of 2 x per week vast kunnen? Ik had dat wel altijd met de verzorgmeiden. Bepaalde vaste dagen of in overleg bijvoorbeeld 2x per week, en dan voor de rest eventueel vaker als ik het zelf druk had of met vakanties etc. Of als zij meer tijd hadden die week.

Op het laatst reed ik mijn eigen paard en pony niet veel meer. Nu stap ik helemaal zelden nog op mijn pony dus alles wat er met hem gedaan wordt is meegenomen, maar ook vroeger toen ik zelf nog reed waren het meestal 2 dagen dat iemand anders hem mocht doen. Als ik zelf dan nog kon die dag ging ik gewoon wat anders met hem doen.

Ik zie nu in het Noorden ook steeds vaker advertenties langskomen met "leasepaarden" dat mensen betaald willen krijgen. Vaak half stalgeld maar ook wel eens meer.

Voor mij is dat meestal niet interessant, of het moet al een luxe stal met binnenbak en andere goede voorzieningen zijn en een erg goed en fijn paard waar ik veel mee kan en mag. Lijkt me heerlijk om met regen/sneeuw en vorst gewoon lekker droog door te kunnen trainen zonder gedoe... Al valt de winter tot nu toe erg mee ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:52

joyce B schreef:
hihi, dat had ik hier ook met mijn hartstikke lieve en brave voormalige Z dressuur merrie... Die kreeg haar verzorgster ook de hoefslag niet af wanneer zij wilde... Ik snapte er niets van. Dus oefenen met meedraaien in de schouders, kijken waar je heen gaat, buitenteugel er bij houden (erg lastig vaak...) en wat bleek?
Ze draaide niet mee met haar zit.

Dus met de teugel kreeg ze stelling en met haar heupen stuurde ze rechtdoor (en blokkeerde dus het afwenden) en kreeg dus braaf stelling op de hoefslag... pff, dat was wel even puzzelen om te ontekken wat er mis ging. Ik kon haar op zit met lange/losse teugel sturen en oefeningen rijden en daar was ze zo makkelijk en gevoelig mee. Maar dan gebeuren er bij anderen dus wel soms vreemde dingen als zij "anders" rijden.

Ik had zelf in het begin dat ik vanuit de galop het draf knopje niet kon vinden :D Kon alleen terug verzamelen en naar stap en dan weer aandraven :P Heeft ook even geduurd voor we die afstemming goed hadden.

Ah gelukkig ben ik niet de enige :'), die van mij is ook Z.
Ik krijg hem zó makkelijk mee, en dan zie je een ander zo struggelen. En dan zeg je je moet dit en dat doen, maar het is ook gewoon het 'voelen' dat ze nog niet kunnen. :P

Toen ik hem kreeg was ik vrij onervaren en kon ik ook niet sturen, niet aangaloperen, niet terug naar draf enz _O- ik weet dus hoe frustrerend het is voor m'n bijrijdster :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:58

Die van mij is nu ook 'lease pony'. Ik heb alles wat ik wilde met hem al bereikt, nu is het aan een ander! Ze gaat €70 betalen in de maand. Ik vind dat wel weinig voor een zo goed als eigen paard, ook nog eens op Z niveau, op een luxe stal, én met begeleiding en les van mij. Maar wilde mijn verzorgster graag als leaser dus gekeken wat haar paste :)

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:12

joyce B schreef:
Dan pas jij je wel heel erg aan Marieke. Makkelijk voor de eigenaresse maar zou je niet liever in elk geval 1 of 2 x per week vast kunnen? Ik had dat wel altijd met de verzorgmeiden. Bepaalde vaste dagen of in overleg bijvoorbeeld 2x per week, en dan voor de rest eventueel vaker als ik het zelf druk had of met vakanties etc. Of als zij meer tijd hadden die week.

Op het laatst reed ik mijn eigen paard en pony niet veel meer. Nu stap ik helemaal zelden nog op mijn pony dus alles wat er met hem gedaan wordt is meegenomen, maar ook vroeger toen ik zelf nog reed waren het meestal 2 dagen dat iemand anders hem mocht doen. Als ik zelf dan nog kon die dag ging ik gewoon wat anders met hem doen.

Ik zie nu in het Noorden ook steeds vaker advertenties langskomen met "leasepaarden" dat mensen betaald willen krijgen. Vaak half stalgeld maar ook wel eens meer.

Voor mij is dat meestal niet interessant, of het moet al een luxe stal met binnenbak en andere goede voorzieningen zijn en een erg goed en fijn paard waar ik veel mee kan en mag. Lijkt me heerlijk om met regen/sneeuw en vorst gewoon lekker droog door te kunnen trainen zonder gedoe... Al valt de winter tot nu toe erg mee ;)

ik vind rijden heerlijk, maar het is voor mij geen must. ik kan ook genieten van die aai of longeren of het bezig zijn met hem. hij is nu verhuisd. ik kan al 3 weken niet rijden. het maakt mij niet uit.
Zou ik een vaste dag willen, in het verleden was dat bv de dinsdag. Maar het hoeft niet van mij. ik kan bv vanavond appen zo van he is het goed dat ik morgen kom. meestal is het ja en als nee ik ga al rijden, maar wil ik dan gewoon even langskomen is het ook prima. er heerst een hele ontspannen sfeer voor mijn idee

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:13

Ik vind het altijd bijzonder hoeveel mensen een bijrijder willen. Is het omdat je zelf geen tijd voor je paard hebt of omdat je paard meer gereden moet worden dan dat jij zin hebt? Gewoon nieuwsgierig!

Ik kan bijna geen situatie bedenken waarin ik een bijrijder nodig heb, echt in uitzonderlijke gevallen misschien.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:16

Jildau schreef:
Ik vind het altijd bijzonder hoeveel mensen een bijrijder willen. Is het omdat je zelf geen tijd voor je paard hebt of omdat je paard meer gereden moet worden dan dat jij zin hebt? Gewoon nieuwsgierig!

Ik kan bijna geen situatie bedenken waarin ik een bijrijder nodig heb, echt in uitzonderlijke gevallen misschien.

Ik ben bijrijder van deze pony geworden omdat de eigenaresse zwanger was van haar 3e kind. En na die tijd ben ik blijven plakken :D