Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:03

stellaard schreef:
Wat ik denk dat meespeelt?
Mensen willen heel veel... in hun droom, maar als hun wens waarheid kan worden moeten ze er opeens dingen voor doen, en dat hebben ze er dan niet voor over.
Deze mensen dromen liever over een verzorgpaard, dan dat ze de deur uit gaan om het ook werkelijk te doen.

Dat denk ik ook.
Het verzorgen en rijden is leuk natuurlijk, op andermans paardje; maar stal mesten? Poep uit de bak halen? Eigen rotzooi opruimen zelfs?
Een verzorgpaardje is een tussenstap van manegelessen naar eigen paardje, maar zo wordt wel het kaf van het koren gescheiden.
Als de verantwoording van een verzorgpaardje met de daarbij behorende afspraken al niet genomen wordt, is dat geen eigenpaardje-type.
Daar komen ze zelf dan ook achter, maar laten daardoor wel de eigenaar zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:10

_Esther: Nou lekker dan... Ik vraag me bij zoiets altijd af of het nu om de ouders zelf gaat of om het plezier van hun dochtertje.
Ik hoop dat je toch nog iemand vindt die onbekommerd op je Shetje kan rijden.
Eén van de belangrijkste dingen vind ik trouwens nog wel afspraken nakomen.
Natuurlijk kun je een keertje 10 minuutjes te laat zijn, maar 3 kwartier? :=
Nee, dat vind ik belachelijk.

Stellaard: Ja dat denk ik ook.
Zonder zadel en hoofdstel over de heide galopperen, winstpunt na winstpunt binnenhalen...
Begin eerst maar eens met een rondje door de bak.. :j

2Misty2: Niet alle bijrijders haken snel af of hebben er weinig voor over.
In dit topic komen ook mensen voor die al jaren een bijrijdpaard hebben, en dat vind ik erg knap. :j
Waarom moet jij tuig voor je bijrijdpaard aanschaffen? Had ze zelf geen tuig?

MarvanTom: Stal uitmesten vond ik altijd geweldig.
Gewoon om dan het koppie van mijn (vorige) paardje te zien als ze zag dat haar stal schoon en vol stro lag.
Ik deed het dan ook elke dag. :j Even de mest en urine eruit, en lekker bijstrooien.
En als ik heel eerlijk ben, mis ik dat best!

MelanieB

Re: Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:16

Nou hier staan nog 4 stallen :D
Ik doe het ook elke dag en nou, mn ene paard maakt er echt een ZOOI van dus 'even' urine en mest eruit? Nope, zoeken maar :))
Bon is wel netjes dus vrij gauw klaar en die andere 2 stallen zijn ook zo klaar maargoed. :+

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:34

@koudbloedkim, de eigenaar heeft 2 friezen een haflinger en een A pony. Hij vind het leuk om ze voor de wagen te doen en rijd zelf niet. Hij reed fanatiek 2 span, en bruiloften enz. Nu rijdt die alleen nog maar met de haflinger voor de kar en met de rest van de paarden doet die eigenlijk niks. Maar hij wil ze ook niet weg doen en is dus blij dat wij ze beweging geven. Is allemaal eigen fok, behalve de A pony. En omdat hij ze alleen voor de wagen doet heeft hij geen zadels en hoofdstellen. Logisch dat hij die ook niet gaat kopen voor ons :D .

En inderdaad er zijn zat bijrijders die er wel alles voor over hebben. Doelde ook meer op de mensen die het niet hadden sorry :o .

Edit: al het tuig blijft gewoon mijn eigendom, dus dat is verder geen probleem.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:46

Jeetje zeg, wat kan het een gedoe zijn om een goede bijrijder te vinden. Ik kan me niet voorstellen dat je niets meer van je laat horen of niet op komt dagen op een afspraak zonder goede reden. Ik ben dolblij met mijn huidige verzorgpaard en ook met de vorige. De kans om te leren wat het inhoudt om zelf een paard te hebben, de verantwoordelijkheid en bovenal het plezier en geluk dat je eruit haalt.

Ik weet van de eigenaresse van mijn vorige bijrijdpaard dat ze ook al bijna de hoop op had gegeven. Inderdaad vanwege mensen die afspraken niet nakwamen, zelf naar buiten gingen terwijl dat niet de bedoeling was en mensen die niets meer van zich lieten horen, mensen die het paard zagen en zeiden 'daar begin ik niet aan, want ze is te groot/eng/boos etc.' Net 1 dag nadat ik een advertentie had geplaatst, besloot ze om toch maar weer een keertje op marktplaats te kijken. Uiteindelijk heb ik dat paard bijna 5 jaar gedaan. Vanwege een peesblessure kan ze eigenlijk niet meer in de bak worden gereden en buiten is ze niet altijd te vertrouwen. In goed overleg met de eigenaresse heb ik toen besloten om ermee te stoppen, iets wat ze gelukkig goed kon begrijpen. Ik heb nog wel af en toe contact met haar en kom er nog af en toe langs.

Inmiddels heb ik een ander bijrijdpaard dat ooit bij mijn vorige bijrijdpaard op stal stond. Voor de eigenaresse heel fijn, want zij kende mij al, wist hoe ik reed, dat ik verantwoordelijk was en ik kende haar en haar paard ook al. Vanwege zwangerschap van de eigenaresse hebben we er nog wel iemand bijgezocht, want met mijn studie heb ik niet altijd veel tijd. Na een stuk of vijf meiden eindelijk iemand gevonden. Ook een paar mensen gehad die niets meer van zich lieten horen of niet op kwamen dagen. En iemand die eerlijk heeft gezegd dat ze het idee had dat dit niet het juiste paard voor haar was. Wel jammer, want ze ging erg fijn met het paard om en reed ook erg netjes. Nu iemand gevonden die misschien qua rijden nog wat meer moet leren, maar die wel 100% voor dit paard gaat. Het duurde even, maar dan heb je ook wat. We waren even bang dat we pas iemand zouden vinden tegen de tijd dat de eigenaresse al lang en breed bevallen was en weer zelf kon rijden.

Veel succes voor iedereen die op zoek is naar een bijrijder of een bijrijdpaard. Want het is echt mogelijk om juist die persoon of dat paard te vinden dat bij je past!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:06

MelanieB: Ik kom eraan met mijn mestvorkje. :Y)

Misty: Ja, dat vind ik ook logisch. :j
En zelf tuig aanschaffen hoeft helemaal niet duur te zijn.
Je moet alleen de juiste mensen treffen die anderen niet zien als lopende winstpotjes. :)

Jollyjoy: Ik ben tot nu toe ook nog steeds verbijsterd dat het laatste meisje ons zo heeft behandeld.
Als iemand de klik niet voelt, het niet leuk vindt, maar toch zegt van wel (omdat ze misschien niet durft te zeggen dat het niet klikt) dan zie je dat vaak wel, maar dit meisje straalde echt.. "echt"..
We zoeken nou al best een behoorlijke tijd en er zijn al zo vaak meisjes geweest.. maar ik geef de hoop niet op en vernieuw mijn advertentie af en toe. :j

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:57

KoudbloedKim schreef:
Solide: Eigenlijk zouden we ook een topic moeten openen over het leed dat verzorgpaard-eigenaren heet, anders krijg ik straks weer allemaal boze pb'tjes dat ik alle bijrijdsters zwart maak. :o
Maar het is erg frustrerend!
Ik had het perfecte meisje voor Kim gevonden en weet nog steeds niet waarom ze niet meer komt.

Ik denk dat ik verre van moeilijk ben. Het enige wat ik vraag is dat men mijn paard normaal en eerlijk rijdt (wel wat aan het werk kan zetten), een beetje meehelpen in verzorging (dus poetsen, tuig bijhouden, af en toe binnen of buiten zetten, af en toe voeren en een keer de stal uitdoen..... en die dingen hoeven ze alleen op de dagen dat ze er toevallig zijn, ze hoeven voor mij niet eens speciaal op en neer te rijden)... ik vraag geen geld, ze mogen ermee doen wat ze willen, willen ze bij de rijvereniging en wedstrijden gaan rijden, geen probleem enz enz. Volgens mij ben ik verre van moeilijk, maar ondanks dat ik niet moeilijk ben, lukt het me niet om een geschikte te vinden :=

Plus daarbij, in mijn ogen moeten ze blij zijn dat een ander hun paard aanbied om te kunnen rijden. Anders zijn ze afhankelijk van een manege wat ze vaak niet leuk vinden. En natuurlijk wij moeten blij zijn met de bijrijdsters, dat ben ik ook als het goed gaat... dan klaag ik helemaal niks, maar totdat je er 1 hebt gevonden.... breek me de bek niet open :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:06

Solide: Ik ben ook verre van moeilijk. :j
Ook ik vraag een eerlijke samenwerking tussen bijrijdster en Kim, en bijrijdster en mij.
Afspraken nakomen of afzeggen en dan mag je eigenlijk alles doen wat verantwoord is.
Er hoeven geen stallen gedaan te worden en Kim heeft alleen brokjes nodig na het rijden of longeren.
Ik zeg deze dingen ook altijd de eerste dag tegen ze en druk ze op het hart om eerlijk te zijn.
In het vervolg zal ik me niet meer zo open stellen, want daar wordt tot nu toe alleen maar misbruik van gemaakt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:24

't Is jammer dat je zo ver weg woont O:) Ik ben fan van Kim :D

Ik heb zelf een aantal jaar verschillende paarden bijgereden en ik snap niet dat je daar als 'bijrijdster' zo mee om kunt gaan hoor. :n
Iemand geeft je de kans, vertrouwt je een paard toe, daar kun je niet zo mee omgaan. Sterker nog, daar moet je heel dankbaar voor zijn. Ik woon in de Randstad en daar is het sowieso vrij schaars qua bijrijdpaarden, ik kan je vertellen, als zoiets hier op een stal zou gebeuren dan zou niemand vervolgens nog in zee gaan met zo iemand. Gewoon niet op komen dagen, zeggen dat je wel komt maar er niet zijn, of maanden wegblijven en dan ineens weer het paard ''opeisen'', ongelofelijk...

Een kleine bijdrage vragen kan zeker helpen bij het zoeken naar écht geschikte bijrijders, hoeven geen idiote bedragen te zijn (dan schrik je iedereen af...) maar het kan je ervan verzekeren dat ze ook echt blijven komen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:26

Naar mijn idee heb je twee groepen ruiters.
De ruiters met eigen paard en de manege ruiters.
Wil je geen manege ruiter als bijrijder dan houd je dus de mensen met eigen paard over.
Die hebben al een paard en zitten er dus niet op te wachten om nog een paard bij te rijden.

Dan heb je een hele kleine groep mensen die naar tevredenheid van zowel bijrijder als eigenaar een paard hebben bijgereden maar die de pech hebben dat hun bijrijdpaard sinds kort verkocht is of niet meer berijdbaar of mensen die net hun eigen paard hebben verkocht. Deze groep is misschien ideaal maar niet zo heel groot. Bovendien zijn deze mensen gewend op een bepaald niveau te kunnen rijden en tja bij deze mensen is een koudbloed meestal niet favoriet.

Dan hou je nog de categorie verzorgmeisjes over die van het ene naar het andere bijrijdpaard overstappen. In geen maanden les hebben gehad maar alleen wat rondhobbelen. Deze categorie zou ik nou net niet bij mijn paard willen hebben als ik een paard had.

Dus ik zou zeggen sluit manegeruiters niet te snel uit.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:32

Tot nu toe zijn de meiden die ik heb gehad best wel fijn geweest, tenminste die hielpen mee in de verzorging, die deden lekker hun rondje met Solide, ze behandelde Solide eerlijk en mij ook, dus ik was tevreden, alleen jammer dat het niet voor lange tijd was ivm gezondheidsredenen of verhuisplannen....

De laatste is echt het ergste geweest. Haar viel het volgens mij uiteindelijk tegen, maar ipv dat eerlijk te zeggen gooide ze het erop dat er muizen in stal liepen en daar was ze bang voor.... :=

Maar ja mijn zoektocht tot nu toe, is dramatisch. Vind het echt jammer en denk niet dat ik te moeilijk ben. Solide is een paard met een kleine gebruiksaanwijzing en ja, je moet de baas over haar zijn anders neemt ze een loopje met je. Maar verder is het een schat van een dier.

Zelf heb ik ook altijd bijgereden, dus ik weet hoe het is om een paard te verzorgen en wat wel en niet leuk is voor een bijrijdster en daar hou ik dan ook zeker rekening mee. Maar zelf (ondanks de minder leuke dingen) vond ik altijd dat ik in mijn handjes mocht klappen voor hetgeen wat ik had. Ik kon lekker paardrijden, kon ermee naar de ponyclub en wedstrijden rijden... wat wil je meer? Het enige wat ik ervoor terug moest doen is wat kleine klusjes in de verzorging, het paard zijn beweging geven en de eigenaar en paard eerlijk behandelen.

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:33

Ik ben het eens met lindsey
Het is niet zo dat manegeruiters per defenitie slecht rijden. Ik zou zeggen probeer het even uit.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:42

Ik heb vanalles geprobeerd en er zitten zeker goede manege-ruiters tussen. Of in ieder geval dat de basis goed is, maar verplicht ik hen wel om lessen te gaan nemen := en dat is dan wel weer op eigen kosten. Gewoon dat ze toch een beetje meer groeien met Solide en weten hoe de aanpak van Solide het beste zal werken. Maar denk dat het niet eens teveel is gevraagd van mijn kant :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:48

Hanmar: Ja, soms lees ik advertenties waarin verbijsterend hoge bedragen worden gevraagd.
Soms over de 100 euro.. vind ik echt absurd.

Lindsey: Ik sluit manegeruiters absoluut niet uit. :n
Maar wel de jonge meisjes (10-13) die vaak erg klein zijn en niet genoeg ervaring hebben voor een grote koudbloed als Kim.
Er is niks mis met manegeruiters, ze rijden vaak op verschillende paarden en leren daar dan erg veel van.
Die sluit ik absoluut niet uit, maar als het gaat om de 'wegwaai-meisjes' die al bang zijn als een paard briest dan ben ik toch wel consequent.

Solide: Nou, ik heb genoeg vervelende dingen mee gemaakt.
Iemand die Kim's manen af wilde knippen ('ja, maar het is maar voor één keertje') en met een stang wilde gaan rijden. ('Het is toch een [ras]?')
Iemand die eerst een half uur rondjes stapte, mijn hints niet snapte ('er zit nog een extra versnelling op hoor') en uiteindelijk nadat ik nadrukkelijk zei dat ze ook mocht draven perste ze er een paar pasjes draf uit.
En dit waren geen manegeruiters of pennymeisjes, maar meisjes van een jaar of 18/19.

Manonlalala: Voor jou geldt hetzelfde als hierboven. :)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:51

Vorige week zaterdag ben ik met iemand meegeweest die nog een verzorger/bijrijder zocht voor haar paard.
Ze vroeg wel een bijdrage (kan ik niet betalen en vind ze ook niet erg).
Maar omdat het toch al een tijdje geleden is dat ik gereden heb. hebben we afgesproken dat ik op eigen kosten wat lessen ga nemen :)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:52

Ik denk dat het zeker niet te veel gevraagd is om les te nemen.
Vaak geven manegeruiters ook aan dat ze graag een bijrijdpaard willen om verder te komen. Zonder les kom je in mijn ogen geen steek verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:52

Dat is wel fijn! :j
Lessen met dat paard of op een manegepaard?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:54

Ik ga lessen op dat paard :)
Zelf gaat ze ook weer lessen, dus we hebben afgesproken dat zij eerst een les rijd en ik na haar ga zodat de merrie wat rustiger is.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:54

Oh ja, ik heb hier ook een meid gehad, die had ervaring (zei ze) echter heeft ze alleen met Solide rondgestapt en zat uiteindelijk zo verstijfd van de schrik op haar, dat ze niet meer af durfde te stappen. En Solide had geen pas verkeerd gezet := Daarbij ook meiden die zeiden dat ze de ervaring hadden en Solide met haar hoofd de lucht in liep en gewoon begon te rennen en ze niet eens de rem wisten te vinden. Waarvan ik baal is dat ze zeggen dat ze ervaring hebben en dan uiteindelijk blijkt dat ze niet eens de basis hebben.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:55

Nou kijk en dat zijn nou fijne afspraken die je met een bijrijdster kan maken... van mij mogen ze zoveel, mits ze het kunnen en eerlijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:56

Lindsey: Ik heb 4 jaar gelest (1-2 keer in de week) met mijn vorige paarden en ook op een manege.
In mijn ogen hoef je niet perse te lessen om verder te komen.
In de 2 jaar en 7 maanden dat ik Kim nu heb, heb ik geen lessen gevolgd en zijn we toch een heel stuk verder gekomen dan in het begin.

Lieszje: Wat een leuk idee.. fijn dat je die kans krijgt. :j

Solide: Ik ken het. :j

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:58

Zie ook te vaak advertenties van meiden die een bijrijdpaard zoeken met zulke teksten.
Zo was er een keer een meisje van 13, die zei dat ze nog heel goed kon rijden van vroeger..
Stond een foto bij waar ze de teugels nog niet eens goed vasthield..

Ik heb gewoon eerlijk gezegt dat ik al een aantal jaar niet meer echt heb gereden en dat ik les wil volgen.
Weet zelf ook dondersgoed dat ik wel weer wat les kan gebruiken :x

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:01

Idd, ben net op Marktplaats aan het kijken of er iets tussen zit wat me leuk lijkt en dan zie ik iemand die altijd eigen paarden heeft gehad, tot M-niveau gereden en als ik dan de foto's van haar zie dan rijdt ze het paard niet aan de teugel, nee die trekt ze aan de teugel. Dan kap ik meteen af.... :=

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:03

Ik krijg de bibbers van dit topic. Na jaren een leuke verzorgster te hebben gehad komt er van de week een nieuw iemand kennismaken. Maar begin me na de verhalen hier lichtelijk zorgen te maken. :o

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:04

Musjes schreef:
Ik krijg de bibbers van dit topic. Na jaren een leuke verzorgster te hebben gehad komt er van de week een nieuw iemand kennismaken. Maar begin me na de verhalen hier lichtelijk zorgen te maken. :o

Haha :P