Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:13

goldenarrow schreef:
Even een vraagje hoor.. Maar hoezo gaat iedereen er maar vanuit dat bijrijders niet kunnen rijden. Iedereen hier doet alsof een bijrijder een mongool is die het paard alleen maar in de bek loopt te rukken en hem schots en scheef rijdt. En alsof de eigenaar de sterren van de hemel rijdt en het nooit door diegene kan komen dat het paard scheef is.

Sorry, maar daar geloof ik dus niet in :+

Tussen niet kunnen rijden en heel handig zijn/echt goed kunnen rijden zit heel veel.

Mensen met veel talent worden gevraagt. Mensen die gewoon kunnen rijden moeten zelf achter een paard aan.
En mensen die gewoon kunnen rijden kunnen je paard ook al verknoeien.

Soms rijdt iemand niet eens slecht. Maar rijdt gewoon anders waardoor jij er de volgende dag al last van hebt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:13

Gaat niet eens zo zeer om het "slechte rijden". Maar niemand rijd 100% hetzelfde als een ander. Hoe goed je ook bent, als ruiter voel je, dat er iemand anders aan je paard heeft zitten rijden. Als je je paard elke keer weer naar jouzelf moet omschakelen is dat verekte irritant. Ik ben gewoon heel eerlijk, ik gooi hem liever een dag op de wei extra dan dat ik dan elke keer tijdens het rijden extra tijd kwijt ben aan het omschakelen van het paard. Hoe je het ook went of keerd, je heb toch "last" van elkaar als je beide rijd. En zeker als er bij 1 persoon wedstrijden in het spel zijn kan dat irritant zijn.

En ja, helaas heb ik in mijn omgeving weinig verzorgers/bijrijders gezien die goed konden rijden. Geen enkele van deze personen mag dan ook binnen een straal van 10 meter bij mijn paard komen. Ik kijk wel uit.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:16

Iedereen rijdt anders. Ik merk het al met een meisje dat nu ook gedeeltelijk op Ebke rijdt omdat haar normale paard met een peesblessure staat. We hebben van dezelfde persoon les en toch rijden we allebei heel verschillend.

En ook mensen met veel talent worden niet altijd gevraagd. Om gevraagd te worden moet je eerst een soort naamsbekendheid krijgen. En hoe doe je dat als je geen eigen paard kunt veroorloven? Juist, door met het paard van een ander de wedstrijdring in te gaan en jezelf te laten zien!

En wie zegt dat de eigenaar heel handig is of echt goed kan rijden?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:21

goldenarrow schreef:
Iedereen rijdt anders. Ik merk het al met een meisje dat nu ook gedeeltelijk op Ebke rijdt omdat haar normale paard met een peesblessure staat. We hebben van dezelfde persoon les en toch rijden we allebei heel verschillend.

En ook mensen met veel talent worden niet altijd gevraagd. Om gevraagd te worden moet je eerst een soort naamsbekendheid krijgen. En hoe doe je dat als je geen eigen paard kunt veroorloven? Juist, door met het paard van een ander de wedstrijdring in te gaan en jezelf te laten zien!

En wie zegt dat de eigenaar heel handig is of echt goed kan rijden?

Eigenaar is nog altijd de baas. En als die het op zijn/haar manier prima vind om een beetje door de bak te hobbelen of alleen buiten wilt crossen is dat zijn/haar volste recht. Kan een potenciele bijrijder nog zo goed rijden, maar als de eigenaar er geen zin in heeft gebeurt het niet. Ookal zou het in sommige gevallen wel beter zijn dat sommige paarden beter gereden worden. Maar de wil van eigenaar is nog altijd wet.

goldenarrow

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:24

Ik snap best dat de eigenaar nog altijd het laatste woord heeft hoor. Maar die zoekt dan waarschijnlijk ook een bijrijder die alleen wil boscrossen en die niet persé op wedstrijd hoeft.

Maar het ging er meer om dat iedereen hier in het topic doet alsof iedereen die geen eigen paard heeft nauwelijks het verschil tussen stap en galop weet en dat de eigenaren bijna op grand prix niveau zitten zo goed rijden ze.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:28

DatBenIkNou schreef:
Een shet vind ik dan ook wel weer iets anders dan een sportpaard voor een ouder/volwassen persoon. Een sportpaard is in 'onderhoud & aanschaf' ook veel duurder. Dat vind ik dus niet zo'n eerlijke vergelijking met elkaar.

Ben ik het niet mee eens.
Mijn shet staat op half pension, betaal net als andere klanten met grote paarden.
Ipv een zadel heb ik tuig en een wagen voor mn shet, ook niet goedkoop. Ook mijn shet moet om de acht weken worden bekapt, word geënt tegen rhino en influenza, krijgt optijd zijn wormen kuren, betaal net zoveel aan d.a. kosten en ook de jaarlijkse tandarts behandeling is niet goedkoper dan voor de andere met rijpaarden. Hij word ook vervoerd naar wedstrijden in een trailer en ook daar moet een sterke auto voor.

Ondanks dat vraag ik toch geen kosten aan mn verzorgster, per eigenaar dus verschillend

Een shet is niet altijd goedkoper, een grasmaaier op een landje misschien, maar er zijn er zat die er mee in de sport lopen.
Een paard op een weilandje als grasmaaier is goedkoper dan mijn shet, dus het is maar net wat je ermee doet, maar je kan niet zeggen dat een shet goedkoper is dan een sportpaard

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:00

Ik bedoelde ook meer inderdaad, een shetje/pony wat bij de boer staat zonder echte faciliteiten. Eerlijk gezegd ken ik persoonlijk geen enkele shet die in de sport loopt, bij ons op stal staat er niet één!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:57

MiniLoe schreef:
DatBenIkNou schreef:
Een shet vind ik dan ook wel weer iets anders dan een sportpaard voor een ouder/volwassen persoon. Een sportpaard is in 'onderhoud & aanschaf' ook veel duurder. Dat vind ik dus niet zo'n eerlijke vergelijking met elkaar.

Ben ik het niet mee eens.
Mijn shet staat op half pension, betaal net als andere klanten met grote paarden.
Ipv een zadel heb ik tuig en een wagen voor mn shet, ook niet goedkoop. Ook mijn shet moet om de acht weken worden bekapt, word geënt tegen rhino en influenza, krijgt optijd zijn wormen kuren, betaal net zoveel aan d.a. kosten en ook de jaarlijkse tandarts behandeling is niet goedkoper dan voor de andere met rijpaarden. Hij word ook vervoerd naar wedstrijden in een trailer en ook daar moet een sterke auto voor.

Ondanks dat vraag ik toch geen kosten aan mn verzorgster, per eigenaar dus verschillend

Een shet is niet altijd goedkoper, een grasmaaier op een landje misschien, maar er zijn er zat die er mee in de sport lopen.
Een paard op een weilandje als grasmaaier is goedkoper dan mijn shet, dus het is maar net wat je ermee doet, maar je kan niet zeggen dat een shet goedkoper is dan een sportpaard

Maar ik denk dat zeker als het om het rijden gaat, het ook best lastig is om voor een shet een verzorger te vinden. Meestal zijn deze ook erg jong. Aan jonge kinderen (zeg voor het gemak jonger dan 12) zou ik in zo'n geval ook geen bijdrage vragen. Misschien als ze erg fanatiek zijn betreft wedstrijden dat je de ouders kan aanspreken voor een bijdrage betreft benzine als je elke keer naar een andere lokatie moet.

Enige wat ik er nog over kwijt wil is dat paardenhouden en de sport al duur genoeg is. Wij laten er een hoop dingen ook voor. Mensen die gratis mogen verzorgen/bijrijden moeten naar mijn idee ook echt in hun handjes knijpen. Blijf erbij dat ik vind dat een eigenaar niet hoeft op te draaien voor de hobby van een ander. Vind het soms erg jammer dat deze SP gedachte bij veel mensen die ik tegen kom toch de boventoon steekt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:16

Romylover ik wil eigenlijk niet over je leeftijd beginnen want dat vind ik een zwaktebod maar ik kan uit jouw post wel opmaken dat jij de kosten voor een eigen paard niet hoeft op te hoesten :o. (Goede) bijrijders zijn absoluut een zegen maar ook een zorg.

Ik dácht bijrijders nodig te hebben toen ik er naast een full time baan een 2e paard bij kocht. Nu twee jaar later, blijkt dat niet zo te zijn. Ik rijd nu met bijrijders net zoveel als dat ik zou rijden zonder bijrijders ;). Toen zou het vanwege tijdgebrek zijn geweest, nu is het noodgedwongen omdat de bijrijders komen. En natuurlijk is het fijn als ik op vakantie ben dat mijn bijrijders de zorg op zich nemen (als ze er zijn) maar dat zouden wij bij ons op stal ook voor elkaar doen.

Ik ben dolblij met mijn bijrijders (goede, betrouwbare meiden én ze betalen mee) en ik hoop dat ze nog héél lang bij mij blijven maar mócht er ooit een stoppen dan denk ik dat ik het zonder ga proberen.

Mijn bijrijders mogen kleine dingen (meer/minder voer, staart knippen etc) best zelf beslissen zolang ze het maar melden. Laatst heb ik een ander zadel gekocht (zelfde merk ander model) omdat mijn oude zadel niet goed meer lag en dat overleg ik dan niet met de bijrijders nee, ik meld het. Het is in het welzijn van mijn paarden. Maar ik zou nooit zo maar mijn paarden verhuizen of wat dan ook.

En sommige bijrijders (de mijne iig wel) kunnen prima rijden hoor maar ik ben arrogant genoeg om te denken dat ik het (evt met les) wel minstens net zo goed of beter kan :D. Als eigenaar heb je nu eenmaal vaak veel meer uur in het zadel doorgebracht dan de gemiddelde bijrijder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:40

romyloverrr schreef:
ja , maar eigenaars doen het meestal ook niet omdat ze het de bijrijders gunnen
om hun hobby bij hen uit te komen oefenen .
maar omdat ze er geen tijd / zin enz. voor hebben.

Dan scheer je ze aardig over 1 kam.
Ik zoek een bijrijdster voor m'n pony. Niet omdat ik het zelf niet kan, zelf geen tijd heb of wat dan ook, maar ik weet hoe leuk mijn pony is met anderen, en met name met jongere kinderen is ze de rust zelve en echt een schat. En heb alle tijd van de wereld om m'n pony te doen, maar gun het een ander ook om er leuk mee weg te rijden en er leuke dingen mee te doen. Heb het zelf ook altijd als erg fijn ervaren dat ik de paarden van anderen mocht rijden en mee mocht knutselen. Dus zou niet de enthousiast roepen dat eigenaren geen tijd hebben of geen zin in hebben, da's heel makkelijk gezegd maar zo is het echt niet altijd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:18

romyloverrr schreef:

Ik heb onvoldoende tijd en zin om in de bak te rijden en mis een maatje die regelmatig mee naar buiten kan. Pony en paard worden nu af en toe gereden op buiteritje als een vriendin tijd heeft om samen te gaan en verder hebben ze vrij. Af en toe denk ik zal ik een advertentie zetten met verzorgpony aangeboden, maar heb het idee dat je er mensen niet echt meer een plezier mee doet en je ook niet op ze kunt rekenen of ze er echt tijd en zin in hebben. Dat houd mij tegen. En denk maar niet dat mijn paarden daar een probleem mee hebben. Die doen liever de hele dag waar ze zelf zin in hebben met af en toe een wandeling of buitenritje dan dat ze weer standaard meerdere keren per week aan het werk moeten...

Janet79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:18

Tigra_ schreef:
romyloverrr schreef:

Ik denk dat je je daar toch aardig in vergist hoor.
Een paard word er vaak niet minder van om wat meer stil te staan. Dan is toch ook een kwestie van gunnen volgens mij want de meeste zijn erg zuinig op hun paard en hebben misschien zelf vroeger ook de kans gehad om paarden van een ander te rijden toen ze nog geen eigen paard konden veroorloven.

Dat is ook de reden waarom ik naar een bijrijder op zoek ben. Ik ben heel zuinig op mijn paard, maar naast mijn fulltime baan en huishouden, gun ik het een ander om van mijn fijne paard te genieten. Omdat ik dat vroeger ook bij anderen heb gemogen. Met die mensen heb ik overigens nog steeds een heel goed contact!

Janet79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:24

goldenarrow schreef:
Even een vraagje hoor.. Maar hoezo gaat iedereen er maar vanuit dat bijrijders niet kunnen rijden. Iedereen hier doet alsof een bijrijder een mongool is die het paard alleen maar in de bek loopt te rukken en hem schots en scheef rijdt. En alsof de eigenaar de sterren van de hemel rijdt en het nooit door diegene kan komen dat het paard scheef is.

Ben ik met je eens. Vorig jaar had ik een bijrijdster, omdat haar eigen paard een peesblessure had en mijn paard werd er juist fijner van. Ons niveau was gelijkwaardig maar we maakten beide andere fouten, waardoor mijn paard juist beter ging lopen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:05

NatasjavE schreef:
goldenarrow schreef:

Tussen niet kunnen rijden en heel handig zijn/echt goed kunnen rijden zit heel veel.

Mensen met veel talent worden gevraagt. Mensen die gewoon kunnen rijden moeten zelf achter een paard aan.
En mensen die gewoon kunnen rijden kunnen je paard ook al verknoeien.

Soms rijdt iemand niet eens slecht. Maar rijdt gewoon anders waardoor jij er de volgende dag al last van hebt.

voor zover ik weet rij ik ook gewoon normaal. En toch ben ik vaak gevraagd :+
Denk meer dat het er om gaat hoe verantwoordelijk de bijrijder is, en hoe die met de spullen/ paard enz om gaat.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:08

ligt er helemaal aan hoevaak je mag rijden. En wat voor paard het is. Is ie al wat ouder en al geklasseerd dan kun jij er geen waarde meer aan toevoegen. Heb je een jong beest en rijd jij hem in en evt. in de sport uitbrengt dan vind ik het wat anders Als de eigenaar hem wil verkopen is het beestje ook meer waard.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:50

chelle_dora schreef:
romyloverrr schreef:

Dan scheer je ze aardig over 1 kam.
Ik zoek een bijrijdster voor m'n pony. Niet omdat ik het zelf niet kan, zelf geen tijd heb of wat dan ook, maar ik weet hoe leuk mijn pony is met anderen, en met name met jongere kinderen is ze de rust zelve en echt een schat. En heb alle tijd van de wereld om m'n pony te doen, maar gun het een ander ook om er leuk mee weg te rijden en er leuke dingen mee te doen. Heb het zelf ook altijd als erg fijn ervaren dat ik de paarden van anderen mocht rijden en mee mocht knutselen. Dus zou niet de enthousiast roepen dat eigenaren geen tijd hebben of geen zin in hebben, da's heel makkelijk gezegd maar zo is het echt niet altijd.

er staat ook meestal
natuurlijk zijn er uitzonderingen :j

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:55

ik geloof dat ik het dan best goed voorelkaar..
ik word gewoon betaald om andermans paarden te rijden :) ik verdien er niet heel veel om hoor.. 2 dagen per week, 100 euro in de maand betaald..

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 00:44

Mijn verzorgster/ bijrijdster mocht doen wat ze wilde.
Natuurlijk reed zij mijn paard omdat ik weinig tijd had, maar ik gunde het haar wel zeker! (Jammer genoeg is m'n paard verhuist en is t te ver voor haar)!
Mij hoor je niet klagen over het niveau van bijrijdens. Naar mijn idee rijden de meeste serieuze bijrijders op goed niveau!
Veel eigenaren nemen niet eens een bijrijders voor de tijd. Naast mijn eigen paard rijd ik ook nog een paard van iemand anders, omdat ze dat graag wil en niet omdat ze weinig tijd heeft.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 07:00

romyloverrr schreef:

Uhm... Heb jij een eigen paard? Of ben jij een "verzorgster"?
Natuurlijk is het vaak een tijdissue. Maar hoe durf jij te bepalen voor paardeneigenaren of ze wel of geen zin hebben in hun eigen paard? Beetje aparte opmerking dit. En dan nog als je mag bijrijden dan heb je veel meer vrijheid en gevoel van eigenheid dan op een manegepaard. Je draagt de zorg en verantwoording over iets kostbaars van iemand anders. De eigenaar leent jou zijn meest waardevolle bezit. Daar mag best iets tegenover staan.

Als ik op bokt opzoek was naar een bijrijdster en ik had jou zo zien reageren hier dan viel je voor mij al af. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:08

ik bedoel geen tijd of zin of weet ik veel ervoor hebben. dus niet dat mensen er geen tijd én zin enz. voor hebben.
ik heb een eigen paard , en rij verschillende paarden bij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:09

Axel_Valerie schreef:
romyloverrr schreef:

Uhm... Heb jij een eigen paard? Of ben jij een "verzorgster"?
Natuurlijk is het vaak een tijdissue. Maar hoe durf jij te bepalen voor paardeneigenaren of ze wel of geen zin hebben in hun eigen paard? Beetje aparte opmerking dit. En dan nog als je mag bijrijden dan heb je veel meer vrijheid en gevoel van eigenheid dan op een manegepaard. Je draagt de zorg en verantwoording over iets kostbaars van iemand anders. De eigenaar leent jou zijn meest waardevolle bezit. Daar mag best iets tegenover staan.

Als ik op bokt opzoek was naar een bijrijdster en ik had jou zo zien reageren hier dan viel je voor mij al af. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Sluit ik me bij aan. Iemand die zo spreekt over eigenaren hoef ik ook niet bij m'n pony in de buurt te hebben, respect voor de pony hebben is 1 ding maar respect voor de eigenaar is soms ook ver te zoeken.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:10

als je mijn vorige post hebt gelezen , lees je dat ik het onhandig geschreven heb :D

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:47

Nee want je hebt het meerdere keren gezegd bovendien gaat get niet alleen om die tekst maar ook wat je op dit moment uitstraalt met je berichten. Ik weet genoeg als ik dit zo lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:23

romyloverrr schreef:
er staat ook meestal
natuurlijk zijn er uitzonderingen :j

Sorry, lees hier niet echt iets over onhandig geschreven... :+

Geeft verder niet, maar geeft voor mij wel aan dat het enigzins kortzichtig is want je blijft dan bij je standpunt.. Maar goed.. als jij in die overtuiging wilt blijven is dat je goed recht, maar hoop dat je zelf ook wel een keer tot de conclusie komt dat er wat meer uitzonderingen zijn dan je denkt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:17

Om nog even terug te komen op een bericht van iemand dat er gezegd is dat bijrijders minder zouden kunnen rijden. Ik denk dat het afhankelijk is van wie het is natuurlijk. Maar er zijn genoeg bijrijders/verzorgers die vers van de manege komen en dat wil absoluut niet zeggen dat ze niet kunnen rijden maar een eigen paard is toch vaak net even wat anders dan een eigen paard. Daarbij als eigenaar ken je natuurlijk je paard dus is het logisch dat het vooral in het begin soms wat lastig is voor een bijrijder omdat ze dus het paard nog niet goed genoeg kennen. Het is ook niet zozeer negatief bedoelt maar ik merk zelf wel dat het niet altijd makkelijker wordt. Ondanks dat sommige ook meer ervaring hebben dan alleen een manege.
Dat ze je paard echt scheef rijden zal wel mee vallen want daar ben je als eigenaar toch voor dat je als het niet zo goed gaat in te springen. Maar als ik lees wat sommige in hun advertenties zetten over wat ze allemaal niet kunnen.