Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden? #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:40

Dat "dagje vrij" waar jij het over hebt, zo zie ik het niet. Op mijn vrije dagen zit ik buiten bij de beestjes, hier leef ik helemaal voor. Ik vind het verschrikkelijk dat ik zelf niet meer mag paardrijden, maar ik men wel met mijn pony. Ik geniet er ook van om mijn pony ohz te zien lopen en om iemand anders van mijn pony te zien genieten.

Ik merk ook dat mensen het erg belangrijk vinden dat een bijrijdster een maandelijks bedrag betaalt (soms erg hoge bedragen vind ik), dat begrijp ik niet echt. De stalling is een keuze van de eigenaar, daar kan de bijrijdster niets aan doen dat het paard op pension staat. De meeste bijrijdsters zijn ook blij met een leuk verzorgpaardje dat in een schuurtje staat met voldoende weidegang. Zolang ze kunnen rijden, is het toch goed?

Er is uiteraard wel nog een verschil met de luxepaarden die op een aardig niveau wedstrijden rijden, dat begrijp ik natuurlijk wel. :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 02:17

Ik bedoelde geen dagje vrij, waar je niks in moet.. Dan ben ik natuurlijk bij de paarden te vinden, want dan heb ik alle tijd voor ze! Ik bedoelde meer een dagje vrij in de zin van dat je niet per se naar de paarden hoeft. Bijvoorbeeld wanneer je voor je werk 12 uur moest werken en nog naar een verjaardag moest. Dan is fijn om te weten dat je paard goed verzorgd is en je niet per se meer hoeft.

Rijden hoeft van mij niet per se. Ik vind het heerlijk om met ze bezig te zijn. Vrijheidsdressuur, wandelen, poetsen, wassen etc.. Ik geniet als ik de paarden zie genieten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 03:00

Ah op die manier :D Ja dan begrijp ik het enigszins wel. Ik ben 10 jaren bijrijdster geweest van 3 paarden. Ik ben 2 jaar geleden moeten stoppen met paardrijden, maar ik kom nog wel steeds bij die mensen. Ze bellen mij ook soms "Wij zitten nog op een feestje en het duurt wat langer dan verwacht, zou jij misschien even de paarden kunnen binnen halen en voeren?", of als zij op vakantie zijn, mag ik in hun huis gaan wonen en voor de paarden, de kat en hond zorgen. Ik doe dat met veel plezier. Toen de eigenaar vorig jaar een herseninfarct heeft gekregen, heb ik ook een tijdje voor de dieren gezorgd zodat de eigenares zich 100% op haar man kon concentreren.

Dus zij hebben dan inderdaad het gevoel wat jij omschrijft: de paarden zijn goed verzorgd en ze hoeven zich er zelf niets meer van aan te trekken die dag. Die mensen hebben ook volwassen kinderen die ze ook kunnen bellen, maar ze bellen meestal eerst naar mij.

Ik vind het ook heerlijk om met ze bezig te zijn, daarom wil ik geen verzorgster die alles doet :Y) Zoals ik al zei, ik wil zelfs mijn pony borstelen en opzadelen voor het rijden, afzadelen en afspuiten na het rijden,... Natuurlijk is het niet van "Nee! Jij mag dat niet doen want IK wil dat doen!!", ze mag het gerust allemaal doen, maar ik geniet er gewoon heel erg van om het zelf te doen :o Ik tut zelf ook heel graag met mijn pony en ik geniet ervan om hem gewoon even mooi te maken om hem daarna proper op de wei te zetten.

Ik ben misschien de eigenaar die veel verzorgsters/bijrijders nooit zouden willen, dat besef ik heel erg goed :o Ik hoop dat mijn huidige bijrijdster (ze komt volgende week voor de 2e keer) dit niet erg vindt, een voordeel is dat we elkaar reeds kennen van vroeger en ik heb haar goed uitgelegd dat enkel het rijden een probleem is voor mij.

Zou jij, als bijrijdster, problemen hebben met een eigenaar die graag alles voor je wil doen en erbij wil zijn als je rijdt? (zonder commentaar te geven over de rijstijl oid) Mijn bijrijdster krijgt van mij alle vrijheid en zal geen commentaar geven als ze mijn pony een mep geeft met de zweep als hij zich misdraagt, ik wil er gewoon graag bij zijn. Ze mag van mij eens lekker gek doen, lekker crossen in de bossen, een sprongetje maken, achterwaarts op de pony gaan zitten, weet ik veel wat een ruiter weleens wil doen met een pony :Y) Ik heb er allemaal geen problemen mee, maar ik wil er graag bij zijn. Ik wil zelfs foto's maken van alles wat ze doet, ik maak heel graag foto's :D
Of ben ik een eigenaar waar je liever bij weg blijft?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:01

Ik rijd nu twee paarden, en soms vraag ik de eigenaren of ze ook komen: ik vind dat gezellig, en vind het ook wel prettig dat hun weten wat er allemaal gebeurt. Maar meestal gaan ze 's middags al naar stal, en ik dus 's avonds. Vind het wel heel prettig om die vrijheid te krijgen, en vooral het vertrouwen. Maar toch vind ik het ook leuk als ze er zijn ;)

Dus nee, ik zou geen bijrijdster zijn die dan liever weg blijft. Het is geen controleren en telkens overal commentaar op, want daar zou ik dus niet tegen kunnen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:45

Wieldop schreef:
Ik ben gewoon benieuwd hoor, daarom ga ik er op in..

Heb je niet liever iemand die investeert in je paard qua lessen, spullen e.d. dan symbolisch een bepaald bedrag per maand?

Nouja lessen wel maar die zouden er dan bij zitten 2x in de maand. Door een instructeur waar ik achter sta. En ik wil niet dat er spullen gekocht worden voor mij paard ze heb der eigen spullen en dat wil ik dan zo houden.
Verder wil ik trouwens helemaal geen bijrijder meer heeft met niet zozeer door de schuld van de bijrijder toch iets te veel geld gekost.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:55

Wieldop schreef:
Waarom wordt die maandelijkse bijdrage steeds belangrijker?

Voorop gesteld dat ik aan mijn verzorger geen bijdrage vraag, omdat ze hooguit een beetje rondhobbelt in het paddock nu we bezig zijn met Isa weer een beetje in conditie te brengen: als ik een paard zou hebben die 3 x per week intensief gereden zou worden door een bijrijder zou ik een bijdrage vragen. Naast dat je spullen sneller slijten (heb net een nieuw bitloos hoofdstelletje besteld, aj... :+ ) zul je ook meer kosten hebben aan het paard zelf (meer voer, eventueel hoefsmid enz. ). Ik wil waarschijnlijk ook nooit een verzorger die intensief gaat rijden, heeft mijn paardje niet nodig, maar ik kan mensen die het wel doen wel begrijpen ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:06

Het is zo lastig om iemand te vinden die oud en verstandig genoeg is, enigsinds ervaring heeft en er tijd in wil stoppen. 9 van de 10 keer krijg je 12 jarige die je paard wel even willen komen temmen en kunnen rijden als Anky.
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 12-06-12 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Het aanbieden van een verzorgpaard is op VP niet toestaan. Daarom dat stukje tekst uit dit bericht verwijderd.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:25

belle_boef schreef:
Het is zo lastig om iemand te vinden die oud en verstandig genoeg is, enigsinds ervaring heeft en er tijd in wil stoppen. 9 van de 10 keer krijg je 12 jarige die je paard wel even willen komen temmen en kunnen rijden als Anky.

Hier helaas exact hetzelfde.. en dan heb ik een 4 jarige van 1.73 + die net onder het zadel is.. maar ze hebben dan echt al bakken (manege en sh*tlander)ervaring.. :')

Bij mij nu bijna een maand advertenties staan (bokt, martkplaats ect..) en 1 reactie waar ik direct een reactie op terug stuurde, maar heb geen reactie meer gehoord..
Verder zelf wel mensen benaderd, maar vinden 15- 20 minuten fietsen al te ver.. *zucht* terwijl ik zelf 21 km totaal van en naar stal fiets..

Ik vraag geen bijdrage, ben heel makkelijk in wat er mag en kan en heb een (vooral op de grond) heel veelzijdig paard.. Maar ik vind uitsluitend; "mooi weer - korte afstand ruiters", Kinderen die zichzelf enorm overschatten of jonge moeder met 2 kids die uitsluitend 1 x pw 2 uurtjes over hebben en (begrijpelijk) ern inflexibel zijn qua tijd/ afspreken...
Helaas is het hier in de omgeving echt heel moeilijk :'(
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 12-06-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote aangepast, zie bovenstaand bericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:14

Vorige maand kon ik hier melden dat ik een verzorgster had.
Na een maand moet ik helaas weer op zoek naar een nieuwe verzorgster.
Mijn twijfels bleken helaas te kloppen.
Mijn mailtjes worden niet beantwoord en ik hoor verder niets.

Ik vroeg geen bijdrage, het is geen echte noodzaak dat er een bijrijder komt, maar ik wilde iemand er wel een plezier mee doen.
Nu ga ik wel een bijdrage vragen, waarom?
Omdat ik hoop dat iemand zich dan aan de afspraken houdt.
Rijden mag maar pas nadat je les hebt gehad bij mijn instructrice, zodat ik zeker weet dat het goed is.

Ik ben flink geïrriteerd merk ik.

Rchell

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:19

Kan ik me goed voorstellen Sylvia.. Ik heb dit inmiddels 3 x meegemaakt.. bijrijder 1 was vers van de manege en heeft veel bijgeleerd, maar was te onervaren om haar met mijn paard alleen te laten.. puntje bij paaltje werd het dus een vriendin die mee ging naar de paarden ipv een bijrijder.. nummer 2 heeft zich na 3 x bedacht: het was te ver fietsen ( max 20 min) en nummer 3 had al een paardje en bleek uiteindelijk geen tijd te hebben voor 2, na wel een boel investering van beide kanten om goed met mijn paard te kunnen omgaan.. Ik heb mijn vent al vanaf zijn geboorte en steek telken veel tijd en aandacht in mijn potentiele bijrijders om hun op de juiste manier kennis te laten maken met mijn paard en andersom.. en als de klik er dan is vertrekken ze weer.. Echt niet leuk :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:30

Rchell schreef:
Kan ik me goed voorstellen Sylvia.. Ik heb dit inmiddels 3 x meegemaakt.. bijrijder 1 was vers van de manege en heeft veel bijgeleerd, maar was te onervaren om haar met mijn paard alleen te laten.. puntje bij paaltje werd het dus een vriendin die mee ging naar de paarden i.p.v. een bijrijder.. nummer 2 heeft zich na 3 x bedacht: het was te ver fietsen ( max 20 min) en nummer 3 had al een paardje en bleek uiteindelijk geen tijd te hebben voor 2, na wel een boel investering van beide kanten om goed met mijn paard te kunnen omgaan.. Ik heb mijn vent al vanaf zijn geboorte en steek telkens veel tijd en aandacht in mijn potentiële bijrijders om hun op de juiste manier kennis te laten maken met mijn paard en andersom.. en als de klik er dan is vertrekken ze weer.. Echt niet leuk :n

(zie dik gedrukte stukjes)

Nou dat is het dus precies!

De pony's staan aan huis dus dat betekent dat ik er thuis voor moet blijven, is geen punt hoor, maar kom dan wel of bel op tijd van te voren af.

Mijn allereerste verzorgster is 4 jaar gebleven, de een na laatste een jaar, (ik was wel erg verwend met haar), maar die sliep soms hier, douchte en at mee.

Maar ja, ik ben wel moeilijk met mijn pony zo maar meegeven, het is geen makkelijke dame en zonder les kom je er niet mee weg.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:44

Ik vind ook dat je als bijrijder best mag investeren.. Ja krijg in (999 van 1000 gevallen) het meest dierbare bezit van iemand in handen en daar mag je dan best een beetje tijd/moeite/motivatie insteken om het dier en de eigenaar goed te leren kennen. Daarbij is les toch alleen maar leuk?! met paarden ben je nooit uitgeleerd en van elke instructie neem je wel iets mee.. Dus vind dit totaal geen rare eis.. Daarbij is het voor het paard alleen maar prettig.. geen ruiter is hetzelfde, maar als er op dezelfde manier gereden wordt is dat voor het dier wel zo prettig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:04

Rchell, ik heb even naar je advertentie & profiel gekeken, leuke Kanjer heb je!!!

Ik heb momenteel al een jonge verzorgster voor onze minishet.
Ze is nu begonnen om de haflinger er ook bij te verzorgen en te rijden.
Blijkt het een hele goede ruiter te zijn zeg!
Dit is dus een meiske dat ondanks haar leeftijd wel de verantwoordelijkheid aan kan!
Ze komt trouw door weer en wind en moet er een eindje voor fietsen.
Ze kan niet elke dag komen en om 2 pony's te verzorgen in combinatie met school is wat veel, vandaar een verzorgster erbij.
Nu met de zomer in aantocht heb ik echter geen haast.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:14

Ja kan ik me goed voorstellen! nou fijn voor jou en je paarden dat het met haar goed gaat! Ik vind het ook geheel afhankelijk van het paard hoor. Maar mijn 4 jarige die af en toe best nog dominant kan zijn, nog neit helemaal verkeersmak is en ruim 1.73 ga ik niet overlaten aan iemand onder de 15 ;) Ervaring of niet, het gaat mij ook om een stukje (correct) overwicht wat ze moet hebben over mn knol, anders loopt ie letterlijk over dr heen :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:18

Ik had tegen beter weten in Vjesta weereens op marktplaats gezet. Kreeg ik net een mailtje:
Citaat:
Geachte X,
ik ben Y ik ben 20 jaar. ik ben op zoek naar een verzorgpony/paard. ik heb 11 jaar rijervaring en rij met zachte hand, ik ben veel paarden met pit gewent. ik heb nog een paar vragen:
- waar staat de Fjord precies?
- vraag je er een vergoeding voor? (lessen vindt ik niet erg om te betalen, maar ik heb niet elke week les nodig aan het begin is het misschien handig om jouw rijstijl te leren)
- kan de fjord ook zonder zadel bereden worden, ik heb hier veel ervaring mee?

groetjes
Y

Ik vind het vrij rare vragen. Waar ze precies staat: ala. Maar de mededeling dat ze niet iedere week les nodig heeft; hoe kun je dat nou weten als je het paard niet kent? En dan de vraag of ze zonder zadel bereden kan worden, is dat nou echt logisch in een eerste mailtje?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:20

Nee dat zijn nou ook niet echt de vragen die als eerste in mij op zouden komen haha.. Je zou haar een mailtje kunnen sturen met de vraag wat voor ervaring ze heeft? en waarom ze vind dat ze geen lessen nodig heeft?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:22

Anders vraag je waarom ze vraagt of er zonder zadel gereden kan worden. En volgens mij over de lessen, bedoelt ze of jij haar in het begin een lesje erbij kan geven. Zodat zij leert hoe jij rijdt = minder verwarring voor pony.
Maargoed, ik zie altijd het beste in mensen, dus kan zomaar zijn dat ze uiteindelijk geen zin heeft om elke week les te betalen ofzo :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:22

Ik heb nu terug gemaild dat ik graag wil dat ze iedere 2 weken les neemt, à €30 per uur. Ik vermoed dat ze daar wel op afknapt. K heb ook geschreven dat er niet zonder zadel gereden wordt.

Denk niet dat dit d'r wordt :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:23

xSCWx schreef:
Anders vraag je waarom ze vraagt of er zonder zadel gereden kan worden. En volgens mij over de lessen, bedoelt ze of jij haar in het begin een lesje erbij kan geven. Zodat zij leert hoe jij rijdt = minder verwarring voor pony.
Maargoed, ik zie altijd het beste in mensen, dus kan zomaar zijn dat ze uiteindelijk geen zin heeft om elke week les te betalen ofzo :P

Ik zou juist staan dat ze mij sowieso niet zou willen betalen, en les wel maar dat ze zichzelf eigenlijk te goed vindt om les te nemen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:28

En ja hoor, mailtje terug dat het toch te ver weg is :P

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:46

Haha wat zoeken mensen toch rare excuses zeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:46

Rchell schreef:
Ja kan ik me goed voorstellen! nou fijn voor jou en je paarden dat het met haar goed gaat! Ik vind het ook geheel afhankelijk van het paard hoor. Maar mijn 4 jarige die af en toe best nog dominant kan zijn, nog neit helemaal verkeersmak is en ruim 1.73 ga ik niet overlaten aan iemand onder de 15 ;) Ervaring of niet, het gaat mij ook om een stukje (correct) overwicht wat ze moet hebben over mn knol, anders loopt ie letterlijk over dr heen :=

Helemaal mee eens!

Mijn verzorgster wordt volgende maand 16, maar ook die mag niet alleen van mij op de hei rijden, haf die gaat daar uit haar dak en ik vind dat echt gevaarlijk.

Degene die ik net heb afgezegd was overigens 26, helaas doet leeftijd er bij haar niet zo veel toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:48

_/-\o_
Vjestagirl schreef:
En ja hoor, mailtje terug dat het toch te ver weg is :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:10

@ Vjestagirl als ik zulke reacties lees dan denk ik meteen al: niet op reageren dit wordt hem niet. Iemand die serieus geïnteresseerd is maakt het niet uit dat het wat verder is en die wil de les wel betalen ;) Als ze daar in het begin al op afknappen dan komen ze alleen maar voor de leuke dingen.

Bij zonder zadel: rondcrossen in de bak en lang leven de lol ipv. verantwoord dressuurmatig trainen :')
Bij de afstand die te ver is: mooi weer rijder die stopt zodra de herfst begint :')

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:20

Ik ben zo blij dat het niet aan mij ligt :o het is gewoon moeilijk om en juiste bijrijdster te vinden.....