bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:38

Nou ik ben blij dat ik niet hoef te betalen. Rijd er 5 voor vast bij iig 2 dagen in de week en verder nog wanneer ik wil en soms nog een aantal tussendoor. Ik denk ook dat het aan de afspraken ligt die je maakt. Als lease of als een echt verzorgpaard.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:49

beestenfreak schreef:
ben ik dan de enige die het raar vind dat je iemand laat betalen om op op JOUW paard te rijden waar JIJ niet genoeg tijd voor hebt?
dat je als bijrijder de spullen betaald die jij stuk maakt, af en toe iets nieuw koopt als dat nodig is of deelt in kosten van smid of dierenarts vind ik niet meer dan normaal, maar het is en blijft jouw paard waar je niet genoeg tijd voor hebt.
daarbij, wat hebben jullie liever: iemand die niet deelt/kan delen in de kosten, maar wel onwijs leuk met je paard omgaat, zuinig is op je spullen en misschien zelfs een goede vriend/ vriendin is of kan worden
of een verwend nest van rijke ouders welke netjes 100 euro per maand betaald maar niet goed met je paard omgaat?
(ik heb zelf geen eigen paard dus schiet mij aub niet lek als ik het allemaal verkeerd zie)

Ben het hier mee eens. Het heeft 2 kanten, natuurlijk kosten manegelessen veel, maar hier zitten geen lessen in. Je hebt zelf die dagen geen tijd om het paard te verzorgen. Wees dan blij dat een ander goed met jou paard uit de voeten kan. Je wilt zelf de verantwoordelijkheid van een eigen paard, dan moet je een ander niet voor jou paard laten betalen. Ik heb zelf een verzorgpaard gehad voor 4 dagen in de week. Het koste mij 3 uur per dag om dat paard te verzorgen en te rijden. je denkt toch niet dat ik daarvoor ga betalen? Alleen omdat een ander er geen tijd voor heeft?

Spullen of hoefsmid betalen oke, maar een vast bedrag van hoger dan € 50,00 in de maand, vind ik niet kunnen.

Kirstenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:11

Wat ik niet snap, waarom wil je in godsnaam een paard kopen voor een bijrijder, je het eigenlijk niet kan betalen en er in die zin alleen een ander plezier mee doet? hier snap ik niks van..

Zelf geef je al aan dat je andere paard gruwelijk verpest is, dit wil je je haflinger niet aan doen. Maar voor de eventueel toekomstige ruin maakt dat niet uit zolang ze maar betalen?

Geniet van je haflinger, die red het ook wel als je er eens een dagje niet bent, maar ga geen paard kopen voor een ander en al helemaal niet als je het niet zelf kunt betalen. Daar schiet jij niks mee op, je bijrijder niet en je paard al helemaal niet.

Zelf heb ik het anders geregeld, op mijn 14e begonnen op een stal, super kans gekregen, geleerd hoe het echte paardenleven werkt, paarden beleerd en in ruil daarvoor de zaterdagen geholpen op stal.
Het 1e paard wat ik daar zelf beleerd heb start ik inmiddels M1, ik heb daar veel geleerd en in ruil daarvoor train in de paarden daar op stal, breng ze uit op wedstrijd en dus worden ze meer waard, het is een wisselwerking.
De lessen betaal in overigens wel zelf, logisch.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:16

Heb een beetje t idee dat mensen die geen paard hebben het belachelijk vinden om te betalen.

Natuurlijk help jij iemand omdat de eigenaar geen tijd heeft, maar daar zitten voor ons als eigenaren ook zeker risico's aan!
Je kunt nergens gratis paard rijden, waarom dan bij ons wel gratis rijden?

Ik vraag overigens geen geld om mijn pony bij te rijden, kan alleen niemand vinden. Mensen die reageren,
en nooit meer wat laten horen. Graag of niet :) .

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:19

Ik denk ook dat er nu zo veel mensen geld vragen omdat het kan!
Mensen gaan nu betalen dus steeds meer vragen geld. Zelfs voor een paard waar je niet op mag rijden..
Het is eigenlIjk een hype en heel veel kunnen het niet betalen en dan is dit een mooie uitkomst.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:37

Ik kan er gewoon niet bij dat de bijrijders het belachelijk vinden om geld te betalen.
Maar zoals ik al zij, meeste daarvan zijn bijrijders zonder eigen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:44

Ik laat mijn vriendin gewoon gratis rijden eens mijn paard weer goed staat, omdat ik haar daar een groot plezier mee doe. Mijn paard krijgt meer dan genoeg aandacht, staat vol pension als ik een keertje een moordend drukke week heb kan dat dus geen kwaad als ik eens minder kan gaan.

Zowel qua tijd als financieel heb ik geen bijrijder nodig eigenlijk, maar ik gun het haar wel. En dat vind ik wel fijn zo. Ik ben ook tegelijk bijrijder/verzorger voor de paarden van mijn ex. In principe lukt het hem prima alleen, maar toch mag ik, als ik zin heb, met dat paardje gaan lessen of wandelen als ik dat wil. Met alleen seintje geven zodat die geen hartverzakking krijgt als ie aan een lege weide aankomt :+

Een bijrijder hebben is tenslotte ook een verantwoordleijkheid erbij, of die nou meebetaald of niet. Je oet toch zorgen als eigenaar dat alles in orde is qua tuig, je moet iemand op de hoogte houden bij ongevallen/ziekte, wil je wat gaan doen moet je rekening houden met alles wat je bijrijder eventueel doet... Als je vaste dagen hebt afgesproken is dat 1 zaak, als je bijrijder altijd mag gaan wanneer die wil is het lastiger. Het kan altijd dat jij in de namiddag dressuur wilt rijden, maar dat de ander bij aankomst op stal blijkbaar die ochtend al zwaar is gaan crossen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:48

Ik zou een bijrijders geen bedrag durven vragen........... en ik zou haar lief aankijken om te vragen of ze een keer de stal kan mesten. :=

Met andere woorden: Ik zou allang blij zijn als iemand me kwam helpen.
Ik zou dan wel gewoon de volledige verantwoordelijkheid en zeggenschap over mijn paard willen houden....... ik beslis over mijn paard!
En vind ik dan ook dat een bijrijder/verzorgen dan geen noten op de zang moet hebben.

Maar goed, dat is mijn visie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:53

Paintlinger, nou, daar zeg je wat....... Ik zou echt niet willen hebben dat iemand iets te zeggen gaat hebben over MIJN paard. En als je geld gaat vragen, kan men misschien ook wel het e.e.a. gaan eisen. Lijkt mij niets, nee...... :n

Ben blij dat ik niet afhankelijk ben van een bijrijder e.d. ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:54

Ik begrijp werkelijk niet waaom je geld vraag aan een bijrijder. Het is jouw paard. Betaal er dan ook voor. Hooguit kun je een bijdrage vragen voor zaken die jij normaal niet zo doen. Bijvoorbeeld: ze gaan vaak naar buiten en je paard moet op ijzers. Of ze willen een speciaal zadel. Je knt ook nog eisen dat ze les nemen of zo. Maar betalen... nee.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:00

ik vind het een beetje dubbel... je moet er een tussenweg in vinden.. sommige mensen kunnen nu eenmaal geen paardje betalen maar daar heb je wel weer een goede bijrijder aan.. wat is dan belangrijker?! en daarbij heb ik persoonlijk ook ervaring met mensen die je laten betalen en zeggen dat je het paard als je eigen mag beschouwen en je dan vervolgens alleen maar de vervelende dingen mag doen en ze moeilijk gaan doen als je een keertje niet kan of wil ruilen.. er zitten 2 kanten aan.. je moet naar meerdere dingen kijken vind ik! eigen paard is goud waard, maar een goed baasje/bijrijder ook!

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 23:02

wowowow, ben even naar me pony en heb ineens zoveél reacties. sorry ik ga niet op alles appart reageren heb het even globaaal doorgelezen. :+
ze moest niet persé 4x per week, je kan ook wel eens ziek zijn.
even voor de duidelijkheid het gaat hier om mijn vorige paard dus heb deze niet meer maar was wel erg benieuwd. iets is me in het achterhoofd gebleven.. @Amber_ ja! ik sta ook in ede op de Oscarhoeve met me haflingertje waar sta jij? jij bent toch degene van DE Fjordy? :o
hoop dat ik nu een beetje bijblijf met zoveel reacties wauw. _/-\o_

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:07

Ik vind het niet zo raar, ik moet ook betalen voor mijn verzorgpaardje :P
Eerst vond ik het ook een beetje raar maar het is dan ook voor een klein deel mijn paardje, en ik heb het er graag voor over :D
Maar natuurlijk is niet iedereen zo als ik
Laatst bijgewerkt door Donnaa_ op 20-02-11 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:09

xxriiannee schreef:
Heb een beetje t idee dat mensen die geen paard hebben het belachelijk vinden om te betalen.

Natuurlijk help jij iemand omdat de eigenaar geen tijd heeft, maar daar zitten voor ons als eigenaren ook zeker risico's aan!
Je kunt nergens gratis paard rijden, waarom dan bij ons wel gratis rijden?

Ik vraag overigens geen geld om mijn pony bij te rijden, kan alleen niemand vinden. Mensen die reageren,
en nooit meer wat laten horen. Graag of niet :) .

Nou ik heb zelf dus wel eigen knolliewopsies, maar zou ook niet 123 geld vragen. Het meisje dat mijn ene peerd bijrijd springt met hem (iets dat zijn waarde in principe omhoog krikt, gezien hij ervaring mist). Verder roest hij dan niet vast op 1 ruiter. Ik zou hem niet snel verkopen, maar ik kan niet in de toekomst kijken.
Bovendien hebben ze plezier, geweldig toch?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:17

Ik neem aan dat een hulp in de huishouding ook niet hoeft te betalen om een keer achter een stofzuiger aan te lopen en op de bank te mogen zitten. Het rijden op een manege, waar je onderricht krijgt is iets heel anders dan iemand inhuren om je te helpen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:17

ik heb jaren bijrijdsters gehad

en allemaal betaalden ze mee
de 1 die niet veel kon missen betaalde 60 euro p/m en reed mijn paard 3x p/w
en later heb ik jaren een vrouwtje gehad die de helft van de stalling en smid mee betaalde
ze is gestopt toen ze zwanger was van haar 2 de kindje
en die daarna heeft 2 jr bij gereden totdat ze naar Duitsland verhuisde en zelf een paard kocht en ook zij betaalde de helft.

ik heb altijd mee betalende bijrijdsters gehad
niks is gratis,dus waarom zou mijn paard dat wel zijn?
ik zag het als een lease
en het was gewoon mijn paard en alle zeggenschap was bij mij
ik vind het een raar gezegde dat wanneer ik mijn paard verhuur diegene ineens een soort van mede eigenaar zou worden

nu heb ik geen bijrijdster meer aan de ene kant jammer maar ik mis het eigenlijk niet

en ik deed het puur voor de extra centjes en niet omdat ik geen tijd heb,en zonder dat geld hoefde mijn paard ook niet weg :+ de stalling en alles er omheen kon ik makkelijk betalen

ik vind dus 100 euro een mooi bedrag! :j

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 23:20

mirgino inderdaad niks is gratis, en dan hoefde ze niet eens HS of DA mee te betalen ofklusjes te doen of spullen voor het paard te kopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:23

mirgino schreef:
ik zag het als een lease
ik vind het een raar gezegde dat wanneer ik mijn paard verhuur diegene ineens een soort van mede eigenaar zou worden!

Als je iets verleast heeft de leaser wel degelijk zeggenschap. Stel je huurt woning, dan zit je er toch ook niet op te wachten dat de eigenaar te pas en te onpas bij jou op de bank zit, in z'n eigen huis? Dat mag niet eens. Als huurder heb je ook rechten, of je nou een huis of een paard huurt.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:26

ik lease overigens zelf ook een paardje.. maar mag haar ook echt als de mijne beschouwen.. :) ik ben de constante ruiter die op haar rijd, verder niemand.. daarbij hoef ik geen DA of Hoefsmid te betalen maar heb wel mijn eigen spullen, en waar ik kan helpen doe ik dat.. heb zelf een klein ponytje en weet dat eht duur genoeg is.. tja.. als je van je paarden houd wil je toch het beste voor ze!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:34

Ik heb al jaren een verzorgpaard waar ik alleen de helft van hoefsmidkosten (voorijzers :P ), nieuw tuig en dekens hoef te betalen. Laatste 2 geheel vrijwillig; eigenaars zelf rijden niet, dus zou paardje het allemaal niet nodig hebben.
Het wel of niet en hoe hoog betalen heeft 2 kanten, maar het valt me op dat de laatste tijd steeds eerder en meer geld gevraagd wordt. Onder het mom 'soort van lease' Maar dan? Hoeveel heeft de bijrijder werkelijk te vertellen? In hoeverre wil jij je paard delen?
Op de manege rijden kost ook geld, klopt. Maar dan krijg je les, en na het rijden pleur je het paardje weer in zn stal. Geen mestwerk, terug komen voor voeren, tuigonderhoud, niks.

Aan de andere kant; als iemand een bijrijder zoekt en meteen aangeeft hoeveel geld ervoor te vragen vind ik het vreemd dat mensen later beginnen te piepen dat het toch wel veel is. De eigenaar is toch meteen duidelijk geweest?

roostexas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:36

ik heb ook een bijrijdster voor mijn paard,aangezien mijn 2e paardje nu ook klaar is om te rijden,heb ik iets minder tijd.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn paard zeker geen makkelijk paard is,maar dit vind zij juist wel een uitdaging.
ik vraag geen geld voor het rijden,maar mijn eis is wel dat ze elke week met hem lest.
Dit kost al 20 euro per les.
Ik vind wel dat een bijrijdster wel iets kan betalen.
elke hobby kost geld, en een bijrijdster is ook extra risico voor de eigenaar.
als er iets gebeurd draai ik er voor op.
en het moet toch niet zo zijn dat de bijrijdster alleen rijd om mij te helpen???
hoop ook dat ze het doet omdat zij het leuk vind!!
Dan mag er ook wel een vergoeding gevraagd worden.
Tenslotte maakt zij gebruik van mijn paard en mijn spullen,en dat kost ook een hoop..

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:44

mandylfmarca schreef:
Ja ik snap je helemaal.
Maar de bijdrage had meer te maken met faciliteiten we zitten aan hetbos en hei en zandgat en natuurlijk hoevaak 5 keer per week en dat dan keer 4 is 20 keer rijden op een soort eigen paard. Ga eens na dat manegelessen 10 euro kosten em dat dan keer 20 lesjes..

uhh ik weet t niet hoor,maar waarom zou je een paard kopen waar een bijrijdster 5 dagen per week op rijdt? ik zou dat niet doen, mits je een paard hebt staan waar je echt niet meer aan toekomt en niet weg wilt doen wegens tijdgebrek.
maar een paard aanschaffen, die je dus eigenlijk helemaal niet kunt stallen wegens niet voldoende financiele middelen, en er dan een bijrijdster 5 dagen opzetten??? :+ ik snap m ff niet...

roostexas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:45

am_vanes schreef:
mandylfmarca schreef:
Ja ik snap je helemaal.
Maar de bijdrage had meer te maken met faciliteiten we zitten aan hetbos en hei en zandgat en natuurlijk hoevaak 5 keer per week en dat dan keer 4 is 20 keer rijden op een soort eigen paard. Ga eens na dat manegelessen 10 euro kosten em dat dan keer 20 lesjes..

uhh ik weet t niet hoor,maar waarom zou je een paard kopen waar een bijrijdster 5 dagen per week op rijdt? ik zou dat niet doen, mits je een paard hebt staan waar je echt niet meer aan toekomt en niet weg wilt doen wegens tijdgebrek.
maar een paard aanschaffen, die je dus eigenlijk helemaal niet kunt stallen wegens niet voldoende financiele middelen, en er dan een bijrijdster 5 dagen opzetten??? :+ ik snap m ff niet...

nee dat snap ik ook niet...
wat heb JIJ er dan aan????

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:47

hestejente schreef:
mirgino schreef:
ik zag het als een lease
ik vind het een raar gezegde dat wanneer ik mijn paard verhuur diegene ineens een soort van mede eigenaar zou worden!

Als je iets verleast heeft de leaser wel degelijk zeggenschap. Stel je huurt woning, dan zit je er toch ook niet op te wachten dat de eigenaar te pas en te onpas bij jou op de bank zit, in z'n eigen huis? Dat mag niet eens. Als huurder heb je ook rechten, of je nou een huis of een paard huurt.

:D ik vertel erbij dat IK de baas ben en dat alles in overleg moet
en dat het paard van mij gehuurd word
willen ze zeggenschap........dan kopen ze zelf maar een paard

maar mijn paard is mijn paard.

en niks staat bij een notaris genoteerd........het is gewoon huur dus geen zeggenschap.

enne hoe werkt dat dan op een manege?

heb ik dan ineens zeggenschap over het paard wat ik daar 1 uurtje huur?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 23:50

@roostexas.
van mij mogt een bijrijder 4x perweek rijden, ik reed naartuurlijk zelf ook. anders had ik nooit een paard aangeschaft. beetje zonde van het geld. :j