Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:13

chelle_dora schreef:
Sorry, lees hier niet echt iets over onhandig geschreven... :+

Geeft verder niet, maar geeft voor mij wel aan dat het enigzins kortzichtig is want je blijft dan bij je standpunt.. Maar goed.. als jij in die overtuiging wilt blijven is dat je goed recht, maar hoop dat je zelf ook wel een keer tot de conclusie komt dat er wat meer uitzonderingen zijn dan je denkt.

Ik bedoelde eigenlijk deze quote :
romyloverrr schreef:
ik bedoel geen tijd of zin of weet ik veel ervoor hebben. dus niet dat mensen er geen tijd én zin enz. voor hebben.
ik heb een eigen paard , en rij verschillende paarden bij :j

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:15

Ik vindt het persoonlijk niet krom om te etalen voor een halve stal ofzo... Je rijd, verzorgt, ... het paard 3/4dagen de week. Ookal staat het paard niet op je naam, je hebt toch wel altijd wat medezeggen schap.
Mankement aan het zadel, dierenarts moeten komen of de hoefsmid, samen overleggen is een plus punt.

Hier in België is dit al jaren zo... En hoor niemand klagen. Iets vinden gratis, goed zoeken of je moet al iemand kennen via via enzo.
( Ik heb dit gehad )

Moet er ook altijd hard van lachen als ik lees voor 100/150 euro kan ik zelf een paard onderhouden :=
Ik heb dit eens berekend voor verschillende regio's in België en verschillende stallen op gezocht voor de prijs... Met 150 euri kom ik spijtig genoeg nooit toe := Buiten in de zomer als ze buiten kunnen staan ( meestal van april/mei tot oktober )
Er zijn regio's waarmee ik met 200 de maand zou toekomen en regio's waarmee ik met 350euro niet genoeg heb... :+ _-:(

Je moet alles afwegen en zien wat je zelf wilt enz zoekt en vooral in welke regio je zit

( en neen verander niet mijn mening }:0 )

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:44

Als verzorger / bijrijder neem je het werk voor de eigenaar uit handen. Dat is natuurlijk alleen zo wanneer je buiten het rijden om ook de stal(len) doet, voert en soms de wei uit zal moeten mesten. Wanneer je deze klusjes doet scheelt dat de eigenaar, op de dagen dat jij dat doet, een hele hoop werk. Waardoor het dus in feite voor beide een win-win situatie is. :j

Als eigenaar heb je een X aantal dagen in de week vrij, de verzorger heeft op die dagen een pony die hij/zij kan verzorgen en meestal zelfs mag rijden. Beide partijen hebben hier dan toch profijt van in mijn ogen?

Als je er geld voor wilt hebben (dan heb ik het wel over het vragen van het halve stallingsgeld oid) kun je je paard/pony beter opgeven voor leasen.

Edit: Even mijn bericht iets aangepast omdat het door een aantal bokkers een beetje verkeerd begrepen werd.
Laatst bijgewerkt door _Summertime op 18-07-13 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:56

Nounou.. werken vind ik een groot woord hoor.. Moet je nou 20 stallen uitmesten dan zou ik het werken durven noemen, maar leuk met het paard van een ander rijden zou k van z'n levensdagen geen werken durven noemen.. Of werken alle mangeruiters dan ook ineens? :+

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:03

chelle_dora schreef:
Nounou.. werken vind ik een groot woord hoor.. Moet je nou 20 stallen uitmesten dan zou ik het werken durven noemen, maar leuk met het paard van een ander rijden zou k van z'n levensdagen geen werken durven noemen.. Of werken alle mangeruiters dan ook ineens? :+

Ik versta onder het verzorgen van het paard ook voeren en uitmesten. :) Als je zelf binnen en buiten moet zetten verwacht ik ook dat je dat doet als verzorger. Je verzorgt dat het paard toch? Bijrijder vind ik eerder alleen voor het rijden.

Manegeruiters werken zeker niet, die rijden alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:06

Ja goed, daar zit wel het verschil in. Mijn (bijna)bijrijdster hoeft niks te doen aan de stal of wat dan ook. Pony uit de wei plukken, poetsen, zadelen en rijden. Verder mag ze ook vrijheidsdressuur doen (wel in overleg) en hoeft ze dus niet te voeren of te mesten of wat dan ook. Lijkt me vanzelfsprekend dat je een paard ook weer terug de wei op zet als deze van de wei afkomt dus dat zie ik niet eens als werken of als een ruil voor het rijden :=

Daar staat dus bij wel een maandelijkse vergoeding tegenover, maar 'tis niet zo dat dat halve stalling of iets dergelijks is. Maar eerlijk is eerlijk, ze heeft m'n pony ook niet 3 of 4 dagen tot haar beschikking maar voorlopig maximaal 2.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:07

_Summertime schreef:
Als verzorger / bijrijder 'werk' je als het ware voor de eigenaar van het paard. In feite is het dus voor beide een win-win situatie. :j

Werk???? Ik zie dat niet als werk. Het is plezier.

Werk is idd stallen uitmesten wat je dan uitbetaald als eigenaar middels rijden.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:14

chelle_dora schreef:
Ja goed, daar zit wel het verschil in. Mijn (bijna)bijrijdster hoeft niks te doen aan de stal of wat dan ook. Pony uit de wei plukken, poetsen, zadelen en rijden. Verder mag ze ook vrijheidsdressuur doen (wel in overleg) en hoeft ze dus niet te voeren of te mesten of wat dan ook. Lijkt me vanzelfsprekend dat je een paard ook weer terug de wei op zet als deze van de wei afkomt dus dat zie ik niet eens als werken of als een ruil voor het rijden :=

Daar staat dus bij wel een maandelijkse vergoeding tegenover, maar 'tis niet zo dat dat halve stalling of iets dergelijks is. Maar eerlijk is eerlijk, ze heeft m'n pony ook niet 3 of 4 dagen tot haar beschikking maar voorlopig maximaal 2.

Als ik mijn bijrijdpony doe mest ik ook en voer ik etc. Op stal is er een schema, elke dag zet de eigenaar van een pony de paarden binnen (10 paarden). Dit doe ik dan ook zo af en toe eens, en ik zet ze elke zaterdag buiten ivm eigen pony. :j

Het werk bedoelde ik niet zo letterlijk als stalhulp oid, of dat je er betaald voor moet krijgen.
Maar om nou de halve stalling te gaan betalen om te mesten en voeren etc. vind ik ietwat overdreven.
Dan zou ik voor leasen in plaats van bijrijden/verzorgen gaan.
NatasjavE schreef:
_Summertime schreef:
Als verzorger / bijrijder 'werk' je als het ware voor de eigenaar van het paard. In feite is het dus voor beide een win-win situatie. :j

Werk???? Ik zie dat niet als werk. Het is plezier.

Werk is idd stallen uitmesten wat je dan uitbetaald als eigenaar middels rijden.

Het is zoals ik hierboven al aangaf niet bedoelt als werk in de vorm van uit betalen.
Staat niets voor niets tussen aanhalingstekens. :)) Zal mijn eerste post even aanpassen, hoe ik het precies bedoel.

Ik doe het puur voor mijn plezier en heb helemaal geen hekel aan de klusjes buiten het rijden om. Dat hoort erbij en ik vind het nog leuk ook.
Ik vind het persoonlijk (is mijn mening) wel raar als je de halve stalling moet betalen voor het uitmesten en voeren van een pony én dat er dan als kleine beloning zo af en toe gereden mag worden.

Als je al eigenaar graag een deel van de kosten vergoed wilt hebben kun je in mijn ogen je pony beter als leasepony opgeven, desnoods halve lease (2 á 3 dagen). Dan zijn de kosten gedeeld en heb je iemand die jou "werk" (dus de klusjes om het rijden heen) deze dagen uit handen neemt zodat de je ook eens een dagje niet verplicht bent naar je paard om te kijken.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:20

Elke keer blijf ik me weer verbazen om de redenen waarom er niet betaald hoeft te worden als je andermans paard verzorgd. Staan die personen er ooit bij stil wat een paard houden per maand kost zonder zelf überhaupt een meter te hebben gereden? Dus puur de vaste kosten? Er zullen genoeg mensen zijn die hun paard vrij goedkoop kunnen houden. Daar staat dan ook een zeer kleine vergoeding in wat voor een opzicht dan tegenover. Financieel of door mee te helpen met het reilen en zeilen op stal. Ikzelf moet mijn paard op pensionstal zetten. Waar ik woon, ben ik dan al minimaal € 325 kwijt. Puur stalling en voer. Dan heb ik het nog niet over de dierenarts en hoefsmid en aanschaf/vervanging van de spullen. Dan ga je al gauw richting de €400 per maand aan vaste kosten zonder maar iets met het paard te doen. Ik ben dan echt van mening dat als ik een bijrijdster op mijn paard laat rijden voor vast dat ik hier toch iets voor terug wil hebben in een financiele vergoeding want aan de stallen hoeft niks gedaan te worden. Dat zit in het stalgeld. Ik vraag verre veel maar een kleine bijdrage zodat iemand anders ook zijn hobby kan uitoefenen vind ik persoonlijk wel op zijn plaats. Ik stel een goed paard beschikbaar die van alles kan en ver boven het gemiddelde manegepaard uitkomt met een grotere vrijheid dan op een manege. Dus waarom geen kleine bijdrage als je voor minder op de manege wel moet betalen? Dit is in mijn ogen ook een win-win situatie. Ik een kleine vergoeding in de onkosten (zonder lukt het me ook prima) en een back-up voor als ik een keer niet kan en een dag vrij van mijn paard (vind mijn gezin ook fijn) en de ander wat lagere kosten voor het paardrijden dan op de manege en meer vrijheid en een veel beter paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:21

_Summertime schreef:
Als je al eigenaar graag een deel van de kosten vergoed wilt hebben kun je in mijn ogen je pony beter als leasepony opgeven, desnoods halve lease (2 á 3 dagen). Dan zijn de kosten gedeeld en heb je iemand die jou "werk" (dus de klusjes om het rijden heen) deze dagen uit handen neemt zodat de je ook eens een dagje niet verplicht bent naar je paard om te kijken.

Maar maakt het eigenlijk wat uit hoe je het noemt? Bedoel of je paard aanbied voor lease of als bijrijdpaard voor hetzelfde bedrag en zelfde voorwaarden maakt toch niet uit? Bij lease is ook vaak zo dat op die dagen het paard volledig voor jouw is en je dus ook de dingen er omheen moet doen zoals mesten end.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:23

Tigra_ schreef:
_Summertime schreef:

Maar maakt het eigenlijk wat uit hoe je het noemt? Bedoel of je paard aanbied voor lease of als bijrijdpaard voor hetzelfde bedrag en zelfde voorwaarden maakt toch niet uit? Bij lease is ook vaak zo dat op die dagen het paard volledig voor jouw is en je dus ook de dingen er omheen moet doen zoals mesten end.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:25

Tja ik ben van mening, zelfs al zou je een keer een paar drollen moeten rapen of een schepje voer naar binnen moeten gooien of zelfs alleen maar voer klaarzetten, en je wilt dit niet, dan moet je naar een verzorg/rijpaard zoeken wat op een superdeluxe stal staat waar dit allemaal wordt gedaan.

Dat je betaalt wil niet zeggen dat je niks hoeft te doen.. Kijk ik zeg niet dat iemand die de box af en toe uit mest en af en toe een bakje voer klaarzet 70% mee moet betalen aan de stal ofzo, maar je hebt zelf nog altijd de keuze om wel of niet voor dat paard te gaan.. Heb d'r ook een in m'n mail box hoor, blijft maar mailen dat ze op m'n pony wil rijden maar geen bijdrage wilt betalen. Hele discussies met de moeder gehad dat het mijn pony is en ik moet er maar voor opdraaien, want haar dochter helpt mij juist door erop te rijden (terwijl dochterlief nou niet briljant rijdt). Soms hebben mensen ook wel een reality check nodig hoor, het is een win-win-win situatie. Paard loopt, eigenaar heeft 'vrij' (maar ook niet lang altijd want ik ben ook gewoon nog steeds iedere dag op stal om paardlief te controleren) en ruiter heeft een pony om als eigen te beschouwen waar (uiteraard in overleg) ook een hoop mogelijk is.

Alleen zien de meeste verzorgsters/bijrijders zichzelf als reddende engel en dat is vaak gewoon niet het geval :) Verder ben ik het ook wel eens met Tigra, als je least betaal je toch ook en dan moet je toch ook uitmesten.. :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:29

chelle_dora schreef:
t 70% mee moet betalen aan de stal ofzo

Nou ik ken geen een eigenaar die vraag 70% mee te betalen.
Meer dan 25 a 30% van slechts de stalling heb ik nog niet meegemaakt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:29

Ik vind het bijzonder dat mensen tegenwoordig zoveel geld durven te vragen!
Ik hoef echt geen top paard, het hoeft nog niks te kunnen, zolang ik er voldoening uit haal om er naartoe te gaan, e.d. is het voor mij al goed genoeg.
En, het geld natuurlijk voor lang niet alle bijrijders, maar door het bijrijden voor een handelsstal/fokkerij/weetikwat, worden de paarden vaak ook nog meer waard. Het zal niet veel zijn, maar alleen al het in vorm houden, doet het al goed. In zo'n situatie zou je imo als bijrijder zelf geld kunnen vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:30

NatasjavE schreef:
chelle_dora schreef:

Nee ik ook niet :+ maar om maar een voorbeeld te maken, beetje overdreven voorbeeld wel dat geef ik toe :')

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:30

martine0503 schreef:
Elke keer blijf ik me weer verbazen om de redenen waarom er niet betaald hoeft te worden als je andermans paard verzorgd. Staan die personen er ooit bij stil wat een paard houden per maand kost zonder zelf überhaupt een meter te hebben gereden? Dus puur de vaste kosten? Er zullen genoeg mensen zijn die hun paard vrij goedkoop kunnen houden. Daar staat dan ook een zeer kleine vergoeding in wat voor een opzicht dan tegenover. Financieel of door mee te helpen met het reilen en zeilen op stal. Ikzelf moet mijn paard op pensionstal zetten. Waar ik woon, ben ik dan al minimaal € 325 kwijt. Puur stalling en voer. Dan heb ik het nog niet over de dierenarts en hoefsmid en aanschaf/vervanging van de spullen. Dan ga je al gauw richting de €400 per maand aan vaste kosten zonder maar iets met het paard te doen. Ik ben dan echt van mening dat als ik een bijrijdster op mijn paard laat rijden voor vast dat ik hier toch iets voor terug wil hebben in een financiele vergoeding want aan de stallen hoeft niks gedaan te worden. Dat zit in het stalgeld. Ik vraag verre veel maar een kleine bijdrage zodat iemand anders ook zijn hobby kan uitoefenen vind ik persoonlijk wel op zijn plaats. Ik stel een goed paard beschikbaar die van alles kan en ver boven het gemiddelde manegepaard uitkomt met een grotere vrijheid dan op een manege. Dus waarom geen kleine bijdrage als je voor minder op de manege wel moet betalen? Dit is in mijn ogen ook een win-win situatie. Ik een kleine vergoeding in de onkosten (zonder lukt het me ook prima) en een back-up voor als ik een keer niet kan en een dag vrij van mijn paard (vind mijn gezin ook fijn) en de ander wat lagere kosten voor het paardrijden dan op de manege en meer vrijheid en een veel beter paard.

Ik snap jou punt natuurlijk, maar als een eigenaar dmv niet genoeg tijd niet voor zijn/haar paard kan zorgen, dan is een verzorger toch juist fijn? Als deze dan ook nog de halve kosten, in jou geval €200,-, moet betalen kan ik me voorstellen dat je als verzorger ook zoiets hebt van jammer dan. Als een eigenaar iets zoekt omdat hij het zelf niet meer kan, medisch of door werk dat teveel tijd kost, dan is het toch fijn dat er verzorgers zijn die graag jou pony beweging willen geven en ervoor willen zorgen dat jou paard/pony verzorgt wordt voor een X aantal dagen in de week?

Neem een voorbeeld aan een Shetlander. Ik verzorg er een Shetlander bij, had wat tijd over en vond, toen ik haar als verzorgpony kreeg en nu nog steeds niet, rijden geen must. Ik verzorg die pony echter wel, mest de stal wanneer ze daar in staat (alleen 's winters) etc. Rijden kan ik niet, ik ben veel te groot. Ze zocht een verzorger omdat ze zelf niet genoeg tijd had om de pony elke dag de aandacht te geven die de pony verdient, dan is het toch leuk als iemand die wel genoeg tijd heeft en het heerlijk vind met een pony bezig te zijn jou pony die aandacht geeft?

Onder "verzorger" zet ik nog niet altijd meteen rijden. Ik weet dat tegenwoordig iedereen graag wil rijden op zijn/haar verzorgpony. Dat is bij mij totaal geen must, misschien dat ik daardoor toch anders tegen het betalen aan kijk (?)

chelle_dora schreef:
Tja ik ben van mening, zelfs al zou je een keer een paar drollen moeten rapen of een schepje voer naar binnen moeten gooien of zelfs alleen maar voer klaarzetten, en je wilt dit niet, dan moet je naar een verzorg/rijpaard zoeken wat op een superdeluxe stal staat waar dit allemaal wordt gedaan.

Dat je betaalt wil niet zeggen dat je niks hoeft te doen.. Kijk ik zeg niet dat iemand die de box af en toe uit mest en af en toe een bakje voer klaarzet 70% mee moet betalen aan de stal ofzo, maar je hebt zelf nog altijd de keuze om wel of niet voor dat paard te gaan.. Heb d'r ook een in m'n mail box hoor, blijft maar mailen dat ze op m'n pony wil rijden maar geen bijdrage wilt betalen. Hele discussies met de moeder gehad dat het mijn pony is en ik moet er maar voor opdraaien, want haar dochter helpt mij juist door erop te rijden (terwijl dochterlief nou niet briljant rijdt). Soms hebben mensen ook wel een reality check nodig hoor, het is een win-win-win situatie. Paard loopt, eigenaar heeft 'vrij' (maar ook niet lang altijd want ik ben ook gewoon nog steeds iedere dag op stal om paardlief te controleren) en ruiter heeft een pony om als eigen te beschouwen waar (uiteraard in overleg) ook een hoop mogelijk is.

Alleen zien de meeste verzorgsters/bijrijders zichzelf als reddende engel en dat is vaak gewoon niet het geval :) Verder ben ik het ook wel eens met Tigra, als je least betaal je toch ook en dan moet je toch ook uitmesten.. :+

Ik betaal ook gewoon mee hoor, dus daar niet van.
Ik betaal alleen niet zulke schokbarende bedragen zoals ik wel eens tegen zie komen. :))

NatasjavE schreef:
chelle_dora schreef:

Meer dan 25% en 30% heb ik al wel meegemaakt hoor.
Heb toch al redelijk vaak halve kosten meegemaakt. :))
Laatst bijgewerkt door _Summertime op 18-07-13 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:35

Nouja ik denk dat je er uberhaupt wel anders tegenaan kijkt.

Ik ben zelf namelijk een persoon die vanwege medische grond een ruitertje erbij zoek voor m'n pony.
Zonder andere ruiter gaat het ook prima, maar ik kan haar zelf dus geen 6 dagen in de week aan het werk zetten. Betekent niet dat ik dan de hobby van een ander ga financieren. Het gaat ook prima zonder ruiter, dan loopt de pony een paar dagen minder of wordt ze gelongeerd of iets dergelijks. Tis voor mij geen must, maar als er iemand is die leuk klikt met de pony en erop wil blijven rijden, dan staat daar ook wat tegenover. En tja er is op mijn stal nou eenmaal weinig te doen aan klussen aangezien ze nu 24/7 op de wei staat, er niet uitgemest hoeft te worden en er niks aan ' voer gedaan hoeft te worden :+

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:37

chelle_dora schreef:
Nouja ik denk dat je er uberhaupt wel anders tegenaan kijkt.

Ik ben zelf namelijk een persoon die vanwege medische grond een ruitertje erbij zoek voor m'n pony.
Zonder andere ruiter gaat het ook prima, maar ik kan haar zelf dus geen 6 dagen in de week aan het werk zetten. Betekent niet dat ik dan de hobby van een ander ga financieren. Het gaat ook prima zonder ruiter, dan loopt de pony een paar dagen minder of wordt ze gelongeerd of iets dergelijks. Tis voor mij geen must, maar als er iemand is die leuk klikt met de pony en erop wil blijven rijden, dan staat daar ook wat tegenover. En tja er is op mijn stal nou eenmaal weinig te doen aan klussen aangezien ze nu 24/7 op de wei staat, er niet uitgemest hoeft te worden en er niks aan ' voer gedaan hoeft te worden :+

Dan is het al heel anders hoe je er tegenaan kijkt. Jij hebt het niet per se nodig, maar het zou handig zijn als er iemand is die het wil doen. Wanneer je het echt nodig hebt omdat je gewoon helemaal geen tijd hebt is het al heel anders.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:38

moelly schreef:
Ik hoef echt geen top paard, het hoeft nog niks te kunnen, zolang ik er voldoening uit haal om er naartoe te gaan, e.d. is het voor mij al goed genoeg.
En, het geld natuurlijk voor lang niet alle bijrijders, maar door het bijrijden voor een handelsstal/fokkerij/weetikwat, worden de paarden vaak ook nog meer waard. Het zal niet veel zijn, maar alleen al het in vorm houden, doet het al goed. In zo'n situatie zou je imo als bijrijder zelf geld kunnen vragen!

Dus ik zou mijn bijrijdster moeten betalen in jouw ogen. Ik rijd met mijn paard in de sport. Ik verwacht van mijn bijrijdster dat ze mijn paard ook op een juiste manier rijdt om hem in goede conditie te houden en niet te verprutsen. Ja ik stel eisen aan mijn bijrijdster, wel reële puur voor het behoud van mijn paard. Regelmatig zie ik bijrijders die vinden dat ze de sterren van de hemel rijden, maar het paard meer kwaad dan goed doen. Paardrijden is mijn ogen meer dan alleen een beetje rondhobbelen. Ik werk naar een bepaald doel toe. Dit gaat niet altijd over rozen, maar ik wil het meest optimale uit mijn paard halen. Gelukkig denkt mijn bijrijdster er precies hetzelfde over. Zij heeft zelf ook paarden gehad, wat in mijn ogen best een pre is.

Voor je denkt dat mijn paard alleen maar zwaar getraind wordt. Ook met hem worden regelmatig ontspannende dingen gedaan. Heerlijk relaxed het bos in, of op mijn stal het crossterrein op of (los) springen. Afwisseling genoeg voor hem.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:04

martine0503 schreef:
moelly schreef:

Dus ik zou mijn bijrijdster moeten betalen in jouw ogen. Ik rijd met mijn paard in de sport. Ik verwacht van mijn bijrijdster dat ze mijn paard ook op een juiste manier rijdt om hem in goede conditie te houden en niet te verprutsen. Ja ik stel eisen aan mijn bijrijdster, wel reële puur voor het behoud van mijn paard. Regelmatig zie ik bijrijders die vinden dat ze de sterren van de hemel rijden, maar het paard meer kwaad dan goed doen. Paardrijden is mijn ogen meer dan alleen een beetje rondhobbelen. Ik werk naar een bepaald doel toe. Dit gaat niet altijd over rozen, maar ik wil het meest optimale uit mijn paard halen. Gelukkig denkt mijn bijrijdster er precies hetzelfde over. Zij heeft zelf ook paarden gehad, wat in mijn ogen best een pre is.

Voor je denkt dat mijn paard alleen maar zwaar getraind wordt. Ook met hem worden regelmatig ontspannende dingen gedaan. Heerlijk relaxed het bos in, of op mijn stal het crossterrein op of (los) springen. Afwisseling genoeg voor hem.

Als je mijn post had gelezen, had je dit hele bericht niet hoeven plaatsen.
Ik heb nooit gezegd dat men een bijrijder MOET betalen.
Daarnaast heb ik ook niet gezegd dat iedereen zomaar geld kan vragen. Er zijn inderdaad ontzettend veel mensen die de paarden verprutsen, en het is maar voor een aantal weggelegd om geld te vragen. Maar ik heb nooit gezegd dat dit MOET.

Maar dat mensen geld gaan vragen aan bijrijders, vind ik echt niet kunnen.
Als je zelf geen tijd en geld hebt voor de paarden, moet je ze niet houden. Simpeler kan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:07

Maar wie zegt dat er geen tijd en geld is om ze te houden? Dat is een vrij makkelijke aanname :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:11

dat vind ik volkomen onzin. Ik ken voorbeelden genoeg waarin het paard en eigenaar ook prima gelukkig zouden zijn met dagelijks op de wei, af en toe wat rijden en regelmatig een knuffel. Bv ervaren wedstrijdpaarden die toe zijn aan rustiger leven. Dan kan het het voor de bijrijder interessant zijn om een goed opgeleid paard te rijden en daarmee ervaring op te doen. En dan vind ik een bijdrage in de kosten echt niet vreemd.

precies :j

/add
wat dacht je van een ervaren ruiter die een paard voor iemand corrigeert/bijhoudt, door er wekelijks een keer op te rijden? In dat geval vind ik een bijdrage van de eigenaar aan de ruiter niet vreemd.
Of een ervaren wedstrijdpaard dat een stapje terug in de wedstrijden en door iemand als leerpaard kan worden gereden, inclusief bv wedstrijden op een lager niveau? Dan vind ik een bijdrage van de ruiter aan de eigenaar niet vreemd.
Of een ervaren ruiter die een wedstrijdpaard zoekt omdat zijn eigen paard geblesseerd is? Dan lijkt me een gesloten beurzen aanpak een aardig idee.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-07-13 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:17

Waarom hebben tegenwoordig verzorgsters-bijrijders zoveel wensen...
Ze willen een paard verzorgen-rijden maar eigenlijk wel het liefst een super dressuurpaard op min Z niveau of super springer en dat terwijl ze net half jaar lessen oid.
Vroeger was je blij als je mocht poepscheppen,spullen helpen invetten,poetsen en heel mischien mocht je dan wel een keer rijden.
Nee nu staan ze gelijk in duurste rijbroeken en met gepoetste laarzen bij en oh wee als er 1ste klusjes gedaan moeten worden...poeh poeh..
Bij mij hoef je niet te betalen om mijn paard te rijden maar vind dan maar eens een goeie verzorgster-bijrijder,maar ja het is maar een tinker die geen hoge dressuurkunstjes kan maar waar je wel heerlijk uren mee naar buiten kan...
Nee Ik heb ze gehad hoor kwamen ze kijken bij me paard en had ik express niet vermeld om welk ras het ging en toen was het echt bij aankomst...oh tis een tinker..dat was direkt..bye bye tot ziens...je wilt rijden of niet en dan moet ras of niveau niet uitmaken vind ik.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:18

Moelly en waarom heb jij dan geen eigen paarden maar ben je 'slechts' bijrijder ;)? Als je niet wil betalen voor andermans paard, waarom neem je dan geen eigen paard?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:18

@Moelly. Ik heb je post zeker gelezen. Het is een reactie op je laatste paar zinnen. Daarin in zeg je dat een paard met juiste training meer waard wordt en dat daarom de bijrijdster eigenlijk wel betaald kan/moet worden.

Ik heb het geld voor mijn paard, ik heb de tijd. Sterker nog, waar mijn paard nu staat, zou ik in principe zo een week of langer weg kunnen blijven zonder me zorgen te hoeven maken of mijn paard wel genoeg uit zijn stal komt etc. Ik gun een ander ook het plezier van mijn paard. Een goed en zeer leerzaam paard. Daar vind ik persoonlijk dat daar best wat tegenover mag staan. Iemand wil rijden op een beter paard dan van een gemiddelde manege. (heb altijd respect voor manegepaarden, wat moeten die wel niet allemaal doen) Meer vrijheid en tja welke hobby of sport je ook doet, dat kost geld. Ik vraag verre van de kostprijs en daar staat zeker het eea tegenover. En ja mijn paard wordt ook beter van mijn bijrijdster. Ik ben van mening dat ik geen "last" moet hebben van mijn bijrijdster. Dat als zij heeft gereden ik de dag erop gewoon verder kan gaan waar ik voor haar was gebleven. Dit geldt ook omgekeerd.